Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród w ramach programu poleceń. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 grudnia 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X (dalej: „X”) jest (…) prowadzącą działalność w zakresie świadczenia usług finansowych na rzecz swoich członków.
X uzyskuje i będzie w przyszłości uzyskiwała przychody przede wszystkim ze świadczenia na rzecz swoich członków usług finansowych określonych w (…), w szczególności w zakresie prowadzenia rachunków płatniczych członków X, udzielania kredytów i pożyczek pieniężnych, pośredniczenia w realizacji zleceń przelewów i innych dyspozycji finansowych, pośrednictwa ubezpieczeniowego w oferowaniu członkom X produktów ubezpieczeniowych innych podmiotów.
X prowadzi akcję promocyjną dla członków nieprowadzących działalności gospodarczej, dokonujących poleceń usług X. Zgodnie z warunkami promocji, każdy członek, zwany dalej: „Polecającym” ma możliwość rejestracji jako uczestnik promocji. Polecający po dokonaniu rejestracji oraz wyrażeniu niezbędnych zgód, uzyskuje unikatowy kod. Kod ten Polecający może udostępnić osobie, która dotychczas nie była członkiem X, zwaną dalej: „Poleconym”. Jeżeli Polecony nabędzie członkostwo w X, założy rachunek płatniczy (...) oraz spełni jeden z dodatkowych warunków (opisanych poniżej), powołując się przy tym na unikatowy kod podany przez Polecającego, Polecający otrzyma nagrodę pieniężną. Jednorazowa wartość nagrody pieniężnej za skuteczne polecenie nie przekracza kwoty 2000 zł. Dodatkowe warunki to:
a)zawarcie umowy pożyczki na warunkach określonych w regulaminie promocji albo
b)zawarcie umowy lokaty na warunkach określonych w regulaminie promocji albo
c)wykonanie transakcji kartą płatniczą w ilości określonej w regulaminie albo
d)odnotowanie wpływu na założonym rachunku płatniczym (...) w wysokości określonej w regulaminie promocji.
Celem Promocji jest rozpowszechnianie usług i produktów X, w szczególności Pożyczki, rachunku płatniczego, lokat oraz pozyskanie nowych Członków X.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Udział Polecających w akcji promocyjnej jest dobrowolny. Zasady promocji są opisane w ogólnodostępnym regulaminie promocji. Jednym z warunków promocji jest oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem i akceptacja jego postanowień. Regulamin określa m.in. organizatora promocji, uczestnika, warunki i zasady promocji, wartość nagród, zasady wnoszenia reklamacji, czas trwania promocji. Nie zawierają Państwo innych umów dotyczących promocji z Polecającymi, poza akceptacją regulaminu promocji. W szczególności nie zawierają Państwo z Polecającymi umów zlecenia czy umów o pracę, które dotyczyłyby udziału w promocji.
Polecającymi mogą być wyłącznie członkowie X, z wyłączeniem członków, którzy są jednocześnie Państwa pracownikami lub wymienionych w regulaminie podmiotów powiązanych z Państwem. Zasady powstania stosunku członkostwa oraz przyjęcia w poczet członków X reguluje ustawa (…) oraz Państwa statut.
Uczestnictwo Polecających w akcji promocyjnej nie wynika ze stosunku pracy łączącego Państwa z Polecającymi.
Pytanie
Czy nagroda jaką X wydaje Polecającemu w ramach akcji promocyjnej opisanej w stanie faktycznym może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem X, nagroda jaka będzie wydawana w ramach akcji promocyjnej opisanej w stanie faktycznym może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, gdyż nagroda jest wydawana w związku ze sprzedażą premiową.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
W przepisach podatkowych nie zdefiniowano pojęcia „sprzedaży premiowej”, dlatego też w celu zdefiniowania tego pojęcia należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Natomiast premia oznacza nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną (internetowy Słownik języka polskiego - www.sjp.pwn.pl).
W związku z powyższym, pojęcie „sprzedaży premiowej” należy zdefiniować jako umowę sprzedaży, której zawarcie powoduje, że po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy oraz wydania premii, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru.
Od 1 stycznia 2015 r. w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT doprecyzowano, iż sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów jak i usług. Tym samym sprzedaż premiowa może dotyczyć sprzedaży usług finansowych świadczonych przez X, w szczególności prowadzenia rachunku płatniczego.
Należy również zaznaczyć, że zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT jest zwolnieniem przedmiotowym, a nie podmiotowym. W artykule tym zwalnia się bowiem wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową, a nie nabywcę lub nagrodę dla nabywcy towaru lub usługi.
Jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacja indywidualnej z dnia 14 maja 2021 r., sygn.: 0112-KDWL.4011.20.2021.2.DK: "Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą".
Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w innych interpretacjach podatkowych, m.in interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia z dnia 11 marca 2022 r. 0112- KDIL2-1.4011.1136.2021.1.JK oraz z dnia 27 grudnia 2022 r. 0113-KDIPT2-3.4011.734.2022.1.JŚ.
Zdaniem X akcja promocyjna opisana w stanie faktycznym spełnia warunki do uznania jej za sprzedaż premiową, a nagroda wydawana Polecającemu w związku z tą akcją promocyjną korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Celem akcji promocyjnej jest zwiększenie sprzedaży usług finansowych X i pozyskanie nowych członków, a sama nagroda będzie wydawana w związku z nabyciem usługi finansowej przez Poleconego - otworzeniem rachunku płatniczego oraz wykonaniem dodatkowej czynności: wzięciem pożyczki, założeniem lokaty, wykonaniem transakcji kartą płatniczą albo dokonaniem wpłaty określonej kwoty na założony rachunek płatniczy. Przyznanie nagrody jest gwarantowane - nagrodę otrzyma każdy Polecający, jeżeli Polecony w okresie promocji spełni warunki promocji związane z nabyciem usług finansowych. Jednocześnie nagroda będzie przyznawana w postaci pieniężnej. Zostają zatem spełnione wszystkie przesłanki sprzedaży premiowej, co oznacza, że nagroda dla Polecającego korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stosownie do jego treści:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody, należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są „inne źródła”.
Przychody z „innych źródeł” zostały zdefiniowane w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
O przychodzie podatkowym należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Przychodami z innych źródeł są wszelkie przychody, które nie mieszczą się w źródłach przychodów zdefiniowanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b, w tym nagrody.
Natomiast w myśl art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Ze złożonego przez Państwa wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że prowadzą Państwo akcję promocyjną dla członków X nieprowadzących działalności gospodarczej, dokonujących poleceń usług X. Zgodnie z warunkami promocji, każdy członek, zwany: „Polecającym” ma możliwość rejestracji jako uczestnik promocji. Polecający po dokonaniu rejestracji oraz wyrażeniu niezbędnych zgód, uzyskuje unikatowy kod. Kod ten Polecający może udostępnić osobie, która dotychczas nie była członkiem X, zwanej: „Poleconym”. Jeżeli Polecony nabędzie członkostwo w X, założy rachunek płatniczy (...) oraz spełni jeden z dodatkowych warunków, powołując się przy tym na unikatowy kod podany przez Polecającego, Polecający otrzyma nagrodę pieniężną. Jednorazowa wartość nagrody pieniężnej za skuteczne polecenie nie przekracza kwoty 2000 zł. Celem Promocji jest rozpowszechnianie usług i produktów oraz pozyskanie nowych Członków X. Udział Polecających w akcji promocyjnej jest dobrowolny. Zasady promocji są opisane w ogólnodostępnym regulaminie promocji. Nie zawierają Państwo z Polecającymi innych umów dotyczących promocji, poza akceptacją regulaminu promocji. W szczególności nie zawierają Państwa z Polecającymi umów zlecenia czy umów o pracę, które dotyczyłyby udziału w promocji. Polecającymi mogą być wyłącznie członkowie X, z wyłączeniem członków, którzy są jednocześnie Państwa pracownikami lub wymienionych w regulaminie podmiotów powiązanych z Państwem. Uczestnictwo Polecających w akcji promocyjnej nie wynika ze stosunku pracy łączącego Państwa z Polecającymi.
W związku z powyższym, wypłacone Polecającym świadczenie pieniężne w postaci nagrody będzie stanowić dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się natomiast do możliwości zastosowania do ww. świadczenia zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazać należy, że zgodnie z tym przepisem:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Zatem, w myśl tego przepisu zwolnieniu podlegają m.in. nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł i nagrody te nie stanowią przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem, aby:
-otrzymana nagroda była związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
-jednorazowa wartość nagrody nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
-nagroda z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie została otrzymana w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 535 ww. kodeksu:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Zaznaczyć również należy, że rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie nabywcy/kupującego (klienta/kontrahenta/konsumenta) do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty sprzedawcy (przedsiębiorcy), wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedaży przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.
Mając na uwadze powyższe, omawiane zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy (kupującemu) i to pod warunkiem, że nagrody nie są wydawane w związku z prowadzeniem przez kupującego pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowiąc przychód z tej działalności. Nabywca zakupując dany towar/usługę za określoną kwotę zachowuje się w sposób określony przez podmiot przyznający premię. Sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności, tj. polecenia towarów lub usług danego podmiotu potencjalnie innym kontrahentom, nawet gdy doprowadza to do zawierania umów sprzedaży przez te inne osoby.
Takie stanowisko jest zgodne z ukształtowaną linią orzeczniczą sądów administracyjnych. Zarówno w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, jak również w orzecznictwie wojewódzkich sądów administracyjnych prezentowany jest pogląd, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniem z podatku są objęte wyłącznie wartości nagród przyznanych nabywcy/kupującemu, w sytuacji gdy ta nagroda jest związana ze sprzedażą premiową.
Przykładem prezentowanej linii orzeczniczej jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 października 2015 r. sygn. akt II FSK 1759/14, w którym sąd uznał, że:
Skoro zatem pojęcie "sprzedaż premiowa" zostało zaczerpnięte z języka potocznego, to jego znaczenie dla potrzeb wykładni art. 21 ust. 1 pkt 68 PDoFizU należy przyjąć w znaczeniu potocznym, co oznacza – jak prawidłowo przyjął sąd pierwszej instancji – sprzedaż towarów i usług związaną z otrzymaniem nagrody przez nabywającego.
Innym przykładem takiego stanowiska jest wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 grudnia 2019 r. sygn. akt II FSK 2505/18, w którym sąd stwierdził, że:
Skoro bowiem ustawodawca zwolnienie podatkowe powiązał ze sprzedażą, to przy ocenie dopuszczalności skorzystania z niego należy brać pod uwagę podmioty będące stronami tej transakcji, a więc nabywającego towar lub usługę i zbywającego towar lub usługę. Inaczej mówiąc, za istotną należy uznać transakcję sprzedaży, a nie czynniki, które do niej doprowadziły (ustawodawca nie powiązał sprzedaży z żadnymi innymi okolicznościami, np. procesem poprzedzającym sprzedaż).
Podobnie wypowiedział się również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 26 listopada 2019 r. sygn. akt II FSK 2512/18, wskazując:
Wykładnia art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakazuje przyjąć, iż ustanowione tym przepisem zwolnienie od podatku obejmuje, w warunkach przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wyłącznie wartość nagród przyznanych kupującemu, w sytuacji gdy nagroda jest związana ze sprzedażą premiową. Gdyby wolą ustawodawcy byłoby zwolnienie od podatku osób mających wpływ na decyzje o zakupie towarów, czyli doradców kupującego, to zważywszy na jego racjonalizm, zawarłby odpowiedni zapis w ustawie.
Podsumowując, zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały objęte nagrody, w związku z zawarciem umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, otrzymane wyłącznie przez kupującego (nabywcę) od sprzedawcy towarów lub usług, których wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, gdy nagrody te nie są otrzymane przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą.
W sytuacji przedstawionej we wniosku nagroda dla Polecających nie jest nagrodą związaną ze sprzedażą premiową, gdyż Polecający nie otrzymuje nagrody jako kupujący (nabywca) promowanego produktu lub usługi.
Tym samym, Państwa stanowisko – zgodnie z którym akcja promocyjna opisana w stanie faktycznym spełnia warunki do uznania jej za sprzedaż premiową, a nagroda wydawana Polecającemu w związku z tą akcją promocyjną korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – należy uznać za nieprawidłowe.
W świetle przedstawionych wyjaśnień, przychód (gratyfikację) otrzymany przez uczestnika (z którym nie zawarto umowy cywilnoprawnej lub umowy o pracę) dobrowolnego Programu poleceń z tytułu skutecznego polecenia usługi lub produktu nowemu klientowi, należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do przychodów tych nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy. Przepisy nie przewidują również innego tytułu do zwolnienia tych przychodów od podatku dochodowego od osób fizycznych. Niezależnie zatem od wysokości uzyskanych nagród przez Polecającego (czy ich wartość przekracza jednorazowo lub łącznie 2000 zł) przychód ten podlega opodatkowaniu wg skali podatkowej. Na Państwu natomiast ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).