Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. W 2023 r. zakupił i zainstalował Pan instalację fotowoltaiczną (koszt z faktury 28 000 zł) w budynku mieszkalnym jednorodzinnym (w zabudowie bliźniaczej), przeznaczonym całkowicie na cele mieszkalne, którego jest Pan współwłaścicielem (wspólność ustawowa małżeńska). Rozliczając się wraz z żoną (żona nie prowadzi działalności gospodarczej) z podatku za rok 2023 skorzystali Państwo z ulgi termomodernizacyjnej odliczając od podstawy opodatkowania kwotę 22 000 zł (28 000 zł minus 6 000 zł dofinansowania z funduszu ochrony środowiska). W roku 2024 doinstalował Pan do instalacji fotowoltaicznej magazyn energii (koszt zakupu i instalacji z faktury 16 000 zł), który został zainstalowany jako integralna część instalacji fotowoltaicznej. Energia produkowana przez instalację fotowoltaiczną z zintegrowanym magazynem energii służy między innymi do ogrzewania pomieszczeń w budynku (grzejniki hybrydowe) i wody użytkowej.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
Budynek, o którym mowa we wniosku stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.), tj. stanowi budynek w zabudowie bliźniaczej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.
Jest Pan współwłaścicielem opisanego budynku od 2016 r. i nadal nim Pan będzie w roku 2024 oraz w chwili składania zeznania podatkowego za rok 2024. Budynek zamieszkuje Pan od listopada 2017 r., rachunki za energię, gaz, wodę i wywóz odpadów opłaca Pan od listopada 2017 r.
Instalacja fotowoltaiczna zainstalowana w tym budynku służy wyłącznie do zasilania w energię elektryczną tylko Pana domu. Wydatki związane z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznej w 2023 r. odliczone zostały w zeznaniu podatkowym we wspólnym rozliczeniu małżonków.
Wydatki na zakup magazynu energii poniósł Pan ze środków pochodzących majątku małżeńskiego. Faktura za zakup i montaż magazynu jest wystawiona na Pana nazwisko przez podatnika VAT czynnego. Montaż magazynu energii został zakończony w lipcu 2024 r.
We wcześniejszych latach nie odliczał Pan wydatków związanych z termomodernizacją.
Oprócz dofinansowania z funduszu ochrony środowiska w kwocie 8000 zł ani Pan, ani Pańska żona nie uzyskają żadnego innego dofinansowania.
Wydatki związane z zakupem magazynu energii: nie zostaną zaliczone przez Pana do kosztów uzyskania przychodu, nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, nie będą uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna) oraz będą dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska w kwocie 8000 zł w ramach programu (...).
Rozliczenie podatku za 2024 rok rozliczy Pan we wspólnym zeznaniu z żoną.
Pytanie
Czy w rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2024, rozliczając się wspólnie z żoną, może Pan ponownie skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej (art. 26h ustawy o podatku od osób fizycznych) odliczając od podstawy opodatkowania część kosztu zakupu magazynu energii tj. kwotę 8000 zł (16000 zł minus 8000 dofinansowanie z funduszu ochrony środowiska) który jest zintegrowany z zainstalowaną w ubiegłym roku instalacją fotowoltaiczną)?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie ulga termomodernizacyjna na zakup magazynu Panu przysługuje, ponieważ inwestycja termomodernizacyjna spełnia wszystkie warunki. W instalacji fotowoltaicznej z magazynem energii zainstalowanej przez Pana większa ilość energii słonecznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną jest zużywana na bieżąco – w tym do ogrzewania budynku oraz podgrzewania wody użytkowej – a jej nadwyżki dzięki wykorzystaniu magazynu energii są w nim gromadzone i zużywane w momencie braku generacji z paneli fotowoltaicznych. Zgodnie z ustawą o PIT przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznaczają takie przedsięwzięcia, których przedmiotem jest m.in. „ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych (…)”. Zgodnie art. 26h ustawy o PIT podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku (ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2) wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Ponadto kwota odliczenia za lata 2023 i 2024 wyniosłaby 30 000 zł więc nie przekroczy ustawowego progu 53 000 zł.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy stanowi:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
W rozporządzeniu wymienione zostały m. in.:
·ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu),
·montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).
Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.
Pana wątpliwość budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej poniesionych przez Pana wydatków na zakup i montaż magazynu energii (po odliczeniu otrzymanej dotacji).
Z podanych przez Pana informacji wynika, że od 2016 r. jest Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, w którym w 2023 r. zainstalował Pan instalację fotowoltaiczną. W 2024 r. doinstalował Pan magazyn energii, który został zainstalowany jako integralna część instalacji fotowoltaicznej. Energia produkowana przez instalację fotowoltaiczną z zintegrowanym magazynem energii służy wyłącznie do zasilania w energię elektryczną Pana domu w tym do ogrzewania pomieszczeń budynku oraz wody użytkowej. Faktura na zakup i instalację magazynu energii została wystawiona przez podatnika VAT czynnego na kwotę 16 000 zł. Ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymał Pan dofinansowanie do wskazanej inwestycji w kwocie 8 000 zł w ramach programu (...) i o inne dofinansowania ani Pan, ani Pańska żona nie będą się ubiegać. Z ulgi termomodernizacyjnej skorzystał Pan tylko w 2023 r. odliczając kwotę 22 000 zł. We wcześniejszych latach nie korzystał Pan z ulgi termomodernizacyjnej, zatem łączna kwota odliczenia nie przekroczy limitu 53 000 zł.
Mając na uwadze powyższe oraz fakt, że w treści wniosku wskazał Pan, że zainstalowany magazyn energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i służy wyłącznie do zasilania w energię elektryczną budynku mieszkalnego, to wydatki poniesione przez Pana w 2024 r. na zakup i montaż magazynu energii (w części niepodlegającej dofinansowaniu w ramach projektu „(...)”) można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, składając zeznanie podatkowe za 2024 r. będzie miał Pan prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku poniesione wydatki na zakup i montaż magazynu energii w wysokości 8 000 zł.
Zatem przedstawione przez Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a,
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).