Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.718.2024.2.KP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.718.2024.2.KP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytania nr 1 – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 10 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 grudnia 2024 r. (wpływ 3 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych

Spółka X (dalej jako: Wnioskodawca, Spółka) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu, rozwoju oraz sprzedaży produktów z branży motoryzacyjnej oraz przemysłowej. Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy wskazanym w rejestrze przedsiębiorców jest działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.

Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca wskazuje, iż zatrudnia na podstawie umowy o pracę pracownika na stanowisku Specjalista ds. Marketingu, zwanego dalej również pracownikiem. Do jego obowiązków należy:

-tworzenie materiałów promocyjnych, m.in.: broszur, ulotek i plakatów dotyczących produktów oferowanych przez Spółkę,

-projektowanie etykiet, opakowań produktów oraz logotypów produktów oferowanych przez Spółkę,

-tworzenie grafik z przeznaczeniem do wykorzystania ich w mediach społecznościowych oraz na stronie www,

-wykonywanie sesji zdjęciowych pracowników Spółki oraz produktów oferowanych przez Spółkę,

-tworzenie renderów produktów oferowanych przez Spółkę w programie (…),

-tworzenie prezentacji multimedialnych dotyczących produktów oferowanych przez Spółkę,

-wykonywanie animacji dotyczących produktów oferowanych przez Spółkę z przeznaczeniem do wykorzystania ich w mediach społecznościowych,

-realizacja zadań wynikających z Systemu Zarządzania Jakością, dalej jako SZJ,

-wykonywanie innych zadań zleconych przez przełożonego oraz Zarząd,

-przestrzeganie instrukcji, procedur związanych z funkcjonowaniem: (…).

Dzieła wytworzone przez pracownika w ramach ww. czynności są niepowtarzalne, mają indywidualny charakter i spełniają przesłanki utworu określone w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm., dalej jako: ustawa o prawach autorskich), tj. są przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalonym w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia. Do utworów tworzonych w wyniku wykonywania pracy przez pracownika zaliczają się:

gotowe materiały promocyjne, m.in.: broszury, ulotki i plakaty dotyczące produktów oferowanych przez Spółkę,

etykiety, opakowania produktów oraz logotypy produktów oferowanych przez Spółkę,

grafik pod media społecznościowe i stronę www. Spółki,

zdjęcia pracowników Spółki oraz zdjęcia produktów oferowanych przez Spółkę,

rendery produktów oferowanych przez Spółkę utworzone w programie (…),

prezentacje multimedialne produktów oferowanych przez Spółkę,

animacje na media społecznościowe Spółki.

Tworzone przez pracownika utwory mają na celu m.in.:

-wykonanie nowych materiałów promocyjnych dla produktów oferowanych przez Spółkę,

-zwiększenie konkurencyjności i rozpoznawalności produktów oferowanych przez Spółkę na rynku.

Umowa o pracę, warunki wynagrodzenia, w tym wynagrodzenia twórczego, ewidencja

Z umowy o pracę łączącej Wnioskodawcę i pracownika wynika, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują także działalność twórczą. W zakresie wynagrodzenia wskazuje się, że stała wartość honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu stanowi 70% wynagrodzenia zasadniczego, jednak w celu weryfikacji kwoty honorarium i wykazania, że określony w umowie procent nie odbiega od rzeczywistości, prowadzona jest ewidencja czasu pracy poświęconego na prace twórcze w powiązaniu z określonymi utworami. W ten sposób Wnioskodawca ma możliwość modyfikacji ustalonej w umowie o pracę procentowej wartości wynagrodzenia autorskiego, po dokonaniu okresowej kontroli. Honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu nie przysługuje pracownikowi podczas okresów jego nieobecności.

Wnioskodawca ponownie podkreśla, iż powstanie utworu jest dokumentowane za pomocą ewidencji czasu pracy, z której wynika ile pracownik poświęcił czasu na stworzenie konkretnego utworu. Ponadto pracownik prowadzi ewidencję stworzonych utworów.

Nadto wskazać należy, iż czynności podejmowane przez pracownika będą stanowić działalność twórczą obejmującą badania naukowe i/lub prace rozwojowe. Prace wykonywane przez pracownika nie będą polegać na działaniach obejmujących zmiany rutynowe i okresowe. Specjalista ds. Marketingu będzie podejmował prace w sposób systematyczny, tj. uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia, ponieważ osoba zatrudniona na tym stanowisku jest odpowiedzialna m.in. za rozwój materiałów promocyjnych dla produktów oferowanych przez Spółkę.

Natomiast samym celem prac wykonywanych przez pracownika jest zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie takich zasobów do tworzenia nowych zastosowań.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielili Państwo odpowiedzi na następujące pytania:

1) Co jest efektem prowadzonej przez Państwa Spółkę działalności gospodarczej, w szczególności:

a) jakie produkty z branży motoryzacyjnej oraz przemysłowej wytwarza, rozwija i sprzedaje Państwa Spółka?

Efektem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest szeroko pojęta produkcja towarów z branży (…).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wytwarza w szczególności (…), na które składają się:

(…).

b) czy i jakie usługi świadczy Państwa Spółka w ramach prowadzonej działalności w zakresie inżynierii i związanego z nią doradztwa technicznego?

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie inżynierii i związanego z nią doradztwa technicznego świadczy w szczególności takie usługi, jak:

-tworzenie wszelkiego rodzaju instrukcji – infografik instrukcji papierowych i elektronicznych, animacji,

-tworzenie „data matrix” infografik dla produktów w oparciu o dane z inżynierii badawczo-rozwojowej.

2) Czy czynności wykonywane przez Państwa pracownika – Specjalistę ds. Marketingu (dalej: Pracownik) – mające stanowić działalność badawczo-rozwojową dotyczą:

a) bezpośrednio tworzenia/świadczenia nowych bądź ulepszonych produktów/usług będących efektem działalności Państwa Spółki, wskazanych w odpowiedzi na pkt 1 tego wezwania?

Odpowiadając na pytanie wprost – nie, czynności wykonywane przez Pracownika mające stanowić działalność badawczo-rozwojową nie dotyczą bezpośrednio tworzenia/świadczenia nowych bądź ulepszonych produktów/usług będących efektem działalności Wnioskodawcy. Przy czym Wnioskodawca na marginesie wskazuje, że Pracownik bierze udział w pracach dotyczących tworzenia dołączanych do produktów wszelkiego rodzaju instrukcji – infografik instrukcji papierowych i elektronicznych, animacji.

Jeśli tak, prosimy wyjaśnić:

• których produktów/usług będących efektem działalności Państwa Spółki ta działalność dotyczy?

Nie dotyczy. Poza udziałem w pracach służących rozwijaniu dołączanych do produktów wszelkiego rodzaju instrukcji – infografik instrukcji papierowych i elektronicznych, animacji.

• w jaki sposób czynności wykonywane przez Państwa Pracownika, mające stanowić działalność badawczo-rozwojową, przyczyniają się do powstania nowych bądź ulepszenia Państwa produktów/usług?

Nie dotyczy. Pracownik wykonuje jednak w ramach swoich obowiązków czynności polegające na wytworzeniu grafik, infografik instrukcji papierowych i elektronicznych, animacji oraz do niewprowadzonych produktów na rynek (…).

W pozostałym zakresie działalność pracownika nie przyczynia się bezpośrednio do powstania nowych bądź ulepszenia produktów, lecz służy ich zareklamowaniu, lepszemu zaprezentowaniu produktów Spółki ich potencjalnym odbiorcom.

czy

b) wyłącznie działań, których efektem są produkty/usługi inne niż produkty/usługi będące bezpośrednim efektem prowadzonej przez Państwa Spółkę działalności gospodarczej – jeśli tak, prosimy wyjaśnić:

• jakie konkretnie produkty/usługi powstają w wyniku tych prac?

Wnioskodawca wskazuje, że w wyniku prac Pracownika powstają:

1) gotowe materiały promocyjne, m.in.: broszury, ulotki i plakaty dotyczące produktów oferowanych przez Spółkę,

2) etykiety, opakowania produktów oraz logotypy produktów oferowanych przez Spółkę,

3) grafiki pod media społecznościowe i stronę www Spółki,

4) zdjęcia pracowników Spółki oraz zdjęcia produktów oferowanych przez Spółkę,

5) rendery produktów oferowanych przez Spółkę utworzone w programie (…),

6) prezentacje multimedialne produktów oferowanych przez Spółkę,

7) animacje na media społecznościowe Spółki.

• jaki jest związek czynności wykonywanych przez Państwa pracownika z produktami/usługami będącymi efektem działalności Państwa Spółki?

Tak jak zostało wskazane, czynności wykonywane przez pracownika nie mają bezpośredniego związku z produktami wykonywanymi w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, lecz służą celom marketingowym, reklamowym. Czynności wykonywane przez Pracownika mają na celu zwiększenie rozpoznawalności i docelowo sprzedaży oferowanych przez Spółkę produktów.

Wszystkie projekty stworzone przez Pracownika zatrudnionego na stanowisku Team Leader Marketing będą projektami niepowtarzalnymi, mającymi indywidualny charakter i spełniającymi przesłanki utworu określone w ustawie z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 880, 1089, z późn. zm.), tj. będą przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalonym w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Do tych utworów należy zaliczyć m.in.:

-materiały na strony www Spółki,

-filmy promocyjne, które będą publikowane w social mediach, stronie www Spółki itp.,

-materiały reklamowe Spółki,

-wydarzenia promocyjne – promujące wytwarzane przez Spółkę produkty,

-zdjęcia, które następnie znajdą się w Intranecie, na stronie www, social media, etc.

Jeżeli chodzi o związek czynności wykonywanych przez Pracownika z produktami/usługami będącymi efektem działalności Państwa Spółki, to polega on na zwiększeniu ich rozpoznawalności poprzez ich reklamę, zwłaszcza w środkach przekazu elektronicznego i dotarciu do możliwie jak najszerszej bazy potencjalnych odbiorców.

3) Czy i w jaki sposób czynności wykonywane przez Pracownika – w ramach jego działalności mającej stanowić działalność badawczo-rozwojową – przyczyniają się do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów/usług Państwa Spółki oraz procesów i technologii produkcji w Państwa Spółce – prosimy to wyjaśnić?

Co do zasady, jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytanie nr 2, czynności wykonywane przez Pracownika nie mają bezpośredniego związku z produktami wykonywanymi w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, lecz służą celom marketingowym, reklamowym. Czynności wykonywane przez Pracownika mają na celu zwiększenie rozpoznawalności i docelowo sprzedaży oferowanych przez spółkę produktów.

Jednak z drugiej strony działania Pracownika wykonywane przez niego w ramach pracy przyczyniają się w pewnej mierze do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów Spółki. Pracownik w ramach swoich obowiązków wykonuje prace, które polegają na:

-tworzeniu i ulepszaniu istniejących treści na produktach (np. instrukcji),

-tworzeniu i ulepszaniu ikonografii, prezentacji multimedialnych, logotypów,

-tworzeniu i ulepszaniu treści graficznych znajdujących się bezpośrednio na produkcji, w formie graficznej i video-instrukcji stanowiskowej.

4) Czy w ramach prac mających stanowić działalność badawczo-rozwojową Państwa Pracownik wykorzystuje dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz inną wiedzę i umiejętności w celu stworzenia lub ulepszenia produktów/usług Państwa Spółki – prosimy to wyjaśnić?

Tak. W ramach prac twórczych dotyczących reklamowania i marketingu produktów oferowanych przez Spółkę pracownik wykorzystuje dostępne oprogramowania graficzne i video: (…). Dodatkowo pracownik wykorzystuje dostępne sprzęty komputerowe, aparat cyfrowy z osprzętem oraz dostępne sprzęty do nagrywania filmów na social media (…).

Pracownik dąży również do poszerzenia swojej wiedzy (jej zasobów) i zdobycia nowych kompetencji, biorąc w tym celu aktywny udział w płatnych i bezpłatnych szkoleniach branżowych.

5) Czy prace Pracownika mające stanowić działalność badawczo-rozwojową obejmują rutynowe i okresowe zmiany wprowadzone do produktów, nawet jeżeli mają one charakter ulepszenia?

Wnioskodawca wskazuje z ostrożności, że prace Pracownika mające stanowić działalność badawczo-rozwojową nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzonych do produktów oferowanych przez Spółkę. Czynności podejmowane przez Pracownika w ramach prac twórczych dotyczących reklamowania i marketingu produktów oferowanych przez Spółkę stanowią działalność twórczą obejmującą badania naukowe i/lub prace rozwojowe. Prace wykonywane przez Pracownika nie będą polegać na działaniach obejmujących zmiany rutynowe i okresowe.

6) W czym przejawia się twórczy charakter czynności wykonywanych przez Państwa Pracownika w ramach jego prac mających stanowić działalność badawczo-rozwojową, w szczególności:

·jakie konkretnie produkty/usługi powstały w ramach jego prac mających stanowić działalność badawczo-rozwojową, na podstawie jakich technologii?

W ramach prac Pracownika mających stanowić działalność badawczo-rozwojową w zakresie reklamowania i marketingu produktów oferowanych przez Spółkę powstały m.in. następujące dzieła:

-aplikacja instruktażowa dla zestawu naprawczego (wykorzystane technologie: (…)),

-wideoinstrukcje (…),

-strona internetowa (…),

-aplikacja qalcwise (technologia chmurowa).

·co jest efektem tych prac, tj. jakie nowe zastosowania powstały przy realizacji tych prac?

Wnioskodawca wskazuje jednak, że czynności wykonywane przez Pracownika w ramach pracy, w części stanowiącej działalność badawczo-rozwojową, przyczyniały się w pewnej mierze do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów Spółki. Pracownik w ramach swoich obowiązków wykonuje prace, które polegają na:

-tworzeniu i ulepszaniu istniejących treści na produktach (np. instrukcji),

-tworzeniu i ulepszaniu ikonografii, prezentacji multimedialnych, logotypów,

-tworzenie i ulepszanie treści graficznych znajdujących się bezpośrednio na produkcji, w formie graficznej i video-instrukcji stanowiskowej.

Efektem prac pracownika mających stanowić działalność badawczo-rozwojową w zakresie reklamowania i marketingu produktów oferowanych przez Spółkę są:

-gotowe materiały promocyjne, m.in.: broszury, ulotki i plakaty dotyczące produktów oferowanych przez Spółkę,

-etykiety, opakowania produktów oraz logotypy produktów oferowanych przez Spółkę,

-grafik pod media społecznościowe i stronę www Spółki,

-zdjęcia pracowników Spółki oraz zdjęcia produktów oferowanych przez Spółkę,

-rendery produktów oferowanych przez Spółkę utworzone w programie(…),

-prezentacje multimedialne produktów oferowanych przez Spółkę,

-animacje na media społecznościowe Spółki,

·jakie konkretnie narzędzia, nowe koncepcje, rozwiązania niewystępujące w Państwa praktyce gospodarczej zastosowano?

Wnioskodawca ponownie wskazuje, że w ramach prac twórczych dotyczących reklamowania i marktingu produktów oferowanych przez Spółkę pracownik wykorzystuje dostępne oprogramowania graficzne i video: (…). Dodatkowo pracownik wykorzystuje dostępne sprzęty komputerowe, aparat cyfrowy z osprzętem oraz dostępne sprzęty do nagrywania filmów na social media (…).

·co powoduje, że efekty prac Pracownika różnią się od już funkcjonujących u Państwa bądź na rynku, na czym polega oryginalność efektów poszczególnych prac?

Efekty prac Pracownika różnią się od już funkcjonujących w Spółce i na rynku z powodu ich innowacyjności i twórczego charakteru. Składają się na to takie czynniki, jak:

-oryginalność oferowanego produktu końcowego (reklamy, materiałów marketingowych);

-ułatwienie korzystania z instrukcji dopasowanej do każdego użytkownika (QR code instrukcji);

-wprowadzenie intranetu (firmowej bazy danych) w celu podstawowej wymiany informacji w firmie Wnioskodawcy.

·zastosowanie jakich technologii (rozwiązań, narzędzi) powoduje, że efekty prac Pracownika różnią się od rozwiązań już funkcjonujących u Państwa lub na rynku?

W ramach prac twórczych dotyczących reklamowania i marketingu produktów oferowanych przez Spółkę Pracownik wykorzystuje dostępne oprogramowania graficzne i video: (…). Dodatkowo pracownik wykorzystuje dostępne sprzęty komputerowe, aparat cyfrowy z osprzętem oraz dostępne sprzęty do nagrywania filmów na social media (…).

7) W odniesieniu do kryterium „systematyczności”:

·jakie cele miał postawione Pracownik w zakresie realizacji poszczególnych prac, mających stanowić działalność badawczo-rozwojową?

Jeżeli chodzi o cele postawione przed Pracownikiem, które wchodzą w zakres jego obowiązków oraz służą realizacji działalności kreatywnej, twórczej, w tym w pewnym zakresie również badawczo-rozwojowej, są to w szczególności:

-tworzenie materiałów promocyjnych m.in.: broszury, ulotki i plakaty dotyczące produktów oferowanych przez Spółkę,

-tworzenie etykiet, opakowań produktów oraz logotypów produktów oferowanych przez Spółkę,

-tworzenie grafik pod media społecznościowe i na stronę www. Spółki,

-tworzenie renderów produktów oferowanych przez Spółkę w programie (…),

-tworzenie animacji na media społecznościowe Spółki,

-zwiększenie konkurencyjności i rozpoznawalności Spółki oraz produktów oferowanych przez Spółkę na rynku,

-systematyczne prowadzenie Social Mediów (w celu zwiększenia ich zasięgu),

-bieżące aktualizowanie informacji w Intranecie Spółki,

-aktualizowanie i tworzenie infografiki na instrukcje, znajdujące się bezpośrednio na produkcie – zgodnie z wytycznymi i zmianami zachodzącymi w dziale rozwoju produktu.

·jakie cele zostały osiągnięte w ramach poszczególnych prac, w ramach jakich zasobów ludzkich, rzeczowych i finansowych zostały faktycznie zrealizowane poszczególne prace?

Wnioskodawca wskazuje, że efektem prac „kreatywnych” pracownika jest zwiększenie konkurencyjności i rozpoznawalności Spółki oraz produktów oferowanych przez Spółkę na rynku, wytworzenie i udostępnienie informacji dot. produktów Wnioskodawcy w Internecie, zwiększenie zasięgu postów na Social Mediach, co za tym idzie zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów Wnioskodawcy.

·czy poszczególne prace były/są realizowane wg określonych harmonogramów, jeśli tak – prosimy wskazać, co przewidywały te harmonogramy i czy zostały zrealizowane?

Pracownik wykonuje prace w sposób systematyczny, tj. uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według systemu, na podstawie przygotowanego harmonogramu prac z przyjęciem określonych celów do osiągnięcia, ponieważ jest odpowiedzialny m.in. za rozwój materiałów promocyjnych dla produktów oferowanych przez Spółkę. Wszelkie prace zlecane Pracownikowi są przez niego realizowane w perspektywach krótkoterminowych (aktualizacja informacji na Intranecie, stworzenie infografiki opisujące zachodzące procesy w danym dziale) i długoterminowych (zwiększenie zasięgów na (…); organizacja wydarzeń firmowych) harmonogramów. Harmonogramy są wykonywane na bieżąco, nie można stwierdzić ich definitywnego zrealizowania.

8) W odniesieniu do kryterium „w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań”:

·jakimi zasobami wiedzy dysponował Pracownik przed rozpoczęciem poszczególnych prac mających stanowić działalność badawczo-rozwojową?

Zasoby wiedzy, jakimi dysponował Pracownik przed rozpoczęciem poszczególnych prac:

-wykształcenie wyższe marketingowe;

-umiejętność operowania prostymi programami graficznymi;

-podstawowa wiedza dotycząca operowania na Social Mediach.

·jaki rodzaj wiedzy i umiejętności Pracownik wykorzystywał i rozwinął w ramach tych prac?

Wszystkie ze wskazanych w odpowiedzi na poprzedzające pytanie.

·wskazanie miejsca, sposobu wykorzystywania oraz selekcji wiedzy pod względem jej przydatności – jaka wiedza została wykorzystana podczas prac mających stanowić działalność badawczo-rozwojową?

Wnioskodawca wskazuje, że cała wiedza Pracownika została wykorzystana w jego siedzibie oraz poza jego siedzibą, w tym w ramach wykorzystania elektronicznych środków przekazu (Social Media) podczas prac mających na celu zwiększenie konkurencyjności i rozpoznawalności Spółki oraz produktów oferowanych przez Spółkę na rynku.

·czy w ramach prac połączono i kształtowano istniejącą wiedzę (jaką); co było/jest efektem tego połączenia i kształtowania?

Tak, w ramach prac połączono i kształtowano istniejącą wiedzę Pracownika w zakresie:

-tworzenia materiałów promocyjnych, m.in.: broszur, ulotek i plakatów dotyczących produktów oferowanych przez Spółkę,

-projektowania etykiet, opakowań produktów oraz logotypów produktów oferowanych przez Spółkę,

-tworzenia grafik z przeznaczeniem do wykorzystania ich w mediach społecznościowych oraz na stronie www,

-wykonywania sesji zdjęciowych pracowników Spółki oraz produktów oferowanych przez Spółkę,

-tworzenia renderów produktów oferowanych przez Spółkę w programie(…),

-tworzenia prezentacji multimedialnych dotyczących produktów oferowanych przez Spółkę,

-wykonywania animacji dotyczących produktów oferowanych przez Spółkę z przeznaczeniem do wykorzystania ich w mediach społecznościowych,

-realizacji zadań wynikających z Systemu Zarządzania Jakością, dalej jako SZJ,

-wykonywania innych zadań zleconych przez przełożonego oraz Zarząd,

-przestrzegania instrukcji, procedur związanych z funkcjonowaniem: (…).

Efektami prac połączenia i kształtowania wiedzy są:

-Nowe materiały promocyjne, m.in.: broszury, ulotki i plakaty dotyczące produktów oferowanych przez Spółkę, etykiety, opakowania produktów oraz logotypy produktów oferowanych przez Spółkę, grafiki pod media społecznościowe i stronę www Spółki, rendery produktów oferowanych przez Spółkę utworzone w programie (…), prezentacje multimedialne produktów oferowanych przez Spółkę, animacje na media społecznościowe Spółki,

-Samorozwój pracownika w obrębie (…) w oparciu o dostępne materiały oraz szkolenia w firmie,

-Samorozwój pod kątem analizy rynku i Social Media. Nauka algorytmów w poszczególnych Social Mediach.

Wszelkie wyżej wymienione aspekty pracy Pracownika mają na celu zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności potrzebnych do tworzenia i ulepszania istniejących treści na produktach, reklamy i marketingu Wnioskodawcy.

·czy prace Pracownika miały na celu przede wszystkim zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności – jeśli tak, prosimy wskazać jakiego zakresu ta wiedza i umiejętności dotyczą?

Tak. Są to wiedza i umiejętności z zakresu reklamy i marketingu. Co ma na celu zwiększenie konkurencyjności i rozpoznawalności Spółki oraz produktów oferowanych przez Spółkę na rynku.

·czy zdobycie nowej wiedzy i umiejętności służyło opracowaniu nowych produktów, procesów lub usług bądź wprowadzaniu do nich znaczących ulepszeń; jeśli tak, to w czym się to przejawia – prosimy szczegółowo to wyjaśnić?

Jak Wnioskodawca wskazywał już wielokrotnie wcześniej, efekty pracy Pracownika mają na celu zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności w celu tworzenia i znacznego ulepszania już istniejących treści na produktach, reklamy Wnioskodawcy. Przejawia się to w:

1) lepszym, sprawniejszym i skuteczniejszym operowaniu przez Pracownika w obrębie (…) w oparciu o dostępne materiały oraz szkolenia w Spółce,

2) lepszym, sprawniejszym i skuteczniejszym operowaniu przez Pracownika pod kątem analizy rynku i Social Media, nauka algorytmów w poszczególnych Social Mediach.

·czy prace Pracownika mające stanowić działalność badawczo-rozwojową były/są ukierunkowane na nowe odkrycia – jeśli tak, prosimy wskazać jakie?

Wnioskodawca wskazuje, że działania podejmowane przez Pracownika są przejawem jego działalności twórczej o indywidualnym charakterze. Do tych zadań należy zaliczyć twórcze prace koncepcyjne, w ramach których Pracownik będzie m.in. opracowywał materiały reklamowe, strony www, tworzył filmy, ikonografiki, prezentacje multimedialne, logotypy. Pracownik będzie odpowiedzialny za szkolenia pracowników i zwiększania świadomości pracowników odnośnie funkcjonowania Social Mediów. Każdy z rezultatów działalności będzie miał oryginalny charakter, tj. będzie zawierać obiektywnie nową wartość oraz będzie nosił cechę indywidualności, tzn. stanowić efekt nieszablonowej, samodzielnej pracy uwieńczonej niepowtarzalnym rezultatem.

Pytania

1.Czy prace wykonywane przez pracownika Spółki na stanowisku Specjalista ds. Marketingu spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38-40 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o PIT?

2.Czy Spółka ma możliwość zastosowania do nich przepisu art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – prace wykonywane przez pracownika Spółki na stanowisku Specjalista ds. Marketingu spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38-40 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o PIT.

W Państwa ocenie – w odniesieniu do pytania nr 2 – Spółka ma możliwość zastosowania do nich przepisu art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, tj. 50% kosztów uzyskania przychodu do przychodów Specjalisty ds. Marketingu z pracy twórczej.

Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 2647 ze zm.; dalej: ustawa o PIT) koszty uzyskania niektórych przychodów określa się m.in. z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Powołany przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT wskazuje, że ustalenie, czy określony przychód został osiągnięty z tytułu korzystania z praw autorskich lub pokrewnych (lub rozporządzania tymi prawami), i podatnik jest twórcą, czy też artystą wykonawcą należy ocenić w świetle odrębnych przepisów, czyli przepisów ustawy o prawach autorskich.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim przedmiotem prawa autorskiego (przysługującego twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej) jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną (art. 1 ust. 3 ustawy o prawach autorskich). Podlega zatem ochronie od momentu ustalenia, nawet jeżeli jest nieukończony. Ustalenie to taka forma utworu, która daje możliwość zapoznania się z nim osobie trzeciej (poza autorem).

Uwzględniając powyższe regulacje dotyczące utworu, przyjąć należy, że jest on przeciwstawny działalności odtwórczej, rzemieślniczej, technicznej. Z tego względu nie można zakwalifikować jako utworu efektu działalności wyłącznie rutynowej, szablonowej, zdeterminowanej (przez przeznaczenie, materiał, wiążące schematy), pozbawiającej twórcę swobody dokonywania wyborów.

Utwór może powstać zarówno w ramach stosunku pracy, czy umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenia lub o dzieło). Warunkiem dla zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodu jest to, aby pracownik w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy stworzył utwór w rozumieniu ustawy o prawach autorskich, czyli aby wynik jego działań nosił cechy indywidualnej twórczości oraz pracownik dokonał rozporządzania prawami albo skorzystał ze swoich praw. Pojęcia „korzystanie” i „rozporządzanie” nie są dokładnie zdefiniowane w ustawie o prawach autorskich.

Jednak należy uznać, że przeniesienie praw autorskich lub udzielanie licencji na korzystanie z utworów lub przedmiotów praw pokrewnych na zakład pracy mieści się w ich zakresie.

Nabycie przez pracodawcę majątkowych praw autorskich do utworów pracowniczych nie ma charakteru pierwotnego. Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawach autorskich. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

Powyższe oznacza, że od chwili powstania utworu do jego przyjęcia przez pracodawcę autorskie prawa pozostają przy twórcy.

Jak wskazał Minister Finansów w interpretacji ogólnej z dnia 15 września 2020 r., nr DD3.8201.1.2018:

·„przedmiotem prawa autorskiego jest tylko taka działalność twórcza, która prowadzi do powstania utworu korzystającego z ochrony praw autorskich; sama działalność twórcza nie może być przedmiotem prawa autorskiego, a do przychodów uzyskanych z tego tytułu nie ma zastosowania art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy PIT,

·podstawowymi warunkami do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów w ramach stosunku pracy jest to, aby przedmiotem umowy o pracę było powstanie utworu w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim, tj. zamawianego i oczekiwanego przez pracodawcę, oryginalnego wytworu o indywidualnym charakterze,

·w przypadku utworu pracowniczego niezbędne jest przyjęcie tego utworu przez pracodawcę, gdyż oznacza to ustawowe (lub umowne) rozporządzenie prawem autorskim na rzecz pracodawcy”.

Zaznaczyć również należy, że fakt korzystania przez podatnika z prawa autorskiego powinien być udokumentowany, gdyż warunkiem zastosowania kosztów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o PIT jest, aby zaistniał utwór w rozumieniu ustawy o prawach autorskich, twórca udzielił licencji na korzystanie z danego utworu, względnie by doszło do rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do tworzonego dzieła.

W razie wykonywania na podstawie stosunku pracy czynności zarówno chronionych prawem autorskim, jak i niebędących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, udokumentowania wymaga wartość wynagrodzenia z tytułu korzystania z prawa autorskiego. Tylko bowiem wyraźne rozróżnienie, jak również dokumentowanie prac – utworów chronionych prawem autorskim – oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów przy zapewnieniu właściwej realizacji obowiązków płatnika w zakresie prawidłowego obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy. Wykonywanie pracy twórczej nie oznacza automatycznie powstania utworu i przejścia praw z tego tytułu na pracodawcę.

Podwyższone koszty uzyskania przychodów można więc stosować, jeżeli zostało wypłacone wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych.

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 listopada 2018 r., nr 0113-KDIPT3.4011.440.2018.2.JR:

-„Z treści umowy o pracę (lub innego dokumentu) powinno więc wynikać, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują także działalność twórczą, a wyodrębniona część wynagrodzenia stanowi honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu. Konieczne jest dokładne wyróżnienie (w jasny, czytelny sposób) tej części wynagrodzenia, która związana jest z korzystaniem lub rozporządzaniem przez pracownika z przysługujących mu praw autorskich.

-Zatem, jeżeli pracodawca wyodrębni część wynagrodzenia należną z tytułu rozporządzania lub korzystania przez pracowników z praw majątkowych do utworów przez nich stworzonych od pozostałego wynagrodzenia za wykonywane obowiązki, niemające charakteru twórczego, możliwe będzie zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodu od części twórczej”.

Podsumowując, w celu zastosowania podwyższonych kosztów uzyskania przychodu do części wynagrodzenia związanego z rozporządzeniem prawami autorskimi muszą zostać spełnione następujące przesłanki:

·praca wykonywana przez pracownika jest przedmiotem prawa autorskiego, a więc spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

·pracownik jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez pracownika wynika z korzystania przez twórcę z tychże praw lub rozporządzania tymi prawami,

·umowa o pracę przewiduje zróżnicowanie wynagrodzenia należnego pracownikowi na część związaną z korzystaniem z praw autorskich i część związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych oraz pracodawca prowadzi stosowną dokumentację w tym zakresie, np. prowadzi szczegółową ewidencję przekazanych utworów, a także

·przychody muszą być uzyskiwane z tych rodzajów działalności, o których mowa w art. 22 ust. 9b ustawy o PIT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, projekty stworzone przez pracownika zajmującego stanowisko Specjalista ds. Marketingu są projektami niepowtarzalnymi, mającymi indywidualny charakter i spełniającymi przesłanki utworu, wskazane w ustawie o prawach autorskich, tj. są przejawem działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalonym w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Z umowy o pracę łączącej Wnioskodawcę i pracownika wynika, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują także działalność twórczą. W zakresie wynagrodzenia wskazano, że honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu stanowi 70% wynagrodzenia zasadniczego, jednak w celu weryfikacji kwoty honorarium i wykazania, że określony w umowie procent nie odbiega od rzeczywistości, prowadzona jest ewidencja czasu pracy poświęconego na prace twórcze w powiązaniu z określonymi utworami. W ten sposób Wnioskodawca ma możliwość modyfikacji ustalonej w umowie o pracę procentowej wartości wynagrodzenia autorskiego, po dokonaniu okresowej kontroli. Zatem, powstanie utworu jest dokumentowane za pomocą ewidencji czasu pracy, z której wynika ile pracownik poświęcił czasu na stworzenie konkretnego utworu. Ponadto pracownik prowadzi ewidencję stworzonych utworów.

Warto wskazać, że stosownie do powoływanej już interpretacji ogólnej Ministra Finansów z dnia 15 września 2020 r.:

-„ustalenie wysokości honorarium leży w zakresie swobody kontraktowej stron umowy (stosunku pracy, umowy cywilnoprawnej),

-żadne powszechnie obowiązujące przepisy nie regulują zasad ustalania wysokości honorarium,

-nie ma też żadnych innych uniwersalnych reguł, ugruntowanych praktyką i orzecznictwem sądowym (z wyjątkiem negatywnych przesłanek określonych w tezach orzeczniczych wykluczających możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów), pozwalających na wskazanie zasad dokumentowania prac stanowiących przedmiot prawa autorskiego,

-fakt uzyskania przychodu z praw autorskich i jego wysokość wymaga odpowiedniego udokumentowania, przy czym może to zostać wykazane za pomocą każdego prawnie dopuszczalnego dowodu”.

Wobec tego, stosowany przez Spółkę sposób określenia wysokości honorarium, tj. określenie jego wysokości w sposób procentowy od kwoty zasadniczego wynagrodzenia i jego weryfikacja na podstawie prowadzonej ewidencji czasu pracy poświęconego na prace twórcze w powiązaniu z określonymi utworami jest poprawny i pozwala na zastosowanie wobec tak określonego wynagrodzenia 50% kosztów uzyskania przychodu.

Powyższe znajduje potwierdzenie w przywoływanej już interpretacji ogólnej Ministra Finansów: „Jeżeli zatem twórca:

-poświęca ściśle określony czas na stworzenie (tworzenie) konkretnego dzieła,

-rejestruje czas pracy twórczej w odrębnym dokumencie (np. w ewidencji prowadzonej papierowo lub w formie elektronicznej (specjalnie do tego stworzonego oprogramowania), bazie danych prowadzonej w formie elektronicznej lub ewentualnie w oświadczeniu składanym pracodawcy za określony okres, np. miesiąc, kwartał, półrocze lub rok),

-czas pracy twórczej jest akceptowany przez pracodawcę (np. akceptuje wpisy w ewidencji, wpisy w bazie danych lub ww. oświadczenie),

-wszystkie utwory (nie tylko przykładowe) stworzone (lub w trakcie tworzenia) przez twórcę są również rejestrowane lub utrwalane (np. w tej samej ewidencji, bazie danych lub wymienione w oświadczeniu), to nie ma przeszkód, aby wartość honorarium autorskiego była określana na podstawie czasu pracy twórczej w powiązaniu z konkretnym stworzonym (tworzonym) utworem.

W związku z tym określenie wartości honorarium na podstawie ewidencji czasu pracy w powiązaniu z konkretnym utworem jest również dopuszczalne.

Przykładowo, jeżeli 70% czasu pracy pracownika stanowił czas pracy twórczej (przeznaczonej na stworzenie, czy tworzenie konkretnego dzieła), to można uznać, że 70% jego wynagrodzenia za pracę stanowiło honorarium i do tej części można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów”.

Aby podatnik mógł zastosować 50% koszty uzyskania przychodu do części wynagrodzenia związanego z rozporządzeniem prawami autorskimi, przychody muszą być uzyskiwane z tych rodzajów działalności, o których mowa w art. 22 ust. 9b ustawy o PIT, tj.:

1)działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;

2)działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;

3)produkcji audialnej i audiowizualnej;

4)działalności publicystycznej;

5)działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;

6)działalności konserwatorskiej;

7)prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.) do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;

8)działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

W związku z tym, że przedmiotem interpretacji jest działalność badawczo-rozwojowa, należy wskazać na treść art. 5a pkt 38 ustawy o PIT, zgodnie z którym działalność badawczo-rozwojowa to:

·działalność twórcza obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe,

·podejmowana w sposób systematyczny,

·w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Natomiast w myśl art. 5a pkt 39 tej ustawy, ilekroć w ustawie o PIT jest mowa o badaniach

naukowych oznacza to:

·badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 574 ze zm.),

·badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

Z kolei prace rozwojowe zdefiniowane są w art. 5a pkt 40 ww. ustawy i oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z powyższymi przepisami, badania naukowe to działalność obejmująca:

1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Natomiast prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Prace wykonywane przez pracownika zatrudnionego na stanowisku Specjalista ds. Marketingu spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej. Powyższe przepisy wprowadzają kilka istotnych kryteriów, od których spełnienia uzależniona jest możliwość uznania określonych działań za działalność badawczo-rozwojową (przy czym kryteria te muszą być spełnione łącznie). Zgodnie z tymi kryteriami, działalność badawczo-rozwojowa powinna:

·obejmować badania naukowe lub prace rozwojowe,

·mieć twórczy charakter,

·być podejmowana w sposób systematyczny, oraz

·być podejmowana w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W związku z powyższym czynności, wykonywane przez pracownika, opisane w przedstawionym stanie faktycznym wypełniają definicję prac rozwojowych – polegają one na wykorzystaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności do planowania produkcji, tworzenia nowych oraz ulepszonych produktów. Ponadto celem prac wykonywanych przez ww. pracownika jest zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie takich zasobów do tworzenia nowych zastosowań. Jak wskazała Spółka, czynności wykonywane przez Specjalistę ds. Marketingu mają na celu m.in.:

-wykonanie nowych materiałów promocyjnych dla produktów oferowanych przez Spółkę,

-zwiększenie konkurencyjności i rozpoznawalności produktów oferowanych przez Spółkę na rynku.

Dodatkowo, mają one charakter twórczy, a ich wynikiem jest utwór w rozumieniu ustawy o prawach autorskich.

Kolejnym kryterium działalności badawczo-rozwojowej jest prowadzenie tej działalności w sposób systematyczny. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza:

1)«robiący coś regularnie i starannie»

2)«o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu»

3)«o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny».

W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu, przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Czynności wykonywane przez Specjalista ds. Marketingu cechują się systematycznością, tj. zorganizowaniem i zaplanowaniem, co potwierdza fakt, że czynności badawczo-rozwojowe prowadzone są przez wyznaczone do tego osoby, posiadające wyspecjalizowaną wiedzę, obowiązane do przestrzegania instrukcji oraz procedur związanych z funkcjonowaniem firmy oraz sporządzania dokumentacji obejmującej efekt prowadzonych prac. Prace, które mają miejsce w projektach badawczo-rozwojowych, nie stanowią prac rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do już istniejących produktów i rozwiązań. Osoba zatrudniona na tym stanowisku jest odpowiedzialna m.in. za rozwój produktów oferowanych przez firmę. Ponadto celem prac wykonywanych przez ww. pracownika jest zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie takich zasobów do tworzenia nowych zastosowań.

Podsumowując, prace wykonywane przez pracownika Spółki na stanowisku Specjalista ds. Marketingu spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38-40 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o PIT, a tym samym Spółka ma możliwość zastosowania do nich przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, tj. 50% kosztów uzyskania przychodu do przychodów z pracy twórczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania nr 1, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

 Źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie do art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

W myśl art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Koszty uzyskania przychodów zostały natomiast uregulowane w przepisach rozdziału 4 omawianej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wynika z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Przy czym, w myśl art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 22 ust. 9b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:

1)działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;

2)działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;

3)produkcji audialnej i audiowizualnej;

4)działalności publicystycznej;

5)działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;

6)działalności konserwatorskiej;

7)prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2509), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;

8)działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.

W złożonym wniosku powzięli Państwo wątpliwość czy prace wykonywane przez Państwa pracownika na stanowisku Specjalista ds. Marketingu spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38-40 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej – oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Stosownie do art. 5a pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych – oznacza to:

a)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.),

b)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 5a pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych – oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.):

Badania naukowe są działalnością obejmującą:

1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:

Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zatem z pracami badawczo-rozwojowymi mamy do czynienia wówczas, gdy wykorzystuje się dostępną wiedzę z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów/usług oraz procesów i technologii produkcji.

Przenosząc powyższe na grunt Państwa sprawy, wyraźnie podkreślam, że w celu stwierdzenia, czy Państwa pracownik prowadzi działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności Państwa pracownika, które spełniają definicję wskazaną w art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Z ustawowej definicji zawartej w regulacjach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi mieć charakter twórczy. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność – zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy – mający na celu tworzenie, tworzyć – powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podmiotu lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u tego podmiotu.

Kolejnym kryterium działalności badawczo-rozwojowej jest prowadzenie tej działalności w sposób systematyczny. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podmiot stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu, przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podmiot podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podmiot zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Powyżej omówione dwa kryteria działalności badawczo-rozwojowej dotyczą charakteru i organizacji prowadzenia tej działalności, podczas gdy ostatnie, trzecie kryterium, dotyczy rezultatu prowadzenia tej działalności, tj. zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. W konsekwencji – głównym zadaniem dla zarządzającego projektem badawczo-rozwojowym jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie zasobów wiedzy przed rozpoczęciem działań projektowych; zasobów w ujęciu funkcjonalnym i celowościowym, czyli podlegającym zwiększeniu oraz możliwym i właściwym do wykorzystania zwiększonej wiedzy do nowych zastosowań. Lokalizacja i identyfikacja wiedzy obejmuje szereg działań, w tym określenie stanu wiedzy, miejsca, sposobu jej wykorzystania oraz selekcji pod względem przydatności do realizacji celu projektu. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, podmiot rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.

Ponadto kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności, tj.:

-badania podstawowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz

-prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.

Prace rozwojowe polegają na nabywaniu, łączeniu, kształtowaniu i wykorzystywaniu dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności – przy czym użyty przez ustawodawcę spójnik „i” wskazuje, że aby uznać działania za prace rozwojowe, konieczne jest zaistnienie wszystkich tych czynności, tj.:

·nabycia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;

·łączenia dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;

·kształtowania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności;

·wykorzystania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności.

Prace rozwojowe bazują zatem na dostępnej wiedzy – w zależności od celów, jakie przyjęto dla prowadzenia prac, będzie to wiedza z określonej dziedziny lub dziedzin. Prace te obejmują kolejno:

·nabycie wiedzy i umiejętności, czyli pozyskanie wiedzy/umiejętności, zapoznanie się z wiedzą, zrozumienie jej;

·łączenie wiedzy i umiejętności, czyli znalezienie takich zależności między wiedzą z różnych zakresów, dziedzin lub wiedzy wynikającej z różnych badań naukowych oraz między umiejętnościami, które są istotne z punktu widzenia postawionych celów badań rozwojowych;

·kształtowanie wiedzy i umiejętności, czyli takie „ułożenie” efektów nabywania i łączenia wiedzy i umiejętności lub takie sformułowanie wniosków płynących z tych procesów, aby można je było wykorzystać dla realizacji postawionych celów prac rozwojowych;

·wykorzystanie wiedzy i umiejętności, czyli ich użycie, posłużenie się nimi dla osiągnięcia celów prac rozwojowych.

Co istotne, całość ww. czynności służy:

·planowaniu produkcji oraz

·projektowaniu i tworzeniu zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.

Chodzi przy tym o konkretne produkty, konkretne procesy lub konkretne usługi albo konkretne rodzaje produktów, procesów lub usług. Podmiot prowadzący prace rozwojowe organizuje je z uwzględnieniem specyfiki konkretnych produktów, procesów lub usług – od niej zależą potrzeby prowadzenia prac rozwojowych i ich zakres.

Zwracam też uwagę na wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 tej ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu działalności badawczo-rozwojowej tych przejawów aktywności podmiotu, które mimo ulepszenia istniejących procesów lub usług, z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość), nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Tym samym ustawodawca wyłączył z definicji prac rozwojowych działalność obejmującą rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, procesów lub usług, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. O tym, jakie zmiany do produktów, procesów lub usług mają charakter rutynowy (wykonywany często i niemal automatycznie) i okresowy (powtarzający się, występujący co pewien czas), będzie każdorazowo decydował charakter konkretnych produktów, procesów bądź usług.

Trzeba pamiętać, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.).

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu, rozwoju oraz sprzedaży produktów z branży motoryzacyjnej oraz przemysłowej. Jej efektem jest szeroko pojęta produkcja towarów z branży chemii motoryzacyjnej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie inżynierii i związanego z nią doradztwa technicznego świadczą Państwo usługi tworzenia wszelkiego rodzaju instrukcji – infografik instrukcji papierowych i elektronicznych, animacji, tworzenia „data matrix” infografik dla produktów w oparciu o dane z inżynierii badawczo-rozwojowej.

Zatrudniają Państwo na podstawie umowy o pracę pracownika na stanowisku Specjalista ds. Marketingu (dalej: Parcownik). Do jego zadań należy m.in.:

-tworzenie materiałów promocyjnych, m.in.: broszur, ulotek i plakatów dotyczących produktów oferowanych przez Spółkę,

-projektowanie etykiet, opakowań produktów oraz logotypów produktów oferowanych przez Spółkę,

-tworzenie grafik z przeznaczeniem do wykorzystania ich w mediach społecznościowych oraz na stronie www,

-wykonywanie sesji zdjęciowych pracowników Spółki oraz produktów oferowanych przez Spółkę,

-tworzenie renderów produktów oferowanych przez Spółkę w programie (…),

-tworzenie prezentacji multimedialnych dotyczących produktów oferowanych przez Spółkę,

-wykonywanie animacji dotyczących produktów oferowanych przez Spółkę z przeznaczeniem do wykorzystania ich w mediach społecznościowych.

Wskazali Państwo, że czynności wykonywane przez Pracownika mające stanowić działalność badawczo-rozwojową nie dotyczą bezpośrednio tworzenia/świadczenia nowych bądź ulepszonych produktów/usług będących efektem Państwa działalności. Pracownik bierze udział w pracach dotyczących tworzenia dołączanych do produktów wszelkiego rodzaju instrukcji – infografik instrukcji papierowych i elektronicznych, animacji. Działalność Pracownika nie przyczynia się bezpośrednio do powstania nowych bądź ulepszenia produktów, lecz służy ich zareklamowaniu, lepszemu zaprezentowaniu Państwa produktów ich potencjalnym odbiorcom. Czynności wykonywane przez Pracownika mają na celu zwiększenie rozpoznawalności i docelowo sprzedaży oferowanych przez Państwa produktów.

Co prawda zwrócili Państwo uwagę, że działania Pracownika wykonywane przez niego w ramach jego prac przyczyniają się w pewnej mierze do tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów Spółki, gdyż Pracownik w ramach swoich obowiązków wykonuje prace, które polegają na:

-tworzeniu i ulepszaniu istniejących treści na produktach (np. instrukcji),

-tworzeniu i ulepszaniu ikonografii, prezentacji multimedialnych, logotypów,

-tworzenie i ulepszanie treści graficznych znajdujących się bezpośrednio na produkcji, w formie graficznej i video-instrukcji stanowiskowej.

Efektem tych prac są natomiast m.in. materiały promocyjne, etykiety, grafiki pod media społecznościowe, animacje czy zdjęcia pracowników.

Prace Państwa Pracownika w istocie dotyczą zatem reklamowania i marketingu produktów Państwa Spółki, a nie tworzenia nowych lub ulepszania istniejących produktów.

Co więcej, ustosunkowując się do przesłanek działalności badawczo-rozwojowej, takich jak twórczość, systematyczność oraz podejmowanie działań w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań, odnieśli się Państwo wprost do prac Pracownika dotyczących reklamowania i marketingu produktów oferowanych przez Spółkę, a nie do tworzenia nowych, innowacyjnych produktów Spółki.

Przedstawione wyżej okoliczności sprawy pozwalają na stwierdzenie, że podejmowane przez Państwa Pracownika prace nie spełniają definicji prac badawczo-rozwojowych określonych w cytowanych powyżej ustawach.

Realizowane przez Państwa Pracownika prace służą zareklamowaniu, lepszemu zaprezentowaniu Państwa produktów ich potencjalnym odbiorcom oraz mają na celu zwiększenie rozpoznawalności Państwa produktów. Nie dotyczą natomiast planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług w Państwa Spółce. Ich celem jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży przez działania marketingowe prowadzone przez Państwa Pracownika.

Podsumowanie: prace wykonywane przez Państwa Pracownika na stanowisku Specjalista ds. Marketingu nie spełniają definicji działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38-40 w zw. z art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z uznaniem Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe bezcelowa jest odpowiedź na pytanie nr 2 dotyczące możliwości stosowania art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zwracam uwagę, że w uzupełnieniu wniosku omyłkowo odnieśli się Państwo do pracownika zatrudnionego na stanowisku Team Leader Marketing zamiast do pracownika zatrudnionego na stanowisku Specjalisty ds. Marketingu. Uznałem to za oczywistą omyłkę niemającą wpływu na rozstrzygnięcie sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Maja Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).