Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest: nieprawidłowe w odniesieniu do pytania nr 3 oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 3 grudnia 2024 r. (wpływ 3 grudnia 2024 r.) oraz 5 grudnia 2024 r. (wpływ 6 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka (…) posiada uprawnienia, na podstawie których przyznaje zasłużonym pracownikom górnictwa honorowe wyróżnienia w postaci honorowych szpad górniczych.
Zgodnie z art. 14 ustawy (Dz. U. Nr 52, poz. 449) oraz zgodnie z zapisami Regulaminu Pracy i zapisami (…) honorowa szpada górnicza przyznawana jest zasłużonym pracownikom bezpłatnie, a wszelkie koszty z tym związane ponosi Spółka ze środków obrotowych.
Zgodnie z art. 10 i art. 11 ustawy (Dz. U. Nr 52, poz. 449) pracownicy są uprawnieni do noszenia uroczystego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego oraz z przyznaną szpadą górniczą podczas uroczystości państwowych i innych wskazanych w ustawie uroczystości, podczas wykonywania czynności służbowych jak i uroczystości ważnych dla środowiska górniczego.
W uzupełnieniu podania z 3 grudnia 2024 r. doprecyzowali Państwo, że honorowa szpada górnicza nie ma charakteru zindywidualizowanego, nie posiada wygrawerowanej dedykacji, czy też innych znaków, na podstawie których można przypisać ją konkretnemu pracownikowi. Wzór honorowej szpady górniczej, a także sposób jej noszenia jest ściśle określony w drodze Rozporządzenia (Dz. U. z 2003 r. nr 181 poz. 1771).
Szpada górnicza stanowi dla pracowników szczególne wyróżnienie i przywilej za zasługi w górnictwie, ma charakter symboliczny. Nie jest związana z bieżącym wynagrodzeniem i nie stanowi elementu wynagrodzenia.
Spółka jest w stanie przypisać wartość zakupu przekazanej honorowej szpady górniczej konkretnej osobie, jednak honorowa szpada górnicza stanowi symbol zasługi, nie stanowi elementu wynagrodzenia.
Przekazanie honorowej szpady górniczej nie leży w interesie pracownika, a w interesie pracodawcy. Przekazanie honorowej szpady górniczej stanowi uhonorowanie pracownika z inicjatywy pracodawcy. Spółka przekazując pracownikowi najcenniejsze odznaczenie w górnictwie w postaci honorowej szpady ma na celu jego uhonorowanie, pogratulowanie za szczególne zasługi w górnictwie.
Pracownik nie może dochodzić wydania honorowej szpady górniczej na podstawie jakiegokolwiek stosunku prawnego czy roszczenia.
Istotą przekazania honorowej szpady górniczej jest jednostronne uhonorowanie pracowników za szczególne zasługi w górnictwie. Nie stanowi formy odpłatności za wykonywaną pracę, nie jest elementem wynagrodzenia.
Pracownik ma prawo odmówić przyjęcia honorowej szpady górniczej, jej przyjęcie ma charakter dobrowolny, jednak po stronie pracownika nie pojawia się korzyść w postaci zaoszczędzonego wydatku.
Honorowa szpada górnicza przyznawana jest przez Spółkę wyłącznie wyróżnionym pracownikom za trud pracy w górnictwie. Spółka nie jest zobowiązana jakimkolwiek stosunkiem prawnym czy roszczeniem do przyznania pracownikom honorowej szpady górniczej.
Honorowa szpada górnicza nie stanowi elementu wynagrodzenia, nie jest przekazywana jako nagroda jubileuszowa. Przekazanie honorowej szpady górniczej jest formą gratulacji, uhonorowania pracownika za szczególne zasługi w górnictwie, pracownik otrzymuje szpadę podczas (…). Nie jest to forma dodatkowej gratyfikacji za rezultaty pracy.
Przekazanie honorowej szpady górniczej ma wyłącznie znaczenie honorowe, symboliczne dla zasłużonych pracowników za szczególny trud pracy w górnictwie. Przywilej przypinania szpady górniczej zarezerwowany jest tylko dla wyróżnionych.
Pracownicy, którzy otrzymali honorową szpadę górniczą są uprawnieni do jej noszenia wraz z mundurem górniczym oraz z odznakami stopnia górniczego podczas uroczystości państwowych i innych wskazanych w ustawie uroczystości, reprezentują Spółkę podczas wykonywania czynności służbowych jak i uroczystości ważnych dla środowiska górniczego.
Pracownikom może być przyznana honorowa szpada górnicza tylko jeden raz w toku swojej pracy w górnictwie.
Pytania
1)Czy przyznanie przez Spółkę honorowej szpady górniczej będzie stanowić dla pracowników przychód ze stosunku pracy i w związku z tym, na Spółce jako płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych ciążyć będzie obowiązek pobrania zaliczek na pdof?
2)Czy będzie miała tu znaczenie wartość przekazywanej szpady? Jeśli tak, to poniżej jakiego progu będzie można stosować zwolnienie z pdof, a powyżej którego należałoby traktować przyznanie szpady jako przychód i opodatkować pdof?
3)Czy przyznanie przez Spółkę honorowej szpady górniczej będzie zwolnione z pdof z uwagi na zapisy art. 14 ustawy (Dz. U. Nr 52, poz. 449), w którym wyraźnie jest wskazane, że honorowa szpada górnicza przyznawana jest zasłużonym pracownikom bezpłatnie?
Państwa stanowisko w sprawie (wynikające z wniosku, jak i jego uzupełnienia)
Przyznanie zasłużonym pracownikom górnictwa honorowych szpad górniczych nie będzie stanowić dla pracowników przychodu ze stosunku pracy, a na Spółce nie będzie ciążyć obowiązek pobrania zaliczek na pdof. Honorowe Szpady Górnicze są najcenniejszym odznaczeniem przyznawanym za szczególne zasługi w górnictwie, stanowią dla pracowników szczególne wyróżnienie i przywilej.
Przyznanie przez Spółkę honorowej szpady górniczej będzie zwolnione z pdof z uwagi na zapisy art. 14 ustawy (Dz. U. Nr 52, poz. 449), w którym wyraźnie jest wskazane, że honorowa szpada górnicza przyznawana jest zasłużonym pracownikom bezpłatnie.
Na gruncie ustawy o PIT, wartość honorowej szpady nie ma wpływu na kwalifikację podatkową, ponieważ szpada nie jest przyznawana jako część wynagrodzenia ani jako świadczenie mające charakter pieniężny.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1)obliczenie,
2)pobranie,
3)wpłacenie
– podatku, zaliczki.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z treścią ww. art. 9 ust. 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 cyt. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są m.in. określone w art. 10 ust. 1 pkt 1:
Stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Użyty w ww. przepisie zwrot „w szczególności” oznacza, że wymieniane kategorie przychodów stanowią katalog otwarty. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym. Ponadto treść tego przepisu wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczyć należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać od pracodawcy. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające z zawartej umowy o pracę, ale również wszystkie inne przychody (świadczenia), niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakikolwiek sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy. Oznacza to, że do przychodów pracownika ustawodawca zaliczył nie tylko pieniądze, ale także wartość świadczeń w naturze, czy świadczeń nieodpłatnych otrzymanych od pracodawcy.
W myśl art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze przysługujących pracownikom na podstawie odrębnych przepisów ustala się według przeciętnych cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeżeli przedmiotem świadczenia są rzeczy lub usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 cytowanej ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b.
Na podmiocie dokonującym ww. świadczeń (pracodawcy) ciążą natomiast obowiązki płatnika, wynikające z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Z treści złożonego wniosku wynika, że posiadają Państwo uprawnienia przyznania zasłużonym pracownikom górnictwa honorowych szpad górniczych.
W tym miejscu wskazać należy, że zasady, warunki i tryb przyznawania honorowych szpad górniczych reguluje ustawa z dnia 14 lutego 2003 r. o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1049).
W myśl art. 2 tej ustawy:
Stopnie górnicze oraz honorowe szpady górnicze są honorowymi wyróżnieniami pracowników górnictwa oraz innych osób mających zasługi w dziedzinie górnictwa, przyznawanymi w szczególności pracownikom:
1)zatrudnionym przy wykonywaniu prac geologicznych, wydobywaniu kopalin ze złóż oraz ich przerobie, a także przy ochronie złóż kopalin, wód podziemnych oraz przy budowie obiektów górniczych;
2)jednostek działających w dziedzinie górnictwa;
3)urzędów górniczych, jednostek szkolnictwa i instytutów naukowo-badawczych prowadzących działalność naukową i dydaktyczną w dziedzinie nauk górniczych, geologicznych i geofizycznych.
Stosownie natomiast do art. 10 ww. ustawy:
Osoba posiadająca stopień górniczy ma prawo noszenia:
1)uroczystego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego oraz przyznaną honorową szpadą górniczą;
2)służbowego munduru górniczego wraz z odznakami stopnia górniczego.
Zgodnie z art. 14 ustawy:
1.Honorowa szpada górnicza przyznawana jest osobom zatrudnionym w przemyśle wydobywczym oraz pracownikom innych środowisk związanych z górnictwem przez kierownika jednostki działającej w dziedzinie górnictwa.
2.Honorowa szpada górnicza przyznawana jest bezpłatnie, a koszty z tym związane ponosi jednostka organizacyjna, o której mowa w ust. 1.
Stosownie do art. 15 ustawy o stopniach górniczych, honorowych szpadach górniczych i mundurach górniczych:
Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, w drodze rozporządzenia, określi wzór honorowej szpady górniczej, a także sposób jej noszenia.
Ponadto, jak wynika z § 5 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta górnika z dnia 30 grudnia 1981 r. (Dz. U. 1982 Nr 2, poz. 13):
1.Pracownikom górnictwa po nienagannym i nieprzerwanym przepracowaniu 25 lat pod ziemią nadaje się szpadę górniczą.
2.W wypadkach zasługujących na szczególne uwzględnienie szpada górnicza może być nadana po nienagannym przepracowaniu 15 lat pod ziemią.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Dokonując zatem wykładni gramatycznej, za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenia „nie wymagające opłaty; takie za które się nie płaci, bezpłatne" (Nowy Słownik Języka Polskiego, PWN 2003 r.). Wobec niezdefiniowania w ustawie podatkowej pojęcia „nieodpłatnego świadczenia” zasadne jest także odwołanie się do znaczenia tego pojęcia ukształtowanego w orzecznictwie sądowym, zgodnie z którym, nieodpłatnym świadczeniem w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym – generalnie – jest każde zdarzenie prawne i zjawisko gospodarcze, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Przysporzenie to może polegać na zwiększeniu majątku (aktywów) bądź uniknięciu jego pomniejszenia (zaoszczędzenie wydatków).
Kwestia przychodu z nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach stosunku pracy była przedmiotem rozstrzygnięcia wydanego przez Trybunał Konstytucyjny. I tak, w wyroku z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13) Trybunał Konstytucyjny wskazał na kryteria, którymi należy się kierować przy określeniu, czy w konkretnym przepadku dochodzi do nieodpłatnego świadczenia na rzecz pracownika.
Definiując pojęcie „innych nieodpłatnych świadczeń” jako przychodu, w rozumieniu art. 12 ust. 1 i art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Trybunał Konstytucyjny wskazał, że za przychód pracownika mogą być uznane takie świadczenia, które:
a)zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dobrowolnie),
b)zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść,
c)stanowią wymierną korzyść przypisaną indywidualnemu pracownikowi (korzyść nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów).
Wobec tego, przyjęcie oceny uznającej konkretne świadczenie ze strony pracodawcy za przychód pracownika ze stosunku pracy, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, winno opierać się na przesłankach wynikających z ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które Trybunał Konstytucyjny w powołanym powyżej wyroku uznał za zgodne z Konstytucją i przedstawił ich interpretację.
Należy też pokreślić, że ustawowe pojęcie nieodpłatnych świadczeń musi być zawsze interpretowane w konkretnym kontekście, a nie w oderwaniu od niego, z pominięciem okoliczności realizacji pewnych uprawnień, zjawisk gospodarczych i zdarzeń prawnych. Wskazać należy, że nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika ze stosunku pracy – gdy świadczenie to, powoduje wystąpienie po stronie pracownika przysporzenia: w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku. Przychód pracownika będzie obejmował nieodpłatne świadczenie, gdy świadczenie to zostanie spełnione w interesie pracownika (a nie w interesie pracodawcy) i przyniesie pracownikowi korzyść w postaci powiększenia jego aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. W zakresie tego kryterium należy wskazać, że chodzi o realny charakter przysporzenia, jako warunku objęcia nieodpłatnego świadczenia podatkiem dochodowym. Nieodpłatne świadczenie jest przychodem pracownika, gdy zostało spełnione za zgodą pracownika, tj. gdy pracownik skorzystał z niego w pełni dobrowolnie. Zatem, pracodawca spełnił określone świadczenie na rzecz pracownika, gdy dysponował uprzednią zgodą pracownika na jego przyjęcie.
Mając na uwadze powyższe wskazania zawarte w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13 należy uznać, że w okolicznościach niniejszej sprawy wartość przyznanego przez Państwa zasłużonym pracownikom górnictwa wyróżnienia w postaci honorowej szpady górniczej nie stanowi dla nich nieodpłatnego świadczenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Powyższe wynika m.in. z faktu, że – jak wynika z opisu sprawy – honorowa szpada górnicza stanowi dla pracowników szczególne wyróżnienie i przywilej za zasługi w górnictwie, ma charakter symboliczny. Nie jest związana z bieżącym wynagrodzeniem i nie stanowi elementu wynagrodzenia. Przekazanie honorowej szpady górniczej stanowi uhonorowanie pracownika z inicjatywy pracodawcy - przekazując pracownikowi najcenniejsze odznaczenie w górnictwie w postaci honorowej szpady mają Państwo na celu jego uhonorowanie, pogratulowanie za szczególne zasługi w górnictwie. Pracownik nie może dochodzić wydania honorowej szpady górniczej na podstawie jakiegokolwiek stosunku prawnego czy roszczenia. Przekazanie honorowej szpady górniczej ma wyłącznie znaczenie honorowe, symboliczne dla zasłużonych pracowników za szczególny trud pracy w górnictwie. Przywilej przypinania szpady górniczej zarezerwowany jest tylko dla wyróżnionych. Pracownicy, którzy otrzymali honorową szpadę górniczą są uprawnieni do jej noszenia wraz z mundurem górniczym oraz z odznakami stopnia górniczego podczas uroczystości państwowych i innych wskazanych w ustawie uroczystości. Przekazanie honorowej szpady górniczej nie leży zatem w interesie pracownika, a w interesie pracodawcy – pracownicy reprezentują Państwa podczas wykonywania czynności służbowych jak i uroczystości ważnych dla środowiska górniczego.
Należy zauważyć, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera katalogu świadczeń, które nie stanowią przychodu w rozumieniu przepisów tej ustawy, tym niemniej za takie należy uznać odznaczenia, medale, dyplomy i czy inne przedmioty (np. w niniejszej sprawie honorową szpadę górniczą) stanowiące symboliczne (pamiątkowe) wyróżnienia. Tego rodzaju przedmioty – co do zasady – nie mają charakteru materialnego (mimo poniesionej ceny za ich zakup), a wyłącznie stanowią wyraz uznania za jakieś osiągnięcia mające znaczenie sentymentalne dla wyodrębnionej grupy osób. W takim przypadku, po stronie pracowników nie pojawia się korzyść, choćby w postaci zaoszczędzenia wydatku. Nie sposób bowiem zakładać, że gdyby pracownicy nie zostali wyróżnieni w formie przyznania honorowej szpady górniczej, stanowiącej w górnictwie najcenniejsze (w sensie sentymentalnym/pamiątkowym) odznaczenie, to zdecydowaliby się na wydatek własnych środków (wydaliby pieniądze) na jej zakup.
Zatem, przyznanie przez Państwa zasłużonym pracownikom górnictwa honorowej szpady górniczej (niezależnie od jej wartości) w okolicznościach przedstawionych we wniosku nie skutkuje powstaniem po stronie ww. pracowników przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń, o którym mowa w art. 12 ust. 1 w zw. z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji z ww. tytułu nie ciążą na Państwu obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie art. 32 ust. 1 ww. ustawy.
W tym miejscu wyjaśniam, że skoro – jak wyżej wywiedziono – wartość przedmiotowej szpady nie będzie stanowiła dla Państwa pracowników źródła przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konsekwencją powyższego jest brak możliwości zastosowania któregokolwiek ze zwolnień wskazanych w tejże ustawie. Nie można bowiem zwolnić z opodatkowania czegoś co nie stanowi przedmiotu opodatkowania. Wobec powyższego, z uwagi na fakt, że Państwa stanowisko w sprawie w odniesieniu do zadanego we wniosku pytania nr 3 zawiera błędne uzasadnienie – uznałem je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).