Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zaniechania poboru podatku. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 listopada 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
7 sierpnia 2006 roku zawarł Pan umowę nr (...) o kredyt hipoteczny dla osób fizycznych (...) waloryzowany kursem CHF. Kredyt został zaciągnięty na następujący cel: budownictwo mieszkaniowe - finansowanie przedpłat na poczet budowy i nabycia od dewelopera lokalu mieszkalnego nr 1 położonego w X przy ul. A. (kwota 230.704 zł) oraz finansowanie opłat okołokredytowych (kwota 19.296 zł).
11 września 2009 roku zawarto aneks nr 1 do umowy (...) z dnia 7 sierpnia 2006 roku o kredyt hipoteczny dla osób fizycznych (...) waloryzowany kursem CHF, na mocy którego strony zgodnie postanowiły o zmianie przeznaczenia środków z kredytu na finansowanie przedpłat na poczet budowy i nabycia od dewelopera lokalu mieszkalnego nr 2, położonego w X, ul. B. 1, klatka A (kwota 230.704 zł) oraz na finansowanie opłat okołokredytowych (kwota 19.296 zł). Na mocy ww. aneksu zmieniono również adres finansowanej nieruchomości na: X, ul. B.1, klatka A, lokal nr 2.
Kredyt został Panu wypłacony w walucie PLN (polski złoty). Kredyt został wypłacony w pięciu transzach. Walutą waloryzacji kredytu jest CHF (frank szwajcarski). Zabezpieczenie na rzecz banku stanowi ustanowiona hipoteka kaucyjna na nieruchomości wpisana na pierwszym miejscu do kwoty 375.000 zł w nowo założonej KW.
9 listopada 2012 roku zawarto aneks do umowy (...) z dnia 7 sierpnia 2006 roku o kredyt hipoteczny dla osób fizycznych (...) waloryzowany kursem CHF, na mocy którego Bank zapewnił możliwość zmiany waluty spłaty kredytu hipotecznego waloryzowanego kursem CHF ze złotych polskich na walutę waloryzacji oraz z waluty waloryzacji na złote polskie w okresie obowiązywania umowy. Pozostałe postanowienia danego aneksu dot. wyżej opisanej możliwości regulują aspekt praktyczny.
Był Pan właścicielem przedmiotowego lokalu mieszkalnego, którego odbiór nastąpił na przełomie 2008/2009 roku. Ostateczne przeniesienie własności lokalu zostało dokonane aktem notarialnym z dnia 8 maja 2009 r. Następstwem wspomnianego odbioru było wyremontowanie ww. lokalu i zamieszkanie w nim.
1 listopada 2009 r. ze względów zawodowych zmuszony był Pan do zmiany miejsca zamieszkania w celu utrzymania zatrudnienia, tym samym zaprzestał Pan wówczas zamieszkiwać zakupiony lokal mieszkalny, który następnie wynajął Pan w ramach umowy najmu okazjonalnego. Od września 2011 roku ponownie zamieszkuje Pan przedmiotowy lokal do chwili obecnej, tj. 11września 2024 r. Opisany wynajem miał charakter incydentalny, przejściowy.
Rozważa Pan zawarcie z bankiem ugody, zgodnie z którą bank umorzy część Pana zadłużenia jako Kredytobiorcy z tytułu kapitału kredytu, jak i części odsetkowej w kwocie (jeszcze nie ustalonej) PLN. Poniżej przedstawione zostaną wartości finansowe na dzień 30 maja 2024 r.
–kwota kredytu: 250.000,04 zł
–aktualne zadłużenie wobec banku: 259.114,53 zł
–łączna suma dokonanych wpłat rat do 30.05.2024: 374.763,36 zł
–suma składek ubezpieczeniowych na 30.05.2024: 6.936,11 zł + 3.000 zł prowizji
–rozliczenie nieważności kredytu (suma świadczeń kredytobiorcy minus kwota kapitału kredytu): 134.699,43 zł
–dodatkowa kwota zwrócona przez bank (odsetki): 56.860,06 zł
–kwota podlegająca zapłacie przez bank na rzecz Klienta: 191.559,49 zł
Ugoda jest w trakcie negocjacji. Przed podjęciem decyzji co do jej zawarcia istotne znaczenie ma dla Pana, czy od przychodu związanego z umorzeniem części zadłużenia będzie Pan zobowiązany zapłacić podatek. Ewentualne podpisanie ugody nastąpi w ostatnim kwartale 2024 roku, jednak nie później niż 31 grudnia 2024 r.
Uzupełnienie wniosku
Na pytanie:
„Co należy rozumieć pod pojęciem „opłat okołokredytowych" (kwota 19.296,00 zł), których sfinansowaniu służył kredyt? Jakie to były opłaty - z jakich tytułów? Jaki był związek tych poszczególnych opłat z nabyciem nieruchomości?”
odpowiedział Pan, że w wymienionej rubryce bank umieścił środki na prowizję i wykończenie nieruchomości. Suma na wykończenie była nieznaczna w stosunku do sumy kredytu i faktycznych potrzeb, dlatego, jak Panu wyjaśniono, bank zastosował uproszczoną procedurę bez konieczności rozpisywania tych czynności.
Nie korzystał Pan z zaniechania poboru podatku.
Pytanie
Czy spełnia Pan warunki do skorzystania z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 102) w przypadku zawarcia z bankiem ugody?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że spełnia warunki do skorzystania z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 102). Zatem w przypadku zawarcia ugody z bankiem, zgodnie z którą nastąpi umorzenie części zadłużenia z tytułu kapitału kredytu oraz części odsetkowej, nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od kwoty umorzenia.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. przewiduje możliwość zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe. Zgodnie z § 1 tego rozporządzenia, zaniechanie poboru podatku obejmuje kwoty umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, jeżeli spełnione są określone warunki.
Zaciągnął Pan kredyt na budowę i nabycie lokalu mieszkalnego, co jednoznacznie wskazuje na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej. Kredyt ten został zaciągnięty przez Pana wyłącznie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych, dopiero po pewnym okresie lokal został wynajęty. Nie nabywał Pan przedmiotowego lokalu z zamiarem jego wynajmu, konieczność zmiany miejsca zamieszkania pojawiła w trakcie zamieszkiwania zakupionego mieszkania.
Nie korzystał Pan wcześniej z zaniechania poboru podatku dochodowego od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej inwestycji mieszkaniowej.
Kredyt został zabezpieczony w formie hipoteki kaucyjnej ustanowionej na nieruchomości, co spełnia warunek określony w § 3 ust. 2 rozporządzenia. Hipoteka ta wpisana została do księgi wieczystej nieruchomości.
Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki związane z nabyciem lokalu mieszkalnego stanowią cel mieszkaniowy, kwalifikujący do skorzystania z zaniechania poboru podatku. Kredyt wnioskodawcy został przeznaczony na zakup lokalu mieszkalnego oraz opłat okołokredytowych, co jednoznacznie wskazuje na spełnienie celu mieszkaniowego.
Wartość umorzonego kapitału kredytu, jak i odsetek, będzie stanowiła przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, klasyfikowany do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy. Niemniej jednak, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, dochody te będą zwolnione z podatku dochodowego pod warunkiem, że zostaną spełnione wszystkie wymienione wcześniej przesłanki.
Zaniechanie poboru podatku ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Planowane zawarcie ugody w ostatnim kwartale 2024 roku, lecz nie później niż do 31 grudnia 2024 roku, mieści się w tym okresie.
Chociaż wynajął Pan na pewien okres lokal mieszkalny, kredyt ten został zaciągnięty na własne cele mieszkaniowe. Zgodnie z interpretacjami indywidualnymi wydanymi przez Krajową Informację Skarbową, wynajem lokalu mieszkalnego nie wyklucza spełnienia warunków rozporządzenia, jeżeli kredyt był zaciągnięty na własne potrzeby mieszkaniowe, a sam wynajem stanowi jedynie późniejszą zmianę sposobu użytkowania nieruchomości.
Celem rozporządzenia było złagodzenie skutków umorzenia kredytów mieszkaniowych dla osób, które zaciągnęły je na cele związane z zaspokojeniem własnych potrzeb mieszkaniowych. Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki formalne, a zawarcie ugody z bankiem ma na celu zapewnienie stabilności finansowej i dalsze zaspokajanie własnych potrzeb mieszkaniowych.
W związku z powyższym spełnia Pan wszystkie przesłanki do skorzystania z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych, przewidziane w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. Zawarcie ugody z bankiem, prowadzące do umorzenia części zadłużenia, nie będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Tym samym nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku od umorzonej kwoty kredytu hipotecznego, co jest zgodne z celem i zakresem rozporządzenia, mającym na celu ochronę osób zaciągających kredyty mieszkaniowe na własne potrzeby mieszkaniowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. Została ona wyrażona w art. 9 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są inne źródła.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w tym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że katalog przychodów z innych źródeł ma otwarty charakter – nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, które można przypisać do tego źródła.
Wskazał Pan we wniosku, że na podstawie proponowanej ugody bank umorzy Panu część istniejącego zadłużenia z tytułu kapitału kredytu, jak i części odsetkowej.
Instytucja kredytu uregulowana została przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2488 ze zm.). Zgodnie z treścią art. 69 ust. 1 tej ustawy:
Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu.
Z kolei umorzenie wierzytelności następuje w przypadku zwolnienia z długu, czyli zrzeczenia się przez wierzyciela prawa do wierzytelności, bez uzyskania świadczenia ze strony dłużnika. Takie zrzeczenie się, pod warunkiem, że dłużnik je przyjmie, powoduje, że zobowiązanie wygasa.
Otrzymanie kredytu i jego spłata na warunkach przewidzianych w umowie kredytowej są obojętne podatkowo. Przychód po stronie kredytobiorcy pojawia się jednak w przypadku, kiedy dochodzi do umorzenia kredytu, jego części lub należnych odsetek. Wtedy kredytobiorca osiąga konkretne przysporzenie majątkowe – nie musi spłacać należności, do spłaty których był pierwotnie zobowiązany.
Umorzoną kwotę wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego kwalifikuje się do przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Prawodawca przewidział przy tym szczególne rozwiązanie dla określonych sytuacji umorzeń kredytów mieszkaniowych. Umożliwił zaniechanie poboru podatku od dochodów z tytułu takich umorzeń – na zasadach, które określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 102). Zgodnie z § 1 tego rozporządzenia:
1.Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od kwot:
1)umorzonych osobie fizycznej wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, w przypadku gdy:
a)kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, a w przypadku więcej niż jednego kredytu mieszkaniowego - gdy kredyty mieszkaniowe zostały zaciągnięte na realizację wyłącznie jednej inwestycji mieszkaniowej, oraz
b)osoba fizyczna będąca stroną umowy kredytu mieszkaniowego nie korzystała z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej niż określona w lit. a inwestycji mieszkaniowej;
2)otrzymanych przez osobę fizyczną świadczeń z tytułu kredytu mieszkaniowego udzielonego w walucie obcej lub w złotych, lecz nominowanego lub indeksowanego do waluty obcej, w związku z powstaniem przychodu z tytułu zastosowania ujemnego oprocentowania.
2.Kwoty wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, obejmują:
1)kwoty kredytu mieszkaniowego (kapitału);
2)odsetki, w tym odsetki skapitalizowane, i prowizje;
3)opłaty, jeżeli ich poniesienie przez kredytobiorcę było niezbędne do zawarcia umowy kredytu mieszkaniowego, z wyjątkiem kosztów usług dodatkowych, w szczególności ubezpieczeń.
3.W przypadku gdy kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty również na wydatki inne niż określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zaniechanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje kwotę wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego w części, w jakiej kwota kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na wydatki określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 tej ustawy pozostaje do całkowitej kwoty zaciągniętego kredytu mieszkaniowego.
4.W przypadku gdy kredyt mieszkaniowy został zastąpiony kredytem refinansowym lub gdy na jego spłatę został zaciągnięty kredyt konsolidacyjny, zaniechanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje odpowiednio kwotę wierzytelności z tytułu kredytu refinansowego lub konsolidacyjnego w części odpowiadającej kwocie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego.
5.Przez jedną inwestycję mieszkaniową, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, rozumie się inwestycję, której celem jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych:
1)jednego gospodarstwa domowego albo
2)więcej niż jednego gospodarstwa domowego, w przypadku gdy osoby fizyczne mające zajmować wspólnie jeden budynek mieszkalny, nie mniej niż jedna osoba fizyczna z każdego takiego gospodarstwa, są osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043).
6.Przez jedno gospodarstwo domowe, o którym mowa w ust. 5, rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę fizyczną zajmującą jeden lokal mieszkalny albo jeden budynek mieszkalny jednorodzinny, samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi.
7.W przypadku gdy stroną umowy kredytu mieszkaniowego na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, są co najmniej dwie osoby fizyczne, zaniechanie poboru podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ma zastosowanie wyłącznie do osób, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b.
Natomiast z § 3 ww. rozporządzenia wynika, że:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kredycie mieszkaniowym, należy przez to rozumieć kredyt, który został:
1)udzielony przed dniem 15 stycznia 2015 r. przez podmiot, którego działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawniony do udzielania kredytów na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady funkcjonowania takich podmiotów, oraz
2)zabezpieczony w postaci hipoteki ustanowionej na nieruchomości lub udziale w nieruchomości lub prawie wieczystego użytkowania gruntu lub udziale w takim prawie, lub spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego lub udziale w takim prawie, lub prawie do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziale w takim prawie, oraz
3)zaciągnięty na wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z kolei § 4 ww. rozporządzenia stanowi, że:
Zaniechanie, o którym mowa w § 1 i § 2, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
Zaniechanie poboru podatku znajdzie zastosowanie do umorzonych osobom fizycznym kwot wierzytelności z tytułu kredytów zaciągniętych na cele mieszkaniowe i zabezpieczonych hipotecznie, udzielonych przed dniem 15 stycznia 2015 r. przez podmioty uprawnione do udzielania kredytów na podstawie odrębnych ustaw, w przypadku gdy kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty na wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:
a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
–położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.
W sytuacji opisanej we wniosku rozważa Pan zawarcie z bankiem ugody, zgodnie z którą bank umorzy Panu część zadłużenia z tytułu kapitału, jak i części odsetkowej. Z opisu sprawy wynika, że zaciągnął Pan kredyt na zakup lokalu mieszkalnego, w którym Pan mieszka oraz na finansowanie opłat okołokredytowych (tj. zapłatę prowizji i wykończenie nieruchomości). Zatem główna przesłanka do skorzystania z zaniechania poboru podatku – cel mieszkaniowy – została spełniona. Spełnił Pan także pozostałe przesłanki zawarte w omawianym rozporządzeniu, tj. kredyt został zabezpieczony hipotecznie oraz nie korzystał Pan wcześniej z zaniechania poboru podatku.
W konsekwencji do uzyskanego przez Pana przychodu związanego z umorzeniem wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego zastosowanie znajdzie zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie będzie więc Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tytułu tego umorzenia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).