Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 22 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skuteczności wyboru formy opodatkowania. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 października 2024 r. (wpływ 6 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
5 lutego 2018 r. udał się Pan do Urzędu Gminy (…) o zmianę we wniosku CEiDG. Dopisane były nowe kody PKD, nowy adres zamieszkania oraz zmiana opodatkowania. Zmiana opodatkowania dotyczyła zmiany ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasady ogólne. Zmiana opodatkowania nie została jednak zaznaczona w tym wniosku o zmianie opodatkowania.
Gdy dowiedział się Pan, że ryczałt jest dla Pana niekorzystny (pracował Pan na etacie), postanowił Pan zmienić formę opodatkowania. Od 2018 r. rozlicza się Pan na zasadach ogólnych. Nie odprowadzał Pan zaliczek na podatek dochodowy z działalności gospodarczej, bo działalność ta była dodatkowa i nie miał Pan dużych dochodów z tejże działalności.
8 sierpnia 2024 r. odebrał Pan list z Urzędu Skarbowego. Z tego listu dowiedział się Pan, że nie jest Pan opodatkowany na zasadach ogólnych tylko na ryczałcie.
W dniu składania wniosku (tj. 22 sierpnia 2024 r.) nie toczyło się względem Pana postępowanie podatkowe.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy od 2018 r. był Pan uprawniony do stosowania opodatkowania przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Pana stanowisko jest jednoznaczne. Nie był Pan świadomy, że pracownik gminy nie zaznaczył formy opodatkowania (wypełniając druk elektronicznie w komputerze). Był Pan przekonany, że jeśli zgłosił zmianę formy opodatkowania, to rozliczał się Pan na zasadach ogólnych, która to forma opodatkowania była dla Pana korzystniejsza. Pana działalność była opodatkowana ryczałtem od 1 czerwca 2017 r. (przy zgłoszeniu działalności) i nie miał Pan żadnych przychodów (pracował Pan na etacie ).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 200 ze zm.)
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U z 2017 r. poz. 2157 ze zm.):
Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 7 ww. ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 i 4-6, podatnicy mogą złożyć z wykorzystaniem wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 52 ust. 3 pkt 5. Podatnicy składający oświadczenie poprzez Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej stosują wzór określony w przepisach wydanych na podstawie art. 52 ust. 3 pkt 5.
Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
Należy zaznaczyć, co wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, że jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W opisie sprawy wskazał Pan, że Pana działalność była opodatkowana ryczałtem od 1 czerwca 2017 r. (przy zgłoszeniu działalności) i nie miał Pan żadnych przychodów (pracował Pan na etacie ). Gdy dowiedział się Pan, że ryczałt jest dla Pana niekorzystny, postanowił Pan zmienić formę opodatkowania. 5 lutego 2018 r. udał się Pan do Urzędu Gminy o zmianę we wniosku CEiDG. Dopisane zostały nowe kody PKD, nowy adres zamieszkania oraz zmiana opodatkowania. Zmiana opodatkowania dotyczyła zmiany ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasady ogólne. Zmiana opodatkowania nie została jednak zaznaczona w tym wniosku o zmianie opodatkowania. Od 2018 r. rozlicza się Pan na zasadach ogólnych. Nie odprowadzał Pan zaliczek na podatek dochodowy z działalności gospodarczej, bo działalność ta była dodatkowa i nie miał Pan dużych dochodów z tejże działalności. 8 sierpnia 2024 r. odebrał Pan list z Urzędu Skarbowego. Z tego listu dowiedział się Pan, że nie jest Pan opodatkowany na zasadach ogólnych tylko na ryczałcie.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że skoro podczas dokonywania zmian we wniosku do CEiDG w Urzędzie Gminy nie zaznaczono zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne, to zgłoszenie to nie wywołało skutku prawnego co do zasad opodatkowania na 2018 r. i lata kolejne. W przedstawionej sytuacji nie dokonano skutecznej zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne począwszy od 2018 r.
Zatem nie był Pan uprawniony do stosowania od 2018 r. opodatkowania dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych. Pana przychody winny podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec powyższego, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).