Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.472.2024.4.MK
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 22 października 2024 r. (wpływ 22 października 2024 r.), z 17 listopada 2024 r (wpływ 17 listopada 2024 r.) oraz z 21 listopada 2024 r. (wpływ 21 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W związku z wezwaniem korekty zeznania podatkowego z dnia (…) 2024 r. (znak sprawy: (…)) odnośnie odliczenia ulgi na dziecko w związku z przekroczeniem przez nie limitu dochodowego za 2022 rok zwraca się Pan z uprzejmą prośbą o interpretację przepisów na korzyść podatnika.
Pana syn (…) w 2022 r. miał 18/19 lat i rozpoczął studia dzienne w (...), uzyskując żołd (uposażenie), które nie jest dochodem opodatkowanym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega PIT.
Przed złożeniem rozliczenia PIT w roku 2022 kontaktował się Pan z Krajową Informacją Podatkową, gdzie udzielono Panu informacji, iż może Pan to uczynić. Żołd, który otrzymuje Pana syn, przeznaczany jest na zakup wyposażenia np. munduru zimowego, plecaka desantowego, oporządzenie taktyczne, imitacje pola walki, obuwie, pomoce naukowe, specjalistyczny sprzęt (akcesoria topograficzne).
Uważa Pan, że powinien nadal mieć prawo do ulgi, skoro Pana dorosły syn nie utrzymuje się samodzielnie i pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym (jest zameldowany w Pana domu i nie posiada własnego mieszkania), a jego żołd jest zwolniony z PIT.
Nadal zapewnia mu Pan środki finansowe na bieżące potrzeby egzystencjonalno-bytowe oraz produkty zabezpieczające jego prawidłowe i godne funkcjonowanie na jednostce. W związku z powyższym zwraca się Pan z prośbą o interpretację na korzyść podatnika.
Ponadto 22 października 2024 r. doprecyzował Pan opis sprawy informując, że:
Pana syn (…) urodzony (…) 2004 r. w 2022 r. został przyjęty na kierunek (…) w trybie studiów dziennych na (…) i podpisał umowę o kształceniu na kierunku wojskowym zobowiązującą go do zwrotu kosztów w przypadku przerwania nauki z jakiegokolwiek powodu. Nauka odbywa się w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego w okresie 5-letnich studiów stacjonarnych. Od daty podpisania umowy otrzymuje uposażenie tzw. żołd.
Student studiów wojskowych od pierwszego dnia studiów w (…) staje się żołnierzem w czynnej służbie wojskowej. Na pierwszym roku jest powołany do dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej. Od drugiego roku zaczyna pełnić zawodową służbę wojskową (po złożeniu odpowiedniego wniosku). Uposażenie te jest przeznaczane za zakup wyposażenia wojskowego np. munduru zimowego, plecaka desantowego, oporządzenia taktycznego, obuwia, pomocy naukowych itp. Żołd jest świadczeniem wolnym od podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 21 ust. 1 pkt 15 tej ustawy.
Pana syn (…) ma zapewnione zakwaterowanie i bezpłatne wyżywienie w ramach przynależności do jednostki wojskowej. Jednakże pomimo otrzymanych świadczeń Pana syn pozostaje na Państwa utrzymaniu. To Pan wraz z małżonką zapewniają środki finansowe na jego bieżące potrzeby egzystencjonalno-bytowe, jak również dostarczają Państwo synowi produkty zabezpieczające jego prawidłowe i godne funkcjonowanie.
Wraz z małżonką (…) są Państwo zatrudnieni na umowę o pracę i to jest Państwa główne źródło dochodów. Na utrzymaniu mają Państwo ponadto jeszcze dwóch młodszych synów: (…).
Dochody z tytułu zatrudnienia na umowę o pracę rozlicza Pan sam i tylko Pan korzysta z ulgi prorodzinnej. Z małżonką (…) posiadają Państwo rozdzielność majątkową od 2007 r.
Posiada Pan pełną władzę rodzicielską względem synów i wykonuje ją wobec nich.
Pana syn (…) jest stanu wolnego (kawaler) i oprócz uposażenia wojskowego uzyskał dochód z tytułu umowy-zlecenie w kwocie (...) PLN (...).
W piśmie z 22 października 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan ponadto następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu organu pytania:
1)Czy w okresie, którego dotyczy Pana wniosek, podlegał Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu?
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, podlegał Pan na terenie RP nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
2)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, uzyskiwał Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej (np. z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia itp.)?
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, uzyskiwał Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej.
3)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, prowadził Pan działalność gospodarczą? Jeśli tak – należy wskazać formę opodatkowania tej działalności.
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, nie prowadził Pan działalności gospodarczej.
4)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, był Pan kawalerem, wdowcem, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności?
W przypadku orzeczenia rozwodu lub separacji należy wskazać datę uprawomocnienia wyroku Sądu dotyczącego rozwodu lub separacji.
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, nie był Pan kawalerem ani wdowcem ani rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację ani osobą pozbawioną praw rodzicielskich lub osobą odbywającą karę pozbawienia wolności.
5)Czy pomiędzy Panem a matką pełnoletniego syna doszło do porozumienia co do sposobu podziału ulgi prorodzinnej za rok podatkowy, którego dotyczy wniosek? Jeżeli tak, to w jakich proporcjach i w jakiej wysokości rodzice zgodzili się dokonać odliczeń od podatku dochodowego w ramach ulgi na dziecko?
Odpowiedź: W porozumieniu z małżonką, czyli matką (…) odliczył Pan w swoim zeznaniu podatkowym pełną ulgę na dzieci.
6)W jakiej wysokości uzyskał Pan dochód w okresie, którego dotyczy wniosek? Czy Pana dochód przekroczył kwotę:
·112.000 zł – w przypadku gdy pozostawał Pan przez cały rok podatkowy, którego dotyczy Pana zapytanie w związku małżeńskim (przy czym należy zsumować dochody Pana i małżonki, także w przypadku, gdy małżonkowie posiadają rozdzielność majątkową małżeńską) albo posiadał Pan status osoby samotnie wychowującej dziecko,
·56.000 zł – w przypadku gdy nie pozostawał Pan w związku małżeńskim w roku podatkowym, którego dotyczy Pana zapytanie, w tym również przez część roku podatkowego i jednocześnie nie posiadał statusu osoby samotnie wychowującej dziecko.
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, uzyskał Pan dochód w wysokości (...) PLN.
7)Czy w stosunku do Pana pełnoletniego syna w okresie, którego dotyczy wniosek, wykonywał Pan ciążący na Panu obowiązek alimentacyjny?
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, nie wykonywał Pan obowiązku alimentacyjnego w stosunku do syna (…), gdyż nie ciążył na Panu ten obowiązek.
8)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek Pana pełnoletni syn pozostawał na utrzymaniu jego matki w ramach wykonywania przez matkę dziecka obowiązku alimentacyjnego? Czy matka Pana pełnoletniego syna partycypowała w kosztach jego utrzymania (tj. obowiązek dostarczania środków do życia, utrzymania, a także opieki)? Jakie obowiązki i świadczenia spełniała matka Pana pełnoletniego syna?
Odpowiedź: Na matce (…) nie ciążył obowiązek alimentacyjny.
9)Czy jest Pan ojcem lub opiekunem prawnym innych dzieci (dziecka) oprócz syna, o którym mowa we wniosku i względem nich wykonywał Pan władzę rodzicielską w okresie, którego dotyczy wniosek?
Odpowiedź: Tak, jest Pan ojcem trzech synów: (…) i względem nich wykonywał Pan władzę rodzicielską.
10)W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 9, należy wskazać czy w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek przysługiwała Panu ulga prorodzinna na te inne dzieci (poza synem, o którym mowa we wniosku) i czy wychowuje je Pan wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym (partnerem)?
Odpowiedź: Tak, w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek, przysługiwała Panu ulga prorodzinna na wszystkich trzech synów (łącznie z (…)).
11)Wobec zawarcia we wniosku informacji:
Mój syn (…) w 2022 miał 18/19 lat i rozpoczął studia dzienne w (…) uzyskując żołd (uposażenie), które nie jest dochodem opodatkowanym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlega PIT.
Czy oznacza to, że pełnoletni syn w okresie, którego dotyczy wniosek – oprócz ww. żołdu – nie uzyskał dochodów, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w 2022 r.?
Odpowiedź: Pana syn (…) poza żołdem uzyskał dochód w roku 2022 z tytułu umowę-zlecenie.
12)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w stosunku do Pana dziecka, o którym mowa we wniosku, miały zastosowanie przepisy: art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych?
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, nie miały zastosowania przepisy: art 30c ust. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani ustawy o podatku tonażowym ani ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
13)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, Pana dziecko zostało na podstawie orzeczenia sądu umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych?
Odpowiedź: Pana syn (…) w okresie, którego dotyczy wniosek, nie został umieszczony w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie na podstawie orzeczenia sądu.
14)Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, Pana pełnoletni syn wstąpił w związek małżeński?
Odpowiedź: Syn (…) nie wstąpił w związek małżeński i dotychczas jest kawalerem.
15)Czy (…), w której studiuje Pana syn jest uczelnią publiczną służb państwowych, w rozumieniu ustawy z 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce?
Odpowiedź: (…), w której studiuje Pana syn (…), jest uczelnią publiczną służb państwowych w rozumieniu ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W piśmie z 17 listopada 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis sprawy poprzez wskazanie, że Pana syn (…) poza żołdem uzyskał dochód w roku 2022 z tytułu umowę-zlecenie po ukończeniu pełnoletności w wysokości (...) zł.
Natomiast w piśmie z 21 listopada 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, sprostował Pan, że w okresie, którego dotyczy wniosek, wykonywał Pan i wykonuje obowiązek alimentacyjny w stosunku do syna (…) i zapewnia mu Pan niezbędne środki na życie i utrzymanie.
Pytanie
Czy mając na względzie opisany stan faktyczny ma Pan prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej?
Pana stanowisko w sprawie
Przedstawione wyżej fakty Pana zdaniem wyczerpują przesłanki pozwalające na skorzystanie z ulgi prorodzinnej z uwagi na fakt utrzymywania syna, jak również z uwagi na charakter świadczenia, jakim jest uposażenie otrzymywane przez syna (…) tzw. żołd.
Żołd nie jest dochodem opodatkowanym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a ograniczenia dotyczą tylko dochodów przeznaczonych przez ustawodawcę do opodatkowania na zasadach skali podatkowej art. 27 ust. o PIT lub ryczałtów art.30b ustawy o PIT.
Żołd jako nieopisany w tych dwóch przepisach nie podlega opodatkowaniu PIT i tym samym jego pobieranie, niezależnie od wysokości wypłaconych kwot, nie wpływa negatywnie na możliwość korzystania przez rodzica z ulgi podatkowej na dzieci.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 27f ust. 1 tej ustawy:
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1) wykonywał władzę rodzicielską;
2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie
orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Natomiast, jak stanowi art. 27f ust. 2 ww. ustawy:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1) jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2) dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3) trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:
a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b) 166,67 zł na trzecie dziecko,
c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
Na podstawie art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.
Stosownie art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Zgodnie z art. 27f ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
2)wstąpiło w związek małżeński.
W myśl art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Na mocy art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim - kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1) odpis aktu urodzenia dziecka;
2) zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3) odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4) zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Na mocy przepisu art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie;
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną;
3)pełnoletnie do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Natomiast, według art. 6 ust 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
– w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Ulga na dzieci pełnoletnie uczące się nie przysługuje w sytuacji, gdy dzieci te uzyskały w roku podatkowym 2022 – na podstawie art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – dochody przekraczające 16.061,28 zł, co stanowi dwunastokrotność kwoty renty socjalnej (1.338,44 zł) określonej w ustawie o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Art. 27f ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi:
Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
Z art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1) stosuje przepisy:
a) art. 30c lub
b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W myśl zacytowanych przepisów, warunkiem zastosowania przez podatnika ulgi na pełnoletnie dzieci jest utrzymywanie ich w związku z wykonywaniem ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
Wobec powyższego wyjaśnić należy, że stosownie do art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2809 ze zm.):
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
Według art. 93 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Z art. 95 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wynika, że:
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.
W świetle art. 96 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Obowiązani są troszczyć się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotować je należycie do pracy dla dobra społeczeństwa odpowiednio do jego uzdolnień.
Na gruncie art. 97 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Podkreślić należy, że samo posiadanie władzy rodzicielskiej jest niewystarczające do zastosowania przedmiotowej preferencji. Dla nabycia prawa do ulgi konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem (a w przypadku pełnoletnich dzieci – wykonywanie ciążącego na nim obowiązku alimentacyjnego), jak i jej faktyczne wykonywanie, czyli wykonywanie wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywanie, troszczenie się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne.
Wykonywanie władzy rodzicielskiej należy zatem odnieść do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka.
Wykonywać pieczę (zgodnie z definicją Wielkiego Słownika Języka Polskiego oraz słownika synonimów) – to m.in. sprawować nad kimś lub czymś bezpośrednią, osobistą opiekę, troszczyć się, baczyć, czuwać, nadzorować).
Natomiast obowiązek alimentacyjny zdefiniowany został w art. 128 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego jako:
Obowiązek dostarczania środków utrzymania, a w miarę potrzeby także środków wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo.
Istotą tak określonego obowiązku jest to, że jedna strona ma prawo żądać dostarczenia tak wskazanych środków, a druga osoba ma obowiązek je dostarczyć.
Dostarczanie środków utrzymania to zaspokajanie normalnych, bieżących potrzeb uprawnionego w postaci: pożywienia, ubrania, mieszkania, opału, niezbędnych przedmiotów umożliwiających przebywanie w środowisku i w rodzinie, leków, itp. Dostarczanie środków wychowania obejmuje natomiast powinność starań o zdrowie uprawnionego, o jego rozwój fizyczny i umysłowy, stworzenie możliwości zdobycia wykształcenia, zapewnienie dostępu do dóbr kultury, itp.
Zgodnie z art. 133 § 1 ww. Kodeksu:
Rodzice obowiązani są do świadczeń alimentacyjnych względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie, chyba że dochody z majątku dziecka wystarczają na pokrycie kosztów jego utrzymania i wychowania.
Na podstawie art. 133 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Poza powyższym wypadkiem uprawniony do świadczeń alimentacyjnych jest tylko ten, kto znajduje się w niedostatku.
W orzecznictwie został utrwalony pogląd, że kwestia niedostatku osoby uprawnionej do alimentacji musi być oceniana w sposób zindywidualizowany, poprzez porównanie czy posiadane przez nią środki są wystarczające na pokrycie życiowych i zdrowotnych potrzeb niezbędnych w jej sytuacji.
Stosownie do art. 135 § 1 tej ustawy:
Zakres świadczeń alimentacyjnych zależy od usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego oraz od zarobkowych i majątkowych możliwości zobowiązanego.
W myśl art. 135 § 2 ww. ustawy:
Wykonanie obowiązku alimentacyjnego względem dziecka, które nie jest jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie albo wobec osoby niepełnosprawnej może polegać w całości lub w części na osobistych staraniach o utrzymanie lub o wychowanie uprawnionego; w takim wypadku świadczenie alimentacyjne pozostałych zobowiązanych polega na pokrywaniu w całości lub w części kosztów utrzymania lub wychowania uprawnionego.
Jak wynika z powyższych uregulowań prawnych uprawnionymi do skorzystania z ulgi prorodzinnej określonej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku dzieci pełnoletnich, do ukończenia 25. roku życia, które uczą się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie, i w roku podatkowym nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152, w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego, są podatnicy utrzymujący te dzieci, w związku z wykonywaniem przez nich, nawet przymusowo – zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym – obowiązku alimentacyjnego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Pana Syn (…) urodzony (…) 2004 r. w 2022 r. został przyjęty na kierunek (…) w trybie studiów dziennych na (…), która jest uczelnią publiczną służb państwowych w rozumieniu ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Student studiów wojskowych od pierwszego dnia studiów w (…) staje się żołnierzem w czynnej służbie wojskowej. Od daty podpisania umowy o kształceniu na kierunku wojskowym Pana syn otrzymuje uposażenie tzw. żołd. Uposażenie to jest przeznaczane za zakup wyposażenia wojskowego np. munduru zimowego, plecaka desantowego, oporządzenia taktycznego, obuwia, pomocy naukowych itp. Żołd jest świadczeniem wolnym od podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym stanowi art. 21 ust. 1 pkt 15 tej ustawy. Pana syn (…) ma zapewnione zakwaterowanie i bezpłatne wyżywienie w ramach przynależności do jednostki wojskowej. Jednakże pomimo otrzymanych świadczeń Pana syn pozostaje na Państwa utrzymaniu. To Pan wraz z małżonką zapewniają środki finansowe na jego bieżące potrzeby egzystencjonalno-bytowe, jak również dostarczają Państwo synowi produkty zabezpieczające jego prawidłowe i godne funkcjonowanie. W okresie, którego dotyczy wniosek, wykonywał Pan i wykonuje obowiązek alimentacyjny w stosunku do syna (…) i zapewnia mu Pan niezbędne środki na życie i utrzymanie.
Na utrzymaniu mają Państwo ponadto jeszcze dwóch młodszych synów: (…). Posiada Pan pełną władzę rodzicielską względem synów i wykonuje Pan ją wobec nich.
Pan oraz Pana małżonka są zatrudnieni na umowę o pracę i to jest Państwa główne źródło dochodów. Od 2007 r. posiadają Państwo rozdzielność majątkową. W porozumieniu z małżonką odliczył Pan w swoim zeznaniu podatkowym pełną ulgę na dzieci – tylko Pan korzysta z ulgi prorodzinnej.
W okresie, którego dotyczy wniosek: nie prowadził Pan działalności gospodarczej; przysługiwała Panu ulga prorodzinna na wszystkich trzech synów (łącznie z (…)); nie miały zastosowania przepisy: art 30c ust. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ani ustawy o podatku tonażowym bądź ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych; Pana syn (…) nie został umieszczony w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie na podstawie orzeczenia sądu, a także nie wstąpił w związek małżeński i dotychczas jest kawalerem.
W 2022 r. poza żołdem (zwolnionym z PIT) Pana syn (...) po ukończeniu pełnoletności uzyskał dochód z tytułu umowy zlecenie w wysokości (...) zł.
Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy przez cały 2022 r. utrzymywał Pan pełnoletniego syna w związku z wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego, uczącego się w (…), do której został przyjęty w 2022 r., przysługuje Panu prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za każdy miesiąc 2022 r., w którym spełnione zostały przesłanki wynikające z art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany w 2022 r. przez Pana syna żołd nie stanowi przeszkody do skorzystania z przedmiotowej ulgi w sytuacji, gdy jako przychód objęty jest zwolnieniem na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uzyskany przez Pana syna dochód w 2022 r. (po uzyskaniu pełnoletniości) z tytułu umowy zlecenie w wysokości (...) zł również nie stanowi przeszkody do skorzystania z przedmiotowej ulgi. Został bowiem spełniony warunek dotyczący limitu dochodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4e ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).