Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.799.2024.2.EC
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 11 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania środków pieniężnych na konto bankowe w Polsce.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 listopada 2024 r. (data wpływu 5 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan obywatelem Republiki Białoruś i ma Pan obecnie miejsce zamieszkania na terytorium Republiki Białoruś. Jest Pan białoruskim rezydentem podatkowym. W 2024 roku będzie Pan przebywał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mniej niż 183 dni w roku kalendarzowym. W 2025 roku planuje Pan przebywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej więcej niż 183 dni w roku kalendarzowym. Aktualnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mieszkają, pracują i uczą się Pana dzieci. W Polsce prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i z tytułu uzyskanych dochodów z tytułu prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlega Pan ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W rozumieniu art. 7 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, z dnia 18 listopada 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 120, poz. 534). oraz w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2021.1128 t.j. z dnia 2021.06.24) w Polsce podlega Pan obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych przez Pana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Od 2019 r. posiada Pan zezwolenie na pobyt stały na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jest Pan jedynym udziałowcem i jest Pan jedynym beneficjentem rzeczywistym Spółki A, zarejestrowanej zgodnie z prawem obowiązującym w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, posiadał Pan w tej spółce 10 000 udziałów o wartości nominalnej 1 AED, o łącznej wartości 10 000 AED. Spółka A posiada rachunek bankowy w cypryjskim oddziale B Bank z siedzibą w Tanzanii, działającym na podstawie zgody wydanej przez Bank (…) Cypru. Spółka posiada środki na rachunku bankowym w tym banku w kwocie 660 268,29 GBP oraz 1 504,98 EUR. Środki zgromadzone na rachunku bankowym Spółki A w cypryjskim oddziale B Bank z siedzibą w Tanzanii pochodzą w całości od Pana, jako jej jedynego wspólnika. Wpłacił Pan te środki do Spółki ze swojego własnego majątku. Spółka A nie pozyskała środków zgromadzonych na rachunku bankowych w cypryjskim oddziale B. Bank z siedzibą w Tanzanii z tytułu prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, a jedynie używała środków pochodzących z wpłat do lokowania ich na lokatach w cypryjskim oddziale B Bank z siedzibą w Tanzanii, uzyskując z tego tytułu dochód (przychód) z oprocentowania tych lokat.
Z uwagi na likwidację banku Spółka A w dniu (…).05.2022 r. zawarła z Panem umowę cesji, jako jej jedynym beneficjentem rzeczywistym, zgodnie z którą dokonana została na Pana rzecz cesja wszelkich praw Spółki A do aktywów dowolnego rodzaju, tj. rachunków prowadzonych na rzecz Spółki oraz/lub kwot należnych Spółce od B Bank, jak również wierzytelności i wszelkich praw do roszczeń wobec B Bank oraz/lub osób trzecich. W związku z likwidacją banku oraz na mocy w/w umowy cesji na Pana indywidualny rachunek, prowadzony przez polski bank na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mają zostać przelane środki zgromadzone przez Spółkę A w B Bank.
Przelew środków na Pana indywidualny rachunek bankowy, prowadzony przez polski bank na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z likwidacją banku oraz na mocy w/w umowy cesji, nie jest związany w żaden sposób z prowadzoną przez Pana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jednoosobową działalnością gospodarczą.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Środki pieniężne, o których mowa we wniosku zostaną Panu wypłacone w 2024 r., a więc interpretacja indywidualna ma dotyczyć okresu podatkowego w 2024 roku.
W okresie wypłacenia środków, będących przedmiotem zapytania Pana miejscem zamieszkania (rezydencji podatkowej) jest Republika Białoruś.
Spółka A, z którą zawarł Pan umowę cesji, jest odpowiednikiem polskiej spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Pytania
1.Czy przelew środków zgromadzonych na rachunku bankowym Spółki A na Pana indywidualny rachunek bankowy, prowadzony przez polski bank na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z likwidacją banku B Bank z siedzibą w Tanzanii oddział na Cyprze oraz na mocy umowy cesji, stanowić będzie dochód uzyskany przez Pana w rozumieniu przepisu art. 9 ust. 1 oraz 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy przelew środków zgromadzonych na rachunku bankowym Spółki A na Pana indywidualny rachunek bankowy, prowadzony przez polski bank, w związku z likwidacją banku B Bank z siedzibą w Tanzanii oddział na Cyprze oraz na mocy umowy cesji, stanowić będzie dochód osiągnięty przez Pana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3.Jeżeli przelew środków zgromadzonych na rachunku bankowym Spółki A na Pana indywidualny rachunek bankowy, prowadzony przez polski bank na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stanowić będzie dochód w rozumieniu przepisu art. 9 ust. 1 oraz 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albo w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie, czy w Po0114-KDIP3-1.4011.799.2024.2.EClsce, czy na Białorusi, ma Pan obowiązek rozliczać i odprowadzać podatek dochodowy od osób fizycznych od osiągniętego dochodu z tytułu przelewu środków zgromadzonych na rachunku bankowym Spółki A na Pana indywidualny rachunek bankowy, prowadzony przez polski bank na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z likwidacją banku B Bank z siedzibą w Tanzanii oddział na Cyprze oraz na mocy umowy cesji?
4.Jeżeli w Polsce ma Pan rozliczać i odprowadzać podatek dochodowy od osób fizycznych od osiągniętego dochodu z tytułu przelewu środków zgromadzonych na rachunku bankowym Spółki A na Pana indywidualny rachunek bankowy, prowadzony przez polski bank na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z likwidacją banku B Bank z siedzibą w Tanzanii oddział na Cyprze oraz na mocy umowy cesji, to w jakiej wysokości jest to podatek?
Pana stanowisko w sprawie
Stanowisko do pytania nr 1.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W niniejszej sytuacji przedmiotowe środki nie podlegają zwolnieniom opisanym w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pana zdaniem, w sytuacji gdy na Pana rachunek bankowy prowadzony w Polskim banku przelane zostaną należne Panu środki finansowe, które wcześniej wpłacił Pan do Spółki i które zostały zgromadzone na rachunku bankowym Spółki, a teraz dokonywany jest ich zwrot na Pana indywidualny rachunek bankowy w Polsce, to w takiej sytuacji nie dochodzi w Pana przypadku do żadnego nowego przysporzenia majątkowego. Dokonując transferu pieniędzy z zagranicznego rachunek bankowy nie uzyskuje z tego tytułu żadnego nowego przysporzenia majątkowego. Sam przelew środków nie generuje żadnej nowej korzyści ekonomicznej dla Pana, jako podatnika.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Powyższe oznacza, że aby mówić o powstaniu obowiązku podatkowego, konieczne jest wystąpienie przychodu rozumianego jako otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika przysporzenie majątkowe. Przysporzeniem majątkowym w tej sytuacji będzie zatem różnica pomiędzy wartością środków pieniężnych, które zostaną przelane na Pana rachunek bankowy a wartością środków pieniężnych, jakie wpłacił Pan na rachunek bankowy Spółki, jako jej wspólnik.
Różnica ta zatem stanowić będzie dochód i powinna zostać opodatkowana jako przychód z kapitału pieniężnego, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przychód ten będzie poczytywany jako przychód (dochód) osiągnięty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stanowisko do pytania nr 2.
Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 3 ust. 1a cytowanej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Na podstawie art. 4a ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce.
Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem "lub", co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie - podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.
Należy zważyć, że nie jest Pan polskim rezydentem podatkowym i jako osoba fizyczna niemająca miejsca zamieszkania na terenie Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej zwaną ustawą) podlega Pan obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Z uwagi na fakt, iż przychód z tytułu zysku w postaci oprocentowania lokat Spółki A w cypryjskim oddziale B Bank z siedzibą w Tanzanii, nie powstał na terytorium Rzeczypospolitej Polski, a na terytorium Cypru, gdzie znajduje się oddział B Bank z siedzibą w Tanzanii, nie podlega Pan w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowego, w myśl przepisu art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a czynność przelania tych środków na posiadany przez Pana rachunek bankowy w polskim banku, również nie stanowi dochodu (przychodu) osiągniętego przez Pana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stanowisko do pytania nr 3.
Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do treści art. 3 ust. 1a cytowanej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 4a ustawy, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z uwagi na fakt, że między Polską a Białorusią została zawarta Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Białoruś-Polska Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Mińsk. 1992.11.18.Dziennik Ustaw Dz.U. 1993.120.534, zwana dalej Umową). Zgodnie z art. 1 ww. Umowy, zakres podmiotowy tejże umowy obejmuje osoby, które dla celów podatkowych mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach. Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania na terytorium Republiki Białoruś.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a, myślnik 2 i lit b) myślnik 2 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, z dnia 18 listopada 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 120, poz. 534), zwanym dalej Umową, Umowa powyższa dotyczy w Rzeczpospolitej Polskiej podatku dochodowego od osób fizycznych i w Republice Białoruś podatku dochodowego osób fizycznych. Zgodnie z art. 11 ust 1 wyżej powołanej Umowy odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i wypłacane są osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Z kolei art. 11 ust. 2 Umowy stanowi, że odsetki takie mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale gdy odbiorca odsetek jest do nich uprawniony, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty odsetek brutto.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 Umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Umawiające się Państwo zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania z uwzględnieniem postanowienia ustępu 2.
Ustęp 2 w/w artykułu stanowi zaś, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10 i 11 może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, wtedy pierwsze Umawiające się Państwo zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w drugim Umawiającym się Państwie. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć kwoty podatku pierwszego Umawiającego się Państwa, jaka została obliczona od takiego dochodu zgodnie z jego ustawodawstwem i przepisami.
Pana zadaniem, z uwagi na fakt, iż przychód z tytułu zysku w postaci oprocentowania lokat Spółki A w cypryjskim oddziale B Bank z siedzibą w Tanzanii, nie powstał na terytorium Rzeczypospolitej Polski, a na terytorium Cypru, gdzie znajduje się oddział B. Bank z siedzibą w Tanzanii, nie podlega Pan w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowego, w myśl przepisu art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a czynność przelania tych środków na posiadany przez Pana rachunek bankowy w polskim banku, również nie stanowi dochodu (przychodu) osiągniętego przez Pana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wobec powyższego uważa Pan, że ma Pan obowiązek rozliczać i odprowadzać podatek dochodowy od osób fizycznych od osiągniętego dochodu z tytułu dochodów (przychodów) w postaci oprocentowania lokat Spółki A w cypryjskim oddziale B Bank z siedzibą w Tanzanii na terytorium Republiki Białorusi, z uwzględnieniem postanowień art. 23 Umowy.
Stanowisko do pytania nr 4
Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 5 ustawy, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, przy czym zgodnie z art. 30a ust. 2 przepis powyższy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z uwagi na fakt że między Polską a Białorusią została zawarta Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Białoruś-Polska Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku. Mińsk. 1992.11.18.Dziennik Ustaw Dz.U. 1993.120.534, zwana dalej Umową). Zgodnie z art. 1 ww. Umowy, zakres podmiotowy tejże umowy obejmuje osoby, które dla celów podatkowych mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach. Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania na terytorium Republiki Białoruś.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. a, myślnik 2 i lit b) myślnik 2 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, z dnia 18 listopada 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 120, poz. 534), zwanym dalej Umową, Umowa powyższa dotyczy w Rzeczpospolitej Polskiej podatku dochodowego od osób fizycznych i w Republice Białoruś podatku dochodowego osób fizycznych.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 wyżej powołanej Umowy odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i wypłacane są osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie
Z kolei art. 11 ust. 2 Umowy stanowi, że odsetki takie mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale gdy odbiorca odsetek jest do nich uprawniony, podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty odsetek brutto.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 Umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Umawiające się Państwo zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania z uwzględnieniem postanowienia ustępu 2.
Ustęp 2 w/w artykułu stanowi zaś, że jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10 i 11 może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, wtedy pierwsze Umawiające się Państwo zezwoli na potrącenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w drugim Umawiającym się Państwie. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć kwoty podatku pierwszego Umawiającego się Państwa, jaka została obliczona od takiego dochodu zgodnie z jego ustawodawstwem i przepisami.
Wobec powyższego, w Pana ocenie, jeżeli podatek nie został pobrany przez płatnika, to Wnioskodawca sam wykazuje należny podatek w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a (art. 45 ust. 3b ustawy).
Z uwagi na to, że przychód (dochód) w postaci oprocentowania lokat Spółki A w cypryjskim oddziale B Bank z siedzibą w Tanzanii, będzie wypłacany przez bank z siedzibą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, to taki podmiot nie podlega bowiem obowiązkom płatnika określonym w polskiej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jeżeli zatem przychody zagraniczne w w/w postaci, podlegać będą opodatkowaniu w trybie art. 30a ustawy, powinienem rozliczyć uzyskany przychód stosownie do art. 30a ust. 9 ustawy.
Zgodnie z powyższym przepisem podatnik, o którym mowa w art. 3 ust 1, uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5, od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odlicza kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz sytuację, w której przychód (dochód) w postaci oprocentowania lokat Spółki A w cypryjskim oddziale B Bank z siedzibą w Tanzanii, po przelaniu tych środków pieniężnych na Pana rachunek bankowy prowadzony w polskim banku na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, uznany zostanie za dochód osiągnięty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy uznać, że w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku uzyskany przez Pana przychód (dochód) w postaci oprocentowania lokat Spółki A w cypryjskim oddziale B Bank z siedzibą w Tanzanii podlegać opodatkowaniu w Polsce 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, z uwzględnieniem postanowień art. 23 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, z dnia 18 listopada 1992 r. (Dz.U. 1993 Nr 120, poz. 534).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie to treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1.posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2.przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Jak stanowi art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy:
osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez podatników, o których mowa w ust. 2a, zgodnie z ar. 3 ust. 2b ww. ustawy - uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a cytowanej ustawy).
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że jest Pan obywatelem białoruskim. Jest Pan jedynym udziałowcem Spółki A, zarejestrowanej w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Spółka A lokowała środki pieniężne na lokatach w cypryjskim oddziale B Bank z siedzibą w Tanzanii, uzyskując z tego tytułu dochód (przychód) z oprocentowania tych lokat.
Z uwagi na likwidację banku Spółka A w dniu (…) maja 2022 r. zawarła z Panem umowę cesji, jako jej jedynym beneficjentem rzeczywistym, zgodnie z którą dokonana została na Pana rzecz cesja wszelkich praw Spółki A do aktywów dowolnego rodzaju, tj. rachunków prowadzonych na rzecz Spółki oraz/lub kwot należnych Spółce od B Bank, jak również wierzytelności i wszelkich praw do roszczeń wobec B Bank oraz/lub osób trzecich. W związku z likwidacją banku oraz na mocy w/w umowy cesji na Pana indywidualny rachunek, prowadzony przez polski bank na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w 2024 r. mają zostać przelane środki zgromadzone przez Spółkę A w B Bank.
Przelew środków na Pana indywidualny rachunek bankowy, prowadzony przez polski bank na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z likwidacją banku oraz na mocy w/w umowy cesji, nie jest związany w żaden sposób z prowadzoną przez Pana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jednoosobową działalnością gospodarczą. Wskazał Pan, że w 2024 r. Pana miejscem zamieszkania (rezydencji podatkowej) jest Republika Białoruś.
W takiej sytuacji faktycznej wypłaty środków pieniężnych dokonuje bank na Cyprze, który przelewa te środki na Pana konto bankowe w Polsce, jednak jest to jedynie czynność techniczna, ponieważ wypłata jest dokonywana przez bank cypryjski.
Pana wątpliwość budzi, czy otrzymane z banku cypryjskiego środki podlegają opodatkowaniu w Polsce zgodnie z art. 9 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze fakt, iż obecnie jest Pan rezydentem podatkowym Republiki Białoruś, a wypłata pieniężna, którą może Pan otrzymać pochodzić będzie z banku na Cyprze, ustalenia wymaga, czy otrzymane świadczenia podlegają w opisanej sytuacji opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustęp 2 ww. przepisu stanowi natomiast, że:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Katalog źródeł przychodów, których osiągnięcie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, zawarty został w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią:
Źródłami przychodów są:
1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
2)działalność wykonywana osobiście;
3)pozarolnicza działalność gospodarcza;
4)działy specjalne produkcji rolnej;
5)(uchylony)
6)najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
7)kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c);
8)odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
8a) działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną;
8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;
9)inne źródła.
Równocześnie podkreślenia wymaga, że konsekwencją powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest kwalifikacja do jednego ze źródeł przychodów określonych w zacytowanym powyżej art. 10 ust. 1 ustawy.
Z przedstawionych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega każdy dochód osiągnięty przez osobę fizyczną. Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania. Wynika z tego, że pojęciem pierwotnym dla dochodu jest pojęcie przychodu. Ten z kolei definiowany jest przez ustawodawcę, czemu dał wyraz w art. 11 ust. 1:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zatem przelew środków na Pana rachunek bankowy w Polsce nie skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Skoro jest Pan rezydentem podatkowym Białorusi to w Polsce podlega Pan ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu tj. opodatkowaniu tylko od dochodów osiąganych na terytorium Polski.
Wypłaty należności o których mowa we wniosku dokona bank na Cyprze, od tego banku pochodzić będą środki pieniężne. Bank cypryjski dokona przelewu środków i na Pana rachunek bankowy w Polsce, będzie to tylko techniczna wypłaty należności.
Zatem otrzymane przez Pana środki pieniężne nie stanowią dochodu uzyskanego na terytorium Polski.
Wobec powyższego zagraniczne dochody uzyskiwane z tytułu wypłaty środków zgodnie z umową cesji przez bank cypryjski osiągnięte przez Pana jako rezydenta Republiki Białoruś nie będą podlegały opodatkowaniu w Polsce i nie będą stanowiły dochodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).