Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDWL.4011.114.2024.2.DK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDWL.4011.114.2024.2.DK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z opodatkowania nagród. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 listopada 2024 r. (wpływ 5 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

X (dalej: „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, opodatkowanym w Polsce od całości swoich przychodów, którego głównym źródłem przychodów są przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT.

Obecnie Wnioskodawca bierze oraz zamierza brać udział w turniejach tenisa stołowego organizowanych pod nazwą „(…)” (dalej: „Turnieje” lub w przypadku jednego turnieju „Turniej”) przez zewnętrzną firmę (zwaną dalej „Organizatorem”).

Cele, zasady oraz warunki uczestnictwa w Turniejach zostały określone przez Organizatora w regulaminie Turniejów (dalej: „Regulamin”).

Zgodnie z Regulaminem organizowane Turnieje mają na celu:

-wybór najlepszych zawodników;

-popularyzację tenisa stołowego;

-doskonalenie umiejętności zawodników;

-identyfikację talentów sportowych, oraz

-promocję zdrowego stylu życia.

Turnieje odbywają się w różnych godzinach przez 7 dni w tygodniu, a zawodnicy, którzy chcieliby wziąć w nich udział muszą spełniać warunki określone w Regulaminie oraz zgłosić chęć udziału w Turnieju/Turniejach poprzez zapisanie się na dany termin/terminy Turnieju/Turniejów u Organizatora. Zgodnie z Regulaminem rejestracja na Turnieje jest możliwa w dowolny sposób, z tym, że ze względów technicznych zaleca się rejestrację za pośrednictwem poczty elektronicznej.

W praktyce Wnioskodawca zapisuje się na organizowane Turnieje wysyłając swoje zgłoszenie bezpośrednio do Organizatora za pomocą komunikatora (…). Po wysłaniu zgłoszenia Organizator potwierdza zapisanie Wnioskodawcy na konkretny Turniej/Turnieje albo informuje Wnioskodawcę, że w podanych przez niego terminach nie ma już wolnych miejsc. Wówczas Organizator nie zapisuje Wnioskodawcy na wskazane przez niego Turnieje lub proponuje inne, wolne terminy, w których możliwe jest zapisanie Wnioskodawcy.

W danym Turnieju udział bierze, co do zasady, 6 zawodników (organizowane są także Turnieje, w których liczba uczestników wynosi 5 osób). Zdarzały się jednak sytuacje (i mogą mieć one miejsce w przyszłości), że na danym Turnieju udział weźmie mniejsza liczba osób, m.in. w przypadku niestawienia się przez zgłoszonego zawodnika na Turniej.

Turnieje rozgrywane są w tzw. systemie „każdy z każdym”, co oznacza, że każdy zawodnik biorący udział w danym Turnieju rozegra pojedynek z wszystkimi pozostałymi uczestnikami tego Turnieju.

Obecnie zgodnie z Regulaminem o miejscu w klasyfikacji końcowej zawodników w danym Turnieju decyduje suma punktów zdobytych według następującego systemu: wygrana = 1 punkt, przegrana = 0 punktów. Natomiast w przypadku takiej samej liczby punktów pomiędzy dwoma lub większą liczbą zawodników, miejsce zawodnika zależy od następujących kryteriów:

-liczby wygranych setów;

-różnicy między wygranymi i przegranymi setami;

-liczby zdobytych punktów;

-różnicy między wygranymi i przegranymi piłkami;

-wyników meczy osobistych porównywanych zawodników (tylko przy porównywaniu dwóch zawodników).

Ponadto zgodnie z Regulaminem, w przypadku dyskwalifikacji, usunięcia lub rezygnacji zawodnika, turniej jest kontynuowany. W przypadku rezygnacji zawodnika, punkty zdobyte przez niego są brane pod uwagę, natomiast w przypadku dyskwalifikacji itp. punkty przepadają i nie są brane pod uwagę przy podziale miejsc końcowych. Turniej może być kontynuowany przez trzech zawodników. Wnioskodawca wskazuje jednak, że Organizator może określić odmienne zasady rozstrzygania o kolejności miejsc zawodników), ponieważ zgodnie z Regulaminem może on zostać zmieniony w każdym czasie, wówczas wszelkie zmiany Regulaminu zostaną ogłoszone poprzez ich opublikowanie na stronie internetowej Organizatora.

Zgodnie z Regulaminem, w każdym Turnieju przewidziana jest pula nagród do wygrania (dalej: w liczbie pojedynczej: „Nagroda”, natomiast w liczbie mnogiej: „Nagrody”), której wielkość, sposób przyznawania i podziału pomiędzy zawodników biorących udział w tym Turnieju ustalany jest przez Organizatora najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem danego Turnieju.

Wnioskodawca najczęściej uczestniczył (zamierza uczestniczyć) w Turniejach, w których wartość otrzymywanych nagród jest sumą następujących kwot:

-kwoty (…) zł za udział w Turnieju;

-wielokrotności kwoty (…) zł za każde zwycięstwo w Turnieju;

-kwoty (…) zł za wygrany turniej.

Oznacza to przykładowo, że:

-zawodnik zajmujący pierwsze miejsce w Turnieju, tj. np. wygrywając 4 na 5 meczy, otrzyma jako Nagrodę – (…) zł;

-zawodnik zajmujący drugie miejsce w Turnieju, który wygrał 4 na 5 meczy, otrzyma jako Nagrodę – (…) zł;

-zawodnik zajmujący trzecie miejsce w Turnieju, który wygrał 3 na 5 meczy, otrzyma jako Nagrodę – (…) zł;

-zawodnik zajmujący czwarte miejsce w Turnieju, który wygrał 2 na 5 meczy, otrzyma jako Nagrodę – (…) zł;

-zawodnik zajmujący piąte miejsce w Turnieju, który wygrał 1 na 5 meczy, otrzyma jako Nagrodę – (…) zł;

-zawodnik zajmujący szóste miejsce Turnieju, który wygrał 1 na 5 meczy, również otrzyma jako Nagrodę – (…) zł.

Wnioskodawca zaznacza przy tym, że uczestniczył/będzie uczestniczył także w Turniejach, w których system nagród został/zostanie ustalony przez Organizatora w odmienny sposób, np. inne będzie wysokość stawek względem opisu zawartego powyżej.

Niemniej jednak, w żadnym przypadku Wnioskodawca za udział w Turnieju nie otrzyma Nagrody przekraczającej 2000 zł.

Ponadto zgodnie z Regulaminem:

-    za datę nabycia prawa do Nagrody uważa się datę ogłoszenia oficjalnych zwycięzców lub datę powiadomienia uczestnika o zwycięstwie;

-    osoba uprawniona do otrzymania Nagrody zobowiązana jest do jej odbioru w terminie 14 dni od dnia nabycia prawa do niej, chyba że Organizator indywidualnie dla danej Nagrody określi inny termin;

-    w przypadku nieodebrania Nagrody w ww. terminie prawo do nagrody wygasa;

-    Organizator Turnieju zobowiązuje się wypłacić uprawnionemu uczestnikowi Nagrodę pieniężną w terminie 14 dni od dnia uzyskania przez Uczestnika prawa do niej;

-    Nagrody finansowane są przez Organizatora.

W praktyce, po rozegraniu danego Turnieju Nagroda zostaje wypłacona Wnioskodawcy w gotówce, której odbiór Wnioskodawca potwierdza podpisując listę nagród.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca pragnie potwierdzić, że otrzymywane w związku z uczestnictwem w Turniejach Nagrody korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na wezwanie, wskazał Pan, że:

1)  Czy prowadzi lub będzie Pan prowadzić działalność gospodarczą? Jeśli tak, to czy bierze/będzie brać Pan udział w turniejach w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą?

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, jak również nie zamierza w przyszłości prowadzić takiej działalności.

Na marginesie Wnioskodawca pragnie zauważyć, że okoliczność prowadzenia / nieprowadzenia przez niego działalności gospodarczej jest irrelewantna dla możliwości skorzystania przez niego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zgodnie, bowiem z ww. przepisem wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Tym samym z brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jasno wynika, że przedmiotowego zwolnienia nie stosuje się jedynie w przypadku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, jeżeli otrzymane są one przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą i stanowią przychód z tej działalności.

Wnioskodawca pragnie zauważyć, że z orzecznictwa sądów administracyjnych wynika, iż „fundamentalną zasadą prawa podatkowego w demokratycznym państwie prawnym jest to, że zakres przedmiotu opodatkowania musi być precyzyjnie określony w ustawie podatkowej, a interpretacja jej przepisów nie może być rozszerzająca. W prawie podatkowym obowiązuje nakaz wykładni ścisłej, a w szczególności zakaz takiej wykładni rozszerzającej przepisów prawa podatkowego, która zwiększałaby zakres obciążeń podatkowych podatnika” (tak. m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w wyroku z dnia 12 listopada 2013 r., sygn. I SA/Bd 793/13).

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, do których zdaniem Wnioskodawcy należy zakwalifikować Turnieje (konkursy z dziedziny sportu), ustawodawca nie uzależnił możliwości korzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, od tego czy otrzymane w konkursach nagrody są związane z prowadzoną przez tego podatnika działalnością gospodarczą.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy okoliczność prowadzenia / nieprowadzenia przez niego działalności gospodarczej jest irrelewantna dla możliwości skorzystania przez niego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

2)  Czy turnieje, w których bierze/będzie brał Pan udział odbywają się na terytorium Polski. Jeśli nie, to proszę wskazać w jakich państwach lub państwie.

Turnieje, w których Wnioskodawca uczestniczy/zamierza uczestniczyć odbywają się na terytorium Polski.

Pytanie

Czy otrzymywane przez Wnioskodawcę Nagrody stanowią dla niego przychody, które korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego powyżej stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego): Otrzymywane przez Wnioskodawcę Nagrody stanowią dla niego przychody, które korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, ustawodawca zawarł katalog źródeł przychodów, w ramach którego wskazał m.in.:

-działalność wykonywaną osobiście,

-inne źródła (art. 10 ust. 1 pkt 2 i 9 ustawy o PIT).

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych (art. 13 pkt 2 ustawy o PIT).

Natomiast za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o PIT (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT).

Ponadto w art. 30 ustawy o PIT ustawodawca wskazał katalog dochodów (przychodów), od których podatek pobiera się w sposób zryczałtowany. I tak zgodnie z ust. 1 pkt 2 tego przepisu, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że co do zasady przychody z uprawiania sportu stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, natomiast w przypadku, gdy przychody te zostaną otrzymane przez podatnika jako nagrody (niezwiązane z uczestnictwem w konkursach), wówczas stanowią one przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Jeżeli jednak nagrody zostały przez podatnika otrzymane z tytułu wygranych w konkursach (w tym konkursach/zawodach sportowych), wówczas są one opodatkowane zryczałtowanym podatkiem, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Powyżej przywołany art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT dopełnia art. art. 21 ust. 1 pkt 68, w myśl którego wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, wyróżnia zatem dwie grupy konkursów, do których będzie miało zastosowanie przewidziane w nim zwolnienie:

1)  konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Dla zastosowania zwolnienia dla tej grupy konkursów muszą zostać spełnione łącznie trzy warunki:

-organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,

-podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu,

-jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2000 zł;

2)  konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Dla zastosowania zwolnienia dla tej grupy konkursów muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki:

-konkurs musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, tj. nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu,

-jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć 2000 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy, sprowadzają się de facto do ustalenia, czy otrzymywane przez niego Nagrody mogą korzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, jako nagrody z konkursów z dziedziny sportu.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji konkursu oraz nagrody, o których mowa w przedmiotowym zwolnieniu. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy w celu dokonania wykładni ww. pojęć zastosowanie powinna znaleźć wykładnia językowa. Powyższe potwierdza również Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: „NSA”) w wyroku z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. II FSK 911/12, w którym stwierdził, że wobec braku w ustawie o PIT definicji legalnej określenia „konkurs", dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia.

Zgodnie zatem z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to „impreza, przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp.”, natomiast „nagroda” to „dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.”.

Z kolei, zgodnie z internetową wersją Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) „konkurs” to „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155).

Mając na uwadze powyższe, przedsięwzięcie można zatem określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Ponadto ważnym elementem powyższego współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia, konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie jego nazwa, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Powyższe potwierdza również NSA w wyroku z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. II FSK 911/12 oraz wyroku z dnia 25 grudnia 2015 r., II FSK 2615/13, w których wskazuje, że: „[...] definicja pojęcia "konkurs" zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji”.

W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że powyższe stanowisko prezentowane przez NSA jest również aprobowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) m.in. w:

-    interpretacji indywidualnej z dnia 6 kwietnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.140.2023.1TR, w której DKIS wskazał, że: „Z przytoczonych wyżej definicji wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców”;

-    interpretacji indywidualnej z dnia 8 czerwca 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.198.2022.2.SJ, w której DKIS wskazał, że: „Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że organizowane przez Państwa przedsięwzięcie będzie wypełniać przesłanki definicji konkursu, gdyż jak podano w opisie stanu faktycznego, będzie on posiadał cechy rywalizacji i końcowo zostaną wyłonieni zwycięzcy. Konkurs ma także opracowany regulamin”;

-    interpretacji indywidualnej z dnia 27 marca 2020 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.33.2020.2.HD, w której DKIS wskazał, że: „Ponadto, pod względem formalnym warunki uczestnictwa w konkursie (turnieju sportowym) ustalone są w odpowiednim regulaminie konkursu, który ma określoną nazwę, organizatora, uczestników oraz sposób wyłonienia zwycięzców. Wobec tego stwierdzić należy, że nagrody rzeczowe o wartości nieprzekraczającej 2.000 zł każda – otrzymane przez wyłonionych podczas rywalizacji sportowej (turnieju) zwycięzców – będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

W związku z powyższym, Wnioskodawca pragnie zauważyć, że Turnieje, w których brał udział/zamierza brać udział w przyszłości:

-    są organizowane na podstawie jasno określonego Regulaminu, w którym jest określona m.in.: nazwa organizowanych Turniejów, tj. (…), dane Organizatora, sposób i zasady uczestnictwa zawodników, czy sposób klasyfikowania zawodników w Turnieju, w tym wyłonienie zwycięzcy;

-    są Turniejami (konkursami) w dziedzinie sportu, ponieważ uczestniczący w nich zawodnicy rywalizują w jednej z dyscyplin olimpijskich, tj. tenisie stołowym;

-    łączą w sobie elementy rywalizacji i współzawodnictwa, ponieważ jednym z ich celów jest wyłonienie najlepszych zawodników w danym Turnieju. Ponadto grający ze sobą w danym Turnieju zawodnicy rywalizują bezpośrednio ze sobą w celu odniesienia jak największej liczby zwycięstw w danym Turnieju, a tym samym zajęcia jak najwyższego miejsca i wygrania wyższej Nagrody.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy Turnieje, w których uczestniczy/zamierza uczestniczyć w przyszłości posiadają cechy niezbędne dla uznania ich za konkurs w dziedzinie sportu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT.

Wnioskodawca pragnie również zwrócić uwagę, że ustawodawca definiując limit zwolnienia podatkowego odniósł się do „jednorazowej” wartości wygranej/nagrody, a nie łącznej wartości wszystkich wygranych/nagród w danym okresie (np. w roku podatkowym). Oznacza to, że każdorazowe otrzymanie wygranej/nagrody będzie skutkować zwolnieniem takiej nagrody z podatku PIT, o ile wartość takiej nagrody nie przekroczy kwoty 2.000 zł.

Powyższe stanowisko potwierdza również DKIS w wydawanych interpretacjach indywidualnych wskazując w nich, że: „Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Stanowisko takie zostało wyrażone przez DKIS m.in. w:

-interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.122.2024.3.MJ;

-interpretacji indywidualnej z dnia 24 maja 2023 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.201.2023.1.ENB;

-interpretacji indywidualnej z dnia 6 kwietnia 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.140.2023.1.TR.

Na koniec Wnioskodawca, pragnie również wskazać, że ustawa o PIT nie uzależnia zwolnienia z opodatkowania wygranej w konkursie nagrody od tego, aby otrzymujący nagrodę był jedynie zwycięzcą konkursu. W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy, uzasadnione jest zaliczenie do kategorii „wygranych” w konkursach każdego świadczenia otrzymanego w ramach konkursu (Turnieju), tj. zarówno za pierwsze miejsce, jak i za zajęcie każdego innego miejsca.

Pogląd taki prezentują także organy podatkowe, przykładowo w:

-    w interpretacji indywidualnej z dnia 24 maja 2023 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.201.2023.1.ENB, DKIS uznał, że otrzymywane przez zwycięzców konkursów wygrane (nagrody) uzależnione od zajętego miejsca, jak również nagrody pocieszenia otrzymywane przez innych uczestników, jak nagrody rzeczowe, finansowe lub mieszane, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem PIT na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT;

-    interpretacji indywidualnej z dnia 24 września 2015 r., sygn. IPPB4/4511-865/15-2/JK2, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT ma zastosowanie do nagród przyznanych laureatom z tytułu wygranych w konkursie, jak również do nagród wręczanych innym uczestnikom z tytułu uczestnictwa w konkursie, tj. nagród pocieszenia.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy otrzymana w danym Turnieju Nagroda (niezależnie od zajętego miejsca w danym Turnieju), będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem PIT, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, o ile jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2000 zł, nawet jeżeli łączna suma Nagród otrzymanych przez Wnioskodawcę w danym okresie, np. roku podatkowym, przekroczy kwotę 2000 zł.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy otrzymywane przez niego od Organizatora Nagrody za rezultaty osiągnięte podczas poszczególnych Turniejów korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Przy czym limit 2000 zł wskazany ww. zwolnieniu odnosi się do jednorazowej Nagrody, a nie łącznej wartości wszystkich Nagród, które Wnioskodawca otrzyma w danym okresie (np. w roku podatkowym). Tym samym, ponieważ przychody z otrzymanych Nagród korzystają z ww. zwolnienia, Wnioskodawca nie jest obowiązany do ich wykazywania w składanej co roku deklaracji PIT-36.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 i 9 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są:

2) działalność wykonywana osobiście;

9) inne źródła.

Na podstawie art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z kolei na mocy art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Przystępując do oceny skutków podatkowych otrzymania nagród w turniejach sportowych zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. Wobec czego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W orzecznictwie sądów administracyjnych również wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.)”.

Z przytoczonych wyżej definicji wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie, mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z opisu sprawy wynika, że bierze Pan oraz zamierza brać udział w turniejach tenisa stołowego. Cele, zasady oraz warunki uczestnictwa w turniejach zostały określone przez organizatora w regulaminie. Turnieje mają na celu m.in. wybór najlepszych zawodników oraz popularyzację tenisa stołowego. Turnieje rozgrywane są w tzw. systemie „każdy z każdym”, co oznacza, że każdy zawodnik biorący udział w danym Turnieju rozegra pojedynek z wszystkimi pozostałymi uczestnikami tego Turnieju. Zgodnie z Regulaminem, w każdym Turnieju przewidziana jest pula nagród do wygrania. W żadnym przypadku Wnioskodawca za udział w Turnieju nie otrzyma Nagrody przekraczającej 2000 zł. Turnieje odbywają się na terytorium Polski. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, że turnieje, w których bierze Pan lub będzie brał udział spełniają elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy turniejów będą pomiędzy sobą rywalizować, a turniej będzie prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie konkursu.

Przychody z tytułu wygranych w konkursach podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Jednakże nagrody/wygrane otrzymane w konkursach nie będą podlegały opodatkowaniu jeśli spełnione zostaną warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy:

Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2.000 zł, jest rodzaj konkursu.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala zatem wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

-organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu;

-podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu (np.: Internet);

-jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2.000 zł.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenia ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 2.000 zł.

Z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w przypadku wydania nagród w ramach konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 2.000 zł.

Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia w przedstawionym opisie sprawy, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. wygrana musi dotyczyć konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu i jej wartość nie może przekroczyć jednorazowo kwoty 2.000 zł.

Reasumując, otrzymane przez Pana wygrane/nagrody (o wartości nieprzekraczającej 2.000 zł każda) z tytułu udziału w turniejach sportowych będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu natomiast do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).