Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendiów. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) (dalej jako: Wnioskodawca lub Stowarzyszenie) jest organizacją społeczną działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261). Celem Stowarzyszenia jest m.in. działalność w zakresie edukacji dzieci, młodzieży i osób dorosłych, działalność w zakresie kształcenia ustawicznego, promocja wartości chrześcijańskich i patriotycznych w sferze publicznej oraz działalność charytatywna.

Powyższe cele Wnioskodawca realizuje m.in. poprzez zakładanie i prowadzenie szkół oraz innych placówek o charakterze oświatowo-wychowawczym i naukowo-dydaktycznym, udzielanie finansowego i merytorycznego wsparcia inicjatywom i organizacjom o podobnych celach działających w kraju i za granicą oraz poprzez finansowanie nagród i stypendium dla dzieci ubogich, sierot oraz dzieci uzdolnionych.

Stowarzyszenie dokonuje wypłat wspomnianych powyżej stypendiów w formie bezzwrotnych świadczeń pieniężnych, w oparciu o zawierane umowy stypendialne z każdym ze stypendystów, gdzie wskazana jest wysokość stypendium oraz okres na jaki zostało przyznane. Decyzje o tym komu oraz w jakiej wysokości Wnioskodawca przyznaje stypendium podejmowane są na podstawie decyzji wydawanych przez Komisję Stypendialną Stowarzyszenia, w oparciu o regulamin przyznawania i korzystania ze stypendium Stowarzyszenia. Stypendia przeznaczone są na pokrycie kosztów edukacji stypendystów na zagranicznych placówkach edukacyjnych.

W trakcie obowiązywania umów stypendialnych stypendyści czasowo przebywają poza granicami kraju, wracając do niego incydentalnie, głównie w okresie wakacyjnym (tj. w przerwie od zajęć dydaktycznych odbywających się w placówkach edukacyjnych czy praktyk będących elementem procesu kształcenia odbywające się poza placówkami edukacyjnymi w okresach gdzie nie odbywają się zajęcia dydaktyczne w placówce edukacyjnej) oraz w okresach świąt bożonarodzeniowych oraz świąt wielkanocnych.

Wnioskodawca jest płatnikiem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (dalej jako: „PIT”). Stypendyści są polskimi rezydentami podatkowymi.

Pytania

1)Czy udzielenie przez Wnioskodawcę stypendium na rzecz stypendysty na pokrycie kosztów edukacji na zagranicznej placówce edukacyjnej będzie kwalifikować się do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. a) ustawy o PIT?

2)W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1 - Czy Wnioskodawca (jako płatnik PIT) będzie zobowiązany do poboru i przekazania zaliczki na podatek PIT jedynie od nadwyżki stypendium ponad kwotę wolną od podatku?

3)W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1 - W jaki sposób powinna być wyliczona kwota wolna od podatku jeżeli stypendium jest udzielane na czas określony (np. rok akademicki, jeden semestr, 3 miesiące itp.)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 1, wypłacane na rzecz stypendystów świadczenia (stypendia) podlegają zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. a ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 2, jako płatnik będzie on zobowiązany do poboru i przekazania zaliczki na podatek PIT jedynie od nadwyżki stypendium ponad kwotę wolną od podatku, ustaloną na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. a ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania nr 3, w przypadku stypendiów przyznanych na czas określony, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a) ustawy o PIT, powinno być obliczane proporcjonalnie do okresu, na który stypendium zostało udzielone. Oznacza to, że podstawę do zwolnienia stanowi dzienna stawka wynikająca z Rozporządzenia, pomnożona przez liczbę dni kalendarzowych odpowiadających okresowi, na jaki stypendium zostało przyznane (np. w przypadku stypendium udzielonego na 3 miesiące - stawka dzienna dla danego kraju mnożona jest przez liczbę dni w tych miesiącach).

Stanowisko wnioskodawcy przyporządkowane do pytania (poszczególnych pytań) przedstawionego we wniosku

Uzasadnienie:

ad. 1

Stosowanie do treści art. 3 ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Z kolei w myśl art. 4a ustawy o PIT przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustawodawca w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT wyraża generalną zasadę, z której wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei w art. 20 ustawy o PIT wskazano, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Opisywane zatem w stanie faktycznym stypendia udzielane przez Wnioskodawcę będą dla stypendystów stanowić przychód z innych źródeł, o którym mowa w przytoczonym powyżej art. 20 ustawy o PIT.

Z kolei, w art. 21 ust. 1 ustawodawca wskazał szereg zwolnień przedmiotowych w zakresie PIT. Jednym z nich jest zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. a ustawy o PIT, który mówi, że wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1. przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Wysokość ww. diet reguluje Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2190) (wcześniej i dalej jako: Rozporządzenie).

Ustawa o PIT nie wskazuje w jaki sposób należy rozumieć pojęcie „stypendium”. Termin ten nie posiada w ustawie terminu legalnego. W związku z czym należy odnieść się do jego językowego znaczenia. Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN definiuje pojęcie „stypendium” jako „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy.”

W oparciu o powyższe należy dojść do wniosku, że wolą ustawodawcy jest interpretowanie pojęcia „stypendium” w sposób szeroki. W związku z czym, opisywane w stanie faktycznym otrzymywane od Wnioskodawcy stypendia naukowe (świadczenia pieniężne przeznaczone na opłacenie nauki i kosztów utrzymania za granicą) podlegać będą zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. a ustawy o PIT.

Powyższa teza znajduje swoje potwierdzenie w utrwalonej na przestrzeni ostatnich lat linii interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

W interpretacji indywidualnej z 27 czerwca 2023 r. sygn. akt 0115-KDIT2.4011.219.2023.3.ENB słusznie wskazano, że: „Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, uznać należy, że stypendium przyznane Pani jako pomoc na odbycie studiów w Szwajcarii podlegało zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167 z późn. zm.), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Dzienny limit zwolnienia, wyznaczany przez wysokość diety, uzależniony jest od kraju, w jakim stypendysta przebywał. Ustalając wysokość zwolnienia powinna Pani odwołać się do wysokości diety obowiązującej dla Szwajcarii. Jeśli zatem otrzymana kwota stypendium nie przekroczyła wysokości diet z tytułu zagranicznej podróży, wynikających z tabeli stanowiącej załącznik do ww. rozporządzenia, za każdy dzień pobytu, w którym było otrzymywane stypendium to stypendium w całości korzystało ze zwolnienia przedmiotowego.”

Z kolei w interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2023 roku sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.285.2023.3.KKA wskazano, że: „Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, że uzyskany przez Pana dochód ze stypendium z tytułu podróży do Stanów Zjednoczonych Ameryki będzie podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej ww. rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Ewentualna nadwyżka ponad kwotę objętą zwolnieniem podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i jako przychód z innych źródeł uzyskany w danym roku podatkowym powinna zostać wykazana w zeznaniu podatkowym składanym za ten dany rok podatkowy.”

W interpretacji indywidualnej z 2 kwietnia 2021 roku sygn. 0112-KDIL2-1.4011.64.2021.1.KB Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po raz kolejny potwierdził możliwość skorzystania z przedmiotowego zwolnienia, wskazując, że: „stypendium otrzymane przez Wnioskodawczynię za okres (...) 2020 r. - (...) 2020 r. w którym to brała ona udział w pracach badawczych na Uniwersytecie (...) podlega opodatkowaniu w Polsce, jednak na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a wolna od podatku jest część dochodów w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju określona odrębnymi przepisami, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium (tj. (...) 2020 r.- (...) 2020 r.).”

W zakresie legitymacji Wnioskodawcy co do złożenia niniejszego pytania Stowarzyszenie pragnie podkreślić, że stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.) (dalej jako: „OP”) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Jak słusznie zauważył K. Teszner „zainteresowanie”, o którym mowa w art. 14b § 1 o.p., jest kwestią obiektywną, wynikającą z prawa materialnego, inną niż zainteresowanie faktyczne albo ekonomiczne (wyrok WSA w Warszawie z 8 grudnia 2010 r., III SA/Wa 2675/10, LEX nr 757621). Wystąpienie o interpretacją podmiotu zainteresowanego powinno wiązać się z jego możliwą odpowiedzialnością podatkową (bądź tworzonej spółki, oddziału, przedstawicielstwa) bądź poszukiwaniem ochrony prawnej w związku z wolą zastosowania się do otrzymanej interpretacji. Niewykazanie przez wnioskodawcę związku zdarzenia przyszłego z powyższymi możliwymi konsekwencjami może uzasadniać ocenę organu interpretującego, że o interpretację ubiega się podmiot nieuprawniony, a nie rzeczywiście zainteresowany, zgodnie z art. 14b § 1 o.p. Brak przymiotu „zainteresowania” uzasadnia zastosowanie przez organ interpretujący art. 165a § 1 w zw. z art. 14h o.p., tj. odmowę wszczęcia postępowania. (K Teszner (w) Ordynacja podatkowa. Tom I Zobowiązania podatkowe. Art. 1-119zzk Komentarz aktualizowany, red L. Etel, LEX/el. 2024, art. 14(b).)

Wnioskodawca pragnie w tym miejscu podkreślić, że udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 1 (tj. możliwość skorzystania z opisanego przedmiotowego zwolnienia przez stypendystów) w sposób bezpośredni wpływa na obowiązki Wnioskodawcy jako płatnika, które nakładają na niego w opisywanym stanie faktycznym przepisy ustawy o PIT. W przypadku braku odpowiedzi na niniejsze pytanie Wnioskodawca nie będzie mógł w sposób prawidłowy wyliczyć (a co za tym idzie pobrać oraz następnie wpłacić) zaliczki na poczet PIT swoich stypendystów.

Reasumując, w oparciu o przytoczone powyżej przepisy jak również liczne stanowiska Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażane m.in. we wskazanych powyżej interpretacjach indywidualnych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że stypendystom otrzymujących od Stowarzyszenia stypendia przysługiwać będzie prawo do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. a ustawy o PIT.

ad. 2

W art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT wskazano, że do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów [...].

Z kolei zgodnie z treścią art. 38 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust 2 i 2a. kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.”; w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 32-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

W opisywanym stanie faktycznym, Wnioskodawca będzie zatem pełnić rolę płatnika podatku PIT, w zakresie wypłacanego przez siebie świadczenia na rzecz stypendystów.

Mając na względzie fakt, że wypłacane przez Wnioskodawcę stypendia podlegają pod zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. a, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie on zobowiązany do poboru i przekazania zaliczek na poczet podatku PIT jedynie od kwoty nadwyżki stypendium ponad kwotę wolną od podatku ustaloną w oparciu o przepisy Rozporządzenia.

Potwierdzenia powyższej tezy można doszukać się w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej.

W interpretacji indywidualnej z 29 września 2019 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.423.2019.2.AK wskazano, że: „stypendia wypłacane przez Fundację studentom będą stanowiły przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże należy zauważyć, że część tych dochodów będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie będzie miało więc zastosowania zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy. W konsekwencji należy uznać, że Wnioskodawca jako płatnik z tytułu wypłacanych stypendiów obliczając podatek będzie mógł uwzględnić kwotę zwolnioną stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza że będzie zobowiązany do pobrania i przekazania zaliczki na podatek jedynie od nadwyżki stypendium ponad kwoty wolne od podatku wynikające z ww. przepisu.

Z kolei w interpretacji indywidualnej z 26 lutego 2021 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.868.2020.1.TR, dotyczącej co prawda stosunku pracy ale stosujący analogiczną zasadę, słusznie wskazano, że: „Wnioskodawca - jako płatnik - z tytułu wypłacanego pracownikowi stypendium stanowiącego przychód ze stosunku pracy - obliczając podatek dochodowy - może uwzględnić kwotę wolną od podatku, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że jest zobowiązany do pobrania i przekazania zaliczki na podatek jedynie od nadwyżki stypendium ponad kwotę wolną od podatku.

Mechanizm zwolnienia przedmiotowego stypendiów od podatku dochodowego przy jednoczesnym efekcie zwolnienia płatnika z obowiązku pobrania zaliczki na tenże podatek jest stosowany przez ustawodawcę w stosunku do wielu rodzajów stypendiów, czego potwierdzeniem są m.in. interpretacje indywidualne Dyrektora KIS o sygnaturach 0113-KDIPT2-3.4011.441.2022.1.SJ oraz 0113-KDIPT2-3.4011.206.2023.4.NM.

W interpretacji indywidualnej z 30 sierpnia 2022 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.441.2022.1.SJ), Dyrektor KIS wskazał, że w opisanym przez wnioskodawcę stanie faktycznym: „wypłaty stypendiów stażowych oraz stypendiów dla uczniów szczególnie zdolnych korzystają ze zwolnienia z opodatkowania zgodnie z treścią przepisu art. 21 ust. 1 pkt 137 tej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na Państwu, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek naliczania, poboru i odprowadzania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od stypendiów dla uczestników projektu, a także wystawienia PIT-11 - informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów.

Następnie, w interpretacji z 24 maja 2023 r. (sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.206.2023.4.NM) Dyrektor KIS słusznie wskazał, że: „mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że stypendium wypłacane przez Państwa w ramach specjalnego programu stypendialnego organizowanego przez Narodowe Centrum Nauki skierowanego do studentów i naukowców z Ukrainy, którzy w wyniku agresji Rosji na Ukrainę schronili lub schronią się w Polsce, korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym na Państwu, jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od ww. stypendium, a także wystawienia informacji PIT-11.”

Mając zatem na względzie przytoczone powyżej przepisy jak również stanowisko prezentowane na przestrzeni ostatnich lat przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie obowiązków płatnika, w sprawach zbliżonych do opisywanego stanu faktycznego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jako płatnik będzie miał on obowiązek poboru oraz wpłaty zaliczek na podatek PIT dopiero w momencie, gdy wypłacane przez niego stypendia na rzecz stypendystów przekroczą dopuszczalny limit zwolnienia przewidziany w art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. a ustawy o PIT.

ad. 3

Zasada proporcjonalności oraz sprawiedliwości podatkowej wymaga, aby zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. a ustawy o PIT było dostosowane do rzeczywistych okoliczności otrzymywania stypendium przez beneficjenta. Jak wskazano w stanie faktycznym - Wnioskodawca udziela stypendiów na czas określony, (okres otrzymywania stypendium). Ponieważ dzienna stawka, o której mowa w Rozporządzeniu określa limit dla jednego dnia, naturalnym i proporcjonalnym podejściem jest ustalenie limitu zwolnienia poprzez przeliczenie stawki dziennej na okres, na który stypendium zostało udzielone, czyli na „każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium".

W praktyce stypendia są często wypłacane w dłuższych okresach, w tym na cały rok kalendarzowy, obejmujący nie tylko rok akademicki ale również obowiązkowe praktyki czy dodatkowe zajęcia dydaktyczne. W związku z tym, jeśli dzienny limit zwolnienia zostałby pomnożony przez liczbę dni, w których faktycznie wypłacane jest stypendium, efektywnie prowadzi do precyzyjnego rozliczenia podatkowego. Zastosowanie takiej metody obliczenia eliminuje ryzyko nierównego traktowania podatników w zależności od okresu, w którym stypendium jest przyznane i wypłacane.

Jednocześnie Wnioskodawca stoi na stanowisku ze incydentalne powroty do kraju nie mają wpływu na okres otrzymywania stypendium, bowiem niezależnie od tego zdecydowana większość okresu, na który stypendium zostało udzielone stypendyści przebywają czasowo za granicą studiując na uczelniach wyższych. Co więcej gdyby stypendyści przebywali za granicą w całym okresie przewidzianym w umowie stypendialnej można by mieć wątpliwości czy przebywają tam czasowo czy stale. Incydentalne powroty potwierdzają zatem czasowy charakter przebywania za granicą.

Reasumując Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku stypendiów przyznanych na określony czas, limit zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a) lit. a ustawy o PIT, należy obliczać proporcjonalnie do okresu, na jaki stypendium zostało udzielone. Podstawą do zwolnienia jest dzienna stawka wynikająca z Rozporządzenia pomnożona przez liczbę dni odpowiadającą faktycznemu okresowi wypłaty stypendium. Takie podejście jest zgodne z przepisami zasadą proporcjonalności, zapewnia sprawiedliwość podatkową oraz precyzyjnie odzwierciedla rzeczywiste warunki otrzymywania stypendium przez stypendystów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnym źródłem przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 – inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie do art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów - - pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

W myśl art. 38 ust. 1 i 1a ww. ustawy:

1.Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

1a. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 32-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru.

Na podstawie art. 39 ust. 1 tej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

W związku z powyższym, przychód uzyskany z tytułu stypendium stanowi przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przy czym, nie wszystkie ww. dochody podlegają opodatkowaniu, niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w zamkniętym katalogu zwolnień przedmiotowych, określonych w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy:

Wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Podkreślić należy, że zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto, przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „stypendium”. W związku z tym, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Należy również wskazać na definicję zawartą w:

·Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj – „stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas”,

·Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje „stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne”,

·Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem i Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego, które wskazują, że „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”

W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem, w pojęciu tym mieścić się będzie także stypendium wypłacone na pokrycie kosztów edukacji na zagranicznej placówce edukacyjnej.

Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2023 r., poz. 2190), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Przy czym stosownie do art. 11a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie finansuje stypendia dla dzieci ubogich, sierot oraz dzieci uzdolnionych. Stypendia wypłacane przez Państwa przeznaczone są na pokrycie kosztów edukacji stypendystów w zagranicznych placówkach edukacyjnych. Stypendia te wypłacają Państwo w formie bezzwrotnych świadczeń pieniężnych, w oparciu o zawierane umowy stypendialne z każdym ze stypendystów, gdzie wskazana jest wysokość stypendium oraz okres na jaki zostało przyznane. W trakcie obowiązywania umów stypendialnych stypendyści czasowo przebywają poza granicami kraju, wracając do niego incydentalnie, głównie w okresie wakacyjnym (tj. w przerwie od zajęć dydaktycznych odbywających się w placówkach edukacyjnych czy praktyk będących elementem procesu kształcenia odbywające się poza placówkami edukacyjnymi w okresach gdy nie odbywają się zajęcia dydaktyczne w placówce edukacyjnej) oraz w okresach świąt bożonarodzeniowych oraz świąt wielkanocnych.

Dlatego biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzam, że stypendium, które przekazują Państwo stypendystom celem sfinansowania kosztów edukacji w zagranicznych placówkach edukacyjnych będzie stanowić dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku odchodowym od osób fizycznych.

Jednakże część tych dochodów będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji jako płatnik z tytułu wypłacanych stypendiów obliczając podatek będą Państwo mogli uwzględnić kwotę zwolnioną stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza że będą Państwo zobowiązani do pobrania i przekazania zaliczki na podatek jedynie od nadwyżki stypendium ponad kwoty wolne od podatku.

Jak wyżej wyjaśniłem zwolnienie przysługuje w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w cytowanym rozporządzeniu, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Dla celów obliczenia kwoty wolnej od podatku dochodowego na podstawie ww. art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) nie będą mieć znaczenia incydentalne pobyty stypendysty w Polsce, nawet jeżeli będą one mieć miejsce w trakcie trwania umowy stypendialnej, gdyż jak wynika z treści tego przepisu decydujące znaczenie mają dni, w których jest otrzymywane stypendium. W przypadku każdorazowej wypłaty stypendium, celem określenia kwoty zwolnionej należy brać pod uwagę ilość dni, za które ta wypłata jest dokonywana.

Dlatego zgadzam się z Państwa stanowiskiem, że podstawą do zwolnienia jest dzienna stawka wynikająca z rozporządzenia pomnożona przez liczbę dni odpowiadającą faktycznemu okresowi wypłaty stypendium.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).