Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy powstania przychodu oraz zastosowania zwolnienia z podatku.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest fundatorem oraz jednocześnie beneficjentem fundacji rodzinnej w organizacji (dalej: Fundacja) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (t. j. Dz. U. 2023 poz. 326, dalej „ustawa o fundacji rodzinnej”). Wnioskodawca zamierza przeprowadzić czynności, które poskutkują wpisem fundacji do rejestru fundacji rodzinnych oraz „przekształceniem” fundacji rodzinnej w organizacji w fundację rodzinną na podstawie art. 24 ustawy o fundacji rodzinnej. Wniosek o wpis do rejestru zostanie złożony nie później niż w terminie sześciu miesięcy od dnia powstania fundacji rodzinnej w organizacji. Efektem wskazanych powyżej działań będzie powstanie fundacji rodzinnej w rozumieniu przepisów ustawy o fundacji rodzinnej posiadającej osobowość prawną. Zgodnie ze sporządzonym aktem notarialnym z (…), określającym statut Fundacji (dalej „Statut Fundacji”) Prezes Zarządu Fundacji na mocy aktu założycielskiego (…) ustanowiła na czas nieoznaczony Fundację (dalej: „Akt założycielski”).

Zgodnie z treścią Aktu założycielskiego Prezes Zarządu Fundacji wniosła do Fundacji mienie na pokrycie funduszu założycielskiego w wysokości 100 tysięcy złotych.

W myśl postanowień Statutu Fundacji:

Fundatorem Fundacji w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej jest osoba fizyczna, (dalej: „Fundator"), będąca jednocześnie Prezesem Zarządu Fundacji (Wnioskodawca).

Beneficjentami Fundacji w rozumieniu ustawy o fundacji rodzinnej (dalej: „Beneficjenci”) są:

·Fundator (Wnioskodawca),

·Małżonek Fundatora,

·zstępni Fundatora,

Beneficjentem może zostać także organizacja pozarządowa prowadząca działalność pożytku publicznego w drodze zmiany Statutu.

1.Fundacja została utworzona w celu:

a)gromadzenia mienia w postaci nieruchomości, ruchomości, udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, ogółu praw i obowiązków w spółkach osobowych, papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

b)zarządzania zgromadzonymi nieruchomościami i ruchomościami w interesie Beneficjentów poprzez oddawanie ich w najem, dzierżawę lub udostępnianie do korzystania na innej podstawie;

c)zarządzanie pozostałym zgromadzonym mieniem, o których mowa w lit. a), poprzez decydowanie o sposobie wykonywania praw, które to mienie inkorporuje;

d)spełniania świadczeń na rzecz Beneficjentów ukierunkowanych na zapewnienie Beneficjentom odpowiedniego standardu życia poprzez udzielanie wsparcia w prowadzonej przez nich działalności gospodarczej lub inwestycyjnej, partycypowanie w kosztach bieżącego utrzymania oraz zaspokajanie potrzeb Beneficjentów w zakresie kształcenia, leczenia, potrzeb mieszkaniowych oraz innych usprawiedliwionych potrzeb życiowych.

Wartość funduszu założycielskiego wynosi 100.000 (słownie: sto tysięcy złotych). Na pokrycie funduszu założycielskiego, o którym mowa w ust. 1., Fundator wniesie do Fundacji środki pieniężne w kwocie 100.000 złotych.

4.         Organami Fundacji są:      

a)Zarząd (organ działający w oparciu o Rozdział 7 ustawy o fundacji rodzinnej, dalej „Zarząd”),

b)Zgromadzenie Beneficjentów (organ działający w oparciu o Rozdział 7 ustawy o fundacji rodzinnej, dalej „Zgromadzenie Beneficjentów”).

5.Beneficjenci są uprawnieni do świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, które będą przyznawane przez Zarząd za zgodą Zgromadzenia Beneficjentów wyrażoną w uchwale podjętej większością 2/3 głosów, na wniosek Beneficjenta.

6.Zarząd może postanowić, że określona kwota ze środków Fundacji będzie cyklicznie przeznaczana na okresowe świadczenia Beneficjentów wypłacane z określoną częstotliwością, w tym w szczególności comiesięcznie lub corocznie.

7.Świadczenia mogą być przyznawane Beneficjentom po spełnieniu warunków określonych w Statucie Fundacji.

8.Do zadań Zarządu należy:

a)prowadzenie spraw Fundacji oraz reprezentowanie jej;

b)realizacja celów Fundacji określonych w Statucie;

c)podejmowanie czynności związanych z zapewnieniem płynności finansowej i wypłacalności Fundacji;

d)tworzenie, prowadzenie i aktualizowanie listy Beneficjentów zgodnie z przepisami ustawy o fundacji rodzinnej oraz zasadami zawartymi w Statucie;

e)informowanie Beneficjenta o przysługującym mu świadczeniu;

f)spełnianie świadczenia przysługującego Beneficjentowi.

9.Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

1)zbywania nieruchomości, o ile nie zostały nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)udzielania pożyczek:

a)      spółkom kapitałowym, w których Fundacja posiada udziały albo akcje,

b)      spółkom osobowym, w których Fundacja uczestniczy jako wspólnik,

c)      beneficjentom;

6)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8) gospodarki leśnej.

W celu uniknięcia wszelkich wątpliwości, Fundacja nie zamierza w żadnym stopniu wykraczać poza zakres działalności gospodarczej przewidziany w ustawie o fundacji rodzinnej.

Fundator oraz Beneficjenci zamierzają przekazać na rzecz Fundacji w formie darowizn mienie w postaci wyszczególnionej poniżej (dalej: „Mienie”):

1.Fundator będący jednocześnie Beneficjentem Fundacji (Wnioskodawca):

a)udziały reprezentujące 9% kapitału zakładowego w spółce A. posiadającej siedzibę na terenie Polski,

b)udziały reprezentujące 9% kapitału zakładowego w spółce B posiadającej siedzibę na terenie Polski,

c)udziały reprezentujące 9% kapitału zakładowego w spółce C posiadającej siedzibę na terenie Polski,

d)udziały reprezentujące 9% kapitału zakładowego w spółce D posiadającej siedzibę na terenie Polski,

e)udziały reprezentujące 50% kapitału zakładowego w spółce E posiadającej siedzibę na terenie Polski (2000 udziałów o łącznej wartości 100.000 zł),

f)udziały reprezentujące 98% kapitału zakładowego w spółce F posiadającej siedzibę na terenie Polski (98 udziałów o łącznej wartości 4.900 zł),

2.Mąż Fundatora będący Beneficjentem Fundacji:

a)akcje w spółce akcyjnej notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych (na rynku ...),

3.Zstępny Fundatora będący Beneficjentem Fundacji,

a)udział reprezentujący 1% kapitału zakładowego w spółce F posiadającej siedzibę na terenie Polski (1 udział o łącznej wartości 50 zł),

4.         Kolejny zstępny Fundatora będący Beneficjentem Fundacji,

a)udział reprezentujący 1% kapitału zakładowego w spółce F posiadającej siedzibę na terenie Polski (1 udział o łącznej wartości 50 zł).

Fundator będący równocześnie Beneficjentem oraz pozostali Beneficjenci wnosząc do Fundacji wskazane powyżej mienie w formie darowizny, nie otrzymają w zamian żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które dawałyby im tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku w postaci składników majątkowych lub do otrzymania od Fundacji innego rodzaju świadczeń z tego tytuł.

Nie jest wykluczone, że Fundator, pozostali Beneficjenci lub inne podmioty lub osoby wniosą mienie do Fundacji w przyszłości.

Wartość przekazanego Mienia w postaci darowizny będzie określona na podstawie cen rynkowych.

Beneficjenci mają obowiązek przestrzegać ładu rodzinnego określonego w Statucie i stosować się do wytycznych Fundatora. Beneficjenci przy wykonywaniu swoich uprawnień są zobowiązani dokładać należytej staranności oraz postępować w sposób lojalny wobec Fundacji. Beneficjenci mają obowiązek realizować swoje uprawnienia w dobrej wierze, działając przy uwzględnieniu interesu Fundacji oraz podmiotów, w których Fundacja uczestniczy, i z poszanowaniem praw przysługujących pozostałym Beneficjentom. Beneficjenci mają obowiązek wnikliwego rozważenia konsekwencji wynikających z realizacji swoich praw, w szczególności wpływu ich decyzji na prawa i sytuację pozostałych Beneficjentów oraz bieżących interesów Fundacji i podmiotów, w których Fundacja uczestniczy. Beneficjenci są zobowiązani do współdecydowania w istotnych kwestiach w taki sposób, aby kierunek działania każdego z nich oraz wszystkich łącznie umożliwił zabezpieczenie interesów rodziny Fundatora, Fundacji oraz podmiotów, w których Fundacja uczestniczy, przy zachowaniu jedności oraz bez poszkodowania któregokolwiek z Beneficjentów. Beneficjent, który jest uprawniony do uczestnictwa w Zgromadzeniu Beneficjentów, ma obowiązek brać w nim czynny udział i współorganizować jego prace, dokładając należytej staranności przy wykonywaniu swoich obowiązków i wykazując dbałość o interes Fundacji. Beneficjent ma obowiązek niezwłocznie na bieżąco informować Zarząd o wszystkich zstępnych Fundatora, o których ma wiedzę oraz o których dowie się w toku funkcjonowania Fundacji. Beneficjent, na rzecz którego Fundacja spełniła świadczenie wbrew przepisom prawa lub postanowieniom Statutu, jest obowiązany do jego zwrotu.

Fundacja przewiduje możliwość dokonywania na rzecz Beneficjentów świadczeń pieniężnych i niepieniężnych (na wniosek). Fundator będący jednocześnie Beneficjentem oraz pozostali Beneficjenci pozostają w relacjach rodzinnych pozwalających na zakwalifikowanie ich do tzw. „zerowej” grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (art. 4a ust. 1 ustawy). Beneficjenci są uprawnieni do świadczeń pieniężnych i niepieniężnych, które będą przyznawane przez Zarząd, zgodnie z ust. 2, w razie zaistnienia takiej potrzeby, każdorazowo na wniosek Beneficjenta. Wniosek Beneficjenta o wypłatę świadczenia nie wymaga dochowania szczególnej formy, lecz powinien wskazywać rodzaj i wysokość świadczenia oraz zawierać zwięzłe uzasadnienie. Zarząd, za zgodą Zgromadzenia Beneficjentów wyrażoną w uchwale podjętej większością 2/3 (dwóch trzecich) głosów, przyznaje świadczenie w granicach wniosku w formie uchwały. Uchwała Zarządu nie wymaga uzasadnienia.

Zarząd może postanowić, że określona kwota ze środków Fundacji (dalej jako: „Pula”) będzie cyklicznie przeznaczana na okresowe świadczenia Beneficjentów wypłacane z określoną częstotliwością, w tym w szczególności comiesięcznie lub corocznie. Każdy z Głównych Beneficjentów będzie uprawniony do otrzymania świadczenia odpowiadającego 1/4 (jednej czwartej) Puli, z zastrzeżeniem kolejnych ustępów. W przypadku gdy urodzi się wnuk lub wnuczka Fundatora, ich rodzic będący Beneficjentem będzie otrzymywał świadczenie, o którym mowa w ust. 1, powiększone o bonusową kwotę z tytułu narodzin dziecka w wysokości określonej przez Zarząd aż do ukończenia przez dziecko 25 (dwudziestego piątego) roku życia. Bonusowa kwota przewidziana w zdaniu poprzedzającym wykracza poza Pulę. W każdym przypadku gdy wnuk lub wnuczka Fundatora ukończy 25 (dwudziesty piąty) rok życia, uzyska uprawnienie do świadczeń pochodzących z Puli odpowiadających 1/40 (jednej czterdziestej) Puli. Udział w Puli przypisany wnukowi lub wnuczce Fundatora pomniejsza udział w Puli ich rodzica będącego Beneficjentem. Po śmierci któregokolwiek z Beneficjentów uprawnionych do udziału w Puli, zstępni zmarłego otrzymają przysługujący mu udział w Puli w częściach równych a w braku zstępnych, udział ten otrzymają pozostali Beneficjenci uprawnieni do partycypowania w Puli w częściach równych.

Beneficjent posiadający pełną zdolność do czynności prawnych może nieodpłatnie zrzec się swoich uprawnień w każdym czasie, poprzez oświadczenie o zrzeczeniu się uprawnień złożone Zarządowi w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym, ze wskazaniem zakresu uprawnień, których Beneficjent się zrzeka. Zrzeczenie się wszystkich uprawnień przez Beneficjenta jest równoznaczne z nieodpłatnym zrzeczeniem się statusu Beneficjenta. W przypadku zrzeczenia się statusu Beneficjenta przez Beneficjenta uprawnionego do uczestnictwa w Puli, jego udział w Puli przypada wstępnym tego Beneficjenta będącym Beneficjentami w częściach równych, a gdyby wstępni Beneficjenta nie żyli, pozostałym Beneficjentom uprawnionym do udziału w Puli w częściach równych.

Fundator jest podatnikiem VAT. Osiąga przychody z najmu opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości powyżej 200.000 zł w skali roku rocznie. Od dochodów tych opłaca zryczałtowany podatek dochodowy. Przedmiotem najmu są niektóre nieruchomości należące obecnie do Fundatora. Składniki te nie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Fundatora.

Fundacja prowadzi listę Beneficjentów zgodnie z art. 32 ustawy Fundacji rodzinnej. Lista Beneficjentów jest tworzona, prowadzona i aktualizowana przez Zarząd w sposób jawny dla Beneficjentów. Lista Beneficjentów jest aktualizowana każdorazowo niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 7 (siedmiu) dni po powzięciu przez Zarząd wiarygodnej informacji skutkującej koniecznością jej aktualizacji.

Pytania

1.Czy wniesienie mienia przez Wnioskodawcę do Fundacji w postaci wskazanej w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, będzie dla Wnioskodawcy stanowiło przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.)?

2.Czy świadczenia na rzecz Wnioskodawcy będącego zarówno Fundatorem, jak i Beneficjentem Fundacji będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność wniesienia mienia przez Wnioskodawcę do Fundacji w postaci wskazanej w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach rodzinnych, ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

W myśl art. 24 ww. ustawy, fundacja rodzinna w organizacji z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych staje się fundacją rodzinną i uzyskuje osobowość prawną. Z tą chwilą staje się ona podmiotem praw i obowiązków fundacji rodzinnej w organizacji.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy, fundacja rodzinna nabywa osobowość prawną z chwilą wpisu do rejestru fundacji rodzinnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 17 ustawy, fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100.000 zł.

W myśl art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej:

1.Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2.Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1)fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora;

2)inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3.W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Z kolei zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:

1.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2.Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Natomiast zgodnie z art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja może wykonywać działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221) tylko w zakresie:

1)zbywania mienia, o ile mienie to nie zostało nabyte wyłącznie w celu dalszego zbycia;

2)najmu, dzierżawy lub udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie;

3)przystępowania do spółek handlowych, funduszy inwestycyjnych, spółdzielni oraz podmiotów o podobnym charakterze, mających swoją siedzibę w kraju albo za granicą, a także uczestnictwa w tych spółkach, funduszach, spółdzielniach oraz podmiotach;

4)nabywania i zbywania papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i praw o podobnym charakterze;

5)udzielania pożyczek:

a)spółkom kapitałowym, w których fundacja rodzinna posiada udziały albo akcje,

b)spółkom osobowym, w których fundacja rodzinna uczestniczy jako wspólnik,

c)beneficjentom;

6)obrotu zagranicznymi środkami płatniczymi należącymi do fundacji rodzinnej w celu dokonywania płatności związanych z działalnością fundacji rodzinnej;

7)produkcji przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, o ile ilość produktów roślinnych lub zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, użytych do produkcji danego produktu stanowi co najmniej 50% tego produktu;

8)gospodarki leśnej.

Przy czym działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 7 i 8, fundacja rodzinna może wykonywać wyłącznie w związku z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak stanowi art. 10. Ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, źródłem przychodów są również inne źródła.

Z kolei w myśl art. 20 ust. 1g ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

Z kolei zgodnie z art. 11 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wnosząc do Fundacji wskazane powyżej mienie, nie otrzyma w zamian żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które dawałyby Mu tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku w postaci składników majątkowych lub do otrzymania od Fundacji innego rodzaju świadczeń z tego tytułu, co w konsekwencji skutkuje tym, że Wnioskodawca nie uzyska przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak bowiem wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 czerwca 2023 r. nr: 0113-KDIPT2-3.4011.284.2023.3.JŚ:

Zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe w indywidualnych sprawach podatników podkreśla się, że przychodem podatkowym na gruncie art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT jest tylko takie przysporzenie majątkowe, które ma charakter trwały, definitywny. Przysporzenie to musi jednocześnie prowadzić do zwiększenia aktywów podatnika lub zmniejszenia jego zobowiązań.

Ponadto, przysporzenie to musi być rzeczywiste a nie potencjalne. Innymi słowy, o przychodzie można mówić tylko wtedy, kiedy podatnik wzbogacił się i stanowi to jego dodatkowy, definitywny majątek.

Powyższe rozumienie pojęcia przychodu na gruncie ustawy o PIT znajduje odzwierciedlenie w ugruntowanym stanowisku sądów administracyjnych oraz organów podatkowych.

Ponadto w interpretacji tej wskazano, że:

W uzasadnieniu do projektu ustawy o fundacji rodzinnej wskazano m.in., że: Zmieniono także art. 20, w którym dodany został ust. 1g. Dodanie tego przepisu w sposób jednoznaczny określa, że do źródła przychodów „inne przychody”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT, zaliczane są przychody otrzymane przez:

·beneficjenta fundacji rodzinnej, w tym również przez fundatora będącego beneficjentem- w trakcie istnienia fundacji, oraz

·fundatora lub beneficjenta fundacji rodzinnej lub spadkobiercę fundatora, z tytułu otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.

Określone również zostało, że w przypadku, gdy świadczenie otrzymane z fundacji rodzinnej ma postać niepieniężną, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał to świadczenie. Rozwiązanie takie pozwala określić wartość wszystkich otrzymanych w danym miesiącu świadczeń niepieniężnych przez fundatora lub beneficjenta według stanu na jeden dzień w miesiącu. Ma to znaczenie szczególnie, gdy wartość takiego świadczenia jest ustalana na podstawie cen rynkowych.

W przypadku świadczeń niepieniężnych przysługujących za okres dłuższy niż jeden miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który świadczenie to przysługuje. Wprowadzenie takiej szczególnej zasady ustalania dochodu, jest korzystne dla otrzymującego przychód. Wartość świadczenia niepieniężnego nie stanowi przychodu podatkowego w momencie nabycia praw, ale jest „rozłożona” w czasie w okresach miesięcznych. Przykładem takiego świadczenia może być długoterminowe prawo do bezpłatnego korzystania przez beneficjenta z lokalu mieszkalnego stanowiącego własność fundacji rodzinnej. W takim przypadku przychodem beneficjenta będzie wartość czynszu, którego miesięczna wartość określać się będzie na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy PIT.

Powyższe wyjaśnienia dotyczące momentu powstania przychodu odnoszą się również do przychodu z tytułu mienia otrzymanego lub postawionego do dyspozycji w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej".

W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 września 2021 r. sygn. akt II FSK 263/19, sąd wskazał, że:

Zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i w piśmiennictwie, tak na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, jak i podatku dochodowego od osób prawnych, podkreśla się, że przychodem podatkowym jest tyko takie przysporzenie majątkowe, które ma charakter trwały, definitywny.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 6 maja 2022 r. sygn. 0112-KDIL2-1.4011.208.2022.1.KF.

Tymczasem Wnioskodawca nie uzyska żadnego przysporzenia majątkowego. Mienie zostanie, bowiem wniesione na rzecz Fundacji.

Podsumowując, przytoczone powyżej przepisy oraz treść przytoczonej interpretacji indywidualnej oraz wyroku NSA potwierdzają, że czynności wniesienia mienia do Fundacji w postaci wskazanej w przedstawionym w opisie zdarzenia przyszłego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca wnosząc mienie do Fundacji nie uzyska żadnego trwałego, definitywnego przysporzenia majątkowego.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane również interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 listopada 2023 r. 0115-KDIT1.4011.631.2023.1.MK.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenia na rzecz Wnioskodawcy będącego zarówno Fundatorem, jak i Beneficjentem Fundacji będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach rodzinnych, ustawa reguluje organizację i funkcjonowanie fundacji rodzinnej, w tym prawa i obowiązki fundatora i beneficjenta.

Zgodnie z art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:

1.Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2.Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3.Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4.W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5.Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

W myśl at. 28 ust. 1 wskazanej powyżej ustawy, dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

Natomiast jak stanowi art. 28 ust. 3 ustawy o fundacji rodzinnej w przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b)beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- z zastrzeżeniem ust. 49.

Wskazany powyżej ust. 49 wprowadza zastrzeżenie, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2)beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Do osób wskazanych w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz.U z 2023 r. poz. 1774 ze zm.) zalicza się małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę danej osoby.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy uznać, że świadczenia na rzecz Beneficjentów Fundacji, w tym na rzecz Wnioskodawcy będącego jednocześnie Fundatorem Fundacji będą korzystały ze zwolnienia z podatku od osób fizycznych. Zarówno Fundator będący jednocześnie Beneficjentem, jak i pozostali Beneficjenci Fundacji, pozostają ze sobą w relacjach rodzinnych, o których mowa art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadku i darowizn.

Relacja rodzinna fundatora z osobą, od której pochodzi mienie wnoszone do fundacji rodzinnej ma istotne znaczenie w zakresie skutków podatkowych wypłaty świadczeń na rzecz beneficjentów.

Zgodnie z wskazanymi powyżej przepisami, mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora.

W związku z powyższym w myśl przepisów ustawy o fundacji rodzinnej (art. 27 ust. 4 w związku z art. 28 ust. 1 oraz 3 w związku z art. 29 ust. 1) proporcja dla każdego z Beneficjentów będzie wynosić 100%, a świadczenia otrzymywane przez Fundatorów, będących najbliższą rodziną (w rozumieniu art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn), w tym przez Wnioskodawcę będą całkowicie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Na szczególne uwzględnienie zasługuje zwrot użyty w art. 28 ust. 1 „Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych”.

Co więcej przepis art. 21 ust. 49 ustawy o fundacji rodzinnej (winno być: ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wprowadzający ograniczenie zwolnienia odwołuje się do proporcji, o której mowa w przepisach ustawy o fundacji rodzinnej. Niezależnie od powyższego przepis ten również odnosi się do „osób będących w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn”.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:

·z 18 sierpnia 2023 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.465.2023.1.JŚ,

·z 5 października 2023 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.698.2023.3.MK1.

Podsumowując świadczenia na rzecz Wnioskodawcy będącego zarówno Fundatorem, jak i Beneficjentem Fundacji będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Art. 10 ust. 1 tej ustawy wymienia wśród źródeł przychodów:

·kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (pkt 7);

·inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

1)odsetki od pożyczek;

2)odsetki od wkładów oszczędnościowych i środków na rachunkach bankowych lub w  innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 5;

3)odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych;

4)dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:

a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,

c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,

d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b;

5)przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c;

6)przychody z:

a)odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,

b)realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

7)przychody z odpłatnego zbycia prawa poboru, w tym również ze zbycia prawa poboru akcji nowej emisji przez pracowniczy fundusz emerytalny w imieniu członka funduszu;

8)przychody członków pracowniczych funduszy emerytalnych z tytułu przeniesienia akcji złożonych na rachunkach ilościowych do aktywów tych funduszy;

9)wartość wkładu określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określoną w innym dokumencie o podobnym charakterze – w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartośćta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, za przychód uważa się wartość rynkową takiego wkładu określoną na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 19 ust. 3 stosuje się odpowiednio;

9a)(uchylony);

10)przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających;

11)przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej;

12)przychody z tytułu otrzymania składników majątku w związku z likwidacją spółki niebędącej osobą prawną, wystąpieniem wspólnika z takiej spółki lub zmniejszeniem udziału kapitałowego w takiej spółce, w wyniku otrzymania których Rzeczpospolita Polska traci prawo do opodatkowania dochodów ze zbycia tych składników majątku.

Ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz.U. poz. 326 i 825).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji pojęcia „darowizna”. Dlatego należy w tym zakresie odwołać się do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).

I tak, zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Stosownie do art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

W myśl art. 889 Kodeksu cywilnego, nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:

1)gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;

2)gdy kto zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.

Dana czynność jest darowizną, jeżeli posiada cechy tego zobowiązania, tzn. gdy zostanie złożone oświadczenie darczyńcy o przekazaniu darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu, a ponadto czynność ta musi polegać na nieodpłatnym świadczeniu darczyńcy (kosztem jego majątku) na rzecz obdarowanego, pod warunkiem że czynność ta nie została wymieniona w treści cytowanego wyżej art. 889 Kodeksu cywilnego.

Z powyższego wynika, że podstawową cechą umowy darowizny jest bezpłatne świadczenie darczyńcy na rzecz obdarowanego kosztem majątku darczyńcy. Darowizna należy bowiem do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za otrzymane świadczenie. Istotą darowizny – jako czynności nieodpłatnej – jest więc brak po drugiej stronie ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego. Prowadzi ona do zmniejszenia majątku darczyńcy, a zarazem do zwiększenia aktywów lub zmniejszenia pasywów po stronie majątku obdarowanego.

Przenosząc powyższe na grunt opisanego zdarzenia przyszłego należy wskazać, że istota fundacji polega na tym, że w zamian za wniesiony do fundacji majątek Fundator oraz będący jednocześnie Beneficjentem Fundacji nie otrzymuje żadnego ekwiwalentu.

W związku z powyższym dokonanie przez Panią darowizny udziałów w Spółkach na rzecz Fundacji nie będzie spełniało dyspozycji art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż przepis ten dotyczy opodatkowania wartości wkładu w przypadku wniesienia do spółki albo do spółdzielni wkładu niepieniężnego. Fundacja nie ma charakteru spółki ani spółdzielni w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Darowizna składników majątku do Fundacji Rodzinnej nie spełni również dyspozycji innych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu, w tym art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 i ust. 1g ustawy o  podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Wprawdzie przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy przedstawia otwarty katalog zdarzeń, w wyniku których dochodzi do powstania u podatnika przychodu z innych źródeł. Jednakże, dokonując kwalifikacji danego zdarzenia jako powodującego powstanie przychodu z innych źródeł, nie można abstrahować od art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zawiera definicję przychodu. Definicja ta wprost odwołuje się do otrzymanych lub postawionych do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniędzy, wartości pieniężnych oraz wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pani jako Fundator będący jednocześnie Beneficjentem Fundacji darując na rzecz Fundacji udziały w Spółkach, nie otrzyma w zamian żadnych udziałów, certyfikatów lub innych instrumentów prawnych, które dawałyby Pani tytuł prawny do wniesionego do Fundacji majątku w postaci składników majątkowych lub do otrzymania od Fundacji innego rodzaju świadczeń z tego tytułu, co w konsekwencji skutkuje tym, że nie uzyska Pani przychodu z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 i ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe oznacza, że fakt dokonania darowizny na rzecz Fundacji nie powoduje skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem przekazanie następuje w sposób nieodpłatny.

Stosownie do art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazują jako moment powstania przychodu wyłącznie ewentualne przychody otrzymane od fundacji rodzinnej (bądź w trakcie jej funkcjonowania, bądź w wyniku jej rozwiązania). Żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje, aby w momencie dokonania darowizny (nieodpłatnego wniesienia)majątku na rzecz Fundacji dochodziło do powstania przychodu po stronie Fundatora będącego jednocześnie Beneficjentem Fundacji.

Odnosząc się do kwestii objętej drugim pytaniem, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- z zastrzeżeniem ust. 49.

W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn:

Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz

2) w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a ich wartość doliczona do wartości majątku nabytego dotychczas od tej samej osoby w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym.

Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.

Zasadą jest zatem, że świadczenia otrzymywane od fundacji przez:

·fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;

·a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,

- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, oznacza:

1)w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zatem wypłata na Pani rzecz świadczenia, o którym mowa we wniosku, korzystać będzie w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.    

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).