Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 7 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pan - w odpowiedzi na wezwania - pismami z: 4 listopada 2024 r. (wpływ 4 listopada 2024 r.), 19 listopada 2024 r. (wpływ 19 listopada 2024 r.) oraz 26 listopada 2024 r. (wpływ 26 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego przedstawiony w uzupełnieniach wniosku
Sprawa dotyczy możliwości uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej kwoty zakupu i montażu magazynu energii wraz z osprzętem w nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym.
Nieruchomość to dom jednorodzinny wolnostojący w rozumieniu przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682), którego od 19 listopada 2019 r. jest Pani współwłaścicielką wraz z małżonkiem.
Budynek został wybudowany w roku 2019, oddany do użytkowania w roku 2020 oraz faktycznie użytkowany od roku 2020 (potwierdzają to posiadane faktury za media i przyłącza mediów).
W wyżej wskazanym budynku, w 2023 r. wymieniono źródło ciepła - zainstalowano pompę ciepła i zmodernizowano instalacje: C.O. i C.W.U., dokonano także zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii. Wszystkie te prace rozpoczęto i zakończono w 2023 r., wszystkie wydatki - z nimi związane -zostały poniesione również w 2023 r.
Po zakończeniu inwestycji, całość instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii została podłączona do sieci energetycznej i obecnie wciąż tak jest. O podłączeniu inwestycji (instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii), poinformowano operatora sieci: X, o czym świadczy otrzymane (28 czerwca 2023 r.) od operatora pisemne potwierdzenie (...) [najpewniej zaświadczenie potwierdzające przyłączenie mikroinstalacji - przypis organu].
Instalacja fotowoltaiczna znajduje się na dachu budynku, o którym mowa wyżej, a magazyn energii wraz z osprzętem niezbędnym do jego funkcjonowania (falownikiem hybrydowym), zamontowano w garażu znajdującym się w bryle budynku, o którym mowa wyżej. Czyli cała inwestycja dotyczy tego samego budynku mieszkalnego, o którym mowa na początku pisma (w tej sprawie nie ma innych budynków).
Instalacja fotowoltaiczna wraz z magazynem energii służą do zasilania wyżej wskazanego budynku mieszkalnego jednorodzinnego w energię elektryczną w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Większa ilość energii słonecznej wyprodukowanej przez posiadaną instalację fotowoltaiczną jest zużywana na bieżąco, również do ogrzewania budynku oraz podgrzewania wody użytkowej, a jej nadwyżki - dzięki wykorzystaniu magazynu energii - są w nim magazynowane i zużywane w momencie braku produkcji z paneli fotowoltaicznych. Zmniejsza się zatem znacznie ilość energii nabywanej od dostawcy energii elektrycznej z sieci zewnętrznej.
Wydatki dotyczące przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które zostały poniesione, przynależą do materiałów budowlanych/urządzeń/usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. 2018 r. poz. 2489 ze zm.), z wyłączeniem właśnie magazynu energii, który - wprost - nie jest omawiany w tekście załącznika.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
- ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych (...),
- ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
- zamiana źródeł energii na źródła odnawialne.
Wydatek poniesiony na inwestycję (w tym wydatki na magazyn energii), został w całości finansowany ze środków własnych. W drugim momencie, wystąpiono o dofinansowanie z programu: (...), z którego dostała Pani zwrot środków, zgodnie z tym co było przewidywane w programie: (...).
Za zakup i montaż pompy ciepła zostały wystawione na Pani imię i nazwisko (przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku):
- faktura zaliczkowa - 7 czerwca 2023 r.,
- faktura VAT - 30 czerwca 2023 r.,
- data wykonania usługi obecna na fakturze VAT to 27 czerwca 2023 r.
Za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii z osprzętem zostały wystawione na Pani imię i nazwisko (przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku):
- faktura zaliczkowa - 16 czerwca 2023 r.,
- faktura VAT - 16 czerwca 2023 r.,
- data wykonania usługi obecna na fakturze VAT to 6 czerwca 2023 r.
Wydatki poniesione zostały z majątku wspólnego Pani i Pani małżonka. W momencie ich poniesienia obowiązywał ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej. Rozliczają się Państwo razem w zeznaniu PIT-37. Osiąga Pani przychody z umowy o pracę i od niej płaci Pani podatek.
Kwota inwestycji - łącznie z magazynem energii - po odliczeniu dofinansowania z programu: (...) wynosi: 115.820 zł.
Z tej kwoty:
- 53.000 zł - zostały uwzględnione przez Pani małżonka w zeznaniu PIT-37 za rok 2023 - w ramach ulgi termomodernizacyjnej, oraz
- 10.264 zł - zostały uwzględnione przez Panią również w zeznaniu PIT-37 za rok 2023 - w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Jest Pani świadoma, że limit kwoty inwestycji podlegającej odliczeniu w zeznaniu PIT-37 - w ramach ulgi termomodernizacyjnej - wynosi w Pani przypadku (rozliczenie wspólne z małżonkiem): 106.000 zł (2 x 53.000 zł).
W uzupełnieniu wniosku z 4 listopada 2024 r. wyjaśniła Pani, że:
- mianem osprzętu określa Pani falownik hybrydowy wraz z okablowaniem do jego połączenia z magazynem energii,
- przedmiotem zapytania jest możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków na zakup i montaż magazynu energii w zeznaniu podatkowym za rok 2024,
- falownik to niezbędna część instalacji fotowoltaicznej, bez której instalacja nie może działać. W wersji podstawowej, falownik nie posiada możliwości podłączenia magazynu energii. W tym celu falownik musi być zamontowany w wersji hybrydowej, aby sterować przesyłem energii elektrycznej z/do magazynu energii,
- magazyn energii został zakupiony w celu zwiększenia autokonsumpcji. Nadwyżka energii wyprodukowanej z paneli fotowoltaicznych jest gromadzona w magazynie energii i wykorzystywana w momencie braku produkcji z instalacji fotowoltaicznej do zasilania urządzeń domowych, ogrzewania budynku i podgrzewania wody użytkowej. Dzięki wykorzystaniu energii z magazynu, zmniejsza się zapotrzebowanie na energię dostarczaną przez dostawcę energii. Dodatkowo, magazyn energii pozwala redukować obciążenie sieci energetycznej w momencie wysokiej produkcji energii ze słońca, ponieważ nadwyżka wyprodukowanej energii jest zatrzymywana w magazynie,
- falownik hybrydowy jest połączony z magazynem energii. Magazyn energii nie może działać bez połączenia z falownikiem hybrydowym,
- falownik hybrydowy jest połączony również z instalacją fotowoltaiczną,
- magazyn energii jest połączony z instalacją fotowoltaiczną,
- magazyn energii i falownik hybrydowy to fizycznie dwa oddzielne elementy, jednak pod kątem funkcjonalności magazyn energii bez falownika hybrydowego nie może działać,
- falownik hybrydowy jest integralną częścią instalacji fotowoltaicznej,
- magazyn energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej, ponieważ magazyn energii samodzielnie nie może działać,
- instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie potrzebom domu jednorodzinnego i zaopatruje w energię tylko ten dom jednorodzinny,
- wydatki na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej poniosła Pani wraz z współmałżonkiem (wspólnota majątkowa),
- na fakturze dotyczącej instalacji fotowoltaicznej występują następujące pozycje:
–sprzedaż elementów instalacji fotowoltaicznej wraz z montażem (1),
–sprzedaż i montaż modułu (...) (2),
–sprzedaż i montaż modułu (...) (3),
–sprzedaż i montaż magazynu energii (4),
§pozycje: 2 i 3 - dotyczą falownika hybrydowego wraz z okablowaniem niezbędnym do podłączenia z magazynem energii,
§pozycja 4 - dotyczy magazynu energii,
- wydatki zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków,
- instalacja fotowoltaiczna jest zgodna z art. 2 pkt 2 lit. a i d ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Instalacja fotowoltaiczna to odnawialne źródło energii, które przyczynia się do zmniejszania zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej,
- magazyn energii jest zgodny z art. 2 pkt 2 lit. a ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Magazyn energii przyczynia się do zmniejszania zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej, ponieważ zasila w energię elektryczną pompę ciepła w momencie braku produkcji energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej,
- w momencie ponoszenia wydatków, budynek był budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2 a ustawy Prawo budowlane,
- data faktycznego zakończenia budowy domu jednorodzinnego to 17 września 2020 r.,
- 17 września 2020 r. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla powiatu …, dostał zawiadomienie o zakończeniu budowy inwestycji. 28 października 2020 r. otrzymała Pani od PINB [Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego - przypis organu] zaświadczenie o braku sprzeciwu do zawiadomienia o zakończeniu budowy,
- zamieszkuje Pani wraz z rodziną ten dom od 2020 r.,
- płaci Pani podatek od nieruchomości od tego domu od roku 2020,
- opłaca Pani media od 2020 r. (woda, gaz (do 2023 r.), prąd, wywóz śmieci, wywóz nieczystości płynnych, internet),
- pytanie nie obejmuje utylizacji usuniętych (w toku prac) elementów (nie ma wydatków związanych z utylizacją usuniętych w toku prac elementów),
- na moment dokonania odliczenia w zeznaniu PIT za rok 2023 była Pani współwłaścicielem tego domu i tym samym będzie w momencie złożenia deklaracji podatkowej PIT za rok 2024,
- odpowiedzi na pytania dotyczące punktu 25 są negatywne.
Przypis organu - powyższe stanowi Pani odpowiedź na pytania:
Czy wydatki, których dotyczy wniosek zostały/zostaną przez Panią:
- zaliczone do kosztów uzyskania przychodów?
- odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
- uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (innych niż ulga termomodernizacyjna)?
- zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie (poza wspomnianym we wniosku dofinansowaniem)?
W uzupełnieniu wniosku z 19 listopada 2024 r. wskazała Pani, że:
- wysokość uzyskanego przez Panią dochodu rocznego za rok 2023 wyniosła: 11.839,44 zł,
- dochód roczny za rok 2023 nie był wystarczający, aby uwzględnić w nim wydatek na zakup i montaż magazynu energii,
- w zeznaniu za rok 2024 chciałaby Pani odliczyć wydatki, które nie znalazły pokrycia w dochodzie osiągniętym w roku 2023 (dokonać „przesunięcia” ulgi na rok następny).
Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 26 listopada 2024 r. doprecyzowała Pani, że:
- wysokość uzyskanego przez Panią dochodu rocznego za rok 2023 wyniosła: 11.839,44 zł,
- Pani odliczenia od dochodu to:
–składki na ubezpieczenia społeczne: 1.574,58 zł
–ulga termomodernizacyjna (art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych): 10.264 zł,
- Pani dochód roczny za rok 2023 nie był wystarczający, aby uwzględnić w nim wydatek na zakup i montaż magazynu energii,
- w zeznaniu za rok 2024 chciałaby Pani odliczyć wydatki, które nie znalazły pokrycia w dochodzie osiągniętym w roku 2023 (dokonać „przesunięcia” ulgi na rok następny).
Pytanie przedstawione w uzupełnieniach wniosku (z 4 listopada 2024 r. i 19 listopada 2024 r.)
Czy koszt zakupu i montażu magazynu energii może Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym za rok 2024, jeśli magazyn energii jest integralną częścią instalacji fotowoltaicznej, a nie został wymieniony wprost w załączniku do rozporządzenia?
Pani stanowisko w sprawie przedsawione w uzupełnieniach wniosku (z 4 listopada 2024 r. i 19 listopada 2024 r.)
Uważa Pani, że magazyn energii oraz instalacja fotowoltaiczna stanowią jedną integralną całość (magazyn energii nie mógłby działać bez instalacji, pod którą jest podłączony).
Wskazała Pani że magazyn samodzielnie nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji. W związku z tym - w Pani ocenie - koszt zakupu i montażu magazynu energii może Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym za rok 2024.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek
W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024, poz. 776) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.
Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.
Należą do nich m.in.:
- ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu),
- montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).
W uzupełnieniu wniosku wyjaśniła Pani, że Pani wątpliwość budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na zakup i montaż magazynu energii w zeznaniu podatkowym za rok 2024.
Z podanych przez Panią informacji wynika bowiem (m.in.), że:
- w 2023 r. dokonano zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii,
‒wszystkie prace rozpoczęto i zakończono w 2023 r.,
‒wszystkie wydatki zostały poniesione (również) w 2023 r.,
- instalacja fotowoltaiczna wraz z magazynem energii służy do zasilania budynku mieszkalnego jednorodzinnego w energię elektryczną w celu zaspokajania potrzeb mieszkaniowych.
Ponadto, wskazała Pani, że magazyn energii:
- jest połączony z instalacją fotowoltaiczną,
- stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej, ponieważ magazyn energii samodzielnie nie może działać,
- został zakupiony w celu zwiększenia autokonsumpcji - nadwyżka energii wyprodukowanej z paneli fotowoltaicznych jest gromadzona w magazynie energii i wykorzystywana w momencie braku produkcji z instalacji fotowoltaicznej do zasilania urządzeń domowych, ogrzewania budynku i podgrzewania wody użytkowej,
‒dzięki wykorzystaniu energii z magazynu zmniejsza się zapotrzebowanie na energię dostarczaną przez dostawcę energii,
‒magazyn energii pozwala redukować obciążenie sieci energetycznej w momencie wysokiej produkcji energii ze słońca, ponieważ nadwyżka wyprodukowanej energii jest zatrzymywana w magazynie.
Z treści Pani wniosku wynika również, że opisany wydatek poniosła Pani w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 litery a i d ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, bowiem - jak Pani wskazała:
- instalacja fotowoltaiczna to odnawialne źródło energii, które przyczynia się do zmniejszania zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej,
- magazyn energii przyczynia się do zmniejszania zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej, ponieważ zasila w energię elektryczną pompę ciepła w momencie braku produkcji energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej.
Z wyżej wskazanych względów, skoro - stosownie do Pani wskazań:
- magazyn energii jest integralną częścią instalacji fotowoltaicznej
- instalacja fotowoltaiczna służy wyłącznie potrzebom domu jednorodzinnego i zaopatruje w energię tylko ten dom jednorodzinny,
- to przedmiotowy wydatek może zostać uwzględniony w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże, Pani pytanie dotyczy ujęcia wydatków poniesionych na zakup i montaż magazynu energii „w zeznaniu podatkowym za rok 2024”.
Stosownie do udzielonych przez Panią informacji:
- poniesione przez Panią wydatki dokumentują:
‒faktura zaliczkowa - 16 czerwca 2023 r.,
‒faktura VAT - 16 czerwca 2023 r.,
- wysokość uzyskanego przez Panią dochodu za rok 2023 wyniosła: 11.839,44 zł,
- dochód ten nie był wystarczający, aby uwzględnić w nim wydatek na zakup i montaż magazynu energii,
- w zeznaniu za rok 2024 chciałaby Pani odliczyć wydatki, które nie znalazły pokrycia w dochodzie osiągniętym w roku 2023 (dokonać „przesunięcia” ulgi na rok następny),
- Pani odliczenia od dochodu w 2023 r. to:
‒składki na ubezpieczenia społeczne: 1.574,58 zł
‒ulga termomodernizacyjna: 10.264 zł.
Z uwagi na tak przedstawione okoliczności zaznaczam, że na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Z tego względu, wydatki ponoszone w ramach ulgi termomodernizacyjnej powinny być wykazywane począwszy od zeznania podatkowego składanego za rok ich poniesienia.
Jak już jednak wyżej cytowano, art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przesądza, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Z tego względu, jeśli - stosownie do Pani wyjaśnień - w zeznaniu za rok 2023 dokonała Pani odliczenia jedynie części poniesionych wydatków (z uwagi na niewystarczającą wysokość osiągniętych dochodów), to prawo do tych odliczeń będzie Pani miała również w kolejnych latach (nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek).
Innymi słowy, w zeznaniu za rok 2024 - w ramach ulgi termomodernizacyjnej - może Pani odliczyć wydatki, które nie znalazły pokrycia w dochodzie osiągniętym przez Panią w roku 2023. Umożliwia to Pani art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ - jak Pani wskazała:
- Pani dochód (za rok 2023 w wysokości: 11.839,44 zł) nie był wystarczający, aby uwzględnić w nim wydatek na zakup i montaż magazynu energii,
- w 2023 r. odliczyła Pani:
‒składki na ubezpieczenia społeczne: 1.574,58 zł
‒ulga termomodernizacyjna (art. 26h ustawy): 10.264 zł.
W oparciu o powyższe, stwierdzam, że opisany przez Panią wydatek może zostać uwzględniony w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pani stanowisko, z którego wynika (m.in.), że:
(…) koszt zakupu i montażu magazynu energii może Pani odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu podatkowym za rok 2024
- uznaję zatem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo zaznaczamy, że przedmiotem interpretacji indywidualnej może być wyłącznie sam przepis prawa. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzimy również postępowania dowodowego. Z powyższych powodów, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a,
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).