Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.760.2024.2.LS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 1 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości położonej na terenie Białorusi.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 listopada 2024 r. (data wpływu 20 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Jest Pan obywatelem Białorusi i od dnia 2 listopada 2022 r. mieszka Pan w Polsce pod adresem A. Pracuje Pan na podstawie umowy o pracę i nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. Dnia 14 listopada 2016 r. podpisał Pan umowę na budowę mieszkania na Białorusi o wartości 48 378 USD, płatność w rublach białoruskich według kursu Narodowego Banku Republiki Białoruś w dniu zapłaty za mieszkanie. Po zakończeniu budowy, w dniu 15 marca 2019 r., uzyskał Pan prawo własności do mieszkania. Mieszkanie było użytkowane na własne cele mieszkaniowe. Dnia 15 marca 2024 r. podpisał Pan umowę na budowę mieszkania w A. z deweloperem „A. Sp. z o.o.”, (…) o łącznej wartości 1 126 169 PLN. Transakcja została zawarta w formie aktu notarialnego pod numerem 1. Mieszkanie będzie użytkowane na własne cele mieszkaniowe. W umowie przewidziano 5 płatności w transzach, z czego pierwsze 4 zostały już opłacone: - Pierwsza transza, w wysokości 112 616 PLN, była opłacona 17 marca 2024 r., - Transze od drugiej do czwartej, w wysokości razem 583 552 PLN były opłacone w między 16 czerwca 2024 r. a 19 czerwca 2024 r., - Pozostała kwota ostatniej transzy, w wysokości 416 682 PLN będzie opłacona po zakończeniu budowy, które planowane jest na koniec listopada 2024 roku. Dnia 19 marca 2024 r. sprzedał Pan swoje mieszkanie na Białorusi za kwotę 98 000 USD, kurs USD/PLN według Narodowego Banku Polski na ten dzień wynosił 3.9866 PLN za 1 USD, co dało łącznie 390 686 PLN. Dnia 6 maja 2024 r. podpisał Pan z B. S.A. umowę kredytową na zakup wyżej wspomnianego mieszkania w A. (które nabył Pan 15 marca 2024 r., akt notarialny 1 od dewelopera A. Sp. z o.o.) na kwotę 430 000 PLN, pod warunkiem, że wpłaci Pan co najmniej 60% własnych środków, a 40% zostanie sfinansowane przez kredyt hipoteczny banku. Bank zobowiązał się wpłacić środki na konto dewelopera w dwóch ratach: - 13 317 PLN jako część czwartej transzy, - 416 682 PLN jako piątą transzę po zakończeniu budowy. Dnia 21 czerwca 2024 r. bank B. zapłacił deweloperowi 13 317 PLN, przy czym pozostała kwota 416 682 PLN wciąż nie została wykorzystana, gdyż powinna być wypłacona przez bank deweloperowi jako piąta transza po zakończeniu budowy, co jest planowane na koniec listopada 2024 roku. Dnia 27 czerwca 2024 r. przelał Pan środki ze sprzedaży mieszkania z Białorusi do Polski na kwotę 346 000 PLN. Ma Pan zamiar jeszcze zainwestować w swoje mieszkanie w A.: 1. Przeznaczyć około 350 000 PLN na remont: prace glazurnicze, malowanie, tynkowanie, rozbiórka i montaż ścian działowych, prace elektryczne i hydrauliczne, fugowanie, naprawa dziur w podłodze i ścianach, wyrównywanie ścian, zakup i montaż drzwi wewnętrznych, zakup, dostawa i montaż klimatyzacji, zakup, dostawa i montaż płytek podłogowych, zakup i montaż armatury sanitarnej, zakup i montaż grzejników, zakup materiałów budowlanych, zakup płytek i wentylatora do łazienki, zakup alarmu, usługi architekta, wykonanie i montaż mebli na zamówienie (szafy wnękowe w pokojach i kuchni), zakup i montaż pralki, suszarki, piekarnika, kuchenki mikrofalowej, ekspresu do kawy, lodówki, zmywarki oraz rozdrabniacza odpadów. Wymienione sprzęty AGD będą zabudowane w komplecie mebli kuchennych. 2. Wypłacić deweloperowi część środków w wysokości 250 000 PLN, tym samym rezygnując z części kredytu w banku (planuje Pan wziąć 166 682 PLN z kredytu bankowego zamiast 416 682 PLN, ponieważ nie potrzebuje Pan już pełnej kwoty kredytu w wysokości 430 000 PLN).

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

a)Czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

b)W którym kraju (krajach) – w roku, w którym sprzedał Pan mieszkanie nabyte 15 marca 2019 r. – miał Pan stałe miejsce zamieszkania?

Ma Pan stałe miejsce zamieszkania w Polsce od 2 listopada 2022 roku. Sprzedał Pan mieszkanie nabyte 15 marca 2019 r. w roku 2024. Oznacza to, że w roku sprzedaży mieszkania miał Pan miejsce stałego zamieszkania w Polsce.

Pytanie

1.Czy powinien Pan zapłacić podatek w Polsce od sprzedaży nieruchomości na Białorusi i wskazać ten dochód w deklaracji podatkowej za rok 2024?

2.Jeśli tak, to czy ma Pan prawo do zwolnienia z podatku dochodowego w Polsce od sprzedaży mieszkania na Białorusi w związku z tym, że środki te są przeznaczone na własne cele mieszkaniowe (zgodna z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych)?

Pana stanowisko w sprawie

1. Uważa Pan, że nie powinien zapłacić podatku w Polsce od sprzedaży nieruchomości na Białorusi, dokonanej dnia 19 marca 2024 r., ponieważ podatki od tej sprzedaży powinny być zapłacone na Białorusi. Tym samym nie powinien Pan wykazywać tego dochodu w deklaracji podatkowej za rok 2024.

2. W przypadku, gdyby Pana stanowisko w punkcie „1” było nieprawidłowe, uważa Pan, że ma prawo do ulgi podatkowej zgodnie z ulga mieszkaniową, ponieważ środki ze sprzedaży mieszkania na Białorusi przeznacza Pan na własne cele mieszkaniowe w A., takie jak zakup i remont nowego mieszkania. Ponieważ kwota zainwestowanych środków w nową nieruchomość w A. przewyższa kwotę uzyskaną ze sprzedaży mieszkania na Białorusi, nie powinien Pan zapłacić podatku od tej sprzedaży w Polsce. Jednocześnie powinien Pan złożyć w Urzędzie Skarbowym w Polsce deklarację PIT-39 dotyczącą kwoty dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, w której będzie wskazana kwota zwolniona z opodatkowania, oraz dostarczyć dokumenty potwierdzające zapłatę deweloperowi oraz udokumentowane wydatki na remont mieszkania wraz z zapłatą VAT. Uważa Pan, że w ramach ulgi mieszkaniowej może Pan obniżyć podstawę opodatkowania o: 2.1 kwotę przekazaną deweloperowi za drugą, trzecią i czwartą transzę w wysokości 583 552 PLN, zapłaconą w okresie od 16.06.2024 r. do 19.06.2024 r. (płatności zostały dokonane po dacie sprzedaży mieszkania na Białorusi, tj. 19.03.2024 r.), 2.2 kwotę przeznaczoną na remont nowego mieszkania w A., planowany wydatek to 350 000 PLN, 2.3 wypłatę piątej transzy deweloperowi z własnych środków, planowana kwota to 250 000 PLN, przy czym zamiast 430 000 PLN zamierza Pan ubiegać się o 166 682 PLN z kredytu hipotecznego, rezygnując z pozostałej części kredytu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)  posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)  przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast podatnicy podlegający ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z opisu zdarzenia w szczególności wynika, że jest Pan obywatelem Białorusi i od dnia 2 listopada 2022 r. mieszka Pan w Polsce. Dnia 14 listopada 2016 r. podpisał Pan umowę na budowę mieszkania na Białorusi. Po zakończeniu budowy, w dniu 15 marca 2019 r., uzyskał Pan prawo własności do mieszkania. Dnia 15 marca 2024 r. podpisał Pan umowę na budowę mieszkania w A. Dnia 19 marca 2024 r. sprzedał Pan swoje mieszkanie na Białorusi. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ma Pan stałe miejsce zamieszkania w Polsce od 2 listopada 2022 roku. Sprzedał Pan mieszkanie nabyte 15 marca 2019 r. w roku 2024. Oznacza to, że w roku sprzedaży mieszkania miał Pan miejsce stałego zamieszkania w Polsce.

W świetle opisanej sytuacji, powziął Pan wątpliwość, czy będzie Pan musiał zapłacić podatek i złożyć w urzędzie skarbowym w Polsce deklarację podatkową, w związku z odpłatnym zbyciem nieruchomości położonej na terenie Białorusi.

W przedmiotowej sprawie znajdują zastosowanie uregulowania umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18 listopada 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 120 poz. 534).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 omawianej umowy:

Zyski osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6, a położonego w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie.

W myśl art. 6 ww. umowy:

1.  Dochody osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (włączając dochody z eksploatacji gospodarstwa rolnego i leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu w tym drugim Umawiającym się Państwie.

2.  Określenie „majątek nieruchomy” posiada takie znaczenie, jakie przyjmuje się według prawa tego Umawiającego się Państwa, w którym majątek ten jest położony.

3.  Postanowienia ustępu 1 mają zastosowanie do dochodu powstałego z bezpośredniego użytkowania, najmu, jak również każdego innego rodzaju użytkowania majątku nieruchomego.

4.  Postanowienia ustępów 1 i 3 stosuje się również do dochodów z majątku nieruchomego należącego do osoby, który służy do wykonywania wolnego zawodu.

W myśl art. 23 ust. 1 tej umowy:

Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym Umawiającym się Państwie osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie, to pierwsze Umawiające się Państwo zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania z uwzględnieniem postanowienia ustępu 2.

Stosownie do art. 4 ust. 1 cyt. umowy:

W rozumieniu niniejszej umowy określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze.

Zgodnie z przywołanymi powyżej regulacjami – w przypadku sprzedaży nieruchomości położonej na terytorium Białorusi, zyski z przeniesienia jej własności podlegają opodatkowaniu w państwie, w którym położona jest nieruchomość. Innymi słowy w przypadku sprzedaży nieruchomości położonej na terenie Białorusi przez osobę mającą miejsce stałego zamieszkania w Polsce, sprzedaż ta jest opodatkowana na Białorusi – zgodnie z art. 13 ust. 1 umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartej pomiędzy Polską a Białorusią.

W konsekwencji, odpłatne zbycie przez Pana w 2024 r. mieszkania położonego na terenie Białorusi, które nabył Pan w 2019 r. – stosownie do art. 13 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku – będzie podlegać opodatkowaniu na Białorusi. Oznacza to, że w Polsce nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego w związku z odpłatnym zbyciem.

Wobec powyższego, należy zgodzić się z Pana stanowiskim, że nie będzie ciążył na Panu obowiązek złożenia deklaracji podatkowej w urzędzie skarbowym w Polsce, z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości położonej na Białorusi.

Z uwagi na uznanie za prawidłowe Pana stanowiska w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, organ odstąpił od udzielenia odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 2. Stanowisko dotyczące pytania 2 było zasadne wyłącznie, gdyby stanowisko w zakresie pytania nr 1 zostało ocenione jako nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383 ze zm.).