Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.128.2024.1.KGD

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W 2024 zakupił Pan trzy klimatyzatory - pompa ciepła powietrze – powietrze o mocy 5 kw, 3,5 kw i 2,6 kw za łączna kwotę 11 000,00 zł, które wykorzystuje Pan zgodnie z celem zakupu do ogrzewania pomieszczeń domu jednorodzinnego mieszkalnego. Klimatyzatory zasilane są energią ze źródeł odnawialnych, a mianowicie z fotwoltaiki zamontowanej na budynku mieszkalnym, rozbudowanej w tym samym roku do mocy 7,1 kw. W 2024 r w ramach tego samego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego dokonał Pan bowiem rozbudowy instalacji fotowoltaicznej posiadanej od 2020 r. o dodatkową moc 2,9 Kwp do poziomu 7,1 Kwp. W tym też roku w ramach tego samego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego dokonał Pan docieplenia dachu za kwotę 7 900 zł. Podstawowym źródłem ogrzewania domu zimą pozostaje nadal gaz ziemny i kocioł gazowy. Jednakże zakupione pompy ciepła -klimatyzatory uzupełniają ogrzewanie w okresie wiosenno - jesiennym oraz łagodniejszej zimy gdy nie ma potrzeby korzystania z instalacji gazowej. W ramach dalszych planów przewiduje Pan montaż pompy ciepła do ogrzewania wody cw oraz wykorzystywania gazu ziemnego jedynie w ramach instalacji hybrydowej gdzie ogrzewanie gazowe stanie się jedynie uzupełniającą instalacją a główną instalacją ogrzewania domu i ciepłej wody użytkowej staną się pompy ciepła.

Pytanie

Czy zakup i montaż klimatyzatorów, pompa ciepła typu powietrze - powietrze w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego uprawnia do ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku poniesienia tego wydatku?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć twierdząco. Zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. W rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w pozycji 1 pkt 11 wymieniono pompę ciepła wraz z sprzętem natomiast w pozycji 2 pkt 12 montaż pompy ciepła. W klimatyzatorach – pompa ciepła powietrze-powietrze, które Pan zakupił znajduje się czynnik chłodniczy, który bierze udział w transferze energii. Po ustawieniu funkcji grzania czynnik przenosi ciepło z zewnątrz do wewnątrz budynku. Klimatyzatory pompy ciepła powietrze-powietrze które Pan zakupił i zamontował działają na zasadzie przekształcania energii cieplnej zawartej w powietrzu zewnętrznym na energię cieplną dostarczaną do pomieszczeń. Proces ten odbywa się za pomocą czynnika chłodniczego, który krąży pomiędzy jednostką zewnętrzną, a wewnętrzną pompy. Jednostka zewnętrzna pobiera ciepło z powietrza zewnętrznego i przekazuje je do jednostki wewnętrznej, która następnie ogrzewa pomieszczenia. Budowa tych urządzeń składa się z dwóch głównych części – jednostki zewnętrznej i jednostki wewnętrznej. Jednostka zewnętrzna jest wyposażona w wentylator, sprężarkę i wymiennik, które umożliwiają pozyskiwanie ciepła z powietrza zewnętrznego. Natomiast jednostka wewnętrzna odpowiada za rozprowadzenie ciepła do pomieszczeń za pomocą nawiewu. Powyższe klimatyzatory mają zatem wbudowaną pompę ciepła powietrze- powietrze, zatem należy je kwalifikować do kategorii pomp ciepła typu powietrze - powietrze, które są wymienione w ww. wykazie. Co prawda w ww. wykazie nie ma wymienionych klimatyzatorów, jednakże są wymienione pompy ciepła i ich montaż, a ww. urządzenia są z punktu widzenia technicznego również pompami ciepła typu powietrze - powietrze i tak też zostały opisane na fakturze jako klimatyzator, pompa ciepła powietrze – powietrze. Okoliczność, że mogą one również pełnić inne jeszcze funkcje niż ogrzewanie np. chłodzenie pomieszczeń czy jonizacja pomieszczenia, do czego też są przystosowane nie powoduje, iż nie można zakwalifikować ich do kategorii pomp ciepła. Do zastosowania ulgi termomodernizacyjnej ważny jest przede wszystkim cel zakupu jakim jest ogrzewanie pomieszczeń i zmniejszenie poboru energii z gazu zimnego do ogrzewania, które to źródło energii nie jest w świetle dyrektywy europejskiej w sprawie charakterystyki energetycznej budynków – EPBD (z 12 marca 2024 r.) uznane za ekologiczne źródło ciepła. Ponadto zakup pomp ciepła będących jedocześnie klimatyzatorami związany jest z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym budynku związanym z przejściem na ogrzewanie zasilane odnawialnymi źródłami energii z paneli fotowoltaicznych.

Jako przedsięwzięcie wskazuje Pan dwa cele zgodnie z definicją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego zawartą w art. 2 ust 2 pkt a i d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj.:

·ulepszenie, które powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania do budynku mieszkalnego,

·całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne, lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Wskazuje Pan, iż ww. opisana kwestia została dokładniej omówiona w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 marca 2022 r. (nr 0113-KDIPT2-2.4011.1091.2021.3.AKU). Stwierdzono w niej, że prawo do odliczenia klimatyzatora w ramach ulgi termomodernizacyjnej przysługuje tym podatnikom, którzy spełniają następujące kryteria:

·zakupili klimatyzację z możliwością ogrzewania w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

·wykażą związek poniesionego wydatku z wyżej wymienionym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

W budynku ogrzewanym przy użyciu instalacji gazowej, zamontowano trzy klimatyzatory typu pompa ciepła powietrze - powietrze o mocy 5 kw 2,6 kw i 3,5 kw z funkcją grzania zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych, żeby zmniejszyć zużycie gazu ziemnego w sezonie grzewczym. Mamy tu zatem niewątpliwie do czynienia z związkiem między przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, a zakupem klimatyzatorów- pomp ciepła powietrze-powietrze. Skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej na zakup i montaż ww. urządzeń jest możliwe, gdy ww. urządzenia zbudowane są jak pompa ciepła typu powietrze-powietrze lub mają wbudowaną taką pompę i są powiązane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, zatem po pierwsze, zakupione i zamontowane urządzenia.

Klimatyzatory pompa ciepła powietrze - powietrze mają wbudowane pompy ciepła typu powietrze-powietrze, a więc są tymi pompami. Oznacza to, że w klimatyzatorze powinien znajdować się czynnik chłodniczy, który weźmie udział w transferze energii. Dzięki swoim właściwościom termodynamicznym, substancja ta łatwo absorbuje ciepło i jest w stanie przenosić je z miejsca na miejsce. Wykorzystując możliwości pompy ciepła (lub funkcji grzania w klimatyzatorze) czynnik transportuje ciepło z zewnątrz do wewnątrz budynku. Po ustawieniu funkcji chłodzenia pompą ciepła (lub włączeniu klimatyzatora zgodnie z jego tradycyjnym przeznaczeniem) czynnik transportuje ciepło z wnętrza domu na zewnątrz. Jeżeli w taki właśnie sposób działa wybrana przez inwestora klimatyzacja, ulga termomodernizacyjna będzie mu przysługiwała. Warto podkreślić, że zakupione klimatyzatory spełniają te wymogi.

Po drugie, montaż klimatyzatora musi być elementem przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, czyli takich działań remontowych czy inwestycji, które będą miały na celu zmniejszenie zapotrzebowania i zużycia energii cieplnej w danym budynku, które w Pana przypadku dotyczy.

·ulepszenia, które powoduje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania do budynku mieszkalnego,

·całkowitej lub częściowej zamiany źródeł energii na źródła odnawialne, lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

W związku z powyższym wydatek powyższy spełnia ten warunek i Pana zdaniem uprawnia do ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku poniesienia tego wydatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776) - opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Co równie istotne, definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 2496) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Są to:

1.Materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687); 7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

7)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

10)pompa ciepła wraz z osprzętem;

11)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

12)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

13)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

14)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

2.Usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Z cytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Co jednak istotne, podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej wyłącznie w zakresie wydatków wskazanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Innymi słowy, odliczeniu w ramach ulgi wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą podlegać tylko wydatki, które zostały uwzględnione we wskazanym wyżej rozporządzeniu i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Katalog tych wydatków nie uwzględnia jednak wydatków poniesionych na zakup i montaż urządzeń klimatyzacyjnych z funkcją grzania, nawet jeśli inwestycja ta:

·zmniejszyła zapotrzebowanie na energię pozyskiwaną ze źródeł kopalnych,

·jest ulepszeniem, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczoną na potrzeby ogrzewania do budynków mieszkalnych,

·doprowadziła do całkowitej (w okresie wiosennojesiennym) oraz częściowej (w okresie zimowym) zamiany źródeł energii na źródła odnawialne.

Ponadto zaznaczam, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 84 Konstytucji RP oraz art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a możliwość skorzystania z ulgi podatkowej to przywilej, z którego podatnik chcąc skorzystać, musi spełnić ściśle określone przez ustawodawcę warunki. W konsekwencji, korzystanie z ulgi w podatku jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.

Rozpatrując możliwość skorzystania przez Pana z odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatku opisanego we wniosku należy ponownie podkreślić, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu, znajdującym się w załączniku do powyższego rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju, nie zostały uwzględnione wydatki na nabycie i montaż klimatyzacji z funkcją pompy ciepła powietrze-powietrze.

Zatem wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją grzania nie może Pan zaliczyć do wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

Reasumując, mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że nie przysługuje Panu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość odliczenia wydatków poniesionych na nabycie i montaż klimatyzacji z funkcją pompy ciepła powietrze-powietrze, bowiem ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Przedstawione przez Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do powołanej przez Pana we własnym stanowisku interpretacji indywidualnej należy wskazać, że dotyczy ona konkretnej i indywidualnej sprawy podatnika w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym).

Dyrektor KIS ma prawo do zmiany stanowiska, np. pod wpływem orzecznictwa podatkowego. Możliwość zmiany interpretacji została przewidziana przez ustawodawcę, co znalazło wyraz w treści art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), a skorzystanie z tej instytucji służy w istocie realizacji zasady jednolitości interpretacji.

Przyjęcie odmiennej koncepcji powodowałoby, że jednostkowe zajęcie stanowiska przez Organ podatkowy skutkowałoby zawsze obowiązkiem powielenia tego stanowiska przez wszystkie inne organy bez względu na to czy stanowisko to byłoby słuszne, czy nie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).