Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.808.2024.1.MC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 18 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 18 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 2013 roku. Od początku jej prowadzenia do końca 2022 roku regularnie wybierał opodatkowanie swoich dochodów według skali podatkowej (zasad ogólnych).

W związku z podjętym faktycznie rozszerzeniem działalności o czynności związane z budową budynków i transakcjami sprzedaży zabudowanych nieruchomości, które z reguły są transakcjami o dużej wartości i będą generować roczny dochód wyższy niż 120 tys. zł, Wnioskodawca zdecydował się w dniu 16 lutego 2023 roku, że od 1 stycznia 2023 roku wybiera opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej według 19%-owego podatku liniowego, a ponadto zaprzestać samodzielnego prowadzenia ksiąg podatkowych i powierzyć te czynności biuru rachunkowemu. W ramach podjętej współpracy z biurem rachunkowym ustalono, że najoptymalniejszym rozwiązaniem będzie złożenie, najpóźniej do 20 lutego 2023 roku, przez Wnioskodawcę wniosku o aktualizację wpisu w CEIDG, w którym obok wskazania wyboru podatku liniowego zaktualizowane zostanie również miejsce przechowywania dokumentacji podatkowej o adres biura rachunkowego. Z niewiadomych przyczyn, prawdopodobnie nieporozumienia w zakresie kto (Wnioskodawca, czy biuro rachunkowe) ma złożyć opisany wyżej wniosek do CEIDG lub z jakiś przyczyn technicznych, okazało się, że wniosek taki w terminie do 20 lutego 2023 roku nie został w ogóle przez Wnioskodawcę złożony lub nieskutecznie wysłany, a czego biuro rachunkowe też nie uczyniło, pozostając w przeświadczeniu, że zrobił to Wnioskodawca.

W dniu 16 lutego 2023 roku do biura rachunkowego Wnioskodawca przekazał informację, że wybrał on podatek liniowy, w związku z czym biuro dokonało wpisów księgowych i rozliczeń podatku dochodowego zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i 17 lutego 2023 roku biuro rachunkowe przekazało podatnikowi informację o wyliczonej wysokości podatku liniowego wraz ze wskazaniem, by w tytule płatności zaczął używać symbolu „PIT-36L”. Podatnik w tym samym dniu (17.02.2023 r.), a zatem przed upływającym 20.02.2023 roku terminem do złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zlecił przelew bankowy wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za styczeń 2023 roku, w którym wskazał symbol (formularz) płatności PIT-36L.

Pytanie

Czy złożenie, w wymaganym terminie, przez podatnika zlecenia prawidłowo następnie na jego podstawie wykonanego przelewu podatkowego wskazującego, obok innych jednoznacznie identyfikujących podatnika danych, także zmieniony, w porównaniu do poprzednio wskazywanych, symbol rodzaju płaconego podatku (PIT-36L), jest równoznaczne ze złożeniem oświadczenia o wyborze podatku liniowego, o jakim mowa w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności w przypadku, gdy brak złożenia zawiadomienia o wyborze formy opodatkowania przez CEIDG został spowodowany nieporozumieniem między Wnioskodawcą a biurem rachunkowym lub z przyczyn technicznych zawiadomienie nie zostało skutecznie złożone w terminie?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – brzmienie art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zezwala, aby na równi z „tradycyjnym” pismem zawierającym podpisane przez podatnika oświadczenie o wyborze liniowej formy opodatkowania można było traktować złożenie przez podatnika dyspozycji przelewu płatności podatku (zaliczki), w którym wskazany zostanie odpowiedni symbol rodzaju płaconego zobowiązania podatkowego. Za tym stanowiskiem przemawiają okoliczności, że:

-takie zlecenie płatności, jak i sama płatność ma skutek dotarcia do właściwego urzędu skarbowego i organ podatkowy będzie musiał się z nim zapoznać choćby w trakcie czynności rozliczania wpłat,

-w świetle przepisów prawa cywilnego i bankowego zlecenie przelewu, czy nawet wyciąg bankowy ma walor dokumentu pisemnego,

-nie ma wątpliwości, kto zlecenie złożył/podpisał.

Skoro zlecenie przelewu ze wskazanym symbolem rodzaju podatku uznać można, a nawet trzeba za pisemny dokument złożony przez podatnika naczelnikowi urzędu skarbowego i zawierający określenie rodzaju podatku, jaki chce on uiszczać, to, o ile zlecenie takie zostanie złożone w terminie określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stosownym powinno być uznanie, iż podatnik skutecznie dokonał wyboru formy opodatkowania. Nie bez znaczenia w tej sprawie są również okoliczności towarzyszące decyzji podatnika o wyborze formy opodatkowania, a mianowicie fakty, iż w skutek rozszerzenia działalności o czynności budowy budynków i następnie sprzedaży zabudowanych nieruchomości podatnik już nie czuł się na siłach prowadzić samodzielnie księgi podatkowe, w związku z czym w styczniu 2023 roku rozpoczął współpracę z biurem rachunkowym, które po zapoznaniu się z firmą i przedstawionym profilem działalności zasugerowało, że powinien się on zastanowić nad zmianą od 1 stycznia 2023 roku dotychczasowo ciągle stosowanej przez niego formy rozliczeń – skali podatkowej na podatek liniowy. W tym zakresie biuro rachunkowe wyjaśniło Wnioskodawcy, że decyzja musi zapaść do 20.02.2023 roku i najlepiej będzie, jeśli zgłoszenia tego dokona sam Wnioskodawca poprzez aktualizację wpisu w CEIDG, albowiem będzie mógł jednocześnie wskazać nowe miejsce przechowywania dokumentacji podatkowej. 16 lutego 2023 roku Wnioskodawca przekazał do biura rachunkowego informację, że na 2023 rok wybrał podatek liniowy. Po uzyskaniu tej informacji biuro rachunkowe niezwłocznie dokonało zapisów księgowych i wyliczeń podatku stosownych dla podatku liniowego i 17 lutego 2023 roku podało Wnioskodawcy informację o wysokości i sposobie płatności zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, uwypuklając, że w tytule przelewu należy teraz wskazywać symbol PIT-36L. Poinformowanie przez Wnioskodawcę biura rachunkowego o wybraniu przez niego podatku liniowego spowodowało uzasadnione przeświadczenie biura, że Wnioskodawca złożył stosowny wniosek do CEIDG i że formalnościom stało się zadość. Wartym uwagi jest także fakt, że od samego początku prowadzenia firmy aż do płatności zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych za styczeń 2023 roku, Wnioskodawca zawsze regulował płatności z tytułem PIT-36 i płatność zaliczki za styczeń 2023 roku była po raz pierwszy oznaczona zmienionym na odpowiadający podatkowi liniowemu symbolem. Powyższe argumenty, w połączeniu z nakazem rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika wynikającym z art. 2a Ordynacji podatkowej i w świetle orzeczeń sądów administracyjnych, tj. Orzeczenia NSA (sygn. II FSK 710/21), czy orzeczeń WSA z Poznania (I SA/Po 829/23 i 830/23), stanowią wystarczającą podstawę do uznania, iż Wnioskodawca od 1 stycznia 2023 roku skutecznie zmienił swoją formę rozliczania przychodów z działalności gospodarczej na podatek liniowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z art. 9 ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie podatku liniowego.

Zaznaczam jednak, że przepisy ustawy o podarku dochodowym od osób fizycznych nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki tytułem podatku liniowego w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 2013 roku. Od początku jej prowadzenia do końca 2022 roku Pana dochody były opodatkowane według skali podatkowej (zasad ogólnych). W związku z rozszerzeniem działalności o czynności związane z budową budynków i transakcjami sprzedaży zabudowanych nieruchomości, które z reguły są transakcjami o dużej wartości, zdecydował Pan 16 lutego 2023 roku, że od 1 stycznia 2023 roku wybiera Pan opodatkowanie przychodów z działalności gospodarczej według 19%-owego podatku liniowego. Jednocześnie zaprzestał Pan samodzielnego prowadzenia ksiąg podatkowych i powierzył te czynności biuru rachunkowemu. W ramach podjętej współpracy z biurem rachunkowym ustalono, że najoptymalniejszym rozwiązaniem będzie złożenie, najpóźniej do 20 lutego 2023 roku, przez Pana wniosku o aktualizację wpisu w CEIDG, w którym – obok wskazania wyboru podatku liniowego – zaktualizowane zostanie również miejsce przechowywania dokumentacji podatkowej o adres biura rachunkowego. Z niewiadomych przyczyn, prawdopodobnie nieporozumienia w zakresie kto (Pan czy biuro rachunkowe) ma złożyć opisany wyżej wniosek do CEIDG lub z jakiś przyczyn technicznych, okazało się, że wniosek taki w terminie do 20 lutego 2023 roku nie został w ogóle przez Pana złożony lub nieskutecznie wysłany, a czego biuro rachunkowe też nie uczyniło, pozostając w przeświadczeniu, że zrobił to Pan. Dnia 16 lutego 2023 roku do biura rachunkowego przekazał Pan informację, że wybrał Pan podatek liniowy, w związku z czym biuro dokonało wpisów księgowych i rozliczeń podatku dochodowego zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dnia 17 lutego 2023 roku biuro rachunkowe przekazało Panu informację o wyliczonej wysokości podatku liniowego wraz ze wskazaniem, aby w tytule płatności zaczął Pan używać symbolu „PIT-36L”. W tym samym dniu (17 lutego 2023 r.), a zatem przed upływającym 20 lutego 2023 roku terminem do złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zlecił Pan przelew bankowy wpłaty zaliczki na podatek dochodowy za styczeń 2023 roku, w którym wskazał Pan symbol (formularz) płatności PIT-36L.

Zatem dokonana przez Pana w terminie pierwsza wpłata zaliczki na podatek liniowy i wskazanie w przelewie symbolu formularza PIT-36L, który to skrót oznacza podatek liniowy, oznacza, że skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania. W konsekwencji uzyskiwane przez Pana przychody w 2023 r. mogły być opodatkowane podatkiem liniowym.

Podsumowanie: dokonana przez Pana w terminie pierwsza wpłata zaliczki na podatek liniowy i wskazanie w przelewie symbolu formularza PIT-36L, oznaczającego podatek liniowy, stanowi skuteczne złożenie przez Pana oświadczenia na rok 2023 o wyborze tej formy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do informacji dotyczącej wyboru formy opodatkowania przez Pana w systemie CEIDG wskazuję, że nie dokonałem jej oceny, ponieważ przedmiotem interpretacji nie może być ocena stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Ewentualna weryfikacja Pana działań może mieć miejsce w ramach postępowania podatkowego prowadzonego przez właściwy dla Pana organ podatkowy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).