Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.461.2024.2.ŁS
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 7 listopada 2024 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Są Państwo (dalej: „X” lub „Spółka”) spółką z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych.
Zajmują się Państwo m.in. produkcją i wprowadzaniem do obrotu artykułów spożywczych (dalej: „Produkty”). Kontrahentami Spółki są m.in. podmioty zajmujące się detaliczną sprzedażą Produktów (dalej: „Kontrahenci”). Osiągają Państwo przychody ze sprzedaży Produktów na rzecz Kontrahentów.
W celu promocji Produktów, zwiększenia dochodowości prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej poprzez zwiększenie przychodów ze sprzedaży i zwiększenia satysfakcji oraz lojalności Kontrahentów, we współpracy z agencją reklamową (dalej: „Agencja”) zamierzają Państwo ogłosić program, który może mieć kilka edycji, zależnie od Państwa potrzeb (dalej: „Program”), skierowany do prowadzących działalność gospodarczą osób fizycznych będących Kontrahentami Spółki oraz do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będących pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów (dalej: „Uczestnicy”).
Uczestnicy Programu nie są pracownikami ani współpracownikami Spółki.
Program będzie polegał na tym, że za: każdorazowe doprowadzenie do zakupu Państwa Produktów przez Kontrahenta (w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będących pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów) lub dokonanie zakupu Państwa Produktów przez Kontrahenta (w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą będących Kontrahentami Spółki), Uczestnik otrzyma liczbę punktów ustaloną proporcjonalnie do wartości sprzedaży Państwa Produktów na rzecz Kontrahenta. Wartość pieniężna każdego punktu to (...).
Tym samym, przykładowo, za zakup Państwa produktów przez Kontrahenta/ doprowadzenie do zakupu Państwa produktów przez Kontrahenta o wartości (...), Uczestnik otrzyma punkty o wartości (...). Jeśli zaś wartość zakupu wyniosłaby (...), to wartość przyznanych Uczestnikowi punktów wyniosłaby (...). Co istotne, jeżeli Kontrahent zwróci Spółce zakupione Produkty, a Uczestnik otrzymał już punkty w związku z zakupem tych zwracanych Produktów, to wartość punktów przyznanych Uczestnikowi zostanie proporcjonalnie potrącona.
Po zgromadzeniu określonej liczby punktów, Uczestnik będzie mógł zażądać wymiany ich na nagrodę o wartości odpowiadającej wartości punktów podlegających wymianie (dalej: „Nagroda”).
Nagrody będą przyjmowały formę – zależnie od wyboru Uczestnika – nagród rzeczowych, bonów jednego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lub bonów różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 Ustawy o VAT. Gdyby doszło do sytuacji, w której Kontrahent zwróci Państwu zakupione Produkty, a Uczestnik otrzymał już punkty w związku z zakupem tych zwracanych Produktów i wymienił je na Nagrodę, to Uczestnik zostanie obciążony ustalonym proporcjonalnie kosztem zakupu nienależnie przyznanej Nagrody.
Celem zachęcenia Uczestników do jak największego nabywania/doprowadzania do nabywania Produktów Spółki przez Kontrahentów, prowadzącego do dodatkowego zwiększenia Państwa przychodów ze sprzedaży, Program będzie przewidywał także przyznawanie tzw. Nagród głównych. Będą przeznaczone dla określonej liczby Uczestników, którzy zgromadzą najwięcej punktów w trakcie trwania Programu, a ich wartość będzie przekraczała wartość punktów zgromadzonych w trakcie funkcjonowania Programu. Nagrody główne również, zależnie od wyboru danego Uczestnika, przyjmą formę nagród rzeczowych, bonów jednego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 43 Ustawy o VAT lub bonów różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 Ustawy o VAT.
Wartość Nagród przyznawanych w ramach Programu poszczególnym Uczestnikom może być niższa lub wyższa niż 2000 zł. Jeśli jednorazowa wartość Nagrody przyznawanej danemu Uczestnikowi przekroczy 2000 zł, to mogą Państwo przyznać mu dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości otrzymanej Nagrody, a Uczestnik wyrazi wówczas zgodę na przeznaczenie tej dodatkowej nagrody pieniężnej na pokrycie podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.
Będą Państwo organizatorem Programu i będą Państwo ponosić ciężar ekonomiczny jego organizacji (w tym poniosą koszt zakupu Nagród). Na Agencji – jako podmiocie prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług marketingowych na rzecz swoich klientów, w tym polegających na organizacji podobnych Programów – będą z kolei spoczywały techniczne obowiązki w zakresie m.in.: opracowania, stworzenia, przygotowania i realizacji Programu, stworzenia regulaminu Programu i listy Nagród, kreacji materiałów reklamowych informujących o Programie, generowania raportów dla Państwa w czasie trwania Programu, naliczania i weryfikacji zgłoszeń Uczestników Programu czy nabywania i wydawania Uczestnikom Nagród.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Na pytanie z wezwania dotyczące tego, kto (jaki podmiot – Państwo czy Agencja reklamowa) będzie nabywał i wydawał nagrody, o których mowa we wniosku, wyjaśnili Państwo, że tak, jak zostało to opisane we wniosku: na Agencji – jako podmiocie prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług marketingowych na rzecz swoich klientów, w tym polegających na organizacji podobnych Programów – będą spoczywały techniczne obowiązki w zakresie m.in. nabywania i wydawania Uczestnikom Nagród. Co za tym idzie, podmiotem nabywającym i wydającym Nagrody będzie Agencja.
Uczestnikami Programu nie będą osoby zatrudnione przez Państwa na podstawie umów o pracę ani na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jedynymi Uczestnikami Programu, którzy są związani z Państwem jakimś rodzajem stosunku prawnego, są Uczestnicy będący Państwa Kontrahentami. Państwa Kontrahenci nabywają bowiem Państwa Produkty na podstawie umów sprzedaży lub umów handlowych, których zawarcie powoduje powstanie stosunku prawnego pomiędzy Państwem działającym jako sprzedawca lub dostawca a Kontrahentem działającym jako kupujący.
Oprócz powyższego stosunku prawnego pomiędzy sprzedawcą/dostawcą a kupującym, Uczestnicy Programu nie są związani z Państwem żadnym innym rodzajem stosunku prawnego. W szczególności, nie są Państwo związani żadnym stosunkiem prawnym z Uczestnikami Programu będącymi osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej będącymi pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów.
Przez sformułowanie „doprowadzenie do zakupu Państwa Produktów przez Kontrahenta (w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będących pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów)” należy rozumieć polecenie Kontrahentowi zakupu Państwa Produktów przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej będącą pracownikiem lub współpracownikiem Kontrahenta.
Między osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej będącymi pracownikami lub współpracownikami Kontrahenta a Państwem nie będzie dochodzić do zawarcia umowy sprzedaży.
Ww. podmioty (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będące pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów) będą podmiotami polecającymi Kontrahentowi zakup Państwa produktów, a podmiotami zawierającymi umowę sprzedaży będą Państwo oraz Kontrahent.
Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będące pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów będą otrzymywać punkty, o których mowa we wniosku, za polecenie Kontrahentowi zakupu Państwa Produktów w momencie, kiedy ten Kontrahent zakupi u Państwa Produkty.
Prawo do nagrody otrzymają wszyscy Uczestnicy, którzy zgromadzą liczbę punktów uprawniającą danego Uczestnika do żądania wymiany ich na nagrodę o wartości odpowiadającej wartości punktów podlegających wymianie.
Co do zasady uczestnicy opisanego Programu nie będą rywalizowali między sobą, ponieważ każdy Uczestnik, który zgromadzi określoną liczbę punktów uprawniającą danego Uczestnika do żądania wymiany ich na nagrodę, może zażądać wymiany ich na nagrodę.
Tym niemniej, zwracają Państwo uwagę tut. organu na opisany we wniosku fakt przyznawania tzw. Nagród głównych. Nagrody te będą przeznaczone dla określonej liczby Uczestników, którzy zgromadzą największą liczbę punktów. Co za tym idzie, skoro tylko ograniczone i wąskie grono Uczestników, którzy zgromadzą największą liczbę punktów, zostanie nagrodzone dodatkowymi Nagrodami głównymi, to w pewnym sensie Uczestnicy będą konkurować o otrzymanie Nagród głównych (im większą liczbę punktów zgromadzi dany Uczestnik, tym większe będzie miał szanse na otrzymanie Nagrody głównej, więc w pewnym sensie będzie on konkurował z pozostałymi Uczestnikami, próbując zgromadzić jak największą liczbę punktów).
Jeśli więc dążenie do zgromadzenia największej liczby punktów celem zwiększenia swoich szans na otrzymanie Nagrody głównej oznacza – w ocenie tut. organu – rywalizację, to tak, Uczestnicy będą rywalizować między sobą o otrzymanie Nagród głównych. Z całą pewnością jednak Uczestnicy nie będą rywalizować między sobą o otrzymanie Nagród innych niż Nagrody główne.
Jak zostało to opisane we wniosku: wartość pieniężna każdego punktu to (...), a po zgromadzeniu określonej liczby punktów Uczestnik będzie mógł zażądać wymiany ich na nagrodę o wartości odpowiadającej wartości punktów podlegających wymianie. Co za tym idzie, zdobycie większej ilości punktów będzie oznaczało możliwość wymiany ich na nagrodę o większej wartości.
Pytania
1)Czy jednorazowe przekazanie będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej Uczestnikowi Nagrody, której wartość nie przekracza 2000 zł, będzie stanowiło przychód ze sprzedaży premiowej zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, w związku z czym na Państwu nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych?
2)Czy jednorazowe przekazanie będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej Uczestnikowi Nagrody, której wartość przekracza 2000 zł, będzie stanowiło przychód ze sprzedaży premiowej podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, w związku z czym na Państwu będzie spoczywał obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% Nagrody?
3)Czy jednorazowe przekazanie będącemu osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą Uczestnikowi Nagrody będzie stanowiło przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, w związku z czym na Państwu nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1. Państwa zdaniem, jednorazowe przekazanie będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej Uczestnikowi Nagrody, której wartość nie przekracza 2000 zł, będzie stanowiło przychód ze sprzedaży premiowej zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, w związku z czym na Państwu nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Ad. 2. Państwa zdaniem, jednorazowe przekazanie będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej Uczestnikowi Nagrody, której wartość przekracza 2000 zł, będzie stanowiło przychód ze sprzedaży premiowej podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, w związku z czym na Państwu będzie spoczywał obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% Nagrody.
Ad. 3. Państwa zdaniem, jednorazowe przekazanie będącemu osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą Uczestnikowi Nagrody będzie stanowiło przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, w związku z czym na Państwu nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Uzasadnienie Państwa własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego:
Ad. 1 i 2:
Jedną z podatkowych zasad wprowadzonych przez przepisy Ustawy o PIT jest zasada powszechności opodatkowania, wyrażona w art. 9 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem PIT podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyłączeniem enumeratywnie wymienionych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Jednocześnie w myśl art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT: „Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń”.
A zatem za przychody uznaje się każdą formę przysporzenia majątkowego – pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy.
W art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT znajduje się katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu PIT i na podstawie pkt 9 tego artykułu, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła. Jednocześnie zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT: „Za przychody z innych źródeł (...) uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17”.
Biorąc pod uwagę użycie sformułowania „w szczególności” należy wskazać, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i można do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT. W efekcie każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
W art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, ustawodawca wskazał, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Stosownie do art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z wymienionych w przepisie tytułów, w tym określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2, tj. m.in. z tytułu nagród związanych ze sprzedażą premiową.
Zgodnie z art. 42 ust. 1 Ustawy o PIT: „Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (...)”.
Natomiast biorąc pod uwagę art. 42 ust. 1a Ustawy o PIT: „W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (...)”.
Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT: „Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności”.
W konsekwencji, wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową jest zwolniona z PIT, jeśli:
·nagroda jest związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
·jednorazowa wartość nagrody nie przekracza kwoty 2000 zł,
·nagroda nie jest otrzymywana przez osobę w związku z prowadzoną przez nią pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Aby więc ustalić, czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdą zasady opodatkowania właściwe dla nagród związanych ze sprzedażą premiową, kluczowe jest ustalenie, czy opisany Program stanowi sprzedaż premiową w rozumieniu Ustawy o PIT.
Pragną Państwo zauważyć, że żaden akt normatywny nie zawiera definicji „sprzedaży premiowej”. Tym samym, dla ustalenia zakresu zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, właściwym jest odwołanie się do wykładni językowej, która jest podstawowym rodzajem wykładni prawa i zakreśla jej granice.
Internetowy wielki słownik języka polskiego określa sprzedaż jako "oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy" (http://www.wsjp.pl).
Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana w art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z jego brzmieniem: „Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę”. Jednocześnie na podstawie art. 353 § 1 Kodeksu cywilnego, zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić.
Według internetowego słownika języka polskiego PWN premia to „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl). Pojęcie to służy więc dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię.
W interpretacji indywidualnej z 10 listopada 2023 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.748.2023.2.JK3, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „...należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towary lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą”.
W świetle powyższego należy wskazać na następujące cechy sprzedaży premiowej:
·powiązanie przekazania nagrody z dokonaniem przez wydającego tę nagrodę sprzedaży,
·gwarancja otrzymania premii po spełnieniu ustalonych warunków.
Mając na uwadze przywołane przepisy i definicje w Państwa ocenie, organizowany przez Państwa Program spełniał będzie wskazane powyżej cechy sprzedaży premiowej. Zasady Programu wskazują, że Nagrody należne są Uczestnikom z tytułu sprzedaży Produktów Spółki na rzecz Kontrahentów, do której albo doprowadzają będące pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, albo której same nabywają Kontrahenci będący osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą.
Celem Programu będzie zwiększenie sprzedaży Państwa Produktów na rzecz Kontrahentów. Jeżeli Uczestnik dokona zakupu Produktów Spółki lub doprowadzi do zakupu Produktów Spółki przez Kontrahenta, to otrzyma punkty, które będzie mógł wymienić na Nagrodę.
Nagrody przekazywane Uczestnikom są zatem bezsprzecznie związane z Państwa sprzedażą. Uczestnik otrzymuje od Państwa premię za swoją aktywność – Nagrodę. Szczegółowe zasady zbierania punktów i przekazywania Nagród zostaną zdefiniowane w regulaminie Programu. Nagroda przypisana będzie do Programu i zawsze zależna od otrzymania określonej ilości punktów przyznawanych od wartości sprzedaży Produktów Spółki na rzecz Kontrahentów.
Co za tym idzie, w Państwa ocenie, Nagroda przekazywana w ramach Programu stanowi nagrodę związaną ze sprzedażą premiową w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.
Państwa zdaniem do dochodów z tytułu przekazania nagród związanych ze sprzedażą premiową ma zastosowanie przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, a także – po spełnieniu przesłanek do zastosowania zwolnienia – przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.
Skoro, jak wykazano wyżej, organizowany przez Państwa Program stanowi sprzedaż premiową, to na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, jednorazowe przekazanie Nagród o wartości powyżej 2000 zł Uczestnikom Programu – osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej – będzie opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wynoszącym 10% wartości Nagrody.
Jednocześnie na Państwu, na mocy art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, ciąży obowiązek pobrania i wpłacenia na właściwy rachunek urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od przekazanych Nagród o jednorazowej wartości przekraczającej 2000 zł do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przyznanie Nagrody.
Mając na uwadze, że przekazanie Nagrody następuje w związku ze sprzedażą premiową, w przypadku, gdy jednorazowa wartość Nagrody nie przekroczy kwoty 2000 zł, zastosowanie znajduje zwolnienie z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT.
Wskazane zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Odnosząc analizowany przepis do opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa, bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia pozostaje fakt, że Nagroda za dokonany zakup nie zawsze trafia do kupującego dokonującego zakupu (ponieważ Uczestnikami mogą być zarówno Kontrahenci dokonujący zakupów Państwa Produktów, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, które są pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów dokonujących zakupów Państwa Produktów).
Ponadto, istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą. Państwa zdaniem w analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Nagroda jest przyznawana pod warunkiem wystąpienia sprzedaży.
Istotny z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, jest związek pomiędzy sprzedażą i nagrodą – który zachodzi w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego.
Jednocześnie pragną Państwo zwrócić uwagę, że jeżeli kupujący zwróci zakupione towary, a Uczestnik Programu otrzymał już punkty z tytułu zakupów, które zostały zwrócone, punkty te zostaną potrącone Uczestnikowi. Natomiast w przypadku wymiany na nagrody „nienależnych” punktów – Uczestnik będzie zobowiązany do poniesienia pełnego kosztu jej wartości. Eliminuje to przypadki, w których otrzymane punkty i efektywnie przekazane w ramach sprzedaży premiowej Nagrody nie miałyby de facto związku ze sprzedażą Spółki.
Pragną Państwo również zauważyć, że z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, w przypadku przekazania nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2000 zł. W konsekwencji, w każdej sytuacji, gdy jednorazowa wartość Nagrody nie przekroczy kwoty 2000 zł, na Państwu nie ciąży obowiązek pobrania i odprowadzenia podatku dochodowego od przekazania Nagrody, jak również przesłania do urzędu skarbowego deklaracji rocznej PIT-8AR, stosownie do treści art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT oraz art. 42 ust. 1 i 1a ww. ustawy.
Prawidłowość powyższego toku rozumowania znajduje potwierdzenie w interpretacjach takich, jak np.:
·interpretacja Dyrektora KIS z 6 lipca 2023 r., sygn. 0113-KDWPT.4011.38.2023.2.MH: „Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród. W przedmiotowej sprawie, ekonomiczny (finansowy) ciężar organizacji Akcji promocyjnej będzie ponosił Państwa Klient, bowiem jak to zostało wskazane w opisie sprawy, w końcowym rozliczeniu nie będziecie ponosili Państwo ekonomicznego ciężaru realizacji organizowanych Akcji promocyjnych, w tym zakupu Nagród - koszty te ostatecznie będzie pokrywał Klient w ramach wypłacanego Państwu wynagrodzenia. Państwo, jako podmiot prowadzący działalność w zakresie świadczenia usług jako agencja reklamowa, będziecie w rezultacie odpowiadać jedynie za prawne, techniczne i organizacyjne aspekty prowadzonej Akcji promocyjnej. Wobec tego nie można uznać, że na Państwu jako podmiocie organizującym na zlecenie Klienta Akcje promocyjne będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem działacie Państwo na zlecenie Klienta i nie ponosicie ekonomicznego ciężaru przyznawanych Nagród w akcji promocyjnej.”,
·interpretacja Dyrektora KIS z 25 stycznia 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1041.2023.1.EC: „Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towary lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą. W analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Nagroda będzie bowiem przyznawana pod warunkiem wystąpienia sprzedaży. Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanym zdarzeniu przyszłym bezsprzecznie istnieją.”,
·interpretacja Dyrektora KIS z 2 lutego 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.843.2023.2.MS: „Istotne z punktu widzenia zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wystąpienie sprzedaży i związku między sprzedażą i nagrodą. Oba te elementy w analizowanym sprawie bezsprzecznie istnieją, bowiem w ramach pierwszego kroku, Państwo zawrzecie umowę o współpracy w zakresie Programu z Państwa Klientem. W ramach tej umowy, Beneficjenci uzyskają dostęp do ofert zakupu, również leasingu lub najmu, nowego samochodu na preferencyjnych warunkach. W tym wypadku, Beneficjent bezpośrednio zawrze umowę z finansującym zakup (instytucją finansującą, np. firmą leasingową) lub z Dealerem samochodowym. Bezpośrednią stroną umowy na zakup pojazdu (niezależnie od formy finansowania) będzie Beneficjent. Beneficjenci będą jednocześnie Państwa klientami i tym samym zawrą z Państwem formalną relację poprzez rejestrację na platformie (...) oraz zatwierdzenie regulaminu platformy. W ramach tej usługi Beneficjenci uzyskają dostęp do wszystkich usług oferowanych w ramach funkcjonalności Państwa platformy. Poza możliwością zakupu samochodu na preferencyjnych warunkach, Beneficjent otrzyma także dodatkowy benefit polegający na miesięcznym zasilaniu specjalnej karty określoną kwotą. Jednorazowa wartość benefitu nie będzie przekraczać kwoty 2000 zł w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że wartość Nagrody (Benefitu) przekazanej przez Państwo Beneficjentowi będzie stanowić nagrodę uzyskaną w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która będzie korzystała ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu. W konsekwencji, na Państwu z rzeczonego tytułu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”
·interpretacja Dyrektora KIS z 5 lutego 2024 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.522.2023.1.ENB: „Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa. Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś - internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik "premiowy" należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii. Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.”.
Ad. 3:
W zakresie opodatkowania wydania nagród ze sprzedaży premiowej na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność (w sytuacji, gdy wydanie nagród ma związek z prowadzoną działalnością), pragną Państwo podkreślić, że stosownie do treści art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT: „Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
·wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
·polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
·polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9”.
Jednocześnie pozarolnicza działalność gospodarcza na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT stanowi jedno ze źródeł przychodów. W myśl art. 14 ust. 1 Ustawy o PIT: „Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług”.
Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy: „Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a”.
Zatem Nagrody uzyskane przez Uczestników – osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą – z tytułu organizowanego przez Spółkę Programu, stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu nabytej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.
Jednocześnie pragną Państwo podkreślić, że podstawowym sposobem opodatkowania przewidzianym w ustawie o PIT jest tzw. „samonaliczenie” podatku przez podatnika, a obliczenie i pobór podatku przez płatnika występuje tylko w wymienionych wprost przypadkach. Tymczasem nie istnieje przepis, który nakładałby na jakikolwiek podmiot obowiązki płatnika w odniesieniu do przychodów osiągniętych od tego podmiotu przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
Powyższe zostało potwierdzone przez organ podatkowy w interpretacji Dyrektora KIS z 13 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.658.2022.3.JŚ: „Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów, jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych". Organ zwrócił w niej ponadto uwagę, że: „przepisy dotyczące obowiązków płatnika - stanowiące wyłom od zasady samoopodatkowania - nie dotyczą przychodów ze źródła, którym jest pozarolnicza działalność gospodarcza”.
Ponadto w art. 41 ust. 2 Ustawy o PIT wskazano, że: „Płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3”.
W związku z powyższym, Nagrody otrzymywane przez Uczestników Programu – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej tych osób. Na podatnikach uzyskujących przychody ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza ciąży obowiązek ich opodatkowania zgodnie z wybraną przez nich formą opodatkowania. W świetle powyższego, przekazanie Nagrody na rzecz Uczestnika (tutaj: osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) wiąże się z obowiązkiem jej opodatkowania przez nabywcę – Uczestnika. Zatem Spółka nie będzie zobowiązana wyliczać, pobierać i odprowadzać zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, z tytułu przekazania Nagród.
Powyższe podejście do opodatkowania PIT nagród ze sprzedaży premiowej otrzymywanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zostało potwierdzone w interpretacjach takich, jak np. interpretacja Dyrektora KIS z 16 marca 2023 r. sygn. 0115-KDIT3.4011.84.2023.1.JS, interpretacja Dyrektora KIS z 13 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.658.2022.3.JŚ, interpretacja Dyrektora KIS z 23 grudnia 2021 r., sygn. 0112-KDWL.4011.170.2021.1.TW czy interpretacja Dyrektora KIS z 14 grudnia 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.778.2021.2.SJ.
Mając na względzie powyższe uzasadnienie, Państwa zdaniem, Państwa stanowisko zasługuje na uznanie za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów. W języku powszechnym mianem „źródła” określane jest „to, co stanowi początek czegoś”, „przyczyna czegoś”, a synonimami tego pojęcia są m.in. czynnik sprawczy, powód, pochodzenie.
Źródła przychodów zostały określone przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu odrębnymi źródłami przychodów są:
-pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
-inne źródła (pkt 9).
Ogólne pojęcie przychodu zaś zostało wyjaśnione w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawodawca przyjął zasadę, że przychodami są:
1)pieniądze i wartości pieniężne, które:
·zostały otrzymane przez podatnika – czyli takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik rzeczywiście „dostał, odebrał, zainkasował, objął w posiadanie”;
·zostały postawione do dyspozycji podatnika – czyli takie przysporzenia, które zostały mu faktycznie udostępnione/przekazane do odbioru; takie pieniądze i środki pieniężne, które podatnik ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy i wartości pieniężnych i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone pieniądze i wartości pieniężne do dyspozycji podatnika.
2)wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń – czyli takie przysporzenia majątkowe, które mają postać:
·świadczeń w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa);
·nieodpłatnych świadczeń innych niż świadczenia w naturze (np. otrzymane usługi).
Pojęcie przychodu wiąże się zatem z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku. Przychodami w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego. Skoro bowiem przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika, jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny. Z uwagi na wyróżnienie przez ustawodawcę przychodów o charakterze niepieniężnym, uznaje się, że przychodem w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy jest nie tylko uzyskanie przez podatnika nowych aktywów, ale także zmniejszenie jego pasywów.
Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Natomiast, jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.
Z kolei art. 20 ust. 1 komentowanej ustawy stanowi, że:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. W związku z tym każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Stosownie zaś do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Przy czym, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Z treści wniosku wynika, że są Państwo spółką z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Zajmują się Państwo m.in. produkcją i wprowadzaniem do obrotu artykułów spożywczych. Kontrahentami Spółki są m.in. podmioty zajmujące się detaliczną sprzedażą Produktów. Osiągają Państwo przychody ze sprzedaży Produktów na rzecz Kontrahentów. W celu promocji Produktów, zwiększenia dochodowości prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej poprzez zwiększenie przychodów ze sprzedaży i zwiększenia satysfakcji oraz lojalności Kontrahentów, we współpracy z agencją reklamową zamierzają Państwo ogłosić program, który może mieć kilka edycji, zależnie od Państwa potrzeb, skierowany do prowadzących działalność gospodarczą osób fizycznych będących Kontrahentami Spółki oraz do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będących pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów (Uczestnicy). Uczestnikami Programu nie będą osoby zatrudnione przez Państwa na podstawie umów o pracę ani na podstawie umów cywilnoprawnych. Jedynymi Uczestnikami Programu, którzy są związani z Państwem jakimś rodzajem stosunku prawnego, są Uczestnicy będący Państwa Kontrahentami. Program będzie polegał na tym, że za: każdorazowe doprowadzenie do zakupu Państwa Produktów przez Kontrahenta (w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będących pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów) lub dokonanie zakupu Państwa Produktów przez Kontrahenta (w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą będących Kontrahentami Spółki), Uczestnik otrzyma liczbę punktów ustaloną proporcjonalnie do wartości sprzedaży Państwa Produktów na rzecz Kontrahenta. Wartość pieniężna każdego punktu to (...). Przez sformułowanie „doprowadzenie do zakupu Państwa Produktów przez Kontrahenta (w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będących pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów)” należy rozumieć polecenie Kontrahentowi zakupu Państwa Produktów przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej będącą pracownikiem lub współpracownikiem Kontrahenta. Między osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej będącymi pracownikami lub współpracownikami Kontrahenta a Państwem nie będzie dochodzić do zawarcia umowy sprzedaży. Ww. podmioty (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej będące pracownikami lub współpracownikami Kontrahentów) będą podmiotami polecającymi Kontrahentowi zakup Państwa produktów, a podmiotami zawierającymi umowę sprzedaży będą Państwo oraz Kontrahent. Po zgromadzeniu określonej liczby punktów, Uczestnik będzie mógł zażądać wymiany ich na nagrodę o wartości odpowiadającej wartości punktów podlegających wymianie (Nagroda). Nagrody będą przyjmowały formę – zależnie od wyboru Uczestnika – nagród rzeczowych, bonów jednego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lub bonów różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 Ustawy o VAT. Gdyby doszło do sytuacji, w której Kontrahent zwróci Państwu zakupione Produkty, a Uczestnik otrzymał już punkty w związku z zakupem tych zwracanych Produktów i wymienił je na Nagrodę, to Uczestnik zostanie obciążony ustalonym proporcjonalnie kosztem zakupu nienależnie przyznanej Nagrody. Celem zachęcenia Uczestników do jak największego nabywania/doprowadzania do nabywania Produktów Spółki przez Kontrahentów, prowadzącego do dodatkowego zwiększenia Państwa przychodów ze sprzedaży, Program będzie przewidywał także przyznawanie tzw. Nagród głównych. Będą przeznaczone dla określonej liczby Uczestników, którzy zgromadzą najwięcej punktów w trakcie trwania Programu, a ich wartość będzie przekraczała wartość punktów zgromadzonych w trakcie funkcjonowania Programu. Nagrody główne również, zależnie od wyboru danego Uczestnika, przyjmą formę nagród rzeczowych, bonów jednego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 43 Ustawy o VAT lub bonów różnego przeznaczenia w rozumieniu art. 2 pkt 44 Ustawy o VAT. Wartość Nagród przyznawanych w ramach Programu poszczególnym Uczestnikom może być niższa lub wyższa niż 2000 zł. Jeśli jednorazowa wartość Nagrody przyznawanej danemu Uczestnikowi przekroczy 2000 zł, to mogą Państwo przyznać mu dodatkową nagrodę pieniężną w wysokości 11,11% wartości otrzymanej Nagrody, a Uczestnik wyrazi wówczas zgodę na przeznaczenie tej dodatkowej nagrody pieniężnej na pokrycie podatku, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT. Będą Państwo organizatorem Programu i będą Państwo ponosić ciężar ekonomiczny jego organizacji (w tym poniosą koszt zakupu Nagród). Na Agencji – jako podmiocie prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług marketingowych na rzecz swoich klientów, w tym polegających na organizacji podobnych Programów – będą z kolei spoczywały techniczne obowiązki w zakresie m.in.: opracowania, stworzenia, przygotowania i realizacji Programu, stworzenia regulaminu Programu i listy Nagród, kreacji materiałów reklamowych informujących o Programie, generowania raportów dla Państwa w czasie trwania Programu, naliczania i weryfikacji zgłoszeń Uczestników Programu czy nabywania i wydawania Uczestnikom Nagród. Na Agencji – jako podmiocie prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług marketingowych na rzecz swoich klientów, w tym polegających na organizacji podobnych Programów – będą spoczywały techniczne obowiązki w zakresie m.in. nabywania i wydawania Uczestnikom Nagród. Co za tym idzie, podmiotem nabywającym i wydającym Nagrody będzie Agencja.
Kluczową kwestią dla oceny Państwa stanowiska jest ustalenie, który podmiot w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie pełnił rolę płatnika.
Wyjaśniam, że zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z powołanej definicji płatnika wynika, że o tym, kto jest płatnikiem danego podatku rozstrzyga treść przepisów odpowiedniej ustawy właściwej dla tego podatku. Ma to swój wyraz w sformułowaniu „obowiązana na podstawie przepisów prawa”. Ustalenie, czy dany podmiot jest w konkretnym przypadku płatnikiem możliwe jest więc jedynie w oparciu o szczegółowe regulacje prawa podatkowego (w przedmiotowej sprawie – ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
W świetle art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych (…).
Ustawa przewiduje przy tym dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:
·tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika,
·obliczenie i pobór podatku przez płatnika.
Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych spoczywa na podatnikach. W odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została jednak wyłączona przez ustawodawcę poprzez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w art. 32, 33, 34, 35, 41 i 42e. Wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. na:
-zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej – w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, a także wypłacanych przez nie zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego oraz wypłat z nadwyżki bilansowej (art. 32);
-osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych na rzecz osób określonych w art. 3 ust. 1 świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 (art. 41 ust. 1);
-osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej – w odniesieniu do dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21 (art. 41 ust. 4).
Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:
·określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
·określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach spoczywają obowiązki płatnika podatku.
Ponadto ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty wypłacające należności lub realizujące świadczenia na rzecz podatników:
·nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale
·mają obowiązki o charakterze informacyjnym.
Przykładowo, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W świetle przedstawionych regulacji płatnikami są podmioty, które w momencie powstania zobowiązania podatkowego dysponują środkami finansowymi podatnika (w postaci np. wydanej nagrody) lub dokonują czynności związanych z operacjami na jego majątku (w postaci wypłaconych/przekazanych środków pieniężnych). Nie ma znaczenia, kto ponosi ekonomiczny (finansowy) ciężar świadczenia oraz na czyje zlecenie przeprowadzane jest przedsięwzięcie.
Powyższe znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, m.in. w wyroku z 1 września 2020 r. sygn. akt II FSK 1194/18 czy też w wyroku z 25 listopada 2020 r. sygn. akt II FSK 1915/18.
Z opisu sprawy, który Państwo przedstawili wynika, że na Agencji – jako podmiocie prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług marketingowych na rzecz swoich klientów, w tym polegających na organizacji podobnych Programów – będą spoczywały techniczne obowiązki w zakresie m.in. nabywania i wydawania Uczestnikom Nagród. Co za tym idzie, podmiotem nabywającym i wydającym Nagrody będzie Agencja.
Wobec tego, że dla ustalenia osoby płatnika istotne jest to, kto (jaki podmiot) wydaje nagrodę, to skoro nie są Państwo podmiotem wydającym nagrody to nie występują Państwo w roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.
Tym samym, za bezprzedmiotowe należy uznać rozpatrywanie kwestii dotyczących możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zastosowania przypisów art. 30a ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.
Z tychże względów Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Należy jednak wskazać, że zasadnie wskazali Państwo, że przekazanie będącemu osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą uczestnikowi nagrody będzie stanowiło przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
W kwestii skutków prawnych jakie wywołuje interpretacja indywidualna wydana dla Państwa, należy stwierdzić, że w myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Mając na uwadze, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez Państwa, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutków prawnych dla Agencji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.