Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock

Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 sierpnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania wypłaty z kolumbijskiego funduszu oszczędnościowo-emerytalnego. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwania - pismem z 30 września 2024 r. (data wpływu 30 września 2024 r.), z 8 października 2024 r. (data wpływu 8 października 2024 r.) oraz z 6 listopada 2024 r. (data wpływu 8 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani obywatelką polską i przez lata była zatrudniona przez (…) Kolumbii w (…) jako pracownik lokalny. W Polsce miała Pani zarejestrowaną działalność gospodarczą. Po uzyskaniu prawa do emerytury otrzymała Pani z Kolumbii jednorazową odprawę (zwrot środków), tj. coś na wzór naszych PPK, które Pani pracodawca odkładał przez te lata w specjalnym funduszu oszczędnościowo-emerytalnym (…) w Kolumbii. 14 czerwca 2024 r. otrzymała Pani te środki przelewem na swój rachunek bankowy w Polsce.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych: Polska.

W (…) Kolumbii pracowała Pani na zasadzie jednoosobowej działalności gospodarczej, natomiast była Pani mianowana na stanowisku pracownika lokalnego przez (…) (na podstawie aktu mianowania zw. „rezolucion”, bez indywidualnej umowy o pracę).

Odprawę wypłacił Pani kolumbijski (…) Fundusz Oszczędnościowy (…).

Zgodnie z pismem (…) w Polsce z dnia 25 czerwca b.r. (zacytowała Pani jego treść):

(…) Kolumbii w Polsce serdecznie wita i pozwala sobie poinformować, że odprawy w Kolumbii są świadczeniem socjalnym, regulowanym w art. 249 Kodeksu Pracy, pracodawca powinien zapłacić swoim pracownikom, poza stałym wynagrodzeniem, o równowartości jednomiesięcznej pensji za każdy przepracowany rok pracownika. Wartość odprawy umieszcza się na indywidualnym koncie w (…) Funduszu Oszczędnościowym w imieniu pracownika, żeby dysponował tymi oszczędnościami, w razie bezrobocia, zakończenia umowy, albo osiągnięcia wieku emerytalnego.

Wypłata odprawy może być całkowita, na zakończenie pracy, lub częściowa dla celów szczególnych, wskazanych przez prawo, takich jak sfinansowanie mieszkania, opłacenia edukacji własnej, dzieci, lub osób pozostających na utrzymaniu albo zakup udziałów w spółkach państwowych.

W świetle powyższego była Pani uczestnikiem państwowego programu emerytalnego (składki umieszczone na specjalnym koncie emerytalnym z przeznaczeniem do wypłaty w momencie zakończenia pracy).

(…) Fundusz Oszczędnościowy (…) jest instytucją usytuowaną w prawie kolumbijskim na mocy (…). Celem (…) Funduszu Oszczędnościowego (…) jest szczególnym świadczeniem socjalnym stanowiącym przymusowe oszczędzanie pracowników na wypadek utraty pracy, które co do zasady należy wypłacić na koniec umowy o pracę, a wyjątkowo w formie zwykłej zaliczki na opłacenie, nabycie, zbudowanie, ulepszenie lub zwolnienie zastawu na nieruchomości przeznaczonej na dom pracownika lub na finansowanie, opłacenie czesnego i innych koncepcji edukacyjnych pracownika, jego małżonka, stałego partnera i dzieci. Zasiłek z tytułu odprawy jest chroniony prawnie i z tego powodu co do zasady nie podlega zajęciu, jest niezbywalny i niewykonalny w rozumieniu art. 340, 343 i 344 Kodeksu pracy materialnej (źródło wikipedia).

(…) Fundusz Oszczędności pełni następujące funkcje:

  • Pobiera odprawy od członków zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  • Chroni tę pomoc przed utratą wartości nabywczej waluty, zgodnie z art. 224 Ustawy o Ochronie siły nabywczej (…) Fundusz Oszczędnościowy uzna i umieści na koncie indywidualnym uczestnika Funduszu, odsetki odpowiadające Wskaźnikowi Wartości Realnej (UVR) zgodnie ze wskaźnikiem Banku (…) (…”). (źródło https:// (…).

Odprawa zawiera składki wraz z ich rewaloryzacją (odsetki). Składki nie były inwestowane.

Wskazała Pani, że nie czuje się kompetentna do jednoznacznego porównania systemu odpraw emerytalnych w Polsce i Kolumbii, ani kodeksu pracy obu krajów.

Pani zdaniem, wypłata spełnia warunki, opisane dla PPK, istniejących w Polsce i może być uważana za ich odpowiednik.

Zwrotu „indywidualne konto emerytalne” użyła Pani w potocznym, a nie prawnym, tego słowa znaczeniu.

Zwróciła się Pani do US z tym pytaniem, gdyż tak Pani poradzono podczas wizyty w Urzędzie Skarbowym, gdzie również nie udzielono Pani jednoznacznej odpowiedzi, ale zasugerowano, że kolumbijska odprawa może być odpowiednikiem polskiego PPK.

Pytanie

Czy wypłata środków (odprawa) z indywidualnego konta emerytalnego w Kolumbii na Pani konto w Polsce podlega opodatkowaniu?

Pani stanowisko w sprawie

Zważywszy na fakt, że ta wypłata ma charakter zwrotu środków własnych (oszczędności), - PPK, Pani zdaniem nie podlega podatkowi dochodowemu w Polsce (nie była opodatkowana w Kolumbii). Poprosiła Pani o potwierdzenie lub sprostowanie. W załączeniu przesłała Pani pismo z (…) Kolumbii w (…), opisujące charakter tej wypłaty wraz z tłumaczeniem na jęz. polski.

Uważa Pani, że wypłata (przelew zagraniczny) środków własnych odkładanych przez pracodawcę na koncie emerytalnym w Kolumbii nie podlega podatkowi od dochodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Według art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z art. 4a ww. ustawy wynika, że:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Pani miejscem zamieszkania dla celów podatkowych jest Polska. Jest Pani obywatelką polską i przez lata była zatrudniona przez (…) Kolumbii w (…) Kolumbii w (…) jako pracownik lokalny, na podstawie aktu mianowania zw. „rezolucion”, bez indywidualnej umowy o pracę. Po uzyskaniu prawa do emerytury otrzymała Pani z Kolumbii jednorazową odprawę (zwrot środków), które Pani pracodawca odkładał przez te lata w specjalnym funduszu oszczędnościowo-emerytalnym (…) w Kolumbii.

Polska nie zawarła z Kolumbią umowy o unikania podwójnego opodatkowania.

Zatem w Pani sprawie zastosowanie znajdą przepisy polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści tego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:

Źródłem przychodu są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” zawarte w tym przepisie wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że była Pani uczestnikiem państwowego programu emerytalnego. Odprawę wypłacił Pani kolumbijski (…) Fundusz Oszczędnościowy (…). Jednocześnie, wypłata nastąpiła z indywidualnego konta emerytalnego odpowiednika polskiego PPK.

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 11b i 11d ww. ustawy:

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a:

- od dochodu uczestnika pracowniczego planu kapitałowego z tytułu wypłaty środków, o których mowa w art. 99 ust. 1 pkt 2 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych - jeżeli wypłata będzie wypłacana w mniejszej ilości rat niż 120 miesięcznych rat, albo z tytułu wypłaty jednorazowej - w przypadku określonym w art. 99 ust. 2 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych;

- od dochodu uczestnika pracowniczego planu kapitałowego uzyskanego z tytułu zwrotu zgromadzonych środków dokonanego na podstawie art. 105 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 58c ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu uczestnictwa w pracowniczym planie kapitałowym, w rozumieniu ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, w związku z:

a.gromadzeniem środków na rachunku w pracowniczym planie kapitałowym przez uczestnika pracowniczego planu kapitałowego,

b.wypłatą środków zgromadzonych w pracowniczym planie kapitałowym, w przypadkach określonych w art. 97 ust. 1 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych, z zastrzeżeniem art. 30a ust. 1 pkt 11a i 11b,

c.wypłatą transferową środków zgromadzonych w pracowniczym planie kapitałowym.

Z art. 5a pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o ustawie o pracowniczych planach kapitałowych - oznacza to ustawę z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 46, 1723 i 1941)

W kontekście przedstawionego stanu faktycznego, wyjaśniam, że zasady funkcjonowania PPK zostały uregulowane ustawą z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 427). Ustawa ta określa zasady gromadzenia środków w pracowniczych planach kapitałowych, zwanych dalej „PPK”, zawierania umów o zarządzanie PPK i umów o prowadzenie PPK, finansowania i dokonywania wpłat do PPK oraz dokonywania wypłat transferowych, wypłat i zwrotu środków zgromadzonych w PPK.

Z art. 3 ust. 1 i 2 tej ustawy wynika, że:

1. PPK jest tworzony w celu systematycznego gromadzenia oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60. roku życia oraz na inne cele określone w ustawie.

2. Środki gromadzone w PPK stanowią prywatną własność uczestnika PPK, z zastrzeżeniem art. 105.

Zgodnie z art. 2 pkt 41 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych:

Określenie wypłata - użyte w omawianej ustawie oznacza dokonaną na wniosek uczestnika PPK wypłatę środków zgromadzonych w PPK na wskazany rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej w przypadku spełnienia warunków określonych w ustawie.

Według art. 2 pkt 47 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych:

Natomiast określenie zwrot - oznacza wycofanie środków zgromadzonych w PPK przed osiągnięciem przez uczestnika PPK 60 roku życia na wniosek uczestnika PPK, małżonka lub byłego małżonka uczestnika PPK, małżonka zmarłego uczestnika PPK lub osoby uprawnionej.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie wskazują, że ilekroć w tej ustawie jest mowa o PPK oznacza to również odpowiednio pracownicze plany kapitałowe obowiązujące w innych państwach.

Literalne brzmienie przepisów regulujących zasady opodatkowania dochodów związanych z wypłatą/zwrotem środków zgromadzonych w PPK (art. 21 ust. 1 pkt 58c, art. 30a ust. 1 pkt 11b, art. 30 ust. 1 pkt 11d ustawy) wskazuje zatem, że przywołane przepisy dotyczą świadczeń z PPK wyłącznie w rozumieniu przepisów z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 427).

W konsekwencji, otrzymana przez Panią wypłata z funduszu kolumbijskiego, tj. ze środków z zagranicznych instrumentów oszczędzania na cele emerytalne (uregulowanych w przepisach obowiązujących w innych niż Polska państwie), zbliżonego do PPK, należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód (dochód) ten powinna Pani opodatkować na ogólnych zasadach według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy.

Stanowisko Pani jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ wydający interpretację indywidualną opiera się tylko i wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, nie prowadzi postępowania dowodowego w tym nie analizuje dokumentów dołączonych do wniosku, tj. pism.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).