Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.748.2024.2.BM
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 17 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie pismem z 21 października 2024 r. (wpływ 23 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani właścicielem domu jednorodzinnego położonego przy ul. A. w miejscowości B. w gminie C. Budynek został zgłoszony do użytkowania w 2008 roku. W domu od początku zainstalowany jest kocioł (...) na gaz płynny (propan). W listopadzie 2021 roku na dachu Pani domu została zainstalowana instalacja fotowoltaiczna o mocy 8,36 kW, na co został poniesiony wydatek w wysokości 39.200 PLN w całości opłacony przez Panią.
Instalacja została uruchomiona w grudniu 2021 r. Na powyższe przedsięwzięcie została wystawiona faktura VAT, którą rozliczyła Pani jako ulgę termomodernizacyjną w rozliczeniu podatkowym za rok 2021.
Następnie 23 maja 2022 roku w budynku zostały zamontowane klimatyzatory z pompą ciepła typu powietrze-powietrze w następującej konfiguracji:
- 4 jednostki zewnętrzne marki (...) oraz
- 5 jednostek wewnętrznych marki (...).
Jednostki wewnętrzne zostały rozmieszczone na dwóch kondygnacjach domu, tj. 3 szt. na piętrze domu i 2 szt. na parterze domu.
Powyżej wymienione systemy klimatyzacji z funkcją grzania są wyposażone w pompy ciepła powietrze-powietrze, które są ich integralna częścią. Systemy te posiadają sprężarki inwerterowe charakterystyczne dla pomp ciepła.
Współczynnik efektywności COP wynosi (...) dla jednostki (...) dla jednostki (...) dla jednostki (...), czyli 1kW energii elektrycznej wytwarza odpowiednio od 4,0 do 4,38 kW energii cieplnej na podstawie danych dostarczonych przez producenta, dostępnych w karcie katalogowej produktów.
Na zakup i montaż całości instalacji klimatyzacji z funkcją grzania wystawiono fakturę na kwotę 26.300 PLN. Faktura w całości została zapłacona z Pani środków. Ani w przypadku instalacji fotowoltaicznej, ani w przypadku instalacji klimatyzacji z funkcją grzania nie korzystała Pani z żadnego dofinansowania przeznaczonego na tego typu cele.
Budynek mieszkalny dotychczas był ogrzewany przy wykorzystaniu instalacji c.o. przez kocioł na gaz płynny propan. Obecnie budynek jest ogrzewany poprzez system klimatyzacji z funkcją grzania, co pozwala na szybkie jego ogrzanie, a przy dużych spadkach temperatury zewnętrznej budynek sporadycznie jest dogrzewany przez instalację gazową na gaz płynny. Klimatyzatory zasilane są energią elektryczną pozyskaną z odnawialnego źródła energii wytworzoną przez instalację fotowoltaiczną uruchomioną w grudniu 2021 r. W wyniku przeprowadzonej modernizacji, tj. zamontowanie instalacji fotowoltaicznej i rozbudowanego systemu klimatyzacji z funkcją ogrzewania, w domu znacząco ograniczono zużycie gazu propan (o ok. połowę) dotychczas wykorzystywanego do ogrzewania domu.
W zeznaniu podatkowym za rok 2022 uwzględniła Pani część poniesionego wydatku (tj. 13.800 PLN) - różnica pomiędzy limitem na termomodernizację, a wydatkami poniesionymi w roku wcześniejszym na ten cel, jako odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej w 2022 roku. Rozliczając PIT za 2022 r. bazowała Pani na indywidualnych interpretacjach wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wydawanych dla analogicznych sytuacji jak Pani oraz na podstawie opinii prawnych zawartych w czasopismach prawno-podatkowych.
30 marca 2023 roku Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe dotyczące rozliczania wydatków na zakup i montaż klimatyzacji w ramach usługi termomodernizacyjnej, ale Pani rozliczenie podatkowe dotyczyło czasu sprzed tego objaśnienia podatkowego, a mianowicie roku 2022.
Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego
Budowa budynku poddanego termomodernizacji została zakończona 31 października 2007 r. i budynek został oddany do użytkowania 8 grudnia 2007 r.
Faktury VAT związane z termomodernizacją zostały wystawione bezpośrednio na Pani dane osobowe.
Faktura za instalację fotowoltaiczną została wystawiona dn. 30 listopada 2021 r., natomiast faktura za instalację klimatyzacji z funkcją pompy ciepła typu powietrze-powietrze została wystawiona dn. 23 maja 2022 r.
Nie wie Pani jakiego typu podatnikiem są wykonawcy działań prowadzących usługi termomodernizacji Pani domu. Wydaje się Pani, że obaj wykonawcy są płatnikami VAT, ale nie wie Pani jak to zweryfikować.
- Instalację fotowoltaiczną wykonała firma: (...);
- Instalację klimatyzacji z funkcją pompy ciepła typu powietrze-powietrze wykonała firma: (...).
Łączna kwota poniesiona za wykonanie obu usług termomodernizacji przekroczyła kwotę 53.000 PLN, ale kwota uwzględniona w odliczeniu wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie przekroczyła 53.000 PLN.
Wydatki opisane we wniosku były realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego i znajdowały się w załączniku rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 roku jako pompa ciepła (klimatyzacja z funkcją pompy ciepła typu powietrze-powietrze działa na takich samych zasadach jak pompa ciepła, dlatego bazując na ówczesnych interpretacjach tegoż Rozporządzenia wydatek poniesiony na termomodernizację zakwalifikowała Pani w ten punkt).
Wydatki, o których mowa we wniosku, zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2018 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków w punkcie dotyczącym ulepszenia, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych.
Prace termomodernizacyjne polegające na zainstalowaniu w całym domu (5 zestawów) klimatyzacji z funkcją pompy ciepła typu powietrze-powietrze w istotny sposób wpłynęły na poprawę efektywności energetycznej budynku mieszkalnego. W wyniku zainstalowania termomodernizacji, o której mowa we wniosku o połowę zmniejszyło się zużycie gazu propan używanego do ogrzewania budynku mieszkalnego.
Termomodernizację budynku mieszkalnego usytuowanego w miejscowości A. przy ul. B. rozpoczęła Pani w listopadzie 2021 r. i zakończyła Pani w maju 2022 r., czyli termomodernizacja została zrealizowana w okresie krótszym niż 3 kolejne lata.
Od samego początku, tj. od dnia rozpoczęcia budowy 26 stycznia 2006 r. jest Pani właścicielem budynku mieszkalnego oraz nieruchomości na której się znajduje. Z tym, że do dnia 3 kwietnia 2014 r. była to współwłasność małżeńska, a dnia 3 kwietnia 2014 r. Pani były mąż odsprzedał Pani swoje udziały i od tego dnia jest Pani jedynym właścicielem nieruchomości położonej w miejscowości A. przy ul. B wraz z budynkiem mieszkalnym znajdującym się na niej.
Wydatki, o których mowa we wniosku nie były finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani z żadnych innych środków pozyskanych na ten cel z jakiejkolwiek organizacji.
Poniesione wydatki na termomodernizację w łącznej kwocie nie przekraczającej 53.000 PLN odliczyła Pani od dochodu w druku PIT/O w zeznaniu podatkowym PIT/37 za rok 2021 oraz rok 2022.
W okresie podatkowym, za który chce Pani skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej Pani dochody pochodziły z tytułu stosunku pracy na pełen etat opodatkowany zgodnie z zasadami ogólnymi według skali podatkowej.
Pytanie
Czy wydatki poniesione w 2022 roku na zakup i montaż klimatyzatorów z funkcją ogrzewania (pompa ciepła typu powietrze-powietrze) poprawnie uznała Pani za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i uwzględniła je Pani w rocznym zeznaniu PIT za 2022 rok?
Pani stanowisko w sprawie
Według Pani wiedzy posiadanej na dzień rozliczania PIT - 2022 rok oraz bazując na indywidualnych opiniach wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w lutym 2023 r. dotyczących analogicznej sytuacji zakupu i montażu klimatyzacji z funkcją grzania w roku 2022, uznała Pani za poprawne rozliczenie tego wydatku jako ulga termomodernizacyjna w zeznaniu podatkowym za 2022 rok. Objaśnienie Ministra Finansów zostało wydane 30 marca 2023 r., a w Polsce prawo nie działa wstecz.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej oraz jednolitej 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych :
Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.):
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1.materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2.węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3.kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4.kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5.zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6.kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7.przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8.materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9.materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10.materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11.pompa ciepła wraz z osprzętem;
12.kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13.ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14.stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15.materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1.wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2.wykonanie analizy termograficznej budynku;
3.wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4.wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5.docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6.wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7.wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8.montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9.montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10.montaż pompy ciepła;
11.montaż kolektora słonecznego;
12.montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13.montaż instalacji fotowoltaicznej;
14.uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15.regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16.demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1.sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2.zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Artykuł 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna.
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki.
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:
Wydatki na zakup i montaż klimatyzatora z funkcją grzania nie uprawniają podatnika do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.
W konsekwencji odliczeniu mogą podlegać wyłącznie wydatki, które zostały uwzględnione w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani właścicielem domu jednorodzinnego. 23 maja 2022 roku w budynku zostały zamontowane klimatyzatory z pompą ciepła typu powietrze-powietrze.
W tym miejscu należy podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 84 Konstytucji RP oraz art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a możliwość skorzystania z ulgi podatkowej to przywilej, z którego podatnik chcąc skorzystać, musi spełnić ściśle określone przez ustawodawcę warunki. W konsekwencji, korzystanie z ulgi w podatku jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są wszelkie przesłanki określone w przepisie stanowiącym podstawę prawną danej preferencji.
Rozpatrując możliwość skorzystania przez Panią z odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatku opisanego we wniosku należy zauważyć, że w katalogu wydatków podlegających odliczeniu, znajdującym się w załączniku do powyższego rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju, nie zostały uwzględnione wydatki na nabycie i montaż klimatyzacji z funkcją pompy ciepła powietrze-powietrze.
Zatem, należy uznać, że wydatków poniesionych na zakup i montaż klimatyzacji z funkcją grzania nie można zaliczyć do wydatków związanych z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.
Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że nie przysługuje Pani w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, możliwość odliczenia wydatków poniesionych na nabycie i montaż klimatyzacji z funkcją pompy ciepła powietrze-powietrze, bowiem ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Tym samym Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).