Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego, w części dotyczącej kwalifikacji przychodów do odpowiedniego źródła przychodów (pierwsze z zadanych we wniosku pytań), w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 5 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 30 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 25 listopada 2024 r. (wg daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan działalność nierejestrowaną w zakresie garncarstwa. W swojej pracowni wykonuje Pan ceramikę tradycyjnymi metodami przekazanymi Panu przez ojca. Toczy Pan na kole garncarskim naczynia użytkowe i ozdobne. Niekiedy zostaje Pan zapraszany przez organizacje kulturalne, zajmujące się prowadzeniem zanikających rzemiosł na pokazy swoich umiejętności do różnych miejsc.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:
Czy wykonuje Pan pokazy toczenia na kole garncarskim na podstawie zawartych umów zlecenie lub o dzieło w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego (jeśli tak – prosimy wskazać rodzaj umowy)?
Nie wykonuje Pan pokazów toczenia na podstawie umów zlecenia.
Czy przychód należny z prowadzonej przez Pana działalności nierejestrowej w zakresie garncarstwa – z uwzględnieniem przychodu należnego z wykonywanych przez Pana pokazów toczenia na kole garncarskim – nie przekroczył w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę?
Prowadzi Pan działalność nierejestrową i Pana przychód należny nie przekroczył w żadnym miesiącu 75% minimalnego wynagrodzenia.
Czy w okresie ostatnich 60 miesięcy przed rozpoczęciem przez Pana działalności nierejestrowej w zakresie garncarstwa nie wykonywał Pan działalności gospodarczej?
Nie prowadził Pan działalności gospodarczej w okresie ostatnich 60 miesięcy przed rozpoczęciem działalności.
Czy prowadzona przez Pana działalność nierejestrowa w zakresie garncarstwa, w tym polegająca na wykonywaniu przez Pana pokazów toczenia na kole garncarskim, wiąże się z koniecznością posiadania odpowiedniej koncesji, licencji lub pozwolenia?
Jest Pan członkiem (…), które zrzeszają rzemieślników i twórców z różnych dziedzin kultury, jednak nie potrzebuje Pan do wykonywania pokazów licencji, koncesji ani pozwolenia.
W jaki sposób ewidencjonuje Pan przychody i koszty osiągane ze wskazanej działalności nierejestrowej w zakresie garncarstwa, w tym polegającej na wykonywaniu przez Pana pokazów toczenia na kole garncarskim?
Prowadzi Pan ewidencję sprzedaży w formie papierowej, rozliczając się z przychodów PIT-36. Na pokaz toczenia i sprzedaż wystawia Pan rachunek.
Czy w odniesieniu do wykonywanych przez Pana pokazów toczenia na kole garncarskim są spełnione następujące przesłanki:
a) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie tych czynności – z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych – ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
b) czynności te są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
c) nie ponosi Pan ryzyka gospodarczego związanego z ww. czynnościami?
Na pokazy zostaje Pan zaproszony przez instytucje kulturalne. Czas i miejsce wydarzeń kulturalnych, takich jak jarmarki garncarskie, dni gmin czy lokalne imprezy kulturalne są określane przez organizatorów tych eventów. Nie ponosi Pan ryzyka gospodarczego np. materiały potrzebne do wykonania pokazu są Pana własnością prywatną (nie musi Pan ich wypożyczać ani kupować).
Pytanie
Czy może Pan w ramach działalności nierejestrowanej wykonywać pokazy toczenia na kole i rozliczać je na PIT-36 jako dochody z innych źródeł?
Czy konieczne jest zawieranie umów zleceń?
Pytania ostatecznie zostały sformułowane w uzupełnieniu wniosku.
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem pokazy toczenia na kole nie są usługą, nie ponosi Pan odpowiedzialności wobec osób trzecich za z ich rezultat. Nie są szkoleniem, a jedynie pokazem umiejętności i przedstawieniem tajników ginącego zawodu. Pokazy toczenia nie są również chęcią sprzedania zrobionych przez Pana w trakcie ich trwania naczyń. Pana dochody osiągane z tytułu sprzedaży ceramiki i pokazów toczenia nie przekraczają 75% minimalnego wynagrodzenia. Uważa Pan, że pokazy toczenia na kole garncarskim nie są usługą i nie jest konieczne zawieranie na nie umów zleceń, może Pan je więc rozliczać w PIT-36 jako dochody z innych źródeł. Chciałby Pan nadmienić, że instytucje kulturalne, z którymi Pan współpracuje, nie wymagają zawierania umów zlecenia, a jedynie wystawienia rachunku na wykonywany przez Pana pokaz. Jak już wcześniej Pan wyjaśnił we wniosku, pokaz wykonywany w ramach działalności nierejestrowej i rozliczany na PIT-36 nie może być jednocześnie traktowany jako usługa w ramach umowy zlecenia i zaliczenia go do działalności wykonywanej osobiście (PIT-37), ponieważ są to przychody kwalifikowane do różnych źródeł. Płacąc za pokaz podatek w ramach PIT-36, nie może Pan równocześnie zapłacić go w ramach umowy zlecenia (PIT-37).
Pana stanowisko wynika z uzupełnienia wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w części dotyczącej kwalifikacji przychodów do odpowiedniego źródła przychodów (pierwsze z zadanych we wniosku pytań), jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ustawa określa źródła przychodów, jednym z nich – w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy – są „inne źródła”.
Zgodnie natomiast z przepisem art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.):
Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207 oraz z 2023 r. poz. 1667), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
Na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Przez przychód należny, o którym mowa w ust. 1, rozumie się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Art. 20 ust. 1bb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi:
W razie przekroczenia limitu przychodu należnego określonego w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców uznaje się, że podatnik, poczynając od dnia złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a jeżeli wniosek nie został złożony w terminie określonym w art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców – poczynając od dnia następującego po dniu, w którym nastąpił bezskuteczny upływ tego terminu, uzyskuje przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Jak wynika z przytoczonych przepisów podatkowych, przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców, stosownie do art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są kwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy.
Dopiero w razie przekroczenia limitu przychodu należnego określonego w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców uznaje się, że podatnik, poczynając od dnia złożenia wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a jeżeli wniosek nie został złożony w terminie określonym w art. 5 ust. 4 ustawy Prawo przedsiębiorców – poczynając od dnia następującego po dniu, w którym nastąpił bezskuteczny upływ tego terminu, uzyskuje przychody z działalności gospodarczej.
Ponadto, stosowanie art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców to prawo, a nie obowiązek potencjalnego przedsiębiorcy. Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy Prawo przedsiębiorców:
Osoba wykonująca działalność, o której mowa w ust. 1, może złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność ta staje się działalnością gospodarczą z dniem określonym we wniosku.
Działalność określona w art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców stanowi tzw. działalność nierejestrową.
Zauważam, że przepis art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyła wprost do zapisu art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców.
Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy Prawo przedsiębiorców wymienia warunki uznania działalności za działalność nierejestrową, nie wskazując innych ograniczeń, czy wyłączeń.
Tak więc w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców działalność będzie uznana za działalność nierejestrową, jeśli będzie wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekroczy w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że prowadzi Pan działalność nierejestrową w zakresie garncarstwa. Wykonuje Pan ceramikę tradycyjnymi metodami. Czasami wykonuje Pan pokazy toczenia na kole garncarskim. Wskazał Pan, że nie wykonuje Pan pokazów toczenia na kole garncarskim na podstawie umów zlecenia. Na pytanie czy przychód należny z prowadzonej przez Pana działalności nierejestrowej w zakresie garncarstwa – z uwzględnieniem przychodu należnego z wykonywanych przez Pana pokazów toczenia na kole garncarskim – nie przekroczył w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wskazał Pan, że Pana przychód należny nie przekroczył w żadnym miesiącu 75% minimalnego wynagrodzenia. Nie prowadził Pan działalności gospodarczej w okresie ostatnich 60 miesięcy przed rozpoczęciem działalności. Do wykonywania pokazów, o których mowa we wniosku, nie potrzebuje Pan licencji, koncesji ani pozwolenia.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii czy w ramach działalności nierejestrowej może Pan wykonywać pokazy toczenia na kole garncarskim i rozliczać je na PIT-36 jako dochody z innych źródeł.
Na podstawie powyższego stwierdzam, że przychody należne osiągane przez Pana z wykonywanych czynności, tj. pokazów toczenia na kole garncarskim, może Pan zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowanie: osiągane przez Pana przychody w związku z wykonywaniem pokazów toczenia na kole garncarskim w ramach działalności nierejestrowej należy zaliczyć do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z innych źródeł, i wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie informuję, że wniosek w części dotyczącej konieczności zawierania umów zlecenia (drugie z zadanych we wniosku pytań), został rozstrzygnięty odrębnym pismem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).