Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 11 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów ze sprzedaży nadwyżek roślin i ich części.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan właścicielem działek o łącznej powierzchni około 0,29 ha (większa 0,16 ha – nr działki A, położona w obrębie ewidencyjnym … i mniejsza 0,13 ha – nr działki B, położona w obrębie ewidencyjnym ….). Na działce o mniejszej powierzchni oprócz budynku mieszkalnego, który Pan zamieszkuje wraz z rodziną, znajduje się ogród zajmujący około 0,11 ha fizycznego działki.
Zawodowo jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Nie prowadził i nie prowadzi Pan własnej działalności gospodarczej. Nie jest Pan płatnikiem KRUS. Nie jest Pan rolnikiem w ustawowym znaczeniu tego słowa, natomiast powierzchnia gruntów rolnych w Pana posiadaniu wynosi 0,20 ha.
Od wielu lat jest Pan pasjonatem i kolekcjonerem różnych roślin. W przydomowym ogrodzie uprawia Pan zarówno gatunki dziko rosnące, jak i ozdobne odmiany ogrodowe. Są to rośliny jednoroczne oraz wieloletnie: krzewy, kwiaty, byliny. Posiada Pan ich wiele odmian. Rośliny nie pochodzą z zakupu, lecz z własnoręcznych zbiorów lub wymiany od innych zagorzałych hobbystów. Wszystkie rośliny rosną w ziemi na wolnym powietrzu, bez specjalnych warunków uprawnych. Jest to więc uprawa gruntowa. Nie posiada Pan szklarni i tunelów foliowych. Biologiczny wzrost roślin po ich rozmnożeniu (np. po posadzeniu cebul, kłączy, bulw z podziału) wynosi od dwóch do trzech miesięcy.
Rośliny uprawia Pan dla potrzeb własnych, lecz na przestrzeni lat rośliny w Pana ogrodzie tak się rozmnożyły, że postanowił Pan podzielić się ich nadwyżką z innymi zainteresowanymi osobami. Odbiorców znalazł Pan na aukcjach internetowych na platformie ..., gdzie prowadzi Pan wyprzedaż nadwyżek roślin z własnego ogrodu.
W związku z tym, że jest to wysyłka (przemieszczanie) roślin lub ich części (korzenie, cebule, kłącza, sztobry) na odległość, to zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi ochrony roślin przed agrofagami, każda partia roślin powinna posiadać wystawiony Paszport Roślin. Aby, sprostać nowym przepisom dokonał Pan wpisu do urzędowego rejestru podmiotów profesjonalnych prowadzonego przez ... Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Jest Pan zarejestrowany pod numerem PL-18...Oddział w ....
To co robi Pan do tej pory, czyli rozmnażanie, nasadzanie, uprawa różnych gatunków roślin sprawia Panu ogromną przyjemność. Po pracy zawodowej wręcz odpoczywa Pan wśród tych roślin, a że przyrodę trzeba szanować, to i nadwyżkę roślin trzeba w jakiś rozsądny sposób zagospodarować.
Pytanie
Czy osiągnięty przychód (dochód) z wyprzedaży nadwyżek roślin lub ich części (korzeni, cebul, kłączy, sztobrów, zrazów) wyhodowanych w ogrodzie przydomowym w sposób naturalny i nieprzetworzony oraz będący w Pana posiadaniu co najmniej kilka miesięcy, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie i rozumieniu przepisów prawa, wykonywane czynności związane z uprawą roślin w Pana przydomowym ogrodzie są jednoznaczne z prowadzeniem przez Pana działalności rolniczej, która nie jest zaliczona do działów specjalnej produkcji rolnej. Jest to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw. Minimalny okres przetrzymywania pozyskanych lub otrzymanych od osób trzecich roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynosi od dwóch do trzech miesięcy. Więc przychody z wyprzedaży nadwyżek roślin z własnej produkcji (uprawy) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Przepisów tej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Według art. 2 ust. 2 tej ustawy:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1) 1 miesiąc - w przypadku roślin,
2) 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3) 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4) 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
Powyższy przepis wskazuje, że przychody uzyskane z uprawy roślin, w tym kwiatów i krzewów ozdobnych, na wolnym powietrzu, których okres przetrzymywania, w którym następuje ich biologiczny wzrost, wynosi co najmniej miesiąc, stanowią przychody z działalności rolniczej.
W myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro“, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Stosownie do art. 2 ust. 3a tej ustawy:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „Załącznikiem nr 2”.
Załącznik ten, tj. „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego”, określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary stanowią działy specjalne produkcji rolnej.
W świetle powyższych przepisów, uprawa określonych roślin, hodowla lub chów zwierząt, stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w ww. załączniku. Informacje zawarte w wyżej wymienionym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w treści załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej. W konsekwencji do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że rośliny w Pana ogrodzie są uprawą gruntową. Nie rosną w szklarniach lub w tunelach foliowych. Rośliny przetrzymywane są co najmniej kilka miesięcy, licząc od chwili ich pozyskania, nabycia, wymiany, rozsady, w którym to czasie następuje ich biologiczny wzrost. Nadwyżki roślin wyprzedawane są na aukcjach internetowych na platformie sprzedażowej ...
Zauważyć należy, że uprawa roślin, cebul, kłączy na wolnym powietrzu nie występuje w tabeli stanowiącej załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z 19 października 2023 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, co oznacza, że dochody uzyskane z tego tytułu nie stanowią dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Tego typu uprawa roślin, cebul, kłączy, których okres przetrzymywania, w którym następuje ich biologiczny wzrost, wynosi co najmniej 1 miesiąc, stanowi działalność rolniczą, a tym samym przychody uzyskane ze sprzedaży roślin, cebul i kłączy z ww. uprawy zaliczane są do przychodów z działalności rolniczej.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzam, że przychody uzyskane z tytułu uprawy i sprzedaży roślin, cebul, kłączy będą stanowiły dla Pana przychody z działalności rolniczej i będą wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Tym samym, dochód ze sprzedaży roślin, cebul, kłączy z własnej uprawy, tj. z działalności rolniczej, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej, które nie były przedmiotem zapytania.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.