Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 15 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2023 r. (wpływ 25 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowany (dalej: Wnioskodawca) jest prezesem zarządu polskiej spółki akcyjnej (dalej: Spółka) zamierzającym przystąpić w 2022 roku do niżej opisanego programu motywacyjnego wprowadzonego w Spółce. Wnioskodawca jest zatrudniony przez Spółkę (uzyskuje przychody ze stosunku pracy z art. 12 ustawy o PDOF).
Spółka jest podatnikiem posiadającym osobowość prawną (spółka akcyjna), podlegającym w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka pełni funkcję spółki holdingowej w ramach grupy podmiotów powiązanych kapitałowo (grupy kapitałowej) prowadzącej działalność w segmencie produktów spożywczych pod marką X (dalej: Grupa Kapitałowa lub Grupa X).
W celu zapewnienia optymalnych warunków dla długoterminowego wzrostu wartości Spółki oraz umożliwienie osobom kluczowym dla realizacji strategii Spółki (i całej grupy kapitałowej) partycypacji w oczekiwanym wzroście jej wartości i trwałego związania tych osób, Spółka wprowadziła program motywacyjny obejmujący lata 2019-2023. Program adresowany jest do członków jej zarządu (dalej: Osoby Uprawnione). Osoby Uprawnione uzyskują, od Spółki przychody ze stosunku pracy (z art. 12 ustawy o PDOF).
Walne Zgromadzenie Spółki w dniu 31 lipca 2019 roku podjęło uchwałę w sprawie stworzenia i wprowadzenia programu motywacyjnego dla Osób Uprawnionych (dalej odpowiednio: Uchwała i Program). W ramach Uchwały Walne Zgromadzenie Spółki upoważniło Radę Nadzorczą do przyjęcia w drodze uchwały regulaminu Programu (dalej: Regulamin), określającego szczegółowe zasady i warunki realizacji Programu, przy uwzględnieniu postanowień Uchwały.
Uczestnictwo w Programie w poszczególnych latach jest dobrowolne, a przystąpienie do niego jest potwierdzane stosowną umową zawartą pomiędzy Spółką a Osobami Uprawnionymi (dalej: Umowa).
Ponieważ obecnie akcje Spółki nie są notowane na giełdzie i nie są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, obrót akcjami nie podlega regulacjom tego rynku, stąd konieczne było zapewnienie jasnych reguł obrotu/zbywalności akcji dla Osób Uprawnionych. Uregulowanie zbycia akcji na rzecz Spółki jest istotne dla Spółki, zwłaszcza w przypadkach szczególnych takich jak rozwiązanie stosunku pracy.
W związku z powyższym w Regulaminie określone zostały szczegółowe zasady zbywania akcji na rzecz Spółki przez Osoby Uprawnione. Natomiast sam odkup akcji własnych odbywa się na podstawie udzielonego Spółce upoważnienia walnego zgromadzenia.
Jednocześnie w Regulaminie zostały zapewnione mechanizmy, które zabezpieczą przed zbyt szybkim zbyciem Akcji Spółki przez Osoby Uprawnione (tzw. lock-up, dalej: Okres Blokady), gdyż zbyt szybkie „wyjście” ze Spółki Osób Uprawnionych (nowych akcjonariuszy), jest niepożądane z punktu widzenia Spółki. Program przewiduje możliwość objęcia/nabycia akcji Spółki (dalej: Akcje) przez Osoby Uprawnione.
Akcje przeznaczone na potrzeby realizacji Programu, to:
·nowo wyemitowane akcje Spółki oraz
·akcje własne Spółki uzyskane w ramach odkupu akcji własnych (od Osób Uprawnionych) przeprowadzonego na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki.
W celu realizacji w pierwszym etapie Programu Spółka warunkowo podwyższyła kapitał zakładowy i wyemitowała warranty subskrypcyjne (dalej: Warrant). Jeden Warrant uprawniał do objęcia jednej akcji Spółki.
W miarę realizacji Programu, po dokonanym na podstawie upoważnienia walnego zgromadzenia Spółki udzielonego zgodnie z Kodeksem spółek handlowych odkupu akcji od Osób Uprawnionych, Wnioskodawca jest w posiadaniu akcji własnych. Od tego etapu Program opiera się zarówno na akcjach własnych, jak i na dodatkowych Warrantach, które będą przyznawały prawo do objęcia akcji nowej emisji (objęcie akcji). Jednakże na tym etapie Programu Warranty będą emitowane tylko w liczbie potrzebnej do realizacji programu po wykorzystaniu posiadanych przez Wnioskodawcę akcji własnych.
W związku z powyższym Program przyznaje Osobom Uprawnionym:
·prawo do nabycia nieodpłatnie Warrantu uprawniającego do objęcia jednej akcji Spółki za 10% ceny emisyjnej (Spółka sfinansuje pozostałe 90% ceny emisyjnej z utworzonego dla tego celu kapitału rezerwowego pochodzącego z zysku),
·prawo do nieodpłatnego nabycia akcji własnych Spółki.
W ramach Programu objęcie/nabycie akcji Spółki może nastąpić po spełnieniu warunków określonych w Regulaminie lub innych dokumentach Programu. Osoby Uprawnione nabędą/obejmą Akcje pod warunkiem osiągnięcia przez Spółkę w danym roku obrotowym wzrostu wartości kapitałów własnych, ustalonej na podstawie sprawozdania skonsolidowanego grupy, sporządzanego przez Spółkę.
W uzupełnieniu wniosku, Zainteresowany podał, co następuje.
Uczestnictwo w programie motywacyjnym jest potwierdzone poprzez zawarcie Umowy Uczestnictwa w Programie Motywacyjnym pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką. Umowa stanowi załącznik do Regulaminu Programu Motywacyjnego, a jej zawarcie jest warunkiem koniecznym do uczestnictwa w Programie. Możliwość nabycia/objęcia akcji w ramach Programu Motywacyjnego jest uzależniona od spełnienia określonych warunków, wynikających z Regulaminu Programu.
Jednocześnie Wnioskodawca jest zatrudniony przez Spółkę na podstawie umowy o pracę, a przewidziane w umowie wynagrodzenie stanowi (obok wynagrodzenia przyznanego Wnioskodawcy na mocy uchwały z tytułu pełnienia funkcji Prezesa Zarządu Spółki) wyłączną gratyfikację za świadczone na rzecz Spółki usługi/pracę.
Przyznane Wnioskodawcy warranty subskrypcyjne nie wiążą się z uprawnieniami akcjonariusza, tj. jako osoba posiadająca warranty Wnioskodawca nie ma uprawnienia do otrzymania dywidendy czy prawa głosu, ani innych praw jakie są przynależne akcjonariuszom. Warranty subskrypcyjne uprawniają do objęcia akcji, o ile spełnione zostaną warunki przewidziane w Regulaminie Programu Motywacyjnego.
Zbywalność warrantów jest ograniczona zgodnie z Regulaminem Programu Motywacyjnego, w konsekwencji osoby uprawnione nie mają prawa zbycia warrantów subskrypcyjnych. Zgodnie z zasadami Programu warranty mogą zostać wymienione na akcje (jeśli zostaną spełnione określone warunki), bądź umorzone przez Spółkę bez wynagrodzenia (jeśli nie dojdzie do spełnienia określonych warunków. Tym samym posiadanie warrantów nie wiąże się z możliwością uzyskania należności pieniężnych.
Nie jest możliwe ustalenie wartości rynkowej warrantów subskrypcyjnych dla osób uprawnionych. Wynika to m.in. z faktu, że możliwość realizacji praw z warrantów (zamiana na akcje) jest uzależniona od warunków wskazanych w Regulaminie Programu, a ich niespełnienie powoduje umorzenie warrantów bez wynagrodzenia.
Dodatkowo, zbywalność warrantów jest ograniczona, tj. osoba uprawniona nie może nimi swobodnie dysponować. Tym samym nie istnieje rynek obrotu przyznanymi Warrantami.
Osoby uprawnione będą faktycznie nabywały/obejmowały akcje, tj. np. również w tych przypadkach, gdy oferta zbycia akcji będzie składana przed dniem ich nabycia/objęcia. Warunkiem zbycia akcji jest ich nabycie/objęcie przez osobę uprawnioną. Co więcej, zgodnie z zasadami Programu zbycie akcji jest możliwe dopiero po zakończeniu okresu blokady, co oznacza, że osoby uprawnione nie tylko nabywają/obejmują akcje, ale są zobowiązane do posiadania ich przez określony czas, aby móc je zbyć.
Zgodnie z art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych papiery wartościowe oznaczają papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2286, 2243 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 730 i 875).
Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi przez papiery wartościowe rozumie się:
a)akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1577 oraz z 2018 r. poz. 398, 650 i 1544), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
b)inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).
W związku z powyższym warranty subskrypcyjne przyznane Osobom Uprawnionym stanowić będą papiery wartościowe, o których mowa w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie nie budzi wątpliwości fakt, że warrant subskrypcyjny jest prawem majątkowym. Zgodnie z art. 44 Kodeksu cywilnego, mieniem jest własność i inne prawa majątkowe. Zgodnie z doktryną prawa cywilnego, rozróżnienie praw majątkowych od niemajątkowych odbywa się w oparciu o kryterium interesu - majątkowego bądź niemajątkowego, którego realizacji dane prawo służy. Wobec powyższego, analizując charakter uprawnień wynikających z papieru wartościowego jakim jest warrant subskrypcyjny, należy stwierdzić, że służy on realizacji interesu majątkowego, a zatem nie powinna budzić wątpliwości klasyfikacja warrantów subskrypcyjnych jako praw majątkowych.
Z kolei w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Ustawodawca odnosi się do praw majątkowych innych, niż prawa majątkowe z realizacji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub praw majątkowych z realizacji pochodnych instrumentów finansowych.
Powyższe oznacza, że warranty subskrypcyjne stanowią „inne prawa majątkowe”, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PDOF.
Pytanie
Czy uczestnictwo Wnioskodawcy jako Osoby Uprawnionej w Programie wiąże się powstaniem przychodu/dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (a jeśli tak to z jakiego źródła, w jakiej wysokości i w jakim momencie należy rozpoznać przychód i koszt uzyskania tego przychodu)?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód po jego stronie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia posiadanych Akcji Spółki zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PDOF. Jednocześnie zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o PDOF dochodem z odpłatnego zbycia Akcji, będzie różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia Akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust 1 pkt 38.
W konsekwencji u Wnioskodawcy jako Osoby Uprawnionej powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o PDOF, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PDOF. Przy czym Wnioskodawca będzie miał prawo rozpoznać koszt uzyskania tego przychodu w wysokości poniesionych wydatków na objęcie/nabycie tych Akcji zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 24 ust. 11-11a ustawy o PDOF.
W konsekwencji na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika z tego tytułu na gruncie ustawy o PDOF.
UZASADNIENIE:
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy PDOF przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przyznanie uprawnień do: nabycia nieodpłatnie Warrantów, nabycia nieodpłatnie Akcji Spółki
W świetle aktualnego stanu prawnego, zdaniem Wnioskodawcy, samo przyznanie Osobie Uprawnionej uprawnień do nabycia nieodpłatnie Warrantów lub nabycia nieodpłatnie Akcji Spółki nie powoduje powstania po stronie Osoby Uprawnionej przychodu i nie może zostać uznane za świadczenie otrzymane, gdyż takie prawo stanowi jedynie potencjalną możliwość nabycia w przyszłości Warrantu lub Akcji przy założeniu, że zostaną spełnione warunki określone w Regulaminie i innych dokumentach Programu. Ponadto należy podkreślić, że przyznane uprawnienia nie są instrumentami finansowymi, a także, że Osoba Uprawniona nie może swobodnie dysponować przyznanymi prawami – w szczególności nie może przekazanych mu uprawnień zbyć, ani w żaden inny sposób zrealizować przed upływem okresu wskazanego w Programie
W przypadku niedotrzymania warunków określonych w Regulaminie i innych dokumentach Programu, Osoba Uprawniona zasadniczo traci prawo do faktycznego nabycia Warrantu lub Akcji Spółki bez jakiegokolwiek ekwiwalentu czy rekompensaty. A zatem Wnioskodawca jako Osoba Uprawniona nie ma pewności co do tego, czy rzeczywiście nabędzie Warranty/Akcje oraz w jakiej ilości. Co więcej, w przypadku rozwiązania stosunku pracy przed upływem wyznaczonego okresu, utraci te prawa.
Mając na uwadze powyższe okoliczności, Wnioskodawca jako Osoba Uprawniona nie otrzymuje przysporzenia majątkowego w momencie przyznania jej uprawnień, gdyż nie stanowią one dla niego przysporzenia majątkowego, które mogłoby stanowić przychód do opodatkowania.
Dodatkowo należy wskazać, że z uzasadnienia do projektu ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, iż ustawodawca wyraźnie zaznaczył, że zmiana odnosząca się do art. 24 ust. 11 i nast. ustawy o PDOF wynika jedynie z doprecyzowania zasad określania dochodu uzyskanego w wyniku realizacji programów motywacyjnych. Ustawodawca uzasadniając potrzebę zmian wskazał, że „dotychczas opodatkowaniu podlegały dochody uzyskane ze zbycia akcji otrzymanych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki. Nie ustalano natomiast dochodu na moment otrzymania akcji. Wprowadzone od 1 stycznia 2018 roku regulacje doprecyzowały powyższe rozwiązanie, wskazując, że w przypadku otrzymania przychodu w ramach realizacji programu motywacyjnego, przychód powstaje tylko w momencie odpłatnego zbycia akcji. Wszystkie zatem zdarzenia zaistniałe w ramach realizacji programu motywacyjnego (np. objęcie pochodnego instrumentu finansowego, jako nieodpłatne świadczenie, realizacja praw z tego instrumentu wykonana poprzez nabycie akcji) są neutralne podatkowo”.
W ocenie Wnioskodawcy Program spełnia definicje programu motywacyjnego, o którym mowa w ustawie o PDOF (szerzej w dalszej części uzasadnienia).
Konsekwentnie, w świetle przepisów ustawy PDOF przyznane Wnioskodawcy jako Osobie Uprawnionej uprawnienia do nabycia nieodpłatnie Warrantów lub nabycia nieodpłatnie Akcji Spółki nie stanowią przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy w momencie ich przyznania.
Nabycie nieodpłatnie Akcji Spółki, objęcie Akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie
Jeżeli określone w Regulaminie i w innych dokumentach Programu warunki zostaną spełnione, Wnioskodawca będzie uprawniony do:
·objęcia Akcji nowej emisji Spółki za 10% ceny emisyjnej w wykonaniu prawa z Warrantu lub,
·nieodpłatnego nabycia Akcji własnych Spółki.
W konsekwencji należałoby ocenić czy takie zdarzenie powoduje po stronie Wnioskodawcy powstanie przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W pierwszej kolejności należałoby ocenić, czy w odniesieniu do Programu zastosowanie będą miały przepisy art. 24 ust. 11-12a ustawy PDOF.
Zgodnie z tymi przepisami (art. 24 ust. 11 ustawy PDOF), jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy PDOF,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy PDOF,
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Przepisy te (art. 24 ust. 11a ustawy PDOF) definiują dochód z odpłatnego zbycia akcji jako różnicę między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy PDOF.
Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 24 ust. 11b ustawy PDOF za program motywacyjny uznać należy system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez jeden z podmiotów wskazanych powyżej, w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: ObrIFinU), lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Ponadto art. 24 ust. 12a ustawy PDOF wskazuje, iż postanowienia powyższych przepisów stosuje się do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Podsumowując, zgodnie z powyższymi przepisami (art. 24 ust. 11-12a ustawy PDOF), otrzymanie za darmo akcji lub możliwość ich objęcia/nabycia po cenie preferencyjnej nie prowadzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu w momencie otrzymania akcji, jeśli spełnione są następujące warunki:
1)akcje otrzymane są w ramach programu motywacyjnego utworzonego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia (wspólników/akcjonariuszy),
2)przyznane akcje są albo akcjami spółki zatrudniającej uczestników programu, albo spółki dominującej w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości,
3)przyznane akcje są akcjami spółki akcyjnej mającej siedzibę na terytorium UE lub EOG lub w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania,
4)akcje są przyznane wyłącznie osobom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę bądź umowy cywilnoprawnej, a także osobom wykonującym swoje funkcje na podstawie powołania w skład organów spółki, z wyłączeniem umowy o współpracę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej,
5)uczestnik programu faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych.
Spełnienie powyższych warunków oznacza, że w momencie objęcia/nabycia akcji nieodpłatnie lub po cenie preferencyjnej po stronie osoby obejmującej/nabywającej akcje na zasadach preferencyjnych nie dochodzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu. Przychód z tego tytułu powstaje dopiero z chwilą odpłatnego zbycia akcji objętych/nabytych w ramach programu motywacyjnego.
W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym, wszystkie warunki pozwalające na odroczenie momentu podatkowego do czasu zbycia akcji objętych/nabytych w ramach Programu na zasadach preferencyjnych należy uznać za spełnione. Powyższe wynika z faktu, iż:
·Charakter Programu. Program posiada charakter motywacyjny, ponieważ objęcie/nabycie akcji przez pracowników jest uzależnione od osiągnięcia przez Spółkę określonych celów finansowych. Oczekuje się, że Osoby Uprawnione będą zmotywowane do realizacji celów, ponieważ od tego jest uzależnione prawo do uczestnictwa w Programie oraz objęcia/nabycia akcji. Dodatkowo Program wprowadza zakaz zbywania Akcji przez okres określony w Regulaminie i klauzule pozostawania w stosunku pracy. Oznacza to, że celem wprowadzenia Programu jest motywacja Osób Uprawnionych w dłuższym okresie oraz powiązanie tej motywacji (oraz idących za nią wysiłków pracowników) z długoterminowymi celami Spółki i całej grupy kapitałowej.
·Forma prawna organizatora Programu - akcje przyznawane w ramach Programu będą akcjami spółki, która jest spółką akcyjną.
·Siedziba organizatora Programu - spółki siedzibę w Polsce, czyli na terytorium Unii Europejskiej.
·Powiązania z organizatorem Programu- Spółka. sama jest organizatorem programu.
·Uczestnicy Programu - w Programie uczestniczą wyłącznie członkowie zarządu Spółki, uzyskujący przychody z art. 12 ustawy o PDOF. Wnioskodawca jest Prezesem zarządu Spółki i zamierza przystąpić do Programu.
·Forma prawna wprowadzenia Programu - Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę w sprawie utworzenia i wprowadzenia Programu. W ramach Uchwały Walne Zgromadzenie Spółki upoważniło Radę Nadzorczą do przyjęcia w drodze uchwały Regulaminu Programu, określającego szczegółowe zasady i warunki realizacji Programu, przy uwzględnieniu postanowień Uchwały.
·Forma nagrody w ramach Programu - w ramach Programu Osoby Uprawnione nabywały nieodpłatnie akcje Spółki, a Wnioskodawca nabędzie nieodpłatnie akcje Spółki.
·Forma nagrody w ramach Programu - w ramach Programu Osoby Uprawnione objęły/obejmą akcje Spółki po preferencyjnej cenie (w dalszej części uzasadnienia rozwinięcie spełnienia tego warunku).
W świetle powyższego należy stwierdzić, iż przedstawiony we wniosku Program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust. 12a ustawy o PDOF. Tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w analizowanym we wniosku zdarzeniu przyszłym.
W konsekwencji jakikolwiek przychód po stronie Wnioskodawcy powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PDOF.
Wobec powyższego, na Spółce nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika z tego tytułu na gruncie ustawy o PDOF, w tym obowiązki informacyjne.
Zaprezentowane powyżej stanowisko znajduje również potwierdzenie w treści interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 19 czerwca 2019 roku przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w sprawie 0115-KDIT2-1.4011.87.2019.3.KK w wyniku rozpoznania wniosku wspólnego Spółki oraz w pismach organów podatkowych. Takie stanowisko zajął przykładowo:
·Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 27 lipca 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.324.2018.2.AK: „W związku z tym należy stwierdzić, że opisany we wniosku program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11 w związku z ust. 11 b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stąd zasady opodatkowania określone w tych regulacjach znajdą zastosowanie w niniejszej sprawie. Wobec powyższego na pracodawcach nie będzie ciążył obowiązek płatnika w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
·Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 4 kwietnia 2018, o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.29.2018.2.MK: „stwierdzić należy, że w momencie nabycia akcji i uzyskania niezbywalnego warunkowego prawa do otrzymania darmowych akcji lub nieodpłatnego objęcia darmowych akcji pracowników Spółki w ramach uczestnictwa w programie motywacyjnym, nie powstaje przychód do opodatkowania. Sama okoliczność nabycia lub objęcia akcji, nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wskazuje na to również wprost powołany przepis art. 24 ust. 11 ustawy. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika, ani żadne inne obowiązki informacyjne, również Sprzedaż akcji nabytych oraz objętych w wyniku realizacji niezbywalnego warunkowego prawa w związku z uczestnictwem pracowników w organizowanym programie akcji pracowniczych również nie będzie rodzic żadnych obowiązków płatnika po stronie Wnioskodawcy”.
·Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 30 kwietnia 2018 r., o sygn. 0114-KDIP3-2.4011.118.2018.2.LS, w której wskazano, że: „na potrzeby oceny przez Spółkę jej ewentualnych obowiązków jako płatnika oraz jej ewentualnych obowiązków informacyjnych, Spółka powinna przyjąć, że Program Motywacyjny stanowi program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, a w konsekwencji przychód dla Członków Zarządu Spółki w związku z realizowanym Programem Motywacyjnym powstanie wyłącznie w momencie odpłatnego zbycia przez Członków Zarządu Spółki Odpłatnych Akcji C. S.A. albo odpłatnego zbycia Akcji Bonusowych C. S.A., uzyskanych w ramach Programu Motywacyjnego przez Członków Zarządu Spółki. (...) na Spółce nie spoczywa obowiązek płatnika, jak również na Spółce (...) nie powstaje obowiązek sporządzenia imiennych informacji o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust 2 ustawy i PIT lub, w szczególności, na Spółce nie spoczywa obowiązek pobrania podatku dochodowego od przychodu (dochodu) otrzymywanego przez Członków Zarządu Spółki w ramach Programu Motywacyjnego jak również nie spoczywa obowiązek sporządzenia imiennych informacji o uzyskanym dochodzie”.
Objęcie Akcji Spółki po preferencyjnej cenie
W ocenie Wnioskodawcy, również w przypadku objęcia Akcji Spółki po preferencyjnej cenie – w wykonaniu prawa z Warrantu, przychód dla Wnioskodawcy powstanie dopiero w momencie zbycia takiej Akcji.
W przypadku warunkowego podwyższenia kapitału zakładowego zostaną wyemitowane przez Spółkę Warranty. Jeżeli określone w Regulaminie i w innych dokumentach Programu warunki zostaną spełnione, Osoby Uprawnione wpierw uzyskają prawa do nabycia nieodpłatnie Warrantów, w dalszej kolejności, o ile będą spełnione warunki, nabędą nieodpłatnie Warranty, aż w końcu przy spełnieniu pozostałych warunków obejmą Akcje nowej emisji Spółki po preferencyjnej cenie (za 10% ceny emisyjnej).
W ocenie Wnioskodawcy w analizowanej sytuacji również będą miały zastosowanie przepisy art. 24 ust. 11- 12a ustawy PDOF z uwagi na spełnienie warunków wskazanych powyżej.
W tej części uzasadnienia swojego stanowiska Wnioskodawca pragnie rozwinąć spełnienie warunku faktycznego objęcia lub nabycia Akcji Spółki bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrIFinU, lub realizacji innych praw majątkowych.
W ocenie Wnioskodawcy objęcie akcji nowej emisji w ramach Programu nastąpi zgodnie z art. 24 ust. 11 b ustawy o PDOF.
W ramach Programu będą przyznawane warranty subskrypcyjne, o których mowa w art. 453 § 2 KSH. Zgodnie z tym przepisem warrant uprawnia posiadacza do objęcia akcji.
Interpretując literalnie art. 24 ust. 11 b należy uznać, że możliwe są dwa sposoby objęcia/nabycia akcji:
·bezpośrednie - niewyjaśnione wprost w ustawie o PDOF;
·pośrednie:
a)w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub
b)realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrFinU lub
c)realizacji innych praw majątkowych.
Ustawa o PDOF zdefiniowała dla celów ustawy pojęcia papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych i tak:
·za pochodne instrumenty finansowe uważa się instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ObrIFinU (art. 5a pkt 13 ustawy o PDOF).
·za papiery wartościowe uznaje się papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ObrIFinU (art. 5a pkt 11 ustawy o PDOF).
W pierwszej kolejności należy jednak zwrócić uwagę, że ustawa ObrIFinU wprowadza definicję instrumentów finansowych, która obejmuje dwie zasadnicze kategorie:
·papiery wartościowe (art. 2 ust. 1 pkt 1 ObrIFinU) oraz
·instrumenty niebędące papierami wartościowymi, które objęte są wyliczeniem zawartym w art. 2 ust. 1 pkt 2 ObrIFinU.
Papierami wartościowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ObrIFinU, są wszystkie papiery wartościowe zdefiniowane w art. 3 pkt 1 ObrIFinU zarówno te, o których mowa w lit. a i lit b. Jeżeli chodzi natomiast o definicję papierów wartościowych, to z art. 3 pkt 1 lit. a ObrIFinU wskazuje, że za papiery wartościowe dla celów ObrIFinU uznaje się wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego:
·akcje,
·prawa poboru,
·prawa do akcji,
·warranty subskrypcyjne,
·kwity depozytowe,
·obligacje,
·listy zastawne,
·certyfikaty inwestycyjne i
·inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu.
Z kolei art. 3 pkt 1 lit. b ObrIFinU wskazuje, że za papiery wartościowe dla celów ObrIFinU uznaje się inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji:
·inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a, lub
·wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).
Poza papierami wartościowymi do instrumentów finansowych w rozumieniu ObrIFinU ustawodawca zalicza instrumenty wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 2 ObrIFinU:
·tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. a ObrIFinU),
·instrumenty rynku pieniężnego (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. b ObrlFinU),
·instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. g ObrIFinU),
·kontrakty na różnicę (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. h ObrIFinU),
·opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, które spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-f oraz i ObrIFinU.
W świetle powyższego pochodnymi instrumentami finansowymi dla celów PDOF w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ObrIFin będą:
·opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, które spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-f oraz i ObrIFinU,
·instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. g ObrIFinU,
·kontrakty na różnicę z art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. h ObrIFinU.
Przenosząc powyższe definicje na treść art. 24 ust. 11b należy zatem stwierdzić, że w ramach programu motywacyjnego osoby uprawnione powinny nabyć prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji:
I.bezpośrednio,
II.pośrednio:
a)w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, tj. w wyniku realizacji praw z:
·instrumentów pochodnych dotyczących przenoszenia ryzyka kredytowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. g ObrIFinU), które w ocenie Wnioskodawcy należy wykluczyć, gdyż nie może doprowadzić do faktycznego objęcia/nabycia akcji z uwagi na charakter pochodnego instrumentu,
·kontraktów na różnicę (art. 2 ust. 1 pkt 2 lit, h ObrIFinU), które w ocenie Wnioskodawcy należy wykluczyć, gdyż nie może doprowadzić do faktycznego objęcia/nabycia akcji z uwagi na charakter pochodnego instrumentu,
·opcji, kontraktów terminowych, swapów, umów forward oraz innych instrumentów pochodnych, które spełniają warunki określone w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-f oraz i ObrIFinU.
b)realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrIFinU, tj. w wyniku realizacji praw z:
·innych zbywalnych praw majątkowych, które powstają w wyniku emisji, inkorporujących uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a ObrIFinU,
·innych zbywalnych praw majątkowych, które powstają w wyniku emisji, wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w art. 3 pkt 1 lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne) - które w ocenie Wnioskodawcy należy wykluczyć, gdyż nie może doprowadzić do faktycznego objęcia/nabycia akcji z uwagi na charakter prawa majątkowego,
c)realizacji innych praw majątkowych.
Warto wskazać, że ustawodawca posługuje się pojęciami „nabycia” lub „objęcia” akcji. Objęcie jest tak zwanym pierwotnym nabyciem (podmiot obejmujący akcje staje się ich pierwszym właścicielem), a zatem objęcie dotyczy nowo wyemitowanych akcji. Natomiast nabycie jest tak zwanym wtórnym nabyciem (podmiot nabywający akcje, staje się kolejnym ich właścicielem).
Jak już wcześniej wskazano papierami wartościowymi, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a ObrIFinU oprócz samych akcji są między innymi:
·prawa poboru,
·prawa do akcji,
·warranty subskrypcyjne,
co wynika m.in. z regulacji KSH dotyczących samego objęcia akcji lub charakteru samej emisji.
Prawem poboru zgodnie z art. 433 § 1 KSH jest przysługujące akcjonariuszowi prawo pierwszeństwa objęcia w trybie tzw. subskrypcji zamkniętej nowych akcji spółki w stosunku do liczby akcji już przez akcjonariusza posiadanych.
Warrant subskrypcyjny zgodnie z art. art. 453 § 2 KSH uprawnia posiadacza (uprawnionego) do zapisu lub objęcia akcji, z wyłączeniem prawa poboru. Emisja warrantu subskrypcyjnego jest powiązana z wyłączeniem bądź ograniczeniem prawa pierwszeństwa dotychczasowych akcjonariuszy, o którym mowa w art. 433 § 1 KSH.
Natomiast warrant subskrypcyjny wskazany w art. 444 § 7 KSH przyznaje prawo zapisu na akcje nowej emisji.
Prawo do akcji w myśl art. 3 pkt 29 ObrIFinU jest papierem wartościowym, z którego wynika uprawnienie do otrzymania, niemających formy dokumentu, akcji nowej emisji spółki publicznej, powstające z chwilą dokonania przydziału tych akcji i wygasające z chwilą zarejestrowania akcji w depozycie papierów wartościowych albo z dniem uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego odmawiającego wpisu podwyższenia kapitału zakładowego do rejestru przedsiębiorców.
W chwili wystawienia warrantu, uzyskania prawa poboru nie doszło jeszcze do „powstania” samej nowej akcji w wyniku emisji.
W ocenie Wnioskodawcy skoro objęcie akcji dotyczy nowo wyemitowanych akcji i jest pierwotnym nabyciem (podmiot obejmujący akcje staje się ich pierwszym właścicielem), to objęcie akcji w związku z wykonaniem prawa poboru (czyli z pierwszeństwem objęcia przez dotychczasowych akcjonariuszy), prawa do akcji (czyli w sytuacji akcji emisji spółki publicznej) czy warrantu subskrypcyjnego (czyli z wyłączeniem lub ograniczeniem prawa pierwszeństwa dotychczasowych akcjonariuszy) jest bezpośrednim objęciem akcji (pierwotnym nabyciem).
Nawet, gdyby uznać, że w przypadku objęcia akcji w związku z wykonaniem prawa do warrantu subskrypcyjnego (lub prawa do akcji czy prawa poboru), nie jest bezpośrednim objęciem akcji, a jedynie pośrednim objęciem, to pośrednie objęcie następuje w wyniku realizacji innych praw majątkowych, które dopuszcza art. art. 24 ust. 11 b ustawy o PDOF.
Ustawodawca wymieniając w art. 24 ust. 11b ustawy o PDOF możliwe formy pośredniego objęcia/nabycia, wiązał te formy z realizacją praw wynikających z:
a)pochodnych instrumentów finansowych,
b)innych zbywalnych praw majątkowych inkorporujących uprawnienie do objęcia papierów wartościowych z art. 3 lit. a ObrIFin - czyli z praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ObrIFinU,
c)innych praw majątkowych.
Ustawa o PDOF nie wskazuje definicji praw majątkowych lub innych praw majątkowych. W artykule 18 Ustawy o PDOF jest mowa jedynie o przychodach z praw majątkowych: za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
W artykule 44 Kodeksu cywilnego, zawarta jest definicja mienia, przez które należy rozumieć własność i inne prawa majątkowe, tj. wszystkie prawa podmiotowe majątkowe. Pojęcie to wiąże się z takimi prawami podmiotowymi, które wyrażają m in. prawo własności, użytkowanie wieczyste, prawa rzeczowe ograniczone (prawa podmiotowe bezwzględne), wierzytelności, roszczenia (prawa podmiotowe względne), a także z innymi przedmiotami stosunków majątkowych, rzecz jasna, o charakterze majątkowym (z określonymi dobrami niematerialnymi, jak np. autorskie prawa osobiste mogą łączyć się z majątkowymi prawami autorskimi - art. 17 prawa autorskiego czy majątkowe prawa uregulowane w ustawie prawo własności przemysłowej.
Uznając zatem, że w przypadku objęcia Akcji w związku z wykonaniem prawa do warrantu subskrypcyjnego, nie jest bezpośrednim objęciem akcji, a jedynie pośrednim objęciem, to pośrednie objęcie następuje w wyniku realizacji innych praw majątkowych, tj. prawo ograniczone w czasie do objęcia akcji nowej emisji po preferencyjnej cenie 10% ceny emisyjnej (czyli Warrant).
W ocenie Wnioskodawcy również treść uzasadnienia do ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 27 października 2017 r. uzasadnia stanowisko Wnioskodawcy, że również w przypadku objęcia akcji Spółki po preferencyjnej cenie w wykonaniu prawa z Warrantu, przychód dla Osoby Uprawnionej (w tym Wnioskodawcy) powstanie dopiero w momencie zbycia takiej akcji.
Zgodnie z wykładnią autentyczną dokonaną w uzasadnieniu do ustawy, ustawodawca uzasadniając potrzebę zmian wskazał, że: „dotychczas opodatkowaniu podlegały dochody uzyskane ze zbycia akcji otrzymanych na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki. Nie ustalano natomiast dochodu na moment otrzymania akcji. Wprowadzone od 1 stycznia 2018 roku regulacje doprecyzowały powyższe rozwiązanie, wskazując, że w przypadku otrzymania przychodu w ramach realizacji programu motywacyjnego, przychód powstaje tylko w momencie odpłatnego zbycia akcji. Wszystkie zatem zdarzenia zaistniałe w ramach realizacji programu motywacyjnego (np. objęcie pochodnego instrumentu finansowego, jako nieodpłatne świadczenie, realizacja praw z tego instrumentu wykonana poprzez nabycie akcji) są obojętne podatkowo”.
W świetle powyższego w opinii Wnioskodawcy należy uznać, że objęcie Akcji Spółki w wyniku realizacji Warrantu w ramach realizacji Programu jest obojętne podatkowo, a u Wnioskodawcy nie powstaje przychód w wysokości 90% z tytułu dofinansowania ceny emisyjnej objęcia akcji Spółki. Ponadto, nawet gdyby przyjąć, że objęcie Akcji w wyniku realizacji Warrantu, nie spełnia przesłanek, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PDOF, to po stronie Wnioskodawcy nie powstanie dochód do opodatkowania z tytułu objęcia w zamian za Warranty Akcji Spółki po preferencyjnej cenie.
Albowiem rzeczywiste i trwałe i ostateczne przysporzenie związane z objętymi Akcjami w zamian za Warranty, Wnioskodawca jako Osoba Uprawniona uzyska dopiero z chwilą zbycia takich akcji. Analogicznie wypowiedział się NSA w wyroku z 21 lipca 2017 r., sygn. akt II FSK 1716/15 wskazując, że: „akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno praw, jak i obowiązki akcjonariusza w stosunku do spółki będącej emitentem akcji. Moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich nabycia, bez względu na formę tego nabycia (w tym przypadku w wyniku nieodpłatnego przekazania akcji w ramach programu motywacyjnego). Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje, jest to, iż generują dochód w przyszłości: w postaci dywidendy, czy też - w przypadku ich odpłatnego zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na nabycie akcji. W momencie zaś otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne. Uznanie, że przychód powstaje w momencie nieodpłatnego nabycia akcji w ramach programu motywacyjnego oraz że dochodem z tej czynności jest wartość rynkowa akcji prowadziłoby do opodatkowania wartości wyrażonej w pieniądzu, której podatnik w momencie uzyskania akcji nie osiągnął. Otrzymanie akcji nie daje żadnych korzyści, ponieważ akcje są takim składnikiem majątku, który przychód może dać dopiero w momencie ich zbycia w drodze sprzedaży lub zamiany ewentualnie innych czynności”.
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, dopiero zbycie akcji pozwala ustalić, jaki dochód podatnik osiągnął przez to, że nabył akcje w drodze programu motywacyjnego, a następnie zbył te akcje.
Odnosząc powyższe do analizowanego zdarzenia przyszłego, objęcie Akcji samo przez się nie daje żadnego przychodu ani trwałego przysporzenia majątkowego. W chwili objęcia akcji wartość akcji jest jedynie hipotetyczna, tym bardziej, że Wnioskodawca nie ma prawa do jej zbycia, a zatem hipotetyczna wartość akcji na dzień jej objęcia nie zmaterializuje się, a zatem nie jest znane rzeczywiste przysporzenie z tytułu objęcia akcji. Również nie można uznać, że Wnioskodawca jako Osoba Uprawniona zaoszczędziła wydatku na objęcie akcji w wysokości 90% ceny emisyjnej, którą dofinansuje Spółka. Korzyść na ten moment jest jedynie hipotetyczna, Wnioskodawca nie może jej od razu „skonsumować”, faktyczna korzyść zmaterializuje się dopiero w momencie zbycia jako różnica pomiędzy ceną zbycia akcji a niższym wydatkiem na objęcie akcji.
Podobnie w interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2018 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.204.2018.3.JG1 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej: „Mając na uwadze powyższe należy uznać, że w dacie objęcia/nabycia przez Uczestników Programu częściowo odpłatnie i nieodpłatnie akcji spółki luksemburskiej od Wnioskodawcy nie powstanie przychód po stronie Uczestników Programu. Co do zasady preferencyjne nabycie akcji stanowi nieodpłatne świadczenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże z uwagi na to, że nabyte przez Uczestników akcje w sposób przewidziany w Programie są blokowane na okres 5 lat, w którym to czasie Uczestnikowi, pomimo że jest ich właścicielem, nie przysługują żadne prawa należne akcjonariuszowi - przychód nie powstanie. Jak wskazano bowiem we wniosku, zarówno w okresie 5-letniej blokady, jak i po blokadzie akcjonariuszowi nie będzie przysługiwać dywidenda. Ponadto prawo głosu akcjonariusza jest istotnie ograniczone, zarówno w okresie 5-letnmiej blokady, jak i później. Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że w dacie otrzymania akcji przez Uczestników na preferencyjnych warunkach, na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne.
Zbycie akcji
Mając na uwadze, że w ocenie Wnioskodawcy Program spełnia przesłanki programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11-11b oraz z art. 24 ust.12a ustawy o PDOF, tym samym, zasady opodatkowania zawarte w tych regulacjach znajdą zastosowanie w analizowanym we wniosku zdarzeniu przyszłym.
W konsekwencji zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PDOF jakikolwiek przychód po stronie Wnioskodawcy powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki.
Jednocześnie, zgodnie z art. 24 ust. 11 a. ustawy o PDOF, dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.
Jednym ze źródeł przychodów na gruncie PDOF są kapitały pieniężne, o czym stanowi art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PDOF. Za przychody z kapitałów pieniężnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PDOF, uważa się między innymi przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.
Wobec powyższego w opinii Wnioskodawcy, przychód podatkowy po jego stronie powstanie dopiero w momencie sprzedaży Akcji Spółki jako przychód z kapitałów pieniężnych podlegający opodatkowaniu 19% stawką podatku w oparciu o art. 30b ustawy o PDOF.
Jednocześnie Wnioskodawca będzie miał prawo rozpoznać koszt uzyskania tego przychodu zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 24 ust. 11a ustawy o PDOF, tj. w wysokości wydatków na objęcie/nabycie Akcji Spółki. W przypadku objęcia Akcji Wnioskodawca - co do zasady - poniesie wydatek w wysokości 10% ceny emisyjnej, natomiast w przypadku nabycia Akcji - co do zasady - wydatków nie poniesie, gdyż nabywa Akcje w ramach Programu nieodpłatnie. Na podstawie art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o PDOF w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b. Jednocześnie w myśl art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy w terminie określonym w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy przychód po jego stronie powstanie dopiero w momencie odpłatnego zbycia Akcji Spółki zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PDOF. Jednocześnie zgodnie z art. 24 ust. 11a ustawy o PDOF dochodem z odpłatnego zbycia Akcji, będzie różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia Akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.
W konsekwencji u Wnioskodawcy powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PDOF, podlegający opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PDOF. Przy czym Wnioskodawca będzie miała prawo rozpoznać koszt uzyskania tego przychodu w wysokości poniesionych wydatków na objęcie/nabycie tych Akcji zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 24 ust. 11-11a ustawy o PDOF.
W takim przypadku, rozliczenie uzyskanych przez Wnioskodawcę dochodów następuje w drodze samoopodatkowania.
A zatem do obliczenia i zapłaty powyższego podatku zobowiązany będzie Wnioskodawca bezpośrednio.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 24 ust. 11b ww. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
W myśl art. 24 ust. 12a wskazanej ustawy :
Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W opisanych okolicznościach faktycznych spełnione są przesłanki uznania Programu Motywacyjnego za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b omawianej ustawy. Jak bowiem wynika z opisu zdarzenia:
·celem tego Programu Motywacyjnegojest zapewnienie optymalnych warunków dla długoterminowego wzrostu wartości Spółki oraz umożliwienie osobom kluczowym dla realizacji strategii Spółki (i całej grupy kapitałowej) partycypacji w oczekiwanym wzroście jej wartości i trwałego związania tych osób;
·program został utworzony na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki;
·Spółka jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
·Wnioskodawca otrzymuje od Spółki świadczenia, o których mowa w art. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
·Wnioskodawca uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach Programu Motywacyjnego w wyniku realizacji Warrantów, tj. papierów wartościowych, o których mowa w art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabędzie prawo do objęcia/nabycia akcji Spółki.
W konsekwencji, na gruncie opisanego zdarzenia uznanie ustanowionego przez Spółkę Programu Motywacyjnego za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powoduje, że – w drodze przywołanych przepisów – następuje „przesunięcie” momentu opodatkowania uzyskiwanych w ramach tego programu świadczeń do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych przez Pana – osobę uprawnioną w wyniku realizacji programu.
Stosownie bowiem do art. 24 ust. 11 analizowanej ustawy:
jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Jednocześnie przepisy te rozstrzygają, że przychody uzyskane w ramach programu motywacyjnego – niezależnie od ich związku ze stosunkiem zatrudnienia uczestnika programu lub działalnością wykonywaną osobiście przez uczestnika programu – podlegają opodatkowaniu w ramach źródła „kapitały pieniężne”.
Na mocy art. 24 ust. 11a ustawy :
dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.
Czynność ta będzie stanowić źródło przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Przy tym, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy :
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.
Na podstawie art. 17 ust. 1ab pkt 1 omawianej ustawy :
przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
W myśl art. 30b ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest:
1)różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,
2)różnica między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,
3)różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,
4)różnica między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) albo udziałów w spółdzielni a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c,
5)różnica pomiędzy przychodem określonym zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1e,
6)różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1ł
- osiągnięta w roku podatkowym.
Stosownie do art. 30b ust. 6 pkt 1 ww. ustawy:
po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny - i obliczyć należny podatek dochodowy.
Powyższy przepis stanowi, że w przypadku odpłatnego zbycia akcji rozliczenie uzyskanych przez podatnika dochodów następuje w drodze samoopodatkowania.
Stosownie zaś do art. 45 ust. 1a pkt 1 w zw. z ust. 1 ww. ustawy:
w terminie określonym w ust. 1 (tj. w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym) podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.
Odnosząc powyższe do Pana sprawy, należy stwierdzić, że skoro na gruncie opisu zdarzenia ustanowiony przez Spółkę Program Motywacyjny spełnia przesłanki uznania go za program motywacyjny w rozumieniu cyt. art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to po Pana stronie powstanie przychód, ale dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji objętych w następstwie realizacji praw z przyznanych Panu Warrantów.
Jednocześnie, przychód ten należy zakwalifikować do źródła kapitały pieniężne, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, z którego dochód podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym od osób fizycznych – stosownie do art. 30b ust. 1 cyt. ustawy podatkowej.
Przy tym, będzie Pan mógł zastosować koszty uzyskania przychodów, o których mowa w cyt. art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).