Temat interpretacji
Wymiana pokrycia dachowego na blachodachówkę a ulga termomodernizacyjna
Podatnik, który zwrócił się do KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej planował inwestycję polegającą na wymianie pokrycia dachowego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, będącym jego własnością. W ramach przedsięwzięcia zamierzał nałożyć warstwę blachodachówki na istniejące pokrycie wykonane z gontu bitumicznego.
Wnioskodawca chciał się dowiedzieć, czy wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego w opisanym zakresie mogą odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej. W jego ocenie wymiana pokrycia dachowego na blachodachówkę mieści się w katalogu wydatków objętych ulgą termomodernizacyjną. Argumentował, że takie pokrycie stanowi element zabezpieczający przed zawilgoceniem, a prace te poprawią termoizolacyjność budynku, co powinno kwalifikować je jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne.
Stanowisko organu podatkowego
Krajowa Informacja Skarbowa nie zgodziła się z wnioskodawcą. W swojej interpretacji wskazała, że wydatki związane z wymianą pokrycia dachowego nie spełniają warunków ulgi termomodernizacyjnej. Organ podatkowy odniósł się do art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który określa, że odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej podlegają wydatki na materiały budowlane i usługi wymienione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Przepisy te mają na celu wspieranie przedsięwzięć, których celem jest zmniejszenie zapotrzebowania na energię lub poprawa efektywności energetycznej budynków.
Organ wskazał, że katalog wydatków obejmuje m.in. docieplenie przegród budowlanych, w tym dachów, ale nie przewiduje odliczenia wydatków związanych z ich wymianą lub nałożeniem nowego pokrycia. Wnioskowana inwestycja polegała na nałożeniu nowej warstwy blachodachówki na istniejące pokrycie z gontu bitumicznego, co, zdaniem organu, nie stanowiło docieplenia, lecz nową konstrukcję.
Podsumowując, organ uznał, że wydatki poniesione na wymianę pokrycia dachowego nie są wymienione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju jako wydatki kwalifikujące się do ulgi termomodernizacyjnej. W ocenie organu, rozporządzenie jednoznacznie określa rodzaje wydatków, które mogą być odliczone, i nie ma w nim mowy o wymianie pokrycia dachowego. Chociaż organ przyznał, że wymiana pokrycia dachowego może przyczynić się do zmniejszenia strat ciepła, to jednak sama ta okoliczność nie wystarcza, aby wydatki mogły zostać objęte ulgą termomodernizacyjną. Liczy się bowiem zgodność z katalogiem wydatków określonym w przepisach.