Spółka zatrudnia pracowników wykonujących pracę w warunkach szczególnie uciążliwych, którym zgodnie z Kodeksem pracy oraz rozporządzeniem Rady Ministr... - Interpretacja - null

ShutterStock
Spółka zatrudnia pracowników wykonujących pracę w warunkach szczególnie uciążliwych, którym zgodnie z Kodeksem pracy oraz rozporządzeniem Rady Ministr... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Karty przedpłacone na posiłki profilaktyczne dla pracowników

Spółka zatrudnia pracowników wykonujących pracę w warunkach szczególnie uciążliwych, którym zgodnie z Kodeksem pracy oraz rozporządzeniem Rady Ministrów musi zapewnić nieodpłatne posiłki profilaktyczne w formie gorącego dania i odpowiednich napojów. Ze względu na rozproszone lokalizacje miejsc pracy oraz brak możliwości organizacyjnych dostarczania posiłków w tej formie, spółka zamierza wdrożyć karty przedpłacone, które pozwolą pracownikom na zakup posiłków i napojów w wybranych punktach gastronomicznych i handlowych.

W związku z tym spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy karty przedpłacone mogą być uznane za „inne dowody” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o PIT, co umożliwiłoby zwolnienie ich wartości z opodatkowania podatkiem dochodowym. W swoim stanowisku podkreśliła, że karty te, dzięki wprowadzonym ograniczeniom i zasadom użytkowania, będą przeznaczone wyłącznie na zakup posiłków, napojów bezalkoholowych oraz artykułów spożywczych, co w pełni spełnia warunki zwolnienia podatkowego określone w przepisach.

Podatkowe zwolnienie kart przedpłaconych – stanowisko KIS

Dyrektor KIS potwierdził, że karty przedpłacone na posiłki profilaktyczne mogą być traktowane jako „inne dowody” w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o PIT, co pozwala na zwolnienie ich wartości z opodatkowania.

Organ podatkowy uzasadnił swoją interpretację, odwołując się do przepisów ustawy o PIT oraz Kodeksu pracy. Podkreślił, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o PIT, wartość bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów wydanych w celu zapewnienia posiłków profilaktycznych i napojów może być zwolniona z opodatkowania, o ile pracodawca nie ma możliwości wydawania posiłków w formie jednego gorącego dania. Zdaniem organu, przepisy te umożliwiają zastosowanie zwolnienia podatkowego w sytuacji, gdy przekazywane dowody służą wyłącznie realizacji ustawowych obowiązków pracodawcy.

KIS przeanalizowała szczegółowe rozwiązania przedstawione przez spółkę. Zwróciła uwagę na system ograniczeń dotyczący kart, który uniemożliwia ich wykorzystanie na inne cele niż zakup posiłków, napojów bezalkoholowych i artykułów spożywczych. Organ zaakceptował argumentację, że regulamin korzystania z kart oraz deklaracje składane przez pracowników zapewniają ich zgodność z wymaganiami prawnymi. Dodatkowo uznał, że brak możliwości weryfikacji szczegółowych transakcji nie narusza wymogów zwolnienia, ponieważ ustawodawca nie przewidział takiego obowiązku po stronie pracodawcy.

„Wartość przekazanych pracownikom przedmiotowych kart będzie stanowiła zatem dla pracowników Spółki przychód ze stosunku pracy, który będzie korzystał ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, w związku z wydawaniem ww. kart przedpłaconych uprawnionym pracownikom, na Spółce nie będą ciążyły obowiązki płatnika” - podsumował dyrektor KIS.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.466.2024.1.MM