Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży walut wirtualnych. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży walut wirtualnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 30 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodów ze sprzedaży walut wirtualnych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 listopada 2024 r. (wpływ 8 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu fatycznego/zdarzenia przyszłego
Pan (...) (dalej : Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą pod firmą (...) z numerem NIP (...) oraz numerem REGON (...), zarejestrowaną pod adresem: ul. (...).
Wnioskodawca handluje walutami wirtualnymi. Nabywa waluty wirtualne, a następnie wystawia je na pod-portalach giełd walut wirtualnych za zwiększoną cenę. Pod-portale służą do realizacji transakcji typu P2P, gdzie Wnioskodawca otrzymuje informację kto jest nabywcą sprzedawanych przez Niego walut wirtualnych. W modelu tym Wnioskodawca otrzymuje od nabywcy środki pieniężne za waluty wirtualne bezpośrednio na wskazany przez Niego rachunek z pomięciem rachunku giełdowego. W ten sposób koszty obsługi, w tym prowizji są niższe. Do momentu potwierdzenia transakcji sprzedawane waluty wirtualne są zamrożone i nie mogą być przedmiotem innych transakcji.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że działalność została założona 3 lipca 2020 r. Na początku był to sklep internetowy. Następnie została ona zawieszona na okres dwóch lat. 12 sierpnia 2024 r. została odwieszona i teraz nie prowadzi Pan już sklepu internetowego. Aktualnie w ramach działalności gospodarczej prowadzona jest działalność opisana we wniosku. Przychody z działalności gospodarczej są opodatkowane podatkiem liniowym. Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Według schematu opisanego we wniosku handluje Pan walutami wirtualnymi od sierpnia 2024 r. Przedmiotem realizowanych przez Pana transakcji będą ....Wskazane we wniosku waluty wirtualne spełniają definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Waluty, o których mowa we wniosku spełniają definicję waluty wirtualnej zawartą w art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na pytanie: Czy jest Pan lub będzie podmiotem, prowadzącym działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, tj. podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie:
a)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
b)wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
c)pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a) lub b),
d)prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e)?
Jeżeli odpowiedź na ww. pytanie byłaby twierdząca, to należało wskazać:
·zgodnie z jaką formą opodatkowania opodatkowuje/będzie Pan opodatkowywać przychody z tej działalności,
·czy zakup wirtualnej waluty na walutę tradycyjną nastąpi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, czy też zakupu dokonuje Pan jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej?
Wskazał Pan, że został zarejestrowany w rejestrze działalności walut wirtualnych. W treści wpisu wskazane zostało, że zajmuje się Pan wymianą pomiędzy walutami wirtualnymi a środkami pieniężnymi oraz pośrednictwem w wymianie, o której mowa w lit. a) i b). Tym samym, jest Pan podmiotem prowadzącym działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Pana zdaniem, działalność opisana w piśmie jest działalnością, która powinna być opodatkowana jako źródło przychodów kapitały pieniężne, a w konsekwencji opodatkowana 19% stawką podatku.
Zakup walut wirtualnych nastąpi w ramach działalności gospodarczej, zwraca Pan jednak Organowi podatkowemu uwagę na przepis art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, zgodnie z którym: Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych wart. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;
Handel walutami wirtualnymi mieści się według Pana w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, czyli w źródle przychodów jakimi są kapitały pieniężne, co powoduje, że sam zakup na działalność gospodarczą, o tyle o ile, Pana zdaniem, może mieć wpływ chociażby na przepisy cywilne to nie powoduje automatycznie, że dochód taki musi być opodatkowany na gruncie prawa podatkowego jako działalność gospodarcza. Definicja działalności gospodarczej na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest inna niż w przypadku Prawa przedsiębiorców. Będzie Pan dokonywać operacji wskazanych we wniosku na giełdzie ...., która nie jest polską giełdą.
Pytanie
Czy opisany w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym handel walutami wirtualnymi kwalifikuje się do źródła przychodu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. (dalej: ustawy o PIT) i w związku z tym podlega opodatkowaniu według zasad dotyczących działalności gospodarczej?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, opisany w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym handel walutami wirtualnymi nie kwalifikuje się do źródła przychodu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu według zasad dotyczących działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, źródłami przychodów są:
1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną praca nakładcza, emerytura lub renta;
2)działalność wykonywana osobiście;
3)pozarolnicza działalność gospodarcza;
4)działy specjalne produkcji rolnej;
5)(uchylony);
6)najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą
7)kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c);
8)odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy.
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;
9)inne źródła.
Definicja działalności gospodarczej wskazana została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą budowlaną handlową usługową
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;
Działalnością gospodarczą według ww przepisu jest więc działalność zarobkowa w zakresie wskazanym jednym z 3 punktów, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły i której przychody nie są kwalifikowane do innego źródła wskazanego w art. 10 ust 1 ustawy o PIT.
Odnosząc to do powyższej sprawy należy wskazać, że Pana działalność ma charakter zarobkowy, dotyczy ona handlu, jest prowadzona we własnym imieniu, w sposób zorganizowany oraz ciągły. Wątpliwość pojawia się w zakresie klasyfikacji wynikającej z art. 10 ust. 1 ustawy o PIT, tzn. czy taki dochód nie powinien być kwalifikowany do innych źródeł przychodu.
Na uwagę zasługuje tutaj fakt, że taki sposób działania spełnia definicję działalności gospodarczej chociażby na gruncie ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.
Art. 3 ww. ustawy wymaga jedynie, aby działalność ta była zorganizowaną działalnością zarobkową, wykonywaną we własnym imieniu w sposób ciągły, co w powyższej sprawie jest spełnione.
W zakresie prawa podatkowego należy jednak zwrócić uwagę na art. 30b ust. 5d ustawy o PIT, który wskazuje, że dochodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w ust. 1 oraz w art 27 lub art. 30c.
Oznacza to, że dochód z odpłatnego zbycia walut wirtualnych nie podlega opodatkowaniu według zasad wynikających z działalności gospodarczej, lecz jest klasyfikowany jako dochód z kapitałów pieniężnych wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, podlegający opodatkowaniu 19% stawką podatku.
Przepis ten wskazuje jednak, że tylko zbycie walut wirtualnych podlega opodatkowaniu 19% stawką. Chodzi więc tutaj o działanie we własnym imieniu handlując swoimi walutami wirtualnymi. Przepis ten nie precyzuje jednak formy takiego handlu. Według Wnioskodawcy może to więc być typowy handel na giełdzie walut wirtualnych, handel poza taką giełdą, np. przekazując je za pomocą odpowiednich systemów, czy opisany w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym handel P2P na pod-portalach giełdy.
Z tego też powodu, Pana zdaniem, opisany w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym handel walutami wirtualnymi kwalifikuje się do źródła przychodu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT i podlega opodatkowaniu 19% stawką. Nie jest to przychód (dochód) z działalności gospodarczej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odrębnymi źródłami przychodów są:
-pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
-kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c) (pkt 7).
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej.
W myśl art. 17 ust. 1f ww. ustawy:
Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.
Przepis art. 17 ust. 1g ww. ustawy stanowi, że:
Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.):
Instytucjami obowiązanymi są podmioty prowadzące działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie:
a) wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
b) wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
c) pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a) lub b),
d) prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e).
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W myśl art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 3 lipca 2020 r. Na początku był to sklep internetowy. Następnie została ona zawieszona na okres dwóch lat. 12 sierpnia 2024 r. została odwieszona i teraz nie prowadzi Pan już sklepu internetowego. Handluje Pan walutami wirtualnymi. Nabywa Pan waluty wirtualne, a następnie wystawia je na pod-portalach giełd walut wirtualnych za zwiększoną cenę. Pod-portale służą do realizacji transakcji typu P2P, gdzie otrzymuje Pan informację kto jest nabywcą sprzedawanych przez Pana walut wirtualnych. W modelu tym otrzymuje Pan od nabywcy środki pieniężne za waluty wirtualne bezpośrednio na wskazany przez Pana rachunek z pomięciem rachunku giełdowego. W ten sposób koszty obsługi, w tym prowizji są niższe. Do momentu potwierdzenia transakcji sprzedawane waluty wirtualne są zamrożone i nie mogą być przedmiotem innych transakcji. Według schematu opisanego we wniosku handluje Pan walutami wirtualnymi od sierpnia 2024 r. Przedmiotem realizowanych przez Pana transakcji będą ..... Wskazane we wniosku waluty wirtualne spełniają definicję waluty wirtualnej, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Waluty, o których mowa we wniosku spełniają definicję waluty wirtualnej zawartą w art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Został Pan zarejestrowany w rejestrze działalności walut wirtualnych. Jest Pan podmiotem prowadzącym działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Jak wynika z treści art. 17 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uważa się za przychody z kapitałów pieniężnych także wtedy, gdy zostaną one osiągnięte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wyjątkiem jest sytuacja, w której podatnik wykonuje działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, wtedy ww. przychody należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Mając na uwadze opisane we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe oraz powołane powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że skoro prowadzi Pan działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, to przychody ze sprzedaży walut wirtualnych należy zaliczyć do źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, osiągnięte przez Pana przychody uzyskane z odpłatnego zbycia walut wirtualnych – wbrew Pana stanowisku – będą stanowiły przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegające opodatkowaniu, zgodnie z wybraną przez Pana dla tego źródła formą opodatkowania, tj. podatkiem liniowym według 19% stawki, na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy.
W związku z powyższym, Pana stanowisko w zakresie określenia źródła przychodów, należało uznać za nieprawidłowe.
Dodać należy, że z uwagi na fakt, że prowadzi Pan działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zakwalifikowaną do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołany przez pana art. 30b ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz2383 ze zm.).