Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.550.2024.1.KKA
Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w związku z wydaniem nagród w postaci doładowań kart przedpłaconych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wydaniem nagród w postaci doładowań kart przedpłaconych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka prowadzi działalność w zakresie…. Spółka zamierza zorganizować promocję w formie programu sprzedaży premiowej pod nazwą „X”, która będzie miała na celu:
1)zwiększenie przychodów ze sprzedaży poprzez zwiększenie poziomu sprzedaży towarów będących w ofercie Spółki,
2)promocję oferowanych przez Spółkę towarów,
3)pozyskanie nowych klientów.
W dalszej części promocja będzie zwana: „Programem”.
Program nie będzie miał charakteru konkursu. Nie będzie również zawierał elementów rywalizacji i losowości. Nie będzie także wynikiem przypadku, ponieważ nagrodę otrzyma każdy uczestnik, który spełni warunki określone w regulaminie Programu.
Nagrodą w Programie będzie doładowanie karty przedpłaconej A kwotą określoną w Regulaminie Promocji. Karta będzie przypisana do każdego Uczestnika Programu, ale nie będzie to karta imienna. Kwoty doładowania uzależnione będą od wartości wykonanego obrotu przez uczestników Programu.
Nagrody w postaci doładowań kart przedpłaconych A finansowane będą ze środków obrotowych Spółki.
Program będzie skierowany do następujących uczestników:
1)osób fizycznych, prowadzących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą, którym Spółka sprzedaje swoje towary,
2)osób prawnych (np. spółki kapitałowe) oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej prowadzących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą, którym Spółka sprzedaje swoje towary,
3)osób fizycznych, zamieszkałych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zatrudnionych przez podmioty wskazane w punkcie 1 i 2, czyli będących pracownikami kontrahentów, jeśli do obowiązków tych osób należy składanie w imieniu i na rzecz ich pracodawców zamówień na towary sprzedawane przez Spółkę.
Osoby wymienione w punkcie 3, czyli pracownicy sklepów kontrahentów, którym Spółka sprzedaje swoje towary, będą mogły uczestniczyć w Programie wyłącznie za zgodą swojego pracodawcy (kontrahenta Spółki).
Nagrody dla osób wymienionych w punkcie 3, czyli pracowników sklepów, nie mają związku z ich ewentualną działalnością gospodarczą. Nagrody te nie będą przyznawane w związku z prowadzoną działalnością, a jako osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.
Każdy uczestnik Programu, który wyrazi chęć uczestnictwa w Programie zobowiązany będzie do przesłania do siedziby Spółki lub przekazania za pośrednictwem Przedstawiciela Handlowego, będącego pracownikiem Spółki, wypełnionego i podpisanego formularza zgłoszeniowego oraz zaakceptowanego regulaminu Programu. W przypadku pracowników sklepów kontrahentów Spółki dodatkowo wymagane będzie przesłanie zgody na uczestnictwo w Programie podpisane przez pracodawcę (kontrahenta Spółki).
Program będzie podzielony na miesięczne okresy rozliczeniowe.
Uczestnik promocji, który wyrazi chęć uczestnictwa w Programie i dokona w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu) zakupu towarów będących w ofercie Spółki według poniższych progów rozliczeniowych:
a)od 4 000 zł do 6 000 zł netto,
b)od 6 001 zł do 8 000 zł netto,
c)powyżej 8 001 zł netto
otrzyma nagrodę w postaci doładowania karty przedpłaconej A kwotą obliczoną wg poniższego schematu:
a)zakup towarów sprzedawanych przez Spółkę na kwotę od 4 000 zł do 6 000 zł netto - nagroda w postaci doładowania karty przedpłaconej w wartości 2,25% zakupów netto,
b)zakup towarów sprzedawanych przez Spółkę na kwotę od 6 001 zł do 8 000 zł netto - nagroda w postaci doładowania karty przedpłaconej w wartości 2,5% zakupów netto,
c)zakup towarów sprzedawanych przez Spółkę na kwotę ponad 8 001 zł netto- nagroda w postaci doładowania karty przedpłaconej w wartości 2,75% zakupów netto.
Przez dokonywanie zakupów rozumie się zarówno zakupy dokonywane przez kontrahentów Spółki, jak i zakupy dokonywane przez pracowników kontrahentów upoważnionych przez właścicieli sklepów (kontrahentów) do dokonywania zakupów w ich imieniu i na ich rzecz.
Wartość przyznanej jednorazowej Nagrody w każdym z miesięcznych okresów rozliczeniowych może być niższa, bądź wyższa od kwoty 2 000 zł.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym opisany w zdarzeniu przyszłym Program lojalnościowy stanowi sprzedaż premiową, a nagrody, w postaci doładowania kart przedpłaconych, przyznawane uczestnikom Programu będącym pracownikami kontrahentów Spółki, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku Nagród o wartości do 2 000 zł, a w przypadku Nagród o wartości powyżej 2 000 zł Spółka będzie zobowiązana wyliczyć, pobrać i odprowadzić zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynoszący 10% wartości Nagrody?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, Program Sprzedaży Premiowej „X” stanowi sprzedaż premiową, a nagrody przekazywane Uczestnikom tego Programu będącym pracownikami kontrahentów (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej), których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2 000 zł wolne są od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jeśli natomiast jednorazowa wartość nagrody przekazywanej Uczestnikom Programu będącym pracownikami kontrahentów (osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej) przekroczy kwotę 2 000 zł, Spółka będzie zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia we właściwym terminie organowi podatkowemu 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
W myśl powyższego przepisu, na płatniku ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku do Urzędu Skarbowego. Natomiast podatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany, a niewpłacony o czym stanowi art. 30 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej dalej „Ustawą”, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z kolei, art. 10 ust. 1 ww. Ustawy określa źródła przychodów, wśród których wymienia między innymi przychody z tzw. innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy).
Za przychody z tzw. innych źródeł, zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17, należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie wyrobu wina przez producentów wina, przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzące ze źródeł nieujawnionych, a także przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców.
Sformułowanie „w szczególności” oznacza, że katalog przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym i można do niego zaliczyć również inne rodzaje przychodów, niż te wymienione w art. 20 ust. 1 ustawy.
Ponieważ przychody z otrzymanych nagród związanych ze sprzedażą premiową nie zostały bezpośrednio zdefiniowane jako źródła przychodów, należy je zaliczyć do przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9). Wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% nagrody, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi, że od przychodów z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2,4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Natomiast, na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41 przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z kolei, w myśl art. 42 ust. 1a ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje (PIT-8AR), według ustalonego wzoru.
W związku w powyższym, Nagrody otrzymane przez Uczestników, będących pracownikami kontrahentów, w ramach programu sprzedaży premiowej „X” przyznawane w związku z zakupem towarów Spółki o określonej wartości będą stanowiły dla nich przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy. Dokonanie zakupu rozumiane jest również jako zakupy dokonane przez pracowników kontrahenta Spółki działających w jego imieniu i na jego rzecz.
Otrzymanie Nagrody przez Uczestnika Programu będącego pracownikiem kontrahenta, nie oznacza od razu konieczności zapłaty podatku dochodowego. Zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
W związku z powyższym, Nagrody otrzymane przez Uczestników, będących pracownikami kontrahentów, będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy pod warunkiem spełnienia łącznie 3 poniższych warunków:
1)Nagrody muszą być Nagrodami przekazanymi Uczestnikom w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług,
2)jednorazowa wartość Nagród przekazanych Uczestnikom nie może przekroczyć 2 000 zł,
3)Nagrody nie mogą być przekazane Uczestnikom w związku z prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą i nie będą stanowić przychodu z tej działalności.
Z kolei, w przypadku Nagród, których jednorazowa wartość przekroczy kwotę 2 000 zł Spółka jako płatnik będzie zobowiązana do wyliczenia, poboru i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku.
Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy, z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Podatek ten pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania, o czym stanowi art. 30 ust. 3 ustawy.
Nadmienić jednocześnie należy, że pojęcie sprzedaży premiowej nie zostało zdefiniowane w żadnej ustawie. Ustawodawca posłużył się w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęciem „sprzedaż premiowa” wskazując jedynie, że dotyczy ona zarówno towarów jak i usług. Opierając się na wykładni językowej stwierdzić należy, że wyrażenie „sprzedaż premiowa” składa się z dwóch elementów, czyli „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie sprzedaży uregulowane zostało w art. 535 Kodeksu Cywilnego, który stanowi, że przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż jest więc umową, w której strony wzajemnie zobowiązują się do dokonania określonych czynności. Sprzedawca zobowiązuje się przenieść własność rzeczy lub prawa na rzecz kupującego, natomiast kupujący zobowiązuje się do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Umowa sprzedaży jest umową zobowiązującą, co oznacza wzajemne zobowiązanie się stron umowy do dokonania określonych świadczeń. Występuje tu również charakter odpłatności i wzajemności, ponieważ w zamian za świadczenie będące przedmiotem umowy sprzedawca otrzymuje ustaloną cenę.
Słowo „premia” z kolei wg internetowego słowika języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) oznacza nagrodę za coś, często mającą zachęcić do czegoś osobę nagradzaną. Według tej definicji premię, czyli nagrodę otrzymuje osoba, która spełniła określone warunki, zachowała się w sposób określony przez przyznającego premię.
Na podstawie powyższych definicji przyjąć można, że pojęcie „sprzedaż premiowa” oznacza sprzedaż czegoś za określoną cenę, za którą to sprzedaż przyznawana jest nagroda. Sprzedaż premiowana ma więc motywować i zachęcać aktualnych i potencjalnych klientów do zakupów. Jest jednym z częściej spotykanych w praktyce narzędzi marketingowych służących do tworzenia i wzmacniania więzi pomiędzy sprzedawcą, a nabywcą.
Należy również zwrócić uwagę na fakt, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy ma charakter przedmiotowy a nie podmiotowy. Ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Najważniejszą przesłanką zwolnienia jest więc związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia od podatku może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna niż nabywca towaru lub usługi. Taką osobą, zdaniem Spółki może być również uczestnik Programu, będący pracownikiem kontrahenta, który spełnił warunki określone w regulaminie Programu Sprzedaży Premiowej i który za nabycie w imieniu i na rzecz kontrahenta Spółki towarów z oferty Spółki otrzymuje przewidzianą regulaminem Programu nagrodę.
Z punktu widzenia zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową istotne nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a związek pomiędzy sprzedażą, a przyznaną nagrodą. W przypadku Spółki taki związek istnieje. Uczestnicy Programu, będący pracownikami kontrahentów, za zakupy towarów będących w ofercie spółki na określoną kwotę otrzymują nagrody w postaci doładowania kart przedpłaconych. Rolą sprzedaży premiowej jest skłonienie potencjalnego nabywcy do dokonania zakupów, a taki cel realizować może nie tylko Program skierowany bezpośrednio do nabywców, ale do innych osób, których działania mogą się przyczynić do sprzedaży promowanego towaru.
W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że program sprzedaży premiowej pod nazwą „X”, który zamierza zorganizować spełnia podane powyżej cechy sprzedaży premiowej, a co za tym idzie, nagrody przekazane w ramach Programu pracownikom kontrahentów będą stanowiły nagrody ze sprzedaży premiowej.
W konsekwencji, jeżeli jednorazowa wartość nagrody przekazanej Uczestnikowi Programu, będącemu pracownikiem kontrahenta - osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej - nie przekracza kwoty 2 000 zł, to jest ona wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a na Spółce jako płatniku nie ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości nagród przekazanych w ramach Programu.
Jeśli natomiast jednorazowa wartość nagrody przekazanej Uczestnikowi Programu, będącemu pracownikiem kontrahenta - osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej przekracza kwotę 2 000 zł, to Spółka zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie zobowiązana do obliczenia, pobrania i płacenia we właściwym terminie organowi podatkowemu 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podobne stanowisko zostało przedstawione przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w podanych poniżej interpretacjach indywidualnych:
·z 3 marca 2022 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.130.2022.1.PZ,
·z 2 lutego 2024 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.843.2023.2.MS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl pkt 9 tego artykułu:
Do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.
Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
W myśl art. 42 ust. 1a ww. ustawy:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Z kolei, z art. 42a ust. 1 ww.ustawy wynika, że:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zamierzają Państwo zorganizować promocję w formie programu sprzedaży premiowej (w dalszej części promocja będzie zwana: „Programem”). Nagrodą w Programie będzie doładowanie karty przedpłaconej .... kwotą określoną w Regulaminie Promocji. Karta będzie przypisana do każdego Uczestnika Programu, ale nie będzie to karta imienna. Kwoty doładowania uzależnione będą od wartości wykonanego obrotu przez uczestników Programu. Program będzie skierowany m.in. do pracowników Państwa kontrahentów. Osoby te, którym sprzedają Państwo swoje towary, będą mogły uczestniczyć w Programie wyłącznie za zgodą swojego pracodawcy (Państwa kontrahenta). Pracownicy kontrahentów będą zawierać umowy sprzedaży w imieniu i na rzecz swoich pracodawców. Nagrody nie będą im przyznawane w związku z prowadzoną działalnością, a jako osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Wartość przyznanej jednorazowej nagrody w każdym z miesięcznych okresów rozliczeniowych może być niższa, bądź wyższa od kwoty 2 000 zł.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że po stronie pracowników Państwa kontrahentów, którzy biorą udział w Programie jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, z tytułu przyznawanego wynagrodzenia powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże fakt, że uczestnik Programu uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się do możliwości uznania wypłacanych środków za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową, a w konsekwencji zastosowania zryczałtowanego opodatkowania bądź też skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjaśnić należy, że zgodnie z tym przepisem:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2 000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Wobec powyższego, aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego spełnione muszą być następujące warunki:
·nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
·jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł,
·nagroda nie została otrzymana przez podmioty w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „sprzedaż premiowa”.
Podstawowe znaczenie we wszystkich dziedzinach prawa ma wykładnia językowa. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice, co pozwala na sformułowanie reguły, że każda interpretacja powinna w zasadzie pozostawać w ramach możliwego znaczenia słownikowego danego wyrażenia. Pojęcie „sprzedaży premiowej” nie występuje w żadnym akcie normatywnym.
Z definicji słownikowej internetowego wielkiego słownika języka polskiego (http://www.wsjp.pl) wynika, że sprzedaż to „oddawanie towarów lub usług za określoną sumę pieniędzy”. Ponadto, umowa sprzedaży została zdefiniowana i uregulowana w przepisach ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).
Zgodnie z art. 535 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Termin „premia”, „premiowa” również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych ani też cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe koniecznym jest dokonanie wykładni językowej przedmiotowego pojęcia. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego premia to: „dodatek do pensji przyznawany pracownikowi zależnie od osiągniętych wyników pracy”; „nagroda za coś, często mająca zachęcić do czegoś osobę nagradzaną” (https://sjp.pwn.pl). Innymi słowy, pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że „sprzedaż premiowa” jest umową sprzedaży, zawartą między sprzedawcą a kupującym, połączoną jednak z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu. Na skutek zawarcia tej umowy po stronie sprzedawcy powstaje obowiązek przeniesienia na kupującego własności rzeczy i wydania mu rzeczy, jak również wydania (przekazania) kupującemu premii, w związku z dokonanym przez niego zakupem, której wartość nie jest objęta ceną kupowanego towaru. Otrzymanie premii jest gwarantowane, albowiem przyznawane jest przez sprzedawcę kupującemu w zamian za to, że ten dokonał zakupu określonego towaru, na warunkach wskazanych przez sprzedającego (np. w określonej ilości, o określonej wartości, czy też określonego rodzaju towarów). Po stronie kupującego powstaje obowiązek zapłaty ceny sprzedaży oraz uprawnienie do otrzymania premii. Z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli zbycia rzeczy lub usługi.
Zaznaczyć również należy, że rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie nabywcy/kupującego (klienta/kontrahenta/konsumenta) do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty sprzedawcy (przedsiębiorcy), wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedaży przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.
Mając na uwadze powyższe omawiane zwolnienie przedmiotowe ma zastosowanie tylko i wyłącznie do nagród wydawanych przez sprzedawcę nabywcy (kupującemu) i to pod warunkiem, że nagrody nie są wydawane w związku z prowadzeniem przez kupującego pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowiąc przychód z tej działalności. Nabywca zakupując dany towar/usługę za określoną kwotę zachowuje się w sposób określony przez podmiot przyznający premię. Sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności.
W świetle powyższego, Program „X ”, który adresowany jest m.in. do pracowników kontrahentów Spółki, upoważnionych przez właścicieli sklepów (kontrahentów) do dokonywania zakupów w ich imieniu i na ich rzecz, nie można uznać za sprzedaż premiową, ponieważ nagrody przyznawane w ramach sprzedaży premiowej powinny być związane ściśle ze sprzedażą i mogą dotyczyć jedynie stron zawieranej umowy sprzedaży (sprzedawca – nabywca), a nie osób, które dokonują zakupów w imieniu i na rzecz innego podmiotu (sprzedawca – pracownik kontrahenta).
Ponieważ nagród wskazanych we wniosku nie sposób uznać za nagrody związane ze sprzedażą premiową, to ich wartość nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wartość nagród otrzymanych przez pracowników Państwa kontrahentów, stanowi dla nich przychód z innych źródeł w myśl art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, ponieważ opisany Program nie stanowi sprzedaży premiowej, to nie będą Państwo obowiązani pobierać zryczałtowanego podatku ani sporządzać deklaracji PIT-8AR. Będzie natomiast ciążył na Państwu, na podstawie art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek, polegający na sporządzeniu dla pracowników kontrahentów (jako uczestników Progamu) informacji PIT-11 i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w tej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –– t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).