Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.567.2024.3.KKA
Temat interpretacji
Możliwość dokonania korekty PIT-37.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości dokonania korekty PIT-37. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 21 listopada 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
22 lipca 2024 r. z Urzędu Skarbowego w .....Wnioskodawczyni otrzymała wezwanie do złożenia dokumentów w związku z czynnościami sprawdzającymi dotyczącymi zeznania PIT-37 za 2022 r. i 2023 r. Po dostarczeniu wymaganych wezwaniem dokumentów okazało się, że po 15 kwietnia 2022 r. Wnioskodawczyni nie była uprawniona do stosowania ulgi dla pracującego seniora, w związku z czym zobowiązano Ją do dokonania korekty PIT-ów za 2022 r. i 2023 r., a w konsekwencji zapłaty należnego podatku wraz z odsetkami.
Wnioskodawczyni jest zatrudniona w Uniwersytecie .....(dalej również: A) jako nauczyciel akademicki na stanowisku wykładowcy.
Zgodnie z art. 116 ust. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.), wykonywanie obowiązków nauczyciela akademickiego stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, o której mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509). W związku z tym, do przychodu ze stosunku pracy nauczyciela akademickiego stosuje się 50% koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: UPDOF).
Jednakże zmiana przepisów w 2022 r., w związku ze spełnianiem wymaganych warunków, umożliwiła Wnioskodawczyni skorzystanie z ulgi dla pracującego seniora na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 UPDOF, dlatego w lutym 2022 r. Wnioskodawczyni złożyła u swojego A oświadczenie o zastosowanie tej ulgi począwszy od najbliższego wynagrodzenia, czyli od 1 marca 2022 r. Od dnia 15 kwietnia 2022 r. Wnioskodawczyni zaczęła otrzymywać z ZUS rentę rodzinną na skutek śmierci męża. Nie poinformowała wówczas (A) o tym fakcie, nadal korzystając ze zwolnienia z podatku w przedmiotowej podstawie prawnej.
W związku z powyższym, Wnioskodawczyni otrzymała od A, u którego jest zatrudniona jako nauczyciel akademicki, PIT-11, na którym w 2022 r. wykazano część przychodu opodatkowanego, do którego zastosowano odliczenie 50% kosztów uzyskania przychodów (za okres I-II) oraz przychód zwolniony od podatku za pozostały okres (III-XII). Na PIT-11 za 2023 r. przychód Wnioskodawczyni ze stosunku pracy do kwoty limitu 85 528 zł wykazano jako nieopodatkowany.
Po otrzymaniu informacji z Urzędu Skarbowego, będącej wynikiem czynności sprawdzających, o konieczności dokonania korekt zeznań za lata 2022-2023 Wnioskodawczyni zwróciła się do A o wystawienie zaświadczenia o przychodzie, do którego byłoby zastosowane odliczenie 50% kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 UPDOF, gdyby we właściwym czasie (14 kwietnia 2022 r.) odwołała swoje oświadczenie o zastosowaniu ulgi dla pracującego seniora.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Wnioskodawczyni wyjaśnia, że oczekuje wyłącznie oceny możliwości uwzględnienia w korekcie PlT-37 za lata 2022-2023 50% kosztów uzyskania przychodów.
Pytanie
Czy dokonując korekty PIT-37 za lata 2022-2023, należy uwzględnić wykazane w zaświadczeniu od A 50% koszty uzyskania przychodów, które byłyby zastosowane, gdyby nie zastosowano ulgi dla pracującego seniora w okresie, w którym Wnioskodawczyni była do tego nieuprawniona?
Pani stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu)
Zdaniem Wnioskodawczyni, dokonując korekty PIT-37 za lata 2022-2023, należy uwzględnić wykazane w zaświadczeniu od A 50% koszty uzyskania przychodów. Ustawodawca dał możliwość skorzystania z ulgi dla pracującego seniora w dwóch formach:
(1)na bieżąco w roku kalendarzowym poprzez złożenie oświadczenia do pracodawcy lub
(2)poprzez zastosowanie ulgi dla pracującego seniora w rozliczeniu rocznym.
Wnioskodawczyni skorzystała z formy (1), natomiast wybierając formę (2) otrzymałaby od A PIT-11, na którym byłyby wykazane 50% koszty uzyskania przychodu, o co aktualnie zawnioskowała w postaci zaświadczenia i wówczas zastosowałaby je dokonując przedmiotowej korekty zeznania rocznego.
Zatem, nieuprawnione skorzystanie z ulgi dla pracującego seniora nie przekreśla możności odliczenia 50% kosztów uzyskania przychodów przy dokonaniu korekty PIT-37 za lata 2022-2023. Z mocy prawa, przychód ze stosunku pracy nauczyciela akademickiego kwalifikuje się do działalności twórczej i z tego tytułu stosuje się odliczenie 50% kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 3 UPDOF.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Przy czym, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 12 ust. 1 powołanej ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2022 r.:
Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:
a) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,
b) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115),
c) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476),
d) emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461),
e) świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,
f) uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2072, z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933),
Z analizy przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pani zatrudniona jako nauczyciel akademicki na stanowisku wykładowcy. W związku z tym, do przychodu ze stosunku pracy nauczyciela akademickiego stosuje się 50% koszty uzyskania przychodów. W lutym 2022 r. złożyła Pani u swojego pracodawcy oświadczenie o zastosowanie tej ulgi począwszy od najbliższego wynagrodzenia, czyli od 1 marca 2022 r. Od dnia 15 kwietnia 2022 r. otrzymywała Pani z ZUS rentę rodzinną na skutek śmierci męża. Nie poinformowała Pani wówczas pracodawcy o tym fakcie, nadal korzystając ze zwolnienia z podatku w przedmiotowej podstawie prawnej. W związku z powyższym, otrzymała Pani od pracodawcy, PIT-11, na którym w 2022 r. wykazano część przychodu opodatkowanego, do którego zastosowano odliczenie 50% kosztów uzyskania przychodów (za okres I-II) oraz przychód zwolniony od podatku za pozostały okres (III-XII). Na PIT-11 za 2023 r. Pani przychód ze stosunku pracy do kwoty limitu 85 528 zł wykazano jako nieopodatkowany. Po otrzymaniu informacji z Urzędu Skarbowego, będącej wynikiem czynności sprawdzających, o konieczności dokonania korekt zeznań za lata 2022-2023 zwróciła się Pani do pracodawcy o wystawienie zaświadczenia o przychodzie, do którego byłoby zastosowane odliczenie 50% kosztów uzyskania przychodów, gdyby we właściwym czasie (14 kwietnia 2022 r.) odwołała Pani swoje oświadczenie o zastosowaniu ulgi dla pracującego seniora.
Ma Pani wątpliwości, czy dokonując korekty PIT-37 za lata 2022-2023, może Pani uwzględnić wykazane w zaświadczeniu od pracodawcy 50% koszty uzyskania przychodów, które byłyby zastosowane, gdyby nie zastosowano ulgi dla pracującego seniora w okresie, w którym była Pani do tego nieuprawniona.
Koszty uzyskania przychodów są uregulowane w przepisach rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W odniesieniu do niektórych przychodów ustawodawca dopuścił możliwość ustalania kosztów zryczałtowanych. W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami, mają zastosowanie 50% koszty uzyskanego przychodu. W takim przypadku, koszty uzyskania przychodów ustala się zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że:
Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
W myśl art. 22 ust. 9a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Skalę podatkową określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z jego brzmieniem:
Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:
Podstawa obliczenia podatku w złotych |
Podatek wynosi |
|
Ponad |
do |
|
120 000 |
12% minus kwota zmniejszająca podatek 3 600 zł |
|
120 000 |
10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł |
Zacytowany wyżej przepis art. 22 ust. 9a zawiera ograniczenie wysokości 50% kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym. W myśl tego przepisu koszty te nie mogą przekroczyć kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, czyli 120 000 zł.
Zgodnie zaś z art. 22 ust. 9b cytowanej ustawy:
Przepis ust. 9 pkt 3 stosuje się do przychodów uzyskiwanych z tytułu:
1)działalności twórczej w zakresie architektury, architektury wnętrz, architektury krajobrazu, inżynierii budowlanej, urbanistyki, literatury, sztuk plastycznych, wzornictwa przemysłowego, muzyki, fotografiki, twórczości audialnej i audiowizualnej, programów komputerowych, gier komputerowych, teatru, kostiumografii, scenografii, reżyserii, choreografii, lutnictwa artystycznego, sztuki ludowej oraz dziennikarstwa;
2)działalności artystycznej w dziedzinie sztuki aktorskiej, estradowej, tanecznej i cyrkowej oraz w dziedzinie dyrygentury, wokalistyki i instrumentalistyki;
3)produkcji audialnej i audiowizualnej;
4)działalności publicystycznej;
5)działalności muzealniczej w dziedzinie wystawienniczej, naukowej, popularyzatorskiej, edukacyjnej oraz wydawniczej;
6)działalności konserwatorskiej;
7)prawa zależnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1062 oraz z 2022 r. poz. 655), do opracowania cudzego utworu w postaci tłumaczenia;
8)działalności badawczo-rozwojowej, naukowej, naukowo-dydaktycznej, badawczej, badawczo-dydaktycznej oraz prowadzonej w uczelni działalności dydaktycznej.
Na podstawie art. 22 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przepisy ust. 5 i ust. 5a pkt 2 stosuje się odpowiednio.
Z kolei, zgodnie z art. 22 ust. 10a ww. ustawy:
Przepis ust. 10 stosuje się również, jeżeli podatnik udowodni, że w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, były wyższe niż kwota określona w ust. 9a.
W świetle powyższego, podatnik – twórca uzyskujący przychody stanowiące wyodrębnione honorarium z tytułu przeniesienia praw autorskich do stworzonych utworów i spełniający warunki zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, jest uprawniony zarówno do złożenia zeznania rocznego wykazującego koszty uzyskania przychodów określone w art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy, jak również do złożenia korekty zeznania rocznego w sytuacji, gdy w zeznaniu tym nie zostały uwzględnione przysługujące mu podwyższone kosztów uzyskania przychodu.
Odnosząc się do meritum sprawy, tj. kwestii korekty zeznań podatkowych, należy wskazać, że zgodnie z art. 81 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
§ 1. Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
§ 2. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
W myśl art. 3 pkt 5 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.
Korekta deklaracji może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Może więc ona dotyczyć kwot odliczeń od dochodu z tytułu ulgi podatkowej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.
Korektę deklaracji składa się wówczas, gdy następują – w wyniku jakichkolwiek zdarzeń gospodarczych – zmiany w zakresie danych wykazanych w tych deklaracjach (np. po stronie przychodów, kosztów ich uzyskania, zwolnień, odliczeń, wysokości podatku należnego).
Należy wyjaśnić, że podatnik nie jest bezwzględnie zobowiązany do automatycznego przenoszenia danych z informacji PIT-11 do zeznania podatkowego – w szczególności, gdy są one nieprawidłowe. Formularz PIT-11 pełni funkcję informacyjną, ale gdy zawarta w nim kwota przychodu nie pokrywa się z rzeczywistością, podatnik powinien samodzielnie w zeznaniu podatkowym uwzględnić jego prawidłową wysokość.
Wobec powyższego, nie ma przeszkód prawnych, aby w opisanej sytuacji dokonując korekty zeznań rocznych PIT-37 za 2022 r. i 2023 r. uwzględniła Pani przysługujące Pani 50% koszty uzyskania przychodu, o ile spełnione zostały warunki do ich zastosowania.
Reasumując, dokonując korekty PIT-37 za lata 2022-2023 może Pani uwzględnić wykazane w zaświadczeniu od pracodawcy 50% koszty uzyskania przychodów, które byłyby zastosowane, gdyby nie zastosowano ulgi dla pracującego seniora w okresie, w którym była Pani do tego nieuprawniona.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Podkreślam jednocześnie, że w interpretacji udzieliłem odpowiedzi w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Wobec powyższego przedmiotem tej interpretacji nie jest ocena, czy w Pani sprawie zostały spełnione warunki uprawniające do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.
Podkreślam też, że prawidłowość sporządzonego rocznego zeznania podatkowego (ewentualnie korekty tego zeznania), ustalenie istnienia oraz wysokości nadpłaty stwierdzone mogą zostać dopiero przez organ podatkowy w trakcie przeprowadzonych czynności sprawdzających lub postępowania podatkowego.
Jednocześnie zauważam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zatem Organ interpretacyjny nie może rozstrzygać w kwestiach, które wymagają przeprowadzenia postępowania dowodowego i należą do kompetencji innego organu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.