Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.505.2024.3.KKA
Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą stypendium i zwrotem kosztów związanych z podróżą stypendysty.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłatą stypendium i zwrotem kosztów związanych z podróżą stypendysty – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 listopada 2024 r. (data wpływu 18 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja (organizacja pożytku publicznego) przyznała podatnikowi stypendium stażowe (osoba fizyczna, rezydent Polski) Stypendystka ma już ukończone 26 lat.
W ramach umowy zawartej na okres 27 lutego 2024 r. -31 grudnia 2024 r. stypendystka ma przyznane stypendium stażowe w łącznej kwocie ....USD, wypłacane w 10 ratach.
Zgodnie z umową, Fundacja ma pokryć koszty przelotu samolotem z miejsca zamieszkania do miejsca docelowego, przeloty samolotem pomiędzy poszczególnymi międzynarodowymi lokalizacjami, przelot samolotem z miejsca docelowego do miejsca zamieszkania stypendystki, koszty związane z użytkowaniem telefonów komórkowych i Internetu, koszty polisy zdrowotnej, koszty przelotu i hotelu do 500 USD miesięcznie na potrzeby sfinansowania kosztów podróży związanych z wyjazdami poza lokalizacje danego stażu, opłaty wizowe, wydatki związane z uczestnictwem w posiedzeniu Zarządu Fundacji oraz do sumy 2 000 USD wydatki na rozwój zawodowy i edukację.
W trakcie stażu stypendystka odwiedzi .... krajów.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Na pytanie Organu o treści:
1)Jakiego okresu podatkowego w zakresie stanu faktycznego dotyczy wniosek?
odpowiedzieli Państwo, że:
Od 27 lutego 2024 do 31 grudnia 2024 r. z możliwością przedłużenia do 2025 r. - pkt 1.1 umowy stypendialnej (w załączeniu).
Na pytanie Organu o treści:
2)Czy są Państwo organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Z 2018 r. poz.450 z późn. zm.) Jeśli nie, to jest Państwa status prawny?
odpowiedzieli Państwo, że:
Nie – Wnioskodawca nie jest organizacją, o której mowa w art. 3. ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2018 r. poz. 450 ze zm.). Wnioskodawca jest fundacją.
Na pytanie Organu o treści:
3)Z tytułu jakiego konkretnie stażu Stypendystka otrzymywała stypendium stażowe?
odpowiedzieli Państwo, że:
X ...- w załączeniu Wnioskodawca przedkłada kopię umowy stypendialnej.
Na pytanie Organu o treści:
4) W oparciu o jaką umowę (np. umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło , inną-jaką?) Stypendystka otrzymywała stypendium stażowe?
odpowiedzieli Państwo, że:
W oparciu o umowę stypendialną - w załączeniu przedkładam kopię podpisanej umowy. Tak - stypendystka otrzymuje stypendium stażowe.
Na pytanie Organu o treści:
5) Czy Stypendystka otrzymywała stypendium stażowe w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej?
odpowiedzieli Państwo, że:
Nie.
Na pytanie Organu o treści:
6) Czy w okresie, którego dotyczy wniosek Stypendystka miała miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, i podlegała/podlega/będzie w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
odpowiedzieli Państwo, że:
Tak.
Na pytanie Organu o treści:
7) Z czego (jakiego dokumentu) wynikają wysokość i zasady udzielania tego stypendium?
odpowiedzieli Państwo, że:
Z wewnętrznych przepisów, jest to standardowa kwota, jaka wypłacana jest wszystkim członkom ..... od wielu lat. Budżet programu pokrywany jest z dotacji na rzecz Wnioskodawcy - Y.
Na pytanie Organu o treści:
8) Z jakich środków będzie sfinansowane ww. stypendium?
odpowiedzieli Państwo, że:
Ze środków jakimi dysponuje Fundacja.
Na pytanie Organu o treści:
9) Czy ww. stypendium będzie wypłacane w ramach jakiegoś programu? Jeśli tak, należy wskazać jakiego?
odpowiedzieli Państwo, że:
Tak, w Ramach Programu: Stypendium X.
Na pytanie Organu o treści:
10) Czy to Państwo bezpośrednio wypłacali/wypłacają/będą wypłacali stypendium stażowe oraz pokrywali/pokrywają/będą pokrywali dodatkowe świadczenia?
odpowiedzieli Państwo, że:
Tak - stypendium wypłaca Wnioskodawca - Fundacja.
Na pytanie Organu o treści:
11) Co należy rozumieć pod pojęciem „dodatkowe świadczenia”, o których mowa we wniosku (pytaniu)? Proszę wskazać konkretnie, nie używając pojęć: „m.in.”, „itd.”.
odpowiedzieli Państwo, że:
Zgodnie z podpisaną umową stypendialną (w załączeniu) pkt 2.3: Fundacja pokryje następujące wydatki związane ze Stypendium:
a) Koszty przelotu samolotem z miejsca zamieszkania Stypendystki do .... w celu wzięcia udziału w .... , w najniższej możliwej cenie, w zależności od polityki ograniczeń podróży Fundacji.
b) Koszty przelotu samolotem między poszczególnymi międzynarodowymi lokalizacjami, w najniższej możliwej cenie, w zależności od polityki ograniczeń podróży Fundacji.
c) Koszty przelotu samolotem z miejsca docelowego do miejsca zamieszkania Stypendystki, według najniższej możliwej taryfy, jeśli dotyczy.
d) Koszty związane z użytkowaniem telefonów komórkowych i Internetu w celach związanych z pracą.
e) Koszty polisy zdrowotnej Fundacji, która obejmuje ewakuację medyczną w nagłych wypadkach.
f) Koszty przelotu i hotelu, do 500,00 USD (słownie: pięćset dolarów amerykańskich) miesięcznie na potrzeby koszty sfinansowania kosztów podróży związanych z wyjazdami poza lokalizacje danego stażu (np. udział w ..... lub innych krótkoterminowych konferencjach), w zależności od ograniczeń Fundacji dotyczących podróży.
g) Wydatki związane z uczestnictwem w jednym posiedzeniu Zarządu Fundacji w grudniu 2024 r., jeśli posiedzenie Zarządu powinno odbywać się osobiście, w tym przeloty, transfery lotniskowe i zakwaterowanie w hotelu na czas trwania posiedzeń.
h) Do 2 000 USD (słownie: dwa tysiące dolarów amerykańskich) na rozwój zawodowy i edukację.
i) Opłaty wizowe.
Na pytanie Organu o treści:
12) Czy Stypendystka miała/ma/będzie miała wypłacane świadczenia w związku z odbywaniem podróży służbowej, o której mowa w art. 775§ 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465)?
odpowiedzieli Państwo, że:
Nie - wypłacane świadczenia będą dokonywane zgodnie z podpisaną umową stypendialną (w załączeniu) pkt 2.3: Fundacja pokryje następujące wydatki związane ze Stypendium:
a) Koszty przelotu samolotem z miejsca zamieszkania Stypendystki do ....w celu wzięcia udziału w...., w najniższej możliwej cenie, w zależności od polityki ograniczeń podróży Fundacji.
b) Koszty przelotu samolotem między poszczególnymi międzynarodowymi lokalizacjami, w najniższej możliwej cenie, w zależności od polityki ograniczeń podróży Fundacji.
c) Koszty przelotu samolotem z miejsca docelowego do miejsca zamieszkania Stypendystki, według najniższej możliwej taryfy, jeśli dotyczy.
d) Koszty związane z użytkowaniem telefonów komórkowych i Internetu w celach związanych z pracą.
e) Koszty polisy zdrowotnej Fundacji, która obejmuje ewakuację medyczną w nagłych wypadkach.
f) Koszty przelotu i hotelu, do 500,00 USD (słownie: pięćset dolarów amerykańskich) miesięcznie na potrzeby koszty sfinansowania kosztów podróży związanych z wyjazdami poza lokalizacje danego stażu (np. udział w ... lub innych krótkoterminowych konferencjach), w zależności od ograniczeń Fundacji dotyczących podróży.
g) Wydatki związane z uczestnictwem w jednym posiedzeniu Zarządu Fundacji w grudniu 2024 r., jeśli posiedzenie Zarządu powinno odbywać się osobiście, w tym przeloty, transfery lotniskowe i zakwaterowanie w hotelu na czas trwania posiedzeń.
h) Do 2 000 USD (słownie: dwa tysiące dolarów amerykańskich) na rozwój zawodowy edukację.
i) Opłaty wizowe.
Na pytanie Organu o treści:
13) Czy Stypendystka otrzymywała/otrzymuje będzie otrzymywała zwrot kosztów (diety/koszty noclegowe) do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Jeśli nie, to na jakiej podstawie prawnej otrzymywała/otrzymuje/będzie je otrzymywać?
odpowiedzieli Państwo, że:
Nie - zgodnie z podpisaną umową stypendialną (w załączeniu) pkt 2.3 określa jaki rodzaj wydatków poniesionych kosztów będzie podlegać zwrotowi.
Pytania
1)Czy płatnik - Fundacja - w trakcie roku podatkowego jest zobowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych transz stypendium stażowego, następnie po zakończeniu roku kalendarzowego sporządzić informację o dochodach na formularzu PIT-11 (w której pozycji formularza)?
2)Czy dodatkowe świadczenia przyznane przez Fundację w postaci m.in. zwrotów kosztów za bilety, noclegów i pozostałych wymienionych w wniosku będą zwolnione z opodatkowania, czy należy traktować je jako przychód i wykazać w informacji o dochodach w PIT-11 ? (w której pozycji formularza)?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Stypendium stanowi niekorzystający ze zwolnienia z opodatkowania przychód z innych źródeł, który stypendystka wykaże w zeznaniu rocznym na formularzu PIT-36 w części E (wersja 31), w wierszu 10 „Inne źródła niewymienione w wierszach od 1 do 9”. Opodatkowanie wg skali podatkowej.
Płatnik nie ma obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku, ani wystawiania po zakończeniu roku kalendarzowego informacji o dochodach PIT-11.
Zgodnie jednak z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o pdof:
Wolna od podatku dochodowego jest część dochodów polskich rezydentów, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu: stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Ad 2
Dodatkowe świadczenia przyznane przez Fundację w postaci m.in. zwrotu kosztów za bilety, noclegi i pozostałe będą zwolnione z opodatkowania i nie należy traktować ich jako przychód oraz wykazywać w informacji o dochodach w PIT-11, ponieważ wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową, są to wydatki związane z: noclegiem, przejazdami, dojazdami środkami komunikacji miejscowej, innymi niezbędnymi udokumentowanymi wydatkami, określonymi przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.
Przychód ten może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) updof. Na podstawie tego przepisu wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem (np. stażysty) do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy. Warunkiem zastosowania tego zwolnienia jest jednak to, iż otrzymane przez stażystę świadczenia nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i powinny zostać poniesione m.in. w celu osiągnięcia przychodów. Zwrot stażyście kosztów podróży może więc korzystać ze zwolnienia od podatku do wysokości określonej w rozporządzeniu w sprawie podróży służbowej. Skoro z umowy wynika, że to Fundacja pokrywa koszty podróży stażysty i koszty te zostały poniesione w celu osiągnięcia i zwiększenia przychodów w działalności prowadzonej przez organizatora stażu, to nie ma przeszkód, by uwzględnić je w kosztach uzyskania przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stosownie do jego treści:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody, należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Źródłem przychodów są „inne źródła”.
Definicja ta, dla potrzeb opodatkowania dochodów uzyskiwanych z innych źródeł została uzupełniona w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, który stanowi, że:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł. Przy czym, ustawodawca wprost wyszczególnił przychody ze stypendiów (poza stypendiami sportowymi przyznawanymi na podstawie odrębnych przepisów, które zostały wprost wymienione w art. 13 pkt 2 ustawy) jako objęte tym właśnie przepisem.
Nie oznacza to jednak, że wszystkie przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu. Niektóre z nich, wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, określonym w art. 21 ust. 1 cyt. ustawy, korzystają ze zwolnienia od podatku.
I tak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.
Z przepisu tego wynika, że przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania może odnosić się do świadczeń pieniężnych otrzymywanych w związku z odbywaniem przez osobę niebędącą pracownikiem podróży.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że:
W ramach umowy zawartej na okres 27 lutego 2024 r. - 31 grudnia 2024 r. stypendystka ma przyznane stypendium (…)
Zgodnie z umową, Fundacja ma pokryć koszty przelotu samolotem z miejsca zamieszkania do miejsca docelowego, przeloty samolotem pomiędzy poszczególnymi międzynarodowymi lokalizacjami, przelot samolotem z miejsca docelowego do miejsca zamieszkania stypendystki, koszty związane z użytkowaniem telefonów komórkowych i Internetu, koszty polisy zdrowotnej, koszty przelotu i hotelu do 500 USD miesięcznie na potrzeby sfinansowania kosztów podróży związanych z wyjazdami poza lokalizacje danego stażu, opłaty wizowe, wydatki związane z uczestnictwem w posiedzeniu Zarządu Fundacji oraz do sumy 2 000 USD wydatki na rozwój zawodowy i edukację.
Zgodnie z podpisaną umową stypendialną (w załączeniu) pkt 2.3: Fundacji pokryje następujące wydatki związane ze Stypendium (…)
(…) wypłacane świadczenia będą dokonywane zgodnie z podpisaną umową stypendialną (…)
Z powyższego wynika, że zarówno kwota stypendium, jak i dodatkowe koszty, które zamierzacie Państwo zwracać stypendystce wynikają z umowy stypendialnej. Zatem kwoty te należy je traktować jako całość.
Tym samym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania, ponieważ zwrot kosztów za bilety, noclegi i pozostałe koszty wskazane we wniosku nie wynika z podróży osoby niebędącej Państwa pracownikiem, tj. stypendystki, ale z zawartej z nią umowy stypendialnej.
Jednocześnie, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 23a ww. ustawy:
Wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:
a.stypendiów – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium,
b.ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.
Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Podkreślić należy, że zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto, przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.
W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych.
Zatem, w pojęciu tym mieścić się będzie stypendium wypłacane przez Państwa stypendystce.
Reasumując, ww. stypendium będzie podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej ww. rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Ewentualna nadwyżka ponad kwotę objętą zwolnieniem podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, w związku z tym Państwo jako płatnik jesteście zobowiązani do obliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych transz stypendium.
Przechodząc natomiast do obowiązków płatnika, wskazać należy, że w przypadku ww. stypendium obowiązek poboru zaliczek został uregulowany w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.
W myśl natomiast art. 35 ust. 2 ustawy:
Zaliczki, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, za miesiące od stycznia do grudnia ustala się w sposób określony w art. 32 ust. 2 albo 3, z tym że w przypadku poboru zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zawartej z państwem, z którego pochodzą te emerytury i renty.
W myśl art. 38 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Stosownie do art. 39 ust. 1 ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Reasumując, w przypadku wypłaty transz stypendium stażowego są Państwo zobowiązani do wystawienia informacji o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11, i wykazania w nich zarówno wypłaconych transz stypendium, jak i pobranych zaliczek.
Państwa stanowisko jest zatem w całości nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii objętych pytaniem, tj. Państwa obowiązków jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, nie obejmuje natomiast innych kwestii zawartych w Państwa stanowisku dotyczących obowiązków podatkowych jakie będą spoczywały na osobie otrzymującej stypendium, tj. stypendystce.
Tutejszy organ podatkowy wydając interpretację oparł się na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Państwa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis zdarzanie przyszłego będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).