Możliwość skorzystania z ulgi na powrót. - Interpretacja - null

shutterstock

Możliwość skorzystania z ulgi na powrót. - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.130.2024.3.MJ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi na powrót.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na powrót. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – w dniu 4 listopada 2024 r. (data wpływu) oraz 6 listopada 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W 2021 roku planowała Pani uzyskać Kartę Polaka, jednak z powodu ograniczeń kadrowych w Konsulacie RP w A  było to niemożliwe. W związku z tym, wraz z mężem zdecydowali się Państwo na przeprowadzkę do Polski w ramach (...), z zamiarem, że uzyska Pani Kartę Polaka już na terenie Polski. Dnia (…) marca 2022 roku razem z mężem przeprowadziła się Pani do Polski. Dnia (…) marca 2022 roku zameldowała się Pani. Dnia (…) kwietnia 2022 roku wysłała Pani wniosek o zapis na Kartę Polaka. Dnia (…) maja 2022 roku podjęła Pani zatrudnienie. Dnia (…) lipca 2022 roku otrzymała Pani Kartę Polaka. We wrześniu 2022 roku złożyła Pani wniosek o pobyt stały na podstawie Karty Polaka. W marcu 2023 roku otrzymała Pani kartę pobytu stałego. W listopadzie 2023 roku otworzyła Pani działalność gospodarczą (JDG). Dnia (…) grudnia 2023 roku złożyła Pani dokumenty o nadanie obywatelstwa polskiego. W maju 2024 roku otrzymała Pani decyzję o nadaniu obywatelstwa polskiego. Dnia (…) sierpnia 2024 roku zakończyła Pani pracę na podstawie umowy o pracę.

Uzupełnienie wniosku

a)czy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z dniem (…) marca 2022 r. podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu?

Odpowiedź: Do (…) kwietnia 2022 roku była Pani związana zobowiązaniami podatkowymi w Białorusi. Od tego dnia zaprzestała Pani pracy na Białorusi, a od (…) maja 2022 roku rozpoczęła Pani pracę w Polsce w firmie X na podstawie umowy o pracę, co oznacza, że od tego momentu zaczęła Pani podlegać obowiązkowi podatkowemu w Polsce;

b)w którym kraju zazwyczaj przebywała Pani do marca 2022 r.?

Odpowiedź: Białoruś;

c)gdzie - w jakim państwie (państwach) - miała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych zgodnie z wewnętrznym prawem tego państwa (państw) - w okresie od początku 2019 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską?

Odpowiedź: Białoruś;

d)czy miała Pani miejsce zamieszkania na terytorium Polski w okresie:

trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio 2022 r. (tj. w latach 2019-2021) oraz

od początku 2022 r. do dnia poprzedzającego dzień, którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej?

Odpowiedź: nie miała Pani, cały czas mieszkała Pani na Białorusi;

e)czy posiada Pani obywatelstwo Białorusi oraz czy posiada Pani obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej i od kiedy?

Odpowiedź: posiada Pani obywatelstwo Białorusi od dnia urodzenia;

f)czy miała Pani miejsce zamieszkania nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w ppkt d, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki?

Odpowiedź: nie;

g)czy miała Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres wskazany w ppkt d?

Odpowiedź: nie;

h)czy posiada Pani certyfikat rezydencji lub inny dowód/inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską w latach 2019-2021 oraz w 2022 r. do dnia, w którym przeprowadziła się Pani na stałe do Polski (np. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy lub inne - prosimy wyjaśnić jakie)?

Odpowiedź: ma Pani umowy o pracę, historię zatrudnienia (książka zatrudnienia), wyciągi bankowe;

i)czy korzystała Pani uprzednio, w całości lub w części, w zwolnieniu z tytułu „ulgi na powrót”?

Odpowiedź: nie.

Pytanie

Czy może Pani skorzystać z ulgi na powrót? Jeśli tak, czy dochody z umowy o pracę oraz JDG za cały rok są sumowane?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Uważa Pani, że może skorzystać z ulgi na powrót, ponieważ przeprowadziła się Pani do Polski na podstawie Karty Polaka z zamiarem stałego osiedlenia się i odbudowania Pani polskich korzeni, przenosząc tu centrum interesów życiowych.

Jeśli chodzi o dochody z umowy o pracę i działalności gospodarczej (JDG), dochody te nie są sumowane dla celów ulgi, a każdy rodzaj przychodu jest rozliczany osobno.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:

1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3)podatnik:

a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b)miał miejsce zamieszkania:

-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

Ww. przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).

Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:

Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

Ulga, o której mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Osoby podlegające w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Wynika to z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W celu skorzystania z ww. preferencji podatkowej, tj. tzw. „ulgi na powrót” spełnione muszą być wszystkie dodatkowe warunki wskazane w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.

Jak wynika z treści wniosku, w 2021 roku planowała Pani uzyskać Kartę Polaka, jednak z powodu ograniczeń kadrowych w Konsulacie RP w A  było to niemożliwe. Dnia (…) marca 2022 roku razem z mężem przeprowadziła się Pani do Polski. Dnia (…) marca 2022 roku zameldowała się Pani. Dnia (…) kwietnia 2022 roku wysłała Pani wniosek o zapis na Kartę Polaka. Dnia (…) maja 2022 roku podjęła Pani zatrudnienie. Dnia (…) lipca 2022 roku otrzymała Pani Kartę Polaka. We wrześniu 2022 roku złożyła Pani wniosek o pobyt stały na podstawie Karty Polaka. W marcu 2023 roku otrzymała Pani kartę pobytu stałego. W listopadzie 2023 roku otworzyła Pani działalność gospodarczą (JDG). Dnia (…) grudnia 2023 roku złożyła Pani dokumenty o nadanie obywatelstwa polskiego. W maju 2024 roku otrzymała Pani decyzję o nadaniu obywatelstwa polskiego. Dnia (…) sierpnia 2024 roku zakończyła Pani pracę na podstawie umowy o pracę.

We wniosku i jego uzupełnieniu wskazała Pani natomiast, że do (…) kwietnia 2022 roku była Pani związana zobowiązaniami podatkowymi w Białorusi. Od tego dnia zaprzestała Pani pracy na Białorusi, (…) marca 2022 roku razem z mężem przeprowadziła się Pani do Polski, a od (…) maja 2022 roku rozpoczęła Pani pracę w Polsce na podstawie umowy o pracę, zatem zmieniła Pani rezydencję na polską i zaczęła Pani podlegać obowiązkowi podatkowemu w Polsce. W związku z powyższym, warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został spełniony.

Następny warunek określa art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.

On również został spełniony, bowiem nie miała Pani miejsca zamieszkania na terytorium Polski w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio 2022 r. (tj. w latach 2019-2021) oraz od początku 2022 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z przedstawionego przez Panią uzupełnienia wniosku wynika, że posiada Pani obywatelstwo Białorusi od urodzenia oraz w maju 2024 r. (zatem już po zmianie miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) otrzymała Pani decyzję o nadaniu obywatelstwa polskiego. Poza wskazanymi nie posiada Pani obywatelstwa innego kraju.

Ponadto wskazała Pani, że nie miała Pani miejsca zamieszkania nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 2 ww. ustawy, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w art. 21 ust. 43 pkt 2 ww. ustawy.

(…) lipca 2022 otrzymała Pani natomiast Kartę Polaka. Wobec tego, w Pani przypadku, możliwość skorzystania z ulgi na powrót należy rozpatrywać pod kątem spełnienia warunku posiadania Karty Polaka.

We własnym stanowisku wskazała Pani: „(…) przeprowadziłam się do Polski na podstawie Karty Polaka z zamiarem stałego osiedlenia się i odbudowania moich polskich korzeni, przenosząc tu centrum interesów życiowych”, jednakże z przedstawionej przez Panią - w opisie zdarzenia przyszłego we wniosku i jego uzupełnieniu - sekwencji zdarzeń wynika, że Kartę Polaka otrzymała Pani już po przeniesieniu miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że możliwość skorzystania z ulgi na powrót jest uwarunkowana posiadaniem Karty Polaka w momencie przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Wobec powyższego, w świetle przedstawionych przez Panią okoliczności nie spełniła Pani warunków wskazanych w art. 21 ust. 43 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Oznacza to, że niezależnie od pozostałych przesłanek, nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z ulgi na powrót, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do pytania, które zadała Pani jako drugie wskazać należy, że miało ono charakter warunkowy i oczekiwała Pani odpowiedzi na nie w sytuacji uznania, że może Pani skorzystać z tzw. „ulgi na powrót”. Z uwagi zatem na powyższe rozstrzygnięcie, odstępuję od udzielenia odpowiedzi na wskazane pytanie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

 Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.