Temat interpretacji
Temat interpretacji
Ustalenie formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 16 października 2024 r. i 15 listopada 2024 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(...) 2023 r. zalogował się Pan do systemu oraz złożył wniosek CEIDG-1 w celu zmiany formy opodatkowania z zasad ogólnych na podatek liniowy. Po wypełnieniu wygenerował Pan PDF. Pana intencją było złożenie wniosku. Następnie w tym samym dniu, niecałe dwie godziny później złożył Pan deklarację ZUS już na tych nowych warunkach. Następnie „miesiąc w miesiąc aż do dnia dzisiejszego” składał Pan deklaracje w takiej formie, podatku liniowego.
W kolejnym roku, czyli w lutym 2024 r. niczego nie świadomy nic Pan nie zmieniał, ponieważ był Pan przekonany, że „jest na podatku liniowym”. W takiej formie również opłacił Pan zaliczkę za 2023 rok.
Przez ten cały okres składał Pan do ZUS deklaracje miesięczne „z takim wyborem liniowego” od (...) 2023 r.
Dopiero w tym roku, na przełomie marca – kwietnia 2024 r. zalogował się Pan do e-PUAPu i aktywował Pan korespondencję elektroniczną z urzędem. Zaczął Pan „klikać po portalu z ciekawości”, co może zrobić online bez konieczności wizyty w urzędzie. Wtedy Pan zobaczył, że Pana wpis CEIDG jest na zasadach ogólnych a nie liniowym. Skontaktował się z US (...), aby to wyjaśnić. Stwierdzono, że jest Pan na „ogólnych” a w systemie nie widać w, żeby Pan coś zmieniał.
Poproszono Pana o UPO – niestety wtedy go Pan nie pobrał. Robił to Pan pierwszy raz i już nie wie Pan „jak i co klikał”. W systemie e-PUAP widać Pana logowanie w tym dniu, gdy składał Pan wniosek, natomiast nie widać wniosku. Potwierdza to historia logowania do ePUAP i CEIDG. Wniosek ten wtedy wydrukował Pan sobie dla potwierdzenia – nie wiedział Pan o UPO.
„Przedstawiając te informacje pisemnie”, następnie udał się Pan osobiście do urzędu – został Pan tam poinformowany, że „urząd nic nie widzi w systemie”, jak nie ma Pan UPO „to się nic nie liczy”, stwierdzono, że nie kliknął Pan „wyślij”.
Zasugerowano Panu kontakt z Ministerstwem Cyfryzacji – co Pan uczynił. Nie otrzymał Pan „żadnych logów, potwierdzeń itd.”, jedynie otrzymał Pan informację zwrotną, że – jak dobrze Pan rozumie – decyzja co z tym faktem zrobić jest po stronie Urzędu Skarbowego.
Po około 2 miesiącach pojawił się kolejny kontakt z US, że w tej sytuacji powinien Pan wystąpić o interpretacje indywidualną. W tym czasie od lutego 2023 r. wszystkie dokumenty rozliczeniowe wysyłał Pan „w formule podatku liniowego, zaliczki, deklaracja roczna PIT, ZUS (zmiany od 2023 roku)”.
Na początku tego roku (20 lutego 2024 r.) również nie był Pan tego świadomy, że Pana zmiana okazała się nieskuteczna – jeśli by miał Pan taką świadomość, to bezzwłocznie wysłałby Pan taki wniosek, żeby zmiana dotyczyła tego roku, a wyjaśniał z US rok 2023.
Reasumując stan faktyczny zgodnie z Pana intencją, potwierdzoną czynnościami bezpośrednio po „nieskutecznej” zmianie w CEIDG jest taki, że zmienił Pan formę opodatkowania, ale nie zapisało się to z jakiegoś powodu w systemie. Udokumentowana historia każdego działania od lutego 2023 r. pokazuje, że taka była Pana intencja i działanie.
Fakty: US (...) twierdzi, że wniosku CEIDG nie otrzymał. Widzi Pana logowanie w tamtym dniu – co ma Pan potwierdzone dodatkowo wydrukiem – ale nie widzi wniosku. Nie ma Pan UPO, nie może Pan go znaleźć. ZUS prawidłowo otrzymał niecałe dwie godziny później deklarację za styczeń 2023 r., a następnie co miesiąc, gdzie jest informacja o formie opodatkowania. „Zaliczki jak się pojawiały były wysyłane w takiej formule”. Ministerstwo Cyfryzacji nie udzieliło Panu żadnych informacji dot. historii wniosku, który Pan składał.
Uzupełnienie okoliczności faktycznych sprawy (pismo z 15 listopada 2024 r.):
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan:
1)Pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2023 r. uzyskał Pan – 31 stycznia 2023 r.
2)Pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2024 r. uzyskał Pan – 31 stycznia 2024 r.
3)Zaliczki na podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej wpłacał Pan w następujących terminach:
·Za IV kwartał 2023 r. – 22 stycznia 2024 r.;
·Za I kwartał 2024 r. – 23 kwietnia 2024 r.;
·Za III kwartał 2024 r. – 21 października 2024 r.;
W 2023 nie wpłacał Pan zaliczek:
·Za I kwartał 2023 r. – zaliczka nie była wymagana;
·Za II kwartał 2023 r. – deklaracja roczna za 2022 r. – wynikało z tego, że ma Pan nadpłatę;
·Za III kwartał 2023 r. – wynikała zaliczka, nie wiedział Pan, ile ma dopłacić – na koncie cały czas widniała nadpłata, więc nie wpłacał Pan. Rozliczenie roczne za 2023 r. „to wyzerowało”.
·Za IV kwartał 2023 r. – wpłacił Pan zaliczkę 22 stycznia 2024r. (zgodnie z terminem) – przelew bankowy.
Podkreśla Pan, że jeżeli miałby świadomość, że nie ma zmienionej formy opodatkowania to zrobiłbym to przynajmniej na 2024 rok. Dowiedział się Pan o tym fakcie w kwietniu 2024 r.
4)Na okoliczność wpłacania ww. zaliczek posiada Pan:
·potwierdzenia przelewów z banku;
·deklarację skutecznego złożenia deklaracji ZUS w tym samym dniu, co dokonał Pan zmiany opodatkowania przez e-PUAP (CEIDG) o tym, że rozlicza się Pan liniowo;
·UPO z ZUS-u w tym samym dniu co składał Pan wniosek do CEIDG do zmiany opodatkowania z deklaracją złożoną do ZUS około dwie godziny później. Czyli to pokazuje, że Pana „intencja i świadomość”, że skutecznie zmienił Pan z CEIDG, a następnie wypełnił deklarację w ZUS;
·miesięczne deklaracje z ZUS o tym, że rozlicza się Pan liniowo;
·potwierdzenia przelewów do ZUS deklaracji od stycznia 2023 r. do września 2024 r. – wszystko liniowo;
·wydruk wniosku CIDG z 20 stycznia 2023 r. w momencie zmiany, która nie została odnotowana w systemie (oryginalny wydruk PDF);
·potwierdzenie logowania w systemie CEIDG w tym dniu i godzinie, tj. 20 stycznia 2023 r.;
·odpowiedź z Ministerstwa Cyfryzacji na Pana wniosek o wyjaśnienie ((...) 2024 r.), dlaczego Pana wniosek nie został odnotowany – skierowano Pana do kontaktu z US (...).
·pismo do US (...) z wyjaśnieniem oraz wnioskiem o uznanie zmiany formy opodatkowania.
Pytanie
Czy biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego, że pomimo braku skutecznej zmiany w systemie CEIDG, która z jakiegoś powodu technicznego/błędu ludzkiego nie zapisała się w systemie, a wszystkie inne czynności z Pana strony potwierdzają Pana intencję, zamiar i działanie w świadomości, że takowa czynność została przeprowadzona skutecznie, można uznać, że zmiana formy opodatkowania nastąpiła skutecznie?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 16 października 2024 r.)
Pana zdaniem, pomimo braku aktualizacji wpisu w systemie CEIDG, posiadając potwierdzenie logowania w tym dniu w systemie CEIDG, wydruk wniosku złożonego z datą i godziną tej czynności, która z jakiegoś powodu technicznego/błędu ludzkiego nie zapisała się w systemie, wykonał Pan w kolejności inne czynności potwierdzające intencję, zamiar i działanie w świadomości, że takowa czynność została przeprowadzona skutecznie, uznaje, że ta czynność została przeprowadzona skutecznie, co powoduje, że zmiana formy opodatkowania została dokonana skutecznie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 9a ust. 2 tej ustawy:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Jak stanowi zaś art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Z przepisów tych jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli w formie tzw. podatku liniowego.
Zaznaczam jednak, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki tytułem podatku liniowego w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Jeżeli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy, to jak wynika z powyższych przepisów, ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść ponownie na zasady ogólne to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.
W myśl art. 44 ust. 3g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, będący małymi podatnikami oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej, o których mowa w art. 22k ust. 11, mogą wpłacać zaliczki kwartalne. Wysokość zaliczek, z zastrzeżeniem ust. 3h, ustala się w następujący sposób:
1) obowiązek wpłacania zaliczki powstaje, poczynając od kwartału, w którym dochody przekroczyły kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz najniższej stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1;
2) zaliczkę za ten kwartał stanowi podatek obliczony od dochodu według zasad określonych w art. 26 i art. 27;
3) zaliczkę za kolejne kwartały ustala się w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek za poprzednie kwartały.
Natomiast zgodnie z art. 44 ust. 3h ww. ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 3f, będący małymi podatnikami oraz podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej mogą wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki kwartalne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonym zgodnie z art. 30c, a sumą należnych zaliczek za poprzednie kwartały. Przepis art. 22k ust. 11 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do treści art. 44 ust. 3i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
O wyborze sposobu wpłacania zaliczek według zasad, o których mowa w ust. 3g lub 3h, podatnicy informują w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym stosowali kwartalny sposób wpłacania zaliczek.
Z podanych przez Pana informacji wynika m.in., że:
1)(...) 2023 r. zalogował się Pan do systemu oraz złożył wniosek CEIDG-1 w celu zmiany formy opodatkowania z zasad ogólnych na podatek liniowy.
2)W lutym 2024 r. Pan nie zmienił Pan formy opodatkowania, ponieważ był Pan przekonany, że jest nadal na podatku liniowym.
3)Na przełomie marca i kwietnia 2024 r. zalogował się Pan do e-PUAPu i aktywował korespondencję elektroniczną z urzędem skarbowym. Wtedy Pan zobaczył, że jest Pan opodatkowany na zasadach ogólnych a nie liniowym.
4)Nie posiada Pan UPO ponieważ nie pobrał go Pan. W e-PUAP widać Pana logowanie w tym dniu, nie widać natomiast Pana wniosku.
5)W urzędzie skarbowym poinformowano Pana, że „urząd nic nie widzi w systemie, jak nie ma Pan UPO, to się nic nie liczy”, stwierdzono, że nie kliknął Pan „wyślij”.
6)Zasugerowano Panu kontakt z Ministerstwem Cyfryzacji – co Pan uczynił. Nie otrzymał Pan „żadnych logów, potwierdzeń itd.”, jedynie otrzymał Pan informację, że decyzja co w tej sytuacji zrobić jest po stronie urzędu skarbowego.
7)Pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2023 r. uzyskał Pan – 31 stycznia 2023 r., a w 2024 r. – 31 stycznia 2024 r.
8)Zaliczki na podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej wpłacał Pan w następujących terminach:
·Za IV kwartał 2023 r. – 22 stycznia 2024 r.;
·Za I kwartał 2024 r. – 23 kwietnia 2024 r.;
·Za III kwartał 2024 r. – 21 października 2024 r.;
W 2023 nie wpłacał Pan zaliczek:
·Za I kwartał 2023 r. – zaliczka nie była wymagana;
·Za II kwartał 2023 r. – deklaracja roczna za 2022 r. – wynikało z tego, że Pan nadpłatę;
·Za III kwartał 2023 r. – wynikała zaliczka, nie wiedział Pan, ile ma dopłacić – na koncie cały czas widniała nadpłata, więc nie wpłacał Pan. Rozliczenie roczne za 2023 r. „to wyzerowało”.
·Za IV kwartał 2023 r. – wpłacił Pan zaliczkę 22 stycznia 2024r. (zgodnie z terminem) – przelew bankowy.
9)Na okoliczność wpłacania ww. zaliczek posiada Pan:
·potwierdzenia przelewów z banku;
·deklarację skutecznego złożenia deklaracji ZUS w tym samym dniu, co dokonał Pan zmiany opodatkowania przez e-PUAP (CEIDG) o tym, że rozlicza się Pan liniowo;
·UPO z ZUS-u w tym samym dniu co składał Pan wniosek do CEIDG do zmiany opodatkowania z deklaracją złożoną do ZUS około dwie godziny później. Czyli to pokazuje, że Pana „intencja i świadomość”, że skutecznie zmienił Pan z CEIDG, a następnie wypełnił deklarację w ZUS;
·miesięczne deklaracje z ZUS o tym, że rozlicza się Pan liniowo;
·potwierdzenia przelewów do ZUS deklaracji od stycznia 2023 r. do września 2024 r. – wszystko liniowo;
·wydruk wniosku CEIDG z 20 stycznia 2023 r. w momencie zmiany, która nie została odnotowana w systemie (oryginalny wydruk PDF);
·potwierdzenie logowania w systemie CEIDG w tym dniu i godzinie, tj. 20 stycznia 2023 r.
Podkreślenia wymaga, że złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Skoro zatem pierwszy przychód w roku podatkowym 2023 uzyskał Pan 31 stycznia 2023 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w tzw. formie podatku liniowego, zobowiązany Pan był złożyć w terminie ustawowym, tj. do 20 lutego 2023 r. Bez znaczenia w tej sytuacji jest fakt, że zaliczki na podatek dochodowy opłaca Pan kwartalnie. Bez znaczenia pozostaje także, że (...) 2023 r. skutecznie złożył Pan deklarację do ZUS oraz, że co miesiąc wpłacał Pan składki do ZUS obliczana – jak podał Pan w opisie zdarzenia – „z takim wyborem liniowego”.
Wobec tego wszystkie wymienione przez Pana w opisie zdarzenia czynności oraz dowody (dokumenty) – w opisanych przez Pana okolicznościach – nie mogą zostać uznane za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na rok 2023 oraz 2024.
Dlatego też stanowisko Pana, że:
Pomimo braku aktualizacji wpisu w systemie CEIDG, posiadając potwierdzenie logowania w tym dniu w systemie CEIDG, wydruk wniosku złożonego z datą i godziną tej czynności, która z jakiegoś powodu technicznego/błędu ludzkiego nie zapisała się w systemie, wykonał Pan w kolejności inne czynności potwierdzające intencję, zamiar i działanie w świadomości, że takowa czynność została przeprowadzona skutecznie, uznaje, że ta czynność została przeprowadzona skutecznie, co powoduje, że zmiana formy opodatkowania została dokonana skutecznie.
uznać należy za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przedmiotem interpretacji indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej jest – co do zasady – sam przepis prawa podatkowego. Dlatego też, wydając tę interpretację indywidualną dokonałem wyłącznie wykładni przepisów materialnego prawa podatkowego znajdujących zastosowanie w sprawie.
Wyjaśniam też, że interpretację indywidualną wydaję w oparciu o opis przedstawiony we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie tła faktycznego sprawy, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. W postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a,
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).