Możliwość stosowania przez płatnika pomniejszenia z art. 30a ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.596.2024.1.JŚ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.596.2024.1.JŚ

Temat interpretacji

Możliwość stosowania przez płatnika pomniejszenia z art. 30a ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości stosowania przez płatnika pomniejszenia, o którym mowa w art. 30a ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z wypłatą wspólnikowi zaliczek na poczet dywidendy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ (dalej Spółka, Wnioskodawca), której głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług w zakresie kontroli i monitorowania procesu wiercenia oraz prowadzenia prac geologiczno-laboratoryjnych w trakcie wykonywania wierceń naftowych i geologicznych, planuje wybrać od 2025 r. opodatkowanie w reżimie ryczałtu od dochodów spółek, (dalej: CIT estoński lub Ryczałt), uregulowanego w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 poz. 2805 ze zm., dalej: ustawa o CIT).

Jedynym wspólnikiem spółki jest osoba fizyczna posiadająca rezydencję podatkową na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Obecnie spółka posiada udziały w innych podmiotach, ale planuje je zbyć z końcem 2024 r.

Spółka w 2025 r., po wyborze opodatkowania w reżimie CIT-u estońskiego, będzie wypłacać świadczenia w postaci dywidendy pieniężnej oraz zaliczek na poczet dywidendy pieniężnej na rzecz udziałowca. Zarówno dywidendy, jak i zaliczki na poczet dywidendy, będą pochodziły z zysków wypracowanych w trakcie opodatkowania Spółki ryczałtem od dochodów spółek.

Pytanie

Czy na podstawie art. 30a ust. 19 w zw. z art. 41 ust. 4ab ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: ustawa o PIT) Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do zastosowania mechanizmu odliczenia, o którym mowa w art. 30a ust. 19 ustawy o PIT, w odniesieniu do wypłacanych wspólnikowi zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy pochodzących z zysku osiągniętego w trakcie opodatkowania Ryczałtem?

Państwa stanowisko

W ocenie Wnioskodawcy, na podstawie art. 30a ust. 19 w zw. art. 41 ust. 4ab ustawy o PIT, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania mechanizmu odliczenia, o którym mowa w art. 30a ust. 19 ustawy o PIT, w odniesieniu do wypłacanych wspólnikowi zaliczek na poczet dywidendy pochodzących z zysku osiągniętego w trakcie opodatkowania Ryczałtem, w którym wypłacone zostaną zaliczki na poczet dywidendy. Wnioskodawca wypłacając zaliczki na poczet dywidendy powinien pomniejszyć zaliczkę na podatek PIT o kwotę stanowiącą 90% albo 70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału danego wspólnika w zysku Wnioskodawcy liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego Wnioskodawcy, z którego przychód ten został uzyskany.

W art. 10 ust.1 ustawy o PIT wskazany został katalog źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Z kolei na podstawie art. 30a ust. 19 ustawy o PIT, zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z przywołanym ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą 90% albo 70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 albo 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 13 i 21.

Zgodnie z art. 41 ust. 4ab ustawy o PIT, spółki, które dokonują wypłaty należności z tytułu podzielonych zysków spółki osiągniętych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są obowiązane jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 19.

Założeniem CIT-u estońskiego jest przesunięcie terminu poboru podatku na moment wypłaty zysków z przedsiębiorstwa oraz - co do zasady - łączne i jednoczesne opodatkowanie dochodów (zysków) spółki oraz ich dystrybucji (na poziomie udziałowców). Polega to na zastosowaniu odliczenia części podatku dochodowego zapłaconego przez spółkę od podatku dochodowego wspólnika, powodujące niższą efektywną stawkę podatkową. Wybór Ryczałtu jako formę opodatkowania nie wyłącza możliwości wypłacania zysków udziałowcom w trakcie jego korzystania. Spółka opodatkowana CIT-em estońskim może wypłacić swoim udziałowcom osiągnięty przez spółkę zysk, stosownie do uchwał podjętych przez właściwe organy spółki. Ryczałt nie pozbawia także możliwości wynikających z Kodeksu spółek handlowych, czy też z umowy spółki. Jeśli zatem w umowie spółki Wnioskodawcy znajdą się stosowne postanowienia w tym względzie oraz zostaną spełnione przesłanki przewidziane w art. 195 Kodeksu spółek handlowych, to Wnioskodawca będzie uprawniony do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy.

Art. 28m ust. 2 ustawy o CIT zrównuje zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy z dochodem z podzielonego zysku (jako kategorią opodatkowania). Oznacza to, że zaliczka na poczet przewidywanej dywidendy podlega opodatkowaniu w momencie jej wypłaty. Zaliczka na poczet przewidywanej dywidendy jako przychód osiągnięty przez wspólnika podlega opodatkowaniu jako przychód z udziału w zyskach osób prawnych.

Podkreślenia wymaga, że zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy są traktowane pod względem opodatkowania na równi z podzielonym zyskiem na podstawie art. 28m ust. 2 ustawy o CIT. Z uwagi na fakt, że zaliczki na poczet dywidendy pochodzą z zysków opodatkowanych Ryczałtem - zastosowanie powinno znaleźć zatem odliczenie części podatku CIT od podatku wspólnika.

W szczególności, że obecnie obowiązująca treść art. 30a ust. 19 ustawy o PIT odnosi się literalnie nie do „przychodów uzyskiwanych z dywidend” (jak to było w poprzednim stanie prawnym przed wejściem w życie ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2105 ze zm.), ale do „przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków”, co bez wątpienia obejmuje zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (które są formą podziału zysku - choć zaliczkowego).

Wnioskodawca pragnie także podeprzeć swoje stanowisko odnosząc się do wydanego przez Ministerstwo Finansów przewodnika do ryczałtu spółek z dnia 23 grudnia 2021 r. Jak zostało wskazane w pkt 74 objaśnień dla celów ryczałtu wypłacone zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy uważa się za dochód z tytułu podzielonego zysku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 1.

Powyżej zaprezentowane stanowisko Wnioskodawcy potwierdza się również w wielu interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej odnoszących się do zagadnienia możliwości zastosowania mechanizmu odliczenia w sposób opisany przez Wnioskodawcę w ramach niniejszego wniosku, tj.m.in. w interpretacji indywidualnej:

·z 3 marca 2023 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.71.2023.1.AS;

·z 7 kwietnia 2023 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.51.2023.4.PSZ;

·z 24 kwietnia 2023 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.236.2023.1.MS2;

·z 26 kwietnia 2023 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.263.2023.2.BS;

·z 6 lipca 2023 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.311.2023.2.SJ;

·z 5 stycznia 2024 r. sygn. 0114-KDIP3-1.4011.934.2023.4.EC.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, które stanowić będą trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów podlegających opodatkowaniu decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono majątek podatnika (takie, którymi może rozporządzać jak właściciel).

Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z punktem 7 tego przepisu:

Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału (…).

Zatem do wskazanej kategorii zalicza się również zaliczki na poczet dywidendy.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy:

Od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.

W myśl natomiast art. 30a ust. 19 tej ustawy:

Zryczałtowany podatek, obliczony zgodnie z ust. 1 pkt 4, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez tę spółkę w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki, pomniejsza się o kwotę stanowiącą:

1) 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo

2) 70% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany - w przypadku przychodów z podzielonego zysku wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle art. 41 ust. 4ab ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Spółki, które dokonują wypłaty należności z tytułu podzielonych zysków spółki osiągniętych w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są obowiązane jako płatnicy pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 4, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 30a ust. 19.

Literalne odczytanie art. 30a ust. 19 ustawy wskazuje, iż wynikająca z niego preferencja może być stosowana wyłącznie w przypadku osiągnięcia przez spółkę objętą ryczałtem tzw. dochodu z podzielonego zysku.

W objaśnieniach podatkowych z 23 grudnia 2021 r. „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek” wskazano, że:

Dla celów Ryczałtu wypłacone zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy uważa się za dochód z tytułu podzielonego zysku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 1.

W konsekwencji pojęciem należności (wypłat) z tytułu podzielonych zysków spółki, o których mowa w art. 30a ust. 19 i art. 41 ust. 4ab ww. ustawy, objęte są także zaliczki na poczet przyszłej dywidendy (zaliczki na poczet udziału w zysku).

Tym samym w przypadku wypłaty zaliczki na poczet dywidendy jako płatnik powinni Państwo pobrać i wpłacić 19% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w oparciu o art. 30a ust. 1 pkt 4 i art. 41 ust. 4ab ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie zastosują Państwo pomniejszenie, o którym mowa w art. 30a ust. 19 ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwo i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo zastrzegam, że w interpretacji tej nie oceniłem, czy spełniają Państwo warunki do opodatkowania CIT-em estońskim. Informacja ta bowiem stanowiła opis tła faktycznego sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).