Interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.683.2024.2.AWO
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania ulgi na ekspansję.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest:
·prawidłowe - w zakresie wydatków dotyczących: opłat za wysyłkę katalogów/broszur oraz zakupu specjalistycznego oprogramowania komputerowego,
·nieprawidłowe - w zakresie wydatków dotyczących: kosztu paliwa oraz wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 5 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania ulgi na ekspansję. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 30 października 2024 r. (wpływy: 30 października 2024 r. i 12 listopada 2024 r.) Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:
·Zainteresowany będący stroną postępowania:
Pan A.A, ul. (...)
adres do korespondencji: ul. (...)
NIP: (...)
·Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Pan B.A, ul. (...)
adres do korespondencji: ul. (...)
NIP: (...)
·Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Pan C.A, ul. (...)
adres do korespondencji: ul. (...)
NIP: (...)
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzą Państwo działalność gospodarczą w formie spółki jawnej (Zainteresowany będący stroną postępowania wraz z dwoma wspólnikami (Zainteresowani niebędącymi stronami postępowania)).
Działalność polega na (...). Działalność ta polega wyłącznie na produkcji własnych wyrobów. Wytwarzane są one w na terenie Państwa zakładu. Nie są na sprzedawane na rzecz podmiotów powiązanych.
Wniosek dotyczy (zarówno) okresu: 2022 r. - 2023 r., jak i lat przyszłych, w których chcą Państwo skorzystać z tej ulgi. W tym okresie nie korzystali Państwo ze zwolnienia podatkowego, a przekazane w nim [wniosku - przypis organu] informacje dotyczą całego - wskazanego - okresu.
W roku 2022, po raz pierwszy - w zeznaniu rocznym PIT-36L - odliczyli Państwo ulgę na ekspansję, gdzie wskazali Państwo koszty wymienione w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie wykazali Państwo w nim wszystkich kosztów, które w Państwa ocenie mają wpływ na rozwój eksportu. Kwota ich odliczenia nie przekroczyła 1.000.000 zł. Koszty uzyskania przychodu zostały zakwalifikowane w koszty podatkowe. Nie zostały w żadnej formie zwrócone, ani nie pomniejszyły podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Jak większość firm produkcyjnych starają się Państwo rozwinąć nowe rynki zbytu z kilku powodów:
1)Zwiększanie rentowności produktów, które mogą Państwo sprzedać w wyższych cenach na poszczególnych rynkach.
2)Stabilizacja sprzedaży. Poprzez dywersyfikację sprzedaży unikają Państwo sytuacji, w których dany kraj przechodzi załamanie lub też tymczasowy kryzys, który ma wpływ na obroty firm w danych sektorach. Eksport pozwala na wykorzystywanie rozwoju w danych krajach który jest bardzo zróżnicowany.
3)Bezpośredni dopływ walut, w których sprzedają Państwo produkty (głównie w strefie Euro). Pozwala to Państwu na większą stabilność cen, gdyż dzięki eksportowanym produktom mają Państwo dopływ środków finansowych w walutach, w których zakupują Państwo niektóre importowane materiały, czy podzespoły potrzebne do wyprodukowana (...). W takiej sytuacji zmniejszają Państwo ryzyko kursowe, które w niektórych momentach ma bardzo duży wpływ na zmiany cen.
4)Zwiększanie obrotów firmy. Poprzez zwiększanie sprzedaży do większej ilości krajów poszerzają Państwo grono swoich klientów, a co za tym idzie rośnie również sprzedaż. Umiędzynarodowienie firmy pozwala także na sprzedaż do międzynarodowych koncernów, które chcą dostawców sprawdzonych oraz takich, którzy zapewnią im działania na wysokim poziomie w wielu krajach, ponieważ takie działania podnoszą ich bezpieczeństwo zarówno jakościowe oraz serwisowe - co sobie bardzo cenią.
To tylko opis w kilku zdaniach i sądzą Państwo, że wiadomo jak ważny jest eksport w gospodarce naszego kraju. Oczywiście, aby to osiągnąć, potrzebna jest mądra strategia, stabilne zasoby (kadra, maszyny, czas, środki finansowe) oraz wiele pracy, aby osiągnąć sukces. Państwa firma produkuje (...) i działania prowadzące do budowy nowych rynków zbytu są bardzo trudne, czasochłonne oraz kosztowne. Bardzo dużo produktów tworzą Państwo wraz z klientami, więc także starają się Państwo dotrzeć do nich, żeby pokazać im Państwa możliwości, na bazie których podpisują Państwo umowy, które prowadzą do powstania (...).
Koszty, które chcieliby Państwo uwzględnić w uldze to:
·Koszty wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami, przez co rozumieją Państwo: składki ZUS, które finansuje pracodawca i stanowią koszt podatkowy.
–Prace, które wykonują pracownicy - w ramach stosunku pracy - polegają na:
–Pracownik 1: otrzymuje niepodzielne wynagrodzenie na prace marketingowe, takie jak: (...). Jego praca polega na fotografowaniu Państwa wyrobów, następnie obróbka zdjęć w programie (...), projektowanie katalogów, broszur w programie (...), w programie (...).
–Pracownik 2: również ma niepodzielne wynagrodzenie za prace marketingowe związane z budowaniem pozytywnego wizerunku firmy w sieci, praca nad sklepem internetowym w celu zwiększania sprzedaży Państwa wyrobów przez internet. Jego praca polega na zwiększeniu widoczności Państwa wyrobów w sieci, optymalizowanie opisów produktów, tworzenie strony: „(...)” z Państwa wyrobami.
–Pracownicy 3 i 4: są przedstawicielami handlowymi i posiadają niepodzielne wynagrodzenie za prace polegające na wyjazdach do klientów, utrzymywaniem z nimi kontaktów, promowanie firmy na targach. Wyjazdy służbowe do klienta, tworzenie pokazów u klienta, przygotowywanie ofert, omawianie umów, tłumaczenia dokumentacji technicznej, udział w targach.
–Nie jest prowadzona żadna ewidencja dokumentująca ten fakt. Dowodem są zamówienia od nowych klientów. Pozyskiwanie klientów jest formą działań promocyjno-informacyjnych z uwagi na fakt, że nowy klient wpływa na nowych potencjalnych klientów przez wydanie pozytywnej opinii, czy recenzji. Pozyskiwanie klientów dotyczy ogólnej działalności firmy.
·Koszty dotyczące wytworzenia katalogów i broszur w postaci: zakupu programów graficznych oraz wysyłki tych katalogów do klientów.
–Katalogi z Państwa wyrobami mają po (...) stron.
–Tworzone są również „mini katalogi” - osobno do branży: (...) w kraju oraz za granicą.
–Opracowywane i rozsyłane są cyklicznie co (...) (tymi działaniami zajmuje się przydzielony do tego pracownik).
–Katalogi nie są produkowane na zamówienie klientów. Nie są również wysyłane na ich zamówienie.
–Za otrzymanie katalogu nie pobierają Państwo opłaty od potencjalnych klientów. Za wysyłkę katalogów również nie pobierają Państwa opłaty od potencjalnych klientów.
–Są tworzone jedynie na potrzeby klientów. Reklama w katalogach dotyczy ogólnej działalności spółki, a mianowicie: (...).
–Pozyskanie klientów nie jest niezbędne do przygotowywania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż Państwa produktów. Opracowywanie katalogów jest raczej działaniem promocyjno-informacyjnym, a nie przygotowaniem dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów (wytwarzane przez Państwa produkty nie wymagają uzyskania specjalnych certyfikatów).
–Przez koszt wysyłki rozumieją Państwo opłatę jaką ponoszą Państwo za przesłanie katalogów w ramach działań promocyjno-informacyjnych w celu pozyskania potencjalnych klientów. W zależności od ceny za wysyłkę, odbywa się ona albo za pośrednictwem (...) albo innych firm zajmujących się przesyłkami kurierskimi.
–Zakupione zostały dwa programy: (...) oraz (...), w roku 2022, gdzie licencja odnawiana jest raz na rok.
–Broszura, czyli insert do czasopism branżowych - jest to jedna kartka zadrukowana z dwóch stron o charakterze reklamowym.
–Są skróconą formą katalogu. Zawierają ofertę Państwa kluczowych produktów. Są opracowywane z tą samą częstotliwością jak katalogi. Nie są tworzone na zamówienie klienta. Nie są wysyłane na zamówienie klientów.
–Otrzymanie katalogów oraz ich wysyłka jest darmowe. Są tworzone wyłącznie w celach reklamowych. Broszury dotyczą ogólnej działalności spółki.
·Koszt w postaci zakupu paliwa.
–Czasem zdarza się, że zamiast lecieć samolotem na targi, gdzie prezentują Państwo swoje produkty, jadą Państwo samochodem i ponoszą Państwo koszt w postaci zakupu paliwa.
–Handlowcy, oferując Państwa produkty, również jeżdżą po nowych klientach, gdzie znaczny koszt stanowi również zakup paliwa.
–Samochody, o których mowa, są to firmowe pojazdy.
–Przewóz, o którym Państwo wspominacie wyżej, jest to przede wszystkim przewóz osób. Są to zarówno pracownicy, jak i właściciele firmy. Czasami również przejazd ten jest z wyrobami o mniejszych gabarytach, mieszczących się w bagażniku.
–W momencie, kiedy pracownik jedzie z prezentacją produktu, to jedzie z pokazowym modelem.
W uzupełnieniu wniosku wyjaśnili Państwo ponadto, że:
·Wspólnikami spółki są wyłącznie osoby fizyczne.
·Spółka nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
·Działalność prowadzona jest od (...) 2011 r.
·Działalność opodatkowana jest podatkiem liniowym.
·W okresie wskazanym we wniosku żaden ze wspólników nie korzysta i nie będzie korzystał ze zwolnienia.
Powyższe stawowi Państwa odpowiedź na pytanie:
Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, Pan/Panowie korzystali/korzystają/będą korzystali ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
·W okresie kolejno występujących po sobie latach podatkowych zwiększyły się przychody spółki ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów. Został spełniony warunek wymieniony w punkcie a. Zostały uwzględnione wyłącznie przychody opodatkowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Powyższe stawowi Państwa odpowiedź na pytanie:
Czy w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł Pan/Panowie wskazane koszty zwiększenia przychodów:
a) zwiększyły się przychody spółki ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, lub
b) osiągnęła spółka przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub
c) osiągnęła spółka (Pan/Panowie) przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju?
Przy ustalaniu spełnienia wyżej wskazanego warunku/warunków prosimy, żeby Pan uwzględnił/Panowie uwzględnili wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jednoznacznie wskazał, który z powyższych warunków został spełniony.
·Wytwarzane przez Państwa produkty są według określonego przez zmawiającego wzoru. Przykładowo mają Państwo w katalogu (...), które produkują Państwo z podstawowym wyposażeniem, natomiast klient - przy składaniu zamówienia - może dobrać sobie dodatkowe elementy stałego wyposażenia. Czasem zdarzy się, że jest zamówienie jakiegoś nietypowego sprzętu, który Państwa konstruktorzy - w porozumieniu z klientem - projektują. Zaprojektowany sprzęt jest unikatowy i wytworzony jednorazowo.
Powyższe stanowi Państwa odpowiedź na pytanie:
Czy fragment:
Bardzo dużo produktów tworzymy wraz z klientami więc także staramy się dotrzeć do nich by pokazać im nasze możliwości na bazie których podpisujemy umowy które prowadzą do powstania (...)
- oznacza, że wytwarzają Pan/Panowie określone towary/produkty na zlecenie innego podmiotu, a produkcja odbywa się według określonego przez zamawiającego wzoru?
·Produkty, wobec których zostały poniesione koszty w celu zwiększenia sprzedaży nie są wytwarzane na zlecenie innego podmiotu.
Powyższe stanowi Państwa odpowiedź na pytanie:
Czy produkty, wobec których zostały/zostaną poniesione przez Pana/Panów koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży (zakres ulgi wskazanej w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wytwarzają Państwo na zlecenie innego podmiotu, a produkcja odbywa się według określonego przez zamawiającego wzoru?
·Całość kosztów w postaci reklamy w katalogach, które są wskazane w uldze, zostały poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o której mowa w uldze.
Powyższe stanowi Państwa odpowiedź na pytanie:
Wobec wskazania, że:
Reklama w katalogach dotyczy ogólnej działalności spółki, a mianowicie (...).
- czy jest Pan/są Panowie w stanie wyodrębnić jaka część katalogów i broszur, a przez to w jakiej części zakupione programy graficzne oraz koszt wysyłki tych katalogów i broszur, zostały poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (zakres ulgi wskazanej w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
·Nie będą Państwo dokonywać wyodrębnienia, bo całość poniesionych kosztów została w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.
Powyższe stanowi Państwa odpowiedź na pytanie:
W jaki sposób dokonywali, dokonują, będą dokonywać Pan/Panowie tego wyodrębnienia?
Pytanie
Czy koszty w postaci:
·wynagrodzenia pracownika wraz z narzutami,
·opłat za kuriera, czy pocztę - poniesionych na wysyłkę katalogów,
·zakupu paliwa,
·zakupu specjalistycznego oprogramowania komputerowego
- mogą być odliczone i uwzględnione w uldze na ekspansję?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie koszty te są ściśle związane ze zwiększeniem sprzedaży wytwarzanych przez Państwa produktów na nowych rynkach zbytu i powinny być uwzględnione w uldze.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku - jest:
·prawidłowe - w zakresie wydatków dotyczących: opłat za wysyłkę katalogów/broszur oraz zakupu specjalistycznego oprogramowania komputerowego,
·nieprawidłowe - w zakresie wydatków dotyczących: kosztu paliwa oraz wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26gb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Powyższa regulacja zwana (zamiennie): „ulgą na ekspansję” lub „ulgą prowzrostową” stanowi zatem wsparcie dla przedsiębiorców, zachęcając ich do rozwoju prowadzonych działalności gospodarczych. Przepisy te obowiązują od 1 stycznia 2022 r.
Stosownie do treści art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Zgodnie natomiast z art. 26gb ust. 5 tej ustawy:
Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Co jednak najistotniejsze, art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych precyzuje, że:
Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
Ponadto, w myśl art. 26gb ust. 3 wskazanej ustawy:
Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.
Z treści złożonego przez Państwa wniosku (i jego uzupełnienia) wynika m.in. to, że Państwa działalność (prowadzona od (...) 2011 r.):
·polega wyłącznie na produkcji własnych wyrobów,
·wytwarzane są one w na terenie Państwa zakładu,
·produkty, wobec których zostały poniesione koszty w celu zwiększenia sprzedaży nie są wytwarzane na zlecenie innego podmiotu.
Wskazali Państwo również, że:
·w okresie kolejno występujących po sobie latach podatkowych zwiększyły się przychody spółki ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów (zostały uwzględnione wyłącznie przychody opodatkowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej),
·w roku 2022 po raz pierwszy - w zeznaniu rocznym PIT-36L - odliczyli Państwo ulgę na ekspansję, gdzie wskazali Państwo koszty wymienione w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie wykazli Państwo w nim jednak wszystkich kosztów, które - w Państwa ocenie - mają wpływ na rozwój eksportu.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest zatem określenie, czy koszty w postaci:
·wynagrodzenia pracownika wraz z narzutami,
·opłat za kuriera/pocztę - poniesionych na wysyłkę katalogów,
·zakupu paliwa,
·zakupu specjalistycznego oprogramowania komputerowego
- mogą zostać odliczone i uwzględnione w uldze na ekspansję?
Z wyżej wskazanych powodów, zaznaczam więc, że katalog kosztów ponoszonych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uprawniający do ulgi ma charakter zamknięty. Wyliczenie wydatków, które uprawniają do zastosowania niniejszej ulgi zawarty został w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1) uczestnictwa w targach poniesione na:
a) organizację miejsca wystawowego,
b) zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,
c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;
2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
W tym miejscu muszę jednak podkreślić, że stosowanie ulgi na ekspansję zostało (również) obwarowane następującymi warunkami:
·art. 26gb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.
·art. 26gb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
·art. 26gb ust. 9ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
·art. 26gb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Z uwagi na obowiązującą w polskim systemie podatkowym zasadę powszechności opodatkowania, zaznaczam też, że przepisy dotyczące ulg w opodatkowaniu należy interpretować ściśle, zgodnie z zasadami wykładni językowej i - co ważne - w granicach tej wykładni.
Na gruncie prawa podatkowego obowiązuje prymat wykładni gramatycznej (językowej). W granicach wykładni obowiązujących przepisów prawa nie mieści się taka ich interpretacja, która prowadzi do wykreowania nowych norm prawnych, niezawartych w przepisach. Każda bowiem wykładnia powinna się sytuować w ramach możliwego sensu językowego danego pojęcia, czy wyrażenia (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 czerwca 2021 r., sygn. akt III FSK 32/21 oraz z 19 września 2018 r., sygn. akt I GSK 2788/18).
Ulga zawarta w art. 26gh ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Z tego powodu, kosztami uprawniającymi do skorzystania z ulgi na ekspansję będą więc jedynie wydatki wyraźnie wskazane przez ustawodawcę w treści art. 26gh ust. 4 tej ustawy.
We wniosku wskazali Państwo, że kosztem wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami są dla Państwa składki ZUS (które Państwo finansują i stanowią dla Państwa koszt podatkowy). Wyjaśnili Państwo również, że prace, które wykonują pracownicy - w ramach stosunku pracy - polegają na:
·pracach marketingowych (pracownicy: 1 i 2) polegających m.in. na: fotografowaniu Państwa wyrobów, obróbce zdjęć, projektowaniu katalogów i broszur, budowaniu pozytywnego wizerunku Państwa firmy w sieci oraz zwiększeniu „widoczności” Państwa wyrobów (w sieci), optymalizowaniu opisów produktów, tworzeniu Państwa strony internetowej,
·przedstawicielstwie handlowym (pracownicy: 3 i 4) polegającym m.in. na: wyjazdach do klientów, utrzymywaniu kontaktów z klientami, promowaniu firmy na targach, tworzeniu pokazów u klienta, przygotowywaniu ofert, omawianiu umów, tłumaczeniu dokumentacji technicznej, udziale w targach.
W świetle art. 26gh ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczone - w ramach omawianej preferencji - mogą więc zostać jedynie wydatki na zakup biletów lotniczych dla pracowników oraz koszty zakwaterowania i wyżywienia dla pracowników (wydatki, które decyzją ustawodawcy zostały zakwalifikowane jako koszty uczestnictwa w targach - art. 26gb ust. 1 pkt 1 lit b i c wskazanej wyżej ustawy). Wydatki te są jedynymi rodzajami kosztów pracowniczych, które mogą zostać uwzględnione w ramach ulgi na ekspansję.
Z uwagi na tę okoliczność, zakresem ulgi na ekspansję nie są objęte koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w działania generujące koszty, scharakteryzowane w art. 26gb ust. 7 pkt 2-5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie mogą więc Państwo uwzględnić „kosztów wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami” w ramach tej ulgi.
Wykluczenie kosztów związanych z wynagrodzeniami pracowników z zakresu zastosowania ulgi na ekspansję podyktowane jest koniecznością uwzględnienia w procesie wykładni założenia o racjonalności ustawodawcy. Skoro ustawodawca dopuszcza w ramach jednej kategorii wydatków uwzględnianie kosztów związanych z udziałem pracownika, to posłużyłby się analogiczną konstrukcją - przykładowo poprzez bezpośrednie odwołanie w dalszej części przepisu do wynagrodzenia pracownika - gdyby jego zamiarem było stworzenie możliwości odliczenia uposażeń pracowniczych w ramach wydatków wymienionych w kolejnych pozycjach analizowanego katalogu.
Stosownie do przedstawionych ustaleń, poza zakresem przedmiotowym ulgi na ekspansję są wszelkie wydatki wynikające z zaangażowania pracownika w działania wykraczające poza ramy wynikające z treści art. 26gb ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc wydatki dotyczące wynagrodzeń opisanych przez Państwa pracowników.
Zakres Państwa wniosku obejmuje również wydatki ponoszone przez Państwa na:
·opłaty za kuriera/pocztę:
–przez ten koszt rozumieją Państwo opłatę jaką ponoszą Państwo za przesłanie katalogów w ramach działań promocyjno‑informacyjnych w celu pozyskania potencjalnych klientów,
–w zależności od ceny za wysyłkę odbywa się ona albo za pośrednictwem (...) albo innych firm zajmujących się przesyłkami kurierskimi,
–za otrzymanie katalogu nie pobierają Państwo opłaty od potencjalnych klientów,
–za wysyłkę katalogów również nie pobierają Państwa opłaty od potencjalnych klientów,
–katalogi są tworzone jedynie na potrzeby klientów,
–broszura jest skróconą formą katalogu,
–zawiera ofertę Państwa kluczowych produktów,
–są opracowywane z tą samą częstotliwością jak katalogi,
–broszury nie są tworzone na zamówienie klienta, nie są wysyłane na zamówienie klientów,
–całość kosztów w postaci reklamy w katalogach, które są wskazane w uldze, zostały poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o której mowa w uldze
Przypis organu: powyższe stanowi Państwa ustosunkowanie się do kwestii, czy są Państwo w stanie wyodrębnić jaka część katalogów i broszur, a przez to w jakiej części zakupione programy graficzne oraz koszt wysyłki tych katalogów i broszur, zostały poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (zakres ulgi wskazanej w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
·zakupu specjalistycznego oprogramowania komputerowego:
–w 2022 r. zakupione zostały dwa programy:
–(...),
–(...),
–licencja odnawiana jest raz na rok.
Zaznaczam, że w katalogu wydatków objętych ulgą na ekspansję, w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymienione zostały koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym: zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje zatem na przykładowe katalog tych kosztów. Co jednak istotne, przykłady tych wydatków obejmują określone działania, które w sposób bezpośredni służą promowaniu i informowaniu o produktach podatnika.
W słowniku języka polskiego PWN [dostęp: https://sjp.pwn.pl], termin: „promocja” został zdefiniowany następująco:
działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; promowanie, upowszechnianie.
Natomiast pojęcie: „reklama” – stosownie do wyżej przywołanego słownika, to:
działanie zachęcające potencjalnych klientów do korzystania z usług lub zakupu towarów; ogłoszenie, film, plakat itp. służące zachęcaniu potencjalnych klientów.
Natomiast według „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) - „reklama” oznacza:
rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi.
Z kolei, termin „informacja” (zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN [https://sjp.pwn.pl]), stanowi:
to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś
Z kolei, pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.
Ze wskazanych wyżej powodów (oraz w oparciu o podanych we wniosku/uzupełnieniu informacje), stwierdzam, że wydatki które ponieśli, ponoszą/będą Państwo ponosić na:
·przesyłanie katalogów/broszur w ramach działań promocyjno-informacyjnych w celu pozyskania potencjalnych klientów,
·zakup opisanego - specjalistycznego - oprogramowania komputerowego
- będą mogły zostać przez Państwa ujęte w kategorii kosztów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zakresie w jakim dotyczą wymienionych w tym przepisie działań (przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek) i wyłącznie w zakresie produktów, wobec których spełniają Państwo warunek wskazany w art. 26gb ust. 4 tej ustawy.
W zakresie kosztu ponoszonego przez Państwa na paliwo, wskazali Państwo m.in, że:
–czasem zdarza się, że zamiast lecieć samolotem na targi, gdzie prezentują Państwo swoje produkty, jadą Państwo samochodem i ponoszą Państwo koszt w postaci zakupu paliwa,
–handlowcy, oferując Państwa produkty, również jeżdżą po nowych klientach, gdzie znaczny koszt stanowi również zakup paliwa,
–przewóz, o którym Państwo wspominacie wyżej, jest to przede wszystkim przewóz osób. Są to zarówno pracownicy, jak i właściciele firmy. Czasami również przejazd ten jest z wyrobami o mniejszych gabarytach, mieszczących się w bagażniku,
–w momencie, kiedy pracownik jedzie z prezentacją produktu, to jedzie z pokazowym modelem.
Ponownie podkreślam, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, a więc przy wykładni przepisów dotyczących ulg i zwolnień podatkowych nie jest dopuszczalne posługiwanie się wykładnią rozszerzającą. Ustawodawca w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazał konkretną kategorię kosztów podlegających odliczeniu, wśród których nie zostały jednak wymienione koszty dotyczące transportu lub zakupu paliwa.
Opisany przez Państwa wydatek nie mieści się w żadnej z kategorii kosztów wskazanych w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tego powodu, nie mogą Państwo skorzystać z ulgi na ekspansję w zakresie (ponoszonego przez Państwa) wydatku na paliwo. Odliczeniu podlegają tylko koszty bezpośrednio związane z organizacją samego miejsca zlokalizowanego na terenie targów (art. 26gb ust. 7 pkt 1 lit. a tej ustawy) oraz zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika (art. 26gb ust. 7 pkt 1 lit. b tej ustawy).
Z wyżej wskazanych względów stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku - jest:
·prawidłowe - w zakresie wydatków dotyczących: opłat za wysyłkę katalogów/broszur oraz zakupu specjalistycznego oprogramowania komputerowego,
·nieprawidłowe - w zakresie wydatków dotyczących: kosztu paliwa oraz wynagrodzeń pracowników wraz z narzutami.
Informacje dodatkowe
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo zastrzegam, że:
·przedstawiany przez Państwa zakres żądania (zadane pytania) zakreśla granice w jakich możemy wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Państwa przedmiotu wniosku - zakresu Państwa pytań,
·przedmiotem interpretacji indywidualnej może być wyłącznie sam przepis prawa.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania
podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzimy również postępowania
dowodowego. Z powyższych powodów niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a,
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez
Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pan A.A (Zainteresowany będąca stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).