Obowiązki płatnika w związku z wypłatą nagród w programie poleceń pracowniczych. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.773.2024.2.DJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.773.2024.2.DJ

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika w związku z wypłatą nagród w programie poleceń pracowniczych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo, pismami z: 12 listopada 2024 r. oraz 20 listopada 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka X S. A. (dalej: Spółka), jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Spółka prowadzi działalność na rynku (…).

W Spółce jako podmiotowi dominującemu w Grupie Kapitałowej X, przyjęty jest Regulamin (dalej: „Regulamin") dot. Programu Poleceń Wewnętrznych. Polecenie Wewnętrzne (dalej: „PW”) polega na zarekomendowaniu osoby niebędącej pracownikiem lub współpracownikiem Grupy Kapitałowej, na stanowisko w ramach procesów rekrutacji prowadzonych dla Spółki oraz wypłaceniu nagrody pieniężnej osobie polecającej.

Zgodnie z Regulaminem osobą polecającą może być Pracownik spółki Grupy Kapitałowej X. Przez Pracownika na potrzeby Regulaminu i PW uważa się osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy lub osoby świadczące na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej X (nie tylko Spółki) usługi, na podstawie umowy o współpracy (w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej). Należy jednak wskazać, że przedmiot wniosku dotyczy wypłaty nagrody na rzecz osób fizycznych (Pracowników) nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej.

Informacje o aktualnych procesach rekrutacji, objętych PW są każdorazowo przesyłane drogą mailową na adres firmowy Pracownika.

Pracownikowi polecającemu przysługuje nagroda pieniężna. Do wypłaty nagrody pieniężnej są uprawnione osoby, które w dniu przewidywanej wypłaty nagrody są pracownikami/współpracownikami spółek z Grupy X. Do otrzymania nagrody za polecenie mają prawo Pracownicy, z wyłączeniem pracowników działu (…), a także osób biorących udział w procesie rekrutacji.

Warunkiem udziału w PW jest przesłanie przez Pracownika oferty pracy wraz z formularzem do osoby polecanej. Polecany kandydat musi wypełnić formularz zawierający dane kandydata, CV oraz imię i nazwisko osoby polecającej. Bez wskazania przez kandydata osoby polecającej nagroda nie zostanie wypłacona (link do formularza każdorazowo jest przesyłany drogą mailową). Do programu PW mogą być polecani byli Pracownicy, których przerwa we współpracy z Grupą X jest dłuższa niż (…) miesięcy.

Wysokość nagrody za PW wynosi (…) zł, kwota ta jest każdorazowo określana w treści maila z ogłoszeniem dot. danego procesu rekrutacji objętego PW.

Warunki otrzymania nagrody są następujące:

a. Osoba polecająca została wskazana w formularzu aplikacyjnym,

b. Polecona osoba przeszła pozytywnie przez wszystkie etapy rekrutacji i spełnia;

c. Polecona osoba została zatrudniona lub nawiązano z nią współpracę i przepracowała w Spółkach należących do Grupy Kapitałowej co najmniej (…) pełne miesiące od momentu zatrudnienia.

Nagroda jest doliczana do wynagrodzenia osoby polecającej, po łącznym spełnieniu ww. warunków określonych po upływie czterech pełnych miesięcy od momentu zatrudnienia polecanego pracownika.

Nagroda nie jest wypłacana w sytuacji gdy:

a.Osoba polecająca zakończy pracę/współpracę z Grupą Kapitałową X, zanim nabędzie prawo do wypłaty nagrody,

b.Kandydat w danym procesie, w pierwszej kolejności zgłosi swoją kandydaturę poprzez inne źródło niż formularz Poleceń Wewnętrznych.

W piśmie z 12 listopada 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku dodatkowo wyjaśnili Państwo, że jako Spółka X S.A. (dalej: Spółka) są Państwo:

·organizatorem Programu Poleceń Wewnętrznych dla rekrutacji pracowników dla swojej Spółki (tj. Spółki X S.A.);

·podmiotem decydującym o przyznaniu i terminie wypłaty nagrody z tytułu rekomendacji pracowników dla swojej Spółki (tj. Spółki X S.A.)

Zadane we wniosku pytanie dotyczy tylko osób zatrudnionych przez Spółkę na umowę o pracę.

Obowiązek wyszukiwania kandydatów do pracy nie wynika z umowy o pracę lub innego dokumentu określającego zakres zadań, obowiązków i czynności realizowanych w oparciu o umowę o pracę - takowy obowiązek nie istnieje.

Zasady i wysokość nagrody z tytułu polecenia nie są określane w regulaminie wynagradzania. Określa je odrębny dokument wew., tj. Regulamin Poleceń Wewnętrznych.

Uczestnikiem programu (a co za tym idzie jego beneficjentem) mogą być jedynie pracownicy i współpracownicy spółek funkcjonujących w Grupie Kapitałowej X. Rozumie się przez to osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy lub osoby świadczące na rzecz spółek z Grupy Kapitałowej X (nie tylko Spółki) usługi, na podstawie umowy o współpracy (w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej). Należy jednak wskazać, że przedmiot wniosku dotyczy wypłaty nagrody na rzecz osób fizycznych (Pracowników) nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc związanych ze Spółką umową o pracę.

Nagroda dotychczas była przez Spółkę traktowana jako przychód ze stosunku pracy (w przypadku polecającego będącego pracownikiem Spółki) i podlegała opodatkowaniu/oskładkowaniu na zasadach analogicznych do przychodów ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, nagroda wypłacana przez Spółkę na rzecz Pracowników, posiadających rezydencję podatkową w Polsce, nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej i nieświadczących usług na podstawie umowy o współpracy na rzecz podmiotów z Grupy Kapitałowej X, a otrzymywana w ramach Programu PW, jest przychodem z innych źródeł stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, a w konsekwencji Spółka nie jest zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy przy wypłacie Nagrody, a jedynie do wypełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT?

Państwa stanowisko w sprawie (wynikające z wniosku, jak i jego uzupełnienia z 20 listopada 2024 r.)

W Państwa ocenie, nagroda wypłacana na rzecz Pracowników, którzy posiadają rezydencję podatkową w Polsce, nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej i nieświadczących usług na podstawie umowy o współpracy na rzecz podmiotów z Grupy Kapitałowej X, a otrzymywana w ramach Programu PW, jest przychodem z innych źródeł zgodnie art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, a Państwo przy jej wypłacie nie mają obowiązku pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o PIT wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego - zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika - to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Ustawa o PIT wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2) działalność wykonywana osobiście;

3) pozarolnicza działalność gospodarcza;

[...]

9) inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 -8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Ustawa o PIT przewiduje dwa "tryby" zapłaty/poboru podatku:

·tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

·obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Obowiązek poboru podatku przez płatnika dotyczy natomiast wyłącznie przypadków określonych w ustawie (art. 32, 33, 34, 35, 41 i 42e).

Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika PIT poprzez:

·   określenie rodzaju podmiotu, który dokonuje wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników - przy czym ustawodawca określa rodzaj podmiotu poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

·   określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

I tak, wymienione przepisy nakładają obowiązki płatnika m.in. na: osoby prawne, zwane "zakładami pracy" - w odniesieniu do uzyskiwanych od tych zakładów pracy przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy (art. 32 ustawy).

Ustawodawca uregulował również sytuacje, w których podmioty, które wypłacają należności lub realizują świadczenia na rzecz podatników:

·nie mają obowiązku obliczenia i poboru podatku jako płatnicy, ale

·mają obowiązki o charakterze informacyjnym.

Przykładowo, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W ocenie Spółki, nagrody uzyskane przez Pracowników zgodnie z Regulaminem Programu Poleceń Wewnętrznych stanowią dla nich przychód z innych źródeł zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ustawy o PIT. W konsekwencji na Spółce nie leży obowiązek obliczenia i poboru podatku od nagród. W odniesieniu do przychodów z innych źródeł ustawa o PIT nie przewiduje bowiem obowiązku poboru podatku przez wypłacającego nagrody. Jednak będą ciążyły na Spółce obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy.

Spółka nie jest zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych w związku z wypłatą nagród na rzecz osób polecających będących Pracownikami, które nie prowadzą działalności gospodarczej w ramach Programu, ze względu na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ramach Programu Poleceń Wewnętrznych wypłata nagrody pieniężnej nie jest uzależniona od świadczenia pracy na rzecz Spółki, gdyż osobą polecającą w ramach Programu mogą być osoby niepozostające ze Spółką w stosunku pracy.

Program jest skierowany do różnych grup uczestników (dokonującymi poleceń mogą być zarówno pracownicy spółek z całej Grupy Kapitałowej jak też osoby współpracujące ze spółkami z Grupy Kapitałowej na podstawie umów o współpracę). Ponadto wskazana nagroda nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez te osoby pracy w rozumieniu Kodeksu pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie i przysporzenie jakie otrzymują osoby polecające w ramach Programu PW nie stanowi elementu warunków ich pracy i płacy.

W ocenie Spółki, taka konstrukcja Programu wyklucza uznanie przychodów z tytułu nagród wypłacanych w ramach Programu za przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 lub 3 ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 12 za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W tym przypadku również występuje zwrot "w szczególności", co oznacza, że katalog przychodów z tego tytułu ma charakter jedynie przykładowy. Jednakże uznaje się, że pomimo otwartego charakteru tej definicji nie można zakwalifikować do tego źródła każdego przychodu, który uzyskuje pracownik nie ze stosunku pracy, a w związku ze stosunkiem pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (por. wyrok NSA w sprawie o sygn. akt II FSK 730/13 oraz II FSK 650/12).

Zatem samo pozostawanie w stosunku pracy nie uzasadnia uznawania wszelkich przychodów związanych ze stosunkiem pracy za przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT.

W niniejszej sprawie nagroda pieniężna w ramach Programu PW nie jest uzależniona od świadczenia pracy na rzecz Spółki, gdyż osobą polecającą w ramach Programu PW mogą być osoby niewspółpracujące ze Spółką na podstawie umowy o pracę. W związku z powyższym, przychód z tytułu świadczenia pieniężnego w ramach Programu stanowi przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9).

W konsekwencji Spółka nie ma obowiązku pobierać zaliczki od nagród pieniężnych wypłacanych na rzecz Pracowników.

W odniesieniu do tych osób Spółka powinna sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania.

Powyższy pogląd, w podobnych stanach faktycznych przedstawianych przez wnioskodawców, podziela również Dyrektor Informacji Skarbowej w indywidualnych interpretacjach:

·z dnia 10 lutego 2023 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.948.2022.1.JŚ;

·z dnia 17 marca 2023 r. sygn. 0115-KDIT2.4011.35.2023.1.HD,

·z dnia 20 września 2023 r. sygn. 0115-KDIT2.4011.379.2023.1.MM,

·z dnia 26 lutego 2024 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.942.2023.1.MS,

·z dnia 18 lipca 2024 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.377.2024.1.MS.

Takie stanowisko znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach ZUS – (…), w której Zakład zajął podobne stanowisko. Stwierdził on, że nagroda za polecenie (premia) nie wchodzi do kategorii przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, osiągniętego przez pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, lecz do kategorii „inne źródła”, ponieważ nie jest wynagrodzeniem za świadczoną pracę. A skoro tak, to nie można jej oskładkować.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są m.in.:

- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

- inne źródła (pkt 9).

Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Stosownie do treści z art. 32 ust. 1 ww. ustawy:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wątpliwość Państwa budzi kwestia, czy w przedstawionych okolicznościach sprawy, nagroda wypłacana przez Państwa na rzecz Pracowników (tj. osób związanych z Państwem umową o pracę), posiadających rezydencję podatkową w Polsce, nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej i nieświadczących usług na podstawie umowy o współpracy na rzecz podmiotów z Grupy Kapitałowej X, a otrzymywana w ramach Programu PW, jest przychodem z innych źródeł stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, a w konsekwencji, czy nie będą Państwo zobowiązani do pobierania zaliczek na podatek dochodowy przy wypłacie nagrody, a jedynie do wypełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.

W świetle powyższego, mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że wypłacone, będącym przedmiotem Państwa zapytania osobom polecającym (Pracownikom, tj. osobom fizycznym nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej związanym z Państwem umową o pracę) świadczenie pieniężne (nagroda), o którym mowa we wniosku stanowi dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.

W odniesieniu do zakwalifikowania ww. nagrody do odpowiedniego źródła przychodu, należy uznać, że jej wartość stanowi dla tych osób (tj. pracowników Spółki zatrudnionych w ramach umowy o pracę) przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro bowiem zawarte umowy o pracę nie zawierają postanowień w zakresie obowiązku dokonywania przez Pracowników poleceń, gdyż jak sami Państwo w uzupełnieniu podania wyjaśnili, że: (…) obowiązek wyszukiwania kandydatów do pracy nie wynika z umowy o pracę lub innego dokumentu określającego zakres zadań, obowiązków i czynności realizowanych w oparciu o umowę o pracę - takowy obowiązek nie istnieje (…) - to wypłacone świadczenie tym osobom polecającym (tj. pracownikom Państwa Spółki zatrudnionym w ramach umowy o pracę) stanowi dla nich przychód ze źródła przychodu – „inne źródła”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy.

W związku z tym, nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych (nagród) wypłacanych w ramach Programu Poleceń Wewnętrznych na rzecz osób polecających (Pracowników), będących przedmiotem Państwa zapytania (tj. osób zatrudnionych przez Państwa na podstawie umowy o pracę). Zatem, na Państwu ciążą jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia i przekazania ww. osobom oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, wyjaśniam, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji dokonałem oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego przez Państwa pytania (tj. zagadnienia określenia źródła przychodów i wynikających z tego tytułu obowiązków Państwa w odniesieniu do świadczeń pieniężnych wypłacanych w związku z Programem Poleceń Wewnętrznych na rzecz osób polecających zatrudnionych przez Państwa w ramach umowy o pracę). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Zatem, w przedmiotowej sprawie nie mogłem i nie odnosiłem się do kwestii kwalifikacji świadczenia pieniężnego do odpowiedniego źródła przychodu oraz Państwa obowiązków z tego tytułu w stosunku do innych uczestników programu.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa we wniosku interpretacji indywidualnych i wyroków sądów, stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).