W zakresie skutków podatkowych świadczenia usług pośrednictwa w ramach działalności gospodarczej. - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.699.2024.3.MS2

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.699.2024.3.MS2

Temat interpretacji

W zakresie skutków podatkowych świadczenia usług pośrednictwa w ramach działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych świadczenia usług administrowania w ramach działalności gospodarczej. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem 24 października 2024 r. (wpływ 27 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. (dalej: „Administrator” lub „Wnioskodawca”) jest podmiotem nieleczniczym. Administrator jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce i zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności leczniczej, natomiast w ramach swojej działalności gospodarczej planuje realizować również usługi administrowania badaniami klinicznymi na rzecz:

  • czynnych podatników VAT z siedzibą w Polsce;
  • podatników podatku od wartości dodanej z siedzibą w jednym z krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Celem takiej usługi administrowania (dalej: „Usługa Administrowania”) będzie zarządzanie zwrotem kosztów poniesionych przez pacjentów uczestniczących w badaniach klinicznych (dalej: „Pacjenci”) wykonanych w imieniu firmy (...) B. Sp. z o.o.(dalej „Sponsora”). Przedmiotowa usługa zostanie zrealizowana za pomocą internetowego systemu płatniczego o nazwie X. Pacjenci otrzymają zwrot poniesionych kosztów, wynikających z ich udziału w badaniu prowadzonym w ośrodkach kliniczno-naukowych na zlecenie Sponsora, na wskazane, własne rachunki bankowe (lub w formie przekazu pocztowego na wskazany adres zamieszkania).

Zgodnie z planowanym procesem zwrotu kosztów (dalej: „Proces Zwrotu”) Pacjentom:

1.Każdy uczestnik badania otrzyma zwrot kosztów na wskazany przez siebie numer konta bankowego lub w formie przekazu pocztowego na wskazany adres zamieszkania.

2.Rodzaj kosztów, za które Pacjent może otrzymać zwrot jest określony dla każdego badania klinicznego i wynika ze schematu wizyt oraz konieczności dojazdu do określonych jednostek prowadzących badanie na zlecenie Sponsora. Potencjalne inne rodzaje kosztów podlegające zwrotowi dla Pacjenta są konsekwencją procedur wymaganych protokołem danego badania i są specyficznie dla niego określone.

3.Informacje o rodzaju kosztów i sytuacjach, w których Sponsor za pośrednictwem platformy X. dokona zwrotu są zawarte w dokumencie - „(...)” oraz innych materiałach informacyjnych przeznaczonych dla pacjenta oraz przekazywanych z wymogiem podpisu przed przystąpieniem uczestnika do udziału w konkretnym badaniu klinicznym.

4.W imieniu Pacjenta o zwrot kosztów z wykorzystaniem platformy X. występować będą dedykowani przedstawiciele (wykwalifikowani pracownicy placówek ochrony zdrowia) ośrodków badawczo-klinicznych, w których realizowane jest na zlecenie Sponsora badanie kliniczne.

5.Koordynator lub badacz projektu (będący pracownikiem Sponsora) weryfikuje dokumentację kosztów poniesionych przez Pacjentów, a następnie korzystając z internetowego systemu płatniczego X. rejestruje należne kwoty i zleca przelewy na indywidualne konta każdego z pacjentów. Na dokumentacji/oświadczeniach dotyczących poniesionych przez Pacjentów kosztów wskazany jest Sponsor jako ich adresat.

6.Po akceptacji ww. kosztów przez Koordynatora Wnioskodawca realizuje zlecone i zaakceptowane płatności w ciężar środków na koncie projektu.

7.Dział Finansowy przedstawiciela Sponsora w terminie do (...) dni dokona zwrotu środków pieniężnych jakie Administrator zwrócił uczestnikom badania.

8.W zależności od wybranej formy komunikacji Pacjenci są informowani o wysłanych przelewach.

9.Po zakończeniu cyklu rozliczeniowego Wnioskodawca wysyła do Sponsora zestawienie przelewów wykonanych do Pacjentów wraz z notą obciążeniową na równowartość przelanych środków. Otrzymane przez Wnioskodawcę środki od Sponsora są każdorazowo ujmowane przejściowo w prowadzonej ewidencji.

10.W zależności od wybranej formy, Wnioskodawca rozlicza saldo konta projektu i zwraca pozostałe środki pieniężne na zakończenie roku kalendarzowego lub na zakończenie projektu.

11.W każdym momencie trwania projektu system X. umożliwia generowanie miesięcznych wyciągów z konta, potwierdzeń dla wykonanych operacji, raportów statystycznych oraz projekcji przyszłych kosztów.

Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu świadczonej Usługi Administrowania badania klinicznego kalkulowane jest za każdego Pacjenta, który zakończy udział w badaniu klinicznym zgodnie z protokołem badania. W trakcie wykonywania Usługi Administrowania, w związku z przyjmowaniem przez Sponsora częściowo wykonanej usługi, Administratorowi należne będzie wynagrodzenie kalkulowane proporcjonalnie do liczby Pacjentów, którym zwrócono koszty, tj. zaakceptowano je przez Koordynatora oraz zlecono zaakceptowane płatności w ciężar środków na koncie projektu. Wnioskodawca podkreśla, że w przypadku świadczenia Usługi Administrowania nie otrzymuje przedpłaty, czy zaliczki w żadnej formie, ani nie wystawia faktury przed wykonaniem usługi.

Zasady realizacji usługi i wynagradzania Wnioskodawcy z tego tytułu są uregulowane w umowie o przeprowadzenie Usługi Administrowania i nie są związane z usługą prowadzenia badania klinicznego. Wnioskodawca podkreśla przy tym, że w żadnym przypadku umowa nie zakłada, iż Usługa Administrowania jest elementem składowym usługi przeprowadzenia badania klinicznego - badania te przeprowadzane są przez zupełnie inny i odrębny podmiot. Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy za wykonanie Usługi Administrowania nie może być łączone z innymi usługami - jest odrębne od usług przeprowadzania badania klinicznego, usługi są od siebie niezależne. Co więcej, wykonanie Usługi Administrowania nie jest niezbędne do wykonania usługi przeprowadzenia badania klinicznego (nie jest częścią procesu badania) i nie można powiedzieć, aby usługa administracyjna była usługą pomocniczą w stosunku do usługi prowadzenia badania klinicznego, ze względu na fakt że są to usługi wykonywane przez zupełnie odmienne podmioty, w zupełnie odmiennych terminach i momentach ich faktycznego wykonywania.

Jak wskazano w pkt 9 Procesu Zwrotu, po zakończeniu cyklu rozliczeniowego Wnioskodawca tytułem rozliczenia salda projektu wysyła zestawienie przelewów wykonanych do Pacjentów wraz z notą obciążeniową na równowartość przelanych środków. Natomiast, wynagrodzenie należne za Usługę Administrowania, będzie dokumentowane na podstawie wystawionej faktury VAT wyłącznie na kwotę należną tytułem zarządzania projektem - tj. Usługi Administrowania.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca na rzecz Sponsora będzie wykonywał jedynie czynności związane z Usługą Administrowania, w tym czynności niezbędne, incydentalnie związane z utrzymaniem/ serwisem systemu rozliczeniowego.

Zgodnie z umową Sponsor zleca A. obsługę procesu rozliczeń (zwrotu) uczestników badań klinicznych, sponsorowanych przez Sponsora, kosztów ich udziału w tych badaniach klinicznych, przysługujących im na podstawie uzgodnień ze sponsorem i umów o przeprowadzenie badania klinicznego oraz obowiązujących przepisów prawa. Uczestnikom Badania, co do zasady, przysługuje zwrot kosztów podróży, które obejmują:

  • koszty biletów przejazdu środkami transportu publicznego (w przypadku przejazdu koleją - bilet II klasy);
  • w przypadku przejazdu samochodem prywatnym zwrot kosztów będzie oparty na ,,kilometrówce” - stawka za kilometr: zgodnie z aktualnie obowiązującym na dzień rozliczenia rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy;
  • koszty parkingu;
  • inne faktycznie poniesione i uzasadnione koszty w związku z uczestnictwem w badaniu, jeżeli zostały one wcześniej zaakceptowane przez Sponsora.

Umowa będzie zawarta na czas nieokreślony z 1 miesięcznym okresem wypowiedzenia.

Wynagrodzenie będzie naliczane (...)

Kwoty zwróconych kosztów nie stanowią elementu kalkulacyjnego - stawki za Usługę Administracyjną są stałe i niezależne od kwoty zwróconych kosztów.

(...)

Zakończenie wszystkich czynności w ramach Usługi Administrowania nastąpi w momencie gdy ostatni pacjent, który będzie wymagał zwrotu kosztów (będzie miał aktywne konto na platformie rozliczeniowej) w ramach ostatniego zaalokowanego badania (badanie aktywowane na platformie) ukończy swój udział w badaniu klinicznym zgodnie z planem wizyt zawartym w protokole badania klinicznego lub gdy dojdzie do rozwiązania umowy miedzy Sponsorem a A. z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Każdorazowy zwrot kosztów, a tym samym związana tym opłata administracyjna, poprzez dostarczoną e-platformę rozliczeniową musi uzyskać akceptację działu płatności Sponsora poprzedzoną akceptacją przedstawicieli Sponsora (monitorów badań klinicznych) współpracujących z ośrodkami sprawującymi opiekę w ramach badania klinicznego nad konkretnym pacjentem. Zwrot kosztów będzie oparty na oświadczeniu osoby prowadzącej badanie kliniczne przygotowanym na uzgodnionych formularzach oraz uzgodnionych dokumentach np. biletach, rachunkach i wnioskach, oświadczeniach uczestników badania.

Usługi Administrowania nie będą wykonywane w ustalonych konkretnych okresach rozliczeniowych, tj. nie są ustalane następujące po sobie konkretne terminy płatności. Płatność i rozliczenie jest zależne od akceptacji wykonanych usług. Można określić, kiedy kończą się pewne świadczenia, a kiedy następne się rozpoczynają. Wynagrodzenie za każdy miesiąc świadczenia Usługi Administrowania może się różnić.

W zawartej umowie lub na fakturach będzie wskazany miesięczny okres rozliczeniowy, jednak zgodnie z zapisami umowy wykonanie poszczególnych usługi zostało określone i podzielone na etapy:

  • aktywacja 1 badania klinicznego w systemie,
  • aktywacja konta uczestnika badania w systemie,
  • opłata miesięczna za utrzymanie 1 konta uczestnika badania w systemie,
  • opłata za wykonanie 1 przelewu / przekazu pocztowego na rzecz uczestnika badania,
  • opłata miesięczna - koszt utrzymania systemu i platformy,
  • szkolenie on-line z obsługi systemu,

Można określić zatem, kiedy kończą się pewne świadczenia, a kiedy następne się rozpoczynają. W zakresie wysokości wynagrodzenia należnego, każdy okres może się od siebie różnić oraz można określić moment ich zakończenia i rozpoczęcia w następnym okresie.

Usługi Administrowania nie będą wykonywane częściowo. Intencją stron nie jest, aby wykonywanie usług było podzielone na kilka etapów.

Pytanie nr 2 wniosku nie dotyczy usług przyjmowanych przez Sponsora częściowo. Intencją stron nie jest, aby wykonywanie usług było podzielone na kilka etapów.

Uczestnikom Badań, co do zasady, przysługuje zwrot kosztów podróży, które obejmują:

  1. koszty biletów przejazdu środkami transportu publicznego (w przypadku przejazdu koleją - bilet II klasy);
  2. w przypadku przejazdu samochodem prywatnym zwrot kosztów będzie oparty na ,,kilometrówce” - stawka za kilometr: zgodnie z aktualnie obowiązującym na dzień rozliczenia rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy;
  3. koszty parkingu;
  4. inne faktycznie poniesione i uzasadnione koszty w związku z uczestnictwem w badaniu, jeżeli zostały one wcześniej zaakceptowane przez Sponsora np.: koszty noclegów jeżeli będą one związane z uczestnictwem w badaniu i podyktowane planem badania zawartym w protokole badania klinicznego.

Zwrot kosztów będzie oparty na oświadczeniu osoby prowadzącej badanie kliniczne przygotowanym na uzgodnionych formularzach oraz uzgodnionych dokumentach, np. biletach, rachunkach i wnioskach, oświadczeniach uczestników badania.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca powinien rozpoznać przychody na gruncie ustawy podatku dochodowego od osób fizycznych wyłącznie w kwocie wynagrodzenia należnego od Sponsora z tytułu wykonania Usługi Administrowania, bez uwzględnienia otrzymanych kwot przeznaczonych do wypłaty i wypłacanych w całości Pacjentom w imieniu Sponsora?

2.Czy momentem osiągnięcia przychodów na gruncie ustawy podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wykonania Usługi Administrowania jest dzień, w którym wykonano ostatnią czynność związaną z Usługą Administrowania, tj. zakończeniem procesu weryfikacji kwoty należnej Pacjentowi z tytułu zwrotu poniesionych kosztów?

3.Czy podstawa opodatkowania VAT wykonanej Usługi Administrowania obejmuje wyłącznie kwoty wynagrodzenia należne Wnioskodawcy, bez uwzględnienia otrzymanych kwot przeznaczonych do wypłaty i wypłacanych w całości Pacjentom w imieniu Sponsora?

4.Czy z tytułu wykonywanej Usługi Administrowania obowiązek podatkowy na gruncie VAT powstaje w dniu wykonania usługi, to jest w dniu wykonania ostatniej czynności związanej z administrowaniem (zakończeniem procesu weryfikacji kwoty należnej Pacjentowi z tytułu zwrotu kosztów)?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (pyt. nr 1 i 2). W części dotyczącej podatku od towarów i usług (pyt. nr 3 i 4) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Wnioskodawcy, powinien on rozpoznać przychody na gruncie ustawy podatku dochodowego od osób fizycznych wyłącznie w kwocie wynagrodzenia należnego od Sponsora za wykonane Usługi Administrowania, bez uwzględnienia otrzymanych kwot przeznaczonych do wypłaty i w całości wypłacanych pacjentom w imieniu Sponsora.

2.Zdaniem Wnioskodawcy, momentem osiągnięcia przychodów na gruncie ustawy podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wykonania Usługi Administrowania jest dzień, w którym wykonano ostatnią czynność związaną z Usługą Administrowania, tj. zakończeniem procesu weryfikacji kwoty należnej z tytułu zwrotu poniesionych kosztów przez Pacjentów.

Ad. 1

Uzasadnienie do Własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego przedstawionego dla pytania nr 1 Podatnika.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2024.226 t. j. z dnia 2024.02.21, dalej: „uPIT”) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 „uPIT”, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 1c uPIT, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.wystawienia faktury albo

2.uregulowania należności.

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 1 uPIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika generalna zasada, że przychód podatkowy dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku świadczenia usług powstaje w dniu wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi.

Wyjątek od tej zasady stanowi: (i) wystawienie faktury w terminie wcześniejszym niż faktyczne wykonanie usługi albo częściowe wykonanie usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury (o ile uregulowanie należności nie nastąpiło wcześniej), (ii) uregulowanie należności przed wykonaniem usługi albo częściowym wykonaniem usługi - datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności (o ile wcześniej nie wystawiono faktury).

Innymi słowy, pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu ma dzień dokonania czynności - wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi lub jej częściowego wykonania, przy czym dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności jest ostatecznym terminem, który stanowi o dacie powstania przychodu. Oznacza to, że przychód osiągany przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, co do zasady powstaje w dacie zajścia najwcześniejszej z ww. okoliczności. Zatem, w praktyce o wykonaniu umowy można mówić wtedy, kiedy podmiot zrealizował zobowiązanie wynikające z umowy istniejącej między nim a zamawiającym towar bądź usługę.

W myśl art. 24 ust. 2 uPIT, u podatników, osiągających dochody z działalności gospodarczej i prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochodem z działalności jest różnica pomiędzy przychodem w rozumieniu art. 14a kosztami uzyskania, powiększona o różnicę pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadków, jeżeli wartość remanentu końcowego jest wyższa niż wartość remanentu początkowego, lub pomniejszona o różnicę pomiędzy wartością remanentu początkowego i końcowego, jeżeli wartość remanentu początkowego jest wyższa.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 jest ustalenie, czy powinien on rozpoznać przychody na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącznie w kwocie wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy, bez uwzględnienia otrzymanych kwot przeznaczonych do wypłaty i wypłacanych w całości pacjentom w imieniu Sponsora.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że rola Wnioskodawcy będzie sprowadzać się jedynie do roli pośrednika, podmiotu zobowiązanego w części do administrowania i zarządzania projektem w imieniu i na rzecz Sponsora, inkasowania wpływów pieniężnych w postaci przelewów bankowych na jego rachunek bankowy oraz do dalszego rozdysponowania kwot należnych Pacjentom.

Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby fizycznej /danego przedsiębiorcy decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa. Od zasady tej, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki (nie mające zastosowania w niniejszej sprawie). Wskazać przy tym należy, że przychód w prawie podatkowym nie jest definiowany wynikowo (jako strata lub zysk podmiotu), a jako trwałe przysporzenie majątkowe, uzyskane poprzez przyrost aktywów lub zmniejszenie pasywów podatnika.

Potwierdzeniem powyższych twierdzeń, jest ugruntowana wykładnia przepisów uPIT, prezentowana zarówno w stanowiskach organów podatkowych, jak i w orzecznictwie i doktrynie, zgodnie z którą o uzyskaniu przychodu można mówić wyłącznie w sytuacji, w której podatnik uzyskuje określone przysporzenie majątkowe, które ma właśnie charakter definitywny, trwały i bezzwrotny.

Przykładowo w wyroku NSA z 14 maja 1998 r. (sygn. SA/Sz 1305/97) - sąd wskazał, że " (...) z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem - jako źródłem dochodu - jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika, może powiększyć jego aktywa. Otrzymanymi pieniędzmi lub wartościami pieniężnymi są zatem w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy tylko takie wartości, które powiększają aktywa majątkowe podatnika, a więc takie, którymi może on rozporządzać jak własnymi".

Jak zostało zawarte we wniosku, Administrator nie występuje w procesie zwrotu kosztów Pacjentom jako podmiot, który zobowiązany jest do ich zwrotu Pacjentom, a kwoty które Sponsor przelewa celem ich przekazu nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia z tytułu świadczonej usługi. Na żadnym etapie Usługi Administrowania Pacjenci nie mają roszczenia do Wnioskodawcy o przekazanie kwot należnych Pacjentom z tytułu zwrotu ich własnych wydatków/poniesionych kosztów. Dla Wnioskodawcy kwoty te nie są należne z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej i nie może on rozporządzać, a nawet nie ma technicznej możliwości aby rozporządzać nimi jak własnymi.

Wnioskodawca nie „otrzymuje” tych kwot na własny pożytek, nie może nimi swobodnie dysponować, nie są one definitywne (Administrator musi je przekazać Pacjentom) i nie stanowią one dla Wnioskodawcy przysporzenia majątkowego. Sponsor przekazuje je Administratorowi wyłącznie celem dalszego przekazania na rzecz uprawnionego Pacjenta. Nie są one również elementem ceny usługi, ponieważ zgodnie z umową, Administratorowi należy się kwota wynagrodzenia, która jest wyraźnie wyodrębniona od kwot zwrotów wydatków należnych Pacjentom oraz jest wyraźnie wskazana w Umowie.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie występuje w procesie zwrotu kosztów Pacjentów jako podmiot, który zobowiązany jest do ich zwrotu a kwoty, które Sponsor przekazuje celem zwrotu ich Pacjentom, nie stanowią dla Wnioskodawcy wynagrodzenia ani przysporzenia z tytułu świadczonej usługi oraz nie są one również elementem ceny Usługi Administrowania (ponieważ zgodnie z umową, Administratorowi należy się zryczałtowana kwota wynagrodzenia, która jest wyraźnie wyodrębniona od kwot zwrotów wydatków należnych Pacjentom), to przychodem Wnioskodawcy uzyskanym z tego tytułu, będzie kwota wynagrodzenia należnego Administratorowi, bez uwzględnienia otrzymanych kwot przeznaczonych do wypłaty Pacjentom.

Wskazać również należy, że kwoty przeznaczone do wypłaty i wypłacane w całości Pacjentom w imieniu Sponsora, mają charakter warunkowy i tymczasowy. W przedstawionej sytuacji nie dochodzi do jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego po stronie Wnioskodawcy, co z kolei oznacza, że nie osiąga on z tego tytułu przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, Wnioskodawca powinien rozpoznać przychody na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłącznie w kwocie wynagrodzenia należnego z tytułu Usług Administrowania bez uwzględnienia otrzymanych kwot przeznaczonych do wypłaty i wypłacanych w całości Pacjentom w imieniu Sponsora.

Na potwierdzenie powyższego, Wnioskodawca w tym miejscu pragnie przytoczyć interpretację wydaną w zbliżonym stanie faktycznym, tj. interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 maja 2019 r. o sygnaturze 0114-KDIP3-1.4011.173.2019.3.IF - gdzie potwierdzono, że: „Przychodami z prowadzonej działalności będą prowizje uzyskane przez niego ze sprzedaży kursów, które będą podlegały pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodów, a nie kwoty w całości wpłacone na jego konto przez użytkowników kursów, gdyż w transakcji tej będzie tylko pośrednikiem. Wnioskodawca nie będzie ani autorem kursów, ani też żadne prawa autorskie do tych kursów nie będą na niego przeniesione”.

Jak również interpretację wydaną w zbliżonym stanie faktycznym, tj. interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2024 r. o sygnaturze 0111-KDIB1-3.4010.107.2020.12.MBD, gdzie potwierdzono, że: „Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca powinien rozpoznać przychody na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wyłącznie w kwocie wynagrodzenia należnego Szpitalowi, bez uwzględnienia otrzymanych kwot przeznaczonych do wypłaty i wypłacanych w całości pacjentom w imieniu Sponsora, należy uznać za prawidłowe.”

Ad. 2

Uzasadnienie do Własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego przedstawionego dla pytania nr 2 Podatnika.

Mając na uwadze uzasadnienie do Własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego przedstawionego dla pytania nr 1 oraz przyjmując, że Wnioskodawca powinien rozpoznać przychody na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłącznie w kwocie wynagrodzenia należnego Administratorowi, bez uwzględnienia otrzymanych kwot przeznaczonych do wypłaty i wypłacanych w całości pacjentom w imieniu Sponsora, należy uznać że datę powstania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych należy określić zgodnie z cytowanym powyżej art. 14 ust. 1c uPIT.

Z treści tego przepisu wynika wprost, że moment powstania przychodu należnego został ściśle związany z wystąpieniem najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w cytowanym przepisie, w tym m.in. z wykonaniem usługi, wydaniem rzeczy, wystawieniem faktury albo otrzymaniem należności.

Zatem, w myśl powyższego, za datę powstania przychodu z tytułu świadczenia Usług administrowania należy uznać dzień wykonania ostatniej czynności związanej z Usługą Administrowania, tj. zakończeniem procesu weryfikacji kwoty należnej Pacjentowi z tytułu zwrotu poniesionych kosztów lub wpływu środków pieniężnych na jego rachunek bankowy – w zależności od tego który moment będzie wcześniejszy.

Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego podkreślił, że w przypadku świadczenia Usługi Administrowania nie otrzymuje przedpłaty w żadnej formie ani nie wystawia faktury przed wykonaniem usługi.

Tym samym przychód w związku ze świadczeniem Usługi Administrowania powstaje w dniu jej wykonania.

Analogicznie zatem, jak w przypadku uzasadnienia do odpowiedzi na pytanie 1, momentem osiągnięcia przychodów przez Wnioskodawcę na gruncie uPIT z tytułu wykonania Usługi Administrowania jest wykonanie ostatniej czynności związanej z administrowaniem, którą jest zakończenie procesu weryfikacji kwoty należnej Pacjentowi z tytułu zwrotu poniesionych kosztów poprzez akceptację przez Administratora raportu. Wtedy bowiem dopiero Sponsor otrzymuje wiążącą informację o kwocie należnej Pacjentowi, może uznać usługę za zakończoną i zatwierdza płatność wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy na podstawie otrzymanej faktury oraz kwot do przekazania Pacjentom.

Na potwierdzenie powyższego, Wnioskodawca w tym miejscu pragnie przytoczyć interpretację wydaną w zbliżonym stanie faktycznym, tj. interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 maja 2019 r. o sygnaturze 0114-KDIP3-1.4011.173.2019.3.IF - gdzie potwierdzono, że: „Za datę powstania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych należy określić zgodnie z cytowanym powyżej art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z treści tego przepisu wynika wprost, że moment powstania przychodu należnego został ściśle związany z wystąpieniem najwcześniejszego ze zdarzeń wskazanych w cytowanym przepisie, w tym m.in. z wydaniem rzeczy, wystawieniem faktury albo otrzymaniem należności.”.

Jak również interpretację wydaną w zbliżonym stanie faktycznym, tj. interpretację wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 maja 2024 r. o sygnaturze 0111-KDIB1-3.4010.107.2020.12.MBD, gdzie potwierdzono, że: „ momentem osiągnięcia przychodów na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu wykonania usługi administrowania jest dzień, w którym wykonano ostatnią czynność związaną z administrowaniem (zakończeniem procesu weryfikacji kwoty należnej pacjentowi z tytułu zwrotu kosztów dojazdu na wizyty.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

W odniesieniu do powołanych interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.