Możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesionych wydatków. - Interpretacja - null

ShutterStock

Możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesionych wydatków. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesionych wydatków.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W domu jednorodzinnym, będącym wyłączną własnością Pana żony, planują Państwo przeprowadzenie inwestycji polegającej na wymianie okien oraz drzwi wejściowych na okna i drzwi o parametrach umożliwiających uzyskanie dotacji z programu „Czyste powietrze" tj. posiadających odpowiednie współczynniki przenikania cieplnego (W/m2K). Z żoną posiada Pan wspólność ustawową małżeńską i planowana inwestycja będzie finansowana z Państwa wspólnych środków finansowych. Umowa z wykonawcą będzie podpisana przez Państwa oboje i również na Pana i na Pańską żonę będzie wystawiona faktura. W ww. domu mieszka Pan z żoną, jest Pan w nim zameldowany i wspólnie ponoszą Państwo koszty jego utrzymania.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

W momencie złożenia zeznania podatkowego wspólnie z żoną (PIT37) za 2024 r. będzie Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego, o którym jest mowa we wniosku, gdyż w dniu 24 września 2024 r. na podstawie aktu notarialnego darowizny stał się Pan współwłaścicielem nieruchomości wraz z posadowionym na niej budynkiem mieszkalnym na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej.

W 2024 r. uzyskuje Pan przychody z tytułu emerytury opodatkowane na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wspólnie z przychodami żony (PIT 37).

Wyżej wymieniony budynek mieszkalny jest budynkiem wolnostojącym i służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Pana rodziny, stanowi konstrukcyjną samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż 2 lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku. Dom jest wybudowany przez rodziców Pana żony w latach 60 ubiegłego wieku (i ukończony) oraz jest zamieszkany od wielu lat przez Pana rodzinę. Wybudowany został w latach 60 ubiegłego wieku i był rozbudowany i nadbudowany wspólnie przez Pana i Pańską żonę w latach 1997-2000.

Wydatki, o których mowa we wniosku, będą związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Okna i drzwi będą posiadały wymagane przez wymienioną ustawę współczynniki przenikalności cieplnej i będą spełniać wymagania WT2021 w zakresie ocieplenia przegród zewnętrznych i wewnętrznych budynku oddzielających pomieszczenia ogrzewane od środowiska zewnętrznego i od pomieszczeń nieogrzewanych. W wyniku tego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku i jednocześnie nastąpi zmniejszenie strat energii na ten cel. Wykonawca dostarczy stosowne certyfikaty na powyższą okoliczność po zakończeniu inwestycji dla ich przedłożenia w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...) w celu rozliczenia inwestycji i wypłaty, przyznanej żonie decyzją z 5 lipca 2024 roku, dotacji z programu „Czyste Powietrze”. Inwestycja ma być przeprowadzona do końca 2024 r. – w listopadzie, najdalej w grudniu.

Inwestycja zostanie zakończona do końca 2024 r. Faktury będą wystawione w 2024 r. przez podatnika, który nie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wydatki na planowaną inwestycję wyniosą 40 500 zł brutto.

Dotacja z programu „Czyste powietrze” została przyznana Pana żonie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...) decyzją z 5 lipca 2024 r. Nie ubiegał się Pan do tej pory o przyznanie takiej dotacji w związku z tą inwestycją i wspomnianej dotacji na pewno nie otrzyma Pan do końca 2024 r. Nie jest Pan w stanie podać, czy otrzyma ją przed terminem złożenia zeznania rocznego za 2024 r. Z uzyskanych informacji wynika, że teoretycznie może się Pan starać się o taką dotację dopiero po rozliczeniu przez żonę otrzymanej już przez nią dotacji, o której wyżej mowa. To kiedy zostanie ona rozliczona, zależy od ww. Wojewódzkiego Funduszu, na który nie ma Pan wpływu, tym bardziej, że planowana inwestycja ma być zrealizowana w okresie listopad-grudzień (najdalej) 2024 r. Po jej rozliczeniu będzie ubiegał się Pan o powyższą dotację jako współwłaściciel nieruchomości.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1. Czy wydatki planowanej inwestycji są objęte przysługującą Panu ulgą termomodernizacyjną i w jakiej wysokości ona przysługuje w przypadku, gdy rozlicza się wspólnie z żoną (PIT37), której ta ulga przysługuje?

2. Czy w ramach przysługującej Panu ulgi termomodernizacyjnej mogą być rozliczone wydatki poniesione na montaż wewnętrznych parapetów okiennych dokonany jednocześnie z montażem nowych termomodernizacyjnych okien (montaż parapetów do tych właśnie okien)?

3. Czy przysługującą Panu ulgą termomodernizacyjną objęta jest wymiana okna połaciowego (dachowego) polegająca na wymianie dotychczasowego skrzydła okiennego (ruchomej ramy drewnianej z 2 szybami ) na ramę drewnianą będącą pakietem 3-szybowym, dwukomorowym wypełnionym gazem szlachetnym argonem o współczynniku przenikania ciepła wynoszącym 0,7 W/m2 wraz z roletą typu (...)?

4. Czy dotacja z programu „Czyste powietrze", o którą ma Pan zamiar ubiegać się po rozliczeniu dotacji przyznanej Pana żonie (najprawdopodobniej w roku przyszłym) jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy w związku z tym podlega ona wykazaniu w zeznaniu podatkowym?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1. Wydatki planowanej inwestycji termomodernizacyjnej, o której jest mowa we wniosku, są objęte przysługującą Panu ulgą termomodernizacyjną w pełnej jej wysokości, a w przypadku wspólnego zeznania podatkowego z żoną, ulga ta wynosi jej dwukrotność (106 tys. zł).

Ad. 2. W ramach przysługującej Panu ulgi termomodernizacyjnej mogą być rozliczone wydatki poniesione na montaż wewnętrznych parapetów okiennych dokonany jednocześnie z montażem nowych termomodernizacyjnych okien (równoczesny montaż parapetów z ww. oknami).

Ad.3. Przysługująca Panu ulga termomodernizacyjna obejmuje wymianę okien połaciowych (dachowych) polegającą na wymianie (zamianie) dotychczasowego skrzydła okiennego (ruchomej ramy drewnianej z 2 szybami) na ramę drewnianą będącą pakietem 3-szybowym, dwukomorowym wypełnionym gazem szlachetnym argonem o współczynniku przenikania ciepła wynoszącym 0,7 W/m2 wraz z roletą typu (...) do okna typu (...).

Ad.4. Dotacja z programu „Czyste powietrze" jest przychodem podatnika nie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie podlega ona wykazaniu w zeznaniu podatkowym dot. podatku dochodowego od osób fizycznych oraz w załącznikach do tego zeznania, gdyż środki przeznaczone na ww. dotację pochodzą z funduszów Unii Europejskiej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl powyższego przepisu, adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz - na podstawie art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 cytowanej ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Artykuł 26h ust. 4 wskazanej wyżej ustawy stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 26h ust. 6 wyżej wymienionej ustawy:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Artykuł 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi, że:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 i 9 powyższej ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy. Stosownie do tego przepisu budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 ustawy, to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

Stosownie do treści tego artykułu (art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1446 ze zm.) o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.2)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Reasumując, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie oraz zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Dodatkowo z Objaśnień podatkowych z 30 marca 2023 r. wydanych przez Ministra Finansów, zatytułowanych „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych” (przykład 19) wynika, że jeżeli małżonkowie objęci są ustrojem wspólności majątkowej i są właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego należącego do ich majątku wspólnego oraz wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków, odliczenia wydatków może dokonać jeden z małżonków (oczywiście w granicach przysługującego mu limitu) albo oboje małżonkowie po 50% wydatków, lub w innej wybranej przez nich proporcji.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że 24 września 2024 r. na podstawie aktu notarialnego darowizny stał się Pan współwłaścicielem nieruchomości wraz z posadowionym na niej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej. Dodatkowo wskazał Pan, że z żoną posiada Pan wspólność ustawową małżeńską i planowana inwestycja będzie finansowana z Państwa wspólnych środków finansowych a także, że umowa z wykonawcą będzie podpisana przez Państwa oboje i również na Pana i na Pańską żonę będzie wystawiona faktura. Wydatki, będące przedmiotem wniosku, czyli wydatki związane z montażem nowych termomodernizacyjnych okien wraz z parapetami wewnętrznymi oraz wymiana okien połaciowych wraz z roletą typu (...), będą związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Inwestycja zostanie przeprowadzona w listopadzie lub grudniu 2024 r. oraz zakończy się do końca 2024 r. Również faktury będą wystawione w 2024 r. przez podatnika, który nie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wydatki na planowaną inwestycję wyniosą 40 500 zł brutto. Dodatkowo wskazał Pan, że decyzją z 5 lipca 2024 r. została przyznana Pana żonie przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (...) dotacja z programu „Czyste powietrze”. Po rozliczeniu dotacji przyznanej Pana żonie również Pan będzie ubiegał się o powyższą dotację jako współwłaściciel nieruchomości.

Oznacza to, że spełnia Pan podstawowe warunki do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Jest Pan współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego. W budynku tym zamierza Pan przeprowadzić przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Wydatki na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego będą udokumentowane fakturami wystawionymi na Pana i Pana małżonkę w 2024 r. przez podatnika, który nie korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystkie wydatki, które ponoszą podatnicy w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego podlegają odliczeniu w ramach ulgi, a jedynie te, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli rozporządzenie Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że poniesione przez Pana wydatki związane z wymianą okien, montażem parapetów wewnętrznych oraz wymianą okien połaciowych mieszczą się w katalogu wskazanym w rozporządzeniu jako wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych. Poniesienie tych wydatków uprawnia zatem Pana do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej.

Natomiast rolety okienne nie stanowią stolarki okiennej zewnętrznej oraz nie są wymienione w rozporządzeniu. Z tego względu wydatek na zakup oraz montaż rolety typu (...) nie może być odliczony w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Podkreślić również należy, że odliczeniu nie podlegają wydatki jakie zostały:

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Wydatki, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone) nie mogą być odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Odliczeniu podlegają tylko te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Skoro na realizację opisanego przedsięwzięcia, Pana żona otrzymała dotację z programu „Czyste powietrze” przyznaną przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, to ta część poniesionych przez Państwa wydatków, która została pokryta otrzymaną dotacją nie może podlegać odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Odnosząc się natomiast do kwestii wysokości przysługującego Panu odliczenia z tytułu ulgi termomodernizacyjnej należy podkreślić, że odliczeniu podlegają poniesione przez podatnika wydatki. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują przy tym dla tej ulgi limit kwotowy – kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Nie można przy tym zgodzić się z Pana stanowiskiem, że w przypadku wspólnego rozliczenia małżonków ulga termomodernizacyjna wynosi 106 000 zł. W przypadku małżonków, nawet przy wspólnym rozliczeniu, każdemu z nich, jako odrębnemu podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia od jego dochodu ulgi do wysokości poniesionych wydatków, jednak nie więcej niż limit wynikający z przepisów, tj. do kwoty 53 000 zł. Wysokość limitu w części niewykorzystanej przez jednego z małżonków nie powiększa limitu drugiego małżonka.

W zakresie skutków podatkowych przyznania Panu dotacji z programu „Czyste powietrze”, o którą zamierza się Pan ubiegać najprawdopodobniej w przyszłym roku należy zauważyć, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

wolne od podatku są świadczenia, w szczególności dotacje oraz kwoty umorzonych pożyczek, otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia, w tym otrzymane ze środków udostępnionych bankom zgodnie z art. 411 ust. 10 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2024 r. poz. 54)

Powyższa regulacja wskazuje, że świadczenia otrzymane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej na przygotowanie dokumentacji oraz realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego stanowią dla podatnika przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Obecnie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest realizowany między innymi program „Czyste Powietrze”, którego celem jest poprawa efektywności energetycznej i zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń do atmosfery z istniejących jednorodzinnych budynków mieszkalnych lub uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza, pochodzących z nowo budowanych jednorodzinnych budynków mieszkalnych. Ponieważ dotacje udzielone w ramach tych programów korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego to otrzymanych środków podatnik nie jest obowiązany wykazać w zeznaniu rocznym.

Jednakże należy zaznaczyć, że chociaż dotacja jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, to zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zatem, jeżeli po roku, w którym podatnik korzystał z ulgi termomodernizacyjnej, otrzymał on zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, to podatnik jest obowiązany uwzględnić ten zwrot w rozliczeniu ulgi termomodernizacyjnej poprzez doliczenie do dochodu (odpowiednio przychodu) kwot uprzednio odliczonych od dochodu (odpowiednio przychodu) albo złożenie korekty uprzednio złożonego zeznania, w którym podatnik zastosował ulgę.

W sytuacji, w której małżonkowie objęci ustrojem wspólności majątkowej będący właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego należącego do ich majątku wspólnego ponieśli wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne z majątku wspólnego i dokonali odliczenia tych wydatków w wybranej przez siebie proporcji z racji zwrotu odliczonych wydatków w kolejnym roku, powinni doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymali ten zwrot, czyli posługują się proporcją, którą zastosowali pierwotnie przy korzystaniu z ulgi termomodernizacyjnej.

Reasumując, ma Pan możliwość odliczenia od dochodu w zeznaniu za rok 2024 r. poniesionych w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wydatków na wymianę okien, montaż parapetów wewnętrznych oraz wymianę okien połaciowych, jednakże wyłącznie w tej części, w której wydatki te nie zostały sfinansowane z dotacji przyznanej Pana żonie. Odliczeniu nie podlegają wydatki dotyczące montażu rolety typu (...). Dotacja z programu „czyste powietrze” podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, jednakże wydatki pokryte z dotacji nie mogą podlegać odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej. W przypadku otrzymania dotacji po roku, w którym podatnik skorzystał z ulgi termomodernizacyjnej, ma on obowiązek doliczyć do dochodu (lub przychodu) kwoty uprzednio odliczonych wydatków, które zostały zwrócone w formie dotacji, lub złożyć korektę zeznania za rok, w którym zastosował odliczenie.

Zatem, przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie należało uznać za nieprawidłowe ze względu na to, że:

wskazał Pan błędnie wysokość odliczenia w przypadku wspólnego rozliczenia z żoną,

błędnie stwierdził Pan, że przysługuje Panu odliczenie wydatku na roletę okienną,

nie uwzględnił Pan wpływu otrzymania dotacji na odliczenie z tytułu ulgi termomodernizacyjnej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a,

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).