Obowiązki płatnika w związku z wypłatą świadczeń pieniężnych w programie poleceń. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Obowiązki płatnika w związku z wypłatą świadczeń pieniężnych w programie poleceń.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 29 października 2024 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzą Państwo (dalej też Spółka) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą, polegającą na (...). Są Państwo polskim rezydentem podatkowym, w związku z czym na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Na potrzeby świadczenia najwyższej jakości usług zatrudniają Państwo specjalistyczny i fachowy personel, posiadający odpowiednie kwalifikacje.
Wobec powyższego planują Państwo wdrożyć Program (...) w celu pozyskiwania do zatrudnienia w Spółce stałych pracowników etatowych oraz konsultantów do pracy przy (...) (dalej jako „Program”).
Polecenie byłoby dokonywane poprzez przesłanie przez Rekomendującego na właściwy adres mailowy Spółki rekomendacji wraz z CV kandydata oraz uzasadnieniem rekomendacji.
Rekomendacje mogą być przesyłane na potrzeby zarówno otwartych na Państwa stronie jak i przyszłych procesów rekrutacyjnych.
W razie dokonania polecenia i spełnienia dodatkowych warunków, w tym w szczególności, jeżeli Spółka zatrudni lub nawiąże współpracę z poleconą osobą i będzie ona pracować lub świadczyć usługi na Państwa rzecz przez co najmniej (...) miesiące – wówczas Rekomendujący jest uprawniony do otrzymania świadczenia pieniężnego określonego w Regulaminie Programu (dalej również: „Świadczenie”).
Wysokość Świadczenia dodatkowo uzależniona jest od stanowiska, które polecona osoba będzie zajmować w Spółce, a także od jej dotychczasowego doświadczenia oraz wymiaru czasu pracy po podjęciu zatrudnienia/współpracy.
Program nie opiera się na rywalizacji pomiędzy Rekomendującymi. Jeden kandydat (osoba polecana) może być polecony tylko przez jedną osobę polecającą, ale nie ma limitu kandydatów możliwych do zgłoszenia przez jednego Rekomendującego.
W Programie będą uczestniczyć (Rekomendujący) osoby niezwiązane w żaden sposób z Państwem (tj. niebędące ani Państwa pracownikami, ani też osobami z Państwem współpracującymi na podstawie umów cywilnoprawnych).
W związku z powyższym, powzięli Państwo wątpliwości co do prawidłowości podatkowego rozliczenia wypłacanych Świadczeń na rzecz Rekomendujących, będących osobami trzecimi, niezwiązanymi ze Spółką ani umową o pracę, ani umową cywilnoprawną.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Uczestnictwo w Programie (...) oparte jest na zasadzie dobrowolności.
W przypadku pozytywnego zakończenia procesu rekrutacyjnego i zatrudnienia poleconego Kandydata, Rekomendujący jest o tym fakcie informowany przez Państwa drogą elektroniczną (poprzez e-mail).
Uczestnictwo w Programie (...) jest oparte na zasadzie dobrowolności, w związku z czym w programie mogą brać zarówno osoby prowadzące działalność gospodarczą jak i osoby jej nieprowadzące. Jednakże pragną Państwo podkreślić, że w sytuacji gdy Rekomendującym jest osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie pozyskiwania i rekrutacji personelu tj. usługi pośrednictwa pracy, usługi rekrutacyjne lub podobne usługi, których przedmiotem jest znajdowanie kandydatów do pracy – wówczas taki Rekomendujący wystawia Państwu fakturę VAT i na jej podstawie Rekomendujący obowiązany jest do samodzielnego rozliczenia osiągniętych dochodów jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz w zakresie właściwego oskładkowania ZUS i składką zdrowotną.
W konsekwencji stoją Państwo na stanowisku, że w przypadku gdy Rekomendującym jest osoba prowadząca działalność gospodarczą – na Państwu nie ciążą obowiązki płatnika, związane z koniecznością potrącania zaliczek na podatek dochodowy.
Natomiast Państwa wątpliwości w zakresie złożonego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej sprowadzają się do Państwa obowiązków płatnika w odniesieniu do osób nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie pozyskiwania personelu (lub działalności w podobnym zakresie).
Pytanie
Czy prawidłowo przyjmują Państwo, że w przypadku opisanego zdarzenia przyszłego nie będą zobowiązani do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz Rekomendujących, którzy nie są pracownikami Spółki i nie współpracują ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych, ze względu na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, w przypadku opisanego zdarzenia przyszłego nie będą Państwo zobowiązani do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz Rekomendujących, którzy nie są Państwa pracownikami i nie współpracują z Państwem na podstawie umów cywilnoprawnych, ze względu na fakt, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
Uzasadnienie własnego stanowiska:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są m. in. inne źródła.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Zawarte w cytowanym wyżej przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. W orzecznictwie organów interpretacyjnych niejednokrotnie wskazywano, że nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione na wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
W Państwa ocenie, w odniesieniu do Rekomendujących, o których mowa w zadanym pytaniu – tj. osób niebędących pracownikami Spółki i niewspółpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych – wartość Świadczeń stanowić będzie dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy przede wszystkim mieć na względzie, że skoro osoby trzecie, których dotyczy zadane w niniejszym wniosku pytanie, nie będą związane z Państwem żadną umową – to nie będą one ani wykonywały na Państwa rzecz określonej pracy, ani też nie będą świadczyły dla Państwa usług. Udział w Programie jest całkowicie dobrowolny i w żaden sposób nie będzie on związany z wykonywaniem jakichkolwiek obowiązków przez Rekomendujących będących osobami trzecimi, którzy zdecydują się na wzięcie w nim udziału. Otrzymane Świadczenie nie będzie zatem stanowić wynagrodzenia za pracę lub za świadczone usługi. W konsekwencji Świadczenie zakwalifikować należy Państwa zdaniem do źródła przychodu „inne źródła”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT.
W związku z powyższym należy uznać, że na Państwu, w związku z wypłatą Świadczenia na rzecz Rekomendujących, będących osobami niezwiązanymi w jakikolwiek sposób ze Spółką, nie będą ciążyć obowiązki płatnika (tj. obliczenia, poboru i wpłaty podatku).
Należy zaznaczyć, że powyższe stanowisko było już potwierdzane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego – nie tylko wobec tzw. osób trzecich, ale również w stosunku do osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę czy też umów cywilnoprawnych.
Przykładowo, w interpretacji z dnia 20 września 2023 r. nr 0115-KDIT2.4011.379.2023.1.MM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał:
„W odniesieniu do osób polecających będących konsumentami, tj. osób będących pracownikami Spółki lub osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług/zlecenia/o dzieło) oraz osób niebędących pracownikami Spółki i niewspółpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie Programu - wartość "bonusu pieniężnego" stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ze względu bowiem na fakt, że Program jest skierowany do różnych grup uczestników będących konsumentami (dokonującymi poleceń mogą być zarówno pracownicy Spółki, jak też osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych, jak i osoby niezwiązane ze Spółką umową o pracę lub umową cywilnoprawną) oraz ze względu na fakt, że ww. przychód nie wiąże się z wykonywaniem przez te osoby określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, przez co przysporzenie jakie otrzymają osoby polecające w ramach Programu nie będzie stanowić elementu ich obowiązków, to wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu „inne źródła”, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy”.
W podobnym tonie organ podatkowy wypowiedział się również w interpretacjach nr 0115- KDIT2.4011.314.2023.1.MM z dnia 3 sierpnia 2023 r. oraz nr 0112-KDIL2-1.4011.454.2022.1.MKA z dnia 28 lipca 2022 r.
Jednocześnie wskazać należy, że w opisanej sytuacji, tj. uznania Świadczenia za przychód z innych źródeł – na Państwu, ciążyć będą obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o PIT. Jak wynika bowiem z tego przepisu – osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Reasumując – w Państwa ocenie, w związku z wypłatą przez Państwa Świadczeń na rzecz osób niebędących Państwa pracownikami i niewspółpracującymi z Państwem – nie będzie na Państwu ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy, bowiem wypłacane na rzecz ww. osób Świadczenia, będą dla nich stanowić przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Jednakże będą Państwo zobligowani dopełnić obowiązku informacyjnego, tj. obowiązku sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej ww. Rekomendującym oraz właściwemu urzędowi skarbowemu, na podstawie art. 42a ust. 1 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Stanowi on, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Ogólne pojęcie przychodu zostało wyjaśnione w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika, realną korzyścią majątkową podatnika. Ustawodawca przyjął zasadę, że przychodami są:
1)pieniądze i wartości pieniężne, które:
·zostały otrzymane przez podatnika – czyli takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik rzeczywiście „dostał, odebrał, zainkasował, objął w posiadanie”;
·zostały postawione do dyspozycji podatnika – czyli takie przysporzenia, które zostały mu faktycznie udostępnione/przekazane do odbioru; takie pieniądze i środki pieniężne, które podatnik ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy i wartości pieniężnych i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone pieniądze i wartości pieniężne do dyspozycji podatnika;
2)wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń – czyli takie przysporzenia majątkowe, które mają postać:
·świadczeń w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa);
·nieodpłatnych świadczeń innych niż świadczenia w naturze (np. otrzymane usługi).
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednym z nich są „inne źródła”, czyli źródła inne niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy).
Zgodnie zaś z art. 20 ust. 1 komentowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”, co wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma więc przeszkód, aby do tej kategorii zaliczać również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy – o ile nie są przychodami ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.
Przy czym, stosownie do art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Ocena skutków podatkowych Państwa sytuacji
Z analizy przedstawionego przez Państwa opisu zdarzenia wynika, że planują Państwo wdrożyć Program (...) w celu pozyskiwania do zatrudnienia w Spółce stałych pracowników etatowych oraz konsultantów do pracy przy (...). Polecenie byłoby dokonywane poprzez przesłanie przez Rekomendującego na właściwy adres mailowy Spółki rekomendacji wraz z CV kandydata oraz uzasadnieniem rekomendacji. Rekomendacje mogą być przesyłane na potrzeby zarówno otwartych na Państwa stronie jak i przyszłych procesów rekrutacyjnych. Uczestnictwo w Programie (...) oparte jest na zasadzie dobrowolności, w związku z czym w programie mogą brać zarówno osoby prowadzące działalność gospodarczą jak i osoby jej nieprowadzące. W sytuacji gdy Rekomendującym jest osoba prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie pozyskiwania i rekrutacji personelu tj. usługi pośrednictwa pracy, usługi rekrutacyjne lub podobne usługi, których przedmiotem jest znajdowanie kandydatów do pracy – wówczas taki Rekomendujący wystawia Państwu fakturę VAT i na jej podstawie Rekomendujący obowiązany jest do samodzielnego rozliczenia osiągniętych dochodów jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz w zakresie właściwego oskładkowania ZUS i składką zdrowotną. W Programie będą uczestniczyć (Rekomendujący) osoby niezwiązane w żaden sposób z Państwem (tj. niebędące ani Państwa pracownikami, ani też osobami z Państwem współpracującymi na podstawie umów cywilnoprawnych). W razie dokonania polecenia i spełnienia dodatkowych warunków, w tym w szczególności, jeżeli Spółka zatrudni lub nawiąże współpracę z poleconą osobą i będzie ona pracować lub świadczyć usługi na Państwa rzecz przez co najmniej 3 miesiące – wówczas Rekomendujący jest uprawniony do otrzymania świadczenia pieniężnego określonego w Regulaminie Programu (dalej również: „Świadczenie”). Wysokość Świadczenia dodatkowo uzależniona jest od stanowiska, które polecona osoba będzie zajmować w Spółce, a także od jej dotychczasowego doświadczenia oraz wymiaru czasu pracy po podjęciu zatrudnienia/współpracy. Program nie opiera się na rywalizacji pomiędzy Rekomendującymi. Jeden kandydat (osoba polecana) może być polecony tylko przez jedną osobę polecającą, ale nie ma limitu kandydatów możliwych do zgłoszenia przez jednego Rekomendującego.
W zakresie złożonego wniosku powzięli Państwo wątpliwość co do obowiązków płatnika w odniesieniu do osób nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie pozyskiwania personelu (lub działalności w podobnym zakresie), w szczególności czy prawidłowo przyjmują Państwo, że w przypadku opisanego zdarzenia nie będą Państwo zobowiązani do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu na rzecz Rekomendujących, którzy nie są pracownikami Spółki i nie współpracują ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych.
Mając na uwadze, że opisywany Program (...) skierowany jest do osób niezwiązanych z Państwem w żaden sposób, tj. niebędących ani Państwa pracownikami, ani też osobami z Państwem współpracującymi na podstawie umów cywilnoprawnych, a tym samym osoby te nie będą ani wykonywały na Państwa rzecz określonej pracy, ani też nie będą świadczyły dla Państwa usług oraz udział w Programie jest całkowicie dobrowolny a świadczenie pieniężne określone zostało w Regulaminie Programu to otrzymane przez ww. osoby świadczenia pieniężne należy zakwalifikować do źródła przychodu „inne źródła”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem zgodzić się z Państwem należy, że w przedstawionej sytuacji prawidłowym działaniem jest niepobieranie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu (...).
Powyższe oznacza również, że ciążyć będzie na Państwu jedynie obowiązek informacyjny, tj. obowiązek sporządzenia i przekazania osobom polecającym wskazanym w pytaniu oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, zgodnie z powołanym wcześniej art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z tychże względów Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.