Skutki podatkowe umorzenia części wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego. - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.627.2024.1.DB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.627.2024.1.DB

Temat interpretacji

Skutki podatkowe umorzenia części wierzytelności z tytułu kredytu hipotecznego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest:

§prawidłowe w części dotyczącej pierwszego pytania oraz

§nieprawidłowe w części dotyczącej drugiego pytania.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z zaniechania poboru podatku. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca w 2008 r. zakupił mieszkanie, na którego sfinansowanie zaciągnął kredyt w CHF. W 2022 r. Wnioskodawca podjął decyzję o przewalutowaniu kredytu i w tym celu podjął z bankiem negocjacje dotyczące warunków ugody. Warunki zostały uzgodnione przez strony, w wyniku czego w warunkach ugody została wyliczona określona kwota zadłużenia w CHF do umorzenia. W założeniach do Ugody wpisano: „Strony dokonują przewalutowania na PLN aktualnego zadłużenia z tytułu kredytu, a następnie umorzenia części kredytu, co odpowiada sytuacji jakby kredyt został przewalutowany po kursie xxx CHF/PLN” (uzgodniono, że po kursie z dnia zaciągnięcia kredytu).

W momencie zakupu mieszkania Wnioskodawca posiadał inny lokal mieszkalny, w którym mieszkał. Po dokonaniu zakupu mieszkania Wnioskodawca w nim nie zamieszkał, tylko było ono przeznaczone na wynajem. Do dnia dzisiejszego Wnioskodawca pozostaje wraz z małżonką właścicielem wskazanego lokalu mieszkalnego na tych samych warunkach, co w dniu jego zakupu.

Opis warunków ugody (porozumienia) wynegocjowanych z bankiem

Stronami porozumienia będą kredytobiorcy oraz Bank X jako następca prawny banku Y udzielającego kredytu na zakup nieruchomości. W proponowanej przez bank treści ugody nie wskazano podstawy prawnej, na podstawie której zostanie sporządzona ugoda. W załącznikach do treści roboczej porozumienia dołączono oświadczenie o spełnieniu warunków: „Oświadczamy, że spełniamy warunki określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (Dz. U. z 2022 r., poz. 592) z późn. zmianami (Dz.U. z 2022 r. poz. 2743) umożliwiające zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych”.

Porozumienie będzie zabierało następujące wskaźniki finansowe:

·ustalenie kursu CHF/PLN, który jest odpowiednikiem umorzenia części kredytu oraz oprocentowania kredytu,

·kwota aktualnego zadłużenia w CHF,

·różnica w saldzie kredytu do spłaty (kwota do umorzenia) w CHF,

·saldo kredytu do spłaty po przeliczeniu na PLN w PLN,

·wysokość nowej raty z oprocentowaniem zmiennym w PLN.

W skład kwoty do umorzenia wchodzi jedynie kwota kapitału. Umorzona będzie kwota kapitału, która wynika z różnicy w kursie CHF/PLN ustalonym w porozumieniu i bieżącym kursem wymiany CHF/PLN wg NBP. Umorzenie będzie dotyczyło każdego ze współkredytobiorców i będzie skutkowało wygaśnięciem zobowiązania wobec banku w całości.

Przewalutowanie nastąpi po kursie zbliżonym do kursu w dniu zaciągnięcia kredytu. Konkretna wartość nie może zostać ujawniona bez zgody Banku. Ostateczny kurs przewalutowania zostanie przyjęty w dniu podpisania Ugody wg aktualnego notowania NBP. Przewalutowanie będzie polegało jedynie na zmianie umowy poprzez przeliczenie kapitału powstałego do spłaty na inną walutę niż wskazana w umowie na dzień otrzymania kredytu. Porozumienie zakłada utrzymanie umowy kredytowej w mocy: „Strony potwierdzają, że miały wolę zawarcia Umowy w dacie jej zawarcia oraz oświadczają, że mają wolę utrzymania jej w mocy przez cały okres kredytowania, z uwzględnieniem zmian wynikających z niniejszej Ugody”.

Do spłaty kredytu będą zobowiązani niezmiennie kredytobiorcy zgodnie z harmonogramem spłaty kredytu, który nie ulegnie zmianie po podpisaniu porozumienia.

W przeszłości kredytobiorcy nie korzystali z umorzenia wierzytelności z tytułu innego kredytu zabezpieczonego hipotecznie i zaciągniętego na własne cele mieszkaniowe.

Ugoda nie została podpisana z bankiem, ponieważ pojawiły się wątpliwości co do opodatkowania czynności wynikającej z umorzenia kwoty kapitału wynikającej z różnicy w kursie CHF/PLN ustalonym w porozumieniu i bieżącym kursem wymiany CHF/PLN wg NBP.

Nie jest znany termin podpisania ugody.

Szczegółowy opis transakcji zakupu lokalu mieszkalnego

Umowa kredytu hipotecznego nr (...) została zawarta (...) 2008 r. pomiędzy kredytobiorcami A i B.A a Y. W ramach zawieranej umowy kredytowej nie było składane oświadczenie dotyczące zaciągnięcia kredytu na zaspokojenie celów mieszkaniowych. Wszyscy kredytobiorcy odpowiadają za spłatę kredytu solidarnie. Niezmiennie od daty zaciągnięcia kredytu współwłaścicielami pozostają A i B.A.

Zgodnie z umową kredytową łączna kwota kredytu wynosiła 300.000 zł, z czego 290.000 zł zostało przeznaczone na zakup nieruchomości, a pozostałe 10.000 zł na remont.

Celem umowy był zakup lokalu mieszkalnego nr 1 przy ul. C1 w Z. W wyniku finalizacji transakcji zakupu kredytobiorcy uzyskali tytuł prawny do lokalu – prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego potwierdzone aktem notarialnym nr (...). Akt notarialny zakupu mieszkania został podpisany przez strony (...) 2008 r. Zakupiona nieruchomość jest zabezpieczeniem hipotecznym kredytu.

Środki pieniężne pochodzące z ww. kredytu hipotecznego zostały przeznaczone na wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z punktem 4 Umowy Kredytowej uzyskane z Banku środki pieniężne zostały zadysponowane w następujący sposób na zakup nieruchomości o wartości 290.000 zł:

a.zakup Kredytowanej Nieruchomości na rynku wtórnym – 275.000 zł,

b.refinansowanie poniesionych kosztów na zakup Kredytowanej Nieruchomości – 15.000 zł tytułem zwrotu środków wydanych przed uzyskaniem kredytu na poczet zabezpieczenia umowy przedwstępnej,

c.remont Kredytowanej Nieruchomości niewymagający pozwolenia na budowę – 10.000 zł.

Zgodnie z zapisami w akcie notarialnym kredyt na zakup nieruchomości opisany punktami a i b został wypłacony w 2 transzach:

-I transza kredytu w kwocie 77.500 zł odpowiadająca reszcie pozostałego do spłaty kredytu zabezpieczonego hipoteką kupowanego lokalu,

-II transza kredytu w kwocie łącznej 197.500 zł podzielonej na 2 współwłaścicieli lokalu w stosunku 73.000 zł i 124.500 zł.

Wnioskodawca przedstawił harmonogram wypłat na podstawie danych otrzymanych z X.

Zdarzenie 1 – skutkiem wynegocjowanej przez Wnioskodawcę z bankiem ugody dotyczącej przewalutowania kredytu mieszkaniowego z CHF na PLN będzie umorzenie kwoty kapitału. Wysokość tej kwoty wynika z różnicy w kursie CHF/PLN ustalonym w porozumieniu i bieżącym kursem wymiany CHF/PLN wg NBP.

Zdarzenie 2 – zawarcie opisanej w zdarzeniu 1 Ugody stanowi dla Wnioskodawcy przychód w związku z umorzeniem części kapitału i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości kupionej na podstawie umowy kredytowej będącej podstawą Ugody. Zabezpieczeniem hipotecznym umowy kredytowej jest zakupiona nieruchomość.

Pytania

1.Czy przedmiotowa umorzona kwota kapitału spełnia definicję przychodu określoną w art. 11 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym czy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?

2.Czy podatnik spełnia warunki jakie określono w Dz.U. 2022, poz. 592 art. 1 do zwolnienia kredytobiorców walutowych z podatku PIT po zawarciu Ugody z bankiem?

Pana stanowisko w sprawie

Przedmiotowa umorzona kwota kapitału spełnia definicję przychodu określoną w art. 11 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Podatnik może skorzystać z zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe w związku z zawarciem ugody do umowy nr 1. Przedmiotowy kredyt został wykorzystany na cele mieszkaniowe podatnika i finansowanie inwestycji zabezpieczonej hipotecznie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów są inne źródła.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Instytucja kredytu uregulowana została przepisami ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2324 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 69 ust. 1 ww. ustawy:

Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu.

Otrzymanie kredytu i jego spłata na warunkach przewidzianych w umowie kredytowej są obojętne podatkowo. Przychód po stronie kredytobiorcy pojawia się w przypadku, kiedy dochodzi do umorzenia kredytu, jego części lub odsetek. Wtedy bowiem kredytobiorca osiąga konkretne przysporzenie majątkowe (przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Prawodawca przewidział przy tym szczególne rozwiązanie dla określonych sytuacji umorzeń kredytów mieszkaniowych. Umożliwił zaniechanie poboru podatku od dochodów z tytułu takich umorzeń – na zasadach, które określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 102).

Na podstawie § 1 tego rozporządzenia:

1.Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od kwot:

1)umorzonych osobie fizycznej wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego, w przypadku gdy:

a)kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, a w przypadku więcej niż jednego kredytu mieszkaniowego - gdy kredyty mieszkaniowe zostały zaciągnięte na realizację wyłącznie jednej inwestycji mieszkaniowej, oraz

b)osoba fizyczna będąca stroną umowy kredytu mieszkaniowego nie korzystała z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej niż określona w lit. a inwestycji mieszkaniowej;

2)otrzymanych przez osobę fizyczną świadczeń z tytułu kredytu mieszkaniowego udzielonego w walucie obcej lub w złotych, lecz nominowanego lub indeksowanego do waluty obcej, w związku z powstaniem przychodu z tytułu zastosowania ujemnego oprocentowania.

2.Kwoty wierzytelności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, obejmują:

1)kwoty kredytu mieszkaniowego (kapitału);

2)odsetki, w tym odsetki skapitalizowane, i prowizje;

3)opłaty, jeżeli ich poniesienie przez kredytobiorcę było niezbędne do zawarcia umowy kredytu mieszkaniowego, z wyjątkiem kosztów usług dodatkowych, w szczególności ubezpieczeń.

3.W przypadku gdy kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty również na wydatki inne niż określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.), zaniechanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje kwotę wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego w części, w jakiej kwota kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na wydatki określone w art. 21 ust. 25 pkt 1 tej ustawy pozostaje do całkowitej kwoty zaciągniętego kredytu mieszkaniowego.

4.W przypadku gdy kredyt mieszkaniowy został zastąpiony kredytem refinansowym lub gdy na jego spłatę został zaciągnięty kredyt konsolidacyjny, zaniechanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, obejmuje odpowiednio kwotę wierzytelności z tytułu kredytu refinansowego lub konsolidacyjnego w części odpowiadającej kwocie wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego.

5.Przez jedną inwestycję mieszkaniową, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, rozumie się inwestycję, której celem jest zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych:

1)jednego gospodarstwa domowego albo

2)więcej niż jednego gospodarstwa domowego, w przypadku gdy osoby fizyczne mające zajmować wspólnie jeden budynek mieszkalny, nie mniej niż jedna osoba fizyczna z każdego takiego gospodarstwa, są osobami zaliczonymi do I grupy podatkowej w rozumieniu art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843).

6.Przez jedno gospodarstwo domowe, o którym mowa w ust. 5, rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę fizyczną zajmującą jeden lokal mieszkalny albo jeden budynek mieszkalny jednorodzinny, samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi.

7.W przypadku gdy stroną umowy kredytu mieszkaniowego na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, są co najmniej dwie osoby fizyczne, zaniechanie poboru podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ma zastosowanie wyłącznie do osób, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b.

Natomiast w myśl § 3 ww. rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kredycie mieszkaniowym, należy przez to rozumieć kredyt, który został:

1)udzielony przed dniem 15 stycznia 2015 r. przez podmiot, którego działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawniony do udzielania kredytów na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady funkcjonowania takich podmiotów, oraz

2)zabezpieczony w postaci hipoteki ustanowionej na nieruchomości lub udziale w nieruchomości lub prawie wieczystego użytkowania gruntu lub udziale w takim prawie, lub spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego lub udziale w takim prawie, lub prawie do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziale w takim prawie, oraz

3)zaciągnięty na wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei § 4 cytowanego rozporządzenia stanowi, że:

Zaniechanie, o którym mowa w § 1 i § 2, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.

Zgodnie zaś z treścią art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a)nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b)nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c)nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d)budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e)rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Zaniechanie poboru podatku znajdzie zastosowanie do umorzonych osobom fizycznym kwot wierzytelności z tytułu kredytów zaciągniętych na cele mieszkaniowe i zabezpieczonych hipotecznie, udzielonych przed dniem 15 stycznia 2015 r. przez podmioty uprawnione do udzielania kredytów na podstawie odrębnych ustaw, w przypadku gdy osoba fizyczna będąca stroną umowy hipotecznego kredytu mieszkaniowego nie korzystała z zaniechania poboru podatku od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu kredytu mieszkaniowego zaciągniętego na realizację innej inwestycji mieszkaniowej (§ 1 ust. 1 pkt 1 lit. b w zw. z § 3 rozporządzenia). Kwota ww. wierzytelności może przy tym obejmować kapitał, odsetki, a także prowizje oraz poniesione opłaty niezbędne do zawarcia umowy kredytu mieszkaniowego, z wyjątkiem kosztów usług dodatkowych, w szczególności ubezpieczeń. Istotne jest, żeby kredyt mieszkaniowy został zaciągnięty na wydatki, o których mowa w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz dotyczył jednej inwestycji mieszkaniowej.

Z informacji przedstawionych przez Pana we wniosku wynika, że w 2008 r. zakupił Pan mieszkanie, na którego sfinansowanie zaciągnął Pan kredyt w CHF. Po dokonaniu zakupu nie zamieszkał Pan w tym mieszkaniu, gdyż było ono przeznaczone na wynajem. Do dnia dzisiejszego pozostaje Pan wraz z żoną właścicielem tego lokalu mieszkalnego na tych samych warunkach co w dniu jego zakupu. Planuje Pan zawarcie ugody z bankiem dotyczącej zaciągniętego na powyższe mieszkanie kredytu hipotecznego.

Mając na uwadze powyższe, wartość umorzonej Panu części kredytu na podstawie zawartej ugody z bankiem będzie więc stanowić dla Pana przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń, kwalifikowany do przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jednocześnie, do uzyskanego przez Pana przychodu związanego z ww. umorzeniem nie znajdzie zastosowania zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r., ponieważ zaciągnął Pan kredyt na mieszkanie przeznaczone wyłącznie na wynajem. Kredyt nie sfinansował więc inwestycji mieszkaniowej służącej zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych Pana gospodarstwa domowego. Tym samym będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu umorzenia Panu części wierzytelności kredytowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.