Skutki podatkowe odpłatnego zbycia działek wydzielonych z nieruchomości rolnej. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.672.2024.4.PS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.672.2024.4.PS

Temat interpretacji

Skutki podatkowe odpłatnego zbycia działek wydzielonych z nieruchomości rolnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

2 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 29 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 października 2024 r. (wpływ 31 października 2024 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

Pan A.A

(ul. (...));

2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:

Pani B.A

(ul. (...))

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Zainteresowani - B i A małżonkowie A, rolnicy, przy czym Pani była także podatnikiem podatku dochodowego z tytułu umowy o pracę, są współwłaścicielami na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej 31 niezabudowanych działek we wsi X o numerach 1/1-30 (z wyłączeniem działek 1/1, 2 i 8 - wydzielonych pod drogi publiczne i które przeszły z mocy prawa za odszkodowaniem na własność gminy) oraz o numerach 2/1-4. Działki te powstały na skutek podziału geodezyjnego pola uprawnego.

Zainteresowani nie byli ani nie są czynnymi, zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług a także nie byli ani nie są rolnikami ryczałtowymi. Nie prowadzili ani nie prowadzą zarejestrowanej działalności gospodarczej. Wyżej opisaną nieruchomość rolną składającą się wtedy także z niezabudowanej działki o numerze 3 Zainteresowani kupili w 1992 roku od osoby fizycznej do majątku wspólnego. Ze względów finansowych oraz w celu podreperowania finansów rodziny i polepszenia warunków bytowych Zainteresowani zmuszeni byli sprzedać w 1995 roku niezabudowaną działkę nr 4. Ówcześnie – zgodnie z planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego – działki 2 i 1 leżały na terenie przeznaczonym na uprawy polowe i częściowo łąki i pastwiska natomiast działka nr 3 leżała na terenie przeznaczonym pod uprawy polowe z niewielką częścią łąk, pastwisk i upraw leśnych. Wszystkie działki zostały nabyte i wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem, to jest głównie w celu prowadzenia upraw polowych oraz częściowo jako łąki, pastwiska i uprawy leśne. Nabycie tych działek nie nastąpiło w wyniku czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zainteresowani mieszkają we własnym domu położonym w innym miejscu w X niż przedmiotowe działki stanowiące uprzednio (a także wciąż) pole uprawne. Obok domu znajdują się budynki gospodarcze (znajdujące się na działce 4/2) należące do majątku osobistego Zainteresowanej niebędącej stroną postępowania (małżonki – B.A). Posiada ona także jako majątek osobisty, nabyte w roku 2010 w drodze darowizny od rodziców, niezabudowane działki o numerach 4/1, 5/4 i 6 (pola uprawne). Do działki 4/1 została dokupiona także na jej majątek osobisty sąsiednia działka o numerze 7/1 w celu poprawy warunków zagospodarowania działki 4/1.

Zatwierdzenia podziału nieruchomości działek o numerach 2 i 1 dokonano decyzją z dnia (...) 2023 r. na wniosek współwłaścicieli z dnia (...) 2022 r. w oparciu o operat sporządzony przez geodetę i przyjęty do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w dniu (...) 2022 r. Podział działek nr 2 i 1 został dokonany w związku z wcześniejszym uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przewidującego w tym miejscu zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z dopuszczeniem usług nieuciążliwych w celu ewentualnej sprzedaży lub możliwości budowy na potrzeby własne i rodziny i był zgodny z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z 2006 roku przewidującego w tym miejscu tego rodzaju zabudowę.

Ze względu na oddzielenie działek 2 i 1 pasem gruntu (poprzeczny rów – działka nr 8) należącym do Skarbu Państwa, na działce 8 została w dniu (...) 2022 r. ustanowiona na czas nieokreślony służebność gruntowa polegająca na prawie przejazdu i przechodu, która to służebność będzie wykonywana w pasie gruntu o łącznej powierzchni 10 m2. W związku z powyższym Zainteresowani byli zmuszeni zasypać ten kawałek rowu i wykonać przepust.

Działki stanowiły uprawy polowe i łąki głównie na potrzeby własne i rodziny od roku 1992 do (...) 2018 r. natomiast potem, ze względu na podeszły wiek i choroby Zainteresowanych, nie były już osobiście uprawiane, lecz były oddane w dzierżawę na 10 lat; głównie rośnie na nich trawa z przeznaczeniem na siano.

Zainteresowani mają zamiar sprzedać wszystkie należące do majątku wspólnego podzielone, nieogrodzone i niezabudowane działki o numerach 2 i 1. Podziału i dotychczasowej sprzedaży dokonali oraz będą dokonywać kierując się względami osobistymi ze względu na podeszły wiek oraz względami finansowymi w celu poprawy warunków bytowych. Wnioskodawcy nie uzbrajali działek ani nie podjęli działań w celu ich uzbrojenia a także nie występowali o wydanie pozwoleń na budowę na tych działkach. Według stanu na dzień złożenia przedmiotowego wniosku, na razie Zainteresowani sprzedali:

·w (...) 2023 r. jednemu nabywcy dwie działki o numerach 1/4 i 1/5 oznaczone symbolami RIIIa i RIVa (grunty orne);

·w (...) 2024 r. jednemu nabywcy cztery działki o numerach 1/7, 1/10-12 oraz udział 4/5 w działce 1/13 oznaczone symbolami RIIIa i RIVa wraz z ustanowieniem służebności;

·w (...) 2024 r. działkę o numerze 1/6 oznaczoną symbolem RIIIa;

·w (...) 2024 r. jednemu nabywcy dwie działki o numerach 1/3 i 1/9 oraz udział 1/5 w działce 1/13 oznaczone symbolami RIIIa i RIVa.

Przed sprzedażą w (...) 2023 r. dwóch działek została zawarta w (...) 2023 roku umowa przedwstępna określająca głównie dokumenty z tym związane, zobowiązanie do sprzedaży działek, cenę sprzedaży, sposób płatności ceny oraz termin zawarcia umowy przyrzeczonej. W przypadku pozostałych sprzedanych i jeszcze niesprzedanych działek umów przedwstępnych Zainteresowani nie zawierali. Sprzedaż we (...) 2023 r. nastąpiła poprzez pośredniczące biuro nieruchomości, z którym Zainteresowani zawarli (...) 2022 r. umowę pośrednictwa w zbyciu nieruchomości. Ze względu na brak większej efektywności ze strony biura w wyszukiwaniu nabywców, Zainteresowani w dniu (...) 2023 r. rozwiązali tę umowę za porozumieniem stron. Na pozostałe działki Zainteresowani szukali nabywców własnym staraniem w szczególności poprzez ogłoszenia internetowe.

W przyszłości Zainteresowani zamierzają szukać nabywców również co do zasady własnym staraniem poprzez udzielanie ustnych informacji o działkach, zamieszczanie ogłoszeń oraz wystawianie tablic informacyjnych na terenie i w okolicy działek. Nie wykluczają jednak nawiązania nowej współpracy z jakimś biurem pośrednictwa nieruchomości.

Otrzymane pieniądze z tytułu sprzedaży działek Zainteresowani przeznaczyli na zakup samochodu, remont i modernizacje domu oraz budynków gospodarczych w X, leczenie i poprawę zdrowia. W (...) 2024 r. zakupili zabudowaną budynkiem mieszkalnym nieruchomość w Y, do której po wykonanym remoncie planują się przeprowadzić i zamieszkać tam na stałe.

W uzupełnieniu wniosku z 31 października 2024 r. wskazujecie Państwo, że nie udzieliliście kupującym pełnomocnictwa, zgody ani upoważnienia do działania w Państwa imieniu i na Państwa rzecz w związku ze sprzedażą wskazanych we wniosku działek ani nie planujecie w przyszłości takiego pełnomocnictwa, zgody ani upoważnienia udzielić. Wcześniej niż podano we wniosku (tj. wcześniej niż w roku 1995) sprzedaż nieruchomości nie była dokonywana przez Zainteresowanych.

Pytania

1.Czy dokonane oraz planowane przez Zainteresowanych sprzedaże działek stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlegają z tego tytułu opodatkowaniu tym podatkiem?

2.Czy dokonane oraz planowane przez Zainteresowanych sprzedaże działek stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług a tym samym Zainteresowani stają się z tego tytułu podatnikami i podlegają opodatkowaniu tym podatkiem?

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1. Państwa wniosek w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Nie, dokonane oraz planowane sprzedaże działek nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlegają z tego tytułu opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy opodatkowaniu podlega odpłatne zbycie nieruchomości, jeżeli nastąpiło w ciągu 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie, i jeżeli nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

W konsekwencji dla kwestii powstania obowiązku podatkowego istotny jest wyłącznie moment nabycia oraz forma sprzedaży. Nie mają natomiast znaczenia okoliczności o charakterze technicznym, takie jak geodezyjne, kartograficzne czy administracyjne, przykładowo: podział działek, scalenie czy zmiana kwalifikacji działek. Nie są to bowiem okoliczności wpływające na moment nabycia. Na skutek zmian dotyczących działek mających charakter geodezyjny (podział) nie zmienia się władztwo – nadal są to ci sami właściciele i nadal moment nabycia nie zmienia się i jest wyznaczony w oparciu o umowę sprzedaży określoną w akcie notarialnym potwierdzającym zakup. Okoliczność podziału geodezyjnego gruntu nie wyznacza nowego momentu nabycia. Powoduje to, że pięcioletni termin opodatkowania sprzedaży należy w przedmiotowym przypadku obliczać od końca 1992 roku.

To z kolei powoduje, że odpłatne zbycia dokonane w 2023 roku i później nie generują i nie będą generować obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego, gdyż dla powstania obowiązku podatkowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości nie jest istotny fakt czy nieruchomość będzie sprzedana w całości, czy po podziale na mniejsze działki. Istotne znaczenie ma jedynie data nabycia własności przedmiotowej nieruchomości. Nie można także uznać, że przedmiotowa sprzedaż działek nastąpiła i będzie następować w ramach działalności gospodarczej (co wyłączałoby tylko pięcioletni okres opodatkowania) albowiem zgodnie z art. 5a pkt 6 lit. a ustawy za działalność gospodarczą przyjmuje się w szczególności handlową działalność zarobkową prowadzoną w sposób zorganizowany i ciągły.

Uwzględniając powyższe oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że w odniesieniu do zaistniałych oraz przyszłych sprzedaży działek brak jest przesłanek pozwalających na uznanie, że dokonując tych dostaw, Zainteresowani będą występować w charakterze osób prowadzących działalność gospodarczą (handel działkami) albowiem istota handlu polega na zakupie w celu odsprzedaży a następnie sprzedaży tego zakupionego towaru – co w przedmiotowym przypadku nie występuje, gdyż Zainteresowani chcą sprzedawać swój prywatny majątek. Musiałoby się to także wiązać ze zorganizowanym i ciągłym sposobem prowadzenia zakupów a następnie prowadzenia sprzedaży działek – co również w przedmiotowym przypadku nie występuje a wskazują na to okoliczności sprawy.

Podsumowując, transakcje sprzedaży działek w świetle przedstawionych okoliczności sprawy nie podlegają i nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, albowiem sprzedaż działek jest dokonywana przez Zainteresowanych po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie i sprzedaż nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.

Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ww. ustawy źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Art. 10 ust. 2 pkt 3 omawianej ustawy stanowi, że:

Przepisów ust. 1 pkt 8 ustawy nie stosuje się do składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

W myśl art. 10 ust. 3 ustawy:

Przepisy ust. 1 pkt 8 mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Z powyższego wynika zatem, że aby przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, czy też prawa wieczystego użytkowania gruntów mógł zostać zaliczony do źródła przychodów, określonego wyżej wskazanym przepisem art. 10 ust. 1 pkt 8 cytowanej ustawy, spełnione muszą zostać co najmniej dwie podstawowe przesłanki:

·taki składnik majątku nie może być przedmiotem odpłatnego zbycia w wykonywaniu działalności gospodarczej,

·nieruchomość nie może być nieruchomością niemieszkalną wykorzystywaną w tej działalności.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pojęcie działalności gospodarczej charakteryzuje się zatem między innymi prowadzeniem tej działalności w celach zarobkowych, na własny rachunek, jej zorganizowaniem i ciągłością – zawodowym charakterem, uczestnictwem w obrocie gospodarczym. Ponadto, przy ocenie zakresu pojęcia działalności gospodarczej nie można abstrahować od zamiaru podmiotu podejmującego poszczególne czynności.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny, Wydawnictwo Naukowe PWN, pod redakcją Andrzeja Markowskiego, Warszawa 2000, „organizować” to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie” bądź w znaczeniu drugim „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op18/08).

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą), w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – skutków sprzedaży opisanych we wniosku działek do właściwego źródła przychodu, należy przeanalizować całokształt działań, jakie podjęto w odniesieniu do nich, tj. rozważyć, czy czynności podjęte przez Państwa w związku z dokonywaną sprzedażą noszą znamiona pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z okoliczności sprawy wynika, że:

·jesteście Państwo rolnikami i współwłaścicielami na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej 31 niezabudowanych działek (nieruchomość rolna) o numerach 1/1-30 (z wyłączeniem działek 1/1, 2 i 8 - wydzielonych pod drogi publiczne i które przeszły z mocy prawa za odszkodowaniem na własność gminy) oraz o numerach 2/1-4;

·działki te powstały na skutek podziału geodezyjnego pola uprawnego;

·nie byli Państwo ani nie są czynnymi, zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług a także nie byli ani nie są rolnikami ryczałtowymi;

·nie prowadzili Państwo ani nie prowadzą zarejestrowanej działalności gospodarczej;

·wyżej opisaną nieruchomość rolną składającą się wtedy także z niezabudowanej działki o numerze 3 kupili Państwo w 1992 roku od osoby fizycznej do majątku wspólnego;

·zgodnie z planem ogólnym zagospodarowania przestrzennego – działki 2 i 1 leżały na terenie przeznaczonym na uprawy polowe i częściowo łąki i pastwiska;

·zatwierdzenia podziału nieruchomości działek o numerach 2 i 1 dokonano decyzją z dnia (...) 2023 r. na wniosek współwłaścicieli z dnia (...) 2022 r. w oparciu o operat sporządzony przez geodetę i przyjęty do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w dniu (...) 2022 r.;

·podział działek nr 2 i 1 został dokonany w związku z wcześniejszym uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przewidującego w tym miejscu zabudowę mieszkaniową jednorodzinną z dopuszczeniem usług nieuciążliwych w celu ewentualnej sprzedaży lub możliwości budowy na potrzeby własne i rodziny i był zgodny z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z 2006 roku przewidującego w tym miejscu tego rodzaju zabudowę;

·działki stanowiły uprawy polowe, łąki, pastwiska i uprawy leśne głównie na potrzeby własne i rodziny od roku 1992 do (...) 2018 r. natomiast potem, ze względu na podeszły wiek i choroby Zainteresowanych, nie były już osobiście uprawiane, lecz były oddane w dzierżawę na 10 lat; głównie rośnie na nich trawa z przeznaczeniem na siano;

·macie Państwo zamiar sprzedać wszystkie należące do majątku wspólnego podzielone, nieogrodzone i niezabudowane działki o numerach 2 i 1;

·podziału i dotychczasowej sprzedaży dokonali oraz będą Państwo dokonywać kierując się względami osobistymi ze względu na podeszły wiek oraz względami finansowymi w celu poprawy warunków bytowych;

·nie uzbrajali Państwo działek ani nie podjęli Państwo działań w celu ich uzbrojenia a także nie występowali Państwo o wydanie pozwoleń na budowę na tych działkach;

·przed sprzedażą we (...) 2023 r. dwóch działek została zawarta w (...) 2023 roku umowa przedwstępna określająca głównie dokumenty z tym związane, zobowiązanie do sprzedaży działek, cenę sprzedaży, sposób płatności ceny oraz termin zawarcia umowy przyrzeczonej. W przypadku pozostałych sprzedanych i jeszcze niesprzedanych działek umów przedwstępnych Państwo nie zawierali;

·sprzedaż we (...) 2023 r. nastąpiła poprzez pośredniczące biuro nieruchomości;

·na pozostałe działki szukaliście Państwo nabywców własnym staraniem w szczególności poprzez ogłoszenia internetowe, a w przyszłości zamierzają Państwo szukać nabywców również co do zasady własnym staraniem poprzez udzielanie ustnych informacji o działkach, zamieszczanie ogłoszeń oraz wystawianie tablic informacyjnych na terenie i w okolicy działek. Nie wykluczają Państwo też nawiązania nowej współpracy z jakimś biurem pośrednictwa nieruchomości;

·otrzymane pieniądze z tytułu sprzedaży działek przeznaczyli Państwo na zakup samochodu, remont i modernizacje domu oraz budynków gospodarczych, leczenie i poprawę zdrowia. W (...) 2024 r. zakupiliście Państwo zabudowaną budynkiem mieszkalnym nieruchomość, do której po wykonanym remoncie planują się Państwo przeprowadzić i zamieszkać tam na stałe;

·nie udzieliliście Państwo również kupującym pełnomocnictwa, zgody ani upoważnienia do działania w Państwa imieniu i na Państwa rzecz w związku ze sprzedażą wskazanych we wniosku działek ani nie planujecie w przyszłości takiego pełnomocnictwa, zgody ani upoważnienia udzielić;

·wcześniej niż podano we wniosku (tj. wcześniej niż w roku 1995) nie dokonywaliście Państwo sprzedaży nieruchomości.

Podnieść trzeba w tym miejscu, że przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości (działkę) działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności.

Tymczasem z okoliczności sprawy wynika, że nieruchomość rolną składającą się z działek 1 i 2 nabyliście Państwo w 1992 roku od osoby fizycznej. Działki te stanowiły uprawy polowe, łąki, pastwiska i uprawy leśne głównie na potrzeby własne i rodziny od roku 1992 do (...) 2018 r. natomiast potem, ze względu na Państwa podeszły wiek i choroby, nie były już osobiście uprawiane, lecz były oddane w dzierżawę na 10 lat; głównie rośnie na nich trawa z przeznaczeniem na siano.

Celem dokonywanej sprzedaży wydzielonych, niezabudowanych i nieogrodzonych działek są względy finansowe, tj. z uwagi na Państwa podeszły wiek – poprawa warunków bytowych, w tym finansowanie zakupu samochodu, remont i modernizacja domu oraz budynków gospodarczych, leczenie i poprawa zdrowia, jak również zakup zabudowanej budynkiem mieszkalnym nieruchomości, do której po wykonanym remoncie planujecie się Państwo przeprowadzić i zamieszkać stałe.

Ponadto nie wykorzystywali Państwo tych działek w żaden sposób (z wyłączeniem dzierżawy uzasadnionej podeszłym wiekem), nie dokonywali Państwo żadnych działań dotyczących zwiększenia wartości nieruchomości, uzbrajania terenu w infrastrukturę techniczną ani ogradzania nieruchomości. Nie podejmowali Państwo również żadnych działań marketingowych w celu ich sprzedaży, nie występowali Państwo również o wydanie pozwoleń na budowę na tych działkach. Nie prowadzicie i nie prowadziliście Państwo również żadnej działalności gospodarczej.

Pamiętać trzeba, że sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Uwzględniając całokształt powyższych okoliczności, należy stwierdzić, że dokonywana sprzedaż opisanych we wniosku działek ma charakter nieprofesjonalny i mieści się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem. Z treści wniosku nie wynika bowiem, aby sprzedaż działek następowała w ramach działalności gospodarczej wykonywanej w sposób zorganizowany i ciągły. Brak jest podstaw, aby podejmowane przez Państwa czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy uznać, że przychód uzyskany przez Państwa ze sprzedaży działek nie był i nie będzie uzyskany ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem ich sprzedaż należy rozpatrywać w kontekście art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle powyższego dla opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości podatkiem dochodowym od osób fizycznych istotne znaczenie ma zatem data nabycia.

W konsekwencji, w zawiązku z nabyciem nieruchomości rolnej w 1992 r., dokonywana sprzedaż wydzielonych działek z niej wyodrębnionych od 2023 r. następuje po upływie 5- letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 omawianej ustawy, a zatem nie będzie stanowić źródła przychodu w podatku dochodowym ód osób fizycznych.

Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Panów sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Panów, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan A.A (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).