Ustalenie daty otrzymania nieodpłatnej pomocy finansowej - jako przychodu zwolnionego czy też podlegającego opodatkowaniu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.715.2024.1.IM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.715.2024.1.IM

Temat interpretacji

Ustalenie daty otrzymania nieodpłatnej pomocy finansowej - jako przychodu zwolnionego czy też podlegającego opodatkowaniu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 10 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wybrał opodatkowanie według skali podatkowej określonej art. 27 ust. 1 ustawy o PIT.

Przedmiotem przeważającej działalność gospodarczej Wnioskodawcy jest działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną PKD 01.61.Z.

Ponadto w ramach wykonywanej działalności Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Wnioskodawca zawarł w sierpniu 2024 r. Umowę o przyznaniu pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wojskich na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2022 r. poz. 2422.2433.2727 oraz z 2023 r. poz. 412) na realizację operacji w ramach działalności gospodarczej objętej wsparciem w zakresie usług związanych z rolnictwem objętych – PKD 01.61.Z – Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną.

Pomoc przyznawana będzie zgodnie z zestawieniem rzeczowo-finansowym operacji złożonym przez Wnioskodawcę (Beneficjenta), w tym na zakup środków trwałych.

Agencja zobowiązała się do wypłacenia Wnioskodawcy, na warunkach określonych w Umowie oraz na podstawie złożonego wniosku o płatność, jednak nie więcej niż 50,00% poniesionych i zapłaconych przez Wnioskodawcę kosztów kwalifikowanych.

Wnioskodawca, jako nieprowadzący ksiąg rachunkowych, został zobowiązany do prowadzenia zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych dotyczących przedmiotowych transakcji.

Podpisanie Umowy o przyznaniu pomocy nie jest równoznaczne z datą wpływu środków pieniężnych na konto Wnioskodawcy. Wnioskodawca spodziewa się wpływu na Konto bankowe najwcześniej w styczniu 2025 r.

Wnioskodawca zakupił już niektóre środki trwałe, których koszty w 50% będą pokryte z otrzymanej pomocy i amortyzuje je.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą przede wszystkim ustalenia daty otrzymanej nieodpłatnej pomocy finansowej – jako przychodu (zwolnionego, czy też niepodlegającego opodatkowaniu) – czy jest to data podpisania umowy, czy dopiero moment faktycznego wpływu środków z tytułu przyznanej pomocy na rachunek bankowy, co jest istotne dla prawidłowego ustalenia podatkowych kosztów amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych sfinansowanych tą pomocą.

Wnioskodawca nie zamierza skorzystać z rozwiązania określonego w art. 14 ust. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 – pdof), tzn. zaliczyć do przychodów otrzymane dopłaty, przy jednoczesnym zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych w części sfinansowanej dopłatą.

Jednocześnie Wnioskodawca posiada wiedzę, określoną art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o pdof: „dotacje, subwencje, dopłaty z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9 i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych”.

A także art. 23 ust. 1 pkt 45 i 56 ustawy o pdof „Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów – wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 lub zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie”.

Podatkowa księga przychodów i rozchodów jest ewidencją, w której co do zasady powinno wykazywać się te transakcje, które wywołują konsekwencje podatkowe.

Jak wynika z objaśnień do prowadzenia księgi (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. poz. 2544), w kol. 7 należy wykazywać sprzedaż towarów i usług, a w kol. 8 pozostałe przychody, np. przychód ze sprzedaży środka trwałego.

Natomiast kol. 17 przeznaczona jest do wpisywania uwag co do treści zapisów w księdze, mogą też być ewidencjonowane wartości przychodów faktycznie przez podatnika otrzymanych – można do nich zakwalifikować dopłaty, otrzymane dotacje itp.

Analogicznie koszty amortyzacji, które proporcjonalnie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

ARiMR została wyznaczona przez Rząd RP do pełnienia roli akredytowanej agencji płatniczej. Zajmuje się wdrażaniem instrumentów współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej oraz udziela pomocy ze środków krajowych. Agencja, jako wykonawca polityki rolnej, ściśle współpracuje z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą przede wszystkim momentu ustalenia przychodu z otrzymanej nieodpłatnej pomocy finansowej – czy może jest to moment podpisania umowy, czy dopiero data faktycznego wpływu środków z tytułu przyznanej pomocy na rachunek bankowy.

Pytanie

Czy otrzymanie pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. 2022 r. poz. 2422, 2433, 2727 oraz z 2023 r. poz. 412), jest przychodem podatkowym Wnioskodawcy zwolnionym z opodatkowania już w momencie podpisania Umowy, czy też dopiero w dacie faktycznego wpływu środków na konto Wnioskodawcy (różnica dat ok. 6 m-cy). Prawidłowy moment ustalenia „przychodu” jest istotny w kontekście amortyzacji, jako kosztu niestanowiącego kosztu uzyskania przychodów w części sfinansowanej otrzymaną pomocą?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – przychodami z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których będzie Pan dokonywał odpisów amortyzacyjnych, które w części sfinansowanej otrzymaną pomocą nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jest Agencją Wykonawczą Sektora finansów publicznych (ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – państwową osobą prawną) (tj. Dz. U. z 2023 poz. 1270 ze zm.), czyli środki finansowe otrzymane przez Wnioskodawcę, jako uczestnika projektu – jako pomoc udzielona ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich jest wolna od podatku dochodowego.

Zatem przychodów zwolnionych z opodatkowania nie powinien Pan wykazać ani w kol. 7, ani w kol. 8 PKPiR, gdyż nie ma ona żadnego wpływu na podatek, a zatem i na wysokość podatku, czy zaliczki na podatek.

Otrzymana kwota powinna być jedynie wymieniona w kol. 17 PKPiR i to z datą faktycznego wpływu transzy na konto Wnioskodawcy, a nie z datą podpisania Umowy. W przypadku ustalania odpisów amortyzacyjnych od środka trwałego, który został sfinansowany w oparciu o uzyskaną dotację, zastosowanie znajdzie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o PIT, zgodnie z którym za koszty uzyskania przychodów nie uznaje się odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych według zasad z art. 22a-22o ustawy o PIT od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W ciężar podatkowych kosztów uzyskania przychodów, na gruncie PIT, nie ma Pan możliwości zaliczenia tej części wartości dokonanego odpisu amortyzacyjnego, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie amortyzowanego środka trwałego, które zostały podatnikowi zwrócone w formie dotacji, pomocy. Natomiast koszty amortyzacji zaliczone w koszty dotychczas, po otrzymaniu środków finansowych na konto (50%), powinny być odpowiednio pomniejszone (z datą wpływu na konto Wnioskodawcy).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – co do zasady – dotyczą opodatkowania wszelkich dochodów osób fizycznych.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast w art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zwrot „otrzymane” oznacza to moment wpływu środków finansowych ze wskazanych w regulacji świadczeń na konto bankowe podatnika.

Jak stanowi art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwot otrzymanych od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Na podstawie ww. przepisu kwoty otrzymane od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, nie stanowią przychodów z działalności gospodarczej.

Jeżeli podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą uzyska dofinansowanie w ramach tej działalności, otrzymane środki stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, chyba że przeznaczone zostaną na nabycie bądź wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, chyba że pochodzącą one od agencji wykonawczych, które otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Co do charakteru środków pieniężnych, o których mowa w cytowanym powyżej przepisie art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy odnieść się do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:

Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1)środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

3) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;

4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

5) środki przeznaczone na realizację:

a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),

b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,

c) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,

d) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;

5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;

5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;

5c) środki pochodzące z instrumentu "Łącząc Europę'', o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”', zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.2)), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”', o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”' i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);

5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.3));

6) inne środki.

Według art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych:

Dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz.Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 1306/2013”, a także środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 (Dz.Urz. UE L 435 z 06.12.2021, str. 187, z późn. zm.15)), zwanego dalej „rozporządzeniem 2021/2116” po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013 oraz w art. 5 ust. 3 rozporządzenia 2021/2116.

Stosownie do art. 117 ust. 2 ustawy o finansach publicznych:

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

1) dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

2) wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ustawy o finansach publicznych:

Wydatki budżetu państwa dzielą się na grupy wydatków, w tym wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych:

Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

1) realizację projektów przez jednostki budżetowe;

2) płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

3) dotacje celowe dla beneficjentów;

4) realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;

5) realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami;

6) realizację planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

W świetle przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Jednak, zgodnie z cytowanym uprzednio przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jednocześnie wskazuję, że stosownie do art. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:

Ustawa określa zakres i zasady działania agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej i państwowych funduszy celowych.

Zgodnie z art. 18 ustawy o finansach publicznych:

Agencja wykonawcza jest państwową osobą prawną tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań państwa.

Jak stanowi art. 19 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:

Zasady działania agencji wykonawczej określa ustawa, o której mowa w art. 18, oraz statut.

W myśl art. 20 ustawy o finansach publicznych:

Agencja wykonawcza prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w niniejszej ustawie i w ustawie, o której mowa w art. 18.

W świetle art. 124 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych:

Wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje.

Jak wynika z art. 126 ustawy o finansach publicznych:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na mocy art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych:

Dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o finansach publicznych:

Podstawą gospodarki finansowej agencji wykonawczej jest roczny plan finansowy, obejmujący w szczególności koszty realizacji zadań ustawowych, z wyszczególnieniem kosztów realizacji tych zadań przez inne podmioty – z wyszczególnieniem uposażeń i wynagrodzeń ze stosunku pracy oraz składek od nich naliczanych, płatności odsetkowych wynikających z zaciągniętych zobowiązań oraz zakupu towarów i usług.

Przepis art. 3 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy z 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 125 ze zm.) stanowi, że:

Państwową osobą prawną jest agencja wykonawcza, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), w szczególności Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 1199 ze zm.):

Agencja jest państwową osobą prawną.

Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 1 i 3 ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:

Przychodami Agencji są środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych oraz inne przychody.

Ramy prawne finansowania z budżetu wspólnotowego wydatków na rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 określone zostały m.in. w:

  • rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 487, ze zm.) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia,
  • rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającym rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549, ze zm.) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia,
  • rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającym wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającym przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320) oraz w przepisach wydanych w trybie tego rozporządzenia.

Z kolei regulacje prawne na poziomie ustawodawstwa krajowego zostały określone m.in. w ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. z 2023 poz. 2298).

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:

Ustawa określa zadania oraz właściwość organów i jednostek organizacyjnych w zakresie dotyczącym wspierania rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, zwanego dalej „programem”.

Na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:

Użyte w ustawie określenie agencja płatnicza oznacza agencję płatniczą w rozumieniu art. 7 rozporządzenia nr 1306/2013.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:

Agencja pełni funkcję akredytowanej agencji płatniczej.

Jak stanowi art. 34 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020:

Pomoc w ramach działań i poddziałań, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, 2, 3 lit. b, pkt 4, 5, 6 lit. d, pkt 7, 13 i 14, jest przyznawana na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawieranej, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wybrał Pan opodatkowanie według skali podatkowej. Zawarł Pan w sierpniu 2024 r. z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, na podstawie art. 34 ust.1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wojskich na lata 2014-2020, pomocy na realizację operacji w ramach działalności gospodarczej objętej wsparciem w zakresie usług związanych z rolnictwem objętych PKD 01.61.Z – Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną (dalej: Umowa). Agencja zobowiązała się do wypłacenia Panu tej pomocy, na warunkach określonych w Umowie oraz na podstawie złożonego wniosku o płatność, jednak nie więcej niż 50% poniesionych i zapłaconych przez Pana kosztów kwalifikowanych. Podpisanie Umowy o przyznaniu pomocy nie jest równoznaczne z datą wpływu środków pieniężnych na Pana konto. Spodziewa się Pan wpływu na konto bankowe najwcześniej w styczniu 2025 r. Zakupił już Pan niektóre środki trwałe, których koszty w 50% będą pokryte z otrzymanej pomocy, i amortyzuje je. Nie zamierza Pan skorzystać z rozwiązania określonego w art. 14 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. zaliczyć do przychodów otrzymane dopłaty, przy jednoczesnym zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w części sfinansowanej dopłatą.

Pana wątpliwości dotyczą przede wszystkim momentu ustalenia przychodu z otrzymanej nieodpłatnej pomocy finansowej – czy jest to moment podpisania umowy, czy dopiero data faktycznego wpływu środków z tytułu przyznanej pomocy na rachunek bankowy.

Otrzyma Pan środki od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która jest agencją wykonawczą, a środki te w istocie Agencja otrzymała z budżetu państwa, zatem zastosowanie w Pana sprawie znajduje cytowany powyżej art. 14 ust. 3 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To oznacza, że kwota otrzymanego wsparcia nie stanowi przychodu podatkowego.

Przy czym tego ustalenia powinien Pan dokonać w dacie wpływu (otrzymania) opisanej pomocy finansowej.

Podsumowanie: otrzymanie pomocy finansowej z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. 2022 r. poz.2422, 2433, 2727 oraz z 2023 r. poz. 412), nie jest dla Pana przychodem podatkowym. Skoro uzyskane wsparcie nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, tym samym nie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ta interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte pytaniem. Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące kosztów związanych z amortyzacją, ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, nie były przedmiotem oceny w ramach postępowania interpretacyjnego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).