Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - faktury na małżonka, który nie ma tytułu prawnego do budynku. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.550.2024.3.MK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.550.2024.3.MK

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - faktury na małżonka, który nie ma tytułu prawnego do budynku.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 lipca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 3 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 25 września 2024 r. (wpływ 30 września 2024 r.) oraz z 14 października 2024 r. (wpływ 21 października 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych według skali podatkowej. Za 2020 r., 2021 r., i 2023 r. Wnioskodawczyni złożyła zeznanie podatkowe PIT-37 wspólnie z małżonkiem, w którym z żadnych lat nie skorzystano z odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

W dniu 29 marca 2019 r. w ramach umowy darowizny, akt notarialny nr …, Wnioskodawczyni otrzymała od swoich rodziców nieruchomości położone w miejscowości …, Gmina …. Przedmiotem umowy były działki nr … i nr …, zabudowane budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, kiedyś zamieszkałe przez dziadków Wnioskodawczyni oraz budynek gospodarczy murowany. W tym czasie Wnioskodawczyni była w związku małżeńskim, nie posiada rozdzielności majątkowej. Wszystkie wydatki ponoszone były z majątku wspólnego.

W dniu … sierpnia 2019 r. na budynek gospodarczy Wnioskodawczyni uzyskała decyzję o ustaleniu warunków zabudowy z funkcją zabudowy mieszkalnej jednorodzinnej, znak … . W dniu … kwietnia 2020 r. udzielono Wnioskodawczyni decyzji nr … dotyczącej pozwolenia na przebudowę, rozbudowę i nadbudowę budynku gospodarczego ze zmianą użytkowania na budynek mieszkalno-gospodarczy na działkach o nr ewidencyjnych … i …, obręb … .

Następnie na to przedsięwzięcie w dniu … czerwca 2020 r. bank …. udzielił Wam kredytu hipotecznego (kredyt mieszkaniowy „…”) na kwotę … zł. W dniu 1 maja 2021 r. wprowadziliście się do domu. Budowę, rozbudowę zaczęli od 2 kwietnia 2020 r. W dniu 19 sierpnia 2022 r. nadano nr domu …. W dniu 26 kwietnia 2023 r. Wnioskodawczyni otrzymała potwierdzenie o zakończeniu budowy. Wcześniej w powiatowym inspektoracie złożyła potrzebne dokumenty, tj. odbiór i pomiar instalacji elektrycznych, odbiór przewodów kominowych, odbiór ścieków, odpadów.

Wnioskodawczyni chce również nadmienić, że od dnia 1 stycznia 2022 r. płaci podatek od nieruchomości za budynek jako mieszkalny oraz ubezpieczenie domu. Na dzień dzisiejszy budynek jest w całości mieszkalny, w części gospodarczej, tj. w garażach zrobiono przestronny duży salon. Od dnia 1 maja 2021 r. budynek spełnia definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Pierwsze faktury VAT dotyczące materiałów i prac budowlanych są z początku 2020 r., a ostatnia z kwietnia 2023 r.

Zgodnie z dziennikiem budowy nr … wydanym dnia … maja 2020 r. przeprowadzono następujące prace budowlane zgodnie z pozwoleniem na przebudowę rozbudowę i nadbudowę budynku gospodarczego ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalno-gospodarczy:

-roboty fundamentalne w części rozbudowywanej, układanie zbrojenia, betonowanie ław i ścian parteru, izolacja ścian fundamentowych, murowanie ścian parteru (czerwiec 2020 r.),

-deskowanie, zbrojenie i betonowanie stropu nad parterem, murowanie ścian poddasza (lipiec 2020 r.),

-układanie więźby dachowej, łacenie dachu, pokrycie dachu blachą wraz z obróbkami, rynnami i rurami spustowymi (sierpień 2020 r.),

-wykonanie wewnętrznej instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej, a także c.o. (październik 2020 r.),

-montaż stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej (listopad 2020 r.),

-wykonanie tynków wewnętrznych (grudzień 2020 r.),

-montaż podbicia stropu dachu na poddaszu wraz wykonaniem jego docieplenia (maj 2021 r.),

-wykonanie podłoży pod posadzki parteru i poddasza (lipiec 2021 r.),

-montaż stolarki drzwiowej wewnętrznej (wrzesień 2021 r.),

-układanie glazury na ścianach i terakoty na posadzkach wybranych pomieszczeń (październik 2021 r.),

-szpachlowanie i malowanie ścian wewnętrznych (kwiecień 2022 r.),

-układanie posadzek w pomieszczeniach budynku (czerwiec 2022 r.),

-montaż schodów na poddasze (lipiec 2022 r.),

-wykonanie elewacji budynku wraz z dociepleniem ścian osłonowych, wykonanie elementów zewnętrznych, niwelacja terenu wokół budynku (sierpień 2022 r.),

-sprzątanie, porządkowanie terenu budowy, zakończenie przebudowy, rozbudowy, nadbudowy budynku gospodarczego ze zmianą sposobu użytkowania na budynek mieszkalno-gospodarczy (grudzień 2022 r.).

Zakres dokonanych wydatków termomodernizacyjnych na nieruchomości opisanej powyżej obejmował następujące wydatki:

1)w 2020 r.:

-Wnioskodawczyni … (pierwsza faktura VAT z … czerwca 2020 r.) na montaż okien PCV, kolejne zakup materiałów izolacyjnych: wełna, profil, folia paroszczelna, płyta regips, styropian na łączną kwotę … zł … gr,

-mąż … (pierwsza faktura z … sierpnia 2020 r.) montaż okien PCV.

2)w 2021 r.:

-Wnioskodawczyni …: faktura VAT z … lutego 2021 r.: zakup kominka z płaszczem wodnym na łączną kwotę … zł,

-mąż …: faktury VAT z … stycznia 2021 r. i … lutego 2021 r. na zakup czujników oraz mat, termostatu do sytemu ogrzewania podłogowego (elektryczne) na łączną kwotę … zł … gr.

3)w 2022 r.:

-Wnioskodawczyni … : faktury VAT na zakup: materiałów budowlanych do zabezpieczenia tynków, elewacji, styropian, klej, farby, siatka do dociepleń, papa izolacyjna, na łączną kwotę … zł … gr,

-mąż …: brak wydatków.

4)w 2023 r.:

-Wnioskodawczyni: brak wydatków,

-mąż …: faktura z … kwietnia 2023 r. na zakup i montaż rekuperatora + radiowy czujnik wilgotności na łączną kwotę … zł.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało rozpoczęte … czerwca 2020 r. a zakończone … kwietnia 2023 r. W ramach ulgi termomodernizacyjnej poprzez złożenie korekty zeznania PIT-37 za lata: 2020, 2021, 2022 i 2023. Wnioskodawczyni chce odliczyć wydatki na zakup i montaż okien PCV, kominka z płaszczem wodnym, zakup materiałów termomodernizacyjnych do docieplenia przegród budowlanych i balkonów, zakup materiałów do ogrzewania podłogowego, zakup i montaż rekuperatora.

Wymienione powyżej zakresy prac budowlanych nie są czynnościami powiązanymi ze sobą.

Wszystkie wymienione wydatki poniesione w latach od 2020 r. do 2023 r. zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Wskazana we wniosku inwestycja przyczyniła się do zmniejszenia zapotrzebowania na energię dostarczaną na ogrzewanie i podgrzewanie wody użytkowej oraz ogrzewanie do budynku mieszkalnego. Wszystkie wydatki zostały sfinansowane ze środków własnych (kredyt bankowy). Nie korzystano z żadnego dofinansowania, wydatki nie będą w przyszłości również zwrócone w żadnej formie. Przedstawione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie były odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawczyni nie korzystała z innych ulg podatkowych.

W przypadku złożenia korekty i skorzystania z możliwości odliczenia wszystkich wydatków termomodernizacyjnych, Wnioskodawczyni nie przekroczy limitu 53 000 zł, natomiast Jej mąż w ostatnim roku, tj. 2023 r. odliczy wydatki w maksymalnej kwocie … zł … gr (do limitu 53 000 zł). Wszystkie wydatki poniesione w latach 2020-2023 zostały udokumentowane fakturą VAT przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z 25 września 2024 r. Wnioskodawczyni w odpowiedzi na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy w związku z zawartą w 2019 r. umową darowizny, właścicielem nieruchomości została wyłącznie Pani jako Pani majątek osobisty, czy też nieruchomość weszła do majątku Pani i Pani męża objętego wspólnością majątkową? Czy nastąpiło rozszerzenie wspólności majątkowej małżeńskiej dotyczące  nieruchomości będącej przedmiotem wniosku i włączenie nieruchomości do majątku wspólnego małżonków (kiedy zawarto umowę majątkową w tym zakresie)?”, wskazała cyt.: „W związku zawartą w 2019 r. umową darowizny, właścicielem nieruchomości zostałam wyłącznie sama, co potwierdza zapis w księdze wieczystej nr … . Nie nastąpiło rozszerzenie wspólności majątkowej małżeńskiej o nieruchomość będącą przedmiotem wniosku i nie nastąpiło włączenie tej nieruchomości do naszego majątku wspólnego.”

Na pytanie Organu o treści cyt.: „Kto ponosi ekonomiczny ciężar spłaty kredytu? Czy spłata obciąża (uszczupla) wspólny majątek Pani i Pani męża, czy też jednego z małżonków – kogo?”, Wnioskodawczyni wskazała, że ekonomiczny ciężar spłaty kredytu ponoszą oboje z mężem. Raty kredytu spłacane są z ich wspólnego rachunku bankowego, na który wpływają wynagrodzenia za pracę. Jest to kredyt hipoteczny zabezpieczony wpisem w księdze wieczystej.

Faktyczne użytkowanie części nadbudowanej budynku nastąpiło w dniu 1 maja 2021 r.

Opłaty za śmieci, za całą rodzinę Wnioskodawczyni opłaca od 1 sierpnia 2020 r. Umowę na dostawę energii Wnioskodawczyni zawarła … marca 2020 r. Woda pobierana jest z własnej studni głębinowej usytuowanej na działce Wnioskodawczyni. W miejscowości … brak jest sieci kanalizacyjnej. Ścieki odprowadzane są do przydomowej oczyszczali ścieków.

Faktury za dostawę mediów (energia, śmieci stałych) Wnioskodawczyni opłaca od 2020 r. Pierwsza faktura za wywóz nieczystości płynnych jest z dnia 31 lipca 2019 r.

Na pytanie Organu o treści cyt.: „Dlaczego rozpoczęto użytkowanie budynku w trakcie przebudowy, rozbudowy i nadbudowy, tj. wprowadzili się Państwo do domu 1 maja 2021 r., przed  otrzymaniem potwierdzenia o zakończeniu budowy tj. 26 kwietnia 2023 r.?”, Wnioskodawczyni odpowiedziała: górna część budynku była technicznie gotowa do zamieszkania. Nie mając gdzie mieszkać podjęli decyzję o zamieszkaniu.

W październiku 2020 r. wykonano przyłącze elektryczne, wodno-kanalizacyjne i c.o. Zapisy te potwierdzone są w dzienniku budowy. Centralne ogrzewanie wykonane w październiku 2020 r. polegało na podłączeniu do istniejącego pieca na ekogroszek w sąsiednim budynku mieszkalnym (babci).

Odbiór elektryczny wykonano 14 kwietnia 2023 r. W kwietniu 2023 r. dokonano ostatecznego odbioru przewodów kominowych i odbioru ścieków odpadowych.

Kominek z płaszczem wodnym, o którym mowa we wniosku jest urządzeniem grzewczym należącym do miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe, o którym mowa w art. 2 pkt 1 Rozporządzenia Komisji, czyli kocioł na paliwo stałe.

Przed przystąpieniem do przebudowy, rozbudowy budynku w obiekcie nie było ogrzewania, następnie w trakcie prac budowlanych wykonane c. o. z przyłączeniem do pieca na ekogroszek w budynku na działce sąsiedniej, której Wnioskodawczyni jest właścicielem, a w której dotychczas mieszka Jej babcia. Następnie w trakcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego dokonano przyłączenia do c.o. kominka z płaszczem wodnym.

W 2019 r., gdy Wnioskodawczyni otrzymała budynek w drodze darowizny, budynek był gospodarczy, nie użytkowany. W latach wcześniejszych dziadkowie Wnioskodawczyni korzystali z niego do celów stodoła, stajnia i pomieszczenie do przechowywania narzędzi gospodarskich.

Prace polegały na przebudowie i rozbudowie, w szczególności: zmiana otworów okiennych, drzwi, zmiana ścian wewnętrznych, zmiana pokrycia dachu, wzmocnienie fundamentów. Wszystkie pracy potwierdzono wpisem do dziennika budowy. Prace te przedstawiono szczegółowo we wniosku.

Budynek w marcu 2019 r. wyposażony był w instalacje: elektryczną oraz wodno-kanalizacyjną.

Montaż okien PCV dotyczył w części nowo powstałych otworów oraz w dolnej części budynku dotyczył wymiany starych otworów okiennych wraz ze zmianą jej wielkości.

Wskutek prac nowopowstałych okien było 14 sztuk, okien w starych otworach były 4 sztuki.

Powierzchnia użytkowa budynku przed przebudową wynosiła 45 m2, a obecnie powierzchnia użytkowa budynku mieszkalno-gospodarczego wynosi 175 m2.

W uzupełnieniu wniosku z 14 października 2024 r. Wnioskodawczyni wskazała, że kominek z płaszczem wodnym zastąpił piec na ekogroszek i jest używany jako urządzenie główne do ogrzewania domu z tego powodu, iż wspominany piec jest w innym budynku i opalanie poprzez nitkę (rurę zakopaną pod ziemią), która jest pociągnięta z tamtego domu jest bardzo nieopłacalne. Kominek z płaszczem wodnym jest urządzeniem głównym do ogrzewania budynku, w którym Wnioskodawczyni mieszka i dla którego złożony został wniosek o interpretację indywidualną.

Kominek z płaszczem wodnym, zamontowany pod adresem …, jest to kocioł na paliwo stałe (drewno), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 24.04.2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100).

Pytania

1)Czy poniesione wydatki na: montaż okien PCV, zakup materiałów izolacyjnych, wełna, profil, folia paroszczelna, płyta regips, styropian na łączną kwotę … zł … gr udokumentowane fakturą na Wnioskodawczynię w 2020 r. może Ona w całości odliczyć od swojego dochodu w zeznaniu PIT-37 za 2020 r. w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2)Czy poniesione wydatki na montaż okien PCV na łączną kwotę … zł udokumentowane fakturą na męża w 2020 r. Wnioskodawczyni może w całości odliczyć od swojego dochodu w zeznaniu PIT-37 za 2020 r. w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

3)Czy poniesione wydatki na zakup kominka z płaszczem wodnym udokumentowane fakturą na Wnioskodawczynię w 2021 r. może Ona w całości odliczyć od swojego dochodu w zeznaniu PIT-37 za 2021 r. w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

4)Czy poniesione wydatki na zakup czujników oraz mat, termostatu do sytemu ogrzewania podłogowego (elektryczne) na łączną kwotę … zł … gr udokumentowane fakturą na męża w 2021 r. Wnioskodawczyni może w całości odliczyć od swojego dochodu w zeznaniu PIT-37 za 2021 r. w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

5)Czy poniesione wydatki na zakup: materiałów budowlanych do zabezpieczenia tynków, elewacji, styropian, klej, farby, siatka do dociepleń, papa izolacyjna na łączną kwotę … zł … gr udokumentowane fakturą na Wnioskodawczynię w 2022 r. może w całości odliczyć od swojego dochodu w zeznaniu PIT-37 za 2022 r. w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

6)Czy poniesione wydatki na zakup i montaż rekuperatora + radiowy czujnik wilgotności na łączną kwotę … zł udokumentowane fakturą męża w 2023 r. Wnioskodawczyni może w całości odliczyć od swojego dochodu w zeznaniu PIT-37 za 2023 r. w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, wszystkie poniesione wydatki w latach 2020, 2021, 2022, 2023 w całości mieszczą się w zakresie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków, i mogą zostać w całości uwzględnione do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej od podstawy obliczenia podatku. Wydatki zostaną odliczone przez Wnioskodawczynię z uwzględnieniem limitu 53 000 zł.

Wnioskodawczyni posiada z mężem wspólność majątkową małżeńską i dlatego faktury wystawione na męża, a opłacone ze wspólnego rachunku bankowego, Wnioskodawczyni może w całości odliczyć od swojego dochodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2496 ze zm.), użyte w ustawie określenia oznaczają:

Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273):

Odliczeniu (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.) podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia poniesione na:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,

6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,

11)pompa ciepła wraz z osprzętem,

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Powyższym odliczeniem objęte są również wydatki poniesione na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,

2)wykonanie analizy termograficznej budynku,

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,

10)montaż pompy ciepła,

11)montaż kolektora słonecznego,

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,

13)montaż instalacji fotowoltaicznej,

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. odliczeniu podlegają:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:

Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie miało miejsce formalne oddanie do użytkowania.

W przypadku rozbudowy, przebudowy budynku, podatnik może odliczyć całość wydatków związanych z tą inwestycją (w odniesieniu do całego budynku, tj. części istniejącej i dobudowanej), jeśli na moment zastosowania ulgi jest właścicielem budynku, którego posiadanie uprawnia do ulgi.

Zatem przedstawienie przez podatnika wszelkich dowodów, z których będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.

Z zacytowanych przepisów wynika, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Jak już wyżej podkreślono, warunkiem skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest – przede wszystkim – poniesienie w roku podatkowym przez podatnika, który jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (zakres dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych według skali podatkowej. Za 2020 r., 2021 r., i 2023 r. Wnioskodawczyni złożyła zeznanie podatkowe PIT-37 wspólnie z małżonkiem, w którym z żadnych lat nie skorzystano z odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. W dniu 29 marca 2019 r. w ramach umowy darowizny, Wnioskodawczyni otrzymała od swoich rodziców nieruchomości: 2 działki zabudowane budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, oraz budynkiem gospodarczym murowanym. W tym czasie Wnioskodawczyni była w związku małżeńskim, nie posiada rozdzielności majątkowej. Wszystkie wydatki ponoszone były z majątku wspólnego. W związku zawartą w 2019 r. umową darowizny, właścicielem nieruchomości została wyłącznie Wnioskodawczyni, co potwierdza zapis w księdze wieczystej. Nie nastąpiło rozszerzenie wspólności majątkowej małżeńskiej o nieruchomość będącą przedmiotem wniosku i nie nastąpiło włączenie tej nieruchomości do majątku wspólnego małżonków.

W dniu … sierpnia 2019 r. na budynek gospodarczy Wnioskodawczyni uzyskała decyzję o ustaleniu warunków zabudowy z funkcją zabudowy mieszkalnej jednorodzinnej. W dniu … kwietnia 2020 r. udzielono Wnioskodawczyni pozwolenia na przebudowę, rozbudowę i nadbudowę budynku gospodarczego ze zmianą użytkowania na budynek mieszkalno-gospodarczy. Następnie na to przedsięwzięcie w dniu … czerwca 2020 r. bank udzielił kredytu hipotecznego. W dniu … kwietnia 2023 r. Wnioskodawczyni otrzymała potwierdzenie o zakończeniu budowy. Wcześniej w powiatowym inspektoracie złożyła potrzebne dokumenty, tj. odbiór i pomiar instalacji elektrycznych, odbiór przewodów kominowych, odbiór ścieków, odpadów.

Wnioskodawczyni od dnia … stycznia 2022 r. płaci podatek od nieruchomości za budynek jako mieszkalny oraz ubezpieczenie domu. Budynek jest w całości mieszkalny, w części gospodarczej, tj. w garażach zrobiono przestronny duży salon. Od dnia … maja 2021 r. budynek spełnia definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Pierwsze faktury VAT dotyczące materiałów i prac budowlanych są z początku 2020 r., a ostatnia z kwietnia 2023 r.

Zakres dokonanych wydatków termomodernizacyjnych na nieruchomości opisanej powyżej obejmował następujące wydatki:

5)w 2020 r.:

-Wnioskodawczyni (pierwsza faktura VAT z … czerwca 2020 r.) na montaż okien PCV, kolejne zakup materiałów izolacyjnych: wełna, profil, folia paroszczelna, płyta regips, styropian na łączną kwotę … zł … gr,

-mąż Wnioskodawczyni (pierwsza faktura z … sierpnia 2020 r.) montaż okien PCV.

6)w 2021 r.:

-Wnioskodawczyni: faktura VAT z … lutego 2021 r.: zakup kominka z płaszczem wodnym na łączną kwotę … zł,

-mąż Wnioskodawczyni: faktury VAT z … stycznia 2021 r. i … lutego 2021 r. na zakup czujników oraz mat, termostatu do sytemu ogrzewania podłogowego (elektryczne) na łączną kwotę … zł … gr.

7)w 2022 r.:

-Wnioskodawczyni: faktury VAT na zakup: materiałów budowlanych do zabezpieczenia tynków, elewacji, styropian, klej, farby, siatka do dociepleń, papa izolacyjna, na łączną kwotę … zł … gr,

-mąż Wnioskodawczyni: brak wydatków.

8)w 2023 r.:

-Wnioskodawczyni: brak wydatków,

-mąż Wnioskodawczyni: faktura z … kwietnia 2023 r. na zakup i montaż rekuperatora + radiowy czujnik wilgotności na łączną kwotę … zł.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało rozpoczęte 30 czerwca 2020 r. a zakończone 19 kwietnia 2023 r. W ramach ulgi termomodernizacyjnej poprzez złożenie korekty zeznania PIT-37 za lata 2020, 2021, 2022 i 2023 r. Wnioskodawczyni chce odliczyć wydatki na zakup i montaż okien PCV, kominka z płaszczem wodnym, zakup materiałów termomodernizacyjnych do docieplenia przegród budowlanych i balkonów, zakup materiałów do ogrzewania podłogowego, zakup i montaż rekuperatora. Wymienione powyżej zakresy prac budowlanych nie są czynnościami powiązanymi ze sobą. Kominek z płaszczem wodnym zastąpił piec na ekogroszek i jest używany jako urządzenie główne do ogrzewania domu z tego powodu, iż wspominany piec jest w innym budynku i opalanie poprzez nitkę (rurę zakopaną pod ziemią), która jest pociągnięta z tamtego domu jest bardzo nieopłacalne. Kominek z płaszczem wodnym jest urządzeniem głównym do ogrzewania budynku, w którym Wnioskodawczyni mieszka i dla którego złożony został wniosek o interpretację indywidualną. Kominek z płaszczem wodnym zamontowany w domu Wnioskodawczyni jest to kocioł na paliwo stałe (drewno), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 24.04.2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100).

Wszystkie wymienione wydatki poniesione w latach od 2020 r. do 2023 r. zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

Wskazana we wniosku inwestycja przyczyniła się do zmniejsza zapotrzebowania na energię dostarczaną na ogrzewanie i podgrzewanie wody użytkowej oraz ogrzewanie do budynku mieszkalnego. Wszystkie wydatki zostały sfinansowane ze środków własnych (kredyt bankowy). Nie korzystano z żadnego dofinansowania, wydatki nie będą w przyszłości również zwrócone w żadnej formie. Przedstawione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie były odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawczyni nie korzystała z innych ulg podatkowych.

W przypadku złożenia korekty i skorzystania z możliwości odliczenia wszystkich wydatków termomodernizacyjnych, Wnioskodawczyni nie przekroczy limitu 53 000 zł, natomiast Jej mąż w ostatnim roku, tj. 2023 r. odliczy wydatki w maksymalnej kwocie … zł … gr (do limitu 53 000 zł). Wszystkie wydatki poniesione w latach 2020-2023 zostały udokumentowane fakturą VAT przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych:

a)w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

-w części 1 w punkcie 1 wskazano: „materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem”.

W punkcie 6 został wskazany kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21 lipca 2015 r., s. 100). W punkcie 14 wymieniona została „stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne”

Natomiast w części 2 w punkcie 5 wskazano: „docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów”. W punkcie 6 wskazano: „wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych”. W punkcie 7 wskazano: „wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej”.

b)w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

-w części 1 w punkcie 1 wskazano: „materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem”.

W części 2 w punkcie 5 wymieniono: „docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów”.

W objaśnieniach z 30 marca 2023 r. wskazano także, że warunek dotyczący tytułu prawnego musi być spełniony na moment zastosowania ulgi (rozliczenia podatkowego) w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym podatnik poniósł wydatki kwalifikujące się do objęcia ulgą termomodernizacyjną.

Ponadto, z ww. objaśnień wynika, że jeżeli małżonkowie objęci są ustrojem wspólności majątkowej i są właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego należącego do ich majątku wspólnego oraz wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków, odliczenia wydatków może dokonać jeden z małżonków (oczywiście w granicach przysługującego mu limitu) albo oboje małżonkowie po 50% wydatków, lub w innej wybranej przez nich proporcji. W takiej sytuacji wystawienie faktury na imię i nazwisko tylko jednego małżonka nie ma znaczenia dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Wydatek dotyczy bowiem budynku mieszkalnego należącego do majątku wspólnego małżonków oraz został poniesiony z ich majątku wspólnego.

Odmienna sytuacja wynika z analizy Pani wniosku, w którym wskazuje Pani, że w związku zawartą w 2019 r. umową darowizny, właścicielem nieruchomości została wyłącznie sama Pani, co potwierdza zapis w księdze wieczystej. Nie nastąpiło rozszerzenie wspólności majątkowej małżeńskiej o nieruchomość będącą przedmiotem wniosku i nie nastąpiło włączenie tej nieruchomości do majątku wspólnego małżonków.

Zatem, z ulgi termomodernizacyjnej może skorzystać podatnik:

-będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

-który poniósł wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne oraz

-posiada dokument (fakturę) potwierdzający ich poniesienie.

Dokumentem stwierdzającym poniesienie wydatku w przypadku ulgi termomodernizacyjnej jest faktura, a więc dokument zawierający w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty. Przy czym faktura ta wystawiona musi być przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika także bezspornie, że jeżeli podatnik chce skorzystać z ulgi, która jest jego uprawnieniem a nie obowiązkiem, musi spełnić wszystkie wymagane przepisami warunki, w tym posiadania faktury dokumentującej wysokość wydatku.

Stosownie do zapisu art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Z regulacji natomiast art. 31 § 1 ustawy z 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.) wynika, że :

Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Z kolei art. 33 ww. Kodeksu stanowi, że:

Do majątku osobistego każdego z małżonków należą:

1)przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej;

2)przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił;

3)prawa majątkowe wynikające ze wspólności łącznej podlegającej odrębnym przepisom;

4)przedmioty majątkowe służące wyłącznie do zaspokajania osobistych potrzeb jednego z małżonków;

5)prawa niezbywalne, które mogą przysługiwać tylko jednej osobie;

6)przedmioty uzyskane z tytułu odszkodowania za uszkodzenie ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia albo z tytułu zadośćuczynienia za doznaną krzywdę; nie dotyczy to jednak renty należnej poszkodowanemu małżonkowi z powodu całkowitej lub częściowej utraty zdolności do pracy zarobkowej albo z powodu zwiększenia się jego potrzeb lub zmniejszenia widoków powodzenia na przyszłość;

7)wierzytelności z tytułu wynagrodzenia za pracę lub z tytułu innej działalności zarobkowej jednego z małżonków;

8)przedmioty majątkowe uzyskane z tytułu nagrody za osobiste osiągnięcia jednego z małżonków;

9)prawa autorskie i prawa pokrewne, prawa własności przemysłowej oraz inne prawa twórcy;

10)przedmioty majątkowe nabyte w zamian za składniki majątku osobistego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

Zatem, zgodnie z tymi przepisami, do majątku objętego wspólnością ustawową (majątku wspólnego) wchodzą przedmioty majątkowe nabyte przez małżonków od dnia zawarcia małżeństwa.

Natomiast przedmioty majątkowe nabyte m. in. przez darowiznę, należą do majątku osobistego każdego z małżonków. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy darczyńca postanowi inaczej zadysponować przedmiotem darowizny. Innymi słowy sam fakt, że między małżonkami istnieje wspólność ustawowa nie czyni małżonków współwłaścicielami majątku osobistego jednego z nich.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że nie ma Pani możliwości odliczenia za 2020 r., 2021 r. i 2023 r. od podstawy obliczenia podatku wydatków udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na imię i nazwisko Pani męża (na zakup okien PCV, zakup czujników oraz mat, termostatu do sytemu ogrzewania podłogowego elektrycznego, zakup i montaż rekuperatora i radiowego czujnika wilgotności), w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest Pani jedynym właścicielem, w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h w zw. z ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zrealizowane w budynku mieszkalnym będącym Pani majątkiem odrębnym, natomiast wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków, ale zostały udokumentowane fakturami wystawionymi na Pani męża, który nie jest współwłaścicielem budynku. Ponadto – jak wynika z opisu sprawy – nie nastąpiło rozszerzenie wspólności majątkowej małżeńskiej o nieruchomość będącą przedmiotem wniosku i nie nastąpiło włączenie tej nieruchomości do majątku wspólnego małżonków. Wydatek, który nie został prawidłowo udokumentowany, nie może być odliczony przez Panią w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do wydatków, które są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, wystawionymi na Pani imię i nazwisko, dokumentującymi wydatki na:

-montaż okien PCV, zakup materiałów izolacyjnych (wełna, profil, folia paroszczelna, płyta regips, styropian),

-zakup kominka z płaszczem wodnym (który jak wskazuje Pani we wniosku jest kotłem na paliwo stałe (drewno), spełniającym co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 24 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100),

-zakup materiałów budowlanych do zabezpieczenia tynków, elewacji (styropian, klej, farby, siatka do dociepleń, papa izolacyjna),

będą mogły zostać przez Panią odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości przysługującego Pani limitu, tj. kwoty 53 000 zł.

W kwestii korekty zeznań rocznych, należy nadmienić, że stosownie do art. 81 § 1-2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ww. ustawy).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście przedstawionych pytań i własnego stanowiska, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.

Końcowo wskazać należy, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pani męża.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).