Skutki podatkowe sprzedaży działek. - Interpretacja - null

ShutterStock

Skutki podatkowe sprzedaży działek. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Skutki podatkowe sprzedaży działek.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży działek. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie organu – pismem z 29 października 2024 r. (data wpływu: 4 listopada br.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca w dniu (...) 2008 r. aktem notarialnym Repertorium A nr (...) na podstawie umowy darowizny nabył od ojca niezabudowaną nieruchomość rolną położoną w obrębie ewidencyjnym B, w gminie A, składającą się z działki gruntu oznaczonej numerem geodezyjnym 1 o obszarze (...) – dalej jako Nieruchomość Wnioskodawcy. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym przez Starostę C z dnia 25 sierpnia 2008 r. Nieruchomość Wnioskodawcy stanowiła grunty orne klasy lllb i V, użytki rolne zabudowane i sad.

W dniu (...) 2020 r. Rada Gminy A podjęła uchwałę nr (...) w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi D obejmującą działki oznaczone numerami nr 1 (Nieruchomość Wnioskodawcy), 3 i 4 w obrębie geodezyjnym B, w gminie A.

Zgodnie z uchwalonym Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, Nieruchomość Wnioskodawcy położona została na terenie oznaczonym jako: X – teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz usług, a także Y – teren komunikacji – droga publiczna klasy dojazdowej.

W dniu (...) 2021 r. Wójt Gminy A wydał decyzję nr (...) na podstawie art. 93 ust. 1-3, art. 96 ust. 1, art. 97 ust. 1 i 1a, art. 98 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości i art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, na podstawie wniosku Wnioskodawcy, w której zatwierdził projekt podziału Nieruchomości Wnioskodawcy.

Na podstawie powyższego Nieruchomość Wnioskodawcy została podzielona na następujące działki:

1)I o pow. (...) ha (zgodnie z uchwałą nr (...) w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ta część działki została oznaczona jako X – teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz usług);

2)II o pow. (...) ha (zgodnie z uchwałą nr (...) w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ta część działki została oznaczona jako Y – teren komunikacji – droga publiczna klasy dojazdowej);

3)III o pow.(...) ha (zgodnie z uchwałą nr (...) w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ta część działki została oznaczona jako X – teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz usług).

Ponadto, z uwagi na decyzję z dnia (...) 2021 r. wydaną przez Wójta Gminy A, w dniu (...) 2023 r. zostało zawarte porozumienie pomiędzy Wnioskodawcą a Gminą A, na mocy którego działka nr II o pow. (...) ha przeznaczona pod drogę publiczną na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami przeszła z mocy prawa na własność Gminy A. Na podstawie zawartego porozumienia Strony zgodnie ustaliły, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało odszkodowanie w wysokości (...) zł.

Wnioskodawca w najbliższym czasie zamierza dokonać sprzedaży działki o nr I; nowy właściciel zamierza wybudować na niej dyskont spożywczy.

Ponadto w przyszłości Wnioskodawca (na ten moment nie jest w stanie dokładnie sprecyzować kiedy będzie to dokładnie) zamierza działkę o nr III podzielić na mniejsze działki i dokonać ich sprzedaży.

W tym miejscu trzeba wskazać, że:

1)Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT;

2)Wnioskodawca nigdy nie prowadził pozarolniczej działalności gospodarczej;

3)Wnioskodawca nie dokonywał utwardzeń działki, nie doprowadzał mediów oraz nie grodził.

Kupujący zgłosił się sam do Wnioskodawcy w celu zakupu działki o numerze I (Wnioskodawca nie wystawiał ofert sprzedażowych w prasie, radiu oraz Internecie).

Uzupełnienie wniosku

Opisana nieruchomość od momentu jej otrzymania w darowiźnie do momentu podziału tej nieruchomości na działki I, II i III była wykorzystywana w sposób nieodpłatny przez rolnika (znajomego Wnioskodawcy), po to aby sąsiedzi nie narzekali na zbyt duże zachwaszczenie.

Działka I nie jest obrabiana przez nikogo. Działka III jest zagospodarowana przez rolnika (znajomego Wnioskodawcy), żeby sąsiedzi nie narzekali na duże zachwaszczenie.

Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego, o którym mowa w złożonym wniosku, został uchwalony z inicjatywy Wnioskodawcy.

Na działce I miał powstać obiekt handlowy. Firma, która chciała wybudować na tej działce obiekt handlowy podzieliła ją na swój koszt. Nie doszło jednak do finalizacji sprzedaży z powodu braku porozumienia odnośnie ceny sprzedaży.

Wnioskodawca nie prowadził (ani nie zamierza prowadzić) jakichkolwiek działań, których celem było lub jest zwiększenie wartości bądź uatrakcyjnienie. Wnioskodawca nie utwardzał gruntu, nie robił żadnych przyłączy wodno-kanalizacyjnych oraz nie doprowadza mediów. Działka została tylko podzielona.

Zgodnie z miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego działki muszą mieć minimum 1000 m2. Wnioskodawca na ten moment nie ma na razie w planach podziału. Działka w taki sposób może być przekazana w formie darowizny dzieciom Wnioskodawcy lub jeśli zgłosi się sam do Wnioskodawcy jakiś podmiot zainteresowany zakupem, Wnioskodawca dopiero rozważy możliwości podziału.

Wnioskodawca nie prowadził i nie będzie prowadził jakichkolwiek działań w poszukiwaniu potencjalnych nabywców. Jeśli w przyszłości Wnioskodawca będzie dokonywał podziału działki III na mniejsze działki, to najprawdopodobniej ogłoszenie umieści w Internecie, w portalach takich jak (...). Niemniej jednak żadne inne działania marketingowe nie będą prowadzone.

Wnioskodawca nabył w przeszłości (2 listopada 2005 r.) dom mieszkalny, w którym do dnia dzisiejszego realizuje swoje cele mieszkaniowe wraz z rodziną. Wnioskodawca w przyszłości, z uwagi na zabezpieczenie źródła przychodów w wieku emerytalnym, planuje zakup mieszkania. Niemniej jednak Wnioskodawca nie ma zaplanowanego terminu zakupu, ani nie dokonywał na ten moment jakiekolwiek rozeznania na rynku.

Pytanie

Czy przychód osiągnięty przez Wnioskodawcę ze sprzedaży Nieruchomości opisanych w zdarzeniu przyszłym będzie stanowił dla Wnioskodawcy przychód osiągnięty w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., i w konsekwencji będzie podlegał opodatkowaniu przewidzianemu dla przychodów osiąganych z prowadzonej działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

Kwestię opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych sprzedaży (i każdego innego odpłatnego zbycia) nieruchomości, czy praw majątkowych dot. nieruchomości poza działalnością gospodarczą reguluje art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. Zgodnie z tym przepisem źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

·jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Zatem jeżeli minie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie danej nieruchomości (lub jednego z praw wymienionych w tym przepisie), to można sprzedać (i w każdy inny sposób odpłatnie zbyć) tą nieruchomość lub prawo bez konieczności płacenia podatku dochodowego.

Niemniej jednak z tego przepisu mogą skorzystać jedynie osoby, które sprzedają nieruchomości poza działalnością gospodarczą. Osoby prowadzące działalność gospodarczą nie mogą uniknąć płacenia podatku od dochodu ze sprzedaży nieruchomości powołując się na ww. przepis i upływ 5 lat „od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie”.

Zgodnie zaś z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f., ilekroć w tej ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

·prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 1 i 4-9.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, przychód ze sprzedaży Nieruchomości opisanych w zdarzeniu przyszłym nie będzie stanowił przychodu osiągniętego w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i związku z tym nie podlega opodatkowaniu przewidzianemu dla przychodów osiąganych z prowadzonej działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c powołanej ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

·jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zatem przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

·odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

·zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

·prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

·zarobkowym celu działalności,

·wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

·prowadzeniu działalności we własnym imieniu.

Działalność jest zarobkowa wtedy, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się natomiast cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki stanowi w rozumieniu ww. ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji, czy też nie.

Działania podatnika wypełniają definicję działalności gospodarczej w szczególności, gdy podejmuje on pośrednio lub bezpośrednio określone czynności w zakresie sprzedaży nieruchomości (zarówno w fazie przygotowawczej, jak i w okresie realizacji), angażując środki wykraczające poza zwykły zarząd majątkiem prywatnym. Istotne znaczenie, choć nie decydujące, mają również poszczególne elementy zdarzenia będące efektem działań podatnika, np. to w jaki sposób i w jakim celu zostaną nabyte lub wytworzone składniki majątku będące przedmiotem sprzedaży (w drodze zakupu, spadku, darowizny), to czy zostaną nabyte de facto na cele inwestycyjne celem czerpania zysków z najmu lub sprzedaży, czy przede wszystkim na potrzeby osobiste podatnika i jego najbliższej rodziny.

Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może zatem stanowić przychód z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Zakwalifikowanie do źródła przychodu ma istotne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak sposób opodatkowania przychodu, możliwość odliczenia kosztów jego uzyskania, możliwość skorzystania ze zwolnień przedmiotowych itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Przy czym jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – skutków podjętych przez Pana działań do właściwego źródła przychodu, należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań poprzedzających planowaną sprzedaż działek, o których mowa we wniosku.

Jak wynika z opisu Pana sprawy:

-jest Pan właścicielem nieruchomości – działki, która pierwotnie stanowiła grunty orne klasy lllb i V, użytki rolne zabudowane i sad;

-nieruchomość tą nabył Pan w 2008 roku, w drodze darowizny od ojca;

-nieruchomość objęto miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, który został uchwalony z Pana inicjatywy. Nieruchomość została położona na terenie oznaczonym jako: X – teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz usług, a także Y – teren komunikacji – droga publiczna klasy dojazdowej;

-nastąpił podział nieruchomości na działki o nr I, II oraz III;

-nieruchomość ta od momentu jej otrzymania w darowiźnie do momentu podziału na ww. działki była wykorzystywana w sposób nieodpłatny przez rolnika;

-zawarł Pan porozumienie z Gminą A, w wyniku którego działka o nr II przeznaczona pod drogę publiczną przeszła z mocy prawa na własność Gminy;

-działka I nie jest przez nikogo obrabiana, natomiast działka III jest zagospodarowana przez rolnika;

-zamierzał Pan sprzedać działkę I, na której miał powstać obiekt handlowy. Sprzedaż miała nastąpić na rzecz kupującego, który sam zgłosił się do Pana celem zakupu. Nie doszło jednak do finalizacji transakcji z powodu braku porozumienia odnośnie ceny sprzedaży;

-w przyszłości prawdopodobny jest podział działki o nr III na mniejsze i ich sprzedaż, jednak realizację tego zamiaru uzależnia Pan od zgłoszenia się podmiotu zainteresowanego zakupem; rozważa Pan również przekazanie tej działki dzieciom w formie darowizny;

-w odniesieniu do działek nie prowadził Pan, ani nie zamierza prowadzić jakichkolwiek działań, których celem było lub jest zwiększenie ich wartości bądź uatrakcyjnienie. Nie utwardzał Pan gruntu, nie robił żadnych przyłączy wodno-kanalizacyjnych oraz nie doprowadzał mediów;

-nie prowadził i nie będzie prowadził Pan jakichkolwiek działań w poszukiwaniu potencjalnych nabywców. Jeśli w przyszłości będzie Pan dokonywać podziału działki III na mniejsze, to najprawdopodobniej ogłoszenie o sprzedaży umieści w Internecie. Żadne inne działania marketingowe nie będą prowadzone;

-nigdy nie prowadził Pan pozarolniczej działalności gospodarczej;

-w 2005 roku nabył Pan dom, w którym do dnia dzisiejszego realizuje swoje cele mieszkaniowe wraz z rodziną;

-w przyszłości, z uwagi na zabezpieczenie źródła przychodów w wieku emerytalnym, planuje Pan zakup mieszkania.

Całokształt czynności wskazuje, że rozważana sprzedaż działek nie nastąpi w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona „pozarolniczej działalności gospodarczej” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Brak jest zatem podstaw, aby podejmowane przez Pana czynności kwalifikować jako prowadzenie takiej działalności. Nie sposób więc przyjąć, że przyszła sprzedaż przez Pana działek wygeneruje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy, podlegający opodatkowaniu przewidzianemu dla przychodów osiąganych z takiej działalności.

Planowana sprzedaż nie będzie przy tym stanowić źródła przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zostanie dokonana po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przez Pana nieruchomości w drodze darowizny. W konsekwencji nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży opisanych we wniosku działek.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).