Ustalenie stawki amortyzacji jaką powinno zastosować przedsiębiorstwo przy ustaleniu odpisów amortyzacyjnych dla hali magazynowej nie związanej trwale... - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.709.2024.3.MJ

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.709.2024.3.MJ

Temat interpretacji

Ustalenie stawki amortyzacji jaką powinno zastosować przedsiębiorstwo przy ustaleniu odpisów amortyzacyjnych dla hali magazynowej nie związanej trwale z gruntem oraz stóp fundamentowych, posadzki przemysłowej oraz budynku murowanego biurowego.

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia stawki amortyzacji. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 11 października 2024 r. (data wpływu 14 października 2024 r.) oraz z 22 października 2024 r. (data wpływu 23 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej z zakresie ustalenia stawki amortyzacji jaką powinno zastosować przedsiębiorstwo przy ustaleniu odpisów amortyzacyjnych dla hali magazynowej nie związanej trwale z gruntem oraz stóp fundamentowych, posadzki przemysłowej oraz budynku murowanego biurowego.

Przedsiębiorstwo rozpoczyna prace budowlane związane z budową magazynu wraz z częścią biurową. Planowane poszczególnie prace obejmują:

·wykonanie fundamentów w tym stóp fundamentowych,

·wykonanie konstrukcji murowanej dla pomieszczeń biurowych,

·wykonanie posadzki typu „chudziak”,

·wykonanie posadzki przemysłowej,

·montaż stalowej hali wraz z płytami warstwowymi stanowiącymi jej izolację.

Do stóp fundamentowych śrubami planowane jest przykręcenie stalowej konstrukcji nośnej. Do konstrukcji nośnej przykręcone mają być za pomocą śrub panele z płyt warstwowych tworząc dach i ściany, przykręcone również mają zostać świetliki i bramy wjazdowe.

Elementy hali zostaną zakupione w zewnętrznej firmie, zostaną dostarczone na plac budowy i skręcone przez nią na miejscu. Hala zostanie zbudowana w sposób umożliwiający jej demontaż i ponownie skręcenie w innym miejscu bez utraty właściwości poszczególnych elementów. Hala będzie posiadała doprowadzoną instalację wodną oraz elektryczną jednakże będzie ona amortyzowana wraz z fundamentami oraz posadzkami.

Przedsiębiorca zapewnia, iż okres użytkowania ww. składników majątku będzie dłuższy niż rok. Stopy fundamentowe, murowana konstrukcja budynku biurowego, obydwie posadzki zostaną ujęte jako jeden środek trwały, a hala jako osobny środek trwały. Stopy fundamentowe, murowane biuro oraz posadzki zostaną ujęte jako jeden środek trwały KŚT 101, a hala jako osobny środek trwały KŚT 806.

Uzupełnienie wniosku

Na pytanie: W opisie sprawy podał Pan: Wniosek o wydanie interpretacji podatkowej z zakresie ustalenia stawki amortyzacji jaką powinno zastosować przedsiębiorstwo przy ustaleniu odpisów (...).”

Wobec tego prosiliśmy, aby Pan wyjaśnił:

·O jakie przedsiębiorstwo chodzi?

·Przez kogo jest ono prowadzone?

·Jaka jest jego forma prawna?

·Kto je reprezentuje?

·Jaki jest Pana związek z tym przedsiębiorstwem?

Odpowiedział Pan:

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. NIP (...). Przedsiębiorstwo jest reprezentowane przeze mnie i jestem jego właścicielem.

Na pytanie: W opisie sprawy podał Pan: „Przedsiębiorca zapewnia, iż okres użytkowania ww. składników majątku (...).”

Wobec tego prosiliśmy, aby Pan wyjaśnił, kto jest tym przedsiębiorcą?

Jeśli chodzi o Pana, i to Pan ponosi wydatki, o których mowa we wniosku, to prosiliśmy, żeby Pan podał:

a.Czy prowadzi Pan działalność gospodarcza? Jeśli tak, to:

·W jaki zakresie i w jakim okresie?

·Jaką formę opodatkowania wybrał Pan w celu rozliczania działalności (np. podatek liniowy)?

·Jaki rodzaj dokumentacji podatkowej prowadzi Pan dla potrzeb działalności gospodarczej (księgi rachunkowe, podatkową księgę przychodów i rozchodów)?

b.Jaki związek mają ponoszone wydatki, o których mowa we wniosku z Pana działalnością?

c.Kiedy poniósł/poniesie Pan wydatki, o których mowa we wniosku oraz jakiego okresu one dotyczą – prosimy, żeby podał Pan daty ich poniesienia;

d.Jakiego roku podatkowego dotyczy Pana wniosek?

e.Czy wydatki, o których mowa we wniosku (w okresie którego ma dotyczyć wniosek) służą/będą służyły uzyskaniu przychodów? – Jeśli tak – to prosimy, żeby Pan wyjaśnił w jaki sposób?

f.Czy wydatki, o których mowa we wniosku (w okresie którego ma dotyczyć wniosek) służą/będą służyły zabezpieczeniu źródła przychodów – Jeśli tak – to prosimy, żeby Pan wyjaśnił w jaki sposób?

g.Kto jest właścicielem grunty, na który prowadzone są prace budowlane opisane we wniosku?

h.Kto jest/będzie właścicielem hali magazynowej niezwiązanej trwale z gruntem, stóp fundamentowych, posadzki przemysłowej oraz budynku murowanego biurowego o których mowa we wniosku?

Odpowiedział Pan:

Koszty ponoszone będą przeze mnie, jako jednoosobową działalność gospodarczą.

Prowadzę działalność gospodarczą od 2013 roku. Głównym zakresem działalności jest działalność (...). W związku z rozwojem przedsiębiorstwa zamierzamy wybudować magazyn w którym prowadzona będzie działalność. Rozliczenie następuje w oparciu o skalę podatkową oraz prowadzę księgę przychodów i rozchodów (kwestia księgowa prowadzona jest przez zewnętrzne biuro rachunkowe).

W chwili obecnej poniesione zostały drobne wydatki związane głównie z uzbrojeniem działki oraz zapłacona została FV zaliczkowa za dostarczenie i złożenie hali stalowej. Większość kosztów ponoszonych będzie na przełomie 2024/2025 roku. Planowane oddanie hali do użytkowania to 01. 2025.

Powyższa hala będzie wykorzystywana w prowadzonej działalności, tak więc będzie wykorzystywana przeze mnie - w niej prowadzona będzie działalność oraz część z pomieszczeń możliwe, że będzie podnajmowana firmie współpracującej.

Dzięki wybudowaniu hali nie będę musiał ponosić kosztów wynajmu powierzchni magazynowej w związku z zwiększającą się sprzedażą obecnie.

Właścicielem gruntu jestem zarówno ja jak i moja małżonka - współwłasność małżeńska. Działka została oddana działalności gospodarczej w bezpłatne użytkowanie. Właścicielem hali niezwiązanej trwale z gruntem jak i elementów związanych na trwale z gruntem będzie działalność gospodarcza.

Na pytanie: W opisie sprawy podał Pan: „Hala będzie posiadała doprowadzoną instalację wodną oraz elektryczną jednakże będzie ona amortyzowana wraz z fundamentami oraz posadzkami.” oraz „Stopy fundamentowe, murowana konstrukcja budynku biurowego, obydwie posadzki zostaną ujęte jako jeden środek trwały, a hala jako osobny środek trwały.” - wobec tego prosiliśmy, żeby Pan wyjaśnił rozbieżności/nieścisłości pomiędzy tymi twierdzeniami.

Odpowiedział Pan:

Zgodnie z informacjami uzyskanymi z biura rachunkowego oraz informacji powziętych ze stron internetowych - amortyzacja całej inwestycji podzielona będzie na dwie części. Część pierwsza dotyczyć będzie elementów na stałe związanych z gruntem ( w tym fundamentów, biura murowanego, posadzek a także pozostałych elementów w tym: wykonanego placu parkingowego z kostki brukowej, przyłączy elektrycznych, przyłączy wodnych, zbiorników na szambo, zbiorników na deszczówkę etc). Drugim środkiem trwałym powstałym będzie hala stalowa, która nie będzie na trwale związana z gruntem ( elementy hali stalowej będą przykręcone do słupów fundamentowych poprzez śruby).

Sposób montażu hali przedstawił Pan na załączonych zdjęciach będących dokumentacją z innej analogicznej inwestycji producenta hali.

Zgodnie ze zdjęciami każdy słup mocowany jest do fundamentów poprzez przykręcenie m.in. 4 śrub. Dzięki czemu cała konstrukcja hali jest konstrukcją w pełni demontowalną i istnieje możliwość przeniesienia jej i ponownego montażu w innej lokalizacji.

Na pytanie: Czy budynek murowany biurowy będzie trwale związany z gruntem?

Odpowiedział Pan:

Budynek biurowy będzie budynkiem murowanym, tak więc będzie zaliczony do elementów związanych trwale z gruntem.

Na pytanie: Czy hala magazynowa niezwiązana trwale z gruntem, stopy fundamentowe, posadzka przemysłowa, budynek murowany biurowy:

·Będą nadawać się do gospodarczego wykorzystania?

·Będą przyjęte do używania?

·Będzie Pan wykorzystywał na potrzeby związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą dłużej niż rok?

·Odda Pan do używania na podstawie umowy najmu , dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1?

Odpowiedział Pan:

Cała inwestycja będzie wykorzystywana do celów gospodarczych - prowadzenia działalności gospodarczej. Całość zostanie przekazana do użytkowania w momencie odbioru inwestycji. W chwili obecnej posiadamy już pozwolenie na budowę. Cała inwestycja będzie wykorzystywana na potrzeby związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przez okres dłuższy niż jeden rok. W chwili obecnej budynek planowany jest do wykorzystywania na własne potrzebny z możliwością wynajęcia części pomieszczeń podmiotowi współpracującemu.

Na pytanie: Na jakich zasadach – z czego to wynika, że – „stopy fundamentowe, murowana konstrukcja budynku biurowego, obydwie posadzki zostaną ujęte jako jeden środek trwały a hala jako osobny środek trwały”?.

Odpowiedział Pan:

W ramach inwestycji będą wydzielone dwa środki trwałe. Jeden związany z inwestycją trwale związaną z gruntem a drugi z halą (czyli inwestycja nie związaną trwale z gruntem). Podział związany jest z odmienną stawką amortyzacyjną dla środków trwałych trwale związanych z gruntem oraz środków trwale nie związanych trwale z gruntem

Na pytanie: W uzupełnieniu wniosku podał Pan:

Głównym zakresem działalności jest działalność (...).

Powyższa hala będzie wykorzystywana w prowadzonej działalności tak więc będzie wykorzystywana przeze mnie - w niej prowadzona będzie działalność oraz część z pomieszczeń możliwe, że będzie podnajmowana firmie współpracującej.

Dzięki wybudowaniu hali nie będę musiał ponosić kosztów wynajmu powierzchni magazynowej w związku z zwiększającą się sprzedażą obecnie.

Skoro prowadzi Pan działalność (...), prosiliśmy, aby Pan wyjaśnił:

a.W jaki konkretny/na czym polegający sposób będzie Pan wykorzystywał tę halę w swojej działalności?

b.Jaką powierzchnię ma ta hala?

c.Na czy polega Pana działalność (...)?

d.Co Pan sprzedaje/zamierza sprzedawać?

e.Jaką część hali ma Pan zamiar wynajmować?

f.O jaką konkretną firmę podnajmującą chodzi, kto jest jej właścicielem, czy jest to firma powiązana z Panem?

Odpowiedziała Pan odpowiednio:

a.Hala wykorzystywana będzie do przechowywania towarów oraz konfekcjonowania A i C.

b.Planowana hala ma powierzchnię użytkową (...) m2.

c.Konfekcjonowanie A, przygotowywanie zestawów B, przygotowywanie gotowych zestawów z pokrojonymi A i C, dostawa D, konfekcjonowanie E.

d.(...) do biur na terenie V oraz całej Polski

e.W chwili obecnej nie jestem w stanie wskazać jaka powierzchnia będzie wynajmowana o ile też będzie wynajmowana. Jest to opcja którą rozważamy w przypadku kiedy nie udałoby się nam w wystarczający sposób zwiększyć bieżącej sprzedaży

f.W chwili obecnej nie jestem w stanie wskazać jaka firma będzie wynajmować

Na pytanie: W uzupełnieniu wniosku podał Pan:

Właścicielem hali niezwiązanej trwale z gruntem jak i elementów związanych na trwale z gruntem będzie działalność gospodarcza.

Wobec tego prosiliśmy, aby Pan wyjaśnił:

a.Kogo Pan rozumie pod ww. sformułowaniem „działalność gospodarcza”, czy jest to podmiot posiadający prawo nabywania własności do ww. hali i elementów?

b.Jakie konkretne osoby fizyczne lub prawne, będą właścicielami/współwłaścicielami ww. hali i elementów?

Odpowiedział Pan odpowiednio:

a.Działalność gospodarcza- rozumiana jako moja działalność gospodarcza - NIP (...),

b.Właścicielem będę ja prowadząc działalność gospodarczą - NIP (...).

Na pytanie: W uzupełnieniu wniosku podał Pan:

Budynek biurowy będzie budynkiem murowanym tak więc będzie zaliczony do elementów związanych trwale z gruntem. (...).

W chwili obecnej budynek planowany jest do wykorzystywania na własne potrzebny z możliwością wynajęcia części pomieszczeń podmiotowi współpracującemu.

Wobec tego prosiliśmy, aby Pan doprecyzował:

a.W jaki konkretny/na czym polegający sposób będzie Pan wykorzystywał ten budynek w swojej działalności (...)?

b.Jaką powierzchnię będzie miał ten budynek?

c.Jaka cześć tego budynku będzie wynajmowana?

d.Kim jest „podmiot współpracujący”, kto go reprezentuje, czy jest/będzie to podmiot powiązany z Panem?

Odpowiedział Pan odpowiednio::

a. Budynek biurowy wykorzystywany będzie do prowadzenia bieżących spraw mojej działalności gospodarczej. W biurze przewidziane jest miejsce dla pracowników administracyjno-biurowych oraz działu sprzedaży,

b. Powierzchnia budynku murowanego-biurowego wynosi ok (...) m2,

c. W chwili obecnej nie jestem w stanie wskazać jaka powierzchnia będzie wynajmowana, o ile też będzie wynajmowana. Jest to opcja która rozważamy w przypadku kiedy nie udałoby się nam w wystarczający sposób zwiększyć bieżącej sprzedaży,

d. W chwili obecnej nie jestem w stanie wskazać jaka firma będzie wynajmować, o ile będzie wynajmować.

Na pytanie: W uzupełnieniu wniosku rozszerzył Pan zakres opisu sprawy o inwestycje dotyczące:

(...) pozostałych elementów w tym: wykonanego placu parkingowego z kostki brukowej, zbiorników na szambo, zbiorników na deszczówkę etc).

o których nie było w ogóle mowy w pierwotnym wniosku.

Wobec tego prosiliśmy, żeby Pan wyjaśnił, czy elementy te są też przedmiotem Pana zapytania?

Jeśli tak – to prosiliśmy, żeby Pan podał:

a.Czy elementy te będą związane wyłącznie z budynkiem biurowym i/lub halą magazynową i w jaki sposób?

b.Czy będą służyć wyłącznie prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

Odpowiedział Pan:

a. Wymienione elementy związane będą z całą inwestycją. Zgodnie z miejscowym planem zabudowy konieczność jest umiejscowienia na placu określonej ilości miejsc parkingowych, zbiornik na szambo- zbiornika na nieczystości pochodzące głównie z toalet oraz pomieszczeń kuchennych, zbiornik na deszczówkę - zbiornik do przechowywania wód opadowych powstałych na całej inwestycji

b. Wszystkie powyższe instalacje/elementy będą w 100% służyły do prowadzonej przeze mnie działalności gospodarczej. Na działce znajdować się będzie wyłącznie budynek magazynowy wraz z biurem, tak więc wszystkie wydatki związane z realizowaną inwestycją na przedmiotowej działce będą w całości związane z prowadzoną moją działalnością gospodarczą.

Na pytanie: W uzupełnieniu wniosku sformułował Pan nowe pytanie:

Czy prawidłowym będzie zakwalifikowanie elementów hali niezwiązanych na stałe z gruntem jako środków trwałych zaliczonych do 806 Klasyfikacji Środków Trwałych i amortyzować je stawką 10% a dla pozostałych elementów związanych z elementami na trwale związanymi z gruntem zastosować stawkę 2,5% i zaliczyć je do grupy 1 Klasyfikacji Środków Trwałych, podgrupy 10, budynki niemieszkalne?

Wobec tego prosiliśmy, żeby Pan doprecyzował – zgodnie z uzupełnieniem opisu sprawy – jakie poszczególne elementy hali ma Pan zamiar zaliczyć do symbolu KŚT 806, a jakie poszczególne pozostałe elementy do podgrupy 10? Prosiliśmy je wymienić, bez posługiwania się zwrotem „w tym”, „etc”, gdyż możemy się odnieść jedynie do skonkretyzowanego opisu sprawy.

Odpowiedział Pan:

KŚT GRUPA 806 - hala stalowa

KŚT GRUPA 1- fundamenty, posadzki, szambo, budynek biurowy, zbiorniki na deszczówkę, plac parkingowy, przyłącze elektryczne, przyłącze wody.

Pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku

Jaką stawkę amortyzacyjną powinna zastosować prowadzona przeze mnie działalność gospodarcza przy ustaleniu odpisów amortyzacyjnych?

Z opisu sprawy wynika, że chodzi Panu o ustalenie, jaką stawkę amortyzacyjną powinien Pan zastosować w prowadzonej przez siebie działalności wobec wymienionych we wniosku środków trwałych?

Pana stanowisko w sprawie sformułowane w uzupełnieniu wniosku

Z opisu rodzaju 806 Klasyfikacji Środków Trwałych, w ramach którego stosuje się 10% stawkę amortyzacji wynika, że obejmuje on różnego typu obiekty wolnostojące, niezwiązane w sposób trwały z gruntem. Hala, będąca obiektem niezwiązanym trwale z gruntem, pomimo częściowego usytuowania na stopach fundamentowych, stanowi samodzielny środek trwały, gdyż można ją zdemontować bez utraty właściwości zdemontowanych elementów i zamontować w innym miejscu. Nie jest więc trwale związana z gruntem i nie posiada fundamentów niezbędnych przy budynkach i budowlach.

Mając powyższe na uwadze, Przedsiębiorstwo uważa [winno być: Pan uważa – dopisek organu], że w stosunku do części niezwiązanej trwale z gruntem hali magazynowej, spełniającej kryteria samodzielnego obiektu, niezwiązanego w sposób trwały z gruntem oraz nieposiadającego fundamentów, należy zastosować 10% stawkę amortyzacyjną.

Z kolei w zakresie elementów w postaci stóp fundamentowych, budynku murowanego wraz z posadzkami, Przedsiębiorstwo stoi na stanowisku [winno być: Pan stoi na stanowisku- dopisek organu], że należy zastosować stawkę amortyzacji 2,5%, tj. jak dla wyszczególnionych w grupie 1 Klasyfikacji Środków Trwałych, podgrupy 10, budynki niemieszkalne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych  w art. 23.

Zgodnie z generalną zasadą zawartą w cytowanym przepisie, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, to pomiędzy tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma, lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Podatnik ma zatem możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

·musi pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,

·musi nie znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

·musi być właściwie udokumentowany.

Przepis art. 22 ust. 8 ww. ustawy stanowi, że:

Kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23. W przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Aby dany składnik majątku był uznany za środek trwały musi:

·stanowić własność lub współwłasność podatnika,

·zostać nabyty lub wytworzony we własnym zakresie przez podatnika,

·być kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,

·jego przewidywany okres używania musi być dłuższy niż rok,

·być wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością albo oddany do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przepisu art. 22a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1)budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2)maszyny, urządzenia i środki transportu,

3)inne przedmioty

·o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 22c pkt 2 ww. ustawy:

Amortyzacji nie podlegają budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, służące prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawiane albo wynajmowane na podstawie umowy.

Jak stanowi art. 22d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 22h ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 22k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji (wykazu), z zastrzeżeniem art. 22e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Dla celów amortyzacji środka trwałego należy również ustalić właściwą stawkę amortyzacyjną.

Zgodnie z art. 22h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych :

Podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22l i 22ł, dokonują wyboru jednej z metod amortyzacji określonej w art. 22i-22k dla poszczególnych środków trwałych przed rozpoczęciem ich amortyzacji; wybraną metodę stosuje się do pełnego zamortyzowania danego środka trwałego.

Stosownie do art. 22i ust. 1 cyt. ustawy:

Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 22j-22ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.

Sposób ustalenia stawki amortyzacyjnej dla środków trwałych uzależniony jest również od tego, do jakiego rodzaju środków trwałych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. z 2016 r. poz. 1864), określony środek zostanie zakwalifikowany. Klasyfikacja Środków Trwałych jest usystematyzowanym zbiorem obiektów majątku trwałego służącym m.in. do celów ewidencyjnych, ustalania stawek odpisów amortyzacyjnych oraz badań statystycznych. W Klasyfikacji Środków Trwałych za podstawową jednostkę ewidencji przyjmuje się pojedynczy element majątku trwałego spełniający określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług. Kwalifikacji środka trwałego do określonej grupy Klasyfikacji Środków Trwałych dokonuje sam podatnik.

Z uwag szczegółowych do grupy 1 wynika, że grupa „Budynki i lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu niemieszkalnego” obejmuje wszystkie budynki oraz znajdujące się w nich lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego i spółdzielcze prawo do lokalu niemieszkalnego. Budynki zdefiniowano jako zadaszone obiekty budowlane, na trwale połączone z gruntem, wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywanymi dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

Do wyposażenia budynku zalicza się wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcje budynku na stałe, przykładowo instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe oraz normalne wyposażenie budynku takie jak wbudowane meble. W skład budynku, jako pojedynczego obiektu inwentarzowego, wlicza się także obiekty pomocnicze obsługujące dany budynek, przykładowo chodniki, dojazdy, podwórka, place, ogrodzenia, studnie.

Definicja budynku zawarta została w ustawie z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.). Zgodnie z nią budynki to obiekty budowlane, trwale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadające fundamenty i dach.

Z kolei, z uwag szczegółowych do grupy 8, podgrupy 80 powołanej Klasyfikacji wynika, że do rodzaju 806 zaliczane są kioski, budki, domki kempingowe, zadaszenia ochronne i podobne różne obiekty wolnostojące, niezwiązane w sposób trwały z gruntem.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że w ramach prowadzonej przez siebie działalności ma Pan zamiar nabyć halę stalową, która nie będzie na trwałe związana z gruntem (elementy hali stalowej będą przykręcone do słupów fundamentowych poprzez śruby). Każdy słup mocowany ma być do fundamentów poprzez przykręcenie m.in. 4 śrub. Dzięki czemu cała konstrukcja hali będzie konstrukcją w pełni demontowalną i istnieje możliwość przeniesienia jej i ponownego montażu w innej lokalizacji. Hala wykorzystywana będzie przez Pana do przechowywania towarów oraz konfekcjonowania A i C. Planowana hala ma powierzchnię użytkową (...) m2.

Podał Pan, że hala ta zostanie zaklasyfikowana według Klasyfikacji Środków Trwałych do rodzaju 806 jako osobny środek trwały. Grunt, na którym będzie znajdowała się hala magazynowa należy do Pana i Pana żony.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz wyżej wskazane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że jeżeli zatem, w istocie hala magazynowa niezwiązana trwale z gruntem stanowi odrębny środek trwały i prawidłowo została zakwalifikowana do grupy 8 Klasyfikacji Środków Trwałych, to stawka amortyzacyjna z Wykazu stawek amortyzacyjnych wynosi 10%.

Ponadto w opisie sprawy podał Pan, że w związku z prowadzonymi pracami powstaną inne obiekty/elementy, które zaklasyfikował do grupy 1 Klasyfikacji Środków Trwałych, a mianowicie będą to: fundamenty, posadzki, szambo, budynek biurowy, zbiorniki na deszczówkę, plac parkingowy, przyłącze elektryczne, przyłącze wody.

Wskazał Pan również, że budynek biurowy będzie budynkiem murowanym, tak więc będzie zaliczony do elementów związanych trwale z gruntem. Budynek ten wykorzystywany będzie do prowadzenia bieżących spraw Pana działalności gospodarczej. W biurze przewidziane jest miejsce dla pracowników administracyjno-biurowych oraz działu sprzedaży. Powierzchnia budynku murowanego-biurowego będzie wynosi ok 90 m2. Pozostałe elementy związane będą z całą inwestycją. Zgodnie z miejscowym planem zabudowy konieczne jest umiejscowienia na placu określonej ilości miejsc parkingowych, zbiornika na szambo- zbiornika na nieczystości pochodzące głównie z toalet oraz pomieszczeń kuchennych, zbiornika na deszczówkę - zbiornik do przechowywania wód opadowych powstałych na całej inwestycji.

Podał Pan również, że wszystkie powyższe instalacje/elementy będą w 100% służyły do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Na działce znajdować się będzie wyłącznie budynek magazynowy wraz z biurem, tak więc wszystkie wydatki związane z realizowaną inwestycją na przedmiotowej działce będą w całości związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, że jeżeli prawidłowo zostały zakwalifikowane do grupy 1 Klasyfikacji Środków Trwałych pozostałe ww. elementy planowanej inwestycji, to stawka amortyzacyjna z Wykazu stawek amortyzacyjnych dla nich wynosi 2,5%.

Wobec powyższego Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).