Preferencyjne opodatkowanie całości dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Preferencyjne opodatkowanie całości dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie preferencyjnego opodatkowania dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (tzw. IP Box) jest:
- w części dotyczącej kosztów podróży służbowych w zakresie kosztów poniesionych na noclegi i bilety komunikacyjne na wyjazdy jedno lub kilkudniowe mające na celu umożliwienie obserwacji różnorodnych kultur, środowisk naturalnych, architektury i form ekspresji zarówno ludzi jaki i zwierząt oraz kosztów poniesionych na uczestnictwo w wydarzeniach sportowych, kulturalnych i rozrywkowych – nieprawidłowe
- w pozostałej części - prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 sierpnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie preferencyjnego opodatkowania dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (tzw. IP Box).
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 października 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2 marca 2020 roku pod firmą (…), prowadzoną pod adresem ul. (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…).
Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej zwana „ustawa o PIT"). Dla celów podatkowych Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów.
Od 1 stycznia 2024 r. Wnioskodawca opodatkowuje dochody z działalności według stawki liniowej w wysokości 19%. Wnioskodawca jednocześnie oświadcza, iż w latach 2022-2023 przyjętą formą opodatkowania był ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, natomiast w latach 2020-2021 Wnioskodawca wskazuje, iż niniejszy wniosek dotyczy lat 2020, 2021, 2024 oraz lat kolejnych, z pominięciem lat 2022-2023.
Wnioskodawca wykonuje działalność opisaną we wniosku od 2 marca 2020 r. tj. od początku prowadzenia działalności.
Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej, jak również normalną kodeksową odpowiedzialność kontraktową wynikającą z art. 471 i n. KC. Umowy łączące Wnioskodawcę ze Zleceniodawcami nie noszą znamion umowy o pracę. Wnioskodawca nie działa pod kierownictwem, w czasie i miejscu wskazanym przez Zleceniodawcę. Strony umówiły się zarówno co do czasu świadczenia, jak i miejsca świadczenia na zasadzie swobody umów.
W niniejszym wniosku przez sformułowania takie jak „Program", "Oprogramowanie", „Efekty pracy”, „Projekt” oraz „Utwór" należy rozumieć programy komputerowe, które były i są tworzone bezpośrednio przez Wnioskodawcę. Pojęcia te są używane zamiennie, żeby określić ten sam efekt prac rozwojowych Wnioskodawcy.
Wnioskodawca działa w branży gier komputerowych, a jego działalność polega na tworzeniu animacji cyfrowych, z myślą o ich integracji w środowisku wirtualnym gry. Proces ten obejmuje szereg etapów, począwszy od opracowania koncepcji, poprzez przygotowywanie modeli 3D, aż po animację ruchów i ekspresji, które mają na celu nadanie postaciom dynamiki i realizmu. Wnioskodawca w ramach powyższych etapów tworzy również skrypty automatyzujące procesy tworzenia animacji. Warto również podkreślić, iż skrypty, o których mowa powyżej, mają postać narzędzi skalibrowanych pod konkretne postacie. W konsekwencji mogą być one wykorzystywane wyłącznie w ramach Utworu, dla którego zostały stworzone. Nie ma możliwości ich powtórnego wykorzystywania przy tworzeniu kolejnych Utworów.
Efektem pracy Wnioskodawcy jest program komputerowy zawierający zoptymalizowane sekwencje animacji, które poprzez zestaw instrukcji programistycznych sterują zachowaniem postaci w wirtualnym świecie gry. Zawarte w Programie zestawy poleceń umożliwiają generowanie płynnych ruchów postaci oraz definiują logikę zachowań postaci w odpowiedzi na działania gracza lub zmiany w otoczeniu. Stworzony przez Wnioskodawcę Program musi współpracować z silnikiem gry oraz innymi komponentami oprogramowania co wskazuje na jego interoperacyjność.
Efekty pracy Wnioskodawcy utrwalane są w formie pliku, który implementowany jest bezpośrednio do silnika gry, bez wprowadzania żadnych dodatkowych modyfikacji.
Wnioskodawca od początku prowadzenia działalności prowadzi prace rozwojowe prowadzące do wytworzenia programów komputerowych - utworów na gruncie art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz. U z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm., dalej jako „ustawa o PAPP") będących utrwaleniem przejawu działalności twórczej Wnioskodawcy o indywidualnym charakterze.
Przy tworzeniu animacji Wnioskodawca wykorzystuje specjalistyczną wiedzę dotyczącą technik animacji, wiedzę o oprogramowaniu i narzędziach informatycznych występujących zarówno powszechnie w branży, jak również i w konkretnym środowisku, w którym docelowo ma funkcjonować wytworzone przez Wnioskodawcę Oprogramowanie. Ponadto tworzenie skryptów wymaga od Wnioskodawcy znajomości języków skryptowych (np. (...)), co niepodważalnie świadczy o konieczności wykorzystywania przez Wnioskodawcę wiedzy i umiejętności z zakresu programowania. Wnioskodawca łączy, kształtuje i wykorzystuje dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności z zakresu swojej działalności w celu wytworzenia unikalnego Utworu.
Działalność wykonywana przez Wnioskodawcę wymaga od niego ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i podnoszenia kompetencji, co jest niezbędne do utrzymania się na dynamicznie rozwijającym się rynku gier. Ten imperatyw wynika z szybkiego postępu technologicznego oraz ewoluujących oczekiwań graczy wobec jakości wizualnej w grach. Aby sprostać tym wymaganiom, Wnioskodawca regularnie aktualizuje swoją wiedzę na temat nowych narzędzi, oprogramowania i technik animacji.
W ramach prowadzonych prac rozwojowych Wnioskodawca zdobywa, poszerza i łączy interdyscyplinarną wiedzę z zakresu języków programowania, fizyki (aby ruch postaci oraz elementów otoczenia odwzorowywał rzeczywistość), znajomości programów służących do animacji postaci, wiedzę z zakresu technik animacji itp. w celu wykreowania i późniejszego rozwijania stworzonych przez siebie Utworów.
Należy wskazać, że działalność Wnioskodawcy daleka jest od monotonii i rutynowego wykonywania powtarzalnych czynności. Każdy Projekt stawia przed nim unikalne wyzwania i wymaga indywidualnego podejścia, co sprawia, że praca ta jest dynamiczna i pełna kreatywnego poszukiwania. Wnioskodawca musi nie tylko mistrzowsko posługiwać się zaawansowanymi narzędziami do tworzenia i animowania postaci, ale również wykazywać się umiejętnością adaptacji do różnorodnych stylów artystycznych, gatunków gier oraz wymagań narracyjnych.
Działalność Wnioskodawcy jest sztuką łączącą technologię z kreatywnością, gdzie każdy ruch i gest postaci musi być nie tylko technicznie poprawny, ale i wyrażać określone emocje lub intencje.
Wnioskodawca, poprzez wykorzystanie umiejętności technicznych oraz artystycznych, dokonuje kreacji wizualnej i ruchowej postaci cyfrowych, co stanowi wyraz jego indywidualnej kreatywności.
Zadania te wymagają nie tylko zaawansowanej wiedzy specjalistycznej z zakresu animacji i grafiki komputerowej, ale również zrozumienia psychologii postaci oraz dynamiki narracyjnej, co podkreśla unikatowy charakter wytwarzanych Utworów. Twórczość Wnioskodawcy objawia się w sposobie, w jakim postacie reagują na interakcje z otoczeniem oraz wydarzeniami w grze, oraz jak ich osobowości są prezentowane poprzez mowę ciała. Każdy szczegół, od drobnego mrugnięcia okiem po skomplikowane sekwencje akcji, wymaga artystycznej wizji i precyzyjnego wykonania. W konsekwencji praca Wnioskodawcy stanowi prawdziwą formę ekspresji artystycznej, przekształcającą statyczne modele w pełne życia, dynamiczne postacie, które są kluczowe dla doświadczeń i emocji odczuwanych przez graczy. Wybranie rozwiązań dedykowanych potrzebom konkretnego Zleceniodawcy, kompatybilnych z jego wizją oraz światem gry, wskazuje jednoznacznie na niepowtarzalność każdego z wytwarzanych przez Wnioskodawcę Programów. Ponadto, pracując nad wytworzeniem danego Utworu Wnioskodawca za każdym razem kreuje nową, nieistniejącą wcześniej wartość niematerialną i prawną.
Ze względu na wysoką złożoność prac, działalność prowadzona jest przez Wnioskodawcę w sposób ciągły i systematyczny (metodyczny), tj. uporządkowany oraz według opracowanego harmonogramu. Produkcja gry komputerowej to wieloetapowy proces, nad którym pracuje od kilkudziesięciu, do kilkuset osób, których praca musi być ze sobą skoordynowana. W związku z powyższym Wnioskodawca układając harmonogram prac musi uwzględnić również harmonogramy innych osób i zespołów zaangażowanych w produkcję danej gry oraz terminy obowiązujące Zleceniodawcę w stosunku do swoich Inwestorów (tj. zobowiązań do zrealizowania tzw. (...)). Wnioskodawca planując przebieg prac każdorazowo wyznacza cel jaki mają spełnić podejmowane przez niego czynności.
Prace wykonywane przez Wykonawcę w ramach działalności gospodarczej można podzielić na kilka faz obejmujących takie czynności jak:
1) Faza koncepcyjna - zrozumienie zapotrzebowania rynkowego, rozmowa ze Zleceniodawcą, ustalenie docelowych kryteriów utworu.
2) Faza planowania - proces planowania prac, na który składa się, np.: wybór technologii, planowanie realizacji poszczególnych etapów prac nad Utworem, ustalenie kroków podejmowanych w ramach poszczególnych etapów. Faza ta kończy się ustaleniem harmonogramu prac;
3) Faza tworzenia Utworu - przygotowanie modelu do animacji poprzez wyposażenie obiektu w kości połączone w łańcuchy odpowiedzialne za ruch odpowiednich partii modelu 3D, animacja ruchów i ekspresji, tworzenie skryptów automatyzujących procesy animacyjne oraz testowanie stworzonych animacji.
4) Faza weryfikacji - przedstawienie Oprogramowania Zleceniodawcy docelowemu, wprowadzanie ewentualnych zmian zgodnie z życzeniem Zleceniodawcy.
Prace rozwojowe prowadzone przez Wnioskodawcę każdorazowo kończą się pozytywnym wynikiem, prowadząc do stworzenia unikalnego Utworu, przekazywanego Zleceniodawcy w formie modułu, który implementowany jest do środowiska gry, bez wprowadzania dodatkowych modyfikacji. Wobec tego, Wnioskodawca wnosi niepodważalny wkład w powstanie większego utworu stanowiącego grę komputerową. Wkład Wnioskodawcy objęty jest prawami autorskimi, które na podstawie umowy zawartej między Wnioskodawcą a Zleceniodawcą przenoszone są na Zleceniodawcę, w zamian za wynagrodzenie.
Wymaga podkreślenia, że każdy z wytworzonych przez Wnioskodawcę Utworów może zostać zapisany w postaci pliku na zewnętrznym nośniku pamięci.
Efekty pracy Wnioskodawcy zawsze są utworami w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, tj.:
- zawsze odznaczają się oryginalnym, twórczym charakterem oraz są kreacją nowej, nieistniejącej wcześniej wartości niematerialnej,
- nie są efektem pracy, która wymaga do osiągnięcia rezultatu jedynie określonych umiejętności programistycznych, i której rezultaty da się z góry określić i przewidzieć jako mające charakter powtarzalny,
- nie są jedynie „techniczną", ale również „twórczą" realizacją projektów zlecanych przez Zleceniodawcę.
Każdy z wytworzonych przez Wnioskodawcę utworów ma charakter unikatowy. Działalność ta polega na tworzeniu nowych zastosowań, które wcześniej nie miały miejsca, zarówno w ramach działalności prowadzonej bezpośrednio przez Wnioskodawcę jak i Zleceniodawcę. Wnioskodawca nie świadczy usług polegających na wprowadzaniu okresowych i rutynowych zmian do programów komputerowych. Wynika to z faktu, że Wnioskodawca jest twórcą swoich programów, z których osiąga przychód. Ponadto, każdy z wytworzonych przez Wnioskodawcę utworów różni się od pozostałych.
Utwory tworzone i rozwijane przez Wnioskodawcę w każdym przypadku są chronione przez art. 74 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1231 z późn. zm.).
Na podstawie zawieranych umów Wnioskodawca przenosił oraz przenosi na Zleceniodawców całość autorskich praw majątkowych do stworzonych przez siebie Utworów w zamian za wynagrodzenie. Dochód z kwalifikowanych praw własności intelektualnej Wnioskodawca uzyskuje ze sprzedaży praw majątkowych do stworzonych przez siebie Utworów (zgodnie z art. 30ca ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT).
Ponadto Wnioskodawca oświadcza, iż w ramach prowadzonej przez siebie działalności nie osiąga dochodów ze źródeł innych niż ze sprzedaży kwalifikowanych praw własności intelektualnej.
Wnioskodawca zamierza skorzystać z preferencyjnego opodatkowania stawką 5% w odniesieniu do kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej (IP Box), uregulowanego w art. 30ca ustawy o PIT, za rok 2020, 2021, 2024 oraz lata kolejne, z pominięciem lat 2022-2023.
Wnioskodawca w latach następnych będzie uzyskiwał dochody na zasadach dotychczasowych.
Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił szereg kosztów w następujący sposób funkcjonalnie związanych z tworzonymi i rozwijanymi przez siebie Utworami, tj.:
a) koszty sprzętu elektronicznego (takiego jak laptop, komputer, system (...)) i peryferii komputerowych (w tym myszki, dyski, monitory, głośniki, słuchawki) - bezpośrednio wykorzystywane w procesie wytwarzania Utworu.
b) zakup oprogramowania narzędziowego - licencja na oprogramowanie do animacji (np. (...), (...)), licencja na oprogramowanie do kontroli wersji – przy czym nie jest to nabycie WNiP;
c) koszty użytkowania samochodu (np. koszty paliwa, napraw, przeglądów, ubezpieczenia, serwisu, amortyzacja oraz opłaty z tytułu leasingu operacyjnego) - niezbędne dla zapewnienia Wnioskodawcy sprawnego transportu do Zleceniodawców w celu konsultacji dotyczących tworzonego Oprogramowania. Samochód wykorzystywany jest do celów świadczenia usług na rzecz Zleceniodawców i pozwala na szybki, sprawny i zintegrowany z potrzebami Zleceniodawcy kontakt służący personalizacji tworzonego Oprogramowania, dostosowaniu go do indywidualnych potrzeb i oczekiwań Zleceniodawcy.
d) koszt usług telekomunikacyjnych - abonament telefoniczny umożliwia kontakt z kontrahentami, co służy personalizacji tworzonego oprogramowania i kodu, dostosowaniu go do indywidualnych potrzeb klientów i ich oczekiwań;
e) składki na ubezpieczenia społeczne - Wnioskodawca by móc prowadzić legalnie jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce, w ramach której wytwarza on kwalifikowane IP, jest zobligowany do uiszczania składek na ubezpieczenia społeczne.
f) zakup usług chmury obliczeniowej - potrzebny Wnioskodawcy do tworzenia i rozwijania programów komputerowych;
g) zakup literatury fachowej, kursów, konferencji naukowych – potrzebne Wnioskodawcy do nieustannego poszerzania wiedzy;
h) koszty spotkań ze Zleceniodawcami np. bilety komunikacyjne - koszty spotkań są ponoszone w celu szczegółowego omówienia ze Zleceniodawcami zamierzeń dotyczących prac rozwojowych realizowanych przez Wnioskodawcę i tworzonego przez Niego oprogramowania;
i) usługi księgowe oraz podatkowe – ponoszone na potrzeby tworzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz prawidłowej ewidencji IP BOX;
j) rower - ten środek transportu umożliwia dojazdy do klienta w pogodne dni, czy usprawnia
k) poruszanie się po wielkich aglomeracjach miejskich. Wnioskodawca dzięki wykorzystaniu roweru jako środka komunikacji oszczędza czas konieczny na konsultacje z kontrahentami, co niewątpliwie zwiększa jakość świadczonych usług w ramach jego działalności. Przedstawiony rower jest wykorzystywany wyłącznie w tym celu.
l) koszt zakupu wyposażenia biurowego oraz artykułów biurowych - Wnioskodawca dba o ergonomiczne stanowisko pracy, dlatego jest zmuszony ponosić koszty związane wyposażeniem biura (np. biurko, krzesło, oświetlenie, stół, szafy oraz regały do przechowywania sprzętu oraz dokumentacji). Jak powszechnie wiadomo odpowiednio przygotowane miejsce pracy pozwala zoptymalizować osiągane wyniki, stąd należy przyjąć że wydatki na odpowiednie wyposażenie biura są dla Wnioskodawcy kosztami niezbędnymi w prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej. Ponadto Wnioskodawca musi dysponować miejscem przeznaczonym do składowania dokumentacji związanej z wytworzonym Oprogramowaniem oraz do składowania i zabezpieczenia sprzętu elektronicznego.
m) Koszty poniesione na uczestnictwo w wydarzeniach sportowych, kulturalnych i rozrywkowych - uczestnictwo w tego rodzaju wydarzeniach pozwala Wnioskodawcy na obserwację różnorodnych form ruchu i ekspresji ciała, co jest niezbędne do tworzenia realistycznych i przekonujących animacji postaci. Wydarzenia sportowe oferują unikalną okazję do studiowania dynamiki ciała ludzkiego w ekstremalnych warunkach i podczas intensywnego wysiłku, a obserwacje te Wnioskodawca wykorzystuje bezpośrednio do procesu animowania postaci o wysokim poziomie aktywności fizycznej. Z kolei wydarzenia kulturalne i rozrywkowe, takie jak przedstawienia teatralne, koncerty, festiwale, dostarczają bogactwa ekspresji emocjonalnych oraz pozwalają na dokładną obserwację interakcji społecznych, które następnie Wnioskodawca bezpośrednio adaptuje do kreowania głębi psychologicznej i emocjonalnej wyrażonej poprzez ruch animowanych postaci. Ponadto, Wnioskodawca oświadcza, że uczestnictwo w tego typu wydarzeniach nie ma w żadnym stopniu charakteru prywatnego oraz Wnioskodawca nie brałby w nich udziału, gdyby nie wymagania zawodowe.
n) Koszty podróży służbowych, np. bilety komunikacyjne oraz koszty noclegów - przez podróże służbowe Wnioskodawca rozumie zarówno wyjazdy na konferencje i szkolenia, jak również jedno lub kilku dniowe wyjazdy mające na celu umożliwienie obserwacji różnorodnych kultur, środowisk naturalnych, architektury i form ekspresji zarówno ludzi jaki i zwierząt, co znacząco wzbogaca efekty pracy Wnioskodawcy nad animacjami postaci. Doświadczenia te przekładają się na unikalne pomysły, które są stosowane bezpośrednio w tworzonych przez Wnioskodawcę utworach, wprowadzając do nich nowe, świeże perspektywy i czyniąc je bardziej realistycznymi, a tym samym bardziej angażującymi dla graczy. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż fabuły gier oparte są często na motywach historycznych, mitologicznych czy legendach, co wymaga od niego szczegółowego poznania danego środowiska. Analiza ekspresji ciała, mimiki twarzy czy wszelkiego rodzaju zachowań różnych grup etnicznych czy narodowych, strojów regionalnych, a nawet subtelnych interakcji społecznych są dla Wnioskodawcy bogatym źródłem wiedzy, pozwalającej na precyzyjne odwzorowanie różnorodności zachowań zarówno ludzi jaki i zwierząt w wirtualnym świecie gier. Wnioskodawca oświadcza jednocześnie, że odbywane przez niego podróże nie mają w żadnym stopniu charakteru prywatnego oraz nie doszłoby do nich, gdyby nie wymagania zawodowe.
Ponadto Wnioskodawca oświadcza, że udział w wydarzeniach, o których mowa w pkt. l) oraz podróże, o których mowa w pkt. m) są za każdym razem szczegółowo dokumentowane przez Wnioskodawcę za pomocą m.in. nagrań, notatek, szkiców, fotografii, planów dnia, a zaczerpnięte z nich inspiracje można przypisać bezpośrednio do konkretnych Utworów wytworzonych przez Wnioskodawcę.
Dzięki ponoszonym kosztom Wnioskodawca jest w stanie skrupulatnie realizować poszczególne Projekty, świadcząc usługi na najwyższym, światowym poziomie.
Od początku prowadzenia działalności Wnioskodawca prowadzi na bieżąco odrębną od podatkowej księgi przychodów i rozchodów szczegółową ewidencję, o której mowa w art. 30cb ustawy o PIT. W związku z tym, że przepisy nie narzucają podatnikom konkretnej formy ewidencjonowania zdarzeń na cele stosowania preferencji, Wnioskodawca sporządza je w formie zestawienia obejmującego comiesięczne zestawienie dokumentów, a następnie przechowuje w formie papierowej w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej. Na koniec każdego okresu rozliczeniowego Wnioskodawca ustala dochód z każdego Utworu. Równolegle w tejże Ewidencji Wnioskodawca wyodrębnia koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4 w zw. z art. 30ca ust. 5 ustawy o PIT. Wnioskodawca planuje uwzględniać je we wzorze w celu ustalenia wysokości wskaźnika Nexus, a następnie obliczać podstawę opodatkowania preferencyjną stawką.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wytwarza Pan Oprogramowanie zawierające zoptymalizowane sekwencje animacji, które poprzez zestaw instrukcji programistycznych sterują zachowaniem postaci w wirtualnym świecie gry. Zawarte w Programie zestawy poleceń umożliwiają generowanie płynnych ruchów postaci oraz definiują logikę zachowań postaci w odpowiedzi na działania gracza lub zmiany w otoczeniu.
Rozwija Pan i ulepsza Oprogramowanie, o którym mowa w odpowiedzi na pytanie powyżej poprzez np. dodanie nowych sekwencji animacji lub modyfikacji zestawu instrukcji programistycznych zawartych w Oprogramowaniu.
Uczestniczy Pan we własnych pracach polegających na wytwarzaniu oraz rozwijaniu/ulepszaniu Oprogramowania.
Twórczy charakter działalności opisanej we wniosku w odniesieniu do „oprogramowania”, którego dotyczy wniosek przejawia się w wytworzeniu programów komputerowych o cechach, funkcjonalnościach i specyfikacji niewystępujących wcześniej w praktyce gospodarczej. Podkreślam, że każde zadanie lub problem w zakresie tworzenia oprogramowania można rozwiązać na wiele różnych sposobów przy wykorzystaniu wielu dostępnych narzędzi. Wybór, dostosowanie oraz ulepszenie już istniejących rozwiązań zależy tylko i wyłącznie od mojej wiedzy, doświadczenia oraz wyobraźni.
Jak zostało opisane to we wniosku, wytwarza Pan Oprogramowanie zawierające zoptymalizowane sekwencje animacji, które poprzez zestaw instrukcji programistycznych sterują zachowaniem postaci w wirtualnym świecie gry. Zawarte w Programie zestawy poleceń umożliwiają generowanie płynnych ruchów postaci oraz definiują logikę zachowań postaci w odpowiedzi na działania gracza lub zmiany w otoczeniu. Każde z wytworzonych przeze mnie Oprogramowań różni się od rozwiązań już funkcjonujących na rynku, ponieważ zawiera inne sekwencje ruchów i inny zestaw instrukcji programistycznych sterujących zachowaniem postaci.
Każde z wytworzonych przez Pana Oprogramowań różni się od rozwiązań już funkcjonujących na rynku, ponieważ zawiera inne sekwencje ruchów i inny zestaw instrukcji programistycznych sterujących zachowaniem postaci.
Pana celem w każdym roku prowadzenia działalności było i jest wytworzenie Oprogramowania spełniającego założenia biznesowe Zleceniodawcy. Finansowanie odbywa się z własnych środków finansowych.
Opracowanie opisanych we wniosku programów komputerowych nastąpiło z wykorzystaniem pracy własnej oraz własnych środków finansowych w ramach indywidualnej pracy kreatywnej, realizowanej w porozumieniu z przedstawicielami Zleceniodawcy. Wymienione programy komputerowe zrealizowały Pana cele. Stopień realizacji założonych celów był wystarczający dla uznania, że oprogramowanie wypełnia cele biznesowe Zleceniodawcy.
Harmonogramy prac są ustalane na bieżąco w toku realizacji projektów. W trakcie prac może dochodzić do zmiany harmonogramów, np. poprzez zmiany terminów zakończenia poszczególnych etapów prac. Tak realizowane, dynamiczne harmonogramy były przeze mnie zawsze faktycznie zrealizowane w odniesieniu do ww. programów komputerowych.
Dysponował Pan za każdym razem profesjonalną wiedzą w zakresie tworzenia Programów komputerowych, popartą odpowiednim doświadczeniem zawodowym.
Łączy Pan wiedzę teoretyczną z praktyczną w szczególności w zakresie tworzenia sekwencji ruchów, technik animacji. Wnioskodawca wykorzystywał technologie opisane we wniosku. Oprogramowania, które stworzyłem nie istniały dotychczas w działalności Zleceniodawcy, stąd jest to innowacyjne w obrębie działalności swojego zleceniodawcy.
Miejsce, sposób wykorzystania oraz selekcji wiedzy zależy od tego jakie konkretnie Oprogramowanie wytwarzam.
Jak zostało to wskazane we wniosku, od początku prowadzenia działalności prowadzi Pan prace rozwojowe prowadzące do wytworzenia programów komputerowych - utworów na gruncie art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz. U z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm., dalej jako „ustawa o PAPP").
Każdy z wytworzonych programów oparty jest na innych rozwiązaniach wiedzowych, technicznych czy programistycznych w zależności od założeń biznesowych.
Zaplanował Pan stworzenie Oprogramowania spełniającego założenia biznesowe Zleceniodawcy.
Pana celem w każdym roku prowadzenia działalności było i jest wytworzenie Oprogramowania spełniającego założenia biznesowe Zleceniodawcy.
Realizuje Pan te przedsięwzięcia w formie zorganizowanej. W pierwszej kolejności zbieram wszystkie wymagania biznesowe, dzięki czemu mogę określić zarówno jakie technologie i języki programowania wykorzysta,, ale również określić czy dane rozwiązane na ten moment jest możliwe do stworzenia. Następnie tworzę Oprogramowanie.
Efektem moich działań jest wytworzenia programów komputerowych - utworów na gruncie art. 1 ustawy o PAPP, posiadających inne zestawy sekwencji ruchów oraz inne skrypty automatyzujące.
Tak jak zostało to wskazane w przytoczonym zdaniu - Utwory tworzone i rozwijane przeze mnie w każdym przypadku są chronione przez art. 74 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Tak, ponosi Pan odpowiedzialność za efekty swojej pracy w stosunku do osób trzecich.
Wynagrodzenie otrzymuje Pan z wyłącznie z tytułu przeniesienia na Zleceniodawcę autorskich praw majątkowych. Z tytułu innych czynności nie otrzymuje Pan wynagrodzenia.
Przeniesienie na rzecz Zleceniodawcy praw własności intelektualnej do „oprogramowania” zgodnie z umową następuje z chwilą wytworzenia Utworu i nie wymaga odrębnego oświadczenia Wnioskodawcy. Każde z wytworzonych oprogramowań stanowi oddzielny plik (niewymagający żadnych dodatkowych czynności wyodrębniających).
Sposób „przeniesienia” każdego z majątkowych praw autorskich do programu komputerowego następuje zgodnie z wymogami przewidzianymi w przepisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w szczególności z zachowaniem art. 41 oraz art. 53 ww. ustawy.
Do kategorii kosztów sprzętu elektronicznego zalicza Pan wydatki na zakup laptopa, komputera, systemu (...), myszek, monitorów, głośników, słuchawek. Koszty te ponoszę od początku prowadzenia działalności.
Koszty związane z nabyciem licencji na oprogramowanie do animacji (np. (...), (...)), koszty związane z nabyciem licencji na oprogramowanie do kontroli wersji. Koszty te ponoszę od początku prowadzenia działalności.
Do kategorii kosztów użytkowania samochodu zaliczam następujące wydatki: koszty paliwa, koszty napraw, koszty przeglądów, ubezpieczeń, serwisu, amortyzację. Wydatki te ponoszę od początku prowadzenia działalności.
Koszty usług hotelowych oraz koszty transportu (bilety komunikacyjne). Koszty te ponoszę od początku prowadzenia działalności.
Za koszty wyposażenia biurowego i artykułów biurowych uznaję koszty dotyczące zakupu mebli biurowych (biurko, szafki, regały, krzesła), papieru, segregatorów, organizerów. Koszty te ponoszę od początku prowadzenia działalności.
Do tej kategorii wydatków kosztów poniesionych na uczestnictwo w wydarzeniach sportowych, kulturalnych i rozrywkowych zalicza Pan:
- bilety wstępu na wydarzenia sportowe (mecze, zawody sportowe, turnieje, gale sztuk walki),
- bilety do muzeum, teatru, opery, kina, wystawy sztuki,
- bilety na koncerty, festiwale, parki rozrywki,
- opłaty za przewodników.
Wydatki te ponoszę od początku prowadzenia działalności.
Do kosztów podróży służbowych zaliczam bilety komunikacyjne (np. na pociąg, autobus, samolot), koszty taksówki, wynajem samochodu, koszty zakwaterowania. Wydatki te ponoszę od początku prowadzenia działalności gospodarczej.
Wskazuje Pan funkcjonalny związek poszczególnych wydatków opisanych we wniosku z poszczególnymi działaniami obejmującymi tworzenie oprogramowania:
a) koszty sprzętu elektronicznego (takiego jak laptop, komputer, system (...)) i peryferii komputerowych (w tym myszki, dyski, monitory, głośniki, słuchawki) – bezpośrednio wykorzystywane w procesie wytwarzania Utworu.
b) zakup oprogramowania narzędziowego - licencja na oprogramowanie do tworzenia animacji (np. (...), (...)), licencja na oprogramowanie do kontroli wersji – przy czym nie jest to nabycie WNiP;
c) koszty użytkowania samochodu (np. koszty paliwa, napraw, przeglądów, ubezpieczenia, serwisu, amortyzacja oraz opłaty z tytułu leasingu operacyjnego) - niezbędne dla zapewnienia Wnioskodawcy sprawnego transportu do Zleceniodawców w celu konsultacji dotyczących tworzonego Oprogramowania. Samochód wykorzystywany jest do celów świadczenia usług na rzecz Zleceniodawców i pozwala na szybki, sprawny i zintegrowany z potrzebami Zleceniodawcy kontakt służący personalizacji tworzonego Oprogramowania, dostosowaniu go do indywidualnych potrzeb i oczekiwań Zleceniodawcy.
d) koszt usług telekomunikacyjnych - abonament telefoniczny umożliwia kontakt z kontrahentami, co służy personalizacji tworzonego oprogramowania i kodu, dostosowaniu go do indywidualnych potrzeb klientów i ich oczekiwań;
e) składki na ubezpieczenia społeczne - Wnioskodawca by móc prowadzić legalnie jednoosobową działalność gospodarczą w Polsce, w ramach której wytwarza on kwalifikowane IP, jest zobligowany do uiszczania składek na ubezpieczenia społeczne.
f) zakup usług chmury obliczeniowej - potrzebny Wnioskodawcy do tworzenia i rozwijania programów komputerowych;
g) zakup literatury fachowej, kursów, konferencji naukowych – potrzebne Wnioskodawcy do nieustannego poszerzania wiedzy;
h) koszty spotkań ze Zleceniodawcami np. bilety komunikacyjne - koszty spotkań są ponoszone w celu szczegółowego omówienia ze Zleceniodawcami zamierzeń dotyczących prac rozwojowych realizowanych przez Wnioskodawcę i tworzonego przez Niego oprogramowania;
i) usługi księgowe oraz podatkowe – ponoszone na potrzeby tworzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz prawidłowej ewidencji IP BOX;
j) rower - ten środek transportu umożliwia dojazdy do klienta w pogodne dni, czy usprawnia poruszanie się po wielkich aglomeracjach miejskich. Wnioskodawca dzięki wykorzystaniu roweru jako środka komunikacji oszczędza czas konieczny na konsultacje z kontrahentami, co niewątpliwie zwiększa jakość świadczonych usług w ramach jego działalności. Przedstawiony rower jest wykorzystywany wyłącznie w tym celu.
k) koszt zakupu wyposażenia biurowego oraz artykułów biurowych - Wnioskodawca dba o ergonomiczne stanowisko pracy, dlatego jest zmuszony ponosić koszty związane wyposażeniem biura (np. biurko, krzesło, oświetlenie, stół, szafy oraz regały do przechowywania sprzętu oraz dokumentacji). Jak powszechnie wiadomo odpowiednio przygotowane miejsce pracy pozwala zoptymalizować osiągane wyniki, stąd należy przyjąć że wydatki na odpowiednie wyposażenie biura są dla Wnioskodawcy kosztami niezbędnymi w prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej. Ponadto Wnioskodawca musi dysponować miejscem przeznaczonym do składowania dokumentacji związanej z wytworzonym Oprogramowaniem oraz do składowania i zabezpieczenia sprzętu elektronicznego.
l) Koszty poniesione na uczestnictwo w wydarzeniach sportowych, kulturalnych i rozrywkowych - uczestnictwo w tego rodzaju wydarzeniach pozwala Wnioskodawcy na obserwację różnorodnych form ruchu i ekspresji ciała, co jest niezbędne do tworzenia realistycznych i przekonujących animacji postaci. Wydarzenia sportowe oferują unikalną okazję do studiowania dynamiki ciała ludzkiego w ekstremalnych warunkach i podczas intensywnego wysiłku, a obserwacje te Wnioskodawca wykorzystuje bezpośrednio do procesu animowania postaci o wysokim poziomie aktywności fizycznej. Z kolei wydarzenia kulturalne i rozrywkowe, takie jak przedstawienia teatralne, koncerty, festiwale, dostarczają bogactwa ekspresji emocjonalnych oraz pozwalają na dokładną obserwację interakcji społecznych, które następnie Wnioskodawca bezpośrednio adaptuje do kreowania głębi psychologicznej i emocjonalnej wyrażonej poprzez ruch animowanych postaci. Ponadto, Wnioskodawca oświadcza, że uczestnictwo w tego typu wydarzeniach nie ma w żadnym stopniu charakteru prywatnego oraz Wnioskodawca nie brałby w nich udziału, gdyby nie wymagania zawodowe.
m) Koszty podróży służbowych, np. bilety komunikacyjne oraz koszty noclegów – przez podróże służbowe Wnioskodawca rozumie zarówno wyjazdy na konferencje i szkolenia, jak również jedno lub kilku dniowe wyjazdy mające na celu umożliwienie obserwacji różnorodnych kultur, środowisk naturalnych, architektury i form ekspresji zarówno ludzi jaki i zwierząt, co znacząco wzbogaca efekty pracy Wnioskodawcy nad animacjami postaci. Doświadczenia te przekładają się na unikalne pomysły, które są stosowane bezpośrednio w tworzonych przez Wnioskodawcę utworach, wprowadzając do nich nowe, świeże perspektywy i czyniąc je bardziej realistycznymi, a tym samym bardziej angażującymi dla graczy. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż fabuły gier oparte są często na motywach historycznych, mitologicznych czy legendach, co wymaga od niego szczegółowego poznania danego środowiska. Analiza ekspresji ciała, mimiki twarzy różnych grup etnicznych czy narodowych, strojów regionalnych, a nawet subtelnych interakcji społecznych są dla Wnioskodawcy bogatym źródłem wiedzy, pozwalającej na precyzyjne odwzorowanie różnorodności zachowań zarówno ludzi jaki i zwierząt w wirtualnym świecie gier. Wnioskodawca oświadcza jednocześnie, że odbywane przez niego podróże nie mają w żadnym stopniu charakteru prywatnego oraz nie doszłoby do nich, gdyby nie wymagania zawodowe.
Przyporządkowuję poszczególne wydatki do działań, które traktuję jako konkretne prace rozwojowe na podstawie klucza przychodowego. Nie zawsze zaliczam do wskaźnika nexus wszystkie wydatki, jakie przypisuję do kosztów uzyskania przychodów z konkretnego „Oprogramowania”, a jedynie te bezpośrednio związane z tworzeniem lub rozwijaniem „Oprogramowania”. Nie stosuję innych zasad przyporządkowania wydatków do wskaźników nexus.
Zleceniodawca, o którym mowa we wniosku jest polskim podmiotem.
Ewidencja prowadzona jest od 2 marca 2020 r.
W prowadzonej ewidencji wyodrębniałem każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej.
Ewidencję prowadzę w sposób zapewniający ustalenie przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodów (straty) przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej.
Pytania
1) Czy opisane prace wykonywane przez Wnioskodawcę polegające na tworzeniu i rozwijaniu Utworu, spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w przepisach ustawy o PIT?
2) Czy Prawa IP Box, tj. autorskie prawa majątkowe do Utworu wskazane w złożonym wniosku, spełniają definicję kwalifikowanych praw własności intelektualnej, o których mowa w art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT?
3) Czy Dochód IP Box osiągany ze sprzedaży Praw IP Box, tj. autorskich praw majątkowych do Utworu w latach 2020-2021, 2024 i latach kolejnych, z tytułu jego tworzenia i rozwijania wskazanego we wniosku podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką 5%?
4) Czy ustalając wskaźnik Nexus, Wnioskodawca ma prawo do uwzględniania kosztów wskazanych w pkt. a-m) opisanych w złożonym wniosku do litery „a" wskaźnika Nexus?
Pana stanowisko
Ad. 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, prace wykonywane przez Wnioskodawcę polegające na tworzeniu i rozwijaniu Utworu, spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, o której mowa w przepisach ustawy o PIT.
Stosownie do treści art. 5a ust. 38 ustawy o PIT, przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Natomiast przez prace rozwojowe, stosownie do treści art. 5a ust. 38 ustawy o PIT w zw. z art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, należy rozumieć działalność obejmującą nabywanie łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez Niego działalność w zakresie tworzenia Oprogramowania opisanego we wniosku stanowi i stanowić będzie działalność badawczo rozwojową w rozumieniu art. 30ca ust. 2 w zw. z art. 5a pkt 38-40 ustawy o PIT.
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest twórcą Oprogramowania. Za uznaniem tej działalności za działalność badawczo-rozwojową — w ocenie Wnioskodawcy - przemawia:
1) jej twórczy charakter - prace w zakresie tworzonego przez Wnioskodawcę Oprogramowania polegają na własnej, indywidualnej działalności intelektualnej Wnioskodawcy i wymagają od niego kreatywności, w wyniku czego za każdym razem powstają całkowicie nowe programy komputerowe, podlegające ochronie na podstawie art. 74 ustawy Prawo autorskie i prawa pokrewne (dalej: PAPP), niewystępujące dotychczas w praktyce gospodarczej Wnioskodawcy, jak również w praktyce gospodarczej Zleceniodawcy bądź takie, które w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących;
2) okoliczność, że działalność podejmowana przez Wnioskodawcę wymaga stałego zwiększania wiedzy oraz wykorzystania posiadanych już zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Ponadto działalność Wnioskodawcy obejmuje nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie przez Wnioskodawcę dostępnej wiedzy i umiejętności w celu sprawnego posługiwania się narzędziami informatycznymi i oprogramowaniem, do projektowania i tworzenia nowych Utworów. Jednocześnie w zakres tej działalności nie wchodzi dokonywanie rutynowych i okresowych zmian do stworzonych Utworów. W wyniku działań podejmowanych przez Wnioskodawcę powstają nowe, innowacyjne Programy komputerowe - przy wykorzystaniu wiedzy i umiejętności Wnioskodawcy oraz przy wykorzystaniu technologii informatycznych.
3) podejmowanie tej działalności przez Wnioskodawcę w sposób systematyczny - prace nad Oprogramowaniem Wnioskodawca prowadzi bowiem w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany, w szczególności przyjmując określone cele do osiągnięcia w terminach określonych w stworzonym przez siebie harmonogramie prac. Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca prowadzi w ramach swojej działalności prace rozwojowe, a tym samym działalność badawczo-rozwojową.
Ponadto Wnioskodawca nie wykonuje działalności obejmującej rutynowe czynności ani okresowe zmiany.
Ad. pytanie 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, Prawa IP Box, tj. autorskie prawa majątkowe do Utworu, wskazane w złożonym wniosku i będące efektem tworzenia lub rozwijania programów komputerowych, spełniają definicję kwalifikowanych praw własności intelektualnej, o których mowa w art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o PIT.
W art. 30ca ust. 2 ustawy PIT, ustawodawca traktuje za takie prawa m.in. autorskie prawo do programu komputerowego. Warunkiem jest ich ochrona prawna na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczypospolita Polska, oraz innych umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska, oraz to, że przedmiot ochrony został wytworzony, rozwinięty lub ulepszony przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej.
W złożonym wniosku Wnioskodawca wykazał, że przejaw jego działań prowadzonych w ramach działalności gospodarczej stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 5a ust. 38 ustawy o PIT.
Jego praca spełnia bowiem definicję prac rozwojowych, zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wnioskodawca wskazuje, że w ramach działalności m.in. „tworzy" i „rozwija" Oprogramowanie, czego ustawodawca wymaga, żeby uznać jego prace za prace rozwojowe.
Utwory tworzone przez Wnioskodawcę są programami komputerowymi, podlegającymi osobnej ochronie prawnej, o której mowa w art. 74 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z objaśnieniami podatkowymi Ministerstwa Finansów dotyczącymi IP Box (pkt 86), program komputerowy to seria kroków (instrukcji), które są podejmowane przez komputer podczas wykonywania programu. Komponentami programu komputerowego są między innymi sekwencje instrukcji wykonywanych komputerowo, specyfikacje, cyfrowe przetwarzanie obrazów, moduły, obiekty, procedury, funkcje, pliki z kodem źródłowym lub pliki wykonywalne. Stwierdza się także, że pojęcie to należy traktować szeroko. W konkluzji należy uznać, że Wnioskodawca wytwarza program komputerowy w rozumieniu przedstawionym powyżej. Ponadto podlega on ochronie prawnej.
Ad. pytanie 3.
Zdaniem Wnioskodawcy, dochód osiągany przez Niego ze sprzedaży Praw IP Box (autorskich praw majątkowych do Oprogramowania) z tytułu tworzenia i rozwijania Utworów wskazanych we wniosku (Dochód IP Box) w latach 2020-2021, 2024 oraz kolejnych podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką 5%.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która prowadzi działalność gospodarczą polegającą na tworzeniu i rozwoju Utworów na zlecenie. Wnioskodawca przenosi prawa autorskie do Programów komputerowych przez siebie wytworzonych na rzecz Zleceniodawców za wynagrodzeniem.
Wnioskodawca ponosi koszty, które powinny być uznane za bezpośrednio związane z wytwarzanymi Prawami IP, bowiem są związane bezpośrednio z tworzeniem i rozwojem Oprogramowania (Koszty IP Box). W rezultacie Wnioskodawca jest w stanie ustalić wskaźnik Nexus dla tworzonych Praw IP Box.
Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze prowadzonej przez siebie działalności oraz nie wykonuje tej działalności pod kierownictwem Zleceniodawcy ani w miejscu i czasie wskazanym przez Zleceniodawcę. Zarówno tworzone, jak i rozwijane programy komputerowe (tworzone funkcjonalności implementowane do kodu źródłowego) są chronione przez art. 74 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Zgodnie z art. 30ca ust. 2 ustawy o PIT, kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej jest m.in. autorskie prawo do programu komputerowego. Warunkiem uznania ich za takie prawa jest to, że podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw.
W art. 1 ustawy PAPP ustawodawca wskazuje, że przedmiotem ochrony prawa autorskiego są utwory m.in. wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe). Z mocy art. 30 cb ust. 1 ustawy o PIT, podatnik zobowiązany jest prowadzić ewidencję, która pozwala wyodrębnić każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej w prowadzonych księgach, w tym podatkowych. Powołany przepis prawa nakłada na podatnika obowiązek prowadzenia ewidencji pozaksięgowej w sposób zapewniający ustalenie przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodu (straty), przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, oraz wyodrębnienia kosztów przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej. Z uwagi na to, że Wnioskodawca spełnia wszystkie wymienione przesłanki, ma prawo do opodatkowania dochodu z kwalifikowanych praw autorskich w stawce 5% zarówno w odniesieniu do lat 2020-2021 jak i w bieżącym roku 2024 r. oraz latach kolejnych.
Ad. pytanie 4.
Zdaniem Wnioskodawcy, ustalając wskaźnik Nexus, Wnioskodawca ma prawo do uwzględniania wszystkich kosztów opisanych w złożonym wniosku do litery „a” wskaźnika.
Ustawodawca w art. 30ca ust. 4 ustawy o PIT wskazuje, że podatnik, który zamierza skorzystać z preferencyjnej stawki podatkowej, zobowiązany jest obliczyć tzw. wskaźnik Nexus.
Jedną ze składowych mających zastosowanie w przedmiotowym wskaźniku są koszty faktycznie poniesione przez podatnika na prowadzoną bezpośrednio przez podatnika działalność badawczorozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej. Zastrzeżono przy tym, że nie wszystkie koszty uznać można za kwalifikowane. Nie są bezpośrednio związane z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej następujące koszty: wartość odsetek, opłat finansowych oraz kosztów związanych z nieruchomościami. Ustawodawca posłużył się tu katalogiem otwartym takich kosztów. Jednakże wykładnia tego przepisu powinna prowadzić do uznania, że mowa tu o tzw. kosztach pasywnych i to w części finansowej oraz takich, które dotyczą miejsca powstawania prawa własności intelektualnej.
Głównymi kosztami poniesionymi przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności lub kosztami, jakie zamierza ponieść, są koszty bezpośrednio związane z działalnością polegającą na realizacji praw autorskich opisanych szczegółowo w stanie faktycznym, tj.:
a) koszty sprzętu elektronicznego i peryferii komputerowych;
b) zakup oprogramowania narzędziowego;
c) koszty użytkowania samochodu, w tym koszty paliwa, koszty napraw, przeglądów; ubezpieczenia, serwisu oraz opłaty z tytułu leasingu operacyjnego;
d) koszt usług telekomunikacyjnych;
e) składki na ubezpieczenia społeczne;
f) zakup usług chmury obliczeniowej;
g) zakup literatury fachowej, kursów, konferencji z dziedziny programowania;
h) koszty spotkań ze Zleceniodawcami np. bilety komunikacyjne;
i) koszty usług księgowych oraz podatkowych;
j) rower;
k) koszt zakupu wyposażenia biurowego oraz artykułów biurowych;
l) koszty poniesione na uczestnictwo w wydarzeniach sportowych, kulturalnych i rozrywkowych;
m) koszty podróży służbowych, tj. koszty biletów oraz koszty noclegów.
Wnioskodawca przyporządkowuje poszczególne wydatki do konkretnych działań, które traktuje jako prace rozwojowe. Oznacza to, że każdy z opisanych powyżej kosztów jest możliwy do przypisania do konkretnego Utworu. Wnioskodawca nie zalicza do wskaźnika nexus wszystkich wydatków, które przypisuje on do kosztów uzyskania przychodów, a jedynie te bezpośrednio związane z tworzeniem lub rozwijaniem programu komputerowego. Wyżej opisane koszty uznać należy za koszty bezpośrednie, a więc takie, których wartość powinna zostać zaliczona przy obliczaniu wskaźników Nexus. Wnioskodawca będzie ustalać odrębne wskaźniki Nexus dla poszczególnych „Praw IP Box".
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:
- w części dotyczącej kosztów podróży służbowych w zakresie kosztów poniesionych na noclegi i bilety komunikacyjne na wyjazdy jedno lub kilkudniowe mające na celu umożliwienie obserwacji różnorodnych kultur, środowisk naturalnych, architektury i form ekspresji zarówno ludzi jaki i zwierząt oraz kosztów poniesionych na uczestnictwo w wydarzeniach sportowych, kulturalnych i rozrywkowych – nieprawidłowe
- w pozostałej części - prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Źródła przychodów
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie natomiast do treści art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Definicja działalności badawczo-rozwojowej
Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którą:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej – oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 5a pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych – oznacza to:
a) badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2022 r. poz. 574, z późn. zm.),
b) badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Definicja prac rozwojowych
Z kolei w definicji prac rozwojowych zawartej w art. 5a pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazano, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych – oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm.):
Badania naukowe są działalnością obejmującą:
1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Stosownie do art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce:
Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że
Wnioskodawca od początku prowadzenia działalności prowadzi prace rozwojowe prowadzące do wytworzenia programów komputerowych - utworów na gruncie art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tj. Dz. U z 2021 r. poz. 1082 z późn. zm., dalej jako „ustawa o PAPP") będących utrwaleniem przejawu działalności twórczej Wnioskodawcy o indywidualnym charakterze.
(…)
Prace rozwojowe prowadzone przez Wnioskodawcę każdorazowo kończą się pozytywnym wynikiem, prowadząc do stworzenia unikalnego Utworu, przekazywanego Zleceniodawcy w formie modułu, który implementowany jest do środowiska gry, bez wprowadzania dodatkowych modyfikacji. Wobec tego, Wnioskodawca wnosi niepodważalny wkład w powstanie większego utworu stanowiącego grę komputerową. Wkład Wnioskodawcy objęty jest prawami autorskimi, które na podstawie umowy zawartej między Wnioskodawcą a Zleceniodawcą przenoszone są na Zleceniodawcę, w zamian za wynagrodzenie.
W konsekwencji, mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzam, że opisane przez Pana prace rozwojowe spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Należy przy tym podkreślić, że działalnością badawczo-rozwojową nie jest całość usług świadczonych przez Pana ani też całość prowadzonej przez Pana działalności programistycznej, ale wyłącznie te działania, które ściśle dotyczą tworzenia innowacyjnych rozwiązań służących stworzeniu nowego produktu – takich jak te, które zostały wymienione we wniosku i jego uzupełnieniu oraz w warunkach działalności opisanych we wniosku i jego uzupełnieniu.
Opodatkowanie preferencyjną stawką podatku
Przedsiębiorcy osiągający dochody generowane przez prawa własności intelektualnej od 1 stycznia 2019 r. mogą korzystać z preferencyjnej stawki w podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 30ca ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek od osiągniętego przez podatnika w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej wynosi 5% podstawy opodatkowania.
W myśl art. 30ca ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej są:
1) patent,
2) prawo ochronne na wzór użytkowy,
3) prawo z rejestracji wzoru przemysłowego,
4) prawo z rejestracji topografii układu scalonego,
5) dodatkowe prawo ochronne dla patentu na produkt leczniczy lub produkt ochrony roślin,
6) prawo z rejestracji produktu leczniczego i produktu leczniczego weterynaryjnego dopuszczonych do obrotu,
7) wyłączne prawo, o którym mowa w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. z 2021 r. poz. 213),
8) autorskie prawo do programu komputerowego
– podlegające ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, oraz innych umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska, których przedmiot ochrony został wytworzony, rozwinięty lub ulepszony przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej.
Stosownie do art. 30ca ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podstawę opodatkowania stanowi suma kwalifikowanych dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej osiągniętych w roku podatkowym (art. 30ca ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Należy przyjąć, że dochody z kwalifikowanego IP mogą być opodatkowane na preferencyjnych zasadach w takim zakresie, w jakim kwalifikowane IP wytwarza dochody w efekcie prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez podatnika. Innymi słowy, skorzystanie z preferencji IP Box jest możliwe w sytuacji występowania związku między dochodem kwalifikującym się do preferencji a kosztami faktycznie poniesionymi w celu jego uzyskania.
Zgodnie z art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wysokość kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej ustala się jako iloczyn dochodu z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej osiągniętego w roku podatkowym i wskaźnika obliczonego według wzoru:
(a + b) * 1,3/a + b + c + d
w którym poszczególne litery oznaczają koszty faktycznie poniesione przez podatnika na:
a – prowadzoną bezpośrednio przez podatnika działalność badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej,
b – nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu niepowiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 3,
c – nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4,
d – nabycie przez podatnika kwalifikowanego prawa własności intelektualnej.
Natomiast w myśl art. 30ca ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do kosztów, o których mowa w ust. 4, nie zalicza się kosztów, które nie są bezpośrednio związane z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, w szczególności odsetek, opłat finansowych oraz kosztów związanych z nieruchomościami.
Na podstawie art. 30ca ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem (stratą) z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej jest obliczony zgodnie z art. 9 ust. 2 dochód (strata) z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie, w jakim został osiągnięty:
1) z opłat lub należności wynikających z umowy licencyjnej, która dotyczy kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;
2) ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;
3) z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uwzględnionego w cenie sprzedaży produktu lub usługi;
4) z odszkodowania za naruszenie praw wynikających z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, jeżeli zostało uzyskane w postępowaniu spornym, w tym postępowaniu sądowym albo arbitrażu.
Ponadto należy wskazać, że podatnik, który chce skorzystać z ww. preferencji, jest zobowiązany prowadzić szczegółową ewidencję rachunkową w sposób umożliwiający obliczenie podstawy opodatkowania, w tym powiązanie ponoszonych kosztów prac badawczo-rozwojowych z osiąganymi dochodami z kwalifikowanych praw własności intelektualnej powstałymi w wyniku przeprowadzenia tych prac.
Zgodnie z art. 30cb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 30ca są obowiązani:
1) wyodrębnić każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej w prowadzonych księgach rachunkowych;
2) prowadzić księgi rachunkowe w sposób zapewniający ustalenie przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodu (straty), przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej;
3) wyodrębnić koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4, przypadające na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu;
4) dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie łącznego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej – w przypadku gdy podatnik wykorzystuje więcej niż jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2 i 3;
5) dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w odniesieniu do tego produktu lub tej usługi albo do tych produktów lub tych usług – w przypadku gdy podatnik wykorzystuje jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej lub większą liczbę tych praw w produkcie lub usłudze albo w produktach lub usługach, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2-4.
Stosownie do art. 30cb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów wykazują informacje, o których mowa w ust. 1, w odrębnej ewidencji.
W myśl art. 30cb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku gdy na podstawie ksiąg rachunkowych lub ewidencji, o której mowa w ust. 2, nie jest możliwe ustalenie dochodu (straty) z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku zgodnie z art. 27 lub art. 30c.
Należy podkreślić, że stosowanie tej ulgi (niższej stawki podatku do kwalifikowanych dochodów) będzie prawem, a nie obowiązkiem podatnika. Jest to o tyle istotne, gdyż z korzystaniem z ulgi wiążą się dodatkowe obowiązki po stronie podatników, w szczególności obowiązek prowadzenia ewidencji pozwalającej na monitorowanie i śledzenie efektów prac badawczo-rozwojowych.
Podatnik będzie miał możliwość stosowania niniejszej ulgi przez cały okres trwania ochrony prawnej kwalifikowanych praw własności intelektualnej. W przypadku tych aktywów, które podlegają procedurze zgłoszenia/rejestracji, podatnik będzie mógł skorzystać z preferencji podatkowej od momentu zgłoszenia lub złożenia wniosku o rejestrację (obowiązek zwrotu kwoty ulgi w przypadku wycofania wniosku, odmowy udzielenia prawa lub odrzucenia wniosku o rejestrację).
Autorskie prawo do programu komputerowego objęte jest ochroną na mocy art. 74 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509).
Zgodnie z art. 74 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:
Ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie.
W związku z tym, że w Polsce oprogramowanie – definiowane jako ogół informacji w postaci zestawu instrukcji, zaimplementowanych interfejsów i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera do realizacji wyznaczonych celów – podlega ochronie jak utwór literacki z art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oprogramowanie może być uznane za kwalifikowane IP w świetle art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy, jeśli jego wytworzenie, rozwinięcie lub ulepszenie jest wynikiem prac badawczo-rozwojowych.
Art. 30ca ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych brzmi:
Podatnicy korzystający z opodatkowania zgodnie z ust. 1 są obowiązani do wykazania dochodu (straty) z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej w zeznaniu za rok podatkowy, w którym osiągnięto ten dochód (poniesiono stratę).
Oznacza to, że ulga IP Box jest preferencją podatkową, z której można skorzystać po zakończeniu roku podatkowego w zeznaniu rocznym.
Z przedstawionych okoliczności analizowanej sprawy wynika, że:
1) w ramach indywidualnej działalności gospodarczej tworzy i rozwija Pan Oprogramowanie;
2) wykonuje Pan powyższe czynności w ramach prowadzonej przez Pana działalności badawczo-rozwojowej spełniającej definicję wskazaną w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych;
3) efektami Pana prac zawsze są programy komputerowe, które podlegają ochronie na podstawie art. 74 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
4) przenosi Pan prawa majątkowe do powstałych utworów na zleceniodawcę;
5) powyższe przeniesienie następuje odpłatnie na mocy umowy;
6) dochód z kwalifikowanych praw własności intelektualnej uzyskuje Pan ze sprzedaży praw majątkowych do programów komputerowych;
7) od 2 marca 2020 r. prowadzi Pan na bieżąco odrębną od podatkowej księgi przychodów i rozchodów ewidencję zgodnie z art. 30cb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, autorskie prawo do programu komputerowego, wytwarzane samodzielnie przez Pana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest kwalifikowanym prawem własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Odpłatne przeniesienie prawa autorskiego do programu komputerowego stanowi dochód ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej w rozumieniu art. 30ca ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym, na podstawie art. 30ca ust. 1 ww. ustawy, może Pan zastosować stawkę opodatkowania 5% do kwalifikowanego dochodu osiągniętego z kwalifikowanych praw własności intelektualnej za lata objęte wnioskiem, tj. za lata 2020-2021, 2024 (z pominięciem roku 2022 i 2023 z uwagi na fakt opodatkowania ryczałtem) oraz lata kolejne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy i stan prawny nie ulegną zmianie.
Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 i 3 również należało uznać za prawidłowe.
Uwzględnienie kosztów przy ustalaniu wskaźnika nexus
Pana wątpliwość budzi również kwestia uznania wydatków na:
1)koszty sprzętu elektronicznego i peryferii komputerowych;
2)zakup oprogramowania narzędziowego;
3)koszty użytkowania samochodu, w tym koszty paliwa, koszty napraw, przeglądów; ubezpieczenia, serwisu oraz opłaty z tytułu leasingu operacyjnego;
4)koszt usług telekomunikacyjnych;
5)składki na ubezpieczenia społeczne;
6)zakup usług chmury obliczeniowej;
7)zakup literatury fachowej, kursów, konferencji z dziedziny programowania;
8)koszty spotkań ze Zleceniodawcami np. bilety komunikacyjne;
9)koszty usług księgowych oraz podatkowych;
10)rower;
11)koszt zakupu wyposażenia biurowego oraz artykułów biurowych;
12)koszty podróży służbowych, w zakresie kosztów poniesionych na konferencje i szkolenia.
za koszty prowadzonej bezpośrednio przez Pana działalności badawczo-rozwojowej związanej z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej.
Należy zauważyć, że istotne jest to, aby ze wskaźnika nexus wykluczyć koszty, które nie są lub ze swej natury nie mogą być, bezpośrednio związane z wytworzeniem, rozwinięciem lub ulepszeniem konkretnych kwalifikowanych praw własności intelektualnej.
Ustalając wskaźnik nexus, należy pamiętać, aby istniał związek między:
- wydatkami poniesionymi przez podatnika w związku z wytworzeniem kwalifikowanego prawa własności intelektualnej,
- kwalifikowanym prawem własności intelektualnej oraz
- dochodami uzyskiwanymi z kwalifikowanych praw własności intelektualnej.
Ta szczególna metoda ujmowania kosztów we wskaźniku ma zastosowanie jedynie dla celu, jakim jest kalkulacja tego wskaźnika.
Należy również pamiętać, że wskaźnik nexus jest obliczany oddzielnie dla dochodów z poszczególnych kwalifikowanych praw własności intelektualnej. W związku z tym powinien Pan również ustalić odrębnie koszty faktycznie poniesione na działalność badawczo-rozwojową związaną z danym prawem.
Należy zatem przyjąć, że jeżeli podatnik poniósł rzeczywiście wydatki, które kwalifikują się jako koszty prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej, to wydatki związane z wytworzeniem w ramach tej działalności kwalifikowanego IP należy uznać za koszty faktyczne poniesione przez podatnika na prowadzoną bezpośrednio przez niego działalność badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, z zastrzeżeniem art. 30ca ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty poniesione faktycznie przez podatnika, uwzględniane pod literą „a” we wzorze na wyliczenie wskaźnika, przez który przemnażany jest dochód z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej osiągnięty w roku podatkowym, to koszty związane z prowadzoną bezpośrednio przez podatnika działalnością badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, a nie koszty działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 26e ww. ustawy, zawężone do tzw. kosztów kwalifikowanych.
Jak wskazuje Minister Finansów w objaśnieniach z 15 lipca 2019 r., zgodnie z akapitem 39 Raportu OECD BEPS Plan Działania nr 5 koszty kwalifikowane winny być uwzględniane we wskaźniku niezależnie od metody ich ujmowania w kosztach podatkowych, zgodnie z ogólnymi zasadami podatkowymi. Dlatego też koszty dla celów kalkulacji wskaźnika należy rozumieć szerzej (funkcjonalnie w kontekście ww. Raportu OECD), niż w odniesieniu do ustalania kosztów uzyskania przychodów na gruncie pozostałych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy także wspomnieć, że wskaźnik nexus „(…) służy do określania tej części dochodu z kwalifikowanego IP, która podlega preferencyjnej 5% stawce podatkowej, powinien być liczony kumulatywnie na przestrzeni lat. Oprócz właściwych przepisów o IP BOX, potwierdzają to wytyczne przedstawione przez OECD w Raporcie BEPS Działanie nr 5 (akapit 45 Raportu OECD BEPS Plan Działania nr 5)”.
Wobec powyższego należy podkreślić, że wysokość dochodu z kwalifikowanego IP ustala się jako iloczyn:
- dochodu z kwalifikowanego IP osiągniętego w roku podatkowym i
- wskaźnika nexus obliczonego według specjalnego wzoru określonego w art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem dla potrzeb obliczenia podstawy opodatkowania podlegającej preferencyjnemu opodatkowaniu stawką 5% podatnik jest zobowiązany do wyliczenia dwóch podstawowych wartości:
- dochodu z kwalifikowanego IP osiągniętego w roku podatkowym oraz
- wskaźnika, którym zostanie przemnożony powyższy dochód.
Tym samym wydatki poniesione przez Pana na koszty sprzętu elektronicznego i peryferii komputerowych; zakup oprogramowania narzędziowego; koszty użytkowania samochodu, w tym koszty paliwa, koszty napraw, przeglądów; ubezpieczenia, serwisu oraz opłaty z tytułu leasingu operacyjnego; koszt usług telekomunikacyjnych; składki na ubezpieczenia społeczne; zakup usług chmury obliczeniowej; zakup literatury fachowej, kursów, konferencji z dziedziny programowania; koszty spotkań ze Zleceniodawcami np. bilety komunikacyjne; koszty usług księgowych oraz podatkowych; rower; koszt zakupu wyposażenia biurowego oraz artykułów biurowych; koszty podróży służbowych, w zakresie kosztów poniesionych na konferencje i szkolenia, mogą stanowić koszty, o których mowa w lit. a) wzoru z art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako koszty prowadzonej bezpośrednio przez Pana działalności badawczo-rozwojowej związanej z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej.
Zatem w tym zakresie kosztów Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do kosztów poniesionych na podróże służbowe w szczególności kosztów poniesionych na noclegi i bilety komunikacyjne na wyjazdy jedno lub kilkudniowe mające na celu umożliwienie obserwacji różnorodnych kultur, środowisk naturalnych, architektury i form ekspresji zarówno ludzi jaki i zwierząt, oraz kosztów poniesionych na uczestnictwo w wydarzeniach sportowych, kulturalnych i rozrywkowych, biorąc pod uwagę treść art. 30ca ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, trudno jest dostrzec ścisły związek pomiędzy poniesieniem w/w kosztów a działalnością badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej.
Przepis ten literalnie wskazuje, że do kosztów, o których mowa w ust. 4 nie zalicza się kosztów, które nie są bezpośrednio związane z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej. Trudno przyjąć, że wydatek na podróże służbowe w szczególności koszty poniesione na noclegi i bilety komunikacyjne, oraz koszty poniesione na uczestnictwo w wydarzeniach sportowych, kulturalnych i rozrywkowych będzie wprost związany z wytworzeniem oprogramowania.
Wskazał Pan w uzupełnieniu swojego wniosku, że:
Koszty poniesione na uczestnictwo w wydarzeniach sportowych, kulturalnych i rozrywkowych - uczestnictwo w tego rodzaju wydarzeniach pozwala Wnioskodawcy na obserwację różnorodnych form ruchu i ekspresji ciała, co jest niezbędne do tworzenia realistycznych i przekonujących animacji postaci. Wydarzenia sportowe oferują unikalną okazję do studiowania dynamiki ciała ludzkiego w ekstremalnych warunkach i podczas intensywnego wysiłku, a obserwacje te Wnioskodawca wykorzystuje bezpośrednio do procesu animowania postaci o wysokim poziomie aktywności fizycznej. Z kolei wydarzenia kulturalne i rozrywkowe, takie jak przedstawienia teatralne, koncerty, festiwale, dostarczają bogactwa ekspresji emocjonalnych oraz pozwalają na dokładną obserwację interakcji społecznych, które następnie Wnioskodawca bezpośrednio adaptuje do kreowania głębi psychologicznej i emocjonalnej wyrażonej poprzez ruch animowanych postaci. Ponadto, Wnioskodawca oświadcza, że uczestnictwo w tego typu wydarzeniach nie ma w żadnym stopniu charakteru prywatnego oraz Wnioskodawca nie brałby w nich udziału, gdyby nie wymagania zawodowe.
(…)
Koszty podróży służbowych, np. bilety komunikacyjne oraz koszty noclegów – przez podróże służbowe Wnioskodawca rozumie zarówno wyjazdy na konferencje i szkolenia, jak również jedno lub kilku dniowe wyjazdy mające na celu umożliwienie obserwacji różnorodnych kultur, środowisk naturalnych, architektury i form ekspresji zarówno ludzi jaki i zwierząt, co znacząco wzbogaca efekty pracy Wnioskodawcy nad animacjami postaci. Doświadczenia te przekładają się na unikalne pomysły, które są stosowane bezpośrednio w tworzonych przez Wnioskodawcę utworach, wprowadzając do nich nowe, świeże perspektywy i czyniąc je bardziej realistycznymi, a tym samym bardziej angażującymi dla graczy. Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż fabuły gier oparte są często na motywach historycznych, mitologicznych czy legendach, co wymaga od niego szczegółowego poznania danego środowiska. Analiza ekspresji ciała, mimiki twarzy różnych grup etnicznych czy narodowych, strojów regionalnych, a nawet subtelnych interakcji społecznych są dla Wnioskodawcy bogatym źródłem wiedzy, pozwalającej na precyzyjne odwzorowanie różnorodności zachowań zarówno ludzi jaki i zwierząt w wirtualnym świecie gier. Wnioskodawca oświadcza jednocześnie, że odbywane przez niego podróże nie mają w żadnym stopniu charakteru prywatnego oraz nie doszłoby do nich, gdyby nie wymagania zawodowe.
Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że nie musi Pan obserwować opisanych przez Pana interakcji na płatnych wydarzeniach. Istnieje szereg innych możliwości , nie związanych z ponoszeniem takich kosztów, umożliwiających obserwację interesujących Pana interakcji. Nie wykazał Pan bezpośredniego związku ww. kosztu z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową. W takiej sytuacji uczestnictwo w tych wydarzeniach oraz podróżach służbowych będzie wynikać wyłącznie z Pana woli.
W związku z powyższym, Pana stanowisko w zakresie kosztów poniesionych na podróże służbowe w szczególności kosztów poniesionych na noclegi i bilety komunikacyjne na wyjazdy jedno lub kilkudniowe mające na celu umożliwienie obserwacji różnorodnych kultur, środowisk naturalnych, architektury i form ekspresji zarówno ludzi jaki i zwierząt oraz kosztów poniesionych na uczestnictwo w wydarzeniach sportowych, kulturalnych i rozrywkowych należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Pana. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).