Możliwość zastosowania zwolnienia przez płatnika będącego fundacją rodzinną. - Interpretacja - null

ShutterStock

Możliwość zastosowania zwolnienia przez płatnika będącego fundacją rodzinną. - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania zwolnienia przez płatnika będącego fundacją rodzinną.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami, które wpłynęły 15 października 2024 r. oraz 16 października 2024 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

… Fundacja ... (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja”) została ustanowiona na podstawie aktu założycielskiego sporządzonego w formie aktu notarialnego zgodnie z przepisami ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 326 ze zm.; dalej: „Ustawa o FR”).

Fundatorami są dwie osoby fizyczne, Pani A oraz Pan B, pozostający w małżeństwie o ustroju rozdzielności majątkowej (dalej łącznie: „Fundatorzy” i każdy z osobna: „Fundator”). Fundatorzy są polskimi rezydentami podatkowymi.

Fundatorzy wnieśli w momencie utworzenia Fundacji tytułem wkładu na fundusz założycielski Fundacji środki pieniężne w łącznej wysokości 100 tys. zł, po 50 tys. zł każdy.

Wnioskodawca działa na podstawie przepisów Ustawy o FR. Fundacja została zgłoszona do rejestru fundacji rodzinnych w terminie wskazanym w art. 6 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.), tj. przed upływem 6 miesięcy od daty jej powstania.

Fundacja została wpisana do rejestru fundacji rodzinnych pod nr …, na podstawie postanowienia Sądu Okręgowego w …

Na chwilę obecną, do Fundacji wniesione zostały środki pieniężne w kwocie 100 tys. zł, tytułem pokrycia funduszu założycielskiego, które stanowią aktualnie jedyny majątek Fundacji.

Jednak w przyszłości planowane jest wniesienie mienia przez Fundatorów, w tym udziałów (akcji) w spółkach, w drodze darowizny do Fundacji. Z uwagi na rozdzielność majątkową, mienie będzie wnoszone przez każdego z Fundatorów z osobna, z ich majątków prywatnych. Przy czym nie przewiduje się, aby osoby (podmioty) inne niż Fundatorzy wnosiły mienie do Fundacji, ani w formie darowizny ani spadku.

Zgodnie z aktem założycielskim oraz statutem Fundacji, celem ustanowienia Fundacji przez Fundatorów jest uregulowanie wielopokoleniowej sukcesji po Fundatorach, zgromadzenie mienia Fundatorów oraz zarządzania nim w interesie beneficjentów, zabezpieczenie środków finansowych dla kolejnych pokoleń poprzez spełnianie świadczeń na rzecz beneficjentów, jak również wzmocnienia więzi rodzinnych pomiędzy beneficjentami i zapewnienia unikania konfliktów pomiędzy nimi po śmierci Fundatorów.

Zgodnie ze statutem, Fundacja została powołana na czas nieokreślony i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w art. 5 Ustawy o FR. Statut Fundacji reguluje także zasady wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, a także podziału mienia Fundacji na wypadek jej likwidacji lub rozwiązania.

Zgodnie ze statutem Fundacji, za życia Fundatorów (przynajmniej jednego z nich), beneficjentami Fundacji rodzinnej są wyłącznie Fundatorzy. Po śmierci obojga Fundatorów, beneficjentami Fundacji rodzinnej zostaną, co do zasady, zstępni (dzieci) Fundatorów (dalej łącznie: „Dzieci Fundatorów”). Dzieci Fundatorów są w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Pytania

  1. Czy przychód Fundatorów, o którym mowa w art. 20 ust. 1g Ustawy o PIT, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 Ustawy o PIT, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego?
  2. Czy przychód Dzieci Fundatorów (będących w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), o którym mowa w art. 20 ust. 1g Ustawy o PIT, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 Ustawy o PIT, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego?

Państwa stanowisko

  1. Przychód Fundatorów, o którym mowa w art. 20 ust. 1g Ustawy o PIT, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 Ustawy o PIT, ponieważ proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR, wynosić będzie 100% dla każdego z Fundatorów, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.
  2. Przychód Dzieci Fundatorów (będących w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), o którym mowa w art. 20 ust. 1g Ustawy o PIT, z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będzie podlegał w całości zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 Ustawy o PIT, ponieważ proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR, wynosić będzie 100% dla każdego z Fundatorów, a co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wspólne uzasadnienie do stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i nr 2:

Zgodnie z art. 20 ust. 1g Ustawy o PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

Dalej, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 17 Ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości:

a)     10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu,

b)     15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.

Zaś, zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Jednak, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 157 Ustawy o PIT, wolne od podatku są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a)fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b)beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

-z zastrzeżeniem ust. 49.

Zgodnie z zastrzeżeniem, o którym mowa powyżej, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 157 Ustawy o PIT, stosuje się do części przychodów:

1.fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2.beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

-odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Z kolei przepis art. 27 ust. 4 Ustawy o FR stanowi, że w spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

Zgodnie zaś z art. 28 ust. 1 Ustawy o FR, dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego fundatora lub przez fundację rodzinną, przy czym mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny lub spadku przez:

a) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo - uważa się za wniesione przez fundatora,

b) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

Natomiast, zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy o FR, proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Przy czym przepis art. 29 ust. 2 Ustawy o FR wskazuje, że proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Jak wskazał projektodawca w uzasadnieniu do projektu Ustawy o FR: „W spisie majątku będzie zamieszczana informacja o aktualnych proporcjach przypadających na każdego z fundatorów oraz fundację rodzinną, ponieważ część otrzymanego przez beneficjenta (w tym fundatora będącego jednocześnie beneficjentem) świadczenia od fundacji rodzinnej odpowiadająca proporcji przypadającej na tego fundatora lub beneficjenta zaliczanego do tzw. „grupy zero” tego fundatora w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych. Proporcja ta będzie określana w części w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionych przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną. Analogicznie, również część przychodów fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą zaliczaną do tzw. „grupy zero” tego fundatora w rozumieniu ustawy o podatku od spadków i darowizn będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych w tej samej proporcji” (Druk Sejmowy nr 2798, Sejm RP IX Kadencji).

Literalna wykładnia powyższych przepisów jednoznacznie wskazuje, że wpływ na ustalenie proporcji, o której mowa w art. 28 Ustawy o FR, mają relacje rodzinne pomiędzy fundatorem (fundatorami) a osobą wnoszącą mienie do fundacji rodzinnej.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 Ustawy o FR zawarte w art. 21 ust. 49 Ustawy o PIT należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR oznacza:

1) w odniesieniu do danego fundatora - proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2) w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn - proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3) w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora - sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W opisanym zdarzeniu przyszłym, Fundatorzy są w związku małżeńskim, ale zawarli małżeńską umowę majątkową, więc każdy z nich niezależnie i z własnego majątku wniósł do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego, a w przyszłości wniesie kolejne mienie, w tym w postaci udziałów (akcji) w spółkach.

W związku z faktem, że każdy z Fundatorów jest jednocześnie małżonkiem drugiego z Fundatorów, mienie wniesione do Fundacji na pokrycie funduszu założycielskiego przez jednego z Fundatorów będzie, zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt 1 Ustawy o FR, uważane za wniesione przez drugiego z Fundatorów. Tak samo w przypadku mienia, które zostanie wniesione w przyszłości przez każdego z Fundatorów. Również ono będzie, zgodnie z art. 28 ust. 2 pkt 1 Ustawy o FR, uważane za wniesione przez drugiego z Fundatorów.

Przepisy Ustawy o FR jasno (jednoznacznie) bowiem definiują, że mienie wniesione do fundacji rodzinnej przez fundatora, jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo jest traktowane jako mienie wniesione przez fundatora. Brak wyraźnego wyłączenia mienia wniesionego przez innych fundatorów, którzy jednocześnie są małżonkami lub członkami rodziny, sugeruje, że takie mienie również powinno być objęte tym samym traktowaniem. Przepisy te nie wprowadzają żadnych ograniczeń co do liczby fundatorów, którzy mogą jednocześnie wnosić mienie do fundacji rodzinnej.

Przyjęcie interpretacji, że mienie wniesione przez małżonka lub inne osoby związane relacją rodzinnej wspólnoty jest traktowane jako mienie wniesione przez fundatora, ma istotne konsekwencje praktyczne. Pozwala to na skuteczniejsze zarządzanie majątkiem rodzinnym oraz wykorzystanie jego potencjału w celu zaspokojenia potrzeb beneficjentów. Ograniczenie zakresu zwolnienia z podatku dochodowego dla takiego mienia mogłoby utrudnić realizację celów fundacji rodzinnej i uniemożliwić jej efektywne funkcjonowanie.

Ideą powołania fundacji rodzinnej w polskim systemie prawnym było umożliwienie przedsiębiorcom ulokowania wypracowanego w ramach działalności operacyjnej majątku w podmiocie, którego celem będzie zarządzanie nim oraz jego zabezpieczenie. Kolejnym motywem wprowadzenia fundacji rodzinnej jest zabezpieczenie wypracowanego majątku przed zbyt dużym podziałem (rozdrobnieniem) oraz określenie przez fundatora sposobu dystrybucji świadczeń do beneficjentów.

W przypadku fundacji rodzinnych tworzonych przez małżonków działających jako fundatorzy, uznanie, że „mieniem wniesionym przez fundatora” nie jest mienie jego małżonka (drugiego fundatora), automatycznie powodowałoby, że beneficjent będący fundatorem nie skorzysta z pełnego zwolnienia z PIT, co jest jawnie sprzeczne z celem ustawy i istotą instytucji fundacji rodzinnej.

W konsekwencji, na skutek wniesienia mienia do Fundacji na pokrycie funduszu założycielskiego przez obu Fundatorów, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 Ustawy o FR, wynosić będzie w stosunku do każdego z Fundatorów 100% mienia wniesionego przez danego Fundatora do 0% mienia wniesionego przez Fundację, bowiem w spisie mienia nie zostanie ujawnione mienie wniesione do Fundacji przez osobę inną niż dany Fundator lub osobę z nim zrównaną (tutaj małżonka danego Fundatora). Proporcja ta nie ulegnie zmianie również w przyszłości, kiedy Fundatorzy wniosą kolejne mienie, w tym udziały (akcje) w spółkach, ponieważ będzie ona obliczana analogicznie, tzn. mienie wniesione przez drugiego Fundatora zostanie uznane za wniesione przez pierwszego z nich i na odwrót.

W rezultacie przychody z tytułu świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełnianie przez fundację rodzinną na rzecz Fundatorów i Dzieci Fundatorów, a także przychody tych osób z tytułu otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej, będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 Ustawy o PIT.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo:

  • w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2024 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.113.2024.3.JK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(...) podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy ją z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora”;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2024 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.299.2024.2.MST, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(...) podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora. Zatem - mając na względzie Pani status fundatora i Pani relacje z pozostałymi fundatorami - wypłata na Pani rzecz świadczeń, o których mowa we wniosku, korzystać będzie w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”;
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 25 lipca 2024 r. o sygn. 0114-KDIP3- 2.4011.374.2024.2.JM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że: „(...) mienie wniesione do Fundacji przez Pana Żonę, będącą jednocześnie drugim z Fundatorów, może Pan zaliczyć do mienia wniesionego przez Fundatora na potrzeby obliczania dla Pana proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 ustawy o fundacji rodzinnej. Skoro będzie Pan jednym z dwóch fundatorów fundacji rodzinnej, a drugim fundatorem będzie Pana żona, to wypłata na Pana rzecz świadczeń, o których mowa we wniosku, korzystać będzie w całości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, ponieważ mienie było i będzie wnoszone do Fundacji wyłącznie przez Fundatorów pozostających w związku małżeńskim, proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 Ustawy o FR w zw. z art. 28 ust. 1 i 2 tej Ustawy, wynosić będzie w stosunku do każdego z Fundatorów 100% mienia wniesionego przez fundatora do 0% mienia wniesionego przez Fundację i w rezultacie świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełnianie przez Fundację rodzinną na rzecz Fundatorów i Dzieci Fundatorów (będących w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o PIT. Co za tym idzie Fundacja - działając jako płatnik - nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów Fundatorów i Dzieci Fundatorów z tytułu wypłaty lub postawienia im do dyspozycji świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy o FR, lub wydania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo fundacją rodzinną. Fundatorami są dwie osoby fizyczne, Pani A oraz Pan B, pozostający w małżeństwie o ustroju rozdzielności majątkowej. Fundatorzy są polskimi rezydentami podatkowymi. Fundatorzy wnieśli w momencie utworzenia Fundacji tytułem wkładu na fundusz założycielski Fundacji środki pieniężne w łącznej wysokości 100 tys. zł, po 50 tys. zł każdy. Jednak w przyszłości planowane jest wniesienie mienia przez Fundatorów, w tym udziałów (akcji) w spółkach, w drodze darowizny do Fundacji. Z uwagi na rozdzielność majątkową, mienie będzie wnoszone przez każdego z Fundatorów z osobna, z ich majątków prywatnych. Przy czym nie przewiduje się, aby osoby (podmioty) inne niż Fundatorzy wnosiły mienie do Fundacji, ani w formie darowizny ani spadku. Zgodnie ze statutem, Fundacja została powołana na czas nieokreślony i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej. Statut Fundacji reguluje także zasady wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, a także podziału mienia Fundacji na wypadek jej likwidacji lub rozwiązania. Zgodnie ze statutem Fundacji, za życia Fundatorów (przynajmniej jednego z nich), beneficjentami Fundacji rodzinnej są wyłącznie Fundatorzy. Po śmierci obojga Fundatorów, beneficjentami Fundacji rodzinnej zostaną, co do zasady, zstępni (dzieci) Fundatorów. Dzieci Fundatorów są w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W związku z powyższym powzięli Państwo wątpliwość czy świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, spełnione przez Państwo (jako Fundację rodzinną) na rzecz Fundatorów i Dzieci Fundatorów (będących w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie czy Państwo jako płatnik nie będziecie mieli obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów Fundatorów i Dzieci Fundatorów z tytułu wypłaty lub postawienia im do dyspozycji świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, lub wydania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.

Ustawą z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. 2023 r. poz. 326) został wprowadzony do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych m.in. art. 5a pkt 50, zgodnie z którym:

Ilekroć w ustawie jest mowa o fundacji rodzinnej – oznacza to fundację rodzinną oraz fundację rodzinną w organizacji, o których mowa w ustawie z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej (Dz. U. poz. 326).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna jest osobą prawną utworzoną w celu gromadzenia mienia, zarządzania nim w interesie beneficjentów oraz spełniania świadczeń na rzecz beneficjentów. Fundator określa w statucie szczegółowy cel fundacji rodzinnej.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej:

Przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.

Art. 17 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

Fundator wnosi do fundacji rodzinnej mienie na pokrycie funduszu założycielskiego o wartości określonej w statucie, nie niższej niż 100 000 zł.

Zgodnie z art. 20 ustawy o fundacji rodzinnej:

Fundacja rodzinna nie może zwracać fundatorowi mienia wniesionego na pokrycie funduszu założycielskiego ani w całości, ani w części, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Stosownie do art. 20 ust. 1g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody z tytułu otrzymania lub postawienia do dyspozycji świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, oraz mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej. Jeżeli przedmiotem tego świadczenia lub tym mieniem nie są pieniądze lub wartości pieniężne, przychód powstaje w ostatnim dniu miesiąca, w którym podatnik otrzymał takie świadczenie lub mienie, a w przypadku świadczenia lub mienia przysługującego za okres dłuższy niż miesiąc, przychód powstaje w ostatnim dniu każdego miesiąca, za który takie świadczenie lub mienie przysługuje.

W myśl art. 30 ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu uzyskania przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1g - w wysokości:

a)10% przychodów uzyskanych przez osobę będącą w stosunku do fundatora osobą zaliczoną do I lub II grupy podatkowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, w części odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu,

b)15% przychodów - w zakresie przychodów, które nie podlegają opodatkowaniu na podstawie lit. a.

Na mocy art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1–11 oraz 11b–13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21

Z art. 41 ust. 4aa ww. ustawy wynika, że:

Przy weryfikacji warunków zastosowania obniżonej stawki podatku albo zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów prawa podatkowego, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązanie w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Zgodnie z obowiązującym od 22 maja 2023 r. art. 21 ust. 1 pkt 157 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1g:

a) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043, z 2022 r. poz. 1846 i 2180 oraz z 2023 r. poz. 326), uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

b) beneficjenta fundacji rodzinnej z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, jeżeli beneficjentem jest fundator albo osoba będąca w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- z zastrzeżeniem ust. 49.

W myśl art. 21 ust. 49 ww. ustawy:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 157, stosuje się do części przychodów:

1) fundatora albo osoby będącej w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej,

2) beneficjenta będącego fundatorem albo osobą będącą w stosunku do fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn

- odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 26 stycznia 2023 r. o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U z 2024 r. poz. 596 ze zm.):

1. Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

1) zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-5, 7 i 8 oraz ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia - w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.

Stosownie do art. 27 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Prawa majątkowe wniesione przez fundatora albo osoby inne niż fundator do fundacji rodzinnej, ze wskazaniem osoby wnoszącej mienie oraz z określeniem rodzaju i wartości każdego z wniesionych składników mienia, w wysokości określonej według stanu i cen z chwili ich wniesienia oraz ich wartości podatkowej, zamieszcza się w spisie mienia.

2. Fundator sporządza spis mienia wnoszonego do fundacji rodzinnej na pokrycie funduszu założycielskiego.

3. Zarząd aktualizuje spis mienia i odpowiada za aktualność tego spisu.

4. W spisie mienia zamieszcza się informację o aktualnych proporcjach, o których mowa w art. 28 ust. 1, dla każdego z fundatorów oraz fundacji rodzinnej.

5. Spis mienia sporządza się w formie pisemnej.

Art. 28 ustawy o fundacji rodzinnej stanowi, że:

1. Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych określa się proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez każdego z fundatorów lub przez fundację rodzinną.

2. Mienie wniesione do fundacji rodzinnej w drodze darowizny albo spadku przez:

1) fundatora lub jego małżonka, zstępnych, wstępnych lub rodzeństwo ‒ uważa się za wniesione przez fundatora;

2) inne osoby - uważa się za wniesione przez fundację rodzinną.

3. W przypadku gdy do fundacji rodzinnej mienie wnosi wspólny zstępny, wstępny albo rodzeństwo więcej niż jednego fundatora, mienie uważa się za wniesione przez wszystkich tych fundatorów w równych częściach.

Zgodnie z art. 29 ustawy o fundacji rodzinnej:

1. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się w części, w jakiej pozostaje suma wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadająca na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

2. Proporcję, o której mowa w art. 28 ust. 1, określa się każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej.

Z przepisów ustawy o fundacji rodzinnej wynika zatem, że każdorazowo w przypadku wniesienia mienia do fundacji rodzinnej określa się proporcję. Ta proporcja ma bezpośrednie przełożenie na wysokość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych świadczeń dokonywanych przez fundację na rzecz beneficjentów.

Zasadą jest zatem, że  świadczenia otrzymywane od fundacji przez:

  • fundatora i jego małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, uprawnionych do otrzymania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej;
  • a także beneficjenta fundacji z tytułu świadczenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej  jeżeli beneficjentem jest fundator albo jego małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha,

- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednakże zakres tego zwolnienia wyznaczony jest stosunkiem wartości składników mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przypadającej na tego fundatora lub fundację rodzinną do wartości sumy mienia wniesionego przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną.

Z przepisu art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie, o którym mowa wart. 21 ust. 1 pkt 157, stosuje się do części wskazanych przychodów odpowiadającej proporcji, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, według stanu na dzień uzyskania przychodu.

Odesłanie do art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej zawarte w art. 21 ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć w ten sposób, że proporcja, o której mowa w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej oznacza:

1)w odniesieniu do danego fundatora – proporcję wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez tego fundatora w stosunku do wartości mienia wniesionego do fundacji rodzinnej przez wszystkich fundatorów i fundację rodzinną,

2)w odniesieniu do osoby będącej w stosunku do danego fundatora osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – proporcję ustaloną dla tego fundatora zgodnie z pkt 1 powyżej,

3)w odniesieniu do osoby będącej osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w stosunku do więcej niż jednego fundatora – sumę proporcji ustalonych zgodnie z pkt 1 powyżej dla wszystkich fundatorów, w stosunku do których ta osoba jest osobą, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że podatnik będący fundatorem fundacji rodzinnej i jednocześnie osobą, którą łączy ją z innym fundatorem tej fundacji relacja, o której mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (małżonek, wstępny, zstępny, pasierb, rodzeństwo, ojczym lub macocha), dla potrzeb zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 157 w związku z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może sumować proporcję wartości mienia, określoną w art. 27 ust. 4 ustawy o fundacji rodzinnej, wniesionego do fundacji rodzinnej przez siebie oraz przez tego innego fundatora.

Zatem biorąc pod uwagę powyższe wyjaśnienia oraz opisane zdarzenie przyszłe, należy zgodzić się z Państwem, że świadczenia, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, dokonywane przez Państwa jako Fundację rodzinną na rzecz Fundatorów i Dzieci Fundatorów (będących w stosunku do obu Fundatorów osobami, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn), będą podlegały w całości zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 w zw. z ust. 49 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym Państwo działając jako płatnik, nie będziecie obowiązani do poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodów Fundatorów i Dzieci Fundatorów z tytułu wypłaty lub postawienia im do dyspozycji świadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej, lub wydania mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.

W konsekwencji Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwo i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).