Uzyskanie przychodów z tytułu udziału w spółce typu LLC w USA. - Interpretacja - null

ShutterStock

Uzyskanie przychodów z tytułu udziału w spółce typu LLC w USA. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.580.2024.1.PR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Uzyskanie przychodów z tytułu udziału w spółce typu LLC w USA.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych osiągania przychodów z tytułu udziału w spółce typu LLC w Stanach Zjednoczonych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego Planuje Pan założyć w stanie … (Stany Zjednoczone Ameryki) spółkę typu limited liability company (dalej: LLC lub „Spółka”). Będzie Pan jej jedynym wspólnikiem. Spółka ta jest spółką typu hybrydowego, mającą w sobie zarówno cechy spółki kapitałowej oraz osobowej – zgodnie z ogólnymi regułami prawa podatkowego Stanów Zjednoczonych w przypadku posiadania jedynego wspólnika, klasyfikowana jest ona jako podmiot transparentny podatkowo (tzw. disregarded entity). Spółka może także wybrać sposób opodatkowania właściwy dla osób prawnych („corporations”), jednakże ani Pan jako jedyny wspólnik, ani sama Spółka nie będą dokonywać zmiany domyślnej reguły dotyczącej opodatkowania działalności spółki LLC, w związku z czym traktowana będzie ona jako spółka transparentna podatkowo, co oznacza, że przychody i koszty jej działalności są opodatkowane na poziomie wspólnika. Wspólnik w LLC jest określany mianem członka (member) nie zaś udziałowca (shareholder). Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, zamieszkującym na stałe w … pod adresem wskazanym we wniosku. Nie będzie Pan korzystał z ulgi abolicyjnej oraz nie planuje żadnych działań optymalizacyjnych związanych z wykorzystaniem międzynarodowych mechanizmów opodatkowania. Zgodnie prawem stanowym spółka ta może prowadzić dowolną działalność, w dowolnym miejscu na świecie w granicach prawa i nie ma zdefiniowanego przedmiotu działalności gospodarczej. Pana zamiarem jest wykorzystanie owej spółki do regularnych inwestycji na rynku kapitałowym, a w Pana założeniu, spółka ma dać Panu dostęp do amerykańskich instrumentów finansowych, które są niedostępne w Polsce oraz zoptymalizować koszty obsługi brokerskiej, które w takim przypadku są o wiele niższe niż w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki będzie: nabywanie i zbywanie akcji, udziałów oraz innych instrumentów finansowych, nabywanie i zbywanie kryptowalut, nabywanie akcji i udziałów spółek dywidendowych oraz osiąganie przychodów z tytułu dywidend, a także nabywanie metali szlachetnych w formie fizycznej, przechowywane w USA lub Singapurze u podmiotów, które zawodowo zajmują się działalnością polegającą na sprzedaży i magazynowaniu metali szlachetnych. Działalność ta będzie realizowana w sposób zorganizowany i ciągły. Nabywane i zbywane aktywa będą w sposób częstotliwy, którego częstotliwości nie sposób przewidzieć w chwili składania wniosku o interpretacje z uwagi na zmienność cen i wartości aktywów. Działalność będzie miała charakter zorganizowany, a zorganizowanie owo wyrażać się będzie w zaangażowaniu środków finansowych, infrastruktury informatycznej (komputery,  smartfony, sieć internet, specjalistyczne oprogramowanie komputerowe stale śledzące kursy wybranych aktywów, posiadanie kont brokerskich w amerykańskich instytucjach finansowych oraz giełdach kryptowalut, rachunków bankowych oraz innych rachunków finansowych, umów z podmiotami przechowującymi metale szlachetne). Spółka LLC ani Pan nie będą posiadali jakichkolwiek pracowników ani zleceniobiorców, którzy realizowaliby te działania w Stanach Zjednoczonych. Spółka LLC nie będzie posiadała biura na terytorium Stanów Zjednoczonych. Spółka posiadać będzie zarejestrowanego agenta (registered agent), spółkę licencjonowaną przez stan …, która odpowiadać będzie za odbiór korespondencji oraz przekazywanie jej do Polski. Tego typu spółki świadczą także usługi nieograniczonemu kręgowi adresatów. Zarząd spółki odbywać się będzie w całości z terytorium Polski.

Pytanie

Czy będzie Pan podlegać opodatkowaniu od całości osiąganych przez spółkę LLC dochodów na terenie Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach określonych w art. 8 ust. 1 i 2 w zw. z art. 5b ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ze źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 wzmiankowanej ustawy?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z treścią § 301.7701-2(c)(2) Kodeksu Prawa Podatkowego Stanów Zjednoczonych, zasadą jest, że jeżeli dany przedsiębiorca, nie będący spółką akcyjną (corporation) posiada jednego właściciela, na potrzeby federalnego prawa podatkowego nie jest on uznawany za podmiot odrębny od swojego właściciela. Do przedsiębiorców tego typu w Stanach Zjednoczonych zalicza się spółki typu limited liability companies. Opisywana reguła odpowiada koncepcji podmiotów transparentnych podatkowo.

Podmioty, które są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych zostały wskazane w art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niewątpliwie jest nią będąca osobą prawną spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 1 ust. 1). Podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych nie są natomiast spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa  podatkowego tego innego państwa nie są traktowane jak osoby prawne i nie podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (wniosek a contrario z art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Podmioty, które są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych zostały wskazane w art. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych są wyłącznie osoby fizyczne.

Powyższe wskazuje, że Spółka LLC będzie, zgodnie z prawem polskim, traktowana jako spółka niemająca osobowości prawnej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w rozumieniu art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.  W konsekwencji, Pana rozliczenia podatkowe z tytułu udziału w Spółce LLC powinny być dokonywane zgodnie z zasadą wynikająca z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (u.p.d.o.f.). Pana zdaniem, przychody i koszty uzyskania przychodów z udziału w spółce LLC, jakie należy Panu przypisać z tytułu z udziału w spółce LLC należy określać w oparciu o zdarzenie gospodarcze, jakie będą miały miejsce w owej Spółce, zatem podatnikiem podatku dochodowego, na którym ciąży nieograniczony obowiązek podatkowy będzie jedyny wspólnik LLC – Pan.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat. Z uwagi na fakt, iż będzie Pan wspólnikiem spółki osobowej mającej siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych, kwestie opodatkowania uzyskiwanych dochodów z tytułu uczestnictwa w tej spółce, należy rozpatrywać przy tym z uwzględnieniem konwencji zawartej przez Polskę ze Stanami Zjednoczonymi.

W pierwszej kolejności podkreślenia wymaga, że pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi podpisane zostały dwie umowy dotyczące unikania opodatkowania, pierwsza, będąca podstawą niniejszej analizy zawarta w 1974 r. (dalej: „u.p.o.”) oraz konwencja między  Rzeczpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki w sprawie podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatku od dochodu zawartej w Warszawie 13 lutego 2013 r., która miała zastąpić obowiązującą u.p.o. Niemniej dla swojego obowiązywania wymaga ona ratyfikacji zgodnie z odpowiednimi procedurami każdego z umawiających się państw i o ile została ona ratyfikowana przez Polskę, nadal czeka na ratyfikację przez Stany Zjednoczone (od 2013 r.). Tym samym dla potrzeb odpowiedzi na niniejsze pytanie w dalszym ciągu aktualne będą postanowienia konwencji z 1974 r.

Dla rozstrzygnięcia miejsca (państwa), w którym powinno następować opodatkowanie podatkiem dochodowym spółki LLC konieczne jest wskazanie, że zgodnie z art. 8 ust. 1 u.p.o. zyski przedsiębiorstwa umawiającego się państwa powinny być opodatkowane tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie przez położony tam zakład. Wobec powyższego planowane przez Pana jako polskiego rezydenta podatkowego prowadzenie działalności za pośrednictwem zawiązanej w Stanach Zjednoczonych spółki transparentnej podatkowo powinno być ocenione pod kątem tego, czy Spółka LLC stanowi zakład w rozumieniu umowy o unikaniu opodatkowania. Samo założenie spółki o charakterze podatkowo transparentnym nie stanowi z pewnością zakładu podatkowego. Jak wskazał Szef Krajowej Administracji Skarbowej w Informacji Szefa KAS na temat prowadzenia działalności za pośrednictwem zagranicznej spółki osobowej: „(…) w przypadku takiej weryfikacji wdrożonych dotychczas struktur okazać się może, że zagraniczna spółka osobowa, w której wspólnikiem jest osoba fizyczna, będąca polskim rezydentem podatkowym, nie posiadała substratu materialnego na terenie państwa swojej rejestracji, który uprawniał do zastosowania regulacji prawnych dotyczących zagranicznego zakładu, ani tym bardziej nie świadczyła fizycznie usług z terytorium tego państwa”. Ów substrat materialny, wskazywany przez Szefa KAS, definiowany jest w art. 6 u.p.o. Zgodnie z art. 6 ust. 1 u.p.o., określenie „zakład” oznacza stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa. Jednocześnie wskazano, że określenie zakład oznacza w szczególności filię, biuro, fabrykę, warsztat (ust. 2). Nie jest to katalog zamknięty, zatem zakładem mogą być również inne formy prowadzenia działalności w drugim państwie.

W doktrynie prawa wskazuje się, że definicja zakładu zakłada kumulatywne spełnienie następujących warunków:

a)  istnienie „placówki działalności gospodarczej”, tj. pomieszczeń, a w pewnych okolicznościach maszyn i urządzeń;

b)  taka placówka musi mieć charakter stały, tzn. musi być utworzona w określonym miejscu, z pewnym stopniem trwałości;

c)  prowadzenie działalności przedsiębiorstwa za pośrednictwem stałej placówki (tj. prowadzenie działalności w państwie, w którym ta placówka jest położona).

Jednocześnie art. 6 ust. 5 u.p.o. wskazuje, że nie będzie traktować się przedsiębiorstwa danego państwa za posiadającego zakład w drugim państwie tylko z tego powodu, że wykonuje tam czynności przez niezależnego przedstawiciela, o ile osoba taka działa w ramach swojej zwykłej działalności handlowej, zaś w ust. 3 wskazuje, że bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 nie stanowią zakładu następujące stałe miejsca działalności gospodarczej używane wyłącznie w jednym lub więcej z niżej wymienionych celów:

a)  placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr albo towarów przedsiębiorstwa,

b)  zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania,

c)  zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,

d)  stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa albo w celu uzyskiwania informacji,

e)  stałe placówki utrzymywane dla celów reklamowych, dla dostarczania informacji, dla badań naukowych lub dla podobnej działalności o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze, prowadzonej dla przedsiębiorstwa.

W zaistniałym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym), w Pana ocenie, brak będzie materialnego substratu Pana działalności na terenie Stanów Zjednoczonych, który uzasadniałby istnienie tam zakładu podatkowego, nie zaistnieje tam stałe biuro, filia, czy fabryka. Spółka ta nie będzie zatrudniała na terenie USA żadnych pracowników, a swoje funkcje biznesowe realizuje za pomocą niezależnych przedstawicieli w rozumieniu art. 6 ust. 5 u.p.o (firm brokerskich, agenta rejestrowego, banków, instytucji finansowej, giełd kryptowalut), którzy są osobami świadczącymi usługi w ramach swojej zwykłej działalności gospodarczej. Działalność spółki LLC będzie prowadzona i zarządzana w całości z terenu Polski. W związku z tym, planowane przez Pana jako polskiego rezydenta podatkowego prowadzenie działalności za pośrednictwem zawiązanej w USA transparentnej podatkowo spółki typu limited liability company, która prowadzona będzie z Polski przez polskiego rezydenta podatkowego nie będzie stanowić jego zagranicznego zakładu, co w konsekwencji prowadzi do wniosku, że Pan, jako polski rezydent podatkowy, stosować będzie do całości przychodu osiągniętego przez spółkę LLC zasady wynikłe z art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód, Pana zdaniem, należy klasyfikować do źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza z dwóch powodów. Po pierwsze, ponieważ działalność spółki będzie charakteryzowała się organizacją i ciągłością, wyrażającą się w: założeniu spółki, pozyskaniu dla niej agenta rejestrowego i wirtualnego biura, wykonywaniu w sposób regularny operacji gospodarczych przy pomocy zorganizowanej infrastruktury informatycznej i programistycznej (komputery, smartfony, oprogramowanie, konta brokerskie, giełdowe), ciągłości operacji gospodarczych i ich różnorodności to przychód osiągany przez Pana będzie przychodem ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza. Spółka LLC działać będzie więc jako przedsiębiorca. Po drugie, wskazać należy także na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 grudnia 2019 r. sygn. akt II FSK 455/18, w którym wprost wskazano, że: „Przychód wspólnika – osoby fizycznej – z udziału w spółce niemającej osobowości prawnej zgodnie z art. 5b ust. 2 u.p.d.o.f. jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f.), bez względu na rodzaj prowadzonej przez spółkę działalności oraz źródeł, z których spółka ta uzyskuje przychody”. Ta linia orzecznicza NSA została potwierdzona dalszymi wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego, między innymi z dnia 7 lipca 2021 r. sygn. akt II FSK 3591/18, z dnia 5 czerwca 2019 r. sygn. akt II FSK 1915/17.

Sądy opierają ową linię orzeczniczą na tym, że polski ustawodawca w sposób konsekwentny i jednoznaczny odnosi się w art. 5b ust. 2 u.p.d.f. do „przychodów wspólnika z udziału w spółce”, a nie do „przychodów spółki, której wspólnikiem jest podatnik”. Dlatego też przychód uzyskany przez spółkę z działalności operacyjnej (inwestycyjnej) nie ma bezpośredniego prawnego „przełożenia” na wspólnika, gdyż z tego konkretnego tytułu wspólnik nie osiąga przychodu. Wspólnik natomiast uzyskuje przychód z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną (art. 5b ust. 2 i art. 8 ust. 1 u.p.d.f.). Ten zaś należy kwalifikować jako przychód określony w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.f. (tj. z działalności gospodarczej), gdyż tak stanowi art. 5b ust. 2 u.p.d.f.

W świetle tego, co wyżej zauważono, oczywiste jest, że w realiach niniejszej sprawy zasada przyporządkowania Pana przychodów do źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.f. nie powinna znaleźć ewentualnego wyjątku w art. 17 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Podziela Pan zdanie prezentowane w omawianej linii orzeczniczej. Na tym tle, w Pana opinii, zwrócić też należy uwagę na to, że organ interpretacyjny zgadzał się z tożsamym do prezentowanego wyżej stanowiskiem w interpretacjach: z dnia 13 czerwca 2023 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.292.2023.1.MK, z dnia 5 grudnia 2022 r. sygn. 0115-KDIT1.4011.507.2022.2.MK, które zapadły na tle wykorzystania zagranicznych spółek osobowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Jest Pan osobą, która ma miejsce zamieszkania w Polsce. Wobec tego, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Pana obowiązek podatkowy powstaje zarówno w sytuacji, gdy uzyskuje Pan przychody na terytorium Polski, jak i za granicą. Całość Pana przychodów jest objęta tym obowiązkiem (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis o nieograniczonym obowiązku podatkowym stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Są one określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania.  

Wśród nich ustawodawca – w art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy – wyodrębnił źródło:

Pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o  działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy to działalność, która ma następujące cechy:

1)jest działalnością zarobkową;

2)jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;

3)jest prowadzona we własnym imieniu.

„Działalność” to nie jakiekolwiek, pojedyncze działania podatnika, ale zespół działań podejmowanych w określonym celu. Celem działalności zarobkowej jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze.

Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza, że konieczne jest spełnienie formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:

  •   „zorganizowany” to będący efektem „organizowania”. „Organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie” albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);
  • „ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania.

Za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy uznaje się również przychody wspólnika z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, określone na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – w sytuacji, gdy spółka prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 5b ust. 2 ustawy).

Spółka niebędąca osobą prawną to spółka inna niż określona w pkt 28, czyli spółka inna niż:

a)spółka posiadająca osobowość prawną, w tym także spółka zawiązana na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b)spółka kapitałowa w organizacji,

c)spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d)spółka niemająca osobowości prawnej mająca siedzibę lub zarząd w innym państwie, która zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

e)spółka jawna będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Będzie Pan jedynym wspólnikiem spółki LLC utworzonej zgodnie z prawem amerykańskiego stanu. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Spółka LLC będzie podmiotem transparentnym podatkowo. Działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły i jest prowadzona w celach zarobkowych. Wobec tego Pana przychody z udziału w spółce LLC są Pana przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak już wskazałem, przepisy o nieograniczonym obowiązku podatkowym stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wobec tego ostateczny kształt Pana obowiązków, które wynikają z uzyskiwania przychodów z działalności Spółki LLC zarejestrowanej w Stanach Zjednoczonych zależy od uregulowań umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Dochodów z działalności gospodarczej dotyczy art. 8 umowy. Zgodnie z tym przepisem:

1. Zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

2. Jeżeli przedsiębiorstwo Umawiającego się Państwa wykonuje działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład, to w każdym Umawiającym się Państwie należy przypisać temu zakładowi takie zyski, które mógłby on osiągnąć, gdyby wykonywał taką samą lub podobną działalność w takich samych lub podobnych warunkach jako samodzielne przedsiębiorstwo i był całkowicie niezależny w stosunkach z przedsiębiorstwem, którego jest zakładem.

(…)

5. Jeżeli w zyskach mieszczą się pozycje dochodu, które zostały odrębnie uregulowane w innych artykułach niniejszej Umowy, postanowienia tamtych artykułów zastąpią postanowienia tego artykułu, jeżeli nie stanowi on inaczej.

Oznacza to, że zasadą jest, że dochody z działalności gospodarczej są opodatkowane w państwie, w którym osoba uzyskująca te dochody ma miejsce zamieszkania. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy osoba ta prowadzi działalność gospodarczą w drugim państwie poprzez położony tam zakład.

Na gruncie polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania określenie „zakład” oznacza (art. 6 ust. 1 umowy):

stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa, w szczególności:

a)filię,

b)biuro,

c)fabrykę,

d)warsztat,

e)kopalnię, kamieniołom lub inne miejsce wydobycia zasobów naturalnych,

f)plac budowy, budowę lub montaż, które trwają dłużej niż 18 miesięcy (art. 6 ust. 2 umowy).

Aby można było uznać, że podatnik, który ma miejsce zamieszkania w Polsce prowadzi działalność poprzez zakład na terytorium Stanów Zjednoczonych, muszą być łącznie spełnione następujące warunki:

  • podatnik ma placówkę działalności gospodarczej na terytorium Stanów Zjednoczonych, tj. pomieszczenia, środki lub urządzenia, które pozostają w jego dyspozycji i są wykorzystywane do prowadzenia jego działalności gospodarczej;
  • placówka ta ma stały charakter, co oznacza, że placówka jest utworzona w danym miejscu, z określonym stopniem trwałości czasowej;
  • podatnik prowadzi działalność gospodarczą za pośrednictwem tej stałej placówki, co oznacza, że podatnik lub osoby zależne od jego przedsiębiorstwa prowadzą działalność gospodarczą podatnika w Stanach Zjednoczonych w oparciu o tę stałą placówkę.

W opisanej przez Pana sytuacji:

    Spółka LLC będzie Pana działalnością gospodarczą zarejestrowaną na terytorium Stanów Zjednoczonych;

    Spółka nie będzie posiadała biura na terytorium Stanów Zjednoczonych,

   zarząd spółki odbywać się będzie w całości z terytorium Polski.

Jak wskazał Pan we wniosku, w Pana ocenie zakład podatkowy na terytorium Stanów Zjednoczonych nie powstanie.

Prawidłowo uznał Pan, że dochody uzyskane przez Spółkę LLC zarejestrowaną w Stanach Zjednoczonych należy zakwalifikować jako zysk z działalności gospodarczej, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który  zgodnie z art. 8 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Rządem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki, powinien być opodatkowany tylko w Polsce, jeżeli przedsiębiorstwo nie prowadzi działalności w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. 

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących  przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.