Skuteczność wyboru formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej. - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.660.2024.3.AWO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.660.2024.3.AWO

Temat interpretacji

Skuteczność wyboru formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej.

Interpretacja indywidualna

- stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie pytań numer: 1 i 3 - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy formy opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 października 2024 r. (wpływ 24 października 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego przedstawiony w uzupełnieniu wniosku

Na mocy przepisów Polskiego Ładu skorzystał Pan z możliwości rozliczenia rocznego - wstecznego - na korzystniejszej dla Pana formie opodatkowania. Za rok 2022 rozliczył się Pan na zasadach ogólnych.

1 stycznia 2022 r. wszedł w życie tzw. Polski Ład. W marcu tego samego roku zapowiedziano jego istotną modyfikację, w tym między innymi obniżenie stawki podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT): z 17% do 12%.

W związku ze zmianą skali podatkowej, która dotyczy opodatkowania dochodów osiągniętych w 2022 r., Polski Ład 2.0 umożliwił przedsiębiorcom, którzy w 2022 r. opodatkowywali swoje dochody podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, ponowny wybór skali podatkowej.

(...) 2022 r. w CEiDG złożył Pan wniosek o zmianę formy opodatkowania podatku dochodowego z zasad liniowych na zasady ogólne - wniosek został przyjęty.

Rozliczenie roczne za 2022 r. złożył Pan w ustawowym terminie, rozliczył się Pan - za 2022 r. - na zasadach ogólnych.

Dokonując zmiany formy opodatkowania (...) 2022 r., uznał Pan, że zmiana jest wiążąca, stąd podatek dochodowy za rok 2023 rozliczył Pan również na zasadach ogólnych. Rozliczenie za 2023 r. również zostało przekazane w ustawowym terminie do Urzędu Skarbowego.

30 lipca 2024 r. otrzymał Pan telefonicznie informację z Urzędu Skarbowego w X, że rozliczył Pan rok podatkowy 2023 na błędnej formie opodatkowania. Według Urzędu Skarbowego w X, powinien Pan rozliczyć rok 2023 na PIT-36L - na zasadach podatku liniowego. Urząd Skarbowy stoi na stanowisku, że dokonana przez Pana zmiana w CEiDG (...) 2022 r. nie dotyczy roku 2023.

Wskazał Pan, że weryfikując Pana dane w CEiDG, cały czas figuruje Pan jako podatnik rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych. Zostało to przez Pana potwierdzone 30 lipca 2024 r.

Nie otrzymał Pan żadnej pisemnej informacji, że wniosek złożony w CEiDG nie został przyjęty. Mając potwierdzenie o dokonaniu zmiany formy opodatkowania był Pan przekonany o dokonaniu tej zmiany na lata następne i w ten sposób została rozliczana zaliczka na podatek dochodowy.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan również, że:

·pierwszy przychód za rok 2022 uzyskał Pan 7 stycznia 2022 r., a pierwsza wpłata zaliczki została dokonana 21 lutego 2022 r. z znaczeniem PIT-36L,

·w roku 2023 pierwszy przychód uzyskał Pan 9 stycznia 2023 r., a pierwsza zaliczka na podatek dochodowy została wpłacona 22 maja 2023 r. z oznaczeniem PIT-36.

[Przypis organu - wskazane wyżej informacje (odpowiedź na wezwanie) zawarł Pan w części wniosku poświęconej własnemu stanowisku w sprawie].

Pytania ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku

1)Czy w przedstawionych okolicznościach w roku 2023 Pana formą opodatkowania były zasady ogólne, czy dokonana przez Pana w 2022 r. zmiana formy opodatkowania na podstawie przepisów Polskiego Ładu obowiązywała Pana również w roku 2023?

2)Czy dokonana zmiana formy opodatkowania w CEiDG (...) 2022 r. (widniejąca nadal w CEiDG) była dokonana prawidłowo?

3)Czy złożone przez Pana zeznanie podatkowe za rok 2023 zostało złożone prawidłowo, czy uprawniało Pana do korzystania z preferencji Polskiego Ładu?

Przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytania numer: 1 i 3. W pozostałym zakresie (pytanie numer 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie przedstawione w uzupełnieniu wniosku w zakresie pytania numer 1

Uważa Pan, że rozliczył się Pan prawidłowo za rok 2023 - na PIT-36 - kontynuując zmianę wprowadzoną przez Polski Ład. Zeznanie roczne zostało przez Pana złożone do Urzędu Skarbowego w X w ustawowym terminie.

Pana stanowisko w sprawie przedstawione w uzupełnieniu wniosku w zakresie pytania numer 3

Wskazał Pan, że przepisy Polskiego Ładu dały Panu możliwość wyboru korzystniejszej dla Pana formy opodatkowania - wybrał Pan ją już w lipcu 2022 r. - dokonując zmiany w CEiDG. Wybrał Pan zasady ogólne, tak rozliczył Pan rok 2022 i tak kontynuował Pan rozliczenie w roku 2023.

Podkreślił Pan, że pierwszy przychód za rok 2022 uzyskał Pan 7 stycznia 2022 r., a pierwsza wpłata zaliczki została dokonana 21 lutego 2022 r. z znaczeniem PIT-36L.

W roku 2023 pierwszy przychód uzyskał Pan 9 stycznia 2023 r., a pierwsza zaliczka na podatek dochodowy została wpłacona 22 maja 2023 r. z oznaczeniem PIT-36.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 tej ustawy:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 2b tej ustawy:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi natomiast art. 9 ust. 2c cytowanej ustawy:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania (podatkiem dochodowym) dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.

Natomiast, jeśli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy, to - jak wynika z powyższych przepisów - ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych.

Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść ponownie na zasady ogólne, wówczas powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym (w przepisach) terminie.

W takiej sytuacji, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Jak słusznie Pan wskazał, ustawą z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1265), ustawodawca - w 2022 r. - umożliwił zmianę formy opodatkowania na tzw. skalę podatkową podatnikom, którzy wybrali jako formę opodatkowania podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślam jednak, że wybór ten odbywał się po zakończeniu roku podatkowego - bezpośrednio w zeznaniu rocznym PIT‑36 albo PIT-36S.

Jak bowiem wskazuje art. 14 ust. 1 powołanej wyżej ustawy:

Podatnicy stosujący przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30c ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, mogą wybrać opodatkowanie dochodów osiągniętych w 2022 r. z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 27 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jeżeli zawiadomią o tym wyborze właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, złożonym w terminie określonym w tym przepisie.

Co jednak istotne, w myśl ust. 4 cytowanego przepisu (art. 14 ust. 4 powyższej ustawy):

Wybór, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy lat następnych.

Z opisu przedstawionych przez Pana okoliczności wprost wynika, że na mocy przepisów Polskiego Ładu skorzystał Pan z możliwości rozliczenia rocznego - za rok 2022 - na zasadach ogólnych. Podkreślił Pan bowiem (m.in.), że:

·rozliczył się Pan za 2022 r. na zasadach ogólnych,

·rozliczenie roczne za 2022 r. złożył Pan w ustawowym terminie.

Z treści Pana wniosku wynika jednak również m.in., że:

·(...) 2022 r. w CEIDG złożył Pan wniosek o zmianę formy opodatkowania podatku dochodowego z zasad liniowych na zasady ogólne, wniosek został przyjęty,

·dokonując zmiany formy opodatkowania (...) 2022 r. uznał Pan, że zmiana jest wiążąca, stąd rok 2023 rozliczył Pan również na zasadach ogólnych,

·rozliczenie za 2023 r. zostało przez Pana przekazane w ustawowym terminie do Urzędu Skarbowego.

Pana wątpliwości (przedmiot tej interpretacji) sprowadzają się natomiast do określenia, czy przepisy tzw. Polskiego Ładu (o których mowa wyżej) miały moc obowiązującą wobec roku 2023 r., a więc czy:

·zmiana formy opodatkowania na podstawie przepisów Polskiego Ładu obowiązywała Pana również w roku 2023 (czy w przedstawionych okolicznościach w roku 2023 Pana formą opodatkowania były zasady ogólne)?

·zeznanie podatkowe za rok 2023 zostało przez Pana złożone prawidłowo, tzn. czy uprawniało Pana do korzystania ze wskazanej wyżej „preferencji” Polskiego Ładu?

Na podstawie powołanych wyżej przepisów wyjaśniam zatem, że opisana możliwość przejścia z opodatkowania w formie liniowej na zasady ogólne w 2022 r. była szczególnym rozwiązaniem, a dokonany przez podatnika wybór nie dotyczy lat następnych. Dlatego też, jeśli w 2023 r. i latach kolejnych chciał się Pan rozliczać w ramach prowadzonej działalności na zasadach ogólnych, to należało - w przewidzianym w przepisach terminie -złożyć rezygnację z opodatkowania w formie liniowej.

Termin na dokonanie tej czynności - jak już wyżej zaznaczono - wynika z treści art. 9 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który przesądza, że:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z informacji zawartych przez Pana we wniosku nie wynika, żeby rezygnacji z opodatkowania w sposób liniowy dokonał Pan w zakreślonym ustawą czasie (terminie, wynikającym z art. 9 ust. 2 w związku z art. 9 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wskazał Pan bowiem m.in., że:

·pierwszy przychód za rok 2022 uzyskał Pan 7 stycznia 2022 r., a pierwsza wpłata zaliczki została dokonana 21 lutego 2022 r. z znaczeniem PIT-36L,

·w roku 2023 pierwszy przychód uzyskał Pan 9 stycznia 2023 r., a pierwsza zaliczka na podatek dochodowy została wpłacona 22 maja 2023 r. z oznaczeniem PIT-36,

·(...) 2022 r. w CEIDG złożył Pan wniosek o zmianę formy opodatkowania podatku dochodowego z zasad liniowych na zasady ogólne - wniosek został przyjęty.

Ponadto zauważam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru oświadczenia o rezygnacji ze wskazanego sposobu opodatkowania, ani innych wymogów co do jego formy. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia/rezygnacji, o których mowa w art. 9 ust. 2 i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia/rezygnacji.

W opisanych przez Pana okolicznościach dowód wpłaty podatku w 2023 r. (dyspozycja przelewu płatności podatku - „wpłacona zaliczka na podatek dochodowy z oznaczeniem PIT-36”) - nie może jednak zostać uznana za skutecznie złożone oświadczenie o rezygnacji przez Pana z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie została ona bowiem dokonana w terminie określonym w art. 9a ust. 2b w związku z art. 9a ust. 2 tej ustawy (tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym).

Mając powyższe na względzie, Pana stanowisko w zakresie pytań numer: 1 i 3, uznaję więc za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam, że:

·przedstawiany przez Pana zakres żądania (zadane pytanie) zakreśla granice w jakich możemy wydać interpretację indywidualną. Przedmiotowe rozstrzygnięcie dotyczy więc tylko wyznaczonego przez Pana przedmiotu wniosku - zakresu Pana pytań numer: 1 i 3,

·wniosek w części poświęconej pytaniu numer 2 podlega odrębnemu rozpatrzeniu,

·   postępowanie w sprawie uzyskania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest szczególnym rodzajem postępowania. Interpretacje indywidualne są wyłącznie formą wyrażenia stanowiska przez organ uprawniony do ich wydania, jak należy interpretować oraz stosować przepisy prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w okolicznościach faktycznych, w których znajduje się lub może się znaleźć osoba występująca o interpretację. Określona przepisami Ordynacji podatkowej instytucja indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest aktem stosowania prawa, lecz jego wykładni. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzimy również postępowania dowodowego. Z wyżej wskazanych powodów:

niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku (załączone przez Pana dokumenty nie mogły stanowić przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie),

niniejsza interpretacja nie dotyczy/nie odnosi się do podniesionej przez Pana okoliczności, że:

weryfikując Pana dane w CEiDG, cały czas figuruje Pan jako podatnik rozliczający podatek dochodowy na zasadach ogólnych. Zostało to przez Pana potwierdzone 30 lipca 2024 r.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a,

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).