Obowiązki płatnika z tytułu przyznawanych nagród. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.529.2024.3.MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.529.2024.3.MS

Temat interpretacji

Obowiązki płatnika z tytułu przyznawanych nagród.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu przyznawanych nagród jest:

·nieprawidłowew części, dotyczącej nagród przyznawanym osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (pytanie nr 1);

·prawidłowew części, dotyczącej przyznawania nagród osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą (pytanie nr 2).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

... (dalej: Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

W dniu 27 lutego 2024 r. podjęta została Uchwała NR… w sprawie określenia szczegółowych zasad, trybu przyznawania nagrody Burmistrza za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz nagród za osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie krajowym lub międzynarodowym i za osiągnięcia w działalności sportowej.

Z powyższej uchwały wynika, iż Burmistrz … przyznaje:

1)nagrody za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. Nagroda za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury, zwana dalej nagrodą, przyznawana jest mieszkańcom …, którzy nie ukończyli 24 r. życia lub osobom prawnym, a także innym podmiotom. Nagroda dotyczy osiągnięć w dziedzinie: sztuk plastycznych - w tym grafiki komputerowej, muzyki, tańca - w tym baletu, śpiewu, sztuki cyrkowej, teatru i filmu - w tym animacji komputerowej, literatury, upowszechniania i ochrony kultury. Nagroda nie ma charakteru socjalnego. Nagroda przyznawana jest raz w roku za osiągnięcia z okresu dwunastu miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku,

2)nagrody za osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie krajowym lub międzynarodowym i za osiągnięcia w działalności sportowej. Nagroda jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym wypłacanym z budżetu Miasta …jako wyraz uznania dla zawodników, trenerów za osiągnięte wyniki sportowe. Nagroda przyznawana jest raz w roku za osiągnięcia z ostatnich dwunastu miesięcy poprzedzających złożenie wniosku. Za dyscypliny sportowe mające znaczenie dla … uznaje się: piłka nożna, piłka siatkowa, boks, taekwondo, karate, kick boxing, podnoszenie ciężarów, pływanie, kajakarstwo, tenis stołowy, tenis ziemny, koszykówka, piłka ręczna, biegi na orientację, kolarstwo, szermierka, lekkoatletyka, zapasy, akrobatyka sportowa, strzelectwo sportowe. Nagrody mogą otrzymać:

a)zawodnicy w wieku od 13 do 24 roku życia,

b)Zawodnicy będący w drużynie, którzy awansowali od poziomu wojewódzkiego,

c)trenerzy prowadzący szkolenia zawodników na terenie …, osiągających wysokie wyniki sportowe we współzawodnictwie krajowym lub międzynarodowym.

W kolejnych latach ... zamierza podejmować kolejne uchwały o przyznaniu nagród na analogicznych zasadach, jak wskazane w ww. uchwale.

Pytania

1.Czy w przypadku nagradzania osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej nagrody przyznane przez Burmistrza … należy traktować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 u.p.d.o.f. i w związku z tym ... powinno jako płatnik pobrać zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f. ?

2.Czy w przypadku nagradzania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczej nagrody przyznane przez Burmistrza … należy traktować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej tych osób, tj. jako przychód ze źródła o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. i w związku z tym ... nie będzie miało obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy, gdyż nie będzie pełniło roli płatnika ?

Państwa stanowisko

Ad 1

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „u.p.d.o.f.”), wygrane w konkursach opodatkowane są 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Natomiast zgodnie z art. 21. ust. 1 pkt. 68 i 68a u.p.d.o.f.: wolne od podatku dochodowego są:

·wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności;

·wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

W stanie faktycznym wskazanym przez Wnioskodawcę do wygranych w konkursie nie będzie miało zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. (tj. zwolnienia od podatku obejmującego wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja)).

Obecnie sądy administracyjne oraz organy podatkowe interpretują przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. w taki sposób, iż zwolnienie jest możliwe jedynie gdy:

·po pierwsze jest on emitowany przez środki masowego przekazu,

·po drugie jest on przez środki masowego przekazu organizowany, tj. organizatorem takiego konkursu musi być podmiot będący środkiem masowego przekazu (np. gazeta, stacja telewizyjna, stacja radiowa).

Natomiast potencjalnie będzie miało zastosowanie drugie ze zwolnień wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., dotyczące konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza kwoty 2 000 zł.

Przy czym należy wskazać, iż przykładowo w interpretacji Indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 stycznia 2020 r. nr 0114-KDIP3-3.4011.457.2019.3.JM wskazano, iż: „Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. wygrana musi dotyczyć konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu i jej wartość nie może przekroczyć jednorazowo kwoty 2.000 zł.

Jeżeli jednak wartość nagrody otrzymanej przez zwycięzcę przekroczy kwotę 2.000 zł, nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy i cała kwota nagrody podlegać będzie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym”.

W powyższym przypadku opodatkowaniu podlega całość nagrody a nie tylko jej wartość powyżej 2.000 zł.

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 41. ust. 4. u.p.d.o.f., płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz  11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10,12 i 21.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 7 u.p.d.o.f., jeżeli przedmiotem:

1)wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2,

2)świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4 i 4b,

3)świadczeń, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18

- nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

W związku z powyższym należy wskazać, iż organizator konkursu ma obowiązek pobrać 10% zryczałtowany podatek od nagród.

Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie w orzecznictwie - przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 listopada 2012 r. sygn. akt III SA/Wa 203/12 „Przychód z tytułu nagród, uzyskanych przez zwycięzców konkursów podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. Opodatkowanie nagród odbywa się zgodnie z zasadami art. 41 ust. 4 i ust. 7pkt 1 u.p.d.o.f.”.

Biorąc pod uwagę powyższe warunkiem koniecznym do zastosowania zryczałtowanego podatku od wygranych w wysokości 10% jest zorganizowanie konkursu.

W orzecznictwie wskazuje się na wyrok:

·    Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 3 lutego 2017 r. sygn. akt III SA/Wa 34/16, w którym wskazano, że: „Konkurs jest przedsięwzięciem, podczas którego uczestnicy rywalizuję między sobą, co w efekcie prowadzi do wyłonienia najlepszego z nich w danej dziedzinie. Współzawodnictwo odbywa się według określonych wcześniej kryteriów, których spełnienie ocenia specjalna komisja wskazująca zwycięzcę. Nagrody otrzymują najlepsi uczestnicy”;

·    Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 stycznia 2016 r. sygn. akt III SA/Wa 523/15, w którym wskazano, że; „Głównym celem konkursu jest wyłonienie osób najlepszych w danej dziedzinie. Oznacza to, że aby dane przedsięwzięcie odpowiadało istocie konkursu, powinien w nim wystąpić element rywalizacji, współzawodnictwo uczestników”;

Jeżeli skarżąca organizuje przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane właśnie konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowię ich przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej”;

·    Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 3 września 2014 r. sygn. akt I SA/GI 179/14, w którym wskazano, że:

-„1. Definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, powinny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W definicji słowa jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. Jedynie ubieganie się o nagrodę (jej wysokość) przez określone osoby wyróżniające się osiągnięciami - bez współzawodniczenia, konkurowania między sobą, nie mieści się w pojęciu „konkurs”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.,

-2. „Konkurs” stanowi rywalizację określonej pod względem ilościowym grupy podmiotów, w określonym zakresie (dziedzinie), w zamkniętym przedziale czasowym, który delimituje pod względem podmiotowym i przedmiotowym ową rywalizację o miano zwycięzcy, jak też że „konkurs” jest rozstrzygany przez określone gremium (komisję, radę, etc.) albo jednoosobowo, po upływie tego czasookresu. Brak wyodrębnienia ram podmiotowych i czasowych rywalizacji, powoduje że przedsięwzięcie nie przystaje: ani do potocznego rozumienia pojęcia „konkurs”, opartego na współzawodnictwie, ani do jego kontekstów użytych w innych aktach normatywnych. Takiego przedsięwzięcia nie można określić mianem „konkursu”, co w konsekwencji powoduje, że nie znajdują do niego zastosowania ani art. 30 ust. 1 pkt 2 ani art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.”;

·    Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 24 kwietnia 2013 r. sygn. akt I SA/Łd 141/13, w którym wskazano, że:

-    „Konkursem” jest przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Wynika z tego, że istotnym elementem każdego konkursu jest rywalizacja pomiędzy jego uczestnikami, zaś od strony formalnej - regulamin określający porządek oraz zasady wyłaniania zwycięzców.

-    Skoro uczestnikami przedsięwzięcia planowanego przez Klub mają być zawodnicy i trenerzy klubu, dla uznania go za konkurs konieczne byłoby, aby wygrana (nagrody) w owym konkursie była wynikiem bezpośredniej rywalizacji pomiędzy uczestnikami tego konkursu, a nie pochodną wyników drużyny i współczynnika udziału w nagrodzie ustalonymi dla poszczególnych sportowców oraz trenerów. Możliwe byłoby uznanie świadczenia wypłaconego przez Klub za wygraną w konkursie, gdyby owo świadczenie było przyznawane np. zdobywcy największej ilości punktów w określonym porządku, najskuteczniejszemu rozgrywającemu, najlepszemu zawodnikowi meczu, sezonu, czy rundy itp. W takiej sytuacji bowiem istnieje element bezpośredniej rywalizacji pomiędzy uczestnikami przedsięwzięcia, w związku z czym regulaminowe świadczenie będące efektem zwycięstwa w określonej kategorii (czy zajęcia premiowanego nagrodą miejsca) dawałoby podstawę do przyjęcia, że stanowi ono wygraną w konkursie podlegająca opodatkowaniu według zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

-    Nagrody wypłacane zawodnikom i trenerom jako wyłonionym przez organizatora zwycięzcom jako nagroda po zakończeniu sezonu, za uzyskanie przez te osoby najlepszych wyników w dziedzinie sportowej, jaką jest piłka siatkowa, nie stanowią wygranych w konkursach, lecz faktycznie element nagradzania przez klub zawodników i trenerów. Wskazane wyżej nagrody nie są objęte zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f, nie jest możliwe także ich opodatkowanie no zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy”.

Biorąc pod uwagę treść ww. uchwały … i sposób przyznawania nagród należy stwierdzić, iż tryb ten nie spełnia kryterium konkursu, gdyż brak jest bezpośredniej rywalizacji pomiędzy jej uczestnikami, a wypłata „nagrody” dotyczy osiągnięć „historycznych” z okresu dwunastu miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz za osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie krajowym lub międzynarodowym i za  osiągnięcia w działalności sportowej.

W związku z powyższym nagrodzona osoba fizyczna nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od nagrody wygranej w konkursie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., ani też przychód ten nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od nagród wygranych w konkursach w wysokości 10%, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

Powyższe stanowisko potwierdza cytowany powyżej wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 24 kwietnia 2013 r. sygn. akt I SA/Łd 141/13, a także wydany wskutek skargi kasacyjnej od tego wyroku - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 grudnia 2015 r. (sygn. akt II FSK 2615/13), w którym wskazano, iż: „Naczelny Sąd Administracyjny stoi na stanowisku, że definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej kluczowy jest - statuujący definicję konkursu - element rywalizacji. Bez rywalizacji nie można dookreślić pojęcia „konkurs”.

„Jedynie ubieganie się o nagrodę (jej wysokość) przez zawodników, trenerów i inne osoby wyróżniające się osiągnięciami w działalności sportowej - bez współzawodniczenia, konkurowania między sobą - nie mieści się w pojęciu „konkurs”, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. Rywalizacjo (współzawodnictwo, konkurowanie) odbywała się bowiem uprzednio, kiedy osoby te w ramach wcześniejszych konkursów udowadniały „kto jest najlepszy” oraz kto jest „następny” po najlepszym i kolejny po tym „najlepszym”.

W związku z powyższym należy uznać, iż w przypadku nagradzania osób fizycznych nagrody przyznane przez Burmistrza … należy traktować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 u.p.d.o.f.

Zgodnie bowiem z art. 13 pkt 2 u.p.d.o.f., przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Powyższy przepis dotyczy także przychodów z tytułu udziału w konkursach z dziedziny kultury i sztuki. W takim przypadku przyjmuje się, że przychody z tytułu udziału w konkursach z dziedziny kultury i sztuki nie są opodatkowane według zryczałtowanej stawki podatku w wysokości 10% wygranej (art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.), lecz na zasadach właściwych dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 2 u.p.d.o.f..

W związku z powyższym zgodnie z art. 41 ust. 1 u.p.d.o.f., osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zatem ... jako płatnik powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, jeżeli nagrodę otrzymuje osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie w licznych interpretacjach indywidualnych - m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 21 kwietnia 2010 r. nr IBPBII/1/415-39/10/ASz, z dnia 21 kwietnia 2010 r. nr IBPBII/1/415-37/10/ASz, z 29 czerwca 2017 r. nr 0112-KDIL3-1.4011.80.2017.2.AMN.

Ad 2

Natomiast w przypadku nagradzania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nagrody przyznane przez Burmistrza … należy traktować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej tych osób, tj. jako przychód ze źródła o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f., i w związku z tym  ... nie będzie miało obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy, gdyż nie będzie pełniło roli płatnika.

Należy wskazać, iż osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą ma obowiązek „samoopodatkowania” czyli samodzielnego obliczenia i wpłacenia kwoty podatku dochodowego od osiąganych w ramach prowadzonej działalności przychodów.

Zgodnie bowiem z art. 44 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f., podatnicy osiągający dochody:

1)z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14,

- są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W związku z powyższym ... nie będzie w miało obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy, gdyż nie będzie pełniło roli płatnika.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 11 grudnia 2019 r. nr 0114-KDIP3-2.4011.523.2019.2.EC, w której wskazano, iż „W przypadku wydania nagrody osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą wartość nagród otrzymanych w związku z tą działalnością, stanowić będzie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. przychód ze źródła o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy, który winien być przez nich opodatkowany zgodnie z wybraną formą opodatkowania”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

– podatku, zaliczki.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Tym samym, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 tejże ustawy.

Zgodnie z pkt 2 ww. artykułu:

Źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do art. 13 pkt 2 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że została podjęta Uchwała … w sprawie określenia szczegółowych zasad, trybu przyznawania nagrody Burmistrza … za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz nagroda za osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie krajowym lub międzynarodowym i za osiągnięcia w działalności sportowej. Z uchwały wynika, że Burmistrz przyznaje nagrody za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. Nagroda przyznawana jest mieszkańcom Miasta, którzy nie ukończyli 24 roku życia lub osobom prawnym, a także innym podmiotom. Ponadto, przyznawane są również nagrody za osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie krajowym lub międzynarodowym i za osiągnięcia w działalności sportowej. Nagroda ta jest jednorazowym świadczeniem pieniężnym wypłacanym z budżetu Miasta jako wyraz uznania dla zawodników, trenerów za osiągnięte wyniki sportowe. Nagroda przyznawana jest raz w roku za osiągnięcia z ostatnich dwunastu miesięcy poprzedzających złożenie wniosku.

Z powyższego wynika, że nagrody opisane we wniosku przyznane osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej nie mogą stanowić przychodu z tytułu z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy, bowiem nie są to świadczenia uzyskane z uprawiania sportu czy udziału w konkursie, a jedynie uzyskiwane są za ogólne osiągnięcia w danej dziedzinie. Świadczenia te z uwagi na swój charakter i funkcję jaką mają pełnić nie mają bezpośredniego związku z udziałem w zawodach czy konkursach (nie jest to świadczenie uzyskane jako wygrana w zawodach czy w konkursie), lecz stanowią nagrodę (wyróżnienie) za osiągnięcia zawodników i trenerów w sporcie oraz za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej upowszechniania i ochrony kultury, które są przyznawane raz w roku za osiągnięcia z okresu dwunastu miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku.

Wskazać należy, że systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10 tej ustawy. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania.

Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy inne źródła.

Z kolei na mocy art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł. Nie ma przeszkód aby do innych źródeł zostały również zaliczone nagrody, w sytuacji gdy np. nie zostały one otrzymane w warunkach odpowiadających definicji działalności gospodarczej, lub gdy osób otrzymujących nagrody nie łączy z podmiotem przyznającym żadna umowa cywilnoprawna.

W świetle przedstawionych we wniosku informacji oraz ww. przepisów prawa podatkowego należy uznać, że nagrody za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury oraz nagrody za osiągnięcia sportowe we współzawodnictwie krajowym lub międzynarodowym i za osiągnięcia w działalności sportowej, w przypadku nagradzania osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym należy sporządzić informacje o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Stosownie bowiem do art. 42a ust. 1 ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wartość przekazanych nagród należy wykazać w informacjach PIT-11, w pozycji zawartej w części F formularza, tj. w części przeznaczonej do wykazania przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do tych przychodów nie będzie ciążył na Państwu obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Reasumując, w związku z wypłatą wskazanych we wniosku nagród na Państwu ciążyć będą wyłącznie obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy, tj. obowiązek sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 i przekazania ich podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.

Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznano za nieprawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w zakresie nagradzania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, należy zauważyć, że w konstrukcji podatku dochodowego od osób fizycznych ustawodawca wziął pod uwagę, że przysporzenia, które uzyskują osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów. Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody z poszczególnych źródeł przychodów i zasady ich ustalania zostały natomiast uregulowane w art. 12-20 omawianej ustawy. System opodatkowania przychodów osób fizycznych uwzględnia specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.

Odrębnym źródłem przychodów jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:

Pozarolnicza działalność gospodarcza.

Źródło pozarolnicza działalność gospodarcza zostało scharakteryzowane przez ustawodawcę w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przy czym, jak wynika z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Zatem, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanego świadczenia w naturze lub innych nieodpłatnych świadczeń (np. nagroda).

Mając na uwadze powyższe, należy zgodzić się z Państwem, że przypadku nagradzania osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą nagrody przyznane przez Burmistrza należy traktować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej tych osób, tj. jako przychód ze źródła o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w związku z tym Państwo nie będziecie mieli obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy, gdyż nie będziecie pełnić roli płatnika.

Zatem w zakresie pytania nr 1 stanowisko należało uznać za nieprawidłowe, zaś odnośnie pytania nr 2 za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz orzeczeń sądów administracyjnych informujemy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).