Możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego do świadczenia otrzymanego w 2020 r. z tytułu udziału w pracowniczym planie kapitałowym. - Interpretacja - null
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Możliwość zastosowania zwolnienia przedmiotowego do świadczenia otrzymanego w 2020 r. z tytułu udziału w pracowniczym planie kapitałowym.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia przedmiotowego do świadczenia otrzymanego w 2020 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu 19 czerwca 2020 r. wpłynęła na Pana konto w Banku X w Polsce kwota 2.801,57 USD (11.091,14 PLN przeliczone według kalkulatora walutowego ze strony podatki.gov.pl na dzień 18 czerwca 2020 r.). Przychód ten stanowił częściową wypłatę Pana oszczędności zgromadzonych na indywidualnym koncie w pracowniczym planie kapitałowym A zarządzanym w (...), Cypr.
Udział Pana w tym funduszu wynikł z zatrudnienia Pana w systemie kontraktowym, w charakterze (...) na (...), w B od dnia (...) 2006 r. do dnia (...) 2010 r. W wyżej wymienionym okresie były potrącane od Pana wynagrodzenia składki na fundusz C. Potwierdzone jest to zaświadczeniem wydanym na Pana prośbę przez Spółkę D, która pośredniczyła w zatrudnieniu Pana na (...).
B przelał łącznie na Pana subkonto w funduszu kwotę 8.588,55 USD (24.690,36 PLN, przeliczone na dzień 30 marca 2010 r.).
Fundusz ten działa w celu zapewnienia pracownikom korzyści kapitałowych po osiągnięciu wieku emerytalnego (w Pana wieku 60 lat), również niezdolności do pracy, jak i śmierci.
W międzyczasie, zanim osiągnął Pan wiek 60 lat, w roku 2017 B. przekształcił się w E. , i od tego czasu podlega pod jurysdykcję podatkową Republiki Cypryjskiej. To samo dotyczy C, który przekazał administrację Pana subkontem i zgromadzonymi tam oszczędnościami dla A, podlegającemu jurysdykcji podatkowej Cypru. Odbyło się to zgodnie z zapisem w pkt 1 regulaminu „A”, który został udostępniony Urzędowi Skarbowemu w (...).
W 2019 r. wystąpił Pan przy pomocy specjalnego wniosku do F. Cyprus (co potwierdza dokument przekazany do US w (...)) o wypłatę należnych Panu korzyści emerytalnych. W wyniku tego otrzymał Pan na swoje konto w Banku X przychód 2.801,57 USD (11.091,14 PLN).
Przynależny Panu zasiłek emerytalny został obliczony na podstawie pkt 10 regulaminu funduszu, uzależniającego nabyte prawo do wypłaty procentowej zgromadzonych środków, w zależności od lat przepracowanych (pełnych) w B.
W Pana przypadku było to 30%. Pozostałe na Pana koncie środki 5.786,98 USD przeszły na własność A i będą inwestowane na rzecz innych udziałowców. Ta suma nigdy nie będzie Panu wypłacona.
Powyższy opis jest potwierdzony zaświadczeniem wystawionym na Pana prośbę od G., które zostało przekazane Urzędowi Skarbowemu w (...).
Zgodnie z Pana najlepszą wiedzą składki do funduszu wypłacone przez F do C na Pana subkonto pochodziły w 50% bezpośrednio z Pana zarobionych pieniędzy w latach 2006 - 2010 i opodatkowanych zgodnie z „Dodatkiem warunków kontraktu” pkt 6 (przekazany do Urzędu Skarbowego w (...)). Pozostałe 50% było dopłacane przez B.
Wynika z tego, że Pana bezpośredni udział w oszczędnościach wyniósł ok. 4.294,28 USD (12.345,18 PLN, przeliczone na dzień 30 marca 2010 r.). Niestety nie zostało to potwierdzone w zaświadczeniu otrzymanym od A, pomimo, że zwrócił się Pan do nich również o to.
Pytanie
Czy przychód uzyskany przez Pana w 2020 r., wynikły z udziału w pracowniczym planie kapitałowym A może podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, tzn. być wolnym od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58ac) ustawy?
Pana stanowisko w sprawie
Przychód uzyskany w roku 2020 wynikły z udziału w funduszu pracowniczym A pochodził z tytułu gromadzenia środków na Pana subkoncie otwartym w ramach indywidualnego produktu emerytalnego. A działa w ramach przepisów prawnych Republiki Cypryjskiej, która jest członkiem Unii Europejskiej (EU). Środki pochodzące z funduszu są inwestowane przy pomocy (...) będącego liderem funduszy kapitałowych w (...).
Dzięki temu A spełnia wszystkie wymagania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady EU 2019/1238 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ogólnoeuropejskiego indywidualnego produktu emerytalnego (OIPE).
Pana indywidualne konto otwarte w funduszu A w związku z powyższym, spełnia warunki art. 2 pkt 23 rozporządzenia 2019/1238. Zgodnie z przepisami Republiki Cypryjskiej, z którymi prowadzony jest rzeczony fundusz, dochody z udziału w funduszach kapitałowych są zwolnione z podatku dochodowego.
Uważa Pan, że na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 ust. 1 pkt 58ac) Pana przychód osiągnięty w roku 2020, wynikły z udziału w funduszu A powinien być zwolniony od podatku dochodowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Należy zauważyć, że wykładnia językowa przytoczonego art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazuje, że momentem przesądzającym o powstaniu przychodu jest moment jego uzyskania, tj. chwila kiedy podatnik otrzymał (lub postawiono do jego dyspozycji) wartości pieniężne.
Stosownie natomiast do wskazanego przez Pana we wniosku art. 21 ust. 1 pkt 58ac) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu gromadzenia oszczędności na subkoncie w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia 2019/1238, prowadzonym zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jeżeli przychody (dochody) z tytułu takich świadczeń nie podlegałyby w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub byłyby zwolnione z tego podatku w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, zgodnie z którego przepisami prowadzone jest takie subkonto, gdyby wypłata została dokonana na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w tym państwie.
W opisie zdarzenia wyjaśnił Pan, że w dniu 19 czerwca 2020 r. wpłynęła na Pana konto w Banku X w Polsce kwota 2.801,57 USD (11.091,14 PLN przeliczone według kalkulatora walutowego ze strony podatki.gov.pl na dzień 18 czerwca 2020 r.). Przychód ten stanowił częściową wypłatę Pana oszczędności zgromadzonych na indywidualnym koncie w pracowniczym planie kapitałowym A zarządzanym w (...), Cypr. Udział Pana w tym funduszu wynikł z zatrudnienia Pana w systemie kontraktowym, w charakterze (...) na (...) w B od dnia (...) 2006 r. do dnia (...) 2010 r. W wyżej wymienionym okresie były potrącane od Pana wynagrodzenia składki na fundusz C. Potwierdzone jest to zaświadczeniem wydanym na Pana prośbę przez Spółkę D, która pośredniczyła w zatrudnieniu Pana na (...). B przelał łącznie na Pana subkonto w funduszu kwotę 8.588,55 USD (24.690,36 PLN, przeliczone na dzień 30 marca 2010 r.). Fundusz ten działa w celu zapewnienia pracownikom korzyści kapitałowych po osiągnięciu wieku emerytalnego (w Pana wieku 60 lat), również niezdolności do pracy, jak i śmierci. W międzyczasie, zanim osiągnął Pan wiek 60 lat, w roku 2017 B. przekształcił się w E. , i od tego czasu podlega pod jurysdykcję podatkową Republiki Cypryjskiej. To samo dotyczy C, który przekazał administrację Pana subkontem i zgromadzonymi tam oszczędnościami dla A, podlegającemu jurysdykcji podatkowej Cypru. Odbyło się to zgodnie z zapisem w pkt 1 regulaminu „A”. W 2019 r. wystąpił Pan przy pomocy specjalnego wniosku do F. Cyprus o wypłatę należnych Panu korzyści emerytalnych. W wyniku tego otrzymał Pan na swoje konto w Banku X przychód 2.801,57 USD (11.091,14 PLN). Przynależny Panu zasiłek emerytalny został obliczony na podstawie pkt 10 regulaminu funduszu, uzależniającego nabyte prawo do wypłaty procentowej zgromadzonych środków, w zależności od lat przepracowanych (pełnych) w B. W Pana przypadku było to 30%. Pozostałe na Pana koncie środki 5.786,98 USD przeszły na własność A i będą inwestowane na rzecz innych udziałowców. Ta suma nigdy nie będzie Panu wypłacona. Zgodnie z Pana najlepszą wiedzą składki do funduszu wypłacone przez F do C na Pana subkonto pochodziły w 50% bezpośrednio z Pana zarobionych pieniędzy w latach 2006 - 2010 i opodatkowanych zgodnie z „Dodatkiem warunków kontraktu” pkt 6. Pozostałe 50% było dopłacane przez (...). Wynika z tego, że Pana bezpośredni udział w oszczędnościach wyniósł ok. 4.294,28 USD (12.345,18 PLN, przeliczone na dzień 30 marca 2010 r.). Nie zostało to potwierdzone w zaświadczeniu otrzymanym od B, pomimo, że zwrócił się Pan do nich również o to.
W świetle Pana wątpliwości związanych z możliwością zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 58ac) ustawy, wyjaśnić należy, że ww. zwolnienie przedmiotowe zostało wprowadzone do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez art. 30 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o ogólnoeuropejskim indywidualnym produkcie emerytalnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1843).
Na podstawie art. 52 ww. ustawy o ogólnoeuropejskim indywidualnym produkcie emerytalnym:
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1)art. 39, który wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia;
2)art. 27 ust. 2 pkt 1, który wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia;
3)art. 46, który wchodzi w życie z dniem 1 października 2023 r.;
4)art. 37 pkt 13, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.;
5)art. 37 pkt 7 w zakresie art. 16e ust. 4 pkt 1 lit. b oraz pkt 9 w zakresie art. 26 ust. 7 pkt 4 i 5, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2032 r.
Ustawa o ogólnoeuropejskim indywidualnym produkcie emerytalnym została opublikowana 11 września 2023 r., dlatego też wejście w życie zmian wprowadzonych w jej art. 30 nastąpiło 26 września 2023 r.
Z uwagi na brak przepisów przejściowych regulujących w sposób szczególny zastosowanie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 58ac) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uznać zatem należy, że ma on zastosowanie do przychodów uzyskanych od 26 września 2023 r.
Skoro zatem świadczenie, o którym mowa we wniosku zostało Panu wypłacone w dniu 19 czerwca 2020 r., to nawet w sytuacji gdy stanowiłoby ono przychód z tytułu gromadzenia oszczędności na subkoncie w rozumieniu art. 2 pkt 23 rozporządzenia 2019/1238, prowadzonym zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium Cypru, nie mogłoby korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 58ac) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak bowiem wyjaśniliśmy powyżej, przepis ten nie ma zastosowania do dochodów uzyskanych w 2020 r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.