Interpretacja indywidualna z dnia 5 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.580.2024.2.EC
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z preferencyjnego opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca dzieci.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 lipca 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 23 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 września 2024 r. (wpływ 25 września 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prosi o interpretację indywidualną, czy za lata 2022, 2023 oraz za lata kolejne, może rozliczać się z podatku w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci.
10 października 2019 r. Wnioskodawca rozwiódł się z żoną …. Wyrokiem Sądu … ustalono opiekę naprzemienną nad ich małoletnimi dziećmi …. urodzoną 1 lutego 2011 r. oraz … urodzonym 1 września 2015 r. i powierzono władzę rodzicielską obojgu rodzicom. Dzieci zgodnie z wyrokiem Sądu jeden tydzień przebywają u Wnioskodawcy, a kolejny tydzień u byłej żony. Dzieci co drugi tydzień są pod opieką Wnioskodawcy, u Niego nocują, jedzą posiłki, mają swoje pokoje, ubrania, książki, odrabiają lekcje, mają swoje obowiązki, mają swoje książki, zabawki, zwierzątka. Dzieci w 50% zamieszkują z Wnioskodawcą, wówczas samotnie bez niczyjej pomocy się nimi opiekuje i wychowuje. Wnioskodawca troszczy się o fizyczny, duchowy i psychiczny rozwój dzieci. Przygotowuje posiłki, chodzi z dziećmi na zajęcia pozalekcyjne (np. basen, siatkówkę), pierze, dba o higienę dzieci, utrzymuje kontakt ze szkołą, zapewnia opiekę medyczną, rozrywkę, aktywnie uczestniczy w życiu i rozwoju dzieci, zabezpiecza dzieciom potrzeby bytowe, zdrowotne, edukacyjne. W czasie kiedy dzieci są u Wnioskodawcy ponosi On wszystkie koszty ich utrzymania. Ponosi koszty wyposażenia i utrzymania części domu związanej z pobytem i wychowaniem Jego dzieci. Koszty np. opłaty za obiady w szkole, buty, kurtki, lekarstwa itp. Wnioskodawca stara się z byłą żoną dzielić po połowie, lecz jeżeli była żona nie płaci to Wnioskodawca płaci całość.
Wnioskodawca jest stale opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na zasadach ogólnych według skali podatkowej. Dzieci nie osiągnęły żadnego dochodu. Ani dzieci Wnioskodawcy, ani Wnioskodawca nigdy nie osiągnęli dochodu opodatkowanego ryczałtem, podatkiem liniowym, kartą podatkową, podatkiem tonażowym oraz podatkiem w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W lutym 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej odmówił Wnioskodawcy możliwości opodatkowania na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci. 10 marca 2020 r. Wnioskodawca złożył skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który uchylił interpretację indywidualną KIS wyrokiem z dnia 21 października 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wniósł skargę kasacyjną od tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 10 października 2023 r. wydał wyrok, w którym oddala skargę kasacyjną.
W dniu 16 maja 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną po wyroku Sądu - po ponownym rozpatrzeniu wniosku Wnioskodawcy o wydanie interpretacji z uwzględnieniem wyroków WSA z 21 października 2020 r. oraz wyroku NSA z dnia 10 października 2023 r. Stwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy o możliwości opodatkowania przez Wnioskodawcę na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci jest prawidłowe. W dniu 29 maja 2024 r. Wnioskodawca zadzwonił na podany w interpretacji indywidualnej numer telefonu do biura Dyrektora KIS i uzyskał potwierdzenie, że może rozliczać się z podatku na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że podlega na terenie Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest opodatkowany według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyrokiem Sądu z dnia 10 października 2019 r. został orzeczony rozwód Wnioskodawcy z (...). Wyrok ten uprawomocnił się w dniu 2 listopada 2019 r. i od tej pory Wnioskodawca jest rozwodnikiem. Po rozwodzie Jego stan cywilny nie uległ zmianie - nadal jest rozwodnikiem. Wyrok o rozwodzie uprawomocnił się 2 listopada 2019 r. Wyrokiem Sądu ustalono opiekę naprzemienną nad dziećmi - .... urodzoną 1 stycznia 2011 r. oraz .... urodzonym 1 września 2015 r. oraz powierzono władzę rodzicielską obojgu rodzicom.
Dzieci zgodnie z wyrokiem Sądu mieszkają jeden tydzień u Wnioskodawcy, a jeden tydzień u byłej żony. Od stycznia 2018 r. trwała sprawa rozwodowa, jak również sprawa o ustalenie opieki nad dziećmi. W czasie trwania procesu sądowego o rozwód i ustalenie opieki nad dziećmi, Wnioskodawca zawarł z byłą żoną ugodę sądową, że dziećmi opiekować się będą naprzemiennie, tj. tydzień dziećmi będzie opiekować się Wnioskodawca i dzieci będą mieszkać u Niego, a tydzień dziećmi będzie opiekować się była żona i dzieci będą mieszkać u niej. Wyrokiem Sądu z dnia 10 października 2019 r., który uprawomocnił się w dniu 2 listopada 2019 r. ustalono opiekę naprzemienną nad dziećmi i powierzenie władzy rodzicielskiej obojgu rodzicom. Dzieci zgodnie z wyrokiem Sądu przebywają jeden tydzień u Wnioskodawcy, a następny tydzień u matki. Dzieci mieszkają pod adresem Wnioskodawcy co drugi tydzień, u Niego nocują, jedzą posiłki, mają swoje pokoje, ubrania, książki, zabawki, rowerki, pamiątki, zwierzątka, odrabiają lekcje, mają swoje obowiązki. Dzieci w 50% czasu zamieszkują z Wnioskodawcą, wówczas Wnioskodawca aktywnie i samotnie się nimi opiekuje i samotnie bez niczyjej pomocy je wychowuje. Wnioskodawca troszczy się o fizyczny, duchowy i psychiczny rozwój Jego dzieci. Samotnie przygotowuje posiłki, chodzi na zajęcia pozalekcyjne (np. basen, siatkówkę,) pierze, dba o higienę dzieci, utrzymuje kontakt ze szkołą, zapewnia opiekę medyczną, rozrywkę, aktywnie uczestniczy w życiu i rozwoju swoich dzieci. Wnioskodawca dba o ich sprawy bytowe. Dzieci mają swoje pokoje, które Wnioskodawca wyposażył w meble, zabawki i inne rzeczy potrzebne do nauki, zabawy i wypoczynku. Wnioskodawca jeździ z dziećmi na basen, chodzi na spacery, jeździ na wycieczki, na rowery, na sanki. Wnioskodawca organizuje dzieciom wyjazdy nad morze, nad jeziora, nad rzekę, organizuje dzieciom urodziny, mikołajki i inne rodzinne uroczystości. Samotnie zabezpiecza dzieciom potrzeby bytowe, zdrowotne, edukacyjne. W czasie kiedy dzieci mieszkają u Wnioskodawcy, ponosi On samotnie wszystkie koszty ich utrzymania oraz ponosi wszystkie koszty wyposażenia i utrzymania części domu, związanej z ich pobytem i wychowaniem.
Zgodnie z art. 71 ust. 1 Konstytucji RP, Państwo w swojej polityce społecznej i gospodarczej uwzględnia dobro rodziny. Rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne mają prawo do szczególnej pomocy ze strony władzy publicznej, np. poprzez skorzystanie z ulgi podatkowej. Otrzymanie ulgi podatkowej nie powinno być uzależnione od tego aby drugi z rodziców był wyeliminowany z opieki i wychowania dzieci, taki warunek przeczy polityce prorodzinnej Państwa. Wyroki Sądów potwierdzają, że sprawowanie opieki naprzemiennej jest przez każdego rodzica realizowane „samotnie”, bez udziału drugiego z rodziców w określonym przedziale czasowym w obrębie każdego roku kalendarzowego - a więc powinna być możliwość rozliczenia podatkowego jako samotny rodzic, aby dzieci z takich rodzin nie były w gorszej sytuacji materialnej od pozostałych dzieci.
Świadczenie wychowawcze byli małżonkowie pobierają zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci w związku z opieką naprzemienną nad dziećmi sprawowaną przez obydwojga rodziców na podstawie orzeczenia Sądu - każdemu rodzicowi w wysokości połowy kwoty przysługującego za dany miesiąc świadczenia wychowawczego. Z otrzymywanej przez Wnioskodawcę połowy świadczenia pokrywa On koszty obiadów dzieci w szkole, wycieczki, ubezpieczenie i wszelkie niezbędne opłaty szkolne oraz zajęcia pozalekcyjne. W latach 2022-2023 zarówno Wnioskodawca, jak i matka Jego dzieci, posiadali pełną władzę rodzicielską wobec dzieci. W latach 2022-2023 zgodnie z wyrokiem Sądu o opiece naprzemiennej, dzieci jeden tydzień mieszkały u Wnioskodawcy, a następny u byłej żony. W latach 2022-2023 matka dzieci Wnioskodawcy, zgodnie z wyrokiem Sądu o opiece naprzemiennej, co drugi tydzień opiekowała się dziećmi, co drugi tydzień mieszkały dzieci u niej. Kiedy dzieci mieszkały u niej zabezpieczała im potrzeby bytowe, zdrowotne i edukacyjne. Koszty np. opłaty za obiady dzieci w szkole, opłaty za telefon, ubrania, w których dzieci chodzą kiedy mieszkają z Wnioskodawcą, płaci Wnioskodawca.
Wycieczki szkolne, przybory szkolne małżonkowie starają się płacić po połowie, lecz jeżeli była żona nie płaci, to Wnioskodawca płaci całość. W latach 2022-2023 dzieci Wnioskodawcy uczęszczały do szkoły podstawowej nr … w ….. W latach 2022-2023 dzieci Wnioskodawcy nie zostały umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie.
W latach 2022-2023 Wnioskodawca osiągał dochody opodatkowane według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - z tytułu umowy o pracę i umowy zlecenia.
Dochody Wnioskodawcy w latach 2022-2023 pochodziły z tytułu umowy o pracę i umowy zlecenia. Dochody opodatkowane były według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od dochodu zostały pobrane i odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wnioskodawca nie jest ojcem ani opiekunem prawnym innych dzieci. Za lata 2022-2023 rozliczył się indywidualnie, lecz po otrzymaniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 października 2023 r. oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 16 maja 2024 r., znak pisma 0113-KDIPT2-2.4011.796.2019.11.EC oraz po potwierdzeniu w dniu 29 maja 2024 r., o godzinie 9:29 telefonicznie w Krajowej Informacji Skarbowej, że Wnioskodawca może się rozliczyć w sposób przewidziany dla samotnie wychowujących dzieci, złożył On korektę do Urzędu Skarbowego i rozliczył się za lata 2022-2023 w sposób przewidziany dla samotnie wychowujących dzieci. Obecnie korekta jest złożona, ale ze zwrotem pieniędzy wstrzymano się do uzyskania od KIS interpretacji indywidualnej.
W latach kolejnych stan faktyczny najprawdopodobniej nie ulegnie zmianie co do przesłanek rozliczenia się jako rodzic samotnie wychowujący dzieci.
Pytanie
Wnioskodawca prosi o interpretację indywidualną, czy w świetle wyroku NSA z dnia 10 października 2023 r. oraz interpretacji Dyrektora KIS z dnia 16 maja 2024 r., UNP …., znak pisma 0113-KDIPT2-2.411.796.2019.11.EC, może rozliczyć się z podatku w latach 2022-2023 oraz w latach kolejnych w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci?
Pana stanowisko w sprawie
Po przyznaniu przez Sąd opieki naprzemiennej nad dziećmi, co drugi tydzień dzieci przebywają pod opieką Wnioskodawcy. Wszystkie czynności wychowawcze (bytowe, fizyczne, duchowe) Wnioskodawca wykonuje samodzielnie bez niczyjej pomocy.
Wnioskodawca uważa, że w czasie gdy dzieci przebywają u Niego, jest samotnym rodzicem i powinien rozliczać się z podatku w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 10 października 2023 r. oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 maja 2024 r., znak pisma 0113-KDIPT2-2.4011.796.2019.11.EC.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Stosownie do art. 6 ust. 4d ww. ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Na podstawie art. 6 ust. 4e ww. ustawy:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
– w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 4f ww. ustawy, który ma zastosowanie od 1 stycznia 2022 r.:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1577 i 2140).
W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:
·posiadania przez rodzica lub opiekuna prawnego statusu osoby samotnie wychowującej dziecko (dzieci);
·wychowywania przez rodzica lub opiekuna prawnego samotnie w roku podatkowym dziecka (dzieci);
·nieuzyskiwania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko (dzieci) przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem najmu prywatnego – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
·niepodlegania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko (dzieci) opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych przez ustawodawcę w przepisach je konstytuujących, które powinny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.
Przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci (panna, kawaler, wdowa, wdowiec, rozwódka, rozwodnik), jak również do tego, że osoba ta musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców.
Ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się zatem do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny. Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu, systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.
Osobą samotnie wychowującą dziecko, jest więc taka osoba, która stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, bez udziału (wsparcia) drugiej osoby.
Dodatkowo podkreślenia wymaga, że dla preferencyjnego opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. istotne znaczenie ma regulacja zawarta w treści art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z literalnego brzmienia art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika bowiem, że ww. preferencyjne opodatkowanie nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Zatem od 1 stycznia 2022 r. ustawodawca zdecydował się na zmianę normatywną, która zgodnie z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przyznaje preferencji osobie, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko. Dotyczy to również sytuacji, gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z ustawą o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Stosownie do art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1577 ze zm.):
W przypadku gdy dziecko, zgodnie z orzeczeniem sądu, jest pod opieką naprzemienną obydwojga rodziców rozwiedzionych, żyjących w separacji lub żyjących w rozłączeniu sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach, kwotę świadczenia wychowawczego ustala się każdemu z rodziców w wysokości połowy kwoty przysługującego za dany miesiąc świadczenia wychowawczego.
Jak Pan wskazał w opisie sprawy, 10 października 2019 r. rozwiódł się Pan z żoną. Pana stan cywilny nie uległ zmianie, jest Pan rozwodnikiem. W czasie trwania procesu sądowego o rozwód i ustalenie opieki nad dziećmi, zawarł Pan z byłą żoną ugodę sądową, że dziećmi opiekować się będziecie naprzemiennie. Wyrokiem Sądu ustalono opiekę naprzemienną nad małoletnimi dziećmi i powierzono władzę rodzicielską obojgu rodzicom. Dzieci zgodnie z wyrokiem Sądu jeden tydzień przebywają u Pana, a kolejny tydzień u byłej żony. Dzieci mieszkają pod Pana adresem co drugi tydzień, u Pana nocują, jedzą posiłki, mają swoje pokoje, ubrania, książki, zabawki, rowerki, pamiątki, zwierzątka, odrabiają lekcje, mają swoje obowiązki. Dzieci w 50% czasu zamieszkują z Panem, wówczas Pan aktywnie i samotnie się nimi opiekuje i samotnie bez niczyjej pomocy je wychowuje. Troszczy się Pan o fizyczny, duchowy i psychiczny rozwój swoich dzieci. Samotnie przygotowuje posiłki, chodzi na zajęcia pozalekcyjne (np. basen, siatkówkę,) pierze, dba o higienę dzieci, utrzymuje kontakt ze szkołą, zapewnia opiekę medyczną, rozrywkę, aktywnie uczestniczy w życiu i rozwoju swoich dzieci. Dba Pan o ich sprawy bytowe. Dzieci mają swoje pokoje, które Pan wyposażył w meble, zabawki i inne rzeczy potrzebne do nauki, zabawy i wypoczynku. Jeździ Pan z dziećmi na basen, chodzi na spacery, jeździ na wycieczki, na rowery, na sanki. Organizuje dzieciom wyjazdy nad morze, nad jeziora, nad rzekę, organizuje dzieciom urodziny, mikołajki i inne rodzinne uroczystości. Samotnie zabezpiecza Pan dzieciom potrzeby bytowe, zdrowotne, edukacyjne. W czasie kiedy dzieci mieszkają u Pana, ponosi Pan samotnie wszystkie koszty ich utrzymania oraz ponosi wszystkie koszty wyposażenia i utrzymania części domu, związanej z ich pobytem i wychowaniem.
Wskazał Pan również, że świadczenie wychowawcze byli małżonkowie pobierają zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci w związku z opieką naprzemienną nad dziećmi sprawowaną przez obydwojga rodziców na podstawie orzeczenia Sądu - każdemu rodzicowi w wysokości połowy kwoty przysługującego za dany miesiąc świadczenia wychowawczego. Z otrzymywanej przez Pana połowy świadczenia pokrywa Pan koszty obiadów dzieci w szkole, wycieczki, ubezpieczenie i wszelkie niezbędne opłaty szkolne oraz zajęcia pozalekcyjne.
Nie można zgodzić się z Pana stanowiskiem, zgodnie z którym jest Pan samotnym rodzicem i powinien rozliczać się z podatku w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci, gdyż wszystkie czynności wychowawcze (bytowe, fizyczne, duchowe) wykonuje Pan samodzielnie bez niczyjej pomocy.
Samodzielna opieka nad dzieckiem nie jest równoznaczna z samotną opieką. Fakt, że każdy z rodziców zajmuje się dzieckiem w ustalonym czasie, czyli samodzielnie i w tym czasie drugi rodzic nie uczestniczy w wychowaniu tego dziecka, nie oznacza że mamy do czynienia z samotnym wychowaniem dziecka. Rodzice nie wychowują dzieci równocześnie. Nie zawsze bowiem opiekują się dzieckiem w tym samym miejscu i czasie. Podczas sprawowania opieki przez rodziców może zachodzić taka sytuacja, że w którymś momencie dnia, tygodnia, miesiąca (a w szczególnych sytuacjach nawet w określonych dniach, tygodniach, miesiącach), jeden z rodziców pozostaje sam na sam z dzieckiem. Jednakże w takiej sytuacji nie ma mowy o samotnym wychowywaniu dziecka przez któregokolwiek z rodziców. Opieka naprzemienna jest jedną z form wspólnego wychowywania dzieci.
Przenosząc powyższe uregulowania na grunt opisanej sprawy, nie kwestionując Pana zaangażowania w proces wychowawczy dzieci, nie można uznać, że w Pana przypadku spełnione zostały warunki wymagane dla rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci. Wprawdzie – jak wskazał Pan we wniosku – co drugi tydzień, kiedy dzieci mieszkają pod Pana adresem, wyłącznie Pan (sam, bez udziału drugiego rodzica) wychowywał i wykonywał względem małoletnich dzieci władzę rodzicielską, to jednak wobec tego, że Pana dzieci – zgodnie z rozstrzygnięciem Sądu – pozostają pod opieką naprzemienną, w związku z którą, obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, wystąpiła określona w art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych negatywna przesłanka uniemożliwiająca Panu skorzystanie z tej preferencji.
W konsekwencji, nie może Pan rozliczyć się za 2022 r. i za 2023 r. jako rodzic samotnie wychowujący dzieci na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c w zw. z art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnienie do omawianego preferencyjnego rozliczania się nie będzie Panu przysługiwać także za lata kolejne, jeżeli nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że interpretacja dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej Pana sprawy w określonym stanie faktycznym i prawnym, oraz że tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące.
Powołana interpretacja indywidualna nie może stanowić podstawy prawnej przy wydawaniu niniejszej interpretacji indywidualnej. Podkreślić bowiem należy, że odmienne rozstrzygnięcia organów podatkowych nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy zainteresowanego, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. Na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), interpretacje co do zasady wiążą w sprawach, w których zostały wydane i nie są źródłem prawa powszechnie obowiązującego.
Odnosząc się do powołanych przez Pana wyroków sądów administracyjnych wskazać należy, że niewątpliwie wyroki sądów kształtują pewną linię wykładni obowiązującego prawa, jednak dotyczą wyłącznie konkretnych spraw w danym stanie prawnym. Należy również stwierdzić, że rozstrzygnięcia te zapadły w Pana indywidualnej sprawie jednak w odmiennym stanie prawnym, a w świetle art. 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.), nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym, nie mogą być wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację.
Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu interpretacji Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.
Nadmienić również należy, że informacje uzyskane przez inne kanały informacji podatkowej nie wpływają na niniejsze rozstrzygnięcie w sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).