Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.449.2024.1.ŁS
Temat interpretacji
Skutki podatkowe przyznania nagród za wybitne osiągnięcia sportowe.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 września 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych przyznania nagród za wybitne osiągnięcia sportowe. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Rada Gminy X (...) 2024 r. podjęła uchwałę w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przyznawania nagród i wyróżnień Wójta Gminy X za wybitne osiągnięcia sportowe.
Zgodnie z treścią uchwały nagrody przyznawane są przez Wójta Gminy na wniosek władz klubu sportowego lub odpowiedniego związku sportowego, Komisji stałych Rady Gminy X, osoby zainteresowanej.
We wnioskach zgłaszani są zawodnicy (dzieci niepełnoletnie) oraz trenerzy.
Nagroda sportowa zostaje przyznana zawodnikom zamieszkałym na terenie Gminy X, którzy osiągnęli wysokie wyniki we współzawodnictwie krajowym i międzynarodowym w oparciu o wyniki w zawodach, konkurencjach, turniejach w których nagrodzeni brali wcześniej udział.
Osoby fizyczne, które otrzymały nagrody sportowe nie łączy z Gminą umowa cywilno-prawna i nie prowadzą działalności gospodarczej.
Nagrody dla osób, o których mowa powyżej, przyznawane są w formie pieniężnej.
W 2024 r. Wójt Gminy przyznał nagrody sportowe dla kilku zawodników (dzieci niepełnoletnie).
Pytania
1)Czy od wypłaconych zawodnikom (dzieci niepełnoletnie) nagród za wybitne osiągnięcia sportowe powinni Państwo naliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?
2)Czy w przypadku wypłacenia nagród dzieciom, które nie osiągnęły pełnoletności, powinni Państwo wystawić PIT-11 dla zawodników czy dla rodziców zawodników?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, przyznane nagrody powinniście Państwo zaliczyć do innych źródeł przychodów.
Kwalifikacja możliwych do wypłacenia nagród zawodnikom do przychodów z innych źródeł znajduje uzasadnienie w tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym, że każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczonego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Dodatkowo między nagrodzonymi, a Państwem nie istnieje żaden stosunek pracy, ani umowa cywilno-prawna na okoliczność otrzymania nagrody.
Państwa zdaniem nie powstaje obowiązek podatkowy względem nagrodzonych na zasadach ogólnych w związku z tym nie powinni Państwo naliczać i pobierać zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Natomiast zgodnie z art. 42a ww. ustawy, to na Państwu spoczywa obowiązek sporządzenia PIT-11, a przychody osiągane za wysokie wyniki sportowe należy wykazać w części F ww. zeznania.
W przypadku zawodników (dzieci niepełnoletnich) informacje PIT-11 powinni Państwo wystawić na imię i nazwisko dziecka.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Z ww. przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to należy wskazać, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.
Zgodnie natomiast z definicją dochodu jest nim nadwyżka przychodów ze źródła nad kosztami jego uzyskania.
Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednym z nich są „inne źródła”, czyli źródła inne niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy).
Przy czym, zgodnie z art. 20 ust. 1 komentowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użyte w ww. przepisie sformułowanie „w szczególności”, świadczy o tym, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Rada Gminy X (...) 2024 r. podjęła uchwałę w sprawie określenia szczegółowych zasad i trybu przyznawania nagród i wyróżnień Wójta Gminy X za wybitne osiągnięcia sportowe. Zgodnie z treścią uchwały nagrody przyznawane są przez Wójta Gminy na wniosek władz klubu sportowego lub odpowiedniego związku sportowego, Komisji stałych Rady Gminy X, osoby zainteresowanej. Nagroda sportowa zostaje przyznana zawodnikom zamieszkałym na terenie Gminy X, którzy osiągnęli wysokie wyniki we współzawodnictwie krajowym i międzynarodowym w oparciu o wyniki w zawodach, konkurencjach, turniejach w których nagrodzeni brali wcześniej udział. Nagrody przyznawane są w formie pieniężnej. W 2024 r. Wójt Gminy przyznał nagrody sportowe dla kilku zawodników (dzieci niepełnoletnie).
Wątpliwość Państwa budzą kwestie poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaty ww. nagród oraz sposobu wypełnienia informacji PIT-11 dla nagrodzonych osób.
Analizując przedstawiony przez Państwa opis zdarzenia wskazuję, że nagrody i wyróżnienia są przyznawane za wybitne osiągnięcia sportowe. O przyznanie ww. nagrody wnioski mogą składać władze klubu sportowego lub odpowiedniego związku sportowego, Komisji stałych Rady Gminy X, osoby zainteresowane. Tym samym nagradzani w żaden sposób ze sobą nie współzawodniczą. Nie stają zatem do rywalizacji o tę nagrodę, gdyż przyznawane są im one – jak sami Państwo również to wskazali w opisie zdarzenia – w oparciu o wyniki w zawodach, konkurencjach, turniejach w których nagrodzeni brali wcześniej udział. Otrzymania nagrody przez uprawnione osoby nie można zatem uznać za zwycięstwo w konkursie z zakresu sportu.
W konsekwencji stwierdzam, że wypłacone przez Państwa zawodnikom (dzieci niepełnoletnie) ww. nagrody, których przyznanie nie ma związku z prowadzoną przez otrzymujące je osoby fizyczne działalnością gospodarczą lub zawartymi z Państwem umowami cywilnoprawnymi, stanowią dla osób nagrodzonych przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nagroda dla zawodnika (dziecka niepełnoletniego) będzie jego (dziecka) przychodem z innych źródeł.
Zakwalifikowanie tychże przychodów do innych źródeł, w rozumieniu powyższych przepisów powoduje, że nie są Państwo obowiązani do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaty ww. nagród. Spoczywa na Państwu wyłącznie obowiązek sporządzenia dla nagrodzonych osób – tj. zawodników (dzieci niepełnoletnich), informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy – PIT-11, stosownie do treści art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Przychody te winny być wykazane w informacjach PIT-11, w pozycjach zawartych w częściach F formularza, tj. przeznaczonych na wykazanie przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości w kwestii komu powinni Państwo wystawić PIT-11, tj. dla zawodników czy dla rodziców zawodników wyjaśniam, że zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.):
Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
Z kolei w myśl art. 7 § 2 tej ustawy:
Ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.
Przy czym z treści art. 4 ww. ustawy wynika, iż:
Obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach.
Podatek dochodowy jest podatkiem osobistym, co oznacza, że podatnikiem jest każda osoba fizyczna osiągająca dochód, w tym małoletnie dzieci.
Jeśli nagrody za osiągnięte wyniki sportowe są przyznawane osobie posiadającej status podatnika, to informacja PIT-11 powinna być wystawiona na tę osobę, nawet jeśli jest ona małoletnia. W przedmiotowej sprawie podmiotami uzyskującymi przychody z innych źródeł są osoby, którym zgodnie z treścią uchwały Rady Gminy faktycznie przyznano nagrody za wybitne osiągnięcia sportowe. Są więc nimi zawodnicy (dzieci niepełnoletnie), a nie ich rodzice.
Zatem informacje PIT-11, powinniście Państwo wystawić na osoby, którym faktycznie przyznano nagrody, tj. na zawodników (dzieci niepełnoletnie).
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.