Obowiązku zapłaty daniny solidarnościowej. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.614.2024.2.AA
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Obowiązku zapłaty daniny solidarnościowej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 22 sierpnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 22 sierpnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 października 2024 r. (wpływ 15 października 2024 r.). Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawcy – Pan X („Wnioskodawca 1”) oraz Pani Y („Wnioskodawca 2”) są polskimi rezydentami podatkowymi pozostającymi ze sobą w związku małżeńskim. Pomiędzy Wnioskodawcami jest ustalona wspólność majątkowa.
Wnioskodawcy są właścicielami rachunku maklerskiego w zagranicznym banku inwestycyjnym, do którego każde z Wnioskodawców posiada połowę praw. W ramach rachunku maklerskiego Wnioskodawcy dokonują transakcji kupna oraz sprzedaży papierów wartościowych i instrumentów pochodnych. W wyniku transakcji dokonywanych w latach 2021 oraz 2022 Wnioskodawcy odnotowali straty w ramach prowadzonego rachunku maklerskiego, które zostały wykazane w ich deklaracjach podatkowych PIT-38 za 2021 oraz 2022 rok.
W 2023 roku Wnioskodawcy uzyskali za pośrednictwem zagranicznego rachunku maklerskiego dochód z tytułu obrotu papierami wartościowymi oraz instrumentami pochodnymi, który został wykazany w ich deklaracjach podatkowych PIT-38 za 2023 rok. Ponadto, w tym samym roku Wnioskodawca 1 uzyskał przychody z działalności wykonywanej osobiście, a Wnioskodawca 2 przychody z tytułu świadczeń emerytalnych. Powyżej wymienione przychody zostały wykazane w deklaracji PIT-37 za 2023 rok, którą Wnioskodawcy złożyli wspólnie jako małżonkowie.
W przypadku Wnioskodawcy 1, suma wartości przychodów z obrotu papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi oraz przychodów z działalności wykonywanej osobiście uzyskanych w 2023 roku, pomniejszona o koszty uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie społeczne przekraczała kwotę 1 000 000 zł.
W przypadku Wnioskodawcy 2, suma wartości przychodów z obrotu papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi oraz przychodów z tytułu świadczeń emerytalnych uzyskanych w 2023 roku, pomniejszona o koszty uzyskania przychodu przekraczała kwotę 1 000 000 zł.
Niemniej, Wnioskodawcy obniżyli dochód z obrotu papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi wykazany w deklaracjach PIT-38 za 2023 rok o straty poniesione w latach 2021 oraz 2022 w ramach tego samego źródła przychodu. Podstawa opodatkowania wykazana w deklaracjach PIT-38 za 2023 rok została obniżona do kwoty 0,00 zł.
Po uwzględnieniu strat z lat ubiegłych, w przypadku Wnioskodawcy 1 suma wartości przychodów z obrotu papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi oraz przychodów z działalności wykonywanej osobiście pomniejszonych o koszty uzyskania przychodu, składki na ubezpieczenie społeczne oraz straty z lat ubiegłych nie przekroczyła 1 000 000,00 zł.
Analogicznie, po uwzględnieniu strat z lat ubiegłych, w przypadku Wnioskodawcy 2 suma wartości przychodów z obrotu papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi oraz przychodów z tytułu świadczeń emerytalnych pomniejszonych o koszty uzyskania przychodu oraz straty z lat ubiegłych nie przekroczyła1 000 000 zł.
Żadne z Wnioskodawców nie prowadziło działalności gospodarczej w 2023 roku.
Ponadto w uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że:
Zgodnie z art. 30h ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2024 poz. 226 z późn. zm.; „Ustawa o PIT”) przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:
1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,
2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa,
– których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.
Ponadto, zgodnie z art. 30h ust. 4 Ustawy o PIT, osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.
Odnosząc się do powyżej przytoczonych przepisów Wnioskodawcy pragną doprecyzować, że złożony wniosek wspólny dotyczy tego okresu rozliczeniowego daniny solidarnościowej, w którym podstawę obliczenia daniny solidarnościowej ustala się na podstawie dochodów wykazywanych w zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa Ustawy o PIT, których termin złożenia upłynął w dniu 30 kwietnia 2024 roku (tj. na podstawie dochodów wykazanych w złożonych przez Wnioskodawców zeznaniach PIT-37 oraz PIT-38 za 2023 rok, wymienionych w opisie stanu faktycznego).
Pytanie
Czy Wnioskodawcy mieli obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej oraz złożenia stosownej deklaracji dotyczącej daniny solidarnościowej (DSF-1) za okres rozliczeniowy, w którym podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowią dochody wykazane w ich zeznaniach PIT-37 za 2023 rok oraz PIT-38 za 2023 rok?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawców, w okresie rozliczeniowym, w którym podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowią ich dochody wykazane w zeznaniach PIT-37 za 2023 rok oraz PIT-38 za 2023 rok, nie spoczywał na nich obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej oraz złożenia deklaracji DSF-1 dotyczącej daniny solidarnościowej, ponieważ podczas obliczania podstawy wymiaru daniny solidarnościowej możliwe było uwzględnienie strat z lat ubiegłych poniesionych z tytułu obrotu papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi.
UZASADNIENIE STANOWISKA
Swoje stanowisko Wnioskodawcy pragną uzasadnić następującymi argumentami.
Przepisy Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 poz. 226 z późn. zm.; dalej: „Ustawa o PIT”) nie uniemożliwiają odliczenia straty z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej.
Zgodnie z art. 30h ust. 1 Ustawy o PIT osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.
Natomiast zgodnie z art. 30h ust. 2 Ustawy o PIT podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:
1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2;
2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5
– odliczone od tych dochodów.
Zatem do zapłaty daniny solidarnościowej zobowiązane są osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Oprócz podatku dochodowego osoby te są obowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej.
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi zatem nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:
a)w art. 27 ust. 1, 9, 9a Ustawy o PIT (czyli dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in. ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia, itd.),
b)art. 30b Ustawy o PIT (czyli dochody z zysków kapitałowych opodatkowane według stawki 19%),
c)art. 30c Ustawy o PIT (czyli dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%), oraz
d)art. 30f Ustawy o PIT (czyli dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej opodatkowane według stawki 19%)
– pomniejszonych o możliwe do odliczenia składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a Ustawy o PIT oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 Ustawy o PIT (tj. o kwotę uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej jednostki kontrolowanej oraz o kwotę dochodu z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej jednostce kontrolowanej w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).
Stosownie zaś do treści art. 30h ust. 3 Ustawy o PIT przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:
1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,
2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa
– których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.
Przepis art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT stanowi natomiast, że od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Z kolei art. 30b ust. 2 Ustawy o PIT wskazuje, co jest uznawane za dochód w rozumieniu ust. 1.
Należy również wspomnieć, że zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z kolei art. 9 ust. 2 Ustawy o PIT stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Natomiast zgodnie z art. 9 ust. 3 o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5.000.000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Na mocy art. 9 ust. 6 Ustawy o PIT przepis ust. 3 ma zastosowanie do strat z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce, udziałów w spółdzielni, papierów wartościowych, w tym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych na rynku regulowanym w ramach krótkiej sprzedaży i odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających, a także z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni, w zamian za wkład niepieniężny – a zatem do przychodów wymienionych w art. 30b Ustawy o PIT.
W ocenie Wnioskodawców analiza powołanych przepisów Ustawy o PIT prowadzi do wniosku, że użycie w art. 30h pkt 2 Ustawy o PIT sformułowania: „sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9, i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f” daje podstawy do zastosowania przy określaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej wszystkich zasad opodatkowania dotyczących dochodu podlegającego opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b Ustawy o PIT, a nie tylko konkretnej jednostki redakcyjnej. Należy podkreślić, że w art. 30h ust. 2 Ustawy o PIT mowa jest o pomniejszeniu sumy dochodów podlegających opodatkowaniu o kwoty wymienione w tym przepisie. Natomiast z art. 9 ust. 3 Ustawy o PIT wynika, że o wysokość straty obniża się dochód uzyskany z danego źródła. Ponadto, na podstawie art. 9 ust. 6 Ustawy o PIT, przepis ust. 3 ma zastosowanie do strat z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce oraz innych dochodów kapitałowych wymienionych w art. 30b Ustawy o PIT.
Zdaniem Wnioskodawców nie można przyjąć, że przepisy regulujące zasady ustalania podstawy obliczenia daniny solidarnościowej stanowią autonomiczne regulacje odrębne od przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ustawodawca – regulując kwestię sposobu ustalania dochodu przy obliczaniu daniny solidarnościowej, odwołał się do całego art. 30b Ustawy o PIT regulującego opodatkowanie dochodów kapitałowych do których – na zasadzie odwołania zawartego w art. 9 ust. 6 Ustawy o PIT – stosuje się również art. 9 ust. 3 Ustawy o PIT, dopuszczający możliwość odliczenia straty. Brak jest zatem podstaw do wyłączenia zastosowania poszczególnych regulacji odnoszących się do opodatkowania dochodów kapitałowych, podczas ustalania podstawy wymiaru daniny solidarnościowej.
Gdyby intencją racjonalnego ustawodawcy było uniemożliwienie odliczenia straty z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, to taka regulacja zostałaby wprost wyrażona w przepisach Ustawy o PIT. Określając zasady ustalania podstawy wymiaru daniny solidarnościowej, ustawodawca takiego zastrzeżenia jednak nie zawarł.
Stanowisko Wnioskodawców w tym zakresie potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych, np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 października 2022 r. (sygn. III SA/Wa 702/22): „Skoro w art. 30b ustawy odwołano się między innymi do art. 9 ust. 2 i 3 ustawy, jak również w art. 30h ust. 2 brak jest zastrzeżenia, że na potrzeby ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej nie stosuje się art. 9 ust. 3 – to brak jest podstaw do przyjęcia, że ustalając podstawę obliczenia daniny solidarnościowej dla dochodów z kapitałów pieniężnych nie można dochodu obniżyć o stratę z lat poprzednich. W innym przypadku stosowało by się inne zasady do obliczenia podstawy opodatkowania podatkiem od zysków kapitałowych i inne zasady obliczenia dochodu do podstawy obliczenia daniny solidarnościowej na co w ocenie Sądu nie wskazuje brzmienie przepisów. Jeżeli podstawę obliczenia daniny solidarnościowej ustala się na podstawie zasad określonych m.in. w art. 30b u.p.d.o.f., to zastosowanie ma również art. 9 ust. 3 ustawy. Tym samym dochód można obniżyć o wysokość straty z lat poprzednich z tego źródła przychodu”.
W podobnym tonie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z dnia 20 września 2023 r. (sygn. I SA/Gl 248/23): „W art. 30h ust. 2 u.p.d.o.f. brak jest zastrzeżenia, że na potrzeby ustalenia podstawy obliczenia daniny solidarnościowej nie stosuje się art. 9 ust. 3 tej ustawy, a zatem brak jest podstaw do przyjęcia, że ustalając podstawę obliczenia daniny solidarnościowej nie można obniżyć dochodu o stratę z lat poprzednich. Aprobata odmiennego stanowiska oznaczałaby stosowanie odmiennych zasad obliczenia podstawy opodatkowania podatkiem wg art. 9 ust. 1, 2-3b i 5 u.p.d.o.f. i inne zasady obliczenia dochodu do podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, na co nie wskazuje brzmienie przepisów”. Tożsame stanowisko dotyczące możliwości odliczenia straty z lat ubiegłych podczas obliczania podstawy wymiary daniny solidarnościowej zostało zaprezentowane m.in. w następujących wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia: 14 lutego 2022 r. (sygn. akt II FSK 1099/22), 1 lipca 2022 r. (sygn. akt II FSK 452/22), 14 lutego 2022 r. (sygn. akt II FSK 1099/22), 7 grudnia 2022 r. (sygn. akt II FSK 1172/22) oraz 13 grudnia 2022 r. sygn. akt (II FSK 1072/22).
Stanowisko Wnioskodawców znajduje też potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (np. interpretacja indywidualna z dnia 11 stycznia 2024 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1021.2021.2023.9.MJ, interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2024 r., sygn. DOP3.8220.4.2024.HTCE, interpretacja indywidualna z dnia 1 marca 2024 r., sygn. DOP3.8220.2.2024.HTCE).
Mając na uwadze całość powyższych rozważań, zdaniem Wnioskodawców, skoro w okresie rozliczeniowym, w którym podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowią dochody wykazane w zeznaniach PIT-37 za 2023 rok oraz PIT-38 za 2023 rok, podstawa obliczenia daniny solidarnościowej u każdego z Wnioskodawców, po uwzględnieniu strat z lat ubiegłych z tytułu kapitałów pieniężnych, nie przekroczyła 1 000 000 zł, to nie byli oni zobowiązani do zapłaty daniny solidarnościowej i złożenia deklaracji DSF-1 za ten okres rozliczeniowy.
Pytanie oraz własne stanowisko w sprawie wynikają z uzupełnienia wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Zgodnie z art. 9 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepis ust. 3 nie ma jednak zastosowania do strat:
1)z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8,
2)z odpłatnego zbycia walut wirtualnych,
3)z niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da,
4)ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego, z wyjątkiem strat:
a) z odpłatnego zbycia akcji, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 105a,
b) związanych z przychodami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. c, pkt 153 lit. c i pkt 154 w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z kolei zgodnie z art. 9 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2023 r.:
Przepis ust. 3 ma zastosowanie do strat z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce, udziałów w spółdzielni, papierów wartościowych, w tym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych na rynku regulowanym w ramach krótkiej sprzedaży i odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających, a także z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni, w zamian za wkład niepieniężny.
W myśl art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.
Stosownie do art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:
1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,
2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5
– odliczone od tych dochodów.
Stosownie do art. 30h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej w roku kalendarzowym, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się dochody i kwoty pomniejszające te dochody zgodnie z ust. 2 wykazywane w:
1)rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, jeżeli podatek wynikający z tego rozliczenia jest podatkiem należnym,
2)zeznaniach wymienionych w art. 45 ust. 1, ust. 1a pkt 1 i 2 oraz ust. 1aa
– których termin złożenia upływa w okresie od dnia następującego po dniu upływu terminu na złożenie deklaracji o wysokości daniny solidarnościowej w roku poprzedzającym ten rok kalendarzowy do dnia upływu terminu, o którym mowa w ust. 4.
Na podstawie art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, o których mowa w ust. 1, są obowiązane składać urzędom skarbowym deklarację o wysokości daniny solidarnościowej, według udostępnionego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego i w tym terminie wpłacić daninę solidarnościową. Przepisy art. 45 ust. 1b i 1c stosuje się odpowiednio.
Do zapłaty daniny solidarnościowej obowiązane są więc osoby fizyczne, których dochód przekroczył 1 000 000 zł. Osoby te, oprócz podatku dochodowego, są obowiązane zapłacić dodatkowo daninę solidarnościową w wysokości 4% podstawy obliczenia oraz złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację o wysokości tej daniny solidarnościowej w terminie do 30 kwietnia roku kalendarzowego. W tym samym terminie upływa termin zapłaty daniny.
Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych:
·w art. 27 ust. 1, 9, 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody opodatkowane według skali podatkowej, m.in.: ze stosunku pracy, działalności gospodarczej, rent i emerytur, umów o dzieło i umów zlecenia itd.),
·art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zyski kapitałowe opodatkowane według stałej stawki 19%),
·art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane podatkiem liniowym według stawki 19%), oraz
·art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej opodatkowane według stałej stawki 19%)
– pomniejszonych o możliwe do odliczenia od tych dochodów składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz o kwoty wymienione w art. 30f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. z tytułu uwzględnionej w podstawie opodatkowania podatnika dywidendy otrzymanej od zagranicznej jednostki kontrolowanej, w części uwzględnionej w jego podstawie opodatkowania).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że są Państwo małżeństwem i między Państwem istnieje wspólność majątkowa. Są Państwo właścicielami rachunku maklerskiego w zagranicznym banku inwestycyjnym, do którego każde z Państwa posiada połowę praw. W wyniku transakcji dokonywanych w latach 2021 i 2022 odnotowywali Państwo straty w ramach prowadzonego rachunku maklerskiego. W 2023 r. uzyskali Państwo za pośrednictwem zagranicznego rachunku maklerskiego dochód z tytułu obrotu papierami wartościowymi oraz instrumentami pochodnymi. W tym samym roku uzyskał Pan przychody z działalności wykonywanej osobiście, a Pani osiągnęła przychody z tytułu świadczeń emertytalnych. Jak Państwo wskazali, obniżyli Państwo dochód z obrotu papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi wykazany w deklaracjach PIT-38 za 2023 rok o straty poniesione w latach 2021 oraz 2022 w ramach tego samego źródła przychodu. Po uwzględnieniu strat z lat ubiegłych – w Pana przypadku – suma wartości przychodów z obrotu papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi oraz przychodów z działalności wykonywanej osobiście pomniejszonych o koszty uzyskania przychodu, składki na ubezpieczenie społeczne oraz straty z lat ubiegłych nie przekroczyła 1 000 000,00 zł. Analogicznie w Pani przypadku, po uwzględnieniu strat z lat ubiegłych suma wartości przychodów z obrotu papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi oraz przychodów z tytułu świadczeń emerytalnych pomniejszonych o koszty uzyskania przychodu oraz straty z lat ubiegłych nie przekroczyła 1 000 000,00 zł.
Powzięli Państwo wątpliwość, czy w takiej sytuacji mieli Państwo obowiązek zapłaty daniny solidarnościowej i złożenia stosownej deklaracji dotyczącej daniny solidarnościowej za okres rozliczeniowy, w którym podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowią dochody wykazane w Państwa zeznaniach PIT-37 oraz PIT-38 za 2023 rok.
Z uwagi na wskazane we wniosku źródła Państwa przychodów, wskazuję, że zgodnie z 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
W myśl regulacji wskazanej w art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
·w brzmieniu obowiązującym do 14 września 2023 r.:
Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.
·w brzmieniu obowiązującym od 15 września 2023 r.:
Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f, 1g lub 1gc, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.
Z kolei zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochdoowym od osób fizycznych:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
W myśl natomiast art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochdoowym od osób fizycznych:
W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.
W odniesieniu do przedmiotu sprawy wskazuję, że strata nie jest podatkowo obojętna, ponieważ podatnik może ją odliczyć z dochodów osiągniętych w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Ma również możliwość wyboru, w których latach i w jakiej wysokości dokona odliczeń, z zachowaniem warunku co do dopuszczalnej kwoty odliczenia w roku podatkowym, w zależności od wyboru dostępnej metody rozliczenia straty.
Jak wynika z opisu sprawy, obniżyli Państwo dochód z obrotu papierami wartościowymi i instrumentami pochodnymi wykazany w deklaracjach PIT-38 za 2023 rok o straty poniesione w latach 2021 oraz 2022 w ramach tego samego źródła przychodów, tj. kapitały pieniężne.
Z powołanych regulacji jednoznacznie wynika, że podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po ich pomniejszeniu o kwoty odliczone od tych dochodów, wymienione w art. 30h ust. 2 tej ustawy.
Przepis art. 30h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera szczególnych zasad ustalania dochodu z poszczególnych źródeł przychodów przy obliczaniu podstawy daniny solidarnościowej. Nie można zatem przyjąć, że przepisy regulujące zasady ustalania podstawy obliczenia daniny solidarnościowej stanowią:
-przepisy szczególne, określające możliwe do zastosowania przy tej daninie odliczenia i zarazem,
-autonomiczne regulacje, odrębne od przepisów regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Innymi słowy, jeżeli podstawę obliczenia daniny solidarnościowej ustala się na podstawie zasad określonych m.in. w art. 30b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – co ma miejsce w opisanych przez Państwa okolicznościach – to zastosowanie (do obliczenia tej podstawy) znajduje również art. 9 ust. 3 w zw. z art. 9 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepis ten wprost wskazuje, że strata z danego źródła przychodów może obniżyć jedynie dochód uzyskany z tego samego źródła.
Zatem ustalając podstawę obliczenia daniny solidarnościowej za rok podatkowy 2023 mają Państwo prawo do odliczenia kwot strat poniesionych w latach 2021 i 2022 wykazanych w składanych za te lata zeznaniach podatkowych PIT-38.
Podsumowanie: skoro w okresie rozliczeniowym, w którym podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowią dochody wykazane w zeznaniach PIT-37 za 2023 rok oraz PIT-38 za 2023 rok, podstawa obliczenia daniny solidarnościowej u każdego z Państwa – po uwzględnieniu strat w ramach źródła przychodów kapitały pieniężne z lat 2021 i 2022 – nie przekroczyła 1 000 000, to nie są Państwo obowiązani do zapłaty daniny solidarnościowej ani złożenia deklaracji DSF-1, o której mowa w art. 30h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Ponadto wskazuję, że powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości tej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, stwierdzam, że tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).